Oikeasti riippumaton media – onko sellaista?

  • 96 873
  • 961

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ovatko amatöörimediat, jotka kuitenkin toimivat ammattimaisesti mutta palkatta, riippumattomia medioita vai tuleeko niistä aina vähän vasemmalle kallistuvia?
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Millä tavalla riippumaton media? Uskoisin vielä sen että suomalainen media pyrkii riippumattomuuteen kotimaisessa uutisoinnissa, mutta kun ulkomaista puhutaan (esim. Venäjä), lähde on lähes automaattisesti Reuters tai vastaava ja ne jutut on toisinaan niin länsimielistä että itse en ainakaan ihan kaikkea lukemaani purematta niele.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Millä tavalla riippumaton media? Uskoisin vielä sen että suomalainen media pyrkii riippumattomuuteen kotimaisessa uutisoinnissa, mutta kun ulkomaista puhutaan (esim. Venäjä), lähde on lähes automaattisesti Reuters tai vastaava ja ne jutut on toisinaan niin länsimielistä että itse en ainakaan ihan kaikkea lukemaani purematta niele.

Niinpä, sitä edelleen odotellessa, että Venäjän oma media itse opulta kertoisi sellaisen uutisen, jolla on totuuspohjaa.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niinpä, sitä edelleen odotellessa, että Venäjän oma media itse opulta kertoisi sellaisen uutisen, jolla on totuuspohjaa.

Niin samaa mieltä myös tästä. Suomessa osataan jo mielestäni kohtuu hyvin lukemaan kriittisesti mitä Venäjältä tulee, mutta liian moni uskoo sinisin silmin mitä länsimedia kertoo. Nämäkin esimerkiksi P-Koreaa kohtaan ovat osoittautuneet täysin keksityiksi/oletetuiksi uutisiksi jotka jälkikäteen on todettu vääriksi. Tämä siis oli ääripää esimerkki, en siis millään tavoin pidä P-Koreasta ja uskon että asiat ovat siellä enemmän tai vähemmän vtuillaan vaikka en olekaan siellä käynyt/asunut.
 

Avuton tunari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vähän kaikki.
Henkilökohtaisesti uskon, että kaikki vähänkin isompi media ( esim. Iltalehdet, Yle, Reuters yms.) on kallellansa jonnekkin päin, yleensä länsimediaan. Pienemmät mediat ( paikallislehdet) ovatkin sitten asia erikseen. Tiivistettynä: Uskon,että kaikkia isompia medioita ohjaa jossain määrin joku taho, joka sanoo, mistä saa kirjoittaa ja kuinka paljon.
Tällä en tarkoita sitä, että jos toimittaja kirjoittaa lehteen vaikka Venäjää tukevaa tekstiä, kirjoitus poistetaan välittömästi ja kirjoittaja saa potkut.

Ps. Toivottavasti saitte selvää tekstini sisällöstä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg

En ihmettele lainkaan Pentikäisen kommentteja. Uutismedioissa on paljon hyvin koulutettuja ja sivistyneitä ihmisiä, joille perussuomalaisten arvomaailma on kaukana. Ja tähän on vaikea saada muutosta niin kauan kuin persuissa on niitä, jotka katsovat mieluummin television paskaviihdettä kuin lukevat lehtiä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ihmettele lainkaan Pentikäisen kommentteja. Uutismedioissa on paljon hyvin koulutettuja ja sivistyneitä ihmisiä, joille perussuomalaisten arvomaailma on kaukana. Ja tähän on vaikea saada muutosta niin kauan kuin persuissa on niitä, jotka katsovat mieluummin television paskaviihdettä kuin lukevat lehtiä.
Oletko tehnyt tutkimuksen lehtien luvusta muissakin puolueissa vai vedätkö tässä tunteella, joka on kovin negatiivinen?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Verkkouutisten mediakyselylle oli näemmä tullut jatkoakin. Tässä osassa keskityttiin siihen mitenkä eri puolueiden kannattajat näkevät median. Eniten median riippumattomuuteen uskoivat Vihreiden ja Vasemmistoliiton kannattajat, selvästi vähiten riippumattomuuteen uskoivat Perussuomalaisten kannattajat.

Ylen ja Hesarin riippumattomuuteen uskoivat voimakkaimmin Vihreiden ja SDP:n joukot, huomioitavaa oli myös Kepun kannattajien vahva usko Ylen täydelliseen riippumattomuuteen, sillä vain demareissa uskottiin kepulaisia enemmän Ylen täydelliseen riippumattomuuteen. Persut olivat selkeästi epäuskoisimpia myös näissä kahdessa kysymyksessä.

Kysyttäessä sitä onko Yle enemmän oikeistolainen vai vasemmistolainen media, niin kaikki paitsi demarikannattajat pitivät Yleä enempi vasemmistomediana. Eritoten PS ja Kokoomus olivat tuota mieltä.

En voi sanoa yllättyneeni siitä että punavihreät olivat eniten median riippumattomuuden kannalla ja persut taas siellä toisessa päässä. Jo ihan Twitteriä tai Jatkista lukemalla tämä seikka selviää helposti.

http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/mediakysely_jatko_vkl-53142(Linkki Verkkouutisten mediakyselyn toiseen osaan)
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Nyt on muuten saatu uusi varmasti "riippumaton" media eetteriin, kun radio Love FM on aloittanut lähetyksensä. Aluksi tästä nautitaan vain Tampereella, mutta myöhemmin syksyllä myös muissa isoissa kaupungeissa. Kyseessähän on täysverinen Venäjän propagandaradio.
Yle tavoitti Suomessa avatun Venäjä-mielisen radion edustajia – Kanavan taustat hämärän peitossa | Yle Uutiset | yle.fi

Mitähän Viestintävirastolla on oikein ollut mielessä, että ovat antaneet kyseiselle kanavalle toimiluvan? Kaupallisen radion kenttä pyritään toki pitämään monipuolisena, mutta ainakin kyseisen radion fb-sivuilla on aistittavissa melko kiivastakin me vastaan he-henkeä. "Me emme anna periksi, liekki ei sammu, YLE on jatkanut parjauskampanjaansa..." Ja myös "valtamedia" esiintyy useasti. Nyt näyttää siltä, että kyseinen kanava ei lähetä ainakaan FM-taajuuksilla ohjelmaa, vaikka jo aloitti. Miksiköhän näin? Varat radiotoiminnan aloittamiseen piti tulla joidenkin talojen myynnistä, eli onko käynyt niin, että hieman värikkäällä pohjalla ollut rahoitus ei olekaan pitänyt ja nyt sitten kaadetaan koko homma YLE:n parjaamisen, sekä joidenkin mystisten tahojen suorittamien uhkailuiden syyksi?

Enkä minä nyt ihan purematta niele tuota Viestintäviraston lakimiehen selitystä, että hakuprosesissa ei kanavan sisällöllä ole merkitystä. Viittaan edelleen tuohon radiokentän monimuotoisuuteen. Lisäksi luvan saaneiden kanavien ohjelmavirtaa seurataan, että täyttävätkö ne niille asetetut toimilupaehdot. Jos olet esim. hakenut luvan urheilupitoiselle kanavalle, niin et sinä voi muuttaa sitä yhtäkkiä körttiradioksi, tai iskelmäksi, koska silloin kanavan sisältö ei enää tapaa niitä ehtoja joiden perusteella toimilupa on myönnetty, ja siitä johtaen halutaan, että samassa kaupungissa ei toimi kahtakymmentä classic rock-kanavaa, vaan lupia myönnetään tuon monipuolisuuden pohjalta (myöskin).

Okei, otetaan sen verran takaisin, että LOVE FM on tehnyt selvityksen siitä, että mitä musiikkia ja kuinka paljon kanavalla soi ja mikä on muu journalistinen sisältö. Keille kanava on suunnattu ja mihin tarpeeseen radiokentässä se vastaa. Viestintäviraston tehtäviin ei kuulu kaivaa esille pontimia, tai rahoituskanavia.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eiköhän tämä ole paras ketju tälle asialle, vaikka joku kierrätyskeskuksen hassutteluketjuistakin sopisi.

Oulun seudulla ilmestyvän Kaleva-lehden journalistinen linja aiheuttaa hämmästystä. Perussuomalaisten kunta-aktiivit Tuomas Okkonen ja Asko Laukkanen yrittivät selvittää, miksi puolue jätetään systemaattisesti lehdessä mainitsematta. Kalevan päätoimittaja Kyösti Karvonen totesi heille, etteivät perussuomalaiset ole tehneet mitään hyvää, ja löi sitten luurin korvaan.

He kuvaavat puhelun kulua seuraavasti:

Ensimmäinen kysymyksemme oli, että miksi Kaleva ei tehnyt oikeaa uutista Limingan vanhuspalvelukeskuksen avaamisesta ja minkä vuoksi jutussa ei kerrottu että oman alueemme ja juuri kyseisen toimialan ministeri oli tilaisuutta avaamassa, sekä miksi ei edes ministerin kuvaa ollut lehdessä? Vastaavasti lehti uutisoi erittäin näkyvästi mm. europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaaren osallistumisesta johonkin vastamielenosoitukseen ja keskustalaisen ministerin mielipiteestä maakuntaveroon. Jälkimmäisestä oli koko sivun juttu lehdessä.

– Tähän päätoimittaja vastasi: “Kukaan ei häntä määrää, mistä lehti kirjoittaa.”

Jatkoimme kysymyksiämme ja seuraavaksi kysyimme, että jos Kaleva ei ole poliittinen lehti, niin miksi se tekee sitten selvästi politiikkaa ja onko Kaleva tehnyt yhtään positiivista uutista Perussuomalaisista?

– Päätoimittaja vastaus oli: “Perussuomalaiset eivät ole tehneet mitään hyvää, joten myöskään he eivät uutisoi silloin mitään hyvää Perussuomalaisista.”

Kolmantena kysymyksenämme oli, että kun Kalevan piti esitellä ennen eduskuntavaaleja kaikki Oulun vaalipiirin kansanedustajat, jotka ovat uudestaan ehdolla eduskuntaan, niin miksi Olli Immosen esittely ja haastattelu puuttui? Olli kertoi vaalien jälkeen, että Kaleva ei ollut koskaan lähettänyt hänelle haastattelupyyntöä.

– Päätoimittaja vastasi: “.. että olivat yrittäneet saada Ollia kiinni, mutta eivät olleet saaneet.”

– Kun kysyimme, miksi Olli sitten kertoi asiasta eri tavalla, niin päätoimittaja päätti lopettaa puhelun, eli löi luurin korvaan.

Lainaus Perussuomalaisten puoluelehdestä, Suomen Uutisista. Koko juttu taustoineen ao. linkistä.

Miksi Kaleva sensuroi tiedon ministerivierailusta? Päätoimittaja: ”Emme uutisoi mitään hyvää perussuomalaista” - Suomen Uutiset
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Mielenkiintoinen roolienvaihto.
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eiköhän tämä ole paras ketju tälle asialle, vaikka joku kierrätyskeskuksen hassutteluketjuistakin sopisi.





Lainaus Perussuomalaisten puoluelehdestä, Suomen Uutisista. Koko juttu taustoineen ao. linkistä.

Miksi Kaleva sensuroi tiedon ministerivierailusta? Päätoimittaja: ”Emme uutisoi mitään hyvää perussuomalaista” - Suomen Uutiset


Eipä yllätä yhtään mikä on kalevan päätoimittajan suhtautuminen perussuomalaisiin. Kaleva on kyllä profiloitunut punavihreään viitekehykseen eikä voida todellakaan sanoa etteikö Kaleva olisi poliittinen sanomalehti. Itse kaipaisin puolueetonta journalismia jossa asioita (mm. pakolaispolitiikkaa) käsiteltäisiin monelta kantilta eikä aina vaan myönteiseen sävyyn kuten kalevalla on tapana. Kaleva on juurikin samaa settiä kuin Hesari eli kaunistellaan ja vääristellään turvapaikanhakijoihin liittyvissä asioissa ja aina kun on tilaisuus niin ollaan ylistämässä monikultturista ihanuutta. Tästä syystä olen lopettanut itse Kalevan tilaamisen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
On kyllä aika ehdoton kanta Kalevan päätoimittajalla, että persut eivät olisi tehneet mitään hyvää. En minäkään pidä Vihreistä tai Vasemmistoliitosta, mutta en kuitenkaan väitä heidän olevan läpeensä pahoja.

Kaleva on kyllä profiloitunut punavihreään viitekehykseen eikä voida todellakaan sanoa etteikö Kaleva olisi poliittinen sanomalehti.
Eikös Kalevaa yleisesti ottaen pidetä (tai ainakin ole pidetty) porvallisena mediana?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Eikös Kalevaa yleisesti ottaen pidetä (tai ainakin ole pidetty) porvallisena mediana?
Minunkin mielikuvani on että Kaleva olisi nimenomaisesti kepulaisten pää-äänenkannattaja. Puna-vihreään akseliin (mikä luonnollisesti aika helvetin laaja käsite ja monilta osin myös potentiaalisesti hyvin harhaanjohtava) kuuluvana en tuota ole koskaan mieltänyt.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse kaipaisin puolueetonta journalismia jossa asioita (mm. pakolaispolitiikkaa) käsiteltäisiin monelta kantilta eikä aina vaan myönteiseen sävyyn kuten kalevalla on tapana. Kaleva on juurikin samaa settiä kuin Hesari eli kaunistellaan ja vääristellään turvapaikanhakijoihin liittyvissä asioissa ja aina kun on tilaisuus niin ollaan ylistämässä monikultturista ihanuutta. Tästä syystä olen lopettanut itse Kalevan tilaamisen.
Olen itsekin kaivannut juuri PUOLUEETONTA uutisointia. Sitä vaan ei löydy. Ei mun mielestä. Eläkkeelle jäänyt hyvä ystäväni, joka on toiminut erään ison kirjaston johtajana, sanoi tilanneensa aina Kalevaa juuri siksi, että se on puolueeton, vaikkei asuinalueensa suhteen kuuluisikaan lehden piiriin. En raaskinut sanoa, että ystävä hyvä, sehän ei ole puolueeton, kuten ei mikään muukaan lehti, vaikka sitä mainostaisikin. Aina ne on jonnekin päin kallellaan. Valitettavasti.

Nykypäivänä pitää olla vaan itse viitseliäs ja kaivaa sen valtamedian virrasta myös vastarannan kiisket ja katsella sitten asioita monelta kantilta.Kuinka moni jaksaa, viitsii ja ehtii sitä tehdä, onkin jo toinen juttu.
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minunkin mielikuvani on että Kaleva olisi nimenomaisesti kepulaisten pää-äänenkannattaja. Puna-vihreään akseliin (mikä luonnollisesti aika helvetin laaja käsite ja monilta osin myös potentiaalisesti hyvin harhaanjohtava) kuuluvana en tuota ole koskaan mieltänyt.

Itse olen mieltänyt Kalevan aika vahvasti vasemmalle johtuen sen täydellisesti kritiikittömyydestä ja puusilmäisyydestä liittyeen maahanmuuttopoliikkaan ja yleensäkkin monikultturisuuteen. Tuntuu että asiaan on vain yksi totuus eikä edellämainittuja teemoja haluta käsitellä monipuolisesti. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni ja mielikuvani mikä minulle on kalevaa lukemalla tullut.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Itse olen mieltänyt Kalevan aika vahvasti vasemmalle johtuen sen täydellisesti kritiikittömyydestä ja puusilmäisyydestä liittyeen maahanmuuttopoliikkaan ja yleensäkkin monikultturisuuteen. Tuntuu että asiaan on vain yksi totuus eikä edellämainittuja teemoja haluta käsitellä monipuolisesti. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni ja mielikuvani mikä minulle on kalevaa lukemalla tullut.

Minä luulen että MV-lehti on juuri sinua varten, siellä on sellaisia juttuja jotka sopivat sinun maailmankuvaasi. Miten pakolaisista ja monikulttuurisuudesta tulisi mielestäsi uutisoida?
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kaleva on rimanalitus ja SDP pääsee naurettavan kevyellä leluja ja etnistä puhdistusta tapauksesta. Jännä juttu.
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Juuri näin miten Red Machine asian ilmaisi. Ei mitään lisättävää. Bebeton lapselliselle provolle sen sijaan lampaanperseitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös