Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 730 448
  • 3 722

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ilmoitetuissa katsojamäärissä eivät mene alle 3000 kausikorttien ja ilmaislippujen/yhteistyölippujen takia. Oikeasti ollaan jo taidettu olla muutamassa pelissä alle 3000.

Luultavasti johto olettaa että yleisömäärän katoaminen johtuu vain siitä että joukkue ei menesty, ja olettavat että kun vaan urheilullisesti vähän paremmin pärjätään seuraavalla kaudella, kansakin palaa katsomoon.

Olisi varmaan itsetutkiskelun aika johdossa ja miettiä että onko tuossa joukkueessa mitään mitä mennä katsomaan edes jos se pelaisi keskinkertaisesti? Vittasmäki, Pulli, Palle, Koskiranta jne jne...näen jo huimat nousut fanituotteiden myynnissä sekä miten pikkulapset parkin kentällä kuvittelevat olevansa tulevaisuuden TPS idoleita, "oo sä Vittasmäki ni mä oon Pulli". Jepjep.

Tarttis tehrä jottai mut kun ei toimiston herrat oikein vaan ole vielä keksinyt että mitä. Kyllä se joskus avautuu, Sutelan tavoin Össe herää keskellä yötä ilon kiljahduksiin kun ratkaisee monta kuukautta jatkuneet ongelmat keskellä yötä.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
...miten pikkulapset parkin kentällä kuvittelevat olevansa tulevaisuuden TPS idoleita, "oo sä Vittasmäki ni mä oon Pulli". Jepjep.

Hyvä pointti. Pienenä poikana kun kentällä höntsäiltiin niin kiisteltiin siitä ketä saa olla Saku Koivu ja ketä Jere Lehtinen jne... Itselläkin silloin oli Koivun fanipaita päällä pelaillessa. Niin ne ajat muuttuu.

Viime kausien kyntämisessä on ollut edes usko siitä että tulevaisuus olisi parempi, ja ennen kaikkea joukkueessa on AINA ollut vähintään yksi kunnioitusta herättävä pelaaja, jota faninakin katsoo ylös. Vielä viime kaudella esim. Vaha. Tällä kaudella tuossa joukkueessa ei ole mitään mikä kiinnostaisi. Okei Luce ja Willsie ovat ihan hyviä ja Rantanen todella positiivinen tulevaisuuden lupaus, mutta sellaista pitkänlinjan huipputepsiläistä ei ole. Sitten on näiden em. viestissä mainittujen lisäksi jotain Sointuja, Koskirantoja, yms. kärkiketjujen pelaajia, jotka ovat niin säälittäviä että saavat vaan naurunremahduksia aikaiseksi.

Tuo viime lauantain koitos toi niin paljon hienoja muistoja että nyt vituttaa vielä entistä enemmän miten ammattitaidoton johto ja kasvoton ja taidoton joukkue Tepsillä nykyään on.

Työtä on tälläisella ilmeellä hilata katsojakeskiarvoja ylös...
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Tuliko tälle kaudelle yleisömäärän pohjat? Surullisen näköinen tuo katsomo.

Taisi aika moni saada sen viimeisen annoksensa sen Jokeri-matsin kautta. Kannatti varmaan lähteä kauempaakin.
 

janitee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pakkorako

Ensikaudeksi tai muuten mahdollisimman pikaisesti olisi saatava joku todellinen TPS ikoni kentälle tai muuten toimintaan mukaan. Nyt tällä porukalla ei todellakaan ole tarpeeksi leveitä hartioita luoda sellaista TPS peruskiveä ainakaan pariin vuoteen mitä menestyvässä liigajoukkueessa minun mielestä tarvitaan. Mitä tekee Kallio? Salo? Onko muita? Homman pitää toimia niin että ne omat pelaajat lopettaa pelaajauransa Tepsissä jos siihen realistiset mahdollisuudet on PISTE!

Uskon että tuolla pukupissa on monilla iso TPS sydän en sitä kiellä, ja kynnettiin me viime kaudella Vahan kanssa mutta nyt ollaan jotenkin niin henkisessä lamassa kaikin puolin että jotain selvästi erikoislaatuista pitää tapahtua että tästä seuraavaksi kaudeksi noustaan.

Itse kannan taas ensi kaudella korteni kekoon pääsylipputulojen muodossa sen n. 10 matsia mitä yleensä kaudessa ehtii. Ja pojat tulee mukaan myös, toivottavasti saamaan hyviäkin muistoja. Toivotaan parasta.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ensikaudeksi tai muuten mahdollisimman pikaisesti olisi saatava joku todellinen TPS ikoni kentälle tai muuten toimintaan mukaan.

Täksi kaudeksihan niitä TPS-ikoneita ja oman seuran poikia kustiin parikin naapurikylän joukkueeseen ihan omaa tyhmyyttä ja ylimielisyyttä. Mahtaako olla ensi vuonna tulijoiden jono kovin pitkä?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ilmoitetuissa katsojamäärissä eivät mene alle 3000 kausikorttien ja ilmaislippujen/yhteistyölippujen takia. Oikeasti ollaan jo taidettu olla muutamassa pelissä alle 3000.

Paljonkohan noita ilmaislippuja mahtaa olla per peli jaossa? Tuntuu, että olisi aika paljonkin ja jatkuvasti. TuToahan jotkut jaksoivat viime kauden alussa mollata kun kauden alussa oli pari kampanjaa, jossa jaettiin muutamaan ekaan peliin jokunen sata ilmaislippua sisäänheittohengessä, mutta kyllä niitä liigapeleihinkin vain jaetaan mitä kummallisimmista paikoista.

Esimerkiksi isäni on aiemmin tällä kaudella käynyt noin kymmenkunta Tepsin matsia, joista joka ainoa on ollut ilmaislippu, eli varsin paljon niitä on ollut jaossa. TuTon pelejä käymme katsomassa lähes kaikki, mutta niihin ei mennä ilmaislipulla vaan lipuista maksetaan (tai no, ei minun kausikorttini enää mitään maksa, mutta isä ostaa aina irtolipun).

Huomiseksi isäni sai parikin vapaalippua jostain Mikaelin seurakunnan yleisöluistelusta tai muusta vastaavasta, jossa niitä oli tyrkytetty kansalle "ota jos kelpaa"-periaatteella, joten lähden hänen seurakseen katsomaan Kärppä-matsia. Näkeepä samalla Juhamatti Aaltosen ja Lasse Kukkosen päivän kunnon ennen olympialaisia. Tulin aiemmin tällä kaudella luvanneeksi käydä yhden Tepsinkin ottelun katsomassa, joten nyt tulee sekin lupaus täytettyä huomenna.

Toivottavasti ei nyt ihan yhtä maalia olisi vaan jotain taistelua nähtäisiin kotijoukkueeltakin, vaikka ennakoidut rosterit eivät kovin tasaista matsia lupaa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mä odotan sitä kuvalinkkiä, jonka joku postaa 14.2. pelattavan matsin jälkeen. Silloin Tepsillä on kotimatsi klo 18.30 ja Leijonat pelaavat Sotshissa klo 19.00.
Hyvä herra! Toiveenne on huomioitu ja toteutettu.

14.02.2014 TPS-IFK 4- 1 (1-1,1-0,2-0) 3622

Kuvat on otettu, kun toista erää oltiin pelattu noin seitsemän minuuttia.
(pahoittelen kuvien huonoa laatua liitetiedostojen kokorajoitusten johdosta)
 

Liitteet

  • 2014-02-14 - TPS-IFK - keski.jpg
    2014-02-14 - TPS-IFK - keski.jpg
    57,2 KB · kertaa luettu: 1 121
  • 2014-02-14 - TPS-IFK - oikea.jpg
    2014-02-14 - TPS-IFK - oikea.jpg
    67,8 KB · kertaa luettu: 1 035
  • 2014-02-14 - TPS-IFK - vasen.jpg
    2014-02-14 - TPS-IFK - vasen.jpg
    67,6 KB · kertaa luettu: 2 071

Juuriskapää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo, Leeds Rhinos, Lukko, TPS, TUTO, RNK
Oikeasti mahtoiko 1000 mennä puhki

Hyvä herra! Toiveenne on huomioitu ja toteutettu.

14.02.2014 TPS-IFK 4- 1 (1-1,1-0,2-0) 3622

Kuvat on otettu, kun toista erää oltiin pelattu noin seitsemän minuuttia.
(pahoittelen kuvien huonoa laatua liitetiedostojen kokorajoitusten johdosta)

Näyttää kyllä autiolta, tuo 3622 on puhdas vale ja vitsi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Näyttää kyllä autiolta, tuo 3622 on puhdas vale ja vitsi.
Tuota... mikä järki TPS:lla olisi valehdella yleisömääräänsä - ja vieläpä yläkanttiin?

Sehän vasta tyhmää olisi! Käsittääkseni HC TPS Turku Oy joutuu maksamaan esim. veroja jokaisesta myydystä pääsylipusta. Jos TPS olisi myynyt tähän tapahtumaan 1.000 pääsylippua - ja ilmoittaisi yleisömääräksi 3.622, niin siellähän jouduttaisiin maksamaan veroja yli 2.500 "haamukatsojasta". Kyllä mä uskon täysin siihen, että tähän tapahtumaan ollaan myyty tuo ilmoitettu 3.622 pääsylippua - tavalla tai toisella.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Osa kausikorttilaisista on jäänyt kotiin seuraamaan Suomen peliä, mutta heidät lasketaan silti mukaan yleisömäärään. Tämä luultavasti selittää miksi halli näyttää tyhjemmältä kuin ilmoitettu yleisömäärä antaisi ymmärtää.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Osa kausikorttilaisista on jäänyt kotiin seuraamaan Suomen peliä, mutta heidät lasketaan silti mukaan yleisömäärään. Tämä luultavasti selittää miksi halli näyttää tyhjemmältä kuin ilmoitettu yleisömäärä antaisi ymmärtää.
Juuri näin!

Lisäksi ensimmäisellä erätauolla (n.15-20min ennen kuvien ottoa) Turkuhallin baareista Gladiators' Coliseum ja Sport Café olivat tupaten täynnä. Kyseisissä juottoloissa näet näytettiin FIN-NOR -matsia screeneiltä ja televisioista. Kyseisessä matsissa oli toinen erä suunnilleen juuri alkanut/alkamassa, kun nappasin kuvat. Pers'karvatuntumalta heittäisin, että kyseisissä kapakoissa FIN-NOR -matsia seurasi vähintään saman verran yleisöä kuin areenan puolella TPS-IFK -matsia - myös käynnissä olevan erän aikana.

Havainnollistava esimerkki lienee se, että laskin joskus TPS:n myyneen yläkatsomoihin 119 kausikorttia. Hyvällä tahdolla noista kuvistani voidaan laskea yläkatsomoista ~40 (MAX) silmäparia seuraamassa ottelun toista erää. Toisin sanoen tästäkin voidaan jo päätellä, että kausikorttilaisista n.2/3 ei ole ainakaan katsomoissa. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että hekin ovat maksaneet tämän ottelun paikoistaan ja oikeudestaan nähdä peli. Mitään velvollisuuttahan heillä ei tosin ole ilmaantua paikan päälle.

Miksi heitä ei tulisi laskea mukaan yleisömäärään?
 

RomuLumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuota... mikä järki TPS:lla olisi valehdella yleisömääräänsä - ja vieläpä yläkanttiin?

Sehän vasta tyhmää olisi! Käsittääkseni HC TPS Turku Oy joutuu maksamaan esim. veroja jokaisesta myydystä pääsylipusta. Jos TPS olisi myynyt tähän tapahtumaan 1.000 pääsylippua - ja ilmoittaisi yleisömääräksi 3.622, niin siellähän jouduttaisiin maksamaan veroja yli 2.500 "haamukatsojasta". Kyllä mä uskon täysin siihen, että tähän tapahtumaan ollaan myyty tuo ilmoitettu 3.622 pääsylippua - tavalla tai toisella.

Ei katsojista veroja makseta. Yleisömäärä ei ole sama kuin myytyjen lippujen määrä. TPS voi ilmoittaa ihan minkä määrän tahansa eikä sillä ole merkitystä veroihin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ei katsojista veroja makseta. Yleisömäärä ei ole sama kuin myytyjen lippujen määrä. TPS voi ilmoittaa ihan minkä määrän tahansa eikä sillä ole merkitystä veroihin.
Hieno asenne!

Porissahan tätä samaa yritettiin jo 1990-luvulla. Yleisömäärät ilmoitettiin aina pienemmiksi, mikä oli todellisten myytyjen pääsylippujen määrä. Valitettavasti vain verottaja kiinnostui siitä hommasta. Nyt haluat TPS:n tekevän samaa - 2010-luvulla?
 

RomuLumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hieno asenne!

Porissahan tätä samaa yritettiin jo 1990-luvulla. Yleisömäärät ilmoitettiin aina pienemmiksi, mikä oli todellisten myytyjen pääsylippujen määrä. Valitettavasti vain verottaja kiinnostui siitä hommasta. Nyt haluat TPS:n tekevän samaa - 2010-luvulla?

Et tainut oikein nyt sisäistää. Verottajaa kun kiinnostaa ennenkaikkea raha. Ei se montako katsojaa Tepsillä on. Pajonkohan verottaja ottaa 0€ hintaisesta lipusta? Aivan, ei mitään. Porissa varmaan pimittettiin juurikin sitä rahaa, kuten itsekin kirjoitat.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Et tainut oikein nyt sisäistää. Verottajaa kun kiinnostaa ennenkaikkea raha. Ei se montako katsojaa Tepsillä on. Pajonkohan verottaja ottaa 0€ hintaisesta lipusta? Aivan, ei mitään. Porissa varmaan pimittettiin juurikin sitä rahaa, kuten itsekin kirjoitat.
No tämä nyt tuntuu olevan joillekin vaikeasti sisäistettävä juttu!

Eihän sellaisia 0€ hintaisia lippuja ole olemassakaan - ellei joku HC TPS Turku Oy:n edustaja mene niitä jakamaan ilmaiseksi suoraan loppukäyttäjille Turun Kauppatorille. Jos niitä siellä jakaa joku muu, niin tämä joku muu (tai paremminkin hänen edustamansa yritys/yhdistys) on jo ostanut kyseiset liput HC TPS Turku Oy:ltä. Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka loppukäyttäjä (katsoja) olisi maksanut lipustaan sen 0€. JOKU siitä lipusta on kuitenkin maksanut siitä jotain HC TPS Turku Oy:lle - muodossa tai toisessa. Tämä summa on se, josta verottaja on kiinnostunut.

HC TPS Turku Oy ilmoitti, että perjantain 14.02.2014 TPS-IFK -otteluun oli myyty 3.622 paikkaa. Uskon täysin tähän. Se on täysin irrelevanttia kuinka moni näistä 3.622 myydystä paikasta oli käytössä. Tapahtumanjärjestäjä on myynyt tavalla tai toisella (kausikortit, irtoliput, yritysyhteistyöliput jne.) 3.622 katsomopaikkaa. Tämä on myös se lukema, joka ilmoitetaan SM-liigalle, verottajalle jne.

Täällä aiemmin keskustelussa tuli ilmi, että Mikaelin Seurakunta oli jossain yleisöluistelutapahtumassaan jakanut pääsylippuja TPS:n seuraavaan kotiotteluun. Luuleeko joku oikeasti, että HC TPS Turku Oy on antanut kyseiset liput ilmaiseksi Mikaelin Seurakunnalle - joka sitten jakaa niitä ilmaiseksi eteenpäin loppukäyttäjille? Ainoastaan tässä tapauksessa kyse olisi oikeasti 0€ hintaisista lipuista. Sillä ei ole edelleenkään mitään merkitystä, onko loppukäyttäjä maksanut lipustaan vai ei. Vaikka Mikaelin Seurakunta olisi maksanut 100 pääsylipusta yhteensä 20€, niin se on silti HC TPS Turku Oy:lle verotettavaa tuloa. Pääsylipun hinta on tuolloin 0,20€/lippu. Tämä pitää ilmoittaa verottajalle. Sillä ei ole edelleenkään mitään merkitystä, kuinka monta noista 100 pääsylipusta (0,20€/kpl) käytettiin. Ne ovat ostettuja jo siinä vaiheessa, kun Mikaelin Seurakunta on lunastanut kyseisen lippupaketin HC TPS Turku Oy:ltä. Näin ollen nämäkin 100 lippua pitää ilmoittaa kyseisen ottelun yleisömäärään.

Omakohtainen esimerkki: kuuntelin torstai-iltapäivänä 13.02.2014 Radio Auran Aaltoja. Juontaja Markku Silvennoisella oli 10 matsilippua TPS-IFK -matsiin. Hän jakoi ne viiteen kahden lipun pakettiin. Nämä lippupaketit jaettiin ulos viidelle nopeimmalle soittajalle, jotka tiesivät oikean vastauksen herra Silvennoisen esittämään kysymykseen. Olin yksi näistä onnekkaista. Kävin vielä samaisena torstai-iltana noutamassa nämä kyseiset liput. Matsiin lähtö oli tosin vähän jännäkakan varassa. Kaverillani, jonka kanssa olin suunnitellut meneväni ko. matsiin, oli orastavaa vatsatautia. Perjantaina ~17:00 teimme kuitenkin päätöksen, että lähdemme matsiin. Kuitenkin nämä kaksi lippua sisältyivät jo illan yleisömäärään 3.622 (myytyihin lippuihin) jo ennen kuin teimme kaverini kanssa tuon päätöksen.

Onko täällä nyt oikeasti joku sitä mieltä, että jos mä en olisi kaverini kanssa päättänyt käyttää noita lippuja, niin illan yleisömäärä olisi pitänyt ilmoittaa muodossa 3.620?

Toinen omakohtainen esimerkki: vuosia, vuosia sitten mun piti viedä eräs tyttö TPS:n matsiin. Kävin ostamassa meille kaksi irtolippua joskus puolenpäivän aikoihin ennakkoon. Iltapäivällä tavattuani kyseisen tytön, hänellä olikin jo jotain muita suunnitelmia meille illaksi. Itse asiassa en edes koskaan tunnustanut hänelle, että mulla olisi kaksi lippua illan TPS-ÄSS -matsiin taskussani. Toisaalta näin jälkikäteen ajateltuna tuo ilta oli paljon arvokkaampi kuin se "menettämäni" 30€, jonka maksoin lipuista "turhaan". Uskoakseni noin kolmannen erän ratkaisuvaiheilla olimme nussimassa eräässä turkulaisessa yksityisasunnossa.

Kysymys kuuluukin: laskettiinko meidät mukaan kyseisen ottelun yleisömäärään?
 

C Waddle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
...Kaverillani, jonka kanssa olin suunnitellut meneväni ko. matsiin, oli orastavaa vatsatautia. Perjantaina ~17:00 teimme kuitenkin päätöksen, että lähdemme matsiin. Kuitenkin nämä kaksi lippua sisältyivät jo illan yleisömäärään 3.622 (myytyihin lippuihin) jo ennen kuin teimme kaverini kanssa tuon päätöksen.

Onko täällä nyt oikeasti joku sitä mieltä, että jos mä en olisi kaverini kanssa päättänyt käyttää noita lippuja, niin illan yleisömäärä olisi pitänyt ilmoittaa muodossa 3.620?....

Pahoittelut heti alkuun vieraisiin pöytiin huutelu mutta minä olen sitä mieltä.

Silloin kun lätkässä vielä ottelun tuloksella oli merkitystä ja itse jaksoin vaivautua paikalle niin mielestäni kuulutettiin "maksaneita katsojia tänään xxxx" ja silloin sinun esimerkissä 3622 olisi mielestäni oikea luku. Jos taas puhutaan yleisömäärästä niin 3620.

Maksaneita katsojia (= lipun tai kausikortin lunastaneita) nyt aina luulisi olevan enemmän kuin mitä oikea paikan päällä oleva yleisömäärä on joten ymmärrettävästi seuroilla on mielekkäämpää näyttää korkeaa lukua jotta voi viestiä että oma tuote kiinnostaa. Laskentatavan erohan tottakai korostuu peleissä joissa ei ole panosta ja suuri osa kausikorttilaisita/sponssilipun saaneista jäävät kotiin.

Joten, tuskin tässä nyt mikään seura valehtelee mutta puhutaan vain eri asioista. Selvyyden vuoksi voisi ehkä käyttää ilmaisua "maksaneita katsojia" kun sitä tarkoitetaan ja puhua yleisömäärästä/katsojista jos paikallaolijat on laskettu.

Verottajalle olettaisin olevan ihan se ja sama mitä hallissa kuulutetaan tai liigan tilastoinnissa ilmoitetaan. Jos tämä olisi joku ehdoton vaatimus verottajalta luulisi kaikkien urheiluseurojen laskentatapa olevan sama mutta näin se nyt ei mielestäni ole.

Kiitos ja anteeksi, poistun seuraamaan suoraa lähetystä kabinettineuvotteluista jossa oma seura on hienon taistelun jälkeen edelleen mukana kärkikahinoissa. Tästä urheilu ei parane!
 

motamoro

Jäsen
...Onko täällä nyt oikeasti joku sitä mieltä, että jos mä en olisi kaverini kanssa päättänyt käyttää noita lippuja, niin illan yleisömäärä olisi pitänyt ilmoittaa muodossa 3.620?

Olen sitä mieltä että olisi pitänyt. Varsinkin kun puhutaan nimenomaan yleisömäärästä/katsojista, ei myydyistä lipuista. En myöskään ymmärrä mitä tekemistä verottajalla on ottelussa ilmoitetun yleisömäärän kanssa, eiköhän ne myydyt liput ja niistä saadut tulot ilmoiteta jotain muuta kautta verottajalle kuin montako katsojaa kerrotaan olevan paikalla.

Melko varmasti voisin väittää, että paikalla olevien katsojien määrän saisi helposti selville lippujen lukulaitteiden yhteydestä. Eiköhän niihin saa jonku laskurin, mistä näkee montako lippua on leimattu ja sitten esim. 2 erän jälkeen laskee kaikilta järjestyksenvalvojien laitteista saadut luvut yhteen ja tadaa, saadaan oikea yleisömäärä.

Oikeastaan lähes samat asiat minulla kuin edellä C. Waddlella, mutta kertaus on opintojen äiti.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko täällä nyt oikeasti joku sitä mieltä, että jos mä en olisi kaverini kanssa päättänyt käyttää noita lippuja, niin illan yleisömäärä olisi pitänyt ilmoittaa muodossa 3.620?

Täällä olisi seuraava ilmoittautuja. Viime kaudelta tulee mieleen yksi esimerkki jalkapallon Ykkösestä. Silloin eräässä Hakan ottelussa kaupunki osti 6000 lippua, mutta yleisömääräksi ei suinkaan ilmoitettu 6000. Oletan, että yleisömäärä ilmoitetaan otteluissa lähinnä siksi, että yleisö tykkää saada tietää kysymyksen vastaukseen: "hei Jarppi, arvaas montas meitä täällä tänään on?". Lienee melko selvää, että yrityksen ja verottajan väliseen ilmoitteluun ei juuri vaikuta yleisömäärätilasto.

Niin ja Valkeakoskella mainittu skenaario mahdollistui, koska porteilla on laskurit. Sellaisilla saataneen ainakin viihdetarkoitukseen tarpeeksi tarkka arvio, vaikka muutama järkkäri noutaisikin ulkopuolella oleville kollegoilleen muutaman kerran pari nakkia ja kulkisi portilla edestakaisin. Tai en minä tiedä, vaikka siellä olisi HJK:n ja Viking Linen tyyliset portit, joille näytetään lippua, en ole käynyt.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Pahoittelut heti alkuun vieraisiin pöytiin huutelu mutta minä olen sitä mieltä.
Olen sitä mieltä että olisi pitänyt. Varsinkin kun puhutaan nimenomaan yleisömäärästä/katsojista, ei myydyistä lipuista.
Täällä olisi seuraava ilmoittautuja.
Asia tältä osin selvä!

Vielä kun tähän jaksaisi joku selventää, että miksi tapahtumanjärjestäjän tulisi ilmoittaa todellinen, paikallaolleiden katsojien määrä eikä myytyjen pääsylippujen määrää. Parhaalla tahdollanikaan mä en pysty löytämään kuin muutamia tahoja, joita kiinnostaa se todellinen, tapahtumassa paikallaolleiden henkilöiden määrä. Näitä tahoja voisivat mm. olla seuraavat:

- palo- ja pelastusviranomaiset - hätätilanteissa mahdollista evakuointia varten
- markkinointi-ihmiset - henkilökunnan määrän arviointi esim. kahviloihin ja ravintoloihin

Aika vähän tulee mieleen muita tahoja, jotka oikeasti tarvitsisivat sitä tietoa, kuinka monta katsojaa tapahtumassa on absoluuttisesti paikalla. Muille - esim. meille palstalaisille - riittänee se silmämääräinen arvio onko 3.622 lipun lunastaneesta eksynyt paikalle tuhat vai kaksituhatta vai kaikki 3.622 katsojaa.
Silloin kun lätkässä vielä ottelun tuloksella oli merkitystä ja itse jaksoin vaivautua paikalle niin mielestäni kuulutettiin "maksaneita katsojia tänään xxxx" ja silloin sinun esimerkissä 3622 olisi mielestäni oikea luku. Jos taas puhutaan yleisömäärästä niin 3620.

Maksaneita katsojia (= lipun tai kausikortin lunastaneita) nyt aina luulisi olevan enemmän kuin mitä oikea paikan päällä oleva yleisömäärä on joten ymmärrettävästi seuroilla on mielekkäämpää näyttää korkeaa lukua jotta voi viestiä että oma tuote kiinnostaa. Laskentatavan erohan tottakai korostuu peleissä joissa ei ole panosta ja suuri osa kausikorttilaisita/sponssilipun saaneista jäävät kotiin.

Joten, tuskin tässä nyt mikään seura valehtelee mutta puhutaan vain eri asioista. Selvyyden vuoksi voisi ehkä käyttää ilmaisua "maksaneita katsojia" kun sitä tarkoitetaan ja puhua yleisömäärästä/katsojista jos paikallaolijat on laskettu.
Eikä tämäkään silti olisi oikea luku. Tapahtumissa on paikalla aina myös katsojia, joita ei olla rekisteröity mihinkään. Esim. seuran juniorithan pääsevät halliin ilmaiseksi, eikä heitäkään käsittääkseni rekisteröidä mihinkään.
Verottajalle olettaisin olevan ihan se ja sama mitä hallissa kuulutetaan tai liigan tilastoinnissa ilmoitetaan. Jos tämä olisi joku ehdoton vaatimus verottajalta luulisi kaikkien urheiluseurojen laskentatapa olevan sama mutta näin se nyt ei mielestäni ole.
Tämä on täysin totta!

En vain kuitenkaan ymmärrä sitä, että miksi yhdessä tapahtumassa pitäisi olla kaksi "virallista" lukua. Eikö se nyt ole kaikille selkeämpää, että joka paikassa ilmoitetaan tapahtumasta maksaneiden katsojien lukumäärä? Samaa tuloahan ne ovat tapahtumanjärjestäjälle, olivat tapahtumasta maksaneet katsojat paikalla tai eivät.
En myöskään ymmärrä mitä tekemistä verottajalla on ottelussa ilmoitetun yleisömäärän kanssa, eiköhän ne myydyt liput ja niistä saadut tulot ilmoiteta jotain muuta kautta verottajalle kuin montako katsojaa kerrotaan olevan paikalla.

Melko varmasti voisin väittää, että paikalla olevien katsojien määrän saisi helposti selville lippujen lukulaitteiden yhteydestä. Eiköhän niihin saa jonku laskurin, mistä näkee montako lippua on leimattu ja sitten esim. 2 erän jälkeen laskee kaikilta järjestyksenvalvojien laitteista saadut luvut yhteen ja tadaa, saadaan oikea yleisömäärä.
Varmasti saadaan selville - ja takuuvarmasti näin myös tehdäänkin. Mutta kuten jo edellä mainitsin, niin pystyin hahmottamaan kaksi tahoa, jotka oikeasti tekevät sillä tarkalla paikalla olleiden katsojien määrällä jotain.

Yhdessä ja samassa tapahtumassa maksaneita katsojia 3.622 ja illan yleisömäärä 1.481 - mulla on vain sellainen tunne, että tällaisella käytännöllä jollain seuralla, jossain vaiheessa alkaisivat nämä luvut mennä keskenään sekaisin. Siinä vaiheessa verottajan luulisi olevan enemmän kuin kiinnostunut - ja kävisi kuten Porissa 1990-luvulla.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Mr.Fox kirjoitti:
Varmasti saadaan selville - ja takuuvarmasti näin myös tehdäänkin. Mutta kuten jo edellä mainitsin, niin pystyin hahmottamaan kaksi tahoa, jotka oikeasti tekevät sillä tarkalla paikalla olleiden katsojien määrällä jotain.

Kyllähän katsojille ja sponsoreille tulee linsiin viilattu olo jos paikalla olevia ihmisiä on huomattavasti vähemmän mitä ilmoitetaan. Tavalliselle pulliaiselle katsomossa "katsojämäärä" tarkoittaa nimensä mukaisesti paikalla olevia ihmisiä, jotka katsovat peliä. Mitä hyötyä katsojille on tietää kuinka monta kausikorttia on myyty tai ilmaislippua jaettu peliin? Kuulutettavan yleisömäärän manipuloinilla luodaan keinotekoinen kuva tuotteen ostajille, että tuote on hyvä ja kiinnostava. Manipulointia voidaan perustella vaikka millä, mutta itse en löydä mitään järkevää perustetta, miksei todellisia yleisömääriä ilmoiteta? Valheilla on lopulta lyhyet jäljet ja ihmiset kyllä tajuavat lopulta milloin pajunköyttä tulee.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Manipulointia voidaan perustella vaikka millä, mutta itse en löydä mitään järkevää perustetta, miksei todellisia yleisömääriä ilmoiteta?
Koska kaikki tekee niin. Luvut ovat paremmin vertailukelpoisia. Mikä on kyllä typerää. Esim. Ilves lisää kaikki juniorit suoraan yleisömääriin oli niitä paikalla 1 tai 1000 (Ilveksellä on noin 1000 junnua). Eihän siitä kovin kauaa ole aikaa, kun kaveri laski. TPS:llä junnut kai kävelee ihan lisenssiä näyttämällä sisälle ja varmaan niiden määrä heittettään hatusta.

Varmaan tuo on kaunistelua lähinnä on. Realistisempi olisi tosiaan ilmoittaa myydyt liput.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kyllähän katsojille ja sponsoreille tulee linsiin viilattu olo jos paikalla olevia ihmisiä on huomattavasti vähemmän mitä ilmoitetaan.
Mitä linssiin viilaamista se on?

Ilmoitettu yleisömäärä = kuinka moni on ostanut oikeuden osallistua tapahtumaan

Ei mua ainakaan kiinnosta vittujakaan, jos kausikortin omistava naapurin Pena jää matsipäivänä ennemmin järjestelemään sukkalaatikkoaan kuin tulee katsomaan matsia. Hänellä on joka tapauksessa oikeus tulla hallille - EI velvollisuutta.

Oletetaan, että kausikortin ostamalla yksittäisen matsin hinnaksi tulee 5€. Jos Pena jättääkin puolet matseista väliin, niin yksittäisen matsin hinnaksi tulee silloin 10€. Tapahtumanjärjestäjän kannaltahan on aivan se ja sama, vaikka Pena ei kävisi yhdessäkään matsissa koko kauden aikana. Pena on jo etukäteen maksanut tietyn könttäsumman oikeudestaan olla paikalla joka ainoassa matsissa - hänellä ei edelleenkään ole mitään velvollisuutta olla paikalla. Eikä sen pitäisi kuulua kenellekään muulle kuin Penalle itselleen onko hän paikalla vai ei.
Tavalliselle pulliaiselle katsomossa "katsojämäärä" tarkoittaa nimensä mukaisesti paikalla olevia ihmisiä, jotka katsovat peliä.
Eli jos tulet hallille, mutta istut matsin ajan hallin pubissa katsomatta peliä = et kuulu illan yleisömäärään?

Kevään 2013 viimeisessä Tappara-matsissa mä tulin hallille ja katsoin ensimmäisen erän. Ekalla erätauolla totesin VittuMitäPaskaa ja istuin loppumatsin Sky Barissa kittaamassa kaljaa jauhaen paskaa parin Tappara-fanin kanssa. Tapparan pojilla oli muuten sellainen vauhti päällä siinä vaiheessa, että he olivat todennäköisesti istuneet siellä koko matsin ajan. Logiikkasi mukaan heitäkään ei tulisi laskea illan yleisömäärään. He olivat kyllä paikalla, mutta eivät katsoneet peliä.
Mitä hyötyä katsojille on tietää kuinka monta kausikorttia on myyty tai ilmaislippua jaettu peliin?
Se, että tapahtumanjärjestäjä on saanut jokaisesta myydystä lipusta itselleen tuloja. Tapahtumanjärjestäjä on saanut tuloja myös jokaisesta myydystä lipusta, joiden ostajat eivät ole syystä tai toisesta vaivautuneet paikalle.

Vastakysymys: mitä hyötyä katsojilla on tietää kuinka monta katsojaa on fyysisesti paikalla hallissa?

Tuotteen yleinen kiinnostavuus on huono vastaus. Paljon paremminhan tuotteen kiinnostavuuden saa selville tämän hetkisellä käytännöllä omilla silmillään. Jos/kun tapahtumaan ilmoitetaan myydyn 3.622 pääsylippua ja jokainen voi todeta ympärilleen katsomalla paikalla olevan ehkä noin 1.500-2.000 katsojaa - tämä kertoo kaiken tarpeellisen informaation tuotteen yleisestä kiinnostavuudesta.

Jään odottelemaan parempia vastauksia kysymykseeni.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Mr.Fox kirjoitti:
Mitä linssiin viilaamista se on?

Ilmoitettu yleisömäärä = kuinka moni on ostanut oikeuden osallistua tapahtumaan

Oletkos varma että kaikki ilmoitetut ovat "ostaneet oikeuden"? TMA taisi myös kommentoida, ettei tiedä miten tuo yleisömäärät lasketaan. Itseasiassa en tiedä miten TuTokaan laskee yleisönsä, mutta suotavaa olisi jos tähän saataisiin jotain läpinäkyvyyttä ja yhtenäisyyttä. Nythän näiden lukujen kanssa on täysi villin lännen meininki, eli ihan seurasta kiinni mitä ilmoitetaan ja miten. Näitä lukuja ei oikein voi edes verrata keskenään. Ehkä liitto voisi määritellä kaikille joukkueille miten yleisömäärät lasketaan.

Mr.Fox kirjoitti:
Eli jos tulet hallille, mutta istut matsin ajan hallin pubissa katsomatta peliä = et kuulu illan yleisömäärään?

Mielestäni hallille tulo on se avainasia, mutta tosiaan tämä on minun mielipiteeni.

Mr.Fox kirjoitti:
mitä hyötyä katsojilla on tietää kuinka monta katsojaa on fyysisesti paikalla hallissa?

Riippuu hiukan katsojasta. Jollekin ei ole mitään väliä, mutta toiset ehkä jopa mittaavat tapahtuman onnistumista katsojamäärillä. Joskus kuulee sanottavan "Oli niin hyvä peli ja niin paljon yleisöä...". Tästä johtuen ymmärrän seurojen tarpeen nostaa lukuja ja joku syyhän siihen on oltava. En tiedä vaikka jotkut sponsoritkin olisivat sitoneet maksunsa yleisömääriin. Sponsoreille luulisi olevan merkitystä kuinka moni heidän tuotteensa mainokset näkee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös