Myötähäpeäketju

  • 66 786
  • 287

Jameson

Jäsen
Ongelmaksi tämä muuttuu siinä vaiheessa, kun matkustan kotikaupunkini - ja varsinkin pääkaupunkiseudun - ulkopuolelle. Nääs kun "landebönderämekuukkelijunttiloissa" ei jostain syystä saisi hiiskuakaan omasta helsinkiläisyydestään, saati sitten kehua kotikaupunkiaan. Jos näin tekee, on suuri vaara joutua vähintään vittuilun, usein jopa fyysisen päällekarkauksen kohteeksi. Sen sijaan Helsingissä harvemmin vainotaan muualta Suomesta tulleita. Väittäisin Helsingin olevan maan suvaitsevin kaupunki ja se on hyvä asia. Liian monella "maalaisella" on ihmeellinen alemmuuskompleksi, joka ilmenee siten, että on valtava tarve morkata Helsinkiä ja helsinkiläisiä. En ole koskaan kyennyt käsittämään tämän ilmiön syitä. Itsetunto-ongelmia kaiketi.

Aivan samaa mieltä!

Itselläni on paljon sukulaisia ympäri Suomea, joten olen päässyt todistamaan useaan otteeseen tätä Helsinki-vihaa. Varsinkin Keski-Suomessa on aivan turha huudella omasta kotikaupungistani, sillä pahaa katsetta tulee välittömästi. Jopa omaa puhetyyliä on hyvä vähän muuttaa, että ei erotu niin selkeästi ja joudu katseiden kohteeksi.

Helsinkiläisten suvaitsevaisuudella on syynsä: Täällä on eniten ei syntyperäisiä kaupunkilaisia kuin missään muualla, joten väkisinkin tulee tavattua erilaisia ihmisiä eri paikkakunnilta, joka taas johtaa siihen, että suvaitsevaisuus kasvaa. Voi olla, että minulla on värilasit päässä tämän asia suhteen, mutta näin sen koen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Varsinkin Keski-Suomessa on aivan turha huudella omasta kotikaupungistani, sillä pahaa katsetta tulee välittömästi. Jopa omaa puhetyyliä on hyvä vähän muuttaa, että ei erotu niin selkeästi ja joudu katseiden kohteeksi.

Omat kokemukset on että Keski-Suomen pienemmissä pitäjissä saa katseita, mikäli et ole jonkun serkku, tai muuten vaan vaikutat ulkopaikkakuntalaiselta. On siellä meinannut tämä porilainenkin saada selkäänsä, kun en ollut sieltä päin. Ja mielipiteeni ei perustu vain tuohon yhteen sattumaan, vaan kyllä siellä päät yleensä pyörii, kun menet paikallisissa kuppiloissa käymään. Kunnon Syvä Joki meininkiä.

Kerran tultiin muuten Keuruun snagarijonossa kysymään minulta ja loviisalaiselta kaveriltani; Ootteko te helsinkiläisiä? Ku puhutte niin kummalla murteella. Siinä oli pokassa pitämistä.
 

acidus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Peliitat
Mulla ei ole suurinpiirtein mitään muuta syytä asua Helsingissä kuin työ ja kun laskut on maksettava, ei sitä vain tule lähdettyä asumaan vaikkapa Keiteleelle, vaikka kuinka kiva paikka olisi. Yksinkertaista ilman pienintäkään hitusta coolia tai glamouria.

Saman kaltainen tilanne täälläkin. Asun tosin Vantaan puolella rajaa, eli kärjistetysti olen Stadilaiselle melkein maalainen. Täällä meillä molemmilla on emännän kanssa vakituiset työpaikat kelvollisten kulkuyhteyksien päässä (joukkoliikenne). Pärjäisimme täysin ilman autoakin vaikka semmoinen käytössä onkin (emännällä ei korttia). Meille vakituinen työpaikka mahdollistaa lainanmaksun.

Vaikka "maalle" täältä haluaisimme, siihen ei ole toistaiseksi löytynyt realistista mahdollisuutta (vaikka haavetta yllä pidetäänkin). Toinen meistä työskentelee alalla jossa muutenkin Suomessa vähemmän työpaikkoja.

Sieltä maalta löytyy unelmakoteja edulliseen hintaan. Ei tarvitse kuin avata työpaikkailmoitukset niin selviää miksi.
- "Maalta" kotoisin
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Helsinkiläisten suvaitsevaisuudella on syynsä: Täällä on eniten ei syntyperäisiä kaupunkilaisia kuin missään muualla, joten väkisinkin tulee tavattua erilaisia ihmisiä eri paikkakunnilta, joka taas johtaa siihen, että suvaitsevaisuus kasvaa. Voi olla, että minulla on värilasit päässä tämän asia suhteen, mutta näin sen koen.

Voi olla, että jos olisit maalta Helsinkiin muuttanut, näkisit tuon Helsinkiläisten suvaitsevaisuuden hieman toisin. Jos on itse sieltä kotoisin, ei sitä suvaitsemattomuutta niin helposti huomaa.

Kyllä niitä stereotypioita on varmasti puolin ja toisin, sitä nyt on mahdoton sanoa, kumpaan suuntaan enemmän.

Olen minäkin tosin keskisuomessa käydessäni saanut kuulla melkoisia stereotypioita kaupunkilaisista. Eräskin kysyi ihan pokkana, että onko minulla kavereita. En oikein ymmärtänyt kysymystä, joten hän selitti, että hänella vaan on sellainen käsitys ettei kaupunkilaisilla ole niin paljoa kavereita.

Itse olen syntyperäinen Helsinkiläinen, ja olen asunut sekä Töölössä että aivan pöndellä, ja kyllä molemmissa on omat puolensa. Jos pystyisi omistamaan kodin sekä maalla että kaupungissa, tekisin sen.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Täällä on jossain se stadi vs. hesa vs. skutsi vs. pönde vs. lande-tyyppinen ketju. MENKÄÄ NYT VITTU SINNE JATKAMAAN.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Ps. Noinko ihan tosissanne väitätte, että Helsingissä asuukin puolimiljoonaa asuntosijoittajaa? Voihan vittu teidän kanssa... :D

Ja mää oon luullunna, että siat on viksuja elläimiä.

Kyllähän tämä vääntö aiheuttaa sitä myötähäpeää. Eiköhän joka paikassa ole jotain hyvää, paitsi Oulussa.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omat kokemukset on että Keski-Suomen pienemmissä pitäjissä saa katseita, mikäli et ole jonkun serkku, tai muuten vaan vaikutat ulkopaikkakuntalaiselta. On siellä meinannut tämä porilainenkin saada selkäänsä, kun en ollut sieltä päin. Ja mielipiteeni ei perustu vain tuohon yhteen sattumaan, vaan kyllä siellä päät yleensä pyörii, kun menet paikallisissa kuppiloissa käymään. Kunnon Syvä Joki meininkiä.

Tuo on kyllä ihan totta. Itsekkin tuli käytyä viime kesänä keuruulla ja hyvä etten turpaani saanut kun en puhunut selvää suomea!? kuulemma.

Yleensähän nämä pikku kylät ovat rauhallisia ja täynä pullantuoksua
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aivan samaa mieltä!

On tullut tätä aivan samaa asiaa pohdittua monasti. Helsinkiläinenhän ei saa myöskään puhua oman kaupunkinsa slangia, sillä se tekee hänestä ylimielisen. Kimmo Kuhtaa mm. pidettiin ylimielisenä, koska mies haastatteluissa ei puhunut mitään kirjakieltä, vaan saattoi "skodata maalin". Maalta tulevat pelaajat tottakai saavat puhua murrettaan, sehän on vain sympaattista.

Omat kokemukseni helsinkiläisten suoranaisesta halveksinnasta konkretisoituivat aika tehokkaasti kun kävin ystäväni "mökillä" härmässä. Eräs paikallinen tuttumme kertoi, että jos meidän on pakko baariin mennä, niin missään nimessä emme saa kertoa olevamme helsingistä, sillä siitä saattaa seurata ongelmia. Myös Tahkolla olemme yleensä kertoneet olevamme siilinjärveltä, koska helsinkiläiset eivät sielläkään aina ole kovin suuressa huudossa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ps. Noinko ihan tosissanne väitätte, että Helsingissä asuukin puolimiljoonaa asuntosijoittajaa? Voihan vittu teidän kanssa... :D
Tää alkaa hei ihan oikeasti menemään myötähäpeän puolelle. Mulla on sulle kaksi sanaa: vuokra-asunto ja useamman henkilön ruokakunnat. Itse puhuit asunnon ostamisesta. En suostu ihan helpolla uskomaan, että Porissa kaikki asuvat yksinään omistusasunnossa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Pohojonmaa on kyllä sellainen paikka, että siellä haastataan puoliväkisin riitaa, jos puheenparsi ei ole tutun kuuloista. Helsingissä kannattaa mennä esim. Zetoriin, jos haluaa tehdä tuttavuutta pohojalaisten kanssa. En tiedä miksi, mutta aina niitä siellä on ja kovia ovat tekemään tuttavuutta.

Terve, mitä äijä. Väännetäänkö kättä, oot hyvä äijä. Mutta mun muijaa jos yrität, niin vejän turpaan!

Eittämättä kansakuntamme tyhmin osa asuu Pohjanmaalla.
 
Omat kokemukseni helsinkiläisten suoranaisesta halveksinnasta konkretisoituivat aika tehokkaasti kun kävin ystäväni "mökillä" härmässä. Eräs paikallinen tuttumme kertoi, että jos meidän on pakko baariin mennä, niin missään nimessä emme saa kertoa olevamme helsingistä, sillä siitä saattaa seurata ongelmia.
Tää on kyllä oikeesti jännä juttu että myös täällä itä-suomessa eletään siinä uskossa että helsinkiläiset on jotain ylimielisiä öykkäreitä jotka tulee tänne vittuilemaan junteille, joten pitää hakata ne ennen kun ne rupeaa vittuilemaan. Pakko on myöntää itsekkin joskus nuorempana ja pienmielisempänä olin samaa mieltä, mutta nyt olen vahvasti sitä mieltä että paljasjalkaset stadilaiset on erittäin mukavaa sakkia. Töissä oon sielläpäin pyöriny muutaman vuoden ja kertaakaan ei kukaan ole ruvennut vittuilemaan tai muuta, päinvastoin, mukavampaa porukkaa siellä on kun täällä pienmielisissä pikkukylissä.

Eri asia on sitten nää "hesalaiset" eli jotka on muuttanu jälkeenpäin sinne, näillä janttereilla on tapana leijua täällä kehä kolmosen ulkopuolella, niiltä kuulee valitettavan usein tätä juntittelua ja on havaittavissa sitä ylimielisyyttä vaikka ite on lähtösin jostain Tuupovaaran Öllölästä. Näitä kohtaan tunnen erittäin paljon myötähäpeää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eri asia on sitten nää "hesalaiset" eli jotka on muuttanu jälkeenpäin sinne, näillä janttereilla on tapana leijua täällä kehä kolmosen ulkopuolella, niiltä kuulee valitettavan usein tätä juntittelua ja on havaittavissa sitä ylimielisyyttä vaikka ite on lähtösin jostain Tuupovaaran Öllölästä. Näitä kohtaan tunnen erittäin paljon myötähäpeää.
Mun pitäisi varmaan tuntea myötähäpeää itseäni kohtaan, koska olen juuri tuollainen sudeetti. En tunne itseäni stadilaiseksi, mutta en halua myöskään olla hesalainen em. syistä. Öllölä on kyllä upea paikka.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eikös suomalaiset ole kokonaisuudessaan melko sisäsiittoista kansaa?

Veli veljeä haukkuu...
On juu, mutta ehkä tietyissä osissa maatamme on oltu tiukempia sen suhteen, että veri pysyy ns. puhtaana.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eittämättä kansakuntamme tyhmin osa asuu Pohjanmaalla.

Niin, Lapparithan aikanaan esitti ehdotelmaa Suomen uudeksi kartaksi, missä Pohjanmaa oli irrotettu kokonaan Suomesta ja liitetty Ruotsiin kiinni. Tämä olisi sellainen "kaikki voittaa" -tilanne, missä Suomi saisi kertaheitolla kunnon rannikon ja älykkyysosamäärä saataisiin nousuun sekä Suomessa että Ruotsissa.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Niin, Lapparithan aikanaan esitti ehdotelmaa Suomen uudeksi kartaksi, missä Pohjanmaa oli irrotettu kokonaan Suomesta ja liitetty Ruotsiin kiinni. Tämä olisi sellainen "kaikki voittaa" -tilanne, missä Suomi saisi kertaheitolla kunnon rannikon ja älykkyysosamäärä saataisiin nousuun sekä Suomessa että Ruotsissa.
"Moni on kysellyt kuinka Kalajoen käy. Kyllä. Kalajoki menee mukana."
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Aivan samaa mieltä!

Kuin myös. Helsinki-viha...korjaan, Hesa-viha, on keskeinen osa suomalaista alemmuuskompleksisuutta. Kun savolainen kirjailija kirjoittaa omalla murteellaan kotiseudulleen sijoittuvia tarinoita, hän on loistava tarinaniskijä ja osa suomalaista perinnettä. Kun länsisuomalainen nainen jorisee runonsa omalla murteellaan, häntä kierrätetään ympäri maan. Kun syntyperäinen helsinkiläinen puhuu sitä kieltä, mitä täällä puhutaan, hän on vitun leuhka elvis. Helsinkiläinen kirjailijakin toki hyväksytään, kunhan hänen teoksensa ovat tarpeeksi vanhoja. Jotain kivoja 50-luvun juttuja. Mutta kontulalainen tai jakomäkeläinen oman aikansa kuvaaja? Ketä kiinnostaa? Ja Kontulassa + Jakomäessä on selkeästi enemmän asukkaita kuin monessa maakunnan pikkukaupungissa.
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Sami Hintsanen tulkitsemassa Pauli Hanhiniemen tuotantoa vielä huonommin kuin Pauli itse.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös