Myötähäpeäketju

  • 66 840
  • 287

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Jaahas. Tänne rupeaa taas tulemaan näitä "väärin tunnettu"-kommentteja. Mielisairaalaan vaan kaikki jotka kokevat asiat eri lailla kuin minä itse.

Niin pitäisikö oikeasti perustaa erikseen ketju jossa voidaan keskustella onko myötähäpeä turha tunne vai ei? Tuskin tämä niin tärkeä ketju on Jatkoajassa etteikö täällä sallittaisi vähän erilaista keskusteluakin.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Niin pitäisikö oikeasti perustaa erikseen ketju jossa voidaan keskustella onko myötähäpeä turha tunne vai ei? Tuskin tämä niin tärkeä ketju on Jatkoajassa etteikö täällä sallittaisi vähän erilaista keskusteluakin.
Eikös viestien tarkoituksena ole se, että niillä on keskustelulle jotain annettavaa? Mitä annettavaa tuollaisilla "diagnooseilla" on ilman mitään perusteluja?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Aijuu. Nyt mainostaa Nelonen jotain uutta piilokameraohjelmaa joka alkaa kaiketi tänään. Huh huh! Ei millään pystyisi, ei millään! Pelkästään ohjelman printtimainonta aiheuttaa ikävän myötähäpeän tunteen.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Itseäni Porilaistaustaisena miehenä myötähävettää suunnattomasti se, että aina silloin tällöin joku näkee aiheelliseksi päästää Pertti Neumannin ääneen televisiossa. Eihän meitä voi kukaan ottaa vakavasti sellaisen jälkeen :)

Laitetaan samaan settiin Lindholmin Olli. Eikö Porissa kukaan muu osaa laulaa Maamme-laulua?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suomalaisten tv-ohjelmien taso on varmaan asia joka on liian itsestäänselvä edes myötähävettäväksi, mutta minkäs teet, paikoitellen vaan hävettää tekijöiden puolesta. Viikonlopulta jäi mieleen kaksi esimerkkiä, ensin tämä pinnistetyn hauska ja "terävä" YleLeaks jota erehdyin lauantaina saunan jälkeen katsomaan ja sunnuntailta tv-draaman klassikko Alavilla mailla hallan vaara, jossa oli pari niin kornia kohtausta että olin pillahtaa itkuun. Tiedän että suomalaisia ohjelmia tehdään pienemmillä porukoilla ja budgeteilla kuin vaikka brittien vastaavia, mutta senpä takia luulisi aikuisten ihmisten ja ammattilaisten vähän skarppaavan vaan ei.

Kyllä suomessa hyviäkin sarjoja ym. tv:tä tehdään, mutta paljon ollaan vieläkin jumissa jossain ja sen näkeminen hävettää.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kateuden lisäksi myötähäpeä on niin sairaalloinen tunne, että kaikki sitä kokevat tulisi lähettää terapiaan tai (ja) mielisairaalaan niin pitkäksi aikaa, ettei se myötähäpeä enää ilmenisi. Tokihan typeryyksien näkeminen on elämän aikajanan muuan seikka, mutta että kokea silmiensä näkemästä häpeää, vaikkei ole tuotannossa millään lailla mukana, on aivan sairasta ja terapiaan pitäisi lähettää jokainen niin kokeva.

Jos kokisin myötähäpeää, kokisin sitä tähän ketjuun kertoneiden nimimerkkien myötähäpeätarinoiden puolesta. No, en koe sitäkään, myötähäpeää.

Lisäys: empatia on aivan eri asiake. Sitä koen, jos on huono päivä.

Jos myötähäpeöitsijät laitettais Suomessa terapiaan ja sairaalaan, niin taitais suuri osa kansasta olla siellä. Uskoisin, että häpeän ja myötähäpeän tunteminen menee aika käsi kädessä. Lienet aika häpeämätön ihminen!

Minäkin yritin olla joskus häpeämätön, mutta ei siitä tullut vittujakaan. Kyllä se on ihmiseen, etenkin suomalaiseen ihmiseen iskostettu vahvasti. Ja häpeä on kyllä ihan luonnollinen tunne. Ja sitäkautta myötähäpeä. Ei pysyis yhteiskunta pystyssä ilman sitä.

Itse tunnen myötähäpeää ja häpeää lähes koko ajan. Juuri nytkin vähän siitä, että kirjoitan tätä viestiä. Myötähäpeää tulee kanssa päivittäin enemmän tai vähemmän.

Tunnen kyllä häpeämättömiä ihmisiä ja joillekkin se sopii paremmin kuin toisille. Mutta kollektiivinen häpeämättömyys saattaisi olla paha. Eli nautippa häpeämättömyydestäsi, käyttäjänimetön, olet etuoikeutettu siinäkin.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse tunnen myötähäpeää ja häpeää lähes koko ajan. Juuri nytkin vähän siitä, että kirjoitan tätä viestiä. Myötähäpeää tulee kanssa päivittäin enemmän tai vähemmän.

Myötähäpeä, kuten häpeäkin, on järkevissä mitoissa pysyessään täysin terve tunne. Se on eräänlaista kieroutunutta empatiaa ja henkistä rajan vetoa, sen määrittämistä millaisissa tilanteissa ei itse haluaisi olla. Varmaan on niitäkin jotka eivät tätä tunnetta niin kovin vahvana koe, mutta minä kyllä epäilen Käyttäjänimettömän kirjoitusta vain provoksi jonka taustalla on halu erottua muista.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Eikös viestien tarkoituksena ole se, että niillä on keskustelulle jotain annettavaa? Mitä annettavaa tuollaisilla "diagnooseilla" on ilman mitään perusteluja?

Mun mielestä toi käyttäjänimettömän viesti oli ihan hyvä avaus keskustelulle ja sisälsi paljon asiaa. Tän jälkeen ite heitin ilmoille myös puhtaan häpeän koska se menee mun mielestä aika samaan kategoriaan. Nää on kuitenkin puhtaasti tunneasioita niin paha niihin on mitään tieteellisiä faktoja heittää taakse. Tosin faktaa on ettei myötähäpeällä saavuteta mitään eli se on aivan turha tunne. Vähän kuten sääli. Ja se et sä ymmärrät jonkun asian eri tavalla kuin joku toinen ei tarkoita et sä olisit automaattisesti oikeassa.

Sen sijaan toi sun edellinen viesti nyt ei antanu yhtään mitään millekään keskustelulle.

E: Itseasiassa kun tunnut vahvasti olevan eri mieltä niin kerro mulle mitä saavutat myötähäpeämällä?
 
Viimeksi muokattu:

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Mun mielestä toi käyttäjänimettömän viesti oli ihan hyvä avaus keskustelulle ja sisälsi paljon asiaa. Tän jälkeen ite heitin ilmoille myös puhtaan häpeän koska se menee mun mielestä aika samaan kategoriaan. Nää on kuitenkin puhtaasti tunneasioita niin paha niihin on mitään tieteellisiä faktoja heittää taakse. Tosin faktaa on ettei myötähäpeällä saavuteta mitään eli se on aivan turha tunne. Vähän kuten sääli. Ja se et sä ymmärrät jonkun asian eri tavalla kuin joku toinen ei tarkoita et sä olisit automaattisesti oikeassa.

Sen sijaan toi sun edellinen viesti nyt ei antanu yhtään mitään millekään keskustelulle.

No kerros nyt sitten mistä tunteista on hyötyä jollekin tai millä saavuttaa jotakin. Sovitaan vaikka, että kaikki tunteet on turhia, niin voidaan palata ketjun aiheeseen.

Ja kyllä, nämä on tunneasioita, ja sen takia onkin hölmöä niiden takia ruveta lähettelemään ihmisiä terapiaan tai mielisairaalaan.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
häpeä on kyllä ihan luonnollinen tunne. Ja sitäkautta myötähäpeä. Ei pysyis yhteiskunta pystyssä ilman sitä.
Monikin asia on luonnollista mutta huonoa silti. On luonnollista, että ihminen voi kiduttaa toista, koska niin on kautta historian tehty. En silti halua kiduttaa ketään, vaikka se kiduttaminen luonnollista olisikin. Yhteiskunta hengittäisi vapaammin jos ei olisi myötähäpeää keksitty.
Ihmettelen kovasti kun joillakin ihmisillä on kova tarve tyrmätä kaikki tunteet.
Jahas. Enpä ole tyrmännyt läheskään kaikkia tunteita. Mielestäni on ihan tervettä kokea iloa, surua, rakkautta empatiaa ja sääliäkin tavallaan. Sen sijaan myötähäpeä on itsensä paremmaksi asettamista ja itsensä mielipidekeisariksi nostamista! Jos nyt joku vaikkapa laulaa ihan paskasti, niin laulakoot ja olkoot iloinen siitä mitä teki. Jos joku kuulija siitä myötähäpeytyy, niin se myötähäpeäjä vain osoittaa, että ei osaa arvostaa aidosti erilaisuutta. On siis yksioikoinen, muka tietää paremmin.
epäilen Käyttäjänimettömän kirjoitusta vain provoksi jonka taustalla on halu erottua muista.
Haluni erottautumisen takia erottautua muista on kyllä tasan nolla. Tämä pätee aina. Selityksesi oli kyllä kovasti naiivi ja liian helppo.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Monikin asia on luonnollista mutta huonoa silti. On luonnollista, että ihminen voi kiduttaa toista, koska niin on kautta historian tehty. En silti halua kiduttaa ketään, vaikka se kiduttaminen luonnollista olisikin. Yhteiskunta hengittäisi vapaammin jos ei olisi myötähäpeää keksitty.
Voitko vielä tarkentaa, että millaista merkittävää yhteiskunnallista haittaa myötähäpeä aiheuttaa?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Voitko vielä tarkentaa, että millaista merkittävää yhteiskunnallista haittaa myötähäpeä aiheuttaa?
En ole sanonut, että merkittävää yhteiskunnallista haittaa mutta pahaksi se kuitenkin on. Ahdistusta se aiheuttaa, tämä on mielestäni itsestään selvää. Se sitten näkyy yksilötasolla monin eri tavoin. Vähän niin kuin kirkkokuntien harjoittamat syyllisyystunteiden vaatimuksetkin.

L: Niin, ja onhan se tuo suvaitsemattomuuskin myöhäpeän eräs ominaispiirre. Minä kun tykkään olla aidosti suvaitsevainen. Myötähäpeä on itse asiassa eräänlainen fasismin mikromaailma.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Haluni erottautumisen takia erottautua muista on kyllä tasan nolla. Tämä pätee aina. Selityksesi oli kyllä kovasti naiivi ja liian helppo.

No voi kyynel, näinkö on.

Ei minua kyllä totta puhuen kiinnosta sinua tai sinun kirjoituksiasi sen kummemmin analysoida, mutta onhan se aika provokatiivista tulla vasta perustettuun ketjuun julistamaan kuinka kaikki myötähäpeää kokevat tulisi lähettää mielisairaalaan. Eikös tuo ole juuri sitä itsensä paremmaksi asettamista ja mielipidekeisariksi nostamista josta nimenomaan arvostelet muita? Keskustelupalsta ja niin edespäin, mutta jos kerran itse niin aidosti suvaitsevainen olet, niin eikö suvaitsevaisinta olisi antaa muiden myötähävetä niin paljon kuin huvittaa? Myötähäpeä on monelle aika luonteva tunne, ei sitä ole kukaan "keksinyt" ja vaikka sinä et moista tuntisikaan, niin milläs hemmetin valtakirjalla sinä voit väittää että jonkun yksilölliset tunteet ovat lähtökohtaisesti vääriä? Latelet aika kovaa tekstiä nimittäin.

Sinänsä aivan sama, ei tuo minuun vaikuta, mutta kummastelen kyllä jeesustelevaa asennettasi.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kyllä minä huomaan tuntevani myötähäpeää aina silloin tällöin.

Muistelisin, että viimeksi oli myötähäpeän tunne viime viikon maanantaina Diiliä katsellessa ja Marion selityksiä kuunnellessa.

Kuten joku tossa ylempänä mainitsikin niin tämä uusi piilokameraohjelma ja sen mainokset aiheuttavat myös myötähäpeää. Jotkut noille jutuille nauravat, mutta minulle ne aiheuttavat myötähäpeän tunteen, mutta mähän käynkin hoidossa.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Yhtäkkiä tulikin mieleeni - mähän joskus avasin tänne Häpeäketjun Kun meillä on nyt näitä jo pari - niin pitäiskö seuraavaksi avata vastahäpeäketju?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Næturvaktin - Wikipedia, the free encyclopedia
Tässä on yksi hauska myötähäpeä-ohjelma, islantilainen "nightshift". Sarjan jatkoksi tehty elokuva esitettiin FST-kanavalla alkukesästä 2011. Myös tanskalainen "kyllä nolottaa" saa ihon välillä kananlihalle, niin osuvaa huumori ajoittain on. Osa 9/10 | Kyll nolottaa | Toista | YLE Areena | yle.fi

Brittiläinen alkuperäinen "The Office" on todella legendaarista myötähäpeä-huumoria. Kaikki toimistossa työskennelleet tietää tietysti asian.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Muistelisin, että viimeksi oli myötähäpeän tunne viime viikon maanantaina Diiliä katsellessa ja Marion selityksiä kuunnellessa.

Vahva sama. Iso mies hätääntyi kuin pikkupoika ja syytteli kaikesta muita. Ikävästi tuli mieleen itsellekin joku tilanne jossa on epätoivon vimmalla selitellyt jotakin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
milläs hemmetin valtakirjalla sinä voit väittää että jonkun yksilölliset tunteet ovat lähtökohtaisesti vääriä?
Ihan sillä samalla millä sinun mielestäsi ei ole oikein vihata neekereitä.

Ei minuakaan olisi kiinnostanut tästä aiheesta enempää sanoa, olisi pitänyt kaikkien heti ymmärtää ilman, ettei tästä yhtä kertaa enempää tarvitsisi kirjailla.

Tartuit siihen minkä täkyksi jätin, että menetkö juuri sen kaavan mukaan minkä mukaan pitää mennäkin. Menithän tuota. Ajattelepas jos joku on niin suvaitsematon, ettei suvaitse vaikkapa neekereitä. Eihän sellaista epäsuvaitsevaisuutta pidä hyväksyä. Lienet samaa mieltä, ettei pidä.

Samoin on myötähäpeän laita. Se kun on sitä, ettei oikeasti hyväksytä erilaisuutta eli se on sitä itseään - epäsuvaitsemattomuutta. Miksi maailmassa pitäisi kaikki mennä hyvin, hienosti ja kauniisti. Suuruudenhulluutta se on. Kun kaikki on mukamas aina hyvin, niin mikään ei ole koskaan hyvin. Huonoista kokemuksista oppii usein paljon enemmän kuin hyvistä. Eikä huonouden näkeminen pitäisi tulla koetuksi huononakaan vaan erilaisuutena. Myötähäpeässä ihminen asettaa itsensä jalustalle, enkä minä sellaista halua hyväksyä ja pitää oikeana.

Myötähäpeään meidät kasvatetaan. Siksi se tuntuu luonnolliselta, vaikka se ei sitä ole. Meidät voidaan kasvattaa vaikka keisaria palvoviksi kommunisteiksi ja se voi tuntua luonnolliselta. Luonnollisuus ei ole kuin yksi tapa, joka on opittu, mitään luonnollisuutta ei edes ole olemassa. Tai sitten kaikki on luonnollisuutta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ricky Gervais on todennut että jokainen tuntee lähiympäristöstään davidbrentin ja he jotka eivät tunne todennäköisesti ovat sellaisia.
Onneksi lähiympäristössä on yksi Brentin kopio, etenkin ulkonäön osalta. Käytöksessäkin on riittävästi sama, jottei tarvitse yrittää tunnistaa itseään ko. hahmosta.

Tunsin viimeksi myötähäpeää lomamatkalla, kun eräs seurueemme jäsen kailotti kovaan ääneen kaikki ennakkoluulonsa vierasta kulttuuria kohtaan. Osa noista jutuista kuuluisi myös ihmettely-, junttimaisuus- tai vitutusketjuihin. Suurin osa meni kyllä myötähäpeään.
 

d2uce

Jäsen
Tunsin viimeksi myötähäpeää lomamatkalla, kun eräs seurueemme jäsen kailotti kovaan ääneen kaikki ennakkoluulonsa vierasta kulttuuria kohtaan. Osa noista jutuista kuuluisi myös ihmettely-, junttimaisuus- tai vitutusketjuihin. Suurin osa meni kyllä myötähäpeään.

Nämä ovat niitä tilanteita, joissa minäkin tunnen myötähäpeää.

En pysty mistään tosi-tv toilailuista tai vastaavista kehittää sitä tunnetta itselleni, kun ei ole oikeastaan mitään kontaktia kyseisiin henkilöihin. Sen sijaan jos joku tuttu hölmöilee, niin silloin myötähäpeä hiipii puseroon.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ajattelepas jos joku on niin suvaitsematon, ettei suvaitse vaikkapa neekereitä. Eihän sellaista epäsuvaitsevaisuutta pidä hyväksyä. Lienet samaa mieltä, ettei pidä.

Maahanmuuttoa ym. koskevissa keskusteluissa olen monet kerrat ilmaissut etten pidä tunnepohjaista rasismia täysin yksiselitteisesti pahana tai vääränä vaan pikemminkin luonnollisena (joskin monin osin pahana) osana ihmisyyttä. Olisin myös itse todella tekopyhä jos väittäisin etten olisi eläessäni kokenut minkäänlaista rasistista tunnetta, totta helvetissä olen, ja vaikka siis kuulunkin em. keskusteluissa suvaitsevaisempaan laitaan, en lähtisi heristämään sormea kenellekään ja sanomaan että jonkun vihaaminen olisi väärin. Oma kritiikkini noissa keskusteluissa on kohdistunut enemmänkin siihen millaisiin tekoihin, ajatuksiin ja puheisiin tämä vihaaminen johtaa.

Samoin on myötähäpeän laita. Se kun on sitä, ettei oikeasti hyväksytä erilaisuutta eli se on sitä itseään - epäsuvaitsemattomuutta. Miksi maailmassa pitäisi kaikki mennä hyvin, hienosti ja kauniisti. Suuruudenhulluutta se on. Kun kaikki on mukamas aina hyvin, niin mikään ei ole koskaan hyvin. Huonoista kokemuksista oppii usein paljon enemmän kuin hyvistä. Eikä huonouden näkeminen pitäisi tulla koetuksi huononakaan vaan erilaisuutena. Myötähäpeässä ihminen asettaa itsensä jalustalle, enkä minä sellaista halua hyväksyä ja pitää oikeana.

Olet ilmeisesti ymmärtänyt tämän ketjun aihepiirin täysin eri tavalla kuin minä. Itse en nimittäin koe myötähäpeää (ainakaan puhtaimmassa muodossaan) kenenkään yläpuolelle asettumisena, kritiikkinä tai pilkkana vaan enemmänkin silmien peittämisenä kädellä tai sormen tunkemisena kurkkuun, pohjimmiltaan sen tiedostamisena mitä itse elämässäni häpeän ja (myös) pelkään. Tiedostan toki ettei kaikki voi aina mennä hyvin, hienosti ja kauniisti, mutta en minä siltikään halua kokea esimerkiksi tv:tä katsoessani inhoa ja häpeää eikä minua tuollaisilla myötähäpeän hetkillä kiinnosta pätkääkään oppiiko joku niistä jotain vai ei. Enemmänkin haluan pois tilanteesta tai ainakin katsoa johonkin muualle.

Mitä taas tulee suvaitsevaisuuteen ja erilaisuuden hyväksymiseen noin ylipäätään, niin en ole lainkaan varma voiko ihan kaikkea heikkoutta ja huonoutta niilläkään puolustella. Minusta on ok että asioihin vedetään joku raja, niin tv:ssä kuin oikeassa elämässäkin.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
En pysty mistään tosi-tv toilailuista tai vastaavista kehittää sitä tunnetta itselleni, kun ei ole oikeastaan mitään kontaktia kyseisiin henkilöihin. Sen sijaan jos joku tuttu hölmöilee, niin silloin myötähäpeä hiipii puseroon.

Joskus olen tuttujeni touhuja hävennyt, ja varmaan jo tämän elämän mittaan joku on joutunut häpeämään minun touhujani.

Kuvaamaan sanaa myötähäpeä on YouTubella tarjota yksi videoklippi YLEN tuotannosta. Kas näin, tyynysota Aamu-tv:ssä. Ei ihme, että esim. Pasila teki aika paljon parodiaa Aamu-tv:stä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Maahanmuuttoa ym. koskevissa keskusteluissa olen monet kerrat ilmaissut etten pidä tunnepohjaista rasismia täysin yksiselitteisesti pahana tai vääränä .
Minä pidän sitä yksiselitteisesti pahana.
Olet ilmeisesti ymmärtänyt tämän ketjun aihepiirin täysin eri tavalla kuin minä. Itse en nimittäin koe myötähäpeää (ainakaan puhtaimmassa muodossaan) kenenkään yläpuolelle asettumisena, kritiikkinä.
Ei sitä tarvitse kokea yläpuolella asettumisena, vaikka sitähän se juuri alitajunnassa kuitenkin pohjimmiltaan on, vaikkei sitä sellaisena koe. Syyt tälle kerroin edellisessä postituksessani. Jos myötähäpeän tunteita meinaa nousta, niin kyseisen henkilön pitäisi välittömästi pitää itselleen vakavahenkinen "puhuttelu", että miksi noin ja suoristaa omaa selkärankaansa. Ei ole mitään syytä kokea myötähäpeää, paitsi suuruudenhulluus ja epäsuvaitsevaisuus. Kaikessa suuruudenhulluudessaan ja itsepetoksessaan jotkut sitten pukevat myötähäpeän empatian kokemisen kaapuun, mikä on aivan täysin toinen asia.

No, ehkäpä tämä tästä aihepiiristä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös