Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 728 535
  • 3 722

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
...pääpointti varmaan olisi, että katsojamäärät ovat romahtaneet ja lähes kaikki täällä huutaa jotain muutoksia. No, nyt on tullut jonkin verran perheellisiä kertomaan, miten heidät saisi hallille, niin vastaus on ollut että mitään ei tarvitse muuttaa ja älkää tulko hallille jos on lapsia.

Kun kaveriporukoissa hengaavat sinkkumiehet eivät enää tule kiskomaan kaljaa hallille, vaan mielummin tekevät jotain muuta tai katsovat matsit ruudusta, niin silloin olisi varmaan aika koittaa panostaa muihin kohderyhmiin ja katsoa, jos nämä reagoisivat paremmin. Olkoot sitten perheelliset, ikäihmiset, naiset, ihan sama. Melko selvää kuitenkin on että jotain täytyy muuttaa, koska kerran Ruudulle menetetyt katsojat eivät näköjään hallille enää löydä.

Todella asian ytimeen osuva kommentti.

Jokainen varmasti jo työelämästäkin tietää, että muutosvastarinta on ihan minkä tahansa uudistuksen edessä useimmiten todella kovaa. Kuitenkin ilman muutoksia joudutaan siihen tilaan, että "muut" menevät ohi. Nyt on jääkiekon suhteen Suomessa käymässä juuri näin. Liiga ja sen osakasseurat eivät ole tunnistaneet "muutoksen tuulia". Tuote on jämähtänyt paikoilleen ja katsojat/kuluttajat ovat suuntaamassa yhä enenevässä määrin kiinnostuksensa muihin aktiviteetteihin. Luulisi, että tästä yleisökato-ongelmasta puhuttaisiin valtakunnan tasolla ihan eri suuruusluokassa, mitä nyt tunnutaan tekevän. Päähuomio kun keskusteluissa näyttää olevan voimakas todistelu sen suhteen, että tuote on "oikea", mutta kuluttajat "vääriä". Siksi kuluttajien pitäisi muuttaa toiminnassaan jotakin eikä tuotetta pitäisi ollenkaan muuttaa. Tämähän on aivan järjetön lähestymiskulma katsojakato-ongelmaan. Tältä pohjalta ei varmasti löydy sellaista ratkaisua, millä ongelma hoituisi. Ehdottomasti ongelma on tuotteessa eikä katsojissa/kuluttajissa.

Jokainen tietää myös työelämästään, että sellaiset yritykset ovat aina menestyneet, jotka ovat olleet rohkeasti "edelläkävijöitä" ja pyrkineet löytämään ennakkoluulottomasti uusia keinoja vanhojen totuttujen sijaan. Voivottelu ei auta ongelmien ratkaisemisessa mitään vaan luova ajattelu ja rohkeat kokeilut ja muutokset. Jos ei yritä mitään, ei satavarmasti saakaan mitään.

TPS:n kohdalla minua ihmetyttää suuresti, että johto tekee talousarvion jo lähtökohtaisesti useamman sadan tuhannen euron verran tappiolliseksi. Eli nostetaan heti kädet pystyyn ja todetaan, ettei tästä mitään omalla toiminnalla tule, vaan ollaan muutaman miljonäärin hyväntahtoisuuden varassa. Toiminta jatkuu juuri niin kauan, kuin heillä intoa riittää maksaa miljoonatappiot. Mitä toimintaedellytyksiä tällaisella toimintamallilla on? Kuitenkin samaan aikaan aivan samanlaisessa toimintaympäristössä voidaan hyvin monen toimijan (=lligaseuran) osalta todeta, että toiminnasta syntyy myös taloudellista voittoa. Miksi Turussa syntyy tappiota ja monella muulla paikkakunnalla voittoa? Joukkueen hinta eikä katsojaluvut tätä selitä. Luulisi, että TPS:n johto tekisi tällaisessa tilanteessa kaikkensa, jotta se pystyisi osoittamaan, että kyllä Turussakin voidaan jääkiekko-organisaatiota ylläpitää niin, että toiminta on terveellä taloudellisella tasolla.

Peräänkuulutan TPS:n johtolta uusia, ennakkoluulottomia ideoita joukkueen markkinoimiseksi sekä yksittäisille kuluttajille että ennen muuta kansainvälisen luokan sponsoreille, koska siellä se suuri raha lymyää. Tie on varmasti pitkä eikä nopeita ratkaisuja ole saavutettavissa, mutta sinne suuntaan olisi lähdettävä mitä pikimiten, koska pian jotkut muut suomalaiseurat menevät silläkin saralla ohitse. Siksi olenkin todella pettynyt, että TPS:n tie CHL:ssä katkeaa jo alkusarjaan, eikä kansainvälistä menestystä vieläkään tulla saamaan. Tuotetta on todella vaikeata markkinoida kansainvälisille sponsoreille, jos sen tunnettuus on luokkaa "ynnä muuta".

TPS:n organisaatio suorastaan huutaa osaavaa markkinointijohtajaa. Miksei sellaista palkata? Rahakysymys se ei ainakaan voi olla.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Useamman suoratoistopalvelun tilaajana yksittäisen palvelun hinnalla on ainakin omalla kohdalla psykologinen merkitys kokonaisuuden kannalta - 30 euroa liigasta on suhteettoman paljon verrattuna 20 euroa vpn + jenkki netflix tai 7e/kk Spotify. Sanoma Oyj:ssa ollaan varmasti havahduttu alhaisiin tilaajamääriin ja tämän vuoksi hintaa on päätetty tiputtaa. Onkohan mahtanut toimia? Uskoisin, että ainakin he ovat saaneet lisää _maksavia_ asiakkaita.

Viestia patkitty.

Millahan ilveella edes VPN auttaa saamaan jenkki-Netflixin. Siellahan on VPN-estot paalla. Paitsi jos joku muu kikka on.

Sori OT
 
Viestia patkitty.

Millahan ilveella edes VPN auttaa saamaan jenkki-Netflixin. Siellahan on VPN-estot paalla. Paitsi jos joku muu kikka on.

Sori OT

Onhan noita toimivia VPNiä edelleen.

Ja tosiaan en itse juuri tällä hetkellä ole Netflixin asiakas, lähinnä käytin tuota kuviota esimerkkinä viestissäni ja vertasin hinnoittelua ruutu -palveuun. Jatketaan OTta sen verran, että tämä tekijänoikeuksien omistajien ajama VPN -esto vaikeuttaa kuluttajaa kiinnostavan materiaalin kuluttamista. Tällainen toimihan on omiaan kasvattamaan piratismia. On vaikea ymmärtää, miksei minulla kuluttajana ole mahdollisuutta ostaa suoratoistoa suurimpaan osaan niistä elokuvista, joita esitettiin esimerkiksi R&A -festivaaleilla. Kenen etua se palvelee, että minulla ei ole mahdollisuutta ostaa haluamaani tuotetta haluamanani ajankohtana?

On muuten päivänselvä asia, että tällainen On-Demand liiketoimintamalli ei sovellu jääkiekkoon, jota kulutetaan pääasiallisesti livenä. Toki matsikoosteet tavallaan vastaavat tätä ja ne ovatkin ajansäästö -näkökulmasta oivallinen tapa seurata jääkiekkoa. Lisäksi matsista näkee aina vain huippuhetket. Tuli muuten mieleen, että olen nukahtanut viimeisenä kahtena kertana perätysten, kun olen seurannut peliä sohvalta käsin. Ennen tällaista tapahtui ainoastaan jalkapallo -ottelua seuratessa.
 
Viimeksi muokattu:

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
En vaivaudu vastaamaan tähän, mutta pääpointti varmaan olisi, että katsojamäärät ovat romahtaneet ja lähes kaikki täällä huutaa jotain muutoksia. No, nyt on tullut jonkin verran perheellisiä kertomaan, miten heidät saisi hallille, niin vastaus on ollut että mitään ei tarvitse muuttaa ja älkää tulko hallille jos on lapsia.
Eri kuin @aurajoki, eli ihan tuubaa. Tässä on todella hieno esimerkki nykypäivän keskustelusta. Perheelliset on siis esittäneet, että alkamisaikoja pitäisi aikaistaa. Joku on erimieltä, niin silloin hän on sitä mieltä ettei mitään tarvitse ikinä missään muuttaa.
Elän varmaan aika suuressa kuplassa, kun en koskaan ole kenenkään kuullut jättävän menemättä matsiin liian myöhäisen alkamisajan takia, tosin vietän hyvin vähän aikaa hiekkalaatikoilla taikka tarhojen pihoilla. Meidän duunipaikalla muutamalla on kausikortit ja melkein kaikki loput käyvät sitten hajanaisesti irtolipuilla matseissa, välillä otetaan aitio. Jos matsi alkaa 17.30, niin loppuu kyllä kaikilla meidän toimistolta käynnit, niin perheellisillä kuin meillä muilla alemman tason henkilöillä.
Tämä mielipiteeni ei siis tarkoita sitä, että olen kaikkea muutosta vastaan, vaan vain tätä yhtä helvetin huonoa ideaa. Eikä ole lapsiakaan vastaan yhtään mitään, kunhan ne eivät potki tuolin selkänojaa.
 

Alec

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eri kuin @aurajoki, eli ihan tuubaa. Tässä on todella hieno esimerkki nykypäivän keskustelusta. Perheelliset on siis esittäneet, että alkamisaikoja pitäisi aikaistaa. Joku on erimieltä, niin silloin hän on sitä mieltä ettei mitään tarvitse ikinä missään muuttaa.
Elän varmaan aika suuressa kuplassa, kun en koskaan ole kenenkään kuullut jättävän menemättä matsiin liian myöhäisen alkamisajan takia, tosin vietän hyvin vähän aikaa hiekkalaatikoilla taikka tarhojen pihoilla. Meidän duunipaikalla muutamalla on kausikortit ja melkein kaikki loput käyvät sitten hajanaisesti irtolipuilla matseissa, välillä otetaan aitio. Jos matsi alkaa 17.30, niin loppuu kyllä kaikilla meidän toimistolta käynnit, niin perheellisillä kuin meillä muilla alemman tason henkilöillä.
Tämä mielipiteeni ei siis tarkoita sitä, että olen kaikkea muutosta vastaan, vaan vain tätä yhtä helvetin huonoa ideaa. Eikä ole lapsiakaan vastaan yhtään mitään, kunhan ne eivät potki tuolin selkänojaa.

Niin eihän tässä kukaan tainnut niiden arkimatsien alkamisaikojen aikaistamisen kannalla olla (mukaanlukien itse kirjotin tätä vastaan, koska myös minä en ehtisi paikalle, jos matsi alkaisi 17.30). Keskustelu taisi olla siitä, että pitääkö viikonloppupelienkin ajat muuttaa myöhäisimmiksi. Tässä lähinnä toivottiin, että edes kerran kuussa voisi olla perhepeli, joka alkaisi sunnuntaina klo 15.
Ja jos lauantai pelit muutetaan alkaamaan klo 18.30, niin edes osa niistä säilyisi klo 17 alkamisajassa.

EDIT: Laitan vielä, että ellet ole tietoinen, niin TPS testaa tällä hetkellä lauantai matsien alkamisajan myöhäistämistä 18.30:een.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Niin eihän tässä kukaan tainnut niiden arkimatsien alkamisaikojen aikaistamisen kannalla olla (mukaanlukien itse kirjotin tätä vastaan, koska myös minä en ehtisi paikalle, jos matsi alkaisi 17.30). Keskustelu taisi olla siitä, että pitääkö viikonloppupelienkin ajat muuttaa myöhäisimmiksi. Tässä lähinnä toivottiin, että edes kerran kuussa voisi olla perhepeli, joka alkaisi sunnuntaina klo 15.
Ja jos lauantai pelit muutetaan alkaamaan klo 18.30, niin edes osa niistä säilyisi klo 17 alkamisajassa.

EDIT: Laitan vielä, että ellet ole tietoinen, niin TPS testaa tällä hetkellä lauantai matsien alkamisajan myöhäistämistä 18.30:een.
Ilmeisesti kirjoitat mutta et lue? Ainakin omalta osaltani koko keskustelu alkoi tuosta arkipelien aikaistamis ehdotuksesta. Lisäksi te perheelliset olette perustelleet tätä sillä että pitää seuraavana aamuna olla aikaisin tarhassa. En omista lapsia mutta tietääkseni harvempi niitä sunnuntaina sinne kuljettaa?

Olen kyllä tietoinen pelien alkamisajankohdista, kun hallilla tulee käytyä. Kahtena edellisenä lauantaina on ollut kotimatsit 18.30 ja 17.00. Ensinmainitussa oli tuhat katsojaa enemmän. Oliko hoplopissa avoimet ovet vai mihinkähän se lapsiperheiden ryntäys tyssäsi?
 

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
Niin eihän tässä kukaan tainnut niiden arkimatsien alkamisaikojen aikaistamisen kannalla olla (mukaanlukien itse kirjotin tätä vastaan, koska myös minä en ehtisi paikalle, jos matsi alkaisi 17.30). Keskustelu taisi olla siitä, että pitääkö viikonloppupelienkin ajat muuttaa myöhäisimmiksi. Tässä lähinnä toivottiin, että edes kerran kuussa voisi olla perhepeli, joka alkaisi sunnuntaina klo 15.
Ja jos lauantai pelit muutetaan alkaamaan klo 18.30, niin edes osa niistä säilyisi klo 17 alkamisajassa.
EDIT: Laitan vielä, että ellet ole tietoinen, niin TPS testaa tällä hetkellä lauantai matsien alkamisajan myöhäistämistä 18.30:een.
Näin perheellisenä sanon, että lauantain alkamisaika klo 18.30 on meille liian myöhäinen, eikä peleihin siis tule muuta perhettä. Klo 17 sopi meille erinomaisesti. Arkisin ei tarvitse asiaa edes pohtia.
 

Rotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Minnesota Wild, New York Rangers
Niin eihän tässä kukaan tainnut niiden arkimatsien alkamisaikojen aikaistamisen kannalla olla (mukaanlukien itse kirjotin tätä vastaan, koska myös minä en ehtisi paikalle, jos matsi alkaisi 17.30). Keskustelu taisi olla siitä, että pitääkö viikonloppupelienkin ajat muuttaa myöhäisimmiksi. Tässä lähinnä toivottiin, että edes kerran kuussa voisi olla perhepeli, joka alkaisi sunnuntaina klo 15.
Ja jos lauantai pelit muutetaan alkaamaan klo 18.30, niin edes osa niistä säilyisi klo 17 alkamisajassa.

EDIT: Laitan vielä, että ellet ole tietoinen, niin TPS testaa tällä hetkellä lauantai matsien alkamisajan myöhäistämistä 18.30:een.

Tällä kaudella Tepsillä 12 lauantain kotimatsia.
1 x klo 16:00
6 x klo 17:00
5 x klo 18:30

Myöhäisempien pelien kokeilu on koko Liigassa käytössä 20min erätaukoineen, koska sen arvellaan nostavan yleisomääriä. Eiköhän noita klo 17 lauantaipelejä edelleen tule tasaisesti olemaan, ellei sitten palstan lapsettomat kirjoittajat ala myöhemmissä peleissä juoda seuraa ja Liigaa kuiville. Noista viidestä 18:30-pelistä ensi lauantain HIFK-peli on todennäköisesti muutettu myöhäisemmäksi FC TPS:n viimeisen kotipelin vuoksi. Vapaat sunnuntait ovat ainakin aikaisempien tietojen mukaan pelaajien toivoma, vaikka esim. ehdotetut "hockey night"-setit voisivatkin hyvin toimia.

Eikö tuo nyt kuitenkin aika tasaisesti ole toteutettu pelien alkamisaikojen osalta, jokaiselle jotain...
 

Rotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Minnesota Wild, New York Rangers
Todettakoon tähän vielä, että omat ajatukset topikin kysymykseen voisivat olla seuraavanlaiset:

1. Liiga ja Telia suunnittelevat tulevan sopimuspaketin niin, että se on helposti saatavilla ja nostaa Liigan seurattavuutta viemättä kotipeleistä väkeä.
- esim. oman suosikkijoukkueen vieraspelit halvalla hinnalla - nykyisenlainen paketti selkeästi kalliimmalla

2. Seurat myyvät em. vieraspelipakettia yhdessä Telian kanssa omien kausikorttiensa etuna - Win-Win -tilanne molemmille.

3. Täältä bongattu hyvä ehdotus "kuukausikausikortti" tai vaikkapa palstan tapoja mukaillen "kvartaalikortti" - hinta hieman koko kauden kausikorttia suurempi

3. Yläkatsomon paljon puhuttu kausikorttikokeilu vaikkapa sitten dynaamisella/paikkakohtaisella hinnoittelulla, mikäli alle 100e hinta alimpien rivien suhteen tuntuu turhan halvalta

4. Koko seurayhteisön kannattajien huomiointi (lähinnä tarkoittanee siis FC:n kannattajien houkuttelu hallille) - tunnelman palauttaminen Mutkaan ja halliin, edellislauantain Lukkomatsi on varmaan edelleen monella mielessä.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Aivan! Ei ne alle kymmenvuotiaat edes tiesä mitä kello on. Olisiko kyseessä ennemminkin se, että vanhemmat tahtoo rankan päivän jälkeen nukkumaan. Siis vittu, anteeksi, kotona siinä 21-21.30 välissä niin mikä on ongelma? Ja komppaan Knutsenia siinä, että jos pelit olisi suunniteltu vain lapsiperheille ja alkaisivat esim arkisin 17.30, en itse pääsisi koskaan paikalle. Jos pelit alkaa viikonloppuisin 14-15 maissa, joko nukun tai olen niin kovassa darrassa. että valitsen oman sohvan, parit tasottavat ja ruudun.

Onneksi olkoon, monta naiivia viestiä sinulta on nähty mutta pystyt näköjään viemään sitä yhä uudelle levelille.

Ymmärrän, että olet varmaan itse kovin nuori eikä sinulla ole lapsia, joten tätä on varmasti hankala ymmärtää. En nyt voi pitää kovin pitkää oppituntia sinulle lasten psykologiasta ja fysiologiasta, mutta todettakoon tiivistettynä, että 20-21 ei ole mitenkään tavaton nukkumaanmeno aika esimerkiksi 4-8 vuotiaalle lapselle. Eli, "siis vittu", kun on kotona 21:30 ja lapsi herää aamulla 7:00 jotta ehtii päiväkotiin tai kouluun, jää silloin unet liian lyhyeksi monelle lapselle. Unen tarve on toki lapsikohtaista, mutta sen sijaan että sinä mitä ilmeisemmin mutuilet tai arvailet asiaa ilman kokemusta, kerron muutaman esimerkin ja omakohtaisen kokemuksen pohjalta, että tuo aika nyt vaan on ainakin joillekin lapsiperheille haasteellinen.

No, aina voi voivotella että miksi niitä pieniä lapsia pitää sinne peliin raahata (vaikka itse kovasta haluaisivat mennä ja se on kiva tapa perheelle viettää aikaa), mutta onneksi kukaan tämän aiheen suhteen vastuullisessa tai päättävässä asemassa oleva ei ajattele näin tyhmästi, vaan lapsiperheet otetaan asiakasryhmänä varsin hyvin huomioon, nyt puhutaan aika pienestä yksityiskohdasta.

Mitä tulee siihen, että pelit olisi suunniteltu VAIN lapsiperheille ja esim sinä et pääsisi KOSKAAN paikalle, niin ei voi kun todeta, että lukisit nyt edes jollain ajatuksella viestit läpi ennen, kuin vastaat. Heittelin ajatusta yhdestä aikaisemmasta arkipelistä kuukaudessa ihan vaihtelun tarjoamiseksi, kukaan ei puhunut kaikista peleistä.
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen kyllä tietoinen pelien alkamisajankohdista, kun hallilla tulee käytyä. Kahtena edellisenä lauantaina on ollut kotimatsit 18.30 ja 17.00. Ensinmainitussa oli tuhat katsojaa enemmän. Oliko hoplopissa avoimet ovet vai mihinkähän se lapsiperheiden ryntäys tyssäsi?
Kovinkaan välkky bisnesvaistoltaan ei tarvitse olla, jotta osaa asettaa kahden edellisen lauantain kotiotteluiden yleisömäärät perspektiiveihinsä. Edellislauantaina oli vastassa Lukko, ja Rauma sattuu olemaan lähin liigapaikkakunta. Väittäisin, että sieltä suunnalta oli varmasti enemmän väkeä liikenteessä kyseiseen otteluun kuin viime lauantaina Kuopion seudulta edellispäiväiseen otteluun oli. Toisena tekijänä näkisin otteluiden ajankohdat, eikä puhe ole alkamisajasta tässä kontekstissa. Lukko-ottelu oli kauden toinen lauantainen kotimatsi, edellisestä oli kuitenkin jo pari viikkoa aikaa. KalPa oli taasen on kahden muun lauantaikotiottelun (Lukko ja HIFK, kaikista mahdollisista) välissä.

Viime lauantaina oli iso hälinä lastenmaailmassa, ja lapsiperheitä oli taatusti enemmän kuin Lukkoa vastaan oli. Eräs juttu tässä vain heräsi mieleen, osaisiko käyttäjä @Jessi vastata tähän: lasketaanko liputta sisään tulleet lapset mukaan yleisömäärään? 0–6-vuotiaat lapset pääsevät kuitenkin liputta sisään, ja eteenkin viime lauantaina heitä oli varmasti sadoittain.

Yli 5000 viime lauantaina oli kuitenkin mielestäni ihan kelvollinen luku. Vaikka olikin lauantai, niin lokakuun otteluohjelmassa on valinnanvaraa valita minä lauantaina sitä aikaansa hallille haluaa mennä viettämään ja vastustajia katsellessa KalPa ei ole todellakaan siellä kiinnostavien päässä. Suurempi yleisömäärä kuitenkin kuin perjantaisessa Kärpät-ottelussa.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
KalPa oli taasen on kahden muun lauantaikotiottelun (Lukko ja HIFK, kaikista mahdollisista) välissä.
Kovinkaan välkky faija ei tarvitse olla, jotta huomaa että tuo peli on noista ainut mikä alkaa 17.00. Olisin luullut ketjun perusteella että sinne siis osuu nämä kaikki tarhanpihatutut ja muut elarienmaksajat.
 

Alec

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin sä Knutsen nyt sit vertaat matseja joista toinen oli liigan kärkiottelu (ykkönen vs kolmonen) ja samalla paikallisottelu, tuohon KalPa-matsiin jossa oli sarjan kolmanneksi viimeinen vastassa, eikä tuo KalPakaan pahemmin ole tunteita ja kiinnostusta Turussa aikaisemminkaan herättänyt. Lisäksi tuohon Lukko matsiin oli houkuteltu paikanpäälle iso lasti futiskannattajia näyttämällä fc:n peli ja myymällä 2e bissejä.
Se että eroa oli vain 1000 katsojaa on todella huolestuttava lukema. Jos kärkimatsi Lukkoa vastaan ei vedä tuon enempää niin huonolta näyttää. Tuossa IFK-matsissa olisi parempi olla jotain 7000-8000 paikan päällä tai persnetto tulee olemaan kaudesta luokkaa valtava...taas.

Itsehän olin tuon Lukko-pelin katsomassa yksin ja sitten aikaisemmin alkaneen KalPa-pelin perheen kanssa. Mites Knutsen, vaivauduitko itse hallille?
 
Suosikkijoukkue
TPS
Kovinkaan välkky faija ei tarvitse olla, jotta huomaa että tuo peli on noista ainut mikä alkaa 17.00. Olisin luullut ketjun perusteella että sinne siis osuu nämä kaikki tarhanpihatutut ja muut elarienmaksajat.

Toki jos oikein vedetään mutkat suoriksi ja jätetään valikoidusti puolet detaileista huomioimatta, niin juuri näin se varmaan on. Samalla voisi vaikka viime kaudelta poimia randomeja pelejä, jotka alkoivat lauantaina klo 17 ja keräsivät 7500 tai 9800 katsojaa, tai sitten klo 19:00 lauantai-illan pelin jossa oli 4500 ihmistä. Sitten vouhotetaan, kuinka nyt ei tarvitse olla kummoinen seppä, että näkee tuon kellonajan vaikutuksen tuossa.

Faktaa kuitenkin on se, että noihin peleihin vaikuttaa viikonpäivän ja kellonajan ohella paitsi vastustaja, myös monet muut tekijät ja vertailu on aika hankalaa. Mutta vielä hankalampaa tuntuu olevan täällä jengillä minkäänlainen rakentava ja perusteltu keskustelu.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Eli ketjun aihe on kuinka saadaan yleisömäärät nousuun. Ehdotus on että fiksataan alkamisajat, niin että ne sopii perheille. Joka kuukausi tehdään yksi perhepeli, mutta siinä pitää olla kärkijoukkue ja senkin pitää olla mielellään Lukko tai HIFK, mikään väsynyt KalPa ei jaksa kiinnostaa. Näihin otteluihinhan on ollut vaikeuksia yleisöä muutenkin houkutella.

Tällaiselle taskulaskininsinöörille tämä yhtälö näyttää vähän epätodelta.

Mites Knutsen, vaivauduitko itse hallille?
Kiitos kysymästä, olen ollut tällä kaudella KalPa, Lukko ja HPK matseissa paikanpäällä, muut eivät ole aikatauluun mahtunut. Mutta äläs huoli, minulta löytyy kyllä kausikortti taskusta joten olen kyllä näkynyt yleisömäärissä.

Mutta vielä hankalampaa tuntuu olevan täällä jengillä minkäänlainen rakentava ja perusteltu keskustelu.
Näin. Valikoivalla lukemisella, ja kun valmiiksi on päättänyt olevansa itse oikeassa voi asiat näyttäytyä tässä valossa.
 

Lätkäfani66

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Ilmeisesti kirjoitat mutta et lue? Ainakin omalta osaltani koko keskustelu alkoi tuosta arkipelien aikaistamis ehdotuksesta. Lisäksi te perheelliset olette perustelleet tätä sillä että pitää seuraavana aamuna olla aikaisin tarhassa. En omista lapsia mutta tietääkseni harvempi niitä sunnuntaina sinne kuljettaa?

Olen kyllä tietoinen pelien alkamisajankohdista, kun hallilla tulee käytyä. Kahtena edellisenä lauantaina on ollut kotimatsit 18.30 ja 17.00. Ensinmainitussa oli tuhat katsojaa enemmän. Oliko hoplopissa avoimet ovet vai mihinkähän se lapsiperheiden ryntäys tyssäsi?
Kovinkaan välkky faija ei tarvitse olla, jotta huomaa että tuo peli on noista ainut mikä alkaa 17.00. Olisin luullut ketjun perusteella että sinne siis osuu nämä kaikki tarhanpihatutut ja muut elarienmaksajat.

Merkillinen perhe/lapsivihaaja tämä @Knutsen - vai miten nämä kommentit oikein pitäisi lukea? Sulla ei ole ollut ainuttakaan konkreettista ehdotusta kiinnostuksen lisäämiseksi, joten voisit pitää vaikka turpasi kiinni. Se, että sulla on kausikortti, mutta et silti edes käy kaikissa matseissa, ei varsinaisesti lisää sitä haluttua yleisömäärää paikanpäällä...? Ja jos sulla ei ole perhettä/lapsia, ei kannattaisi edes yrittää "analysoida" niiden tilannetta, joilla sellainen on.
niin perheellisillä kuin meillä muilla alemman tason henkilöillä
Mitäköhän tämäkin tarkoittaa - perheelliset ja muut alemman tason henkilöt? Ei v**tu...
Itse sanon ihan suoraan, ettei mua perheellisenä kiinnostaisi viettää jäähallilla lauantai-iltaa. Toki olin noissa molemmissa la-matseissa, koska lätkä kiinnostaa edelleen. Viime lauantaina ehdin kuitenkin viettää ilta-aikaa myös perheen kanssa - kun se kaljan litkiminen ei niin kiinnosta.

Mutta kuten tuolla aiemminkin jo totesin, ei tässä kannata mitään tehdä/muuttaa asioiden suhteen jos suuri osa jatkiksen kirjoittajista on tätä mieltä ja yleisömäärät Palloseuraa tyydyttää.
 

Taikajim

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Luleå
Onneksi olkoon, monta naiivia viestiä sinulta on nähty mutta pystyt näköjään viemään sitä yhä uudelle levelille.

Ymmärrän, että olet varmaan itse kovin nuori eikä sinulla ole lapsia, joten tätä on varmasti hankala ymmärtää. En nyt voi pitää kovin pitkää oppituntia sinulle lasten psykologiasta ja fysiologiasta, mutta todettakoon tiivistettynä, että 20-21 ei ole mitenkään tavaton nukkumaanmeno aika esimerkiksi 4-8 vuotiaalle lapselle. Eli, "siis vittu", kun on kotona 21:30 ja lapsi herää aamulla 7:00 jotta ehtii päiväkotiin tai kouluun, jää silloin unet liian lyhyeksi monelle lapselle. Unen tarve on toki lapsikohtaista, mutta sen sijaan että sinä mitä ilmeisemmin mutuilet tai arvailet asiaa ilman kokemusta, kerron muutaman esimerkin ja omakohtaisen kokemuksen pohjalta, että tuo aika nyt vaan on ainakin joillekin lapsiperheille haasteellinen.

No, aina voi voivotella että miksi niitä pieniä lapsia pitää sinne peliin raahata (vaikka itse kovasta haluaisivat mennä ja se on kiva tapa perheelle viettää aikaa), mutta onneksi kukaan tämän aiheen suhteen vastuullisessa tai päättävässä asemassa oleva ei ajattele näin tyhmästi, vaan lapsiperheet otetaan asiakasryhmänä varsin hyvin huomioon, nyt puhutaan aika pienestä yksityiskohdasta.

Mitä tulee siihen, että pelit olisi suunniteltu VAIN lapsiperheille ja esim sinä et pääsisi KOSKAAN paikalle, niin ei voi kun todeta, että lukisit nyt edes jollain ajatuksella viestit läpi ennen, kuin vastaat. Heittelin ajatusta yhdestä aikaisemmasta arkipelistä kuukaudessa ihan vaihtelun tarjoamiseksi, kukaan ei puhunut kaikista peleistä.

Juu, tiedän tämän kyllä, että ei niitä lapsia saa samantien nukkumaan. Vaikka pienessä tuubassa tuon viestini kirjoitinkin, niin en mä kyllä itestäni oikeen naiviuutta löydä. Päinvastoin koitan vain sanoa, että alkamisajankohdilla ei mitään merkitystä. Olen jo ihan tarpeeksi vanha tajuamaan lapsista ja olen niitä paljon vahtinutkin. Pitää vaan ilmeisesti paikkansa, että nykyiset isät ovat todella pullamössöfaijoja. Jos sulla on lapsi joka ei tajuu lätkästä mitään eli alle 5-vuotias, turhaan sitä on tuoda. Ja jos tuot, niin tuskin tämä lapsi saa siitä mitään traumoja.

Peilaan vaan omat kokemukseni lapsuudestani Artukaisissa ja pääkaupunkiseudun halleilla. En koskaan miettinyt mitä kello on, jos faija vei hallille, eikä siitä ilmeisesti kotonakaan ongelmia tullut, kun jatkuvasti peleissä käytiin. Muistan myös 90-luvulla mestaruusjuhlia Artukaisissa, jotka alkoivat vasta pelin ratkettua samana päivänä, ja välillä se mestaruus haettiin vieraista. Näistäkään tapahtumista ei huonoja muistoja, vaikka venyivät varmasti 00.00 pintaan.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Merkillinen perhe/lapsivihaaja tämä @Knutsen - vai miten nämä kommentit oikein pitäisi lukea? Sulla ei ole ollut ainuttakaan konkreettista ehdotusta kiinnostuksen lisäämiseksi, joten voisit pitää vaikka turpasi kiinni. Se, että sulla on kausikortti, mutta et silti edes käy kaikissa matseissa, ei varsinaisesti lisää sitä haluttua yleisömäärää paikanpäällä...? Ja jos sulla ei ole perhettä/lapsia, ei kannattaisi edes yrittää "analysoida" niiden tilannetta, joilla sellainen on.

Mitäköhän tämäkin tarkoittaa - perheelliset ja muut alemman tason henkilöt? Ei v**tu...
Itse sanon ihan suoraan, ettei mua perheellisenä kiinnostaisi viettää jäähallilla lauantai-iltaa. Toki olin noissa molemmissa la-matseissa, koska lätkä kiinnostaa edelleen. Viime lauantaina ehdin kuitenkin viettää ilta-aikaa myös perheen kanssa - kun se kaljan litkiminen ei niin kiinnosta.

Mutta kuten tuolla aiemminkin jo totesin, ei tässä kannata mitään tehdä/muuttaa asioiden suhteen jos suuri osa jatkiksen kirjoittajista on tätä mieltä ja yleisömäärät Palloseuraa tyydyttää.
Taisi isillä mennä nyt pahemman kerran tunteisiin? Voitko kertoa nyt ne kaikki asiat tältä keskustelupalstalta, mistä ei saa olla eri mieltä ettei sinun tarvitse noin suuttua.
Mulle sopisi parhaiten että kaikki matsit pelattaisiin maanantaisin kello 19.30 alkaen. Tämä on minun idea tähän ketjuun, ja tämän on oltava oikein koska näin minä tunnen, kenenkään ei tarvitse kertoa omaa kantaansa tähän.

Ja mulla on kausikortti siksi että sattuu olemaan varaa se hankkia, vaikka ei kaikkiin matseihin paikalle pääsisikään. Valitettavasti en ole missään 07-15 varastoduunissa, ja meillä lapsettomillakin on myös muita aikaa vieviä harrasteita. Joku viagogon tyyppinen ratkaisu kun saataisiin tännekin, niin voisin aina pistää sen myös puoli ilmaiseksi kiertoon.

Loppujen lopuksi ei kiinnosta sun ajanviettosi paskan vertaa. Alunperin vastasin tähän ketjuun vain otteluiden aikaistamisesta koskevaan ehdotukseen oman MIELIPITEENI ja nyt tämän sun lässytyksen myötä ollaan aika kaukana siitä, joten täältä tähän.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Mulle ajankohdalla ei ole niin merkitystä. Arkipäivien aika on minusta hyvä, työssäkäyvä ehtii paikalle ja kotiin suht sopivasti. La 17 käy minulle myös, sen jälkeen ehtii vielä kaupungille riekkumaan. Mutta jos aikaisemmalla ajalla saa viikonloppuisin lisää jengiä hallille kuin myöhäisemmällä niin totta hitossa se pitää tehdä niin.

Näkisin sen niin että jos muksu tuodaan hallille niin mukana tulee aina vanhempi ja jos ei voida/haluta tuoda niin aikuinenkin jättää helposti tulematta. Arkiviikon tiistaisaipoja voisi vallan mainiosti siirtää reilulla kädellä viikonlopulle, mielellään takaisin vanhalle pelipäivälle sunnuntaille (mikäli la ei ole peliä). Saattaisi houkutella vieraskannattajiakin paremmin paikalle. Sitä en tiedä onko se sitten Lügan intresseissä vaihtaa pelipäiviä.
 

Lätkäfani66

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Taisi isillä mennä nyt pahemman kerran tunteisiin? Voitko kertoa nyt ne kaikki asiat tältä keskustelupalstalta, mistä ei saa olla eri mieltä ettei sinun tarvitse noin suuttua.
Mulle sopisi parhaiten että kaikki matsit pelattaisiin maanantaisin kello 19.30 alkaen. Tämä on minun idea tähän ketjuun, ja tämän on oltava oikein koska näin minä tunnen, kenenkään ei tarvitse kertoa omaa kantaansa tähän.

Ja mulla on kausikortti siksi että sattuu olemaan varaa se hankkia, vaikka ei kaikkiin matseihin paikalle pääsisikään. Valitettavasti en ole missään 07-15 varastoduunissa, ja meillä lapsettomillakin on myös muita aikaa vieviä harrasteita. Joku viagogon tyyppinen ratkaisu kun saataisiin tännekin, niin voisin aina pistää sen myös puoli ilmaiseksi kiertoon.

Loppujen lopuksi ei kiinnosta sun ajanviettosi paskan vertaa. Alunperin vastasin tähän ketjuun vain otteluiden aikaistamisesta koskevaan ehdotukseen oman MIELIPITEENI ja nyt tämän sun lässytyksen myötä ollaan aika kaukana siitä, joten täältä tähän.

Saattoi mennä joo... mutta se on jännää, että tämän ketjun nimikin on "Miten saadaan yleisömäärät nousuun" ja niitä ehdotuksia on sinultakin tullut tähän mennessä tasan nolla? Kuten varmaan osasit lukea, olen itse tuolla aikaisemmin pohtinut joitain syitä ja ehdottanutkin jotain - ei ne varmasti kaikkien mielestä ole mistään kotoisin, mutta yhtäkaikki ovat kuitenkin ehdotuksia. Itsellä ei ole ollut vaikeuksia päästä matseihin, joten sen takia ei mun tarvitse "lässyttää" - yritin ainoastaan pohtia, miten hallille saataisiin ehkä lisää väkeä?

Eri mieltä saa olla vaikka ihan kaikesta, mutta voisihan sitä vaikka joskus yrittää osallistua keskusteluun rakentavasti ja mahdollisuuksien/osaamisen mukaan tehdä niitä ehdotuksia!

Mutta tämän voi nyt hyvin kai jättää tähän - tuskin täältä montaa ideaa toteutukseen asti pääsee. Kauden mittaan tulee varmasti jotain tarjouslippupaketteja, jokunen perhe- ja opiskelijapeli ja siinä se. Ja tämänpäiväinen CHL-ottelukin lyö varmasti kaikki katsojaennätykset...
 

tunsbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS&NHL, #11, #9, #96, #55, #24, #8, #44, #20, #86
Ja tämänpäiväinen CHL-ottelukin lyö varmasti kaikki katsojaennätykset...
Onhan siellä jotain tähänkin peliin porkkanaksi kehitelty, Atria tarjoo nakkikiska safkat puoleen hintaan ja kausikortilla sai kans kaffetta ja jotain muuta myös puoleen hintaan.
 

Lätkäfani66

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Onhan siellä jotain tähänkin peliin porkkanaksi kehitelty, Atria tarjoo nakkikiska safkat puoleen hintaan ja kausikortilla sai kans kaffetta ja jotain muuta myös puoleen hintaan.

On joo - ja kelpaa kyllä! Tässä vaan painin itseni kanssa, mennäkö vai katsoako Subilta tai C-Morelta suorana... Nämä tv-sopparit eivät kyllä varsinaisesti lisää kiinnostusta paikanpäälle tulemiseen. Vähän vituttaa joukkueen puolestakin, ansaitsisivat kyllä suorituksillaan katsojia, mutta pahoin pelkään, että 2000 tuhatta katsojaa ei hallille tule... Ei kelvannut ilmaiskuponkikaan duunissa.
 

tunsbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS&NHL, #11, #9, #96, #55, #24, #8, #44, #20, #86
Nämä tv-sopparit eivät kyllä varsinaisesti lisää kiinnostusta paikanpäälle tulemiseen.
No ei todellakaan. Cmore mulla rinnakkaiskorttina maksaa 3,95/kk ja Ruutu+ kaikilla herkuilla 14,95/kk. Yhteishinta/kk vähemmän mitä seisomalippu.
Toki silti löytyy kausari ja aina oon hallilla kun pääsee. 5vuoden aikana missannu max 10 peliä.
Ja btw, ei kelvannut munkaan ilmaislippu kellekkään. Villi veikkaus et hallilla tänään n. 1300 ihmistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös