Nuuska- ja tupakkaketju

  • 2 296 759
  • 4 087

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
Sen verran päättömän oloinen idea tämä nuuskan itse valmistus on että pakkohan sitä on kokeilla. Kokeiluhalua lisää vielä edessä siintävä huoli hetkellisistä nuuskan toimitusvaikeuksista itselleni ja aina tyhjyyttään ammottava pankkitili. Säästö se on pienikin säästö. Ettania/generalia on tullut tuupattua huuleen sellainen 12 vuotta jatkuvalla syötöllä.

Eli, eli. Tänään meinasin kokeilun aloittaa ostamalla ja levittelemällä purut kuivumaan pöydälle kun muijakin sopivasti lähtee vielä reissuun pois kitisemästä jotain sen keittiövälineiden käytöstä nuuskan valmistukseen.

Suurinta ihmetystä aiheuttaa soodan määrä tekeleissä: bozik laittaa nuuskaansa kukkuraisen teelusikan ruokasoodaa 180 grammaan purua ja Old ray teelusikallisen 30 grammaan.

Mitenkähän tähän pitäisi suhtautua. Ketjua lukemalla mitä enempi soodaa sitä vahvempaa kamaa ja itseäni ei sinänsä haittaisi, jos syntyvä laatu olisikin vähän tujumpaa, mutta joku kultainen keskitie voisi ilmeisesti olla tuossa hyvä?

Ja bozikille vielä semmoinen kysymys, että miksi ohjeessasi on mentholia?. Ilmeisesti tekee hyvän säväyksen tuotteeseen. Itseäni tuo menthol hieman epäilyttää. Maistuuko se paljon tekeleessä?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suurinta ihmetystä aiheuttaa soodan määrä tekeleissä: bozik laittaa nuuskaansa kukkuraisen teelusikan ruokasoodaa 180 grammaan purua ja Old ray teelusikallisen 30 grammaan.

Mitenkähän tähän pitäisi suhtautua. Ketjua lukemalla mitä enempi soodaa sitä vahvempaa kamaa ja itseäni ei sinänsä haittaisi, jos syntyvä laatu olisikin vähän tujumpaa, mutta joku kultainen keskitie voisi ilmeisesti olla tuossa hyvä?

Ja bozikille vielä semmoinen kysymys, että miksi ohjeessasi on mentholia?. Ilmeisesti tekee hyvän säväyksen tuotteeseen. Itseäni tuo menthol hieman epäilyttää. Maistuuko se paljon tekeleessä?
Soodan tehtävähän on irroittaa nikotiini eli sinällään määrän vaihtelu ei ihmetytä. Käytännössä kun käytän kukkurallisen soodaa ja 180 g purua niin se varmaan on suunnilleen puolet siitä mitä Old ray nakkaa. Veikkaisin siis, että Old ray nuuska on helvetin paljon vahvempaa mutta kyllä molemmista normikäyttäjä riittävät nikotiinit saa. Mulle sopii hieman kevyempi kama, kun käytännössä käytän nuuskaa lähes tauotta. Jos jotakin vahvaa myrkkyä tykittelisi, niin tuskin huuli tai vatsa tykkäisi.

Menthol ei oikeastaan maistu kovinkaan paljon. Itse raakanuuska tuoksuu hieman raikkaammalle ja kun köntin poistaa huulesta niin silloin mentholin huomaa.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Suurinta ihmetystä aiheuttaa soodan määrä tekeleissä: bozik laittaa nuuskaansa kukkuraisen teelusikan ruokasoodaa 180 grammaan purua ja Old ray teelusikallisen 30 grammaan.

Itse laitan tasan teelusikallisen verran 50 grammaan. Ekaan satsiin laitoin kukkurallisen joka ainakin mulla poltteli aivan liian paljon vaikka olen useamman vuoden normi-nuuskaa käyttänyt. Eli luultavasti sun kannattee aloittaa tuolla 1tl/50g ja siitä sitten lähteä hienosäätämään johonkin suuntaan jos ei tunnu sopivalta.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
No siis tää on semmonen hyvin matala teelusikka ja ihan tasapinta. Enkä nuuskaa paljoa ja ei ole itselleni silti liian kovaa kamaa. Voi selittää sekin, että pidän vain pari-kolmekymmentä minuuttia sitä soodaa uunissa. En tiedä, mutta toimii.

Old Ray kirjoitti:
seuraavana kokeilen mustaa teetä, joka kuulema toimii.
Ja kokeilin. Aivan loistava mixi tuli. Laitoin noin puolet teepussista 30 gramman tupakkamössöön.

Jos teillä löytyy kaapista jotain teetä missä on merkintä "Black tea":sta niin kokeilkaa. Toki kauppareissullahan tommosen nappaa äkkiä hyllystä ja jos ei maistu nuuskassa niin teetä on aina hyvä olla kaapissa.
 

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
Mulle sopii hieman kevyempi kama, kun käytännössä käytän nuuskaa lähes tauotta. Jos jotakin vahvaa myrkkyä tykittelisi, niin tuskin huuli tai vatsa tykkäisi.

Itsellä kanssa nuuska käytännössä kokoajan huulessa. Nyt on taas putki päälle eli olen onnistunut varmaan kuukauden putkeen nukahtamaankin mörkö huulessa. Ja hammaslääkäriliitto kiittää.

Alkukesästä päälle todettiin lekurissa vielä alkava vatsakatarri/haava johon sain kuukauden suojalääkityksen ja aina välissä kieltämättä kyllä mielessä käy kuinka paljon tämä on nuuskan ansiota. Enemmän kyllä varmasti esim särkylääkkeiden jota tuli syötyä joskus paljon ja turhaan ennen kuin pakki prakasi ensimmäisen kerran oikein huolella.

Eli luultavasti sun kannattee aloittaa tuolla 1tl/50g ja siitä sitten lähteä hienosäätämään johonkin suuntaan jos ei tunnu sopivalta.

Kiitoksia tarkennuksista molemmille. Old Raylle toki myös. Illalla leipomaan. Tai ainakin purut laitan kuivamaan.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellä kanssa nuuska käytännössä kokoajan huulessa. Nyt on taas putki päälle eli olen onnistunut varmaan kuukauden putkeen nukahtamaankin mörkö huulessa. Ja hammaslääkäriliitto kiittää.

Alkukesästä päälle todettiin lekurissa vielä alkava vatsakatarri/haava johon sain kuukauden suojalääkityksen ja aina välissä kieltämättä kyllä mielessä käy kuinka paljon tämä on nuuskan ansiota. Enemmän kyllä varmasti esim särkylääkkeiden jota tuli syötyä joskus paljon ja turhaan ennen kuin pakki prakasi ensimmäisen kerran oikein huolella.

Kiitoksia tarkennuksista molemmille. Old Raylle toki myös. Illalla leipomaan. Tai ainakin purut laitan kuivamaan.
Itse en ymmärrä, että miten on mahdollista nukahtaa säännöllisesti nuuska huulessa. Itse olen ehkä kuutisen vuotta käyttänyt nuuskaa, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Tuo nuuska huulessa nukahtaminen on kuitenkin sellainen asia, jota en ymmärrä. Pari kertaa olen senkin kokenut, mutta aina ne nuuskat ovat levinneet ympäri suuta ja maku ei ole ollut kovinkaan kiva.

Mutulla sanoisin, että juurikin nuuska huulessa nukkuessa nuuskasta päätyy nesteitä vatsalaukkuun saakka aika reippaastikin ja nuo nesteet ovat omiaan ärsyttämään mahaa. En tiedä sitten miten metsässä olen uskomuksineni.

Pitäisi ehkä joskus kokeilla tuota kotitekoista nuuskaa, kun tuntuu täälläkin monet kehuvan.
 

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
Itse en ymmärrä, että miten on mahdollista nukahtaa säännöllisesti nuuska huulessa. Itse olen ehkä kuutisen vuotta käyttänyt nuuskaa, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Tuo nuuska huulessa nukahtaminen on kuitenkin sellainen asia, jota en ymmärrä. Pari kertaa olen senkin kokenut, mutta aina ne nuuskat ovat levinneet ympäri suuta ja maku ei ole ollut kovinkaan kiva.

Mutulla sanoisin, että juurikin nuuska huulessa nukkuessa nuuskasta päätyy nesteitä vatsalaukkuun saakka aika reippaastikin ja nuo nesteet ovat omiaan ärsyttämään mahaa. En tiedä sitten miten metsässä olen uskomuksineni.

Eihän se ole sen kummenpaa kuin että laittaa nuuskan huuleen ja nukahtaa. Päivän paras nuuskahan on tunnetusti se minkä laittaa huuleen illalla viimeiseksi hampaiden pesun jälkeen, kun kömpii sänkyyn peiton alle. Jos otan iltanuuskan pois ja en heti saa unta en pysty nukahtamaan ennenkuin laitan uuden biitin (ja toivottavasti myös otan pois) huuleen.

Aika usein sitä sitten tulee nukahdettua se mälli huulessa. Ei se toisaalta itseltäni myöskään mihinkään sieltä huulesta leviä. Itse köntti on aina aamullakin vielä siellä mihin sen laittaa, mutta toki siitä valuu nesteitä pitkin suuta ja aamulla maistuu suussa ihan saatanan pahalta myönnettäköön.

Itselläni tuo tuppaa menemään jotenkin putkissa eli välillä menee kuukausi hyvin nukahtamatta nuuska huulessa ja sitten joku ilta se jää sinne ja seuraavan kuukauden se jääkin joka ilta. Kyseinen vahinko toistuvana kyllä hajottaa huulet aikalailla tehokkaasti.
 

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
No niin. Nyt on nuuskan valmistusprosessi hienossa vauhdissa.

-Ostin 3 kappaletta 50 g pussia punaista smartia ja levittelin ne uunipellille folion päälle.

-Lämmitin uunin noin 50-75 asteeseen ja kuivattelin puruja tunnin puolitoista uunissa uunin luukku sentin pari auki.

-Kaivoin kaapista jonkun ihme blenderin, jota en ole ikinä ennen käyttänyt mihinkään ja löin purut blenderiin. Yllätyksekseni purut meni ihan atomeiksi hetkessä.

-Tässä vaiheessa taiteilija sielu pääsi irti ja tuuppasin yhden pussillisen Nordqvistin Nippon Green maustettua vihreää teetä blenderiin sekaan noin niinkuin makua tuomaan.

-Lämmitin uunin 200 c asteeseen ja löin noin 3 teelusikallista, ehkä vähän yli ruokasoodaa foliolle ja uuniin paahtumaan.

Kun sooda on ollut uunissa puolituntia/kolmevarttia aattelin lyödä sen myös tuonne blenderiin ja sekoitella sotkut yhteen.

Tämän jälkeen kaivan kaapista jonkun kulhon, laitan jauhot kulhoon ja sekoittelen suola/vesi liuoksen varovasti sekaan. Panostan nyt siihen, etten onnistu tyrimään liikaa nestettä sekaan. Katsellaan miten käy.

Tänään pääseekin varmaan jo maistelemaan sotkua varovasti ja jätän sen jääkaappiin muhimaan.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Yleensä ohjeissa porukka on sanonut, että ensin suolavesiliuos sekoitetaan tupakkamössöön. Sen jälkeen soodat ja lopussa mausteet.

Minusta suurin osa on ensin sekoittanut soodan siihen kuivaan tupakkaan ja sen jälkeen lisännyt veden. Näin ainakin itse teen. Toisinpäin tehdessä saattaa olla vaarana ettei se sooda sekoitu yhtä tasaisesti vaan paakkuuntuu sen kosteuden johdosta.
 

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
-Ostin 3 kappaletta 50 g pussia punaista smartia ja levittelin ne uunipellille folion päälle.

-Lämmitin uunin noin 50-75 asteeseen ja kuivattelin puruja tunnin puolitoista uunissa uunin luukku sentin pari auki.

-Kaivoin kaapista jonkun ihme blenderin, jota en ole ikinä ennen käyttänyt mihinkään ja löin purut blenderiin. Yllätyksekseni purut meni ihan atomeiksi hetkessä.

-Tässä vaiheessa taiteilija sielu pääsi irti ja tuuppasin yhden pussillisen Nordqvistin Nippon Green maustettua vihreää teetä blenderiin sekaan noin niinkuin makua tuomaan.

-Lämmitin uunin 200 c asteeseen ja löin noin 3 teelusikallista, ehkä vähän yli ruokasoodaa foliolle ja uuniin paahtumaan.

Ja tästä homma jatkui niin että:

-Soodan oltua uunissa reilut 3 varttia kaadoin sen jauhettujen purujen sekaan blenderiin ja pyöritin hetken sitä jotta se sekoittui.

-Keitin soodan paahtuessa vettä ja laitoin sitä 2 dl mitta-astiaan ja sekaan ehkä 3-4 lusikallista merisuolaa sellaisessa lastumuodossa, jonka arvelin vastaavan 1 teelusikkaa perusjauhetta.

-Lorottelin suolavettä samaiseen blenderiin ensin 0,5 dl sekoittelin aikani ja sitten toisen 0,5 dl ja taas sekoitus. Lopussa lisäilin vettä tilkka kerrallaan ja kokonaismääräksi tuli noin 1,4-1,5 dl, jonka jälkeen nuuska on vielä kohtuu kuivahkoa. Testasin kamaa tykillä huuleen ja vaikutti sopivalta.

-Purkitin sotkun vanhoihin ettan kiekkoihin. Purkittaessa painelin nuuskan läjään ruokalusikalla ja koko annos meni neljään tyhjään kiekkoon. Punnitsin kiekot ja ne painoivat sellaisen vähän alle 80 g kappale, eli tiiviisti nuuska pakkautui perus 45 g:n kiekkoihin.

-Jätin nuuskan tekeytymään jääkaappiin. Tottakai testailin kamaa myös tuoreena ja ihan loistokamalta vaikuttaa. Pehmeän, mutta jämäkän tuntuista. Pysyy huulessa hyvin ja pitkään.

Ensi kerralla maustan todennäköisesti vähän enemmän. Tuo maustettu vihreä tee antaa ihan ok säväyksen. Katsotaan nyt mitä tuosta tekeytyessä syntyy, mutta näin ensi arviolla soodaa voisi laittaa vähän enemmänkin.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Minusta suurin osa on ensin sekoittanut soodan siihen kuivaan tupakkaan ja sen jälkeen lisännyt veden. Näin ainakin itse teen. Toisinpäin tehdessä saattaa olla vaarana ettei se sooda sekoitu yhtä tasaisesti vaan paakkuuntuu sen kosteuden johdosta.
Aijaa. Itse sekoitan sen pieneen määrään vettä, niin se liuottuu tasaisesti.
 

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Sori,mut voisko joku pistää " I made it"-biitin teko-ohjeet pikasesti näytille?
Tiedän,et ne löytyy tästä ketjusta,mut oon niin laiska,ettei jaksais lähtee kahlaan koko ketjua läpi.Kiitos!

-Nuuskaa vuodesta -95 lähtien-
 

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Mutta mitens ton soodan kanssa,eli jos laittaa enempi,niin sillon on vahvempaa?
Onkohan jotain suurta vaaraa pistää sodaa liikaa?
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Neely#8 nyt jumalauta. Jos kerran näet vaivan kirjoittaa, voit nyt katsoa vaikka sivun verran taaksepäin. Jos se ei riitä, 2 sivua.

On muuten uskomattoman mielenkiintoista seurata miten monet rohkeasti hieman modifioivat omaan suuntaansa tuota ohjetta. Kun koulu alkaa tuossa parin viikon päästä, varmasti kokeilen itsekin. Eniten ihmetyttää tuo soodan paisto.

Onko sooda tarkoitus levittää foliolle ohueksi, vai miten. Ohuen ohuena varmasti paistuu ainakin nopsammin, mutta tuota ei muistaakseni paljoa olla läpi vielä käyty.
 

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
Nyt on yön yli jääkaapissa levännyttä tuotetta tykitelty naamariin ja ensi reaktiona on pakko todeta, että taitaa eetu tornit jäädä minullakin taxfreen jääkaappeihin lojumaan, mikäli vaan jaksan leipoa. Viitseliäisyyttä ja vähän aikaahan tuo näköjään vaatii. Toki homma varmaan vähän nopeutuu seuraavaksi kerraksi ja ouruja tuskin tarvii kuivatella noin huolella ja kauaa kuin nyt kun halusin pelata varman päälle.

Eilen syntynyt tuotos vastaa koostumukseltaan ehkä eniten röda lacketia. Tuota voisi hyvin käyttää ilman tykkiäkin. Koostumus muutenkin vaikuttaa jopa hieman hellemmältä huulelle kuin jääkaapissa aikansa kuivunut ettan. Nuuska pysyy valumatta ja hajoilematta huulessa vielä paljon perusettania pidempään. Eilen juoksin tunnin lenkin ja vasta himassa tuli huomattua, ettei nuuskaa tarvinnut kesken kaiken heittää huulesta pois.

Kaiken päälle hieman hämärästi olen myös ollut huomaavanani että ihan kuin nikotiini olisi vähän kolissut tässä pitkin aamua. Mitä vittua?. Loisto kamaa. Itse laitoin siis kaksi suunnilleen tavallista teelusikkaa ja yhden vähän kukkuraisen soodaa 150grammaan.

Täytyy laittaa tilaukseen yksi torni pussinuuskaa, jotta saa muovikiekkoja käyttöön, koska niitä pystyy tiskaamaan. Ainoa miinuspuoli tässä nuuskassa on se että päällimmäinen tuoksu on tyhjien kuivahtaneitten tykkiettan kiekkojen tuoksu. Seuraavaan satsiin laitan tuota vihreää teetä vielä toisenkin pussin. Mukava häivähdys nytkin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Seuraavaan satsiin laitan tuota vihreää teetä vielä toisenkin pussin. Mukava häivähdys nytkin.
Tuo on varmasti hyvä ajatus. Tein yhden 90 g satsin sillä lailla, että laitoin yhdestä normaalista teepussista ja yhdestä vihreän teen pussista purut röökipurujen sekaan ja tuoksu on erinomainen. Aivan uskomattoman hyvin sopii tee hajusteeksi/mausteeksi.

puuha-pete pohti ruokasoodan paahtamista. Minä ainakin olen repäissyt palan alumiinifoliota, sooda siihen ja tuotos uuniin paahtumaan. Aika levälleenhän se sooda siinä menee kuin mitasta sen foliolle heittää, mutta en minä erikseen ole soodaa levitellyt tai kasaillut.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Onko sooda tarkoitus levittää foliolle ohueksi, vai miten. Ohuen ohuena varmasti paistuu ainakin nopsammin, mutta tuota ei muistaakseni paljoa olla läpi vielä käyty.

Itse olen laittanut ohueksi kerrokseksi, niin ainapahan lämpeää ja kunnolla. Tosin itse olen käyttänyt alla leivinpaperia, mutta sitä en suosittele. Viimeksi meinasi kärähtää paperi tuhkaksi :)

Seuraavaan satsiin laitan tuota vihreää teetä vielä toisenkin pussin. Mukava häivähdys nytkin.

Voi olla vihreäkin tee hyvää. Suosittelen silti testaamaan myös mustaa teetä. On sen verran mahtavat aromit, että harmittaa kun tämä kiekko loppuu!! Nimittäin kaapissa on vain puolet tästä satsista, jonka kerkesin mennä maustamaan kardemummalla. Tosin ihan hyvää sekin, mutta tämä tee on vaan melko uskomatonta.

Luin jostain, että joku maustaa murskatulla "Fisherman's friends"-pastilleilla, muistaakseni vielä se salmiakkiversio. Onko joku kokeillut sitä tai vastaavaa? Toimiiko?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

masaala

Jäsen
Kiitos kaikille ohjeista. Tuli tuossa eilen tehtyä erä ja nyt nautiskellaan. Tavarasta tuli suht miedon hajuista ja makuista, mikä on vain positiivista.

Tuo on varmasti hyvä ajatus. Tein yhden 90 g satsin sillä lailla, että laitoin yhdestä normaalista teepussista ja yhdestä vihreän teen pussista purut röökipurujen sekaan ja tuoksu on erinomainen. Aivan uskomattoman hyvin sopii tee hajusteeksi/mausteeksi.

Täälläkin kokeiltiin teetä. 60 g satsiin lisäsin hiukan (1/2 pussia) vihreä tee minttua, josta tuli juuri ja juuri aistittava raikas säväys. Olisi voinut kyllä hiukan enemmänkin maustaa.
 

Koira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysymys.

Maksaako nuuska Viking Linen laivoilla nyt enemmän vai vähemmän kuin Tukholmassa maissa? On vissiin tuo valuutta vähän heitellyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös