Naisasiat

  • 7 504 934
  • 26 557

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Tiedän, kuullostaa ihan saatanan typerälle! Silti mielessä pyörii ajatuksia kuten: Osaisinko suhtautua asiaan oikein, jos vaikka lapseni tulisi joku päivä koulusta itkien kotiin, koska häntä olisi haukuttu neekeriksi. Osaisinko hoitaa tilanteen oikein, vai oppisivatko lapseni "vihaamaan" minua koska "isi ei tajua". Kääntyisikö tällaisessa perheessä lapset vielä vahvemmin äitin puoleen, koska kokisivat, että äiti ymmärtää heitä vielä korostetusti paremmin.
...

Näin vanhempana "elämäntieteenharjoittajana" voin vain todeta aprikointiisi, että nyt sinä kyllä menet aika raskaasti asioiden edelle ja murehdit sellaisia asioita, joita ei ole vielä tapahtunutkaan eikä kukaan voi taata niitä tapahtuvaksi.

Unelmoida voi ja realisti kannattaa olla, mutta turha tulevaisuuden ennakointi ja sen murehtiminen on... niin, aivan turhaa. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö asioita voi ja kannata ajatella ja harkita etukäteen, mutta rakkaus, parisuhde ja perhe-elämä tuovat eteesi joka päivä uusia haasteita, pieniä ja suuria, joista sinulla, ei kellään, voi olla mitään hajua - et siis voi elää asioita etukäteen, vaikka kuinka yrittäisit/haluaisit.

Sinun on hyvä yrittää elää elämääsi ja parisuhdettasi arvojesi/-nne mukaisesti luottaen niihin ja kumppaniisi. Maailma kulkee radallaan, mutta turhaan murehtimalla oma ja läheistesi taival tulee vain ikävän kuoppaisemmaksi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma vaimoni on muualta kotoisin, minkä kyllä huomaa ulkonäöstä, eivätkä lapsemmekaan ihan tyypillisiltä suomalaisilta näytä. Lapset ovat kaksikielisiä ja tummahkon ulkonäkönsä lisäksi kaikilla tavoilla selkeästi kahden kulttuurin lapsia. Missään vaiheessa tästä ei ole koitunut minkäänlaisia ongelmia koulussa tai muuallakaan ja lapset itse kokevat tämän jonkinlaisena kummajaisuutena olemisen lähinnä kiinnostavana ja jonkinlaisena ylpeydenkin aiheena.

Kuvaavaa noin yleisesti nykypäivän meiningille on se, että kerran tyttäreni kertoi jotain koulussa tapahtunutta sattumusta (ei siis liittynyt mihinkään kiusaamiseen tai vastaavaan), jossa oli mukana eräs toinen tyttö. En tuntenut tätä toista tyttöä ja kun tiedän ainakin ulkonäöltä suurimman osan luokkakavereista, niin kyselin sitten vähän tuntomerkkejä. Lapseni kuvaili yksityiskohtaisesti tämän toisen tytön vaatetusta ja harrastuksia ja sen sellaista, mutta jätti kokonaan mainitsematta, että tämä toinen tyttö oli tummaihoinen. Ihonväriä hän ei edes osannut ajatella mitenkään erityisenä tuntomerkkinä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Oma vaimoni on muualta kotoisin, minkä kyllä huomaa ulkonäöstä, eivätkä lapsemmekaan ihan tyypillisiltä suomalaisilta näytä. Lapset ovat kaksikielisiä ja tummahkon ulkonäkönsä lisäksi kaikilla tavoilla selkeästi kahden kulttuurin lapsia. Missään vaiheessa tästä ei ole koitunut minkäänlaisia ongelmia koulussa tai muuallakaan ja lapset itse kokevat tämän jonkinlaisena kummajaisuutena olemisen lähinnä kiinnostavana ja jonkinlaisena ylpeydenkin aiheena.

Neekeri on neekeri vain kun se käyttäytyy kuin neekeri, eli huonosti. Onnea teille, kun lapsenne ovat selkeästi oikean kulttuurin lapsia. Toivottavasti asutte Itä-Helsingissä, jossa erilaisuus on rikkautta.
 

Carlos

Jäsen
Mielenkiintoista pohdiskelua nimim. Jeffreyltä, ja yhtälailla mielenkiintoisia kokemuksia nimim. Snaksterilta. Ja täytyy sanoa että olen itsekin miettinyt ihan samaa, enkä ole varma mitä päättäisin jos vielä olisi asia auki. Omalla kohdalla asia on sikäli valmis että tein lapset samanvärisen naisen kanssa, ja sittemmin tein vasektomian, eli enää ei tarvitse miettiä. :-)

Sanoisin näin kokemusten pohjalta, että riippuu hirveästi missä asuu. Varmasti jossain Helsingissä ei ole mikään ongelma vaikka lapset olisivat vähän tummahipiäisiä, kun taas esim. itse asun "valkoihoisella" alueella, maaseudulla, ehkä maailman rasistisimmassa maassa. Ja täällä se todellakin on ongelma.

Naapurissa asuu esim. sveitsiläinen mies, jolla on vietnamilainen vaimo, ja kaksi poikaa jotka näyttävät 100% vietnamilaisilta. Pojat puhuvat tietysti täydellistä sveitsinsaksaa, heillä on Sveitsin passi, mutta kyläkoulussa oli aikamoinen hulabaloo kun kaverit aloittivat koulunkäynnin. Ja nyt vaikka ovat vaihtaneet jo isompien lasten kouluun "kylälle", jossa on maahanmuuttajataustaista väkeä enemmän, niin silti kuulevat kyllä olevansa koko ajan poikkeavia. Ei varmasti ole helppoa.

Sitten taas eräs työkaverini on lähestulkoon yönmusta neekeri, tosin Hollannissa kasvanut ja omaa Hollannin passin (ja kielen). Hän on naimissa valkoihoisen naisen kanssa, ja kaksi heidän lapsistaan on tummahkoja, mutta yksi on täysin vaaleaihoinen, mutta muuten täysin ns. neekeri. Eli semmoiset afrikkalaisen näköiset pusuhuulet, kasvonpiirteet, käkkärät hiukset, mutta valkoinen iho. Tiettävästi hän on lapsista ainoa jolle enemmän huomautellaan ulkonäöstä.

Tämä samainen työkaveri myöskin matkustelee paljon työkseen, ja sanoo että toisinaan ihonväristä saa kyllä maksaa hintaa. Jos ei muuta niin ylimääräisinä turvatarkastuksina ym. Ja vaikkapa paikallisessa rengasliikkeessä kun joku paikallinen (tai valkoinen) käy vaihdattamassa renkaat, liike ottaa yleensä parikymppiä käteisellä, tai joskus ei ota mitään. Mutta tälle "neekerille" lähetetään kotiin 80CHF lasku ihan paperilla. Reilua, eikö?

Sitten toisaalta taas omat täysin "arjalaiset" lapseni haukutaan myös välillä "balkaneiksi", vaikka itse asiassa paikallinen väestö näyttää ja on geeneiltään itse paljon lähempänä balkaneita kuin me suomalaiset. Näissä tapauksissa yleensä vaimo ottaa sitten puhelimen käteen ja pistää pari tulikiven katkuista sanaa haukkujan vanhempien suuntaan. Haukkujan vanhemmille kerrotaan että me olemme ulkomaalaisia - kyllä, me olemme suomalaisia - kyllä, lapsemme voivat olla kusipäitä, lapsemme voivat olla tyhmiä, lapsemme voivat olla idiootteja, lapsemme voivat olla kehareita, mutta vittu soikoon mitään balkaneja ne ei ole. Että pitääkö rouva sejase itse lapsille maantiedon tunnin, vai pyydetäänkö koulua pitämään?

Yleensä tämä riittää, sen jälkeen ei ainakaan samoilta lapsilta tule ikävää tekstiä.

En tiedä onko viestilläni pointtia, muuta kuin että ihonväristä voi tulla kuittia, tai voi olla tulematta. Myös jostain muusta aiheesta voidaan haukkua, kuten moni jo yllä totesi. Jos lapsia haukutaan koulussa neekereiksi, niin itse ottaisin kyllä näissä ihan nollatoleranssin (kuten meilläkin on otettu), samantien vaan kouluun ja vaikka vanhempiin yhteys, ongelma on helppo tappaa kun sen tekee tarpeeksi aikaisessa vaiheessa.
 

Molkke

Jäsen
Sitten se "ongelma". En tiedä miten tämän asian esittäisi, jotta ei kuullostaisi saatanan typerälle! Noh, tämä tyttö on tummaihoinen, tai oikeammin puoliksi. Tämä ei haittaa minua ollenkaan, oikeastaan tämä jopa viehättää minua ja mielestämme näytämme yhdessä ihan saatanan hyvälle. Helsingistä kun vielä ollaan ja 2000-luvulla niin tuskinpa tästä mitään konkreettista haittaa edes tulisi. Nyt kuitenkin kun meillä on alkanut homma vähän liikahtelemaan eteenpäin, niin minua on alkanut häiritsemään ajatus siitä, että olisinko valmis, että lapseni olisi tummia? Okei, eivät toki tulisi edes "äitiinsä", mutta siitä "normaalista" poikkeavia kuitenkin. Siis, ei se minua haittaisi että oma puoliso olisi, jopa tykkäisin tästä. Jotenkin vain olen sellainen ihminen, että haluan välttää kaikkea turhaa draamaa elämässäni, ja ehkä siitä syystä on tällainen ajatus tullut mieleen. Toki lapseni eläisivät nuoruutensa pitkälti 2020-2030 luvuilla, jolloin suvaitsevaisuuden uskoisi olevan vieläkin korkeammalla tasolla.

Tiedän, kuullostaa ihan saatanan typerälle! Silti mielessä pyörii ajatuksia kuten: Osaisinko suhtautua asiaan oikein, jos vaikka lapseni tulisi joku päivä koulusta itkien kotiin, koska häntä olisi haukuttu neekeriksi. Osaisinko hoitaa tilanteen oikein, vai oppisivatko lapseni "vihaamaan" minua koska "isi ei tajua". Kääntyisikö tällaisessa perheessä lapset vielä vahvemmin äitin puoleen, koska kokisivat, että äiti ymmärtää heitä vielä korostetusti paremmin.

Mitäpä jos lapsesi on nörtti? Mitäpä jos poikalapsesi tykkääkin baletista? Mitä jos hän on homo? Mitä jos tyttäresi haluaisikin vaihtaa sukupuolta? Mitä jos lapsellasi on silmälasit, höröt korvat tai vaikkapa puhevika ja häntä kiusataan sen vuoksi? Entä jos hän kannattaa Tapparaa?

Lasta voidaan kiusata minkä tahansa asian vuoksi. On totta, että mainitsemistani, osa vähän kärjistettyjäkin, esimerkeistä et tietäisi etukäteen, toisin kuin ihonväristä. On kuitenkin fakta, että rakastat lastasi joka tapauksessa ja tulet toivottavasti olemaan hänen puolellaan asiassa kuin asiassa.

Älä siis anna tuon asian haitata, jos se ei haittaa naisenkaan kohdalla. Mene heti nyt tekemään se lapsi, jos kerran näin itsellesi täydellisen naisen olet löytänyt.
 

Jeffrey

Jäsen
Mitäpä jos lapsesi on nörtti? Mitäpä jos poikalapsesi tykkääkin baletista? Mitä jos hän on homo? Mitä jos tyttäresi haluaisikin vaihtaa sukupuolta? Mitä jos lapsellasi on silmälasit, höröt korvat tai vaikkapa puhevika ja häntä kiusataan sen vuoksi? Entä jos hän kannattaa Tapparaa?

Tätä aihetta sivusinkin jo tuossa aikaisemmassa viestissäni. Eli nämä ovat kaikki sellaisia realiteetteja joiden olemassaolon olen tiedostanut aina. Näihin on siis ollut ns. valmiit vastaukset jo olemassa omassa mielessäni. Tätä tummuuden mahdollisuutta en vain ole tullut koskaan mieltämään realiteetiksi. Ehkä näin tulevana insinöörinä se onkin heittänyt minut tilanteeseen, jossa vastaus ei enää löydykkään siitä Excell -taulukosta, ja se on sekoittanut omia ajatuksiani.

Kauttaaltaan kuitenkin hyvää pohdintaa muilta palstaveljiltä! Juuri sitä sain täältä, mitä hainkin. Eli sain purkaa tuntoni, sain siihen loistavan vaistauksen ja se oikeastaan poisti tuon kyseenalaisen verhon mielestäni. Loisto homma!

Ja ei, en todellakaan ole mihinkään lapsihommiin ryhtymässä vielä vuosiin. Tuon asian mieleentuleminen kuitenkin kertoo mielestäni selvästi tuosta naisesta jotain. Ja mun mielestä ihan vain positiivinen homma. On tässä nyt viime kesäisen eron jälkeen tullut jo "vaan" pantua ihan tarpeeksi. Joskin ikää alkaa olla jo senverta, että kumppanin haluaa valita hyvin perustein, enää ei ole varaa kuin maksimissaan yhteen hutiin. Kyllä, pidän ydinperhe -ajatuksesta, ja haluan sen "kuolemameidäterottaa" suhteen.


Lapsesta tulee todennäköisesti ns. Kimmo Kapanen.

Ei juma! Bileet on ohi. Tämä oli varmasti tässä. Tätä pahempaa skenaariota en toivoisi kenellekkään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ihonväriä hän ei edes osannut ajatella mitenkään erityisenä tuntomerkkinä.

Ei lapset osaakaan. Jos oman poikani pitää kuvailla joku luokkakaverinsa, niin pituus, ruumiinrakenne, hiusten pituus ja -väri, jopa pukeutuminen kerrotaan ennen ihonväriä tai etnistä taustaa. Pojasta on tullut siinä suhteessa värisokea, ja mielestäni se on vain ja ainoastaan hyvä asia.

Tunnen useita perheitä, joissa vanhemmat on eri etnistä taustaa. En muista kertaakaan kuulleeni keneltäkään heistä, että heidän lapsiaan olisi kiusattu etnisen taustan tai ulkonäön takia. Ehkä rodusta tulee muille lapsille ongelma vasta sitten, kun he ovat sen vanhemmiltaan oppineet.

Eli Jeffrey, kunhan et tee Kimmo Kapasen näköistä lasta, niin mitään ongelmia tuskin tulee.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mitä jos tyttäresi haluaisikin vaihtaa sukupuolta?....

Nyt varmaan joku kauhistelee suvaitsemattomuuttani, mutta kyllä mä uskallan nostaa oman käteni ylös: jos minun lapseni ilmoittaisi vaihtavansa sukupuolta, niin olisihan se kova paikka.

Mielestäni myös Jeffreyltä ihan ymmärrettävää pohdintaa tuosta lasten ihonväristä/ulkonäöstä. Kyllähän tällaiset asiat mietityttävät.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nyt varmaan joku kauhistelee suvaitsemattomuuttani, mutta kyllä mä uskallan nostaa oman käteni ylös: jos minun lapseni ilmoittaisi vaihtavansa sukupuolta, niin olisihan se kova paikka.

Tuosta en oikein löydä vielä mitään suvaitsemattomuutta, mutta näyttäisitkö ovea? Kyllähän vanhempien pitää olla valmistautuneita hyvinkin yllättäviin vetoihin lapsiltaan - kova pala olisi jos vaikka tuo esikoinen jonain kauniina tulevaisuuden päivänä ilmoittaisi olevansa pers-suomalainen... Mutta pakkohan tuollainenkin olisi niellä!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos on etukäteen niin huolissaan miltä lapset näyttää ja mitä heistä mahdollisesti saattaa tulla, niin suosittelisin kyllä, että ei hanki niitä lapsia ollenkaan. Yksinkertainen ratkaisu.

Puoliveriset ei ole enää edes Suomen katukuvassa mikään erikoisuus ja outous. Tai no ehkä jossain pienessä tuppukylässä on, mutta siellä nyt monenmoinen muukin vähänkään erilainen on hämmentävää ja outoa. Sellaisessa paikassa ei kannata edes yrittää asua. Pääkaupunkiseudulla ainakaan moiseen tuskin kiinnitetään suuremmin huomiota ja ihan sopuisasti nuo näyttää minun silmiini tulevan toimeen keskenään katukuvassa lapset ja nuoret joissa löytyy ihon suhteen värikirjoa kuin jossain hipin solmuvärjätyssä paidassa konsanaan.

Muutenkin ne puoliveriset, jotka syntyvät Suomessa ja pienestä asti kasvavat tähän kulttuuriin oppien puhumaan suomea eivät ole yhtään niin hankalassa tilanteessa kuin muualta muuttaneet, joilla on vahvasti se toisen kulttuurin identiteetti pohjalla ja siten sopeutumisvaikeuksia. Täällä syntynyt ja suomalaiseksi kasvatettu osaa operoida paremmin ja tietää pelisäännöt.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Isot asiat stressaavat tietenkin, mutta minun ohjeeni on ettei kannata stressata turhaan tulevaisuutta. Vaikutat täyspäiseltä ihmiseltä, ja täyspäinen ihminen rakastaa lapsiaan olivat ne millaisia tahansa. Vaikka vihreitä.
 

Charwin

Jäsen
Jos on etukäteen niin huolissaan miltä lapset näyttää ja mitä heistä mahdollisesti saattaa tulla, niin suosittelisin kyllä, että ei hanki niitä lapsia ollenkaan. Yksinkertainen ratkaisu.

En koe lainkaan kummalliseksi sitä, että joku miettii miltä heidän lapsensa näyttää ja mitä heidän lapsensa alkaa tekemään. Se on aika normaalia ihmisen ajatusten juoksua kuitenkin, että miettii välillä tulevaisuutta, vaikkakin sitten vähän negatiivistenkin asioiden kautta.

Sitä vastoin, pidän sangen suoraselkäisenä ja jopa rohkeana puhua noinkin arasta asiasta "ääneen".
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En koe lainkaan kummalliseksi sitä, että joku miettii miltä heidän lapsensa näyttää ja mitä heidän lapsensa alkaa tekemään.
No joo, mutta jos nyt Jeffreyn ongelma on se, että nainen josta hän on kiinnostunut on mulatti (näin ymmärsin) ja on huolissaan miltä mahdollinen jälkikasvu näyttää, niin hei haloo. Ehkä kannattaa sitten etsiä ennemmin ehta arjalainen vaalea kaunotar ja varmistaa vielä, että siniset silmät. Ei tule vahingossa erikoisen värisiä lapsia ja joudu niitä sitten "häpeämään."

Kuten sanoin, esim. puoliverisiä joilla on afrikkalaisperäisiä geenejä näkee Suomessa jo todella paljon ja jatkuvasti enemmän. En usko, että ovat mitenkään erityisen suuressa riskissä joutua poljetuiksi, etenkin jos ovat Suomessa syntyneet ja saaneet suomalaisen kasvatuksen. Alttius mm. kiusaamiselle ja syrjimiselle syntyy sitten vähän eri olosuhteista, joihin liittyy omat taidot kasvattajan roolissa, että osaako antaa oikeanlaiset eväät selviytymiseen. Jos lapsi on arka ja epävarma, niin se jää muiden pentujen hampaisiin oli se sitten vaalea tai tumma iholtaan.

Edelleen pysyn kannassani, että kaikki sellaiset asiat kuten ihonväri, silmien väri, vammat, epämuodostumat, seksuaalisuus, taipumukset yms. on sellaisia asioita, että ei niitä auta etukäteen märehtiä - kun ei niistä monilta osin voi yksinkertaisesti tietää ja niihin vaikuttaa. Jos ne stressaa suunnattomasti ja arvelluttaa, niin paras ratkaisu on olla lisääntymättä. Ei siinä sen kummempaa. Totta kai jos vaikka suvussa on paljon perinnöllisiä vakavia sairauksia, niin se voi olla ihan pätevä syy olla huolissaan. Mutta esim. lapsen ihonväri, jos iskee hynttyyt yhteen ihmisen kanssa jolla on kantaväestöstä poikkeava pigmentti, luulisi olevan siinä kohtaa ihan täysin sivuseikka? Samalla voisi päätellä, että ei ole ihan sinut sen kumppanin ulkomuodonkaan suhteen?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Vaikutat täyspäiseltä ihmiseltä, ja täyspäinen ihminen rakastaa lapsiaan olivat ne millaisia tahansa. Vaikka vihreitä.

Ei pidä silti provota. Ei kenenkään lapsia saisi sekaannuttaa vihreisiin. Toki kaikki pahimmatkin murhaajat ovat olleet viattomia lapsia, mutta että vihreätkin - itse en olisi valmis menemään ihan noin pitkälle. Lähtökohtaisesti pitää vain rakastaa ja asettaa niitä rajoja, silloin lapsi ei pääse kuvaamallasi tavalla kieroutumaan. Yleisesti en näe, että Lieksan-Joensuun seutua lukuunottamatta mikään etnisyys olisi enään nyky-Suomessa ongelma kenellekkään. Joten jos naista rakastaa, niin ei muuta kuin lapsia tekemään (ellei asu ko. alueella).
 

Charwin

Jäsen
No joo, mutta jos nyt Jeffreyn ongelma on se, että nainen josta hän on kiinnostunut on mulatti (näin ymmärsin) ja on huolissaan miltä mahdollinen jälkikasvu näyttää, niin hei haloo. Ehkä kannattaa sitten etsiä ennemmin ehta arjalainen vaalea kaunotar ja varmistaa vielä, että siniset silmät. Ei tule vahingossa erikoisen värisiä lapsia ja joudu niitä sitten "häpeämään."


Kyllähän Jeffreyllä on täysi oikeus tunnustaa välillä ajattelevan hieman epäloogisemmin. Onhan se kieltämättä hieman hassua murehtia lastensa ihonväriä jos seurustelee mulatin kanssa. Ihminen on kuitenkin vähän sellainen otus, että se saattaa tottua ajatukseen, vaikka aluksi joku asia saattaakin aiheuttaa "vääränlaisia" ajatuksia. Luultavasti mikäli Jeffreyn elämä jatkuu tämän saman immeisen kanssa vielä pitkään, puolen vuoden päästä Jeffreytä saattaa kovasti naurattaakin tämä kirjoitus. Ja sekin on ihan luonnollista.

Edelleen pysyn kannassani, että kaikki sellaiset asiat kuten ihonväri, silmien väri, vammat, epämuodostumat, seksuaalisuus, taipumukset yms. on sellaisia asioita, että ei niitä auta etukäteen märehtiä - kun ei niistä monilta osin voi yksinkertaisesti tietää ja niihin vaikuttaa. Jos ne stressaa suunnattomasti ja arvelluttaa, niin paras ratkaisu on olla lisääntymättä.

Tämä nyt on sellaista soopaa että oksat pois. Haluaisin vain nähdä sen vanhemman, joka ennen lapsensa syntymää ei lainkaan murehdi sitä, onko lapsi terve vai ei. Eihän siihen vaikuttaa pysty, mutta kyllä se varmasti pyörii jossain vaiheessa jokaisen päässä.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Tuntuu erittäin kiusalliselta ja häiritsevältä, että tällaiset ajatukset tulevat edes mieleeni, mutta siellä ne nyt ovat ja ratkaista ne täytyy.

Minusta esitit asian erittäin ymmärrettävästi, ja kieltämättä virkistävän avoimesti. Toisin sanoen, minä ainakin ymmärsin erittäin hyvin, mitä ajoit takaa. En katso olevani rasisti millään tasolla (olen sen sijaan yksi näistä kammottavista vihreiden(kin) äänestäjistä), mutta myönnän silti, että olen joskus ajatuksen tasolla puntaroinut sellaista mahdollisuutta, että lyöttäytyisin parisuhteeseen esimerkiksi tummaihoisen naisen kanssa ja harkitsisimme lasten tekoa. Olisinkohan minä sittenkään ihan ok siitä, että lapsistamme tulisi osin tummia? Itse olen aika perinteisen suomalaisen vaaleahko tapaus, joten eivät lapset ainakaan täysin minulta voisi näyttää. Olisiko tällä väliä? Ehkä, ehkä ei.

Mutta silti. Ja jos mennään vielä vähän asioiden edelle: sinunkin pitää nyt vain lopulta miettiä, oletko sinä ok tällaisen mahdollisuuden kanssa. Kuten moni muukin on jo sanonut, ei siinä nyky-Suomessa pitäisi olla enää mitään kummallista. Ihonväri ei ole, tai sen ei tulisi olla (tätä toivon ja tulen puolustamaan aina), millään tasolla ihmistä määrittävä tekijä. Jos lapset varttuisivat Suomessa, he olisivat kulttuurillisesti täysin suomalaisia - mutta ennen kaikkea sinun lapsiasi. Enkä usko, että tällöin sinäkään ajattelisit mitään muuta kuin sitä tosiasiaa, että he ovat sinun jälkeläisiäsi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä nyt on sellaista soopaa että oksat pois. Haluaisin vain nähdä sen vanhemman, joka ennen lapsensa syntymää ei lainkaan murehdi sitä, onko lapsi terve vai ei. Eihän siihen vaikuttaa pysty, mutta kyllä se varmasti pyörii jossain vaiheessa jokaisen päässä.
Ei ole soopaa, kun noista luettelemistani asioista monet eivät edes ole mitään terveyteen liittyviä asioita. Silti näköjään joitain sellaisetkin asiat askarruttaa täällä kuten ihonväri ja se, että tuleeko lapsesta mahdollisesti homo tai transsukupuolinen? Ihan ihme juttuja tuollaiset pohdinnat, sori nyt vaan. Noh, luultavasti Jeffrey ei nyt kuitenkaan tarkoittanut asiaa ihan noin kärjistetysti, mutta kannattaa tietysti varoa mitä kumppanilleen sanoo tai ihan ylipäätäänsä, ettei sana kiiri. Sillä sanat kyllä kiirii, netissäkin. Kyllä nyt itse ainakin tietyssä tilanteessa* loukkaantuisin jos saisin kuulla kumppanini sanoneen jossain, että ei tiedä haluaisiko lisääntyä kanssani, koska lapset näyttäisi oudoilta puoliksi eurooppalaisilta terävänokilta.

Ja kuten samassa viestissäni mainitsin ja toivottavasti sen myös luit, niin perinnölliset sairaudet on tietysti asia erikseen ja jos niitä on suvussa paljon, niin lapsentekoa kannattaa miettiä ja sen seuraamuksia ja riskejä.


*tietyssä tilanteessa siksi, että en kuitenkaan lapsia luultavimmin halua kenenkään kanssa tehdä, koska löytyy kaikenlaista ongelmaa etenkin mielenterveyden puolella, enkä ole sukuni ainoa siinä. Melko lailla varmaa, että samat ongelmat voisi vaivata omaa jälkikasvuani ja en luultavammin olisi erityisen hyvä ihminen auttamaan niistä pois. Eli kierre jatkuisi.
 

Charwin

Jäsen
Ja kuten samassa viestissäni mainitsin ja toivottavasti sen myös luit, niin perinnölliset sairaudet on tietysti asia erikseen ja jos niitä on suvussa paljon, niin lapsentekoa kannattaa miettiä ja sen seuraamuksia ja riskejä.

Kyllä luin ja siitä olen ainakin osittain kanssasi samaa mieltä. Lähinnä vaan niputit yhteen niin suuren määrän täysin eri arvoisia asioita ( kuten silmien väri vs vammaisuus ). Ja sen perään kun lisäsit että jos nämä asiat mietityttää, niin turha hankkia lapsia lainkaan, niin se jos jokin on soopaa. :)
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kuten sanoin, esim. puoliverisiä joilla on afrikkalaisperäisiä geenejä näkee Suomessa jo todella paljon ja jatkuvasti enemmän. En usko, että ovat mitenkään erityisen suuressa riskissä joutua poljetuiksi, etenkin jos ovat Suomessa syntyneet ja saaneet suomalaisen kasvatuksen.

Luulisi, että ainakin naispuolisten mulattien kohdalla suurin syrjintä ja tuijotus/nimittely olisi jäänyt Suomessa taka-alalle siinä vuoden 1996 paikkeilla, jolloin Lola Odusoga (nyk. Wallinkoski) voitti Miss Suomen tittelin ja tuli kolmanneksi Miss Universum -kisassa. Aika moni mies ja poika on Lolankin muotoja ja olemusta lehdistä ja televisiosta silmäillyt, eikä katseen syynä ole suinkaan ollut Toiseus saatika imperialistisen herrarotuiset tarkoitusperät.

Jos ns. mustaa verta olisi vain neljäsosa, niin eipä tuo pahalta näytä, eikä juuri mitenkään katukuvasta erotu. Tässä malliesimerkkinä edellä mainittu Lola sekä hänen tyttärensä Denise, jonka isä siis on Jarkko Wallinkoski.

Saa olla kyllä aika arjalais-rotutieteellinen katse, jos Denise Wallinkosken ulkomuodosta jotain syrjimisen aihetta pystyisi repimään. Ja jos pystyy, voi vetää itsensä jojoon. Eli ei Jeffreyllä ole mitään aihetta huoleen.

Vaaleammat ns. kermakahvin väriset mustat naiset ovat muutenkin kauniita, mulattitytöt samoin. Kelpaisivat kyllä minullekin koska tahansa, kunhan elämänarvot ja kulttuuri olisivat riittävän länsimaisen ja maallistuneet ja sen verran täyspäiset, että nainen ei heiluisi missään punavihreissä.

Rodun ja geenien takiahan ei ole mitään syytä sorsia toisia ihmisiä, mutta vinksahtaneen kulttuurin suhteen asia onkin jo eri, eli maailman kauneinkin nainen jäisi ottamatta, jos kyseinen nainen kulkisi ympäriinsä silpomassa tyttöjen sukuelimiä lasinpalalla ja katkoisi kanoilta kauloja voodoo-riiteissä. Jäisi toki siinäkin tapauksessa väliin jos viinaa ja tupakkia menisi perisuomalaisittain eli jatkuvan tissuttelun ja täyden alkoholismin akselilla, vaikka mikä korea Pohjolan Neito muuten olisi kyseessä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kyllä nyt itse ainakin tietyssä tilanteessa* loukkaantuisin jos saisin kuulla kumppanini sanoneen jossain, että ei tiedä haluaisiko lisääntyä kanssani, koska lapset näyttäisi oudoilta puoliksi eurooppalaisilta terävänokilta.
Tuota en ikinä käsitä. Miksi loukkaantuisit siitä, että jollakin on toisenlainen ulkonäkömaku kuin sinulla. Vaikka kyse on jälkikasvusta, niin saa siinäkin olla ulkonäkömaku. Tässä taas huomataan, että suvaitsevaisina itseään pitävät suvaitsevat tietyt mielipiteet mutta toisten makuasioita ei sitten suvaita vaan niistä jopa loukkaannutaan.

Teen sen nyt selväksi: Minua ei haittaisi minkään vertaa jos joku nainen sanoisi, että ei halua jälkikasvua vaikkapa sen takia, että olen "eurooppalainen terävänokka". Hän olisi sitä mieltä ja saisi olla. Minun loukkaantumiseni olisi vallankaappausyritys, kurotus kohti parisuhdediktatuuria ja ihmisoikeusrikos lähimmäistä kohtaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä luin ja siitä olen ainakin osittain kanssasi samaa mieltä. Lähinnä vaan niputit yhteen niin suuren määrän täysin eri arvoisia asioita ( kuten silmien väri vs vammaisuus ). Ja sen perään kun lisäsit että jos nämä asiat mietityttää, niin turha hankkia lapsia lainkaan, niin se jos jokin on soopaa. :)
Ok, myönnetään tuossa kohtaa, että ilmaisin itseäni (kiireessä) huonosti.

Lähinnä tämä lähti siitä, että jotakuta huolettaa (tulevan) lapsen ihonväri ja se on mielestäni täysin irrelevantti seikka, koska se ei nyky-Suomessa välttämättä estä ja haittaa mitään.

Nimim. Useitakin puoliksi Suomessa syntyneitä afrikkalaisperäisiä ihmisiä tunteva

Tuota en ikinä käsitä. Miksi loukkaantuisit siitä, että jollakin on toisenlainen ulkonäkömaku kuin sinulla. Vaikka kyse on jälkikasvusta, niin saa siinäkin olla ulkonäkömaku. Tässä taas huomataan, että suvaitsevaisina itseään pitävät suvaitsevat tietyt mielipiteet mutta toisten makuasioita ei sitten suvaita vaan niistä jopa loukkaannutaan.
Jos valitsee kumppanin joka ei edusta ns. omaa rotua, on se silloin väistämättä tapahtunut ainakin osittain ulkonäkömaun perusteella, tai ainakaan sillä ei ole selvästikään väliä. Tällöin olisi aika outoa, että mahdollinen jälkikasvu ja sen ulkoinen habitus sitten vaivaisi?

Mitä taasen minuun tulee, niin en pidä itseäni minään erityisen suvaitsevaisena. Pikemminkin vituttaa koko sana ja mitä kaikkea se pitää sisällään. En tiedä mistä moisen olettamuksen keität kokoon kohdallani? Voi olla, että joskus huomattavasti nuorempana "suvaitsevaiston" edustajaksi minut olisi voinut ehkä niputtaakin, mutta nykyään ei kyllä mitenkään. Olen erittäin epäluuloinen, kyseenalaistava, kriittinen (mm. maahanmuuton suhteen) ja monessa jutussa aika konservatiivinenkin. Ikä tekee vissiin tehtävänsä, tai jotain.

Rasisti toki en ole, mutta ei kaikkea kritiikkiä ja huumoriakaan voida aina niputtaa sen piikkiin.

Liukuu pahasti aiheen ohi jo...
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Minua ei haittaisi minkään vertaa jos joku nainen sanoisi, että ei halua jälkikasvua vaikkapa sen takia, että olen "eurooppalainen terävänokka". Hän olisi sitä mieltä ja saisi olla.

Entäs sitten toisinpäin, taannoin eräs nainen halusi välttämättä että siitän hänen lapsensa, koska minulla on niin ihananmalliset silmät (vähän kuten eräällä koirarodulla). Asiaa ei auttanut yhtään että ko. naisen mies seisoi siinä vieressä, ja nainen oli jo tyyliin viemässä minua makuukammarin puolelle.

Kamalaa mitä sitä voi ulkonäkönsä takia joutua kokemaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja, niin. Siis minähän en niitä omia lapsia luultavammin koskaan halua, kuten sanoin, että sikäli ihan ok jos kukaan nainen ei halua kanssani lisääntyä. Lähtökohtaisesti sellainen nainen juuri kiinnostaakin. Tuo oli lähinnä spekulaatio tilanteesta, että joku erirotuinen nainen haluaisi seurustella kanssani ja vaikka muuttaa yhteen, mutta ei tahtoisi lapsia kanssani siksi, että niistä tulisi sekarotuinen yhdistelmä ja epämieluisia piirteitä hänen silmissään. Näkisin tuossa äärimmäisen suuren ristiriidan.

Tämä oli vaan käänteisenä sille, miltä jostain naisesta voisi tuntua, jos saisi jotain kautta tietää miehensä sanoneen, että ei ole varma haluaako geneettisiä jälkeläisiä hänen kanssaan, koska ne ei näyttäisi kantaväestön edustajilta. Sitä voi miettiä miltä siis itsestään tuntuisi.

Jos nyt sain asian selitettyä puhki. Voidaan jättää tämä tähän. =)

Joffreylle vaan onnea suhteeseen, kyllä se siitä!

Kyllähän joku näpsäkkä mulattinainen itsellenikin käsipuoleen kelpaisi. Tosin itä-aasialainen ehkä mieluummin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kamalaa mitä sitä voi ulkonäkönsä takia joutua kokemaan.
Voimia.

Eihän siittiöiden ole pakko kulkeutua miehen siittimestä suoraan naisen vaginaan. Onhan olemassa erilaisia välikäsiä. Näin ollen varattu nainen ei tule olleeksi sukupuoliyhteydessä muiden kuin oman miehensä kanssa eikä naisen vakituisen miehen tarvitse jälkeenpäin sanoa, ettei hän ollut lapsen siittämistouhuissa mukana. Voi tosin olla, ettei Carloksen kiinnostus tämänlaiseen toimintaan ole kovin korkealla tasolla.

Epäilen kyllä, että se nainen käytti pillereitä ja hän oli vain rietas sika!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös