Laajaa pohdintaa, ei sitä sovi kiistää. Pohdinta kuitenkin keskittyy lähes yksistään hintaan, jonka joutuu maksamaan päästäkseen HC TPS Turku Oy:n järjestämään Liigaotteluun. Rohkenen väittää, ettei todellinen syy nykyiseen katsojakeskiarvoon ole lipun tai kausikortin hinnassa.
Vastaavasti mä olen sitä mieltä, että hinta on ainoa todellinen syy jättää käymättä hallilla. Viittaat tähän itsekin tuonnempana: taskussa oleva ilmaislippu jää herkemmin käyttämättä kuin itse maksettu lippu. Musta tuntuu, että sä ajattelet tätä todellisen, hallilla olevan yleisömäärän pohjalta - mä taas vastaavasti myytyjen penkkien määrällä.
Kuviteltu tilanne A: halliin on myyty 8.000 lippua - paikalla on 2.000 henkeä
Kuviteltu tilanne B: halliin on myyty 6.000 lippua - paikalla on 6.000 henkeä
Sano jos olen väärässä, mutta tekstistäsi saa sen kuvan, että mielestäsi kuvitteellinen tilanne B on parempi.
Näinhän ei ole, sillä ainoastaan myydyt penkit vaikuttavat viivan alle jäävään tulokseen. Tässä siis oletetaan, että jokaisen myydyn lipun keskihinta pysyy samana. HC TPS Turku Oy:n tilinpäätöksiä ja Jääkiekon SM-liiga Oy:n julkaisemia yleisökeskiarvoja vertaamalla tulin jo jossain aiemmassa viestissäni lopputulokseen, että TPS:n lipun keskihinta on pyörinyt jo vuosia vähän kahdeksan euron molemmin puolin.
Millainen ihminen hankkii kausikortin? Esimerkiksi sellainen, joka tietää mihin ryhtyy, on vankkumaton seuran kannattaja, nauttii lajista ja hänellä on iltaisin aikaa käydä otteluissa. Ajatusleikkinä on hieno kuvitella, että edullisempi kausikortti saisi normaaleja kaduntallaajia yht'äkkiä sitoutumaan koko kaudeksi kortin muodossa. Käytännössä se ei taas taida pitää paikkaansa. Kärjistäen, ne ihmiset kyllä ostavat sen kausikortin jotka sen haluavatkin, maksoi se sitten 400 € tai 300 €.
Tässä menet kyllä metsään - tai sitten mä olen kykkinyt siellä metsässä jo kauan!
Mä olen käyttänyt usein itseäni näissä laskelmissani esimerkkinä. Kauden aikana mulla on edes mahdollisuus käydä ehkä 10-15 matsissa. Ensi lauantaina (18.10.2014) pelattava TPS-ÄSS on jo TPS:n kahdeksas kotimatsi - se on kuitenkin vasta kolmas matsi, jonka aikana mä olen edes Turussa/Suomessa. Kauden avausmatsin TPS-KÄR (12.09.2014) mä jätin väliin henkilökohtaisista syistä. Seuraavaksi mulla oli mahdollisuus 26.09.2014 TPS-IFK -matsiin, jossa olinkin paikan päällä. Lauantaina 18.10.2014 tulee toinen täppä ruutuun TPS-ÄSS -matsista. Harjoitus- tai CHL-matseja mä olen käynyt katsomassa kaksi (22.08.2014 TPS-BOL ja 24.09.2014 TPS-LHC) - enempään ei ole ollut mahdollisuuksia. Näin tämä myös jatkunee myös ensi kevääseen saakka. Kauden aikana mä tulen todennäköisesti näkemään noin parikymmentä matsia - mukaanlukien (toivottavasti) myös muutamat matsit ei-Artukaisissa.
Olisiko mun mitään järkeä ostaa 400EUR hintaista kausikorttia? No ei! Ostaisinko kuitenkin 150EUR arvoisen kausikortin? Takuuvarmasti! Vaikka mä pyörittelisin papereita arkisin 08-16 jossain konttorissa Turun keskustassa tai kaivaisin kuoppaa 08-16 jossain Raision moottoritien rakennustyömaalla, niin ostaisinko kuitenkaan 400EUR hintaista kausikorttia? No en! Kuitenkin mä mielestäni tiedän mihin ryhdyn, olen vankkumaton seuran kannattaja ja nautin lajista. Tähän kun lisättäisiin vielä se, että mulla olisi iltaisin aikaa käydä otteluissa, niin en siltikään ostaisi 400EUR hintaista kausikorttia.
Olenko mä ainoa, joka ajattelee tällä tavalla? Mä edelleen uskon, että valtaosa TPS:n irtolippukatsojista käy katsomassa sen kymmenisen matsia kaudessa. Toisin sanoen mun mielestäni niiden kausikorttien hinta pitää hilata sille tasolle, että tälle valtaosalle tulee ennen kauden alkua vakava pohdinta. Ostanko 150EUR hintaisen kausikortin vai käynkö matseissa irtolipuilla? Tässä jo se kauden kahdeksas matsi tekee kausikortin ostamisen edullisemmaksi.
129EUR hintaiset kannattajakausikortit (300) sekä opiskelijakausikortit (67) myytiin loppuun. Mistä syystä? Jos näitä kausikortteja ei olisi ollut tarjolla, olisivatko nämä kaikki 367 edullisen kausikortin ostajaa ostaneet itselleen 400EUR hintaisen kausikortin? Mä en usko siihen! Samalla tämä kumoaa yhden teoriasi: kausikortin hankkija tietää mihin ryhtyy, on vankkumaton seuran kannattaja, nauttii lajista ja hänellä on iltaisin aikaa käydä otteluissa. 129EUR hintaan 367 ihmistä ovat tällaisia - mutta 400EUR hintaan he eivät ole tällaisia.
Rohkenen väittää, että todellinen syy nykyiseen katsojakeskiarvoon on vain ja ainoastaan lipun tai kausikortin hinnassa!
Pieni vertaus ilmaislippuun ja normaalihintaiseen lippuun: Kynnys jättää menemättä otteluun on hyvin matala, kun lompakossa on ilmaislippu. Jos taas olet maksanut tiketistäsi 21,50 €, niin hyvin todennäköisesti myös lähdet otteluun. Miten tämä liittyy aiheeseen? No, uskoisin saman ilmiön toteutuvan myös kausikorteissa. Jos taskussa on 139 € kausikortti, on hyvin helppoa skipata niitä arkipelejä sillon tällöin. Vastaavasti jos kausikortista on näinä tiukan talouden aikoina maksanut 400 €, niin kyllä kaiken järjen mukaan sellainen henkilö sitä korttia myös käyttäisi.
Mitä merkitystä?
- yksi täysin myymätön penkki (tyhjä): seuralle tuloja 0EUR per ottelu (400EUR kausikortti tai 21,50EUR irtolippu)
- yksi myyty penkki (katsoja kotona): seuralle tuloja 5EUR per ottelu (150EUR kausikortti)
- yksi myyty penkki (katsoja paikalla): seuralle tuloja 5EUR per ottelu (150EUR kausikortti)
Oletan, että sulla on kannattajakausikortti (129EUR) Mutkaan. Taloudelliselta kannalta se on aivan se ja sama seisooko siellä porukkaa kolmekymmentä tai kolmesataa. HC TPS Turku Oy on kuitenkin myynyt sinne 300 kausikorttia hintaan 129EUR kappale, joten nämä kausikortit ovat tuottaneet jo ennen kauden alkua seuran kassaan 38.700EUR.
Tilaahan tuossa hallissa riittää - ja menestys tuo lisää yleisöä! Juuri tästä syystähän tätä olisi helppo kokeilla muuten tyhjänä nököttävällä G-katsomolla. Jos nyt G-katsomo myytäisiin täyteen 150EUR kausikortteja, niin uskooko joku, että koko E-katsomo möllöttäisi koko kauden tyhjänä? Ei varmasti! Sinnehän myytäisiin irtolippuja kuten nykyisinkin. Sillähän ei ole mitään merkitystä, vaikka G-katsomo olisikin konkreettisesti tyhjänä kauden viimeisissä peleissä, kun TPS taistelee jälleen sijoilla 13-14 - sinnehän ollaan kuitenkin myyty 1.627 kausikorttia. (karrikoitu esimerkki)
Kaikenlaisia kampanjoita on ollut, ja muutamiin otteluihin on niin tällä kaudella kuin aiemillakin ollut jaossa paljon ilmaislippuja. Myös TOK -50 % lipuista -ottelut tulee kausittain yhtä varmasti, kuin aurinko nousee. Eipä nämä ole kuitenkaan yleisömäärässä näkynyt. Tähän liittyen, en usko, että hallissa olisi loppukaudella 8000 katsojakeskiarvoa, vaikka TPS myisi yläkatsomoon 80 € kausikortteja. TPS on jo nyt Liigan häntäpäässä, kun verrataan saatua lipputuloja per lippu. Seura on myös lähellä virallista katsojakeskiarvoaan (5773, liigan 2. korkein). Miksi ihmeessä seuran intresseissä olisi myydä edullisempia lippuja?
Irtolipuilla, ilmaislipuilla tai joillain kampanjoilla ei ole lähes mitään tekemistä katsojakeskiarvon todellisessa korottamisessa. Kausikorteilla se työ pitää tehdä! Otit itse esiin 80EUR kausikortin yläkatsomoon. Tuolla hinnalla yläkertaan myytäisiin 3.942 kausikorttia. Neljä irtolippua kauden mittaan tulisi kalliimmaksi.
Luuleeko joku oikeasti, ettei TPS haluaisi myydä halliaan täyteen vaikka joka ainoaan otteluun? Ettei TPS:lla olisi minkäänlaista järkeä pohtia näitä asioita? Ettei se ostaisi palveluja joltain konsultilta, jos erilaisilla hintapohdinnoilla saisi vaikka +1000 joka otteluun lisää? Aivan varmasti lipun ja kausikortin hinnoillekin on syynsä.
Kyllä luulee - ja jopa TPS ilmoittaa sen virallisesti!
Yleisötavoite, kausi 2014-15, TPS:
5.700 (Urheilusanomat, kausiopas 2014-15, s.56)
Siis jos katsojatavoite on alle puolet hallin kapasiteetista, niin väittääkö joku silloin kirkkain silmin, että TPS haluaa myydä hallinsa täyteen vaikka joka ainoaan otteluun?
HC TPS Turku Oy:n 2012-13 tilinpäätöksestä:
Rich (BB code):
Kausikortit 10% 419.978,59
Lipputulot 10% 1.019.425,01
Lipputulot koululaiset 10% 323,39
YHTEENSÄ 1.439.726,99
Jääkiekkokirja 2013-14:
TPS - 30 ottelua - yleisöä yhteensä
169.438 - yleisökeskiarvo 6.103
Oletettavasti nuo tilinpäätöksen lukemat ovat ilman arvonlisäveroa, joten lisään 10% loppusummaan:
1.583.699,69EUR
1.583.699,69 / 169.438 =
9,35EUR per myyty penkki (sis.alv 10%) - tuossa on siis lipun keskihinta HC TPS Turku Oy:n myymään ottelutapahtumaan, ilman ALV:a se jää 8,50EUR paikkeille.
Hallin kapasiteetti: 11.820 - näistä pitää luonnollisesti ottaa jonkin verran pois mm. pelaajille jaettavia paikkoja (A2-katsomo?), aitioita sekä erilaisia yritysyhteistyökumppaneiden sopimuksiin liittyviä paikkoja. Vaikka otettaisiin rankalla kädellä - 1.820 paikkaa - pois, niin halliin jää edelleen 10.000 paikkaa vapaaseen myyntiin. Lasketaanpa koko kauden keskihinta noille paikoille, että päästäisiin samaan viivan alle jäävään tulokseen.
1.583.699,69 / 10.000 =
158,37EUR
Toisin sanoen 10.000 myytyä kausikorttia hintaan 160EUR kappale - silti viivan alle jäisi jopa enemmän rahaa kuin nykyisellä hinnoittelupolitiikalla - ja vielä jäisi lähes parituhatta paikkaa pelaajien paremmille puoliskoille, aitioille (780) sekä yhteistyökumppaneille. Tämäkin on vain karrikoitu esimerkki siitä, että hallissa myytäisiin jokaikinen paikka kaukalon laidalta piippuhyllylle saakka samalla tasarahalla 160EUR.
Eli kyllä tuossa hinnoittelupolitiikassa joku mättää ja pahasti!