Miten koet ajan?

  • 11 503
  • 90

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
K

Kiekkokatsoja

Aika menee yleensä hitaasti, vaikka se eteneekin aina samaa nopeutta. Mutta jos ajattelee mennyttä aikaa.. kauas tai vähänmatkaa taaksepäin, tuntuu että se aika on kulunut nopeasti.

"Hetkessä eläminen" on taitolaji. Sen kun/jos osaa, tuntuu juuri se ajanhetki hyvältä. Eikä silloin tarvitse miettiä mitään muuta. Ei mennyttä, eikä tulevaa.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Aika on sitä kun planeettamme pyörii akselinsa ympäri samalla kiertäen kehässä aurinkokuntamme keskellä sijaitsevan tähden ympäri. Vuodenajat johtuu taas planeetan lievästä kallistumisesta akseliinsa nähden. Kalenterit on tehty kuvaamaan tätä sykliä.
Oman pääni sisällä vuosi näyttäytyy kellotauluna jossa kuukaudet etenee myötäpäivään. Kello on nyt vähää vaille yksi.
 

Saimaannorppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Varsin ovela filosofia.
Jees, täytyy arveen pohtia lisää mikäli löydän joutilasta aikaa duunin ja viihteen välistä.
Neljännen ulottuvuuden suomuiset lisko-oliot paljastivat tämän minulle eräällä ayhuasca-tripillä Amazonin sademetsässä. Minulla ei ole aihetta epäillä heitä, sillä he hallitsevat universumia.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Neljännen ulottuvuuden suomuiset lisko-oliot paljastivat tämän minulle eräällä ayhuasca-tripillä Amazonin sademetsässä. Minulla ei ole aihetta epäillä heitä, sillä he hallitsevat universumia.

Juu eivät hallitse, se on se kapinallisryhmä joka höpöttää omiaan.
Kuten toivoin, yritän löytää aikaa jossakin välissä Totuuden toitotukseen, mutta nyt meillä on töissä yllättävän kiirusta jo tammikuussakin.
 

Saimaannorppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Juu eivät hallitse, se on se kapinallisryhmä joka höpöttää omiaan.
Kuten toivoin, yritän löytää aikaa jossakin välissä Totuuden toitotukseen, mutta nyt meillä on töissä yllättävän kiirusta jo tammikuussakin.
Minä tiedän jo Totuuden! Lisko-oliot kertoivat tämän minulle, koska olen kuulemma poikkeuksellisen viisas ja älykäs ihminen. Jopa älykkäämpi kuin @FASlapsi, vaikka Mensan jäsen en olekaan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Minä tiedän jo Totuuden! Lisko-oliot kertoivat tämän minulle, koska olen kuulemma poikkeuksellisen viisas ja älykäs ihminen. Jopa älykkäämpi kuin @FASlapsi, vaikka Mensan jäsen en olekaan.

Onko kukaan kaverisi ehdottanut Mensan testiin osallistumista? Luonut vaikutelman, että olet jotenkin välykäs?

Ne nimittäin tekee sitä, mensalaiset. Nettoavat kakskyt donaa jokaisesta uudesta jäsenestä, salaliittoon vihkiytyvästä.
Kovin tyhmiä niiden ei kuitenkaan kannata testiin houkutella, menee maine jäseneltä jos rivitollojen joukot tulevat tuhlaamaan kysymystulosteita.
 

Saimaannorppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Onko kukaan kaverisi ehdottanut Mensan testiin osallistumista? Luonut vaikutelman, että olet jotenkin välykäs?

Ne nimittäin tekee sitä, mensalaiset. Nettoavat kakskyt donaa jokaisesta uudesta jäsenestä, salaliittoon vihkiytyvästä.
Kovin tyhmiä niiden ei kuitenkaan kannata testiin houkutella, menee maine jäseneltä jos rivitollojen joukot tulevat tuhlaamaan kysymystulosteita.
Eivät he ole minua lähestyneet. Kokevat älykkyyteni uhkana heille.


Ovat myös kateellisia valtavasta peniksestäni.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Eivät he ole minua lähestyneet. Kokevat älykkyyteni uhkana heille.


Ovat myös kateellisia valtavasta peniksestäni.

Eivät koe älykkyytä uhkana vaan lähinnä mielenkiintoisena.
Peeniksen koko ei uskoakseni jaksa heitä kiinnostaa kovin pitkään tai syvällisesti, se on osa ihmspopulaatiossa ilmenevää luonnollista variaatiota.

Kirjoitin muuten paskaa tuosta tulosteen kustannuksesta, Mensan testihän maksaa varmaan kakssataa euroa eli sillä hinnalla printtaa aika hyvää jälkeä paljon, nykyään.

No tämä tuosta, palataan studioon jossa kello on.

Betelgeuze on vaihtanut lyhyet valot päälle, himmennyt.
Ehkä siellä on nyt jo valot sammutettu, porukka poistunut mutta meille kestää aikansa tämän tiedon tajuaminen.
Se on kyllä surkiaa tuo valon hitaus. Haluaisin reaaliaikaista (arveen someaikaista) tietoa tapahtumien kulumisesta tuollakin päin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Hetkessä eläminen" on taitolaji. Sen kun/jos osaa, tuntuu juuri se ajanhetki hyvältä. Eikä silloin tarvitse miettiä mitään muuta. Ei mennyttä, eikä tulevaa.
Näin vajaa nelikymppisenä on ekaa kerta fiilis ettei elä täysillä. Mä suostuin töihin! Kaikkea pitää kokeilla. Myös kansantansseja ja sukurutsausta.

Miten muuten voi sanoa että tietää jostain jotain. On tässä paljon hyviäkin puolia, mutta elämästä nauttiminen kärsii hemmetisti. Ei pääse fiiliksiin.
 
K

Kiekkokatsoja

Näin vajaa nelikymppisenä on ekaa kerta fiilis ettei elä täysillä. Mä suostuin töihin! Kaikkea pitää kokeilla. Myös kansantansseja ja sukurutsausta.

Miten muuten voi sanoa että tietää jostain jotain. On tässä paljon hyviäkin puolia, mutta elämästä nauttiminen kärsii hemmetisti. Ei pääse fiiliksiin.
Voi olla paljonkin asioita, joista pääsee hyvään tai ainakin jonkinlaiseen fiilikseen.. mutta ei ole niitä vielä havainnut. Ne pitää etsiä ja löytää.
Hyvä fiilis voi tulla muustakin, kuin pulloa tyhjentämällä. ja Joskus yllättävästäkin asioista. Ja vaikkapa pikkuasiasta.
No heitän pari esimerkkiä. Hyvä fiilis voi vaikka tulla siitä, että saa jotain aikaiseksi/tehdyksi/suoritetuksi. Hyvä fiilis voi tulla vaikka siitä, että käy oman mukavuusalueen ulkopuolella, ja pärjää siinä.
Tai ihan mistä vaan, Vaikka olemalla ulkona.
Tsemppiä!
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koen, että ajan kuluminen on ihan todellinen ilmiö. Vaikka jotkut teoreettiset fyysikot, oliko jopa Einsteinista alkaen, on miettinyt että ajan eteneminen olisi vain illuusio, mutta ei se siltä oikein tunnu. Lienevät käyneet pehmeiksi päästään ne fyysikot saatuaan yliannoksen tiedettä.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Aika menee nopeasti jos teet jotain hauskaa tai on helkkarinmoinen kiire. Jos taas teet jotain tylsää tai odotat jotain niin aika matelee. Monesti lätkää seuratessa olen ihmtelly että miten se 2 minuutin jäähykin tuntuu niin erilaiselta. Jos suosikkijoukkueesi on alivoimalla niin kauan se kestää mutta jos taas suosikkijoukkueesi pelaa YV:tä niin nopeasti se kello etenee. Mutta mitä vanhemmaksi elää sitä nopeammin vuodet ja viikot tuntuu menevän. Tänäänkin on taas perjantai vaikka ihan just äsken oli edellinen. Mihin vidduun se viikko taas katosi?
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikahan tunnetusti kuluu töissä ainakin liian hitaasti. Viikonloppuna se taas tuntuu kiitävän, vaikka samaa vauhtiahan tuo kai etenee silloinkin. Nyt juuri tällä hetkellä se tuntuu matelevan kun duunit odottaa muiden panosta ja itse voi vaan lähinnä lueskella Jatkoaikaa.

Viikot tuntuu välillä kyllä menevän ohi tosi nopeasti, ja juuri näin perjantaisin sitä miettii mihin tämäkin viikko nyt sitten jo hujahti. Ja hääpäivänä yleensä tulee sellainen fiilis että miten helvetissä tuo nainen on mua näin kauan jaksanut katsella. Niitäkin päiviä olis takana jo kohta kymmenen, mutta jotenkin se tuntuu aivan hetkeltä. Ja toisinaan ikuisuudelta.

Yritä tästä nyt sitten ottaa selvää.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Aika on asia, jota ajattelemalla saa helposti ajan kulumaan. Jos nyt haluaa, että se kuluu. Minä en. Mieluusti hidastaisin hiukkasen. Ihmetyttää isotätini, joka joskus kahdeksankymppisenä valitti kun aika ei oikein kulu. Melkein räjähdin. Että sinäkin kuoleman partaalla keikkuva kameli, minne sulla on kiire? Hautaan? Nauttisit että ei kulu, perkele, vielä on elämää hetki jäljellä.
 

redpecka

Jäsen
Aika samoja fiiliksia itselläni kuin muillakin. Lapsena ja nuorena aika tuntui kulkevan hitaammin kuin aikuisena. Varmaan juuri kuten täällä mainittukin, että se yksi kesä on suhteessa niin iso osa siihen astisesta elämästä. Mutta olen miettinyt myös tätä kulmaa, että lapsena kasvaa ja kehittyy koko ajan niin fyysisesti kuin muutenkin, joka päivä on erilainen ja oppii taas uutta ihan tiedostamattaan. Ja odottaa asioita innokkaammin kuin myöhemmin (joulu/jouluaatto ei tuu koskaan, koulun alkaminen, mopo, ajokortti...) Aikuisena joskus kolmenkympin jälkeen elämä on sitten asettunut ja viikot ja kuukaudet ja vuodet alkavat vain toistaa samaa eikä jää mitään erityistä muistijälkeä enää mistään.

Kalenterista ja ajanlaskusta. Liittyykö nyt suoraan ajan kokemiseen, mutta tykkään siitä ajatuksesta, että lisättäisiin vuosilukuumme eteen se 10 000 vuotta. Hirveästi ei tarvitsisi nykyisyyttä muuttaa, tänään olisi vuosi 12 020 ja edelleen arjessa puhuisimme 20-luvusta. Hyödyt tästä olisi sitten se kun päästäisiin eroon negatiivisista vuosiluvuista: pyramidit rakennettiin vuoden 7500 kieppeillä, Daavid oli Israelin kuninkaana vuonna 9000, Jeesus seikkaili aika tarkalleen tuossa kymppitonnin tienoilla, Jeanne D'Ard poltettiin toukokuussa vuonna 11 431, SaiPa sai pronssimitalit vuonna 11 966, Jatkoaika perustettiin 12 001...

Tässä tulee sellainen yhteenkuuluvuuden tunne, että me kaikki ollaan tällä samalla aikajanalla kun alettiin jääkauden jälkeen rakentaa sivilisaatiota. Nykyinen malli jotenkin ikävästi erottelee ne jotkuu muut silloin ennen ja nyt me oikeat nykyisin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ajan kokeminen on jännä juttu. Se miten sen kokee ei välttämättä liity mitenkään siihen kuinka paljon aikaa kuluu. Voitaneen sanoa että aikaa ei voi kokea objektiivisesti vaan se on aina subjektiivista.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
”Ajattelen aikaa.” - A.W.Yrjänä, 1992

Voin yhtyä Yrjänään tässä. Minäkin ajattelen aika (sic) usein aikaa. Enemmän joka vuosi. Kun aikaa on vähemmän. Vuosi vuodelta vähemmän. Miten käytän aikani? Saanko elämästä sen, mitä halusin? Olen halunnut käydä Australiassa niin kauan kuin muistan, onko minulla vielä aikaa?

Aika kulkee. Aika vanhentaa, aika syö. Aika puree ja lyö. Aika tekee meistä vanhoja (Kauko Röyhkä, 2008).

Aika iso asia. Aika, iso asia. Mitäpä mietit?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Välillä sitä tosiaan havahtuu siihen tosiasiaan että onko tuostakin tosiaan jo noin pitkä aika. Ja kuinka nopeasti sitä aika meneekin.

Tänään viimeksi just aloin miettimään että onpas aikaa kulunut ja tuli haikeakin olo. Minulla on nykyään työkaverina entisaikojen yhden työnantajani miniä. En ollut oikein kuitenkaan osannut ennen yhdistää ajatuksissani tätä työkaveriani täksi samaksi miniäksi.

Sillä olihan meillä ollut tämän työnantajani kanssa hänenkin sukulaisistaan puhetta silloin joskus mutta tämän miniän ikähän oli reilusti nuorempi kuin tuo nainen joka minulla on nykyään työkaverinani.

Silloin vasta tajusin että onhan noista ajoista jo kuitenkin melkein 20 vuotta aikaa! Että silloin joskus puheissa esiintynyt, ehkä tämän pari kertaa omin silminkin nähnyt miniä oli silloin 30-40 vuotias mutta nyt just tuon verran kuin 50-60 vuotta. Niin se aika kuluu ja pahinta tässä on se että nyt minäkin olen 20 vuotta vanhempi.

Aika menee ainakin kovin nopeasti. Ainakin siltä tuntuu. Ja välillä sitä tosiaan havahtuu tähän. Jääkiekkoilijat ovat sellaisia joiden urakaarta seuraamalla saa samalla havahtua siihen kuinka nopeasti aika kuluukaan. Esimerkiksi sitä muistaa ihan hyvin Kari Lehtosen ja Mikko Koivun nuorina poikina Liigassa ja nyt molemmat ovat jo lopettaneet pelaaja-uransa.

Ja pikkupoikana ne jääkiekkoilijat tuntui vanhemmilta kuin mitä olivatkaan. Nyt vanhempana sitä on tajunnut vasta että pelaaja-ura luodaan sittenkin aika nuorena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös