Oksasenkadun tappaja ja muuta proosaa

  • 11 452
  • 82

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Stonecold ja Hasse, SUURI KIITOS!

Tässä lisää paatosta...


Laulu menetetystä rakkaasta


Miks myrsky elämäämme luovi hiljalleen,
miks aallot murtaa saivat tiemme erilleen.
On kysymykset turhia, en vastausta saa,
mutt mielestäin en silti niitä voi karkoittaa.

Kun kylmään yöhön heräsin, et ollut vierelläin,
mun kädet haroi tyhjää, vain yö ol seuranain.
Mä muistin sylis lämpimän ja huules pehmeät,
ja silloin tyynyyn itkin, sen varmaan ymmärrät.

Kun lähdit pois jäi tyhjyys ja tuska sydämeen,
mä öisin valvoin, en tiennyt mitä teen.
Mä onnen hetket menetin ja yksin suruun jäin,
tään voiko aika parantaa, jään odottamaan näin.

Oli onni haavekuva vain, sen vihdoin tajuan,
ja vaikka mulle tuskan toit, sua yhä rakastan.
Oon kiitollinen päivistä kun kanssas olla sain,
ja haikein mielin kannan muistoja mukanain.
 
Viimeksi muokattu:

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Unettomuuteen turhittu aika

Predator, upea runo ja tuntui tulevan aika sydämmestä?
sydämmestä tulevat tekstit ovat parhaita. Ei yritä mitään hienoa ja taiteellista, vain toteuttaa itseään..

Oletko ikinä yrittänyt julkaista tekstejäsi?

Jotenkin vaikea, epäselvä ja muutenki outo kirjoitus mutta kuitenkin :

Kortit, epävarmuus ja toivo
nelkä korttiä,
loistava tulevaisuus
viides kortti,
pimeä yllättäjä voi kaataa koko pelin
pelaajan saa valita, kortteja ei
pelaaminen ei ole korteista
vaan tyylistä
ratkaisut ovat pelaajan
bluffata, uskoa vai lopettaa
totisia ilmeitä, mutta rehellisyys on poissa
korttirinki tai YK
kuka on jakaja
ja kuka valvoja
pelin rehellisyyden nimissä
 
Viimeksi muokattu:

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
unettomat sekavat yöt

miksi viikot ovat niin samanlaisia, taiteilijän elämän päiviä

mahdoton maanantai,
silti niin yritystä täynnä
toivoton tiistai
mitään en muista
keskiviikko - katkaisulla,
kamelin selkä katkesi
turha torstai
takaisin tiistai
tyhjäntoimittajan elämää
raskasta ja raakaa
hyvin menee
paskat
se on urbaani legenda
viikonloput vihonviimeisiä
selvänä
kuka sanoi että eläminen on tylsää
 
Viimeksi muokattu:

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Valittu

Näen unta tehtävästäni
Matkastani kohti loppua
Kuljen jalan ja kulkiessani
tapaan kolmenlaisia ihmisiä

Tapaan maratoonarin
Häntä en välttämättä haluaisi tavata
Hän ei puhu
ei hymyile
Hän vain juoksee
Ja minun pitää juosta mukana
Kohti pimeää

Tapaan kauniin paimentytön
Rakastun
Hänen kanssaan olen onnellinen
Mutta vain hetken
Sillä joudun jatkamaan matkaani
Yksin
Kohti pimeää

Tapaan kulkurin
Huolettoman kulkurin
Hän kertoo minulle tarinoita
Tarinoita, joissa on onnellinen loppu
Hän saa minut hetkeksi unohtamaan matkani
Matkani
Kohti pimeää

Lopulta olen yksin
Valo alkaa käydä vähiin
Olen tullut perille, kuilun reunalle
Meteli on korviahuumaava
Ajan ratas kolistelee
Maailman kohtalon ratas
Ratas, joka jo kauan on pyörinyt väärään suuntaan
Sen suuntaa pitää muuttaa
Uhrilla
Onpa paskamaista olla valittu
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Unettomuuteen turhittu aika

Viestin lähetti Hasse
Predator, upea runo ja tuntui tulevan aika sydämmestä?


Oletko ikinä yrittänyt julkaista tekstejäsi?


No ei näitä minun "runojani" julkaisisi Erkkikään. Novellejani on julkaistu kyllä vuosien varrella muutamassa novellikokoelmassa ja "alan" ( = siis scifi ja kauhu) lehdissä.

Niin ja sydämestähän nuo kyseiset lauluksi tarkoitetut sanat aikoinaan tulivat. Tulivat oikein sydänverellä raastaen. Kaikenlaista ne naiset saavat aikaan...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Claudiuksen Valittu?

Täällä ainakin korvista nousee jonkinasteinen savu kun yritän tulkita tuota sinun tekstiäsi. Yhdenlaisen ratkaisun tämän sinun Valittusi "olomuodosta" olen jo pääni sisällä luonut - mutta en kehtaa sitä julki tuoda. Todennäköisesti olen täysin pihalla siitä mitä Claudius tuossa sanoi, mutta eikös näitä juttuja voi jokainen tulkitakin ihan omalla tavallaan? Vai onko olemassa vain Claudiuksen totuus Valitusta?

Ei helvata, enhän minä nyt saa mitään järkevää sanotuksi. Menen nurkan taakse lumeen kokoamaan itseni..
 

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Re: Claudiuksen Valittu?

Viestin lähetti Predator
Täällä ainakin korvista nousee jonkinasteinen savu kun yritän tulkita tuota sinun tekstiäsi. Yhdenlaisen ratkaisun tämän sinun Valittusi "olomuodosta" olen jo pääni sisällä luonut - mutta en kehtaa sitä julki tuoda. Todennäköisesti olen täysin pihalla siitä mitä Claudius tuossa sanoi, mutta eikös näitä juttuja voi jokainen tulkitakin ihan omalla tavallaan? Vai onko olemassa vain Claudiuksen totuus Valitusta?

Ei helvata, enhän minä nyt saa mitään järkevää sanotuksi. Menen nurkan taakse lumeen kokoamaan itseni..


Niin siis tuo kirjoittamani teksti on käytännössä aivan suoraan eräästä lapsuuden ajan painajaisestani. Itse asiassa näin tuon saman unen hyvinkin monta kertaa aina säännöllisin väliajoin ja se onkin ainoita uniani, jotka vieläkin muistan pienintä yksityiskohtaa myöten. Tunnelma siinä oli aina hyvin painostava, kuten painajaisissa tietysti yleensä on. Tässä muutama vuosi sitten päätin sen kirjoittaa runomuotoisena muistiin ja nyt sen sitten jaan kaikkien tätä ketjua lukevien kanssa.

Tokihan sitä voi jokainen tulkita aivan miten haluaa. Itse en sitä kuitenkaan ole koskaan mitenkään erityisen tarkkaan analysoinut. Mutta jotenkin itselläni on aina tullut siitä mieleen sellainen alkuasukasheimojen tapa, jossa he heittävät jonkun tulivuoreen saadakseen sen leppymään. Eli mitään korkealentoista taka-ajatusta en ole siihen ainakaan tarkoituksellisesti suunnitellut. Olisi Predator muuten erittäin mielenkiintoista kuulla se sinun tulkintasi tekstistäni.
 
Viimeksi muokattu:

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mielenkiintoista tekstiä on tänne tullut, hyvä niin.

Tässä olisi tällainen varsin luonnonläheinen teksti. Ajattelin mikä olisi toive tai unelma ja tälläkertaa se oli tällainen...



Onneksi olen saanut kokea…

Pilvien seilaamisen taivaankannella, esittäen monenlaista muotoa ja sävyä. Ropsauttaen sadepisaroita allensa tarpeen mukaan, jopa räväyttäen äkäisiä salamoita ruhtinaallisen jylinän säestyksellä.

Saniaiset kasvamassa metsikön sisällä avautuvassa lehdossa, jossa ihminen ei ole päässyt vielä sotkemaan järjestystä omalla viisaudellaan. Linnut visertämässä jossain yläpuolella, toimittaen toisilleen asiaa jos jonkinlaista.

Kasvien loppumattoman runsauden peittämässä maisemaa lukemattomissa muodoissa ja väreissä. Kastehelmien koristaessa näkymää, pikkuriikkisten leppäkerttujen taiteilun taivaaseen asti kasvavan viidakon keskellä, määränpäänään mikä lieneekin.

Joen virtaamassa yläjuoksulla hiljalleen, liukuen kivikkojen lomitse kuin syleillen niitä. Ruokkien rantapenkkojen elämää tavallaan. Pientä ja isoa sellaista; yhtälailla tärkeätä ja toisistaan riippuvaista. Kaivertaen uomaansa mielensä mukaan, vaihtaen paikkaa ettei menoonsa täysin kyllästyisi.

Koskien kumisevan pauhun kilometrien taakse, kaikuen korkeiden punahonkien rungoista, kuin kutsuen kävijää todistamaan ääretöntä voimaansa, joka syöksyy eteenpäin pärskien ja ryöpyten. Näyttäen voimaa, joka piilee maaemon sydämessä; kahlitsemattomana ja kasvavana.

Kallioseinämien jykevyyden, kuin ikuisuuden ilmentymänä. Auringon valon heijastamat värit, jotka taittuvat pinnan rosoista ja leikkauksista. Jäljet valtavista voimista, jotka koettelivat maan ääriä vuosituhansien aikana kauan ennen nykyaikaa.

Sen ehdottomuuden, mikä kumpuaa seinämistä ylöspäin ja levittäytyen jylhänä seinänä silmien eteen, sanoen niin paljon hiljaisuudessaankin. Itsepäisten kasvien pyrkimykset vallata sieltäkin oman paikkansa auringossa, paikasta, johon vain taipumaton kykenee juurensa kasvattamaan.

Maan muodot luonnollisina, vakaina ja voimakkaina. Lukemattomissa asuissaan, vaihtuen päivien, viikkojen ja vuosien aikana. Tarjoten rautaista ja rauhallista alkuvoimaa, joka ruokkii kaikkea ympärillään versomaan ympärilleen.

Lukemattomat äänet, tuoksut ja näkymät ahmiessani aistit täyteen virtaa, jota ei ole kuin vastasyntyneellä viattomuudessaan. Kenties jopa ymmärtäen sen, mikä on jokaisen saavutettavissa, kunhan vain osaa ottaa vastaan.

Onko se sama mahdollista lapselleni? Hänen lapsilleen? Unelmani on se, että hän voisi vastata kysymyksiin kuten minä nyt. Onneksi olen saanut kokea…
 

Anton

Jäsen
Rock’n Roll vaan, mamin pikku debiilit!

Maatessani sairaalavuoteessa, kaularankavenytyksessä tjsp, oli kohtalaisen hankalaa löytää elämästä huvittavia asioita. Eikä aina oikein viitsinyt pitää käsiä peitteen alla järjestämässä sairaanhoitajille pieniä, kivoja yllätyksiä. Siskoni tytär kävi kumminkin päästämässä suustaan oikein hienoja sammakoita. Aikoi mennä ensin armeijaan ja lähteä sitten opiskelemaan propelipääksi. Kysyi minulta, miksi olin itse aikoinani mennyt tekemään noin. Ehdotin hauskempia, tuottoisempia ja viihtyisämpiä ammatteja, kuten prostituoitu, paska-auton kuski, keinosiementäjä, läänin eläinrääkkääjä tai jopa Hockey Night –kommentaattori! Mutta voi härttilöö, näitä nuoria. En voinut muuta kuin huutaa pitkään, kimeästi ja lopuksi melkein tukehduin omaan sylkeeni.

Miksi olen läskipäinen insinööri?
Mukavuudenhaluisena eli toisin sanoen olin jo teini-ikäisenä hämmästyttävän laiska persoona ja luin englanninkieliset opiskelu -prosyyrit väärin. Siinä missä luki immortality, luin immorality ja samoin kävi sanoille celibacy ja celebrate. Ha-haa, luulin saavani lahjuksina tanssivia poneja, lomamatkoja kelohuviloihin, urheiluautoja, helppoja naisia joilla on keilapallon kokoiset rinnat sekä enemmän kaviaaria kuin jaksan ympärilleni paiskoa.

Mitähän sitten sain?
Töissä odottaa neljä valkoista seinää, joista en iltamyöhällä yleensä edes löydä ovea ulos. Atrian lounasnakkipaketin (300 grammaa 1,25 euroa! Tämäkin nakki on kiiltelevän, oudonhajuisen mähmelön peitossa, missä lie sekin käynyt?) *pistää nakin takaisin korvan taakse kuivumaan* Sain pakenevan hiusrajan ja menetetyn mielenterveyden. Viime kuussa sain kuulla eräältä toiselta suunnittelijalta jälkimmäisen olleen kesällä Seinäjoella laskettelemassa. Ei noita tyyppejä kannata kuunnella, sillä eihän Seinäjoella ole yhtään laskettelukeskusta, sillä sen korkein nyppylä, noin 3 metriä löytyy kaatopaikalta ja on rakentunut tyhjennetyistä kissanruokapurkeista. Paikalliset karvanamat ovat olleet talossa pidempään kuin minä, eli ovat jo suurenmoisen, ihastuttavan sekopäisiä! ”Tedium is the message” olisi aikoinaan Platon kavereineen sanonut, jos vain olisivat osanneet puhua englantia.
Daameille valehtelen baaritiskien itsensäkehumis- /iskurepliikkien aikana soittavani bordellissa pianoa tai olevani TV –lupatarkastaja, koska tällä paikkakunnalla nörttejä pidetään pultsareita ja päälle sontivia puluja pahempana riesana. Piristävänä seikkana voi mainita työpöydän laatikkoihin kertyneen iloisen määrän kiehtovan näköisiä sekä värisiä pahvisia kaljalasinalusia, joiden taakse on tekstattu erilaisilla naisten käsialoilla nimiä ja puhelinnumeroita, jotka alkavat yleensä numerosarjalla 555 - minkähän alueen suunta se on?!

Sairaalassaolo on suunnattomassa tylsistyttävyydessään lähes juovuttavaa, mutta onneksi vuoteen alla vilistelevät ruudulliset karvamadot ovat vähentyneet. Tulikohan kesällä juotua sittenkin liikaa viinaksia? Jos silmien värin vertailukohtana pitää vielä punaisempaa Luottokunnan laskua, niin ilmeisesti tuli! Olisikohan se ollut Sodankylän elokuvafestivaaleilla, jolloin lopullisesti menetin yhteyteni todellisuuteen? Kasvot sääskenpuremista ja Valkoisen sarvikuonon brändin juonnista turvonneina ja paukamilla, polvet nahattomina saatoin vain istua leirintäalueen puisessa ovettomassa puuseessa ja nauraa katketakseni omalle henkiselle ja paikoin myös fyysiselle repeämiselleni. Vessapaperi oli onneksi kuivaa ja katkesi helposti, joten jaksoin jatkaa elämää vielä eteenpäin. Silloinkohan aika lopetti kulkunsa? Puhutaan paljon kuinka koetaan deja vu –ilmiö. Voisi kai sanoa, että olen sen jälkeen olen ollut jamais vu:n vallassa?! Mitään ei tapahtunut, eikä sen vuoksi tulekaan tapahtumaan? Olenkohan sittenkin vielä istumassa Sodankylän viilenevässä illassa takapuoli paljaana ja kaivelemassa intensiivisesti tukkoista nenääni, sääskien inistessä rauhoittavasti verisen kärsäni ympärillä?

Tässä kirjoitan tarinaa elämästäni, jota en ole oikeasti elänytkään? Kirjoittaako minun tarinaa Suuri Taivaallinen Pääsuunnittelija, joka on yhtä turhautunut kuin minä? Ilmeisesti Heebo käyttää ahkerasti delete –painiketta? Kirjoitettuaan virhekoodia hän poistaa kokonaisia kappaleita aliohjelmasta. Tapahtuu; deja vu – jamais vu – deja vu ja samat salamannopeasti takaisin. Käyttääkö Suuri Taivaallinen Pääsuunnittelija valmiita, ties kenen laatimia, kirjastoja laatiessaan minun vanhenemista omassa pääohjelmassani? Onkohan jääkaapissa vielä pari keppanapulloa tasaamaan verta vuotavaa, happoista vatsalaukkuani? Tarkoittaako vanheneminen sitä, että voi juoda enemmän kaljaa vai sitä, että voi sairastaa enemmän? Voin siis huolettomana herätä aamuisin eteisen mattoon kääriytyneenä, voipuneena ja verettömänä kuin leppoisan laksatiivinen Draculan puoliksi syöty uhri? Vanheneminen onkin siis hyvin arkipäiväinen tapahtuma, jonka pystyy deletoimaan riittävällä määrällä olutta.

Pystyn jakamaan lopun kesälomastani melko tarkkaan kahtia: juopotteluun ja sitä seuranneeseen kurahtelevan vatsani kanssa erinäisissä vessoissa istumiseen. Entäpä jos itse pystyisin, Pääsuunnittelijan suosiollisella avustuksella, kombinoimaan nämä kaksi niin paljon aikaa vienyttä funktiota, nopeaksi saumattomaksi virraksi, että aika seisahtaisi, palaisi takaisin päin ja pääsisin takaisin katselemaan Sodankylän elokuvia? Sehän tarkoittaisi deja vu:n toteutumista ja voisin juoda ne kaikki oluet ja viinakset toiseen kertaan?! Räjäyttäisin oman maksani, aiheuttaisin sillä napajäätikön sulamisen ja tuhoaisin kaikki viljelysalueet tulvivan vesimassan alle. Voisin tuhota koko maailman!
Kieltämättä kiehtova ajatus.

Miksiköhän olen Software Engineer – ilmeisesti en ollut lapsena riittävän onneton?

JK: Niskatuki on viimein poissa ja pääsen käymään viimein ulkona näyttämättä joltain perhanan kikuju –naiselta!
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Muutama viimeistelemätön

joulun ajan tuntemuksia alkuun..

Joulu
syksyn katkaisija
perheiden yhdistäjä
ja alkoholistin arki
täysiä lahjoja,
hienoja ruokia
tyhjiä pulloja
iloisia ilmeitä
uuttavuotta odottaessa
vastauksia etsimässä
vaikka totuus on kadonnut kauan sitten

turhautuneisuus ja sekavuus näkyy seuraavassa

elämäni tämä
raiskattu
myyty ja revitty
kuten tunteeni
mustaa valkoisella
virallista tai epävirallista
epätoivon viimeinen avunhuuto
kaihkoaa koleaan perjantaihin
savut sisään ja ulos
kuten happi
väkivalta tuntuu sopivalta
ratkaisulta
hyöty poissa
sielu myyty
upeaa, upeaa
missä olet, elämäni?

viimeinen on ehkä uusista suosikkini

hipit
nyky maailman rutto
takapajulan biologit
yhteyttäjät ja suojelit
yleinen näkökulma
sokea ja kaunis
kukat kaukana todelisuudesta
realismi poissa
markus drake ja vihreät
kadunvaltaus ja sekasorto
mielipide vangit
missä on oikeisto ja totuus
väkivalta ja järjestys
rajattomat mahdollisuudet
kitketään
pois
heti

tässä muutama viimeistelemätön runo. Toivottavasti avaa edes jollain jotain ajatuksia..
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Äiti tulee,
keli on kolee.
CMX listalla on aina skrodee.

Ritarit haihtuu,
Pallokerho vaihtuu,
Matti on hylje,
hylje laajenee.

hylje on Matti,
Malje on on on on on on hytti.

Satu on vimmakko,
lerpa on kuikattu.

Kertosäe:

- hylje on Matti,
Malje on hytti... ja persettä koskee Iglu.

Tämä sitten ei ole paskaa, vaan tämä on Taidetta.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Tututustuttuani kyseisiin asiakirjoihin epäilen vahvasti että olit syönyt fanimatkalla Turkuun paikallisessa ravintolassa metsästäjän-leikkeen sienikastikkeella. Jälkivaikutukset tulivat sinulle vasta pitkän ajan jälkeen, ne ikäänkuin koteloituivat kehosi rakenteisiin.

Mikäli paikka oli kiinalainen ravintola , kehoittaisin käymään jälkitarkistuttamassa elimistösi. Myöskin erittäin vaarallinen Turuntauti voi tulla kysymykseen. Vaikutukset saattavat olla arvaamattomat.

Saatat esimerkiksi kesken Hifk-Tps ottelua alkaa huutamaan Hifkin fani katsomossa kimeällä äänellä Tps Tps. Tämä oli minun arvioni ja päätelmäni asioista.

PS. Mikäli olet saanut Turku-Sympioosin sisääsi se on menoa ! Vastaus Predatorin kertomukseen !
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti veinikretski
epäilen vahvasti että olit syönyt fanimatkalla Turkuun paikallisessa ravintolassa metsästäjän-leikkeen sienikastikkeella.

Minä mitään sienisooseja tarvitse. Minulla on aina mukana taskussa Perun sademetsistä Suomeen muilutettu vaalean vihreä sammakko. Sen limaista mahanalustaa kun aina välillä hieman nuolaisee, niin on sellaisessa pöllyssä että Stadin liikennelaitoksen vihreät raitiotievaunutkin näyttävät keltaiselta sukellusveneeltä.


... we all live at the yellow submarine, yellow submarine, yellow submarine...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täältä tulisi Ted Raikkaan ensimmäinen ns. "kaunokirjallinen" tuotanto tänne. Perustuu osaltaan omiin outoihin uniini (kellä ne nyt ei olisi outoja). Kirjoittelen yleensä uniani ylös, mutta tätä en osannut oikein selkokielellä kertoa, joten nappasin sen kaunokirjallisempaan muotoon.

"kuljemme selkä vasten puista seinää
ohutta puomia tikkuista kävelemme
maa on pehmeistä sahanpuruista
ja katto yllämme ei kannata taivasta
taivas kannattaa kattoa

miksi kulkea tätä puomia pitkin
kun reitti ovelle sisäpihalle on avoin
miksi emme astuisi sahanpuruille
kävelisi niiltä sisäpihalle

en tiedä miksi kalat nyt taivaalla uivat
miksi niitä väistelen

tuolla taivaankannella suuri vasarahai
väijyy niitä jotka katon alta eksyy
suureen suojaamattomaan maailmaan

siis älä eksy katon alta
varo taivaan suurta vasarahaita
sillä varomattomia se iskee
kuin salama kirkkaalta taivaalta"
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ted, sä olet selkeeesti päässyt nuolaisemaan mun perulaista sammakkoa - ei noin huikeeta tekstiä muuten voi syntyä! Keep up the good work! Harmi ettei John Lennon ole enää elossa - jos olisi, niin kundi varmaan tekisi tuohon sinun tekstiisi jonkin hulppean intialaistyylisen sävellyksen.

Hare krsihna, hare jaamaa, hare haaree, hare haaree...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Predator
Ted, sä olet selkeeesti päässyt nuolaisemaan mun perulaista sammakkoa - ei noin huikeeta tekstiä muuten voi syntyä!
Sammakoksi minua on kutsuttukin, koska osaan kuulemma kurnuttaa. Tai ainakin osasin.

Olen oikeasti imarreltu tuosta intialaistyyliheitosta. Minuunhan vetoaa kaikki intialaistyylinen muutenkin.

Sen siitä saa kun on hippien lapsi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Maansisäinen maailma

"Nämä värit minua liikuttaa
tuhoaja hakkaa rumpujaan alla maan
kohoavat lakit maasta kohti taivaita
ja rummut hakkaa edelleen rytmiään

Väistävät äänet tieltään saapujaa
tunneli jatkuu loputtomiin
suurenee ja pienenee se retki on loputon
päivä paistaa aurinko kiitää taivaan halki

Lammikoissa eläväiset veden alkavat kuoronsa
tahdit maailmalle annetaan ja matka jatkukoon
kädet taipuvat taakse notkeina väpättäen
lysti on tämä hetki ja kaikuu torvet

Maan alla kumisee uudelleen rytmi soiton
kansa ryhtyy tanssimaan ja hetki väreilee
pauke peittää alleen kaiken ja sitten pimenee
hyvä sydän säteilee ja löytää itsensä

Muuttuvat muodot ja kaikki lähenee
riitasoinnut muuttuvat säkeiksi
onnellisuus on vihaa ja päinvastoin
musiikki ja laulu ovat minua

Hiljalleen aina hiljalleen tanssin kohti aamunkoittoa"
 

Anton

Jäsen
Minulta pyydettiin kertomaan jotain tulevasta Latvian ottelusta ennen pelejä. Jotenpa jotakin...

Luin Internetin kautta Oulussa pelattavista kotiottelusta ja ajattelin mennä vilkaisemaan. Eesti Vabaariigistä oli suoria lentoja Ouluun, joten irrottauduin maiskahtaen Tamarasta, suljin hänen selkänsä päällä olleen läppiksen, nappasin hammasharjan ja also gehen wir. Pidän suunnattoman kovasti pienistä lentokoneista, niistä vaappuvista. Tämä tykkäsi ilmakuopista erityisen paljon ja varmasti löysi ne kaikki matkan varrelta, joten join saman aamiaismartinin viisi kertaa. Viimeinen kerta oli hankala, sillä vatsan sulatusnesteet turvottavat kokonaisena nielaistun oliivin yllättävän suureksi. Liian aikaisesta vuodenajasta johtuen en päässyt ihailemaan Suomenlahden levien kevätkukintaa, mutta lensimme yli kauniisti höyryävän ydinvoimalan, joka näytti oikeastaan aika sievältä. Muksuille voisi vaikka hankkia niiden pienoismalleja mutanttileikkejä varten? Näimme myös ketjukolarin moottoritiellä, mutta lentäjä suostui kaartamaan sen yli vain kahdesti - tylsä jätkä!

Koska pukamaleikkaukseni jälkeen en erityisemmin rakasta koiravaljakkokyytejä, niin nappasin Oulunsalon lentokentältä moottorikelkkataksin, jonka kuskia pyysin ajamaan jonnekin baariin lähelle jäähallia.

Kaupungissa en pyryttävän lumen vuoksi meinannut löytää tien ylitse kuppilaan, mutta lukuisat sekavaan kasaan parkkeeratut örähtelevät porot ahkioineen kertoivat, että paikka oli oikea. En mainoskiellon vuoksi mainitse baarin nimeä, mutta kerron, että sen yläkerrassa toimii parisuhderavintola Lihatiski. Nostin ulko-ovena toimittavaa pressua ja kimppuuni kävi korvavaikun ja pölyisten jukeboxin kaiuttimien läpi Teijo Joutsela ja Humppaveikot 110 desibelin kiihkolla. Seinän vetoisuutta pyrittiin ilmeisesti estämään epäonnisten brittijalkapalloilijoiden päältä riistetyillä pelipaidoilla, mustavalkoisilla valokuvilla ja erinäköisillä täytetyillä eläimillä. Minua tuijotti ikuisiksi ajoiksi paikalleen konservoitu kuksiva oravapariskunta, jolla oli lähes inhimillisen samea katse. Mutta tuntomerkeistä päätellen, perhana sentään, nehän olivat molemmat koiraita? Tässäpä silti iloinen joululahjavinkki anopille takkahuoneen nurkkaan siltä varalta, jos minä ja vaimoke satumme kuolemaan ennen aikojamme. Menin tiskille, jota hinkkasi puhtaaksi keskimääräistä aavistuksen rujomman näköinen juomanlaskija. Miehellä oli niin pieni nenä, että siitä oli varmaankin napannut puolet pois joko spitaali, tyydyttämätön vaimo tai karhu. En kumminkaan hienotunteisena kehdannut kysyä häneltä täsmennystä.
- Herr Ober, pistätkö pikkuisen tuopin Lapin Kultaa?!
- Täh, pikkutuoppi! Ookko nää homo? Meilä on häpi hauerin ajan kossutuoppi kaks euroo.
- Pistä pari tuoppia ja reippaasti jäitä.
- Jäitä? Nää ookki sitte iha oikeesti homo! Tekkee nelijä euroo.
Piristävä, miellyttävä piirre näissä vääräsäärisissä, sukurutsaisissa pohjoisen ihmisissä on, että ainakin he taitavat juopottelun jalon taidon. Juon toisen kossutuopin kerralla tyhjäksi ja saan palkkioksi baarimikon hyväksyvän katseen ja kysymyksen:
- Haluakko nää palan kuivaa lihhaa vai järkkäänkö fressiä yläkerrasta? Kiitän ja lupaan palata asiaan myöhemmin. Voimistuva kirvely väyrysessäni kertoo, etten palaa asiaan myöhemmin. Jälleen osoitus hyvin onnistuneesta investoinnista; tästä, minkä ostin Tallinnasta kahdellakympillä olisin joutunut pulittamaan Oulussa varmaankin 200 euroa! Ähkäisen ja nykäisen Calvin Klein piraattipuvunhousujeni haarasaumaa varovasti alaspäin. Tartun tuoppiin ja lähden etsiskelemään istumapaikkaa. Kirjastonurkassaan oikealla istuu paikalliset takametsien intellektuellit uppoutuneina vuoden 1974 Playboyn julkaisuihin. Lähimpänä oleva herrasmies kouraisee aina sivunvaihdon yhteydessä nivuslihojaan kuin varmistaakseen, ettei hänellä ole selaillun kuvakertomuksen mukaisia ulkosynnyttimiä.
Etenen hitaasti pöytien välissä, koska en hallitse keskustelun aiheita. Pilkkijakkaran ihanne-ergonomia, ahdetun moottorikelkan voimansiirto, poronlihan ja pakastelohen maailmanmarkkinahinnat ja ufohavainnot eivät kuulu tietämysalueisiini, joten jatkan eteenpäin. Isossa pyöreässä pöydässä on lauma kilpaa karjuvia könsikkäitä kossutuoppeineen. Miehet ovat somistautuneet kärppälogollisiin neljäntuulenhattuihin ja hurjimmat fanit tunnistaa siitä, että heillä on kärppäboxerit kiskaistuna teddyvuoristen talvifarkkujen tai toppahousujensa päälle sekä suosikkipelaajiensa lempinimiä ja pelinumeroita tatuoituina kasvoihin. Boxerijengi näyttää ihan Lapinlahdelta karanneilta Teräsmiehiltä.
Julmannäköinen, siansilmäinen, huolellisesti ehostettu heebo istuu leveän ylimielisesti ja aina pienen hetken jälkeen siirtää pöydällä verkkaisin, harkituin liikkein, kuin nautiskellen ja muita kiusaten, peliään hieman eteenpäin. Miehen kookas kroppa näytti siltä, että hän aiheuttaa kudosvaurioita pelkän ulkonäkönsä avulla. Kuin atavistisen vaiston pakottamana jalat vievät minua kohti pasianssipöytää, jotta pääsen hihkumaan muiden mukana ”pistä tuo tuonne” ja onnistuneen siirron jälkeen päästämään vapaaksi ohimoita pullistavan kannustavan mylväisyn. Päästyäni pasianssipöydän ääreen ja tahtomatta hönkäistyäni jo valmiiksi muutaman örähdyksen, huomaan ettei kyseessä ole korttipeli, vaan noin 30 x 40 -senttinen palapeli, jossa Bambi on lammenjäällä luistelemassa ystävänsä Rumpalin kanssa. Viimeinen pala paikalleen ja baarin kattoa nostaa muutaman sentin onnistumisesta kertova kollektiivinen karjaisu kaverinaan anaalituulen rajun vapautumisen ilmaiseva iloinen pörinä. Katon repeäminen ei olisi yhtään hullumpi asia, sillä se voisi poistaa yläilmoissa leijuneen tupakansavun, suolikaasun ja testosteronin väkevät maanläheiset aromit. Minun vuoro -kakofoniaa säestää tallattujen jalkojen siirtelystä ja vartaloiskujen töminästä johtuvat ähkäisyt.
- Turpa kii kaikki, mää kokkoon sen uuvelleen!
Pöytä hiljenee hetkeksi ja jää arvuuttelemaan tämänkertaisen suorituksen tulosta.

Paikassa ei ilmeisesti ole wessoja ollenkaan, sillä kossutuoppiensa jälkeen veronmaksajat sopuisasti jonossa odottavat pääsyään ikkunalaudalla olevien kolmen kookkaan yuccapalmun ruukuille. Palmut ovat muovisia, joten pistän kännykän takaisin povitaskuun, enkä soitakaan Greenpeace -järjestölle. Paikalla on myös muutama Pissa-Liisa, jotka kaameasti kikattaen yrittävät saada osuman aivan liian korkealla sijaitsevaan ruukkuun. Lämmin virtsa valuu höyryten kohti lattian kokkareista sahanpurua, jonne se jäätyy. Julkinen käymälä antaa paikalle dekadenssin, mutta piristävän tuttavallisen sävyn ja luo jollain tapaa itämaisen fiiliksen. Jään kaipaamaan vain ”Syvä joki” -tyyppistä banjonsoittoa.

Puolikasnenäinen kyyppari kertoo rajusti triangelia hakaten, että pelin alkuun on puoli tuntia. Bambi -palapelit ja gynekologian opinnot jäävät ja ihmiset ryystävät kuumeisen kiireisesti tuopit tyhjiksi ja siirtyvät pressua kohti.

Nurkkapöydässä istuu puoli tusinaa topattuihin rottatakkeihin, bomberjacketeihin sekä Harley Davidson ja Natural Born Wankers -kangasmerkkien alle piiloutuneita parrakkaita, kaljupäisiä keski-ikäisiä miehiä, jotka jostain syystä pitävät aurinkolaseja hämyisessä nurkassaankin. Liikkuessaan hämärässä he törmäilevät hellyttävällä tavalla pöytiin ja kannatinpilareihin. He puhuvat keskenään kimeästi ja kiihkeästi Marco Bjurströmin uudesta koreografiasta sekä uusista ristipistomalleista runsaasti elehtien, mutta puhuessaan muihin pöytiin tai tarjoilijoille he ovat täysin ilmeettömiä ja ääntelevät mahdollisimman möreästi.
Boxereihin ahtautuneet jääkiekon ystävät kysyvät nurkkapöydän motoristeilta, etteivätkö he lähde jäähallille.
- Ei me lähetä, murahtaa jengin presidentti ja kaataa salaa pöydän alla kossutuoppiinsa taskumatistaan reilun löräyksen laitti -Spriteä.
- No miksettä lähe, ku Kärpäkki pellaa?
- Iskä kielsi ajamasta korttelia kauemmas, ko lumisatteessa on liian vaarallista aijaa.
- Oottapa vellihousuja!
Provokaation nuoli osui kohdalleen, sillä paikalliset NBW -motoristit hätkähtävät, vetävät päänsä yhteen ja supattavat.
- Eikä olla vellihousuja, ite ootta, sanoo viimein presidentti möreääkin möreämmällä äänellä.
Pressu läpsähtää kiinni ja paikalla on enää muutama asiakas ja Mikko Alatalo, jälkimmäinen kainalosuihkeineen onneksi vain levyautomaatissa.

Poistan elimistöstäni litran verran jatkojalostettua Koskenkorvaa, joka saa muovisen palmunvarren osittain sulamaan ja kallistumaan uhkaavasti. Siirryn pihalle lumituiskuun odottamaan tilaamaani moottorikelkkataksia, kun viimeinenkin poron vetämä ahkio katoaa pyryyn aisaan kiinnitetyt karvanopat ja wunderbaumit iloisesti heilahdellen.

Itse pelistä voi kertoa kohteliaasti, että oli sangen pitkästyttävä. Yhtä tapahtumarikasta olisi ollut, jos olisin seurannut oman atooppisen ihottumani leviämistä. Äärettömälle unettavuudelle vetää vertoja joskus vuonna Niebelung ja biisi lukemani yritysmarkkinoinnin tenttikirja, joka myöhemmin löysi ansaitsemansa paikan kesämökin ulkohuoneesta. Jääkiekkoillan tapahtumat olisivat saaneet Kasparovin ja Karpovin välisen shakin maailmanmestaruusfinaalin vaikuttamaan älyttömältä riehumiselta.
Erätauoilla lämmitellessäni jäätyneitä sormiani ja kohmeisia pallejani haalenevassa kahvimukissa muistin jälleen miksi The Raksila Areenaa kutsutaan jäähalliksi.
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Loistavia kirjoituksia!

Todella hyvää matskua kaikilta, mutta erityisesti haluaisin mainita nimim. Predatorin ja Claudion. Predan Oksaskadusta tulisi kirjamuodossa ja hieman pidennettynä myyntimenestys, ja Claudion runo sai meikäläisenkin miettimään. Mainiota.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Sarjamurhaaja Pietikäinen osa 1.

Reino Pietikäinen työskenteli pienessä leipomossa, hän oli suorittanut leipurimestari tutkinnon vuonna 1967 ja hänellä olivat asiat näennäisen hyvin. Reino oli 162 cm pitkä ja painoa oli kerääntynyt vuosien mittaan 92 kg , mies oli siis melkoinen patukka, hänen harrastuksenaan oli kirjoitella pakkopaita nimiseen foorumiin. Siinä vähän ensikäden tietoa miehestä, ja mistä kaikki alkoikaan ?

Reino oli erittäin huumorintajuinen mies, niin kauan kuin huumori ei millään tavalla koskettanut häntä itseään. Kirjoittelu harrastus oli vienyt miehen mukanaan ja hän olikin erittäin arvostettu kirjoittaja, hänellä oli myöskin lukuisia ystäviä näissä piireissä, (tai niin hän ainakin luuli). Kunnes eräänä aamuna kaikki romahti, edellisen illan laaja artikkeli hänen kirjoittamanaan oli saanut murskaavan kritiikin osakseen, aihe käsitteli"puolustus pelaamista keväällä."

Kuka uskalsi sanoa että hänen nimimerkkinsä (haisunäätä) olisi täyttä paskaa ja vieläpä lievästi sanoen homohtavaa tekstiä, raportoituaan useita kertoja pakkopaidan moderaattoreille ilman palautetta, hän päätti kostaa. Jatkuu.........
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Sarjamurhaaja Pietikäinen osa 2.

Reino mietti tuskissaan mitä tekisi, hänen loistava tekstinsä oli arvosteltu maanrakoon. Koska hän kuitenkin oli rauhaa rakastava mies hän päätti että paras ratkaisu olisi jos hän itse räjäyttäisi itsensä dynamiitilla ilmaan. Saisivat sitten muut ihmetellä mihin on "haisunäätä" kadonnut. Tuumasta toimeen, hän muisti että hänen veljellään Sulevi Pietikäisellä oli edellisen kesän kantopommeja vielä jonkun verran jäljellä. Reino otti takapihalta moponsa (Tunturi Start) ja suuntasi ajovalot kohti Supin asuntoa (60km) Pälkäneelle.

Perille päästyään hän kolkutti ovelle ja kysäisi "onkos Supi sumppia", hänen veljensä Sulevi oli kovasti iloissaan nähdessään pitkän ajan jälkeen oman pikkuveljensä. Mikäs miehen tänne heittää kysäisi Sulevi, no pitäisi pari omenapuuta saada juurineen pihamaalta ja ajattelin kysäistä olisiko sinulla vielä niitä kantopommeja jäljellä? Sulevi yritti ehdottaa josko kuitenkin rautakanki ja lapio riittäisivät .

Reino vastasi että kyllä ne ovat vanhat pirut juurtuneet niin syvälle etteivät hevillä lähde, oli omien juttujensa mukaan niitä yrittänyt repiä maasta jo useana päivänä. Jatkuu......
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Sarjamurhaaja Pietikäinen osa 3.

Aikansa kahvia siemailtuaan Sulevi kysäisi että josko maistuisi pieni konjakin poikanen, Reino kuitenkin kieltäytyi kohteliaasti veljensä tarjouksesta ja sanoi olevansa sentään moottoriajoneuvolla liikenteessä. No kantopommeja ei enää ollut jäljellä Sulevi oli räjäytellyt ne kaikki pillunpäreiksi taivaalle, ja viimenenkin oli mennyt uutenavuotena paikallisen pankinjohtajan postilaatikon räjäyttämisessä. Jotakin sentään vielä löytyi, 16 pötköä dynamiittia oli unohtunut ullakolle vaarin peruja, ja vanha selkäreppu.

Reino oli kovasti onnellinen saatuaan veljeltään repun ja dynamiitit, mopoaan polkiessa käymään hän hyräili Rautavaaran vanhaa kappaletta "Reppu ja Reissumies". Kohta alkaisi saatana tapahtua, hän ajatteli mielessään. Hänellä oli suunitelmissaan sitoa dynamiitit uuteen Luzus tietokoneeseensa värinäytöllä ja hydraulinen säädettävä elektroninen penkki saisi myöskin kyytiä, perkele vai ei tekstit kelpaa. Jatkuu.......
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Sarjamurhaaja Pietikäinen osa 4.

Ajellessaan kotia kohti (45km/h)Reino mietti käytännön järjestelyjä, mitä kaikkea esivalmistelu toimenpiteitä tarvittaisiin. Ensimmäinen asia olisi repiä moposta kaikki kannatamansa joukkueen tarrat, olihan omatkin pettäneet Reinon ! Toinen asia johon piti kiinnittää huomiota oli dynamiittipötköjen asennus ja kiinnitys. Reino muisti että hänellä oli vielä käyttämättömiä E-liikkeen bonuspisteitä jäljellä millä hän tarvittavat varusteet saisi hankittua. Ja olisihan se tuhlausta jättää ne käyttämättä.
Lisäksi tarvittaisiin kunnollinen lumilapio ja rikkakihveli jolla hänen maalliset jäännöksensä saataisiin purkkiin, Reino oli huolellinen mies. Lisäksi Reino mietti että mitä kaikkea muuta hän ottaisi mukaansa maallisen vaelluksen päätteeksi. Lisäksi piti tehdä kyltti johon hän kirjoittaisi mistä tämä kaikki johtui, piti arvioida kuinka syvä monttu 16 dynamiitti pötköstä syntyisi räjähtäessään, olisihan se sääli jos kyltti lähtisi matkaan mukaan eikä kukaan tietäisi todellista syytä asioiden kulkuun.

Välillä Reinon mieleen hiipi kommentit pakkopaidan sivuilta, eniten häntä vitutti moderaattorien välinpitämättömyys häntä koskevien mielipiteiden suhteen, miten voidaan sivuuttaa kommentit "tietämätön marsu " tai "hintahtava maalaisjuntti", ja erikoisesti nimimerkki "hervasalo "joka oli mustamaalannut hänet totaalisesti. Hervasalo oli kirjoittanut että olisi parempi jos nim"haisunäätä" laittaisi pitkon perseeseensä, ja keskittyisi enemmän naisten ringetteen kuin jääkiekkoon, raivo joka hänen sisällään säkenöi olisi riittänyt energiamäärältään yhteen Hiroshiman atomipommiin mikäli se olisi siirettävissä! Jatkuu.........
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös