Miten sulla menee?

  • 57 744
  • 434

Glove

Jäsen
Jos helppohoitoisuus on kriteerinä, niin eikös kissa olisi hyvä vaihtoehto? Sisäkissat ovat koiriin verrattuna selvästi helppohoitoisempia. Minulla ei ole käärmeitä ollut, mutta kuvittelisin, että käärmeet vaativat vähintään saman määrän hoitoa kuin kissakin.

Oma kissa on ollut tärkeänä tukena vaikeiden aikojen yli. Minun olisi hyvin vaikea kuvitella, että käärme pystyisi olemaan samanlainen tuki, kun kissa voi kuitenkin liikkua kämpässä vapaasti ympäriinsä, sitä voi silittää ja useimmat kissat kiintyvät omistajaansa niin paljon, että hakeutuvat omistajan seuraan jatkuvasti.
En pidä ollenkaan kissoista.

Käärmeen hoito on aika simppeliä kunhan sillä on terraariossaan sopivat olosuhteet. Puhdasta vettä pitää tietysti olla. Syöminen riippuu käärmeestä. Meillä oli kuningaspyton, joka söi kerran viikossa. Oli se väliin kuukausia paastollakin, eikä ollut moksiskaan. Sitten tietysti pitää tarkkailla käärmeen vointia ja toimintaa, mutta tätähän vaatii muutkin eläimet.

Ei käärmeestä toki ole niin paljon seuraa kuin jostain muusta eläimestä voi olla, mutta ne on silti mielenkiintoisia eläimiä. Käärmehän ei välttämättä kaipaa käsittelyä, mutta ainakaan meidän pytoni ei siitä häiriintynyt.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Varmaan ihan hyvin, ihan en ole varma.
Eilen iski vähän outo olo kesken ruokailun. Tuntui ettei mikään ei maistu (vaikka oli yhtä mun lempparia eli broilerin koipia) eikä elämä kiinnosta. Siis jotenkin vaan väsynyt olo. Eikä mikään kiinnostanut. Olin ajatellut vielä siivota kaappeja, mankeloida lakanoita ja käydä lenkillä. Jätin tuon kaiken ja päätin olla itselleni armollinen. Olihan sunnuntai ja ns. lepopäivä. Katselin siinä sitten urheilua, maastoa, alppia ja ampuvaa. Oikeastaan tuntui jopa hyvältä antaa periksi ja olla vain sohvalla ja katsella. Ja tiedän sen ettei minua kukaan kotona tuominnut. Minä vain olin kriittinen itseäni kohtaan. Mutta onneksi osasin olla (edes tämän kerran) itselleni armollinen.
Minua vitutti tänään aamulla ihan koko elo.

Nukuin huonosti ja oli pimennysverhonkin joku jättänyt laittamatta paikalleen, joten Arska viilas linssiin ihan liian aikaiseen. Eihän siinä enää sitten nukuttu.

MUT sit Sini (nimi muutettu, tai sit ei ) soitti jo ennen kasia Teamssilla. Siinä puolisen tuntia kun juteltiin ihan vaan töitä ja töihin liittymättömiä, niin maailma oli taas kirkas. Päivä olikin kohta pulkassa.

Eihän se mennyt niinkuin suunnittelin, mutta harvoin se mun duunissa menee. Mä edelleen tykkään elämästäni.

Joitain asioita elämässä puuttuu ja jotain on liikaa, jotain päiviä varmasti vaihtaisin pois. Ne päivät ja viikot menee vaan liian nopeasti.

Pe aamusta mökille, pääsee paljuun ja kunnon saunaan. En todellakaan valita.
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oudosti. Jostain syystä Jasmin Voutilaisen kuolema on pyörinyt päässä ja aiheuttanut ahdistusta viime päivät. Täysin tuntematon henkilö minulle, enkä ollut edes kuullut hänestä ennen kuin luin uutisen hänen kuolemastaan.

Varmaankin Voutilaisen ikä menehtymishetkellä on yksi tekijä. Tunnen läheisesti tyypin, jolla oli pää lamaannuttavalla tavalla jumissa vuosia itsetunto-, ulkonäkö- yms. mielen ongelmien kanssa. Hän aloitti opinnot vasta Voutilaisen ikäisenä ja on nyt vajaa nelikymppisenä hyvin menestynyt ja onnellinen. Kaikin puolin fiksu, vaikuttava ja karismaattinen tyyppi. Mutta jos noiden omien demonien kanssa jää yksin, niin silloin jää se ulkopuolisen perspektiivi puuttumaan. Silloin ajautunee herkästi omien negatiivisten ajatusten kanssa kierteeseen. Toisin kuin ilmeisesti Voutilainen – kaikin puolin viehättävältä vaikuttava ja luonnonkaunis henkilö – tuttuni sai kelkan käännettyä muutaman läheisensä tuella.

Huomasin myös, että Jokin kuukausi sitten eläköitynyt, hyvin ansiokkaan uran luonut, työkaverini oli valmistunut vasta reilusti yli kolmekymppisenä. Tällaiset aina laittavat minullekin aina perspektiiviin sen, kuinka nuori henkilö tuollainen 27-vuotias on; olen aina pitänyt suomalaisen yhteiskunnan vahvuutena mahdollisuutta muuttaa esim. opiskelemalla oman elämän suuntaa aikuisiällä. Tiedän, että on vaarallista huhupuheiden ja puutteelisen tiedon varassa pohtia asioita, mutta Voutilaisen tapauksen kohdalla mieltä kaihertaa juuri se, että mitä jos väliaikaisen ongelman (muutokset painossa ja ulkonäössä) kohdalla on ajauduttu lopulliseen ratkaisuun. Todella surullista ja pelottavaa, jos kymmenistä tuhansista someseuraajista ja "ystävistä" huolimatta henkilö on lopulta jäänyt ongelmiensa kanssa yksin. Ymmärrän ammattiavun merkityksen – ja monissa tapauksissa välttämättömyyden –, mutta asioiden käsittely yhdenkin hyvän ja luotettavan ystävän kanssa voi varmasti monissa tapauksissa tarjota tärkeää tukea ja perspektiiviä mielen ongelmien kanssa painivalle henkilölle.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Ihan paska olo. Väsyttää fyysisesti ja henkisesti. En tosiaan osannut töissä enää edes laskea päässä 17-5. Oli liian vaikeaa, piti tehdä paperilla. Kolottaa vähän sieltä sun täältä. Päästä, hartioista, selästä, lonkista ja jaloista. Niin ja on tuo rannekin edelleen kipeä.
 

ipaz

Jäsen
Ei valittamista. Ei mitään riemusta kirkumista, mutta ei myöskään synkistelyä (sillon kun synkistää, kuunnellaan Juha Raivion tuotantoa ja jostain syystä helpottaa). Tää on tällaista miikanousiaismaista hidasta keskiluokkaista menoa. Ei tarvitse olla kaikkea ja paljon ja suorittaa ihan helvetisti koko ajan tai ajatella, että maailman paino olisi mun harteilla. Töissäkin oppinut viime vuosina vihdoinkin ottamaan rennommin, eikä tule enää kotona työjuttuja mietittyä.

Ja kun kotonakaan ei ole ketään kertomassa mitä tehdä ja minne mennä milloinkin, niin tämähän on oikeastaan aika rentoa oloa. Liikuntaa pitäis jaksaa harrastaa enemmän. Ehkäpä sitten kun nuo lumet tuosta lähtee.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Reilu 10 vuoden omaishoitosuhde vanhaan isään päättyi periaatteessa tänä aamuna ja huomisesta eteenpäin alkaa tapahtumaan peliliikkeitä. Tai tiistaina. Vaikea päivä oli soittaa ja ratkoa asioita, mutta mentiin liian isojen rajojen yli.

Ensimmäisenä tietenkin isäni on saatava hoitokotisysteemiin jotta lääkkeet sekä muu kontrolli on kunnossa. En tiedä miksi välitän yhä kun tuossa vaihteeksi sain kuulla että minut olisi pitänyt tappaa aikoja sitten. Kuulemma lapsena olisi pitänyt lyödä pää kovempaa lavuaariin. Korjasi toki nokkelana miehenä että hän ei tekisi lapselle pahaa.

Niin. Dokumentit olemassa ja hän kokee ylpeyttä että pääsee kertomaan mikä on ollut totuus. Tuossa nousi sääli. Mies on ihan kuistilla jos kuvittelee että hänen mielipide olisikin yhtäkkiä todennettu fakta.

Elämäni lupasi tuhota kaikin keinoin ja keksii kyllä tarinat. Kerroin nämä asiat ääneen henkilölle jolle soitin ja myös rehellisesti virheistäni. Oli kuulemma kovin outoa miten kadonnut käsitys minulla on oikeudesta olla ihminen. Vieläkin puolustin vanhaa ukkoa.

Sen verran hahmotan että narsisti on kyseessä. Hän ei myönnä mitään virheitä ja selittää kaiken edukseen. Osaan argumentoida faktoilla ja aistin heti verbaalisen hyökkäyksen.

Sanoin myös itse että eikö kannata tappaa itsensä kun on noin paha olla. Kaduttaa. Tuli sanottua että hän voisi tappaa minut nukkuessani veitsillä. Olisi kuulemma teräaseiden haaskausta käyttää niitä minuun.

Ohjeeksi sain että olisin vain hiljaa kunnes asiat etenee. Ei. Nyt tämä pajatso räjähti viimeisen kerran ja onhan se jännä tunne pelätä henkensä puolesta. Ja koira kun tuossa on vielä.

Vähän erilainen sunnuntai. Jospa loppuelämäni olisi viimein jotain hyvää. Tässä on ilmaisia vuosia annettu vitusti ilman mitään vastinetta.

Ja nyt saa pohtia miten paljon tulee verbaalista uhkailua ja näenkö huomisen aamun.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
@ZayWest

Ei noita mulkkuja kannata paapoa.

Ollut opettavainen matka, oppinut tajuamaan omia vahvuuksia sekä puutteita melko hyvin. Työmaata piisaa. Eipä näitä liikaa posin kautta kuulemma pitäisi miettiä.

Koen kuitenkin että jo tuon reilu 10v todennettavissa olevien faktojen ja sitten kaiken koetun paskan myötä nyt riittää.

Olen auttanut enenevissä määrin sairasta ikäihmistä, sietänyt kaiken ja nyt on muiden vuoro.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
@ZayWest

Muijan äidillä todettu Alzheimer, mutta varhaisessa vaiheessa. Ennustan suuria vaikeuksia, jos mummo elää vielä pitkään.

Ikävä kuulla ja näissä vastaavissa asioissa kaikkien on suotavaa miettiä että mihin lähtee jos lähtee ottamaan osaa auttamiseen vaikka prosessina.

Minä olen/olin esimerkiksi täysin yksin ilman mitään tukiverkkoja joutunut toimimaan, mutta valitsin myös tämän. En uhriudu.

Näin muutoin tunnustan että vituttaa kyllä kuulla joskus juttuja vaikkapa omaishoidon kevyeen muotoon kun esimerkiksi kolme sisarusta eivät jaksa jakaa vastuuta. Ja näissä jutuissa on ollut vielä toimiva tukiverkosto.

Rakastan synkälläkin hetkellä huumoria ja onhan tämä ihan vitun vitsi että isälläni on nimetty omalääkäri, neurologi ja kattava hoitotiimi jossa jäsenillä on tarkennetut roolit. Säännöllisiä romahduksia ja kohti kuolemaa menoa ollut. Lähellä käyty liian usein. Ja itse mainostivat aikanaan miten asiat helpottuu ja saan tukea yhtälöön.

Lopputulos: minut nimettiin omaishoitajaksi eikä oikeasti mikään asia suju johdonmukaisesti vaikka miten selittää, avaa asiaa tai jopa huutaa apua.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
@ZayWest

Muijan äidillä todettu Alzheimer, mutta varhaisessa vaiheessa. Ennustan suuria vaikeuksia, jos mummo elää vielä pitkään.
Äidilläni oli Alzheimer ja olihan se jotenkin järkyttävää todeta, kuinka oma äiti pikku hiljaa poistui tästä tietoisesta maailmasta. Eniten minua jäi kaduttamaan, ettemme kerinneet puhua minua oman sairauteni kautta askarruttaneista asioista ennenkuin hän jo oli sen rajan tuolla puolen, ettei enää voinut.
Hoitokodin sänkyyn hän päätyi ja siitä lopulta lähti - rauha hänen muistolleen...
 

Glove

Jäsen
Alkaa jo pikkuhiljaa hermostuttaa kun duunit loppuu kolmen kuukauden päästä, eikä uudesta ole hajuakaan. Jos ei löydy niin teen konkurssin. Vai voiko ykstiyishenkilö tehdä Suomessa konkurssia vai onko se yritysten etuoikeus?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Alkaa jo pikkuhiljaa hermostuttaa kun duunit loppuu kolmen kuukauden päästä, eikä uudesta ole hajuakaan. Jos ei löydy niin teen konkurssin. Vai voiko ykstiyishenkilö tehdä Suomessa konkurssia vai onko se yritysten etuoikeus?
Kyllä se konkurssi voi koskettaa ihan kaikkia tahoja, oli sitten kyseessä yksityishenkilö tai firma.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Lyhyesti ja ytimekkäästi: keskenjääneiden lukio-opintojen jatkaminen iltalukiossa on osoittautunut yhdeksi parhaimmista ideoista, jonka olen saanut tällä vuosikymmenellä ja ylipäänsä viimeisen 15 vuoden aikana. Edellinen yritys kymmenkunta vuotta sitten kaatui siihen, etten ollut tarpeeksi motivoitunut, mutta nyt on täysin toisenlainen ääni kellossa. Nyt olen erittäin motivoitunut ja saanut vieläpä hyvän alun opintoihini, kun olen päässyt osalliseksi hyviin ja mielenkiintoisiin ryhmiin niin äidinkielessä, psykologiassa kuin vieläpä ruotsissakin.

On kyllä tehnyt niin hyvää sekä omalle ajatusmaailmalle että varsinkin henkiselle hyvinvoinnille, kun on vihdoin päässyt hyvään seuraan (ja vieläpä ihan oikeiden ihmisten kanssa), jossa voi käyttää omia vahvuuksiaan ja olla luontevasti osana porukkaa luomassa hyvää ryhmähenkeä sekä osallistumassa yhteisiin projekteihin. Kaiken sen paskan jälkeen, mitä olen päässyt elämässäni kokemaan, tuntuu tämä jonkinlaiselta ennenaikaiselta joululahjalta. Ja kun vielä sosiaalinen kanssakäyminenkin on alkanut sujua aina vaan paremmin niin koulussa kuin vapaallakin, voin hyvinkin uskoa, että elän suurta murroskautta elämässäni.

Uudet kuviot niin työelämässä (uutta duunia en ole vielä saanut, mutta kyllä se sieltä jossain vaiheessa ilmaantuu), miellyttävä ja positiivinen opiskeluympäristö opettajineen ja oppilaineen sekä kasvava itseluottamus yhdistettynä siihen, että sosiaalinen elämäni on heräämässä vuosikausien koomasta, ovat olleet tämän vuoden parasta antia. Päivä on alkanut paistaa risukasaan.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
HUonompaan suuntaan tässä ollaan menossa. Päivä päivältä adhdistaa, vituuttaa ja masentaa tuleva työttömyys. Olen minä hakenut useitakin paikkoja, mutta ei vaan nappaa. Ja taloutenihan se eniten huolettaa, miten rahat riittää. Asuntohan on jo myynnissä, sen kun saisi pois niin sisi sitten edes vuokrakämppään asumistukea kun sitä ei ilmeisesti kohta enää omistusasuntoon saa.
 
Viimeksi muokattu:

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Periaatteessa hyvin. Jokunen vuosi sitten koettu ja toivuttu PTSD on pääsääntöisesti ehkä taputeltu. Pieniä jälkipotkuja vielä on.

Olen viimeisen puolentoista vuoden aikana erakoitunut huolella. Kynnys sosiaaliseen kanssakäymiseen on noussut. Sitä olen saanut onneksi laskemaan ja onneksi on ystäviä ja perhe, jotka ei anna sen kynnyksen haitata.

Toinen on sitten suoritustaso ja arjenhallinta. Saatan torkuttaa aamulla tuhottomasti ja yksi päivä viikossa menee töissä siihen, että lorkin internetsissä tai somessa tutkimassa itselleni täysin epäolennaista paskaa. Siitä huolimatta tulostaso on hyvä, ja vastuullani olevat asiat rullaavat pääsääntöisesti hyvin eteenpäin ja tukevat projektien onnistumista.

Lorkkiminen ja sijaistoimintojen runsas määrä vaivaavat tällä hetkellä. Sosiaalisten tilanteiden välttelyä vielä on, mutta se menee kokoajan eteenpäin.

Fyysisesti voin muuten hyvin, mutta ylipainoa on tullut parikytä kiloo viimeisen muutaman vuoden aikana. Pelkkä lätkävarusteet päällä ei kunto riitä peleihin ja säbäkaukalossakin fyysinen preesens riittää stay-at-home pakitteluun äärimmilleen viritetyllä pelinluvulla. Peruskestävyyden, puntin ja ruokavalion kautta tähänkin pikkuhiljaa kiinni. Vuoroja riittää ensikin tai sitä seuraavana vuonna.

Keskuspuisto on mahtava paikka ja sauvakävely on jees.
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Aika kehnosti menee. Masennus vie miestä pahasti ja itsetuhoiset ajatukset on päivittäisiä. Välillä tuntuu ettei jaksa enään.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Olen muutoksista virkistyvää sorttia.

Muutin juuri ja tuo kyllä jollain tapaa on virkistänyt. Innostun liikunnasta eri tavoin. Toki tuohon osasyy taitaa olla syksy. Syksy on aina innostanut liikuntaan. Otan tuon jotenkin monipuolisena aikana, kun ensin voi keskittyä pitkiin lenkkeihin luonnossa, sitten vaikka kuntosaliin tai uimahalliin. Mutta maisemanvaihdoskin tekee hyvää, vaikka sinänsä kyllä erittäin tuttu seutu entuudestaan. Ja ei, en kyllä liian usein halua muuttaa.

Toiselle puoliskolleni käynyt hieman samaa mitä @Rick Rother tuossa kertoo. Hyvin tekee työtään (asiakaspalvelua puhelimen välityksellä), mutta muut kohtaamiset on herralle vaikeita. Minulla menee vähän energiaa tuossa, kun koitan rauhoitella toista ihmisten ilmoilla. Joo, itse viihdyn ihmispaljoudessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös