Miksi Suomi on huono urheilumaa?

  • 134 854
  • 959
H

Hidas_ja_kankea

Miten hyvin höntsäpelaaminen kehittää kuntoa? Onko se joku erityisen tehokas tapa kunnon kehittämiseen?

Onko jotain konkreettista näyttöä miten joukkuelajien harrastaminen nuorena palvelee koko elämän terveyttä/liikuntaa? Kuinka tehokkaasti joukkuelajeissa onnistutaan tekemään junnuharrastajista koko elämän liikuntaa harrastavia henkilöitä?

Jos argumentti on se että jalkapalloon pitää syytää rahaa kansanterveyden nimissä niin mielestäni näihin kysymyksiin pitäisi pystyä vastaamaan.

Minulla ei ole mitään konkreettista tietoa mutta tuntuu että joukkuelajit eivät mitään huikean tehokkaita tässä hommassa ole. Toki sellainen näyttö on olemassa että suomalaiset ovat ihan rapakunnossa, varsinkin nuoret, armeijan kuntotestissähän kuntotasot ovat koko ajan laskeneet kun lehmän häntä. Joukkuelajien lisääntyvä suosio ei ole ainakaan tätä trendiä pystynyt muuttamaan, totta kai syitä on paljon muitakin mutta olisin hirvittävän yllättynyt jos yksi tekijä rapakuntoisuudessa ei olisi joukkuelajien suosioin kasvu. Juurikin sellaiset 80 ja 90 luvulla syntyneiden lapsuudessa joukkuelajit ovat olleet jo suuressa suosiossa.

Tiedä tässä oman argumentoinnin kattavuudesta, mutta uskoisin suurimman ongelman olevan täysin liikunnan ulkopuolelle jääminen. Koulujen liikuntatunnit ovat vähentyneet dramaattisesti. Mikä tahansa liikunta on parempi kuin vaihtoehto ei-liikuntaa.

Omasta lapsuudestani muistan leikinomaiset (yleis)urheilukisat, jotka teimme keskenämme, ilman urheiluseuran osallistumista ja tukea. Onko tuollaista enää?

Cooper-testin tein viimeksi muutama vuosi sitten oman jälkikasvuni haastamalla ennen hänen inttiin menoa. Onneksi hävisin, mutta ikäväkseni sijoittuminen asepalvelusikäluokassa olisi ollut hälyttävän korkealla.

...
Jos olisin maksukanavan johtaja, niin suhtautuisinkin aika tarkasti ja nuivasti siihen, että kuinka paljon noista oikeuksista kannattaa ylipäänsä tarjota. Suomalaiselle futikselle Mestarien Liigan vähäisempi näkyvyys voi olla hyväkin juttu.

Täysin mutuna heitän noin 15% nykyisistä katselijoista harkitsevan Mestareiden Liigan katsomista maksukanavalta. Hardcore-fanit omistavat paketit tai katsovat streamit jo nyt. Taitaa olla ohkaista mielenkiinto maksukanaviin jääkiekon ja F1 jälkeen. Huonona asiana pidän kuitenkin tarjonnan heikkenemistä, ihan jo kotimaisen vaihtoehdon kannalta. Jalkopallon MM-kisat ovat perinteisesti parantaneet kotimaisen sarjan seuraamista. Ylipäätänsä olisi mielenkiintoista tietää, minkä lajien katselusta ollaan valmiita maksamaan omasta pussista.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Miten hyvin höntsäpelaaminen kehittää kuntoa? Onko se joku erityisen tehokas tapa kunnon kehittämiseen?

Onko jotain konkreettista näyttöä miten joukkuelajien harrastaminen nuorena palvelee koko elämän terveyttä/liikuntaa? Kuinka tehokkaasti joukkuelajeissa onnistutaan tekemään junnuharrastajista koko elämän liikuntaa harrastavia henkilöitä?

Jos argumentti on se että jalkapalloon pitää syytää rahaa kansanterveyden nimissä niin mielestäni näihin kysymyksiin pitäisi pystyä vastaamaan.

Minulla ei ole mitään konkreettista tietoa mutta tuntuu että joukkuelajit eivät mitään huikean tehokkaita tässä hommassa ole. Toki sellainen näyttö on olemassa että suomalaiset ovat ihan rapakunnossa, varsinkin nuoret, armeijan kuntotestissähän kuntotasot ovat koko ajan laskeneet kun lehmän häntä. Joukkuelajien lisääntyvä suosio ei ole ainakaan tätä trendiä pystynyt muuttamaan, totta kai syitä on paljon muitakin mutta olisin hirvittävän yllättynyt jos yksi tekijä rapakuntoisuudessa ei olisi joukkuelajien suosioin kasvu. Juurikin sellaiset 80 ja 90 luvulla syntyneiden lapsuudessa joukkuelajit ovat olleet jo suuressa suosiossa.

Eihän ongelma ole se että laji jolla pidetään kuntoa yllä olisi väärä oli se sitten sauvakävely, jalkapallo tai vuorikiipeily. Ongelma on se, että kuntoa pidetään yhä vähemmän yllä. En minä sano että jalkapallo olisi erityisen tehokas kunnon ylläpitämiseen, mutta toisaalta ei se ole huonokaan siihen. Kuitenkin hyvä miettiä mitä esim. 70- ja 80-luvulla paljon vielä koulujen pihoilla tehtiin. Tai koulujen jälkeen kotipihoilla. Pelattiin sitä jalkapalloa tai jotain muuta. Meilläkin koko luokka oli mukana, vaikka seurassa ei pelannut kuin pieni osa. Se oli yhteisöllistä ja oli helppo tulla mukaan, vaikka ei laji olisikaan ollut se mieluisin. Tätä kautta nämä henkilöt, jotka eivät olleet juurikaan urheilusta muuten välittäviä saivat päivässä esim. 4x15min liikuntaa pelkästään välitunneilla. Eli tunnin päivässä, ~5h viikossa. Tätä kautta hyvinkin päästiin liikuntamääriin joista nykyisin voidaan vain uneksia edes keskiarvotasolla.

En missään ole väittänyt että jalkapalloon pitäisi syytää rahaa kansanterveyden nimissä. Jos niin jossain sanoin, niin oleppa hyvä ja lainaa minua. Sen sijaan totesin vain että väite ettei jalkapalloa aikuisiällä harrastettaisi on täyttä skeidaa, minkä tilastot näyttävät. Samoin totean että erinomainen liikuntamuoto ja juuri yhteisöllisyys nuoruudessakin oli erinomainen tekijä saattamaan henkilöitä kuntoilun pariin jotka eivät varmasti olisi koulun jälkeen lähteneet esim. hiihtämään tai lenkille.

Ongelma edelleenkään ei ole se etteikö ne jotka harrastavat jotain liikuntaa olisi hyvässäkin kunnossa, vaan se että näitä henkilöitä on aivan liian vähän. Esim. itse liikutan viikossa aika montaa lasta ja nämä pojat(suurin osa) on siinä kunnossa että ei siellä kyllä ylimääräisiä kiloja tai ongelmia kunnon suhteen ole. Mutta sitten kun näitä verrataankin siellä omassa koulussa luokkatovereihin, niin ero on valtaisa.

Omassa lapsuudessani oli niin että vaikka itse olin sitä "huippu-urheilevaa"(tällä tarkoitan määriä, en niinkään tasoa) lasta edustavaa ryhmää, niin silti ne "tavikset" oli paljon lähempänä minua. Ne kiipeili puissa, pelasi meidän kanssa pelejä, leikki muutenkin "urheilullisia leikkejä" eikä vain istuneet kotona, pelanneet tabletilla/pleikalla, ryystäneet limua ja syöneet vain karkkia.

Luulin että kaikille oli tiedossa ettei ongelma ole liikkuvat lapset, vaan se että liikkumattomia on yhä enemmän. Eikä siihen auta joku Kaisa Mäkäräisen tai jääkiekkojoukkueen menestys. Se vain ohjaa ne urheilulliset lapset jotain lajia kohden ehkä, mutta paljon isompi työ olisi luoda puitteet kotoa ja koulusta lähtien siihen että Suomi olisi taas enemmän urheiluyhteiskunta. Että urheilu nähtäisiin arvostetuksi asiaksi. Nyt esim. kouluissa vain karsittu liikuntaa, koska ei se tuota mitään, jne. Samoin jos joku lapsi tai jotkut lapset tahtovat panostaa urheiluun, niin sitäkin katsotaan nenän viertä pitkin. Koko yhteiskuntamme on urheiluvastainen, vaikka onkin samalla haluamassa kokoajan urheilulta menestystä ja elämyksiä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Ylipäätänsä olisi mielenkiintoista tietää, minkä lajien katselusta ollaan valmiita maksamaan omasta pussista.

Veikkaan, että lähinnä jääkiekon, muut tulevat kaukana perässä. Kaiken järjen mukaan Nelonen on kasvattut todella paljon pakettiensa myyntiä, ne ovat suhteellisen halpoja (jopa liian halpoja?) ja markkinointirummutus aiheen ympärillä on ollut todella kovaa.

Yleisurheilu on suomalaisille rakas urheilumuoto ja toisin kuin monessa muussa lajissa, suomalaiset ovat myös varsin asiantuntevaa yleisurheilukansaa. Silti harvempi ostelee mitään Maikkarin paketteja ainakaan Timanttiliigan takia ja *kröhöm* itsekin olen katsellut keihäskisoja jostain netin streamien kautta.

Sen sijaan YLEn esittämillä Eliittikisoilla on todella mukavia katsojamääriä, vaikkei kansallisten kisojen taso aina päätä huimaakaan. Moni katsoo ihan jo nähdäkseen keihäänheiton, joka tietysti on kansallisellakin tasolla todella korkealla.

Suomella on tulossa roppakaupalla lahjakkaita yleisurheilijoita lähivuosina tai ainakin näyttää siltä. Voi olla, että Eliittikisoista tulee entistä seuratumpi tapahtuma tämän johdosta, toivoa sopii, etteivät maksukanavat tule apajille likaisine käsineen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Suomalaisen urheilun(ja myös sen kiistellyn hiihdon) ystävänä minua vähän harmittaa tietynlaisen vastakkainasettelun muodostaminen ns. perinnelajien ja joukkuepelien välille. Henkilökohtaisesti en pidä ratkaisuna Suomen heikkoon tilanteeseen urheilumaana palloilulajien tukemisen poistoa. Olen ehdottanut taiderahoja vähennettävän ja urheilurahoja lisättävän, tällöin ei tarvitsi tehdä radikaalia tukivähentämistä oikein minkään lajin kohdalla.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Ikävintähän se jos itsekkin uskoo noita horinoita. Parhaita olleet nämä "jalkapalloa ei kukaan harrasta aikuisena" jne. Suomessakin vain sellainen ~400k aikuisharrastajaa.

Vastaatko nyt joku ovatko Kiina ja Britannia hyviä urheilumaita vai ei? Saisinko lähteen tuolle 400 000 potkijalle?
 
Viimeksi muokattu:

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Suomalaisen urheilun(ja myös sen kiistellyn hiihdon) ystävänä minua vähän harmittaa tietynlaisen vastakkainasettelun muodostaminen ns. perinnelajien ja joukkuepelien välille. Henkilökohtaisesti en pidä ratkaisuna Suomen heikkoon tilanteeseen urheilumaana palloilulajien tukemisen poistoa. Olen ehdottanut taiderahoja vähennettävän ja urheilurahoja lisättävän, tällöin ei tarvitsi tehdä radikaalia tukivähentämistä oikein minkään lajin kohdalla.

Mitään realismia urheilurahojen lisäämiseen ei ole. Paremminkin niitä tullaan leikkaamaan. Ainoa vaihtoehto on priorisoida jo nyt olevia rahoja.
Mediassa useat toimijat ovat heitelleet useamminkin monien ns. perinnelajien rahoituksen leikkaamista. Käänsin asetelman päälaelleen, niin syntyi aikamoinen paskamyrsky. Minun ajatuksilleni löytyy helposti tukea faktoista toisin kuin esim. palloniilojen muka-argumentteille.

Britannia nosti urheilunsa tasoa puhtaasti rahalla, niin on tehnyt moni muukin. Rahalla urheilun taso paranee ei käytännössä millään muulla.
 
Viimeksi muokattu:

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Aikuisharrastamisella ei sinällään ole mitään tekemistä Suomen urheilumenestyksen kanssa. Joten aikuisharrastaminen ei sinällään tähän keskusteluun edes kuulu.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Kyllä minäkin olen ihan samaa mieltä TomiP:n kanssa että urheilun taso (ainakin jos ajatellaan mitaleita ja menetystä) nousee sillä että rahaa prioisisoidaan yksilölajeihin. Tämä on mielestäni aika kiistatonta. Jos joukkuelajeja (ehkä muita kuin jääkiekko) halutaan tukea niin peruste ei voi olla menestyksen hakeminen (ainakaan esimerkiksi mitalien) koska kärjen saavuttaminen on hyvin vaikeaa. Peruste täytyy olla joku muu syy, enkä sano etteikö muita perusteita voi olla, kyse on puhtaasti arvotuksesta.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Kyllä minäkin olen ihan samaa mieltä TomiP:n kanssa että urheilun taso (ainakin jos ajatellaan mitaleita ja menetystä) nousee sillä että rahaa prioisisoidaan yksilölajeihin. Tämä on mielestäni aika kiistatonta. Jos joukkuelajeja (ehkä muita kuin jääkiekko) halutaan tukea niin peruste ei voi olla menestyksen hakeminen (ainakaan esimerkiksi mitalien) koska kärjen saavuttaminen on hyvin vaikeaa. Peruste täytyy olla joku muu syy, enkä sano etteikö muita perusteita voi olla, kyse on puhtaasti arvotuksesta.

No mitä yksilölajeja sitten jää jäljelle? Oikeastaan kaikki juoksumatkat voi pudottaa pois koska jotain Keskisalon EM-kultaa lukuunottamatta suomalaiset ovat olleet ihan turisteja matkoillaan. Suomi on jalkapallon MM-kisoissa kahdesti ennenkuin pikamatkoilta saadaan edes pistesija olympialaisissa. Muutenkin koko yleisurheilu on ollut suomalaisilta aika ankeaa jos ei muutamaa heittolajia lasketa. Uinnissa on pärjätty joskus mutta Thorpet ja Phelpsit kyllä ottavat omansa jos ei rahoja lyödä myöskin muuhun kuin siihen sallittuun aineeseen. Rakennetaan koko rahalla halfpaippeja niin mitalisade on varmaa?

Musta se on vaan helvetin paskan urheilumaan merkki jos täällä evätään urheilijatuki joltain Ville Långilta (en tiedä saako oikeasti jotain, käytän vain esimerkkinä) sen takia ettei sillä ole realistisia mahdollisuuksia voittaa olympiamitalia.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Musta se on vaan helvetin paskan urheilumaan merkki jos täällä evätään urheilijatuki joltain Ville Långilta (en tiedä saako oikeasti jotain, käytän vain esimerkkinä) sen takia ettei sillä ole realistisia mahdollisuuksia voittaa olympiamitalia.
Olen eri mieltä. On järkevää, että näissä tukipäätöksissä ei lähdetä painottamaan lajin globaaliutta. Tämä johtaisi ennen pitkää ilmiöön, jossa realistisia menestymismahdollisuuksia omaavat urheilijat saattaisivat pudota tuilta kokonaan vain siksi, koska hänen lajinsa ei olisi tarpeeksi globaali. Olisiko se oikein, ei minusta.

Joku voisi repiä ristiriitaa menestysmahdollisuuspuheistani ja jalkapallon tukemisen kannattamisestani. Olen jalkapallon tukemisen kannalla vain ja ainoastaan sen harrastajamäärien vuoksi. Minusta Suomen harrastetuin laji on tukensa ansainnut.
 

Dinho

Jäsen
Riippuu tietysti täysin katsantokannasta, mutta omasta mielestäni Suomi ei mitenkään erikoisen huono urheilumaa ole. Olemme pieni maa ja urheilukulttuuri on aika nuori verrattuna moniin Euroopan maihin, mutta siitä huolimatta suomalaisia keikkuu kärkisijoilla monessa lajissa. Eikä tietysti voi unohtaa niitä kentän ulkopuolella tehtyjä mainetekoja, kuten esim. suomalainen urheilutiede(Kihu), jääkiekon pelikirjaistaminen ja hyvä antidopingtyö. Tottakai välillä tulee suvantovaiheita, kuten vaikkapa hiihdossa ja mäkihypyssä tällä hetkellä, mutta jos pelkkään karttapalloon ja väkimäärään tuijotetaan, niin aika vaikea on uskoa todeksi, että Suomeen on mennyt neljä F1-mestaruutta, yhdeksän rallin MM-titteliä, valtavasti yleisurheilumenestystä, lisäksi suomalainen tenniksenpelaaja ollu aivan maailman kärjessä sekä kori- ja lentopallo ovat kovassa nousussa.

Jos kehittämiskohteita suomalaisesta urheilusta haetaan, niin ehkä tärkeimpänä pitäisin kaikenlaisesta amatöörimäisyydestä luopumista. Jokainen asia, mikä tehdään, tulee tehdä viimeisen päälle hyvin. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi, kun urheilijaa tai joukkuetta valmennetaan, etsitään kaikki mahdollinen tieto, mikä on hyödyksi valmennuksessa ja käytetään se maksimaalisesti hyväksi. Rahaa ei tarvita, ammattitaitoa vain.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Olen eri mieltä. On järkevää, että näissä tukipäätöksissä ei lähdetä painottamaan lajin globaaliutta. Tämä johtaisi ennen pitkää ilmiöön, jossa realistisia menestymismahdollisuuksia omaavat urheilijat saattaisivat pudota tuilta kokonaan vain siksi, koska hänen lajinsa ei olisi tarpeeksi globaali. Olisiko se oikein, ei minusta.

Joku voisi repiä ristiriitaa menestysmahdollisuuspuheistani ja jalkapallon tukemisen kannattamisestani. Olen jalkapallon tukemisen kannalla vain ja ainoastaan sen harrastajamäärien vuoksi. Minusta Suomen harrastetuin laji on tukensa ansainnut.

No mutta kuinka monta realistista mitalistia meillä sitten on? Noora-Lotta Nezirit, Anne Kyllöset, Oskari Möröt, Sandra Eriksonit tai vastaavat eivät kyllä ikinä tule seisomaan minkäänlaisella korokkeella silloin kun kaikki parhaat ovat mukana. Kyllä mä silti näkisin että just vaikka No-Lo on tukensa ansainnut. Tietysti voidaan laittaa kaikki munat todellakin samaan koriin mutta koko rahalla keihäitä Ruuskaselle ja Pitkämäelle ei ole kyllä minkään urheilumaan merkki.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
No mutta kuinka monta realistista mitalistia meillä sitten on? Noora-Lotta Nezirit, Anne Kyllöset, Oskari Möröt, Sandra Eriksonit tai vastaavat eivät kyllä ikinä tule seisomaan minkäänlaisella korokkeella silloin kun kaikki parhaat ovat mukana. Kyllä mä silti näkisin että just vaikka No-Lo on tukensa ansainnut. Tietysti voidaan laittaa kaikki munat todellakin samaan koriin mutta koko rahalla keihäitä Ruuskaselle ja Pitkämäelle ei ole kyllä minkään urheilumaan merkki.
Onhan tässäkin tietty pointtinsa. Mutta kannattaa muistaa, että Pohjoismaista ainakin Norja ja Ruotsi ovat käsitykseni mukaan painottaneet nimenomaan tiettyjen urheilijoiden ja urheilulajien tukemista. Itse asiassahan Norjahan teki 90-luvun alussa eräänlaisen urheilureformin, jossa päätettiin uudistaa maan urheilua siten, että satsataan potentiaalisiin menestyslajeihin eli käytännössä hiihtolajeihin ja muihin urheilumuotoihin, jossa menestys näyttää todennäköiseltä.

Suomessa kannattaisi ottaa mallia Norjasta ja oikeastaan kaikista maailman maista ja satsata juurikin tiettyihin lajeihin. Ne lajit olisivat hiihtolajit, tietyt yleisurheilumuodot(keihäs ja muut lajit, joissa menestystä saattaisi olla tulossa), jääkiekko ja myöskin se jalkapallo harrastajamääriensä takia.

Se on urheilumaan merkki, että edes yritetään maksimoida menestyminen, nyt sitä ei tehdä.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
No mitä yksilölajeja sitten jää jäljelle? Oikeastaan kaikki juoksumatkat voi pudottaa pois koska jotain Keskisalon EM-kultaa lukuunottamatta suomalaiset ovat olleet ihan turisteja matkoillaan. Suomi on jalkapallon MM-kisoissa kahdesti ennenkuin pikamatkoilta saadaan edes pistesija olympialaisissa. Muutenkin koko yleisurheilu on ollut suomalaisilta aika ankeaa jos ei muutamaa heittolajia lasketa. Uinnissa on pärjätty joskus mutta Thorpet ja Phelpsit kyllä ottavat omansa jos ei rahoja lyödä myöskin muuhun kuin siihen sallittuun aineeseen. Rakennetaan koko rahalla halfpaippeja niin mitalisade on varmaa?

Musta se on vaan helvetin paskan urheilumaan merkki jos täällä evätään urheilijatuki joltain Ville Långilta (en tiedä saako oikeasti jotain, käytän vain esimerkkinä) sen takia ettei sillä ole realistisia mahdollisuuksia voittaa olympiamitalia.

Ville Lång ei tominut urheilijana kuten huippu-urheilijan kuuluisi. Juopotteli ja oli laiska harjoittelija. Nämä vaikuttivat myös hänen tukeensa.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
On se ja Suomen on ehdottamasti seurattava Kiinan tietä. Osaatko kertoa miten tänne saadaan nopeasti yli miljardi ihmistä?

Mutta, kun Kiina ei menesty missään täällä toitotetuissa ns. globaaleissa lajeissa. Kiina hallitsee pingiksen ja uimahypyn kaltaisia lajeja.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Mutta, kun Kiina ei menesty missään täällä toitotetuissa ns. globaaleissa lajeissa. Kiina hallitsee pingiksen ja uimahypyn kaltaisia lajeja.

Nopealla googlauksella yksikään suomalainen uimahyppääjä eikä pingiksen pelaaja saa mitään tukea joten ei meillä ainakaan ihan turhuuksin rahoja syydetä.
 
H

Hidas_ja_kankea

Osaatko kertoa miten tänne saadaan nopeasti yli miljardi ihmistä?

Olen pyrkinyt kantamaan korteni kekoon kyseisen ongelman ratkaisemiseksi. Tosin saavutetut vaikutukset ovat raivostuttavan hitaat.

Tuollaisen asian vielä toistontoistona halua julkilausua, että hyvä urheilumaa ei (minulle) tarkoita suurta määrää arvokisamitaleja.
Ensin pitäisi saada massat liikkumaan, joka palvelisi myös huippu-urheilua.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
No mutta kuinka monta realistista mitalistia meillä sitten on? Noora-Lotta Nezirit, Anne Kyllöset, Oskari Möröt, Sandra Eriksonit tai vastaavat eivät kyllä ikinä tule seisomaan minkäänlaisella korokkeella silloin kun kaikki parhaat ovat mukana.

Siis mitä helvettiä? Että vuosi sitten olympiahopeaa saavuttanut urheilija ei tule seisomaan minkäänlaisella korokkeella kun kaikki parhaat ovat mukana? Milloinkohan ne parhaat ovat mukana jos eivät olympialaisissa?

Valoja päälle.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
TomiP se jaksaa sitten. Ottaako se niin paljon päähän, kun ihmiset arvostavat nykyään muitakin laleja, kuin hiihtoa ja juoksua?
Huomaa kyllä, että TomiP vihaa sydämestään niin jalkapalloa, koripalloa ja lentopalloa.
P.S. Kyllä se Kiina kohtuu hyvin menestyy pingiksessä ja sulkapallossa, aika isoja lajeja kumminkin. :) Taitaa siellä jokunen hyvä tennispelaajakin olla.
 
Viimeksi muokattu:

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Siis mitä helvettiä? Että vuosi sitten olympiahopeaa saavuttanut urheilija ei tule seisomaan minkäänlaisella korokkeella kun kaikki parhaat ovat mukana? Milloinkohan ne parhaat ovat mukana jos eivät olympialaisissa?

Valoja päälle.

Jee, viestimitali. Ymmärsin että tässä piti voittaa yksin jotain. Mutta vänkää nyt sinäkin tapasi mukaan taas jotain ihan paskaa ja jätä huomioimatta se oleellisin pointti. Tuet pois juoksijoilta?
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Mutta, kun Kiina ei menesty missään täällä toitotetuissa ns. globaaleissa lajeissa. Kiina hallitsee pingiksen ja uimahypyn kaltaisia lajeja.

Kamppailevat nykyään USA:n kanssa kesäolympialaisten mitalitilaston kärkipaikasta, mutta ilmeisesti näitä ei voi laskea ns. globaaleihin lajeihin. Kiina jyrää lisäksi nykyään shakkiolympialaisissakin mutta sekin johtunee vaan heikosta kilpailusta. Mainittua sulkapalloakin tietysti pelataan lähinnä takapihoilla (itse pelasin nuorena metsässä) ja pingistä yleensä jossain pommisuojassa kahvitauolla.
 
H

Hidas_ja_kankea

Kamppailevat nykyään USA:n kanssa kesäolympialaisten mitalitilaston kärkipaikasta, mutta ilmeisesti näitä ei voi laskea ns. globaaleihin lajeihin. Kiina jyrää lisäksi nykyään shakkiolympialaisissakin mutta sekin johtunee vaan heikosta kilpailusta. Mainittua sulkapalloakin tietysti pelataan lähinnä takapihoilla (itse pelasin nuorena metsässä) ja pingistä yleensä jossain pommisuojassa kahvitauolla.

Lajiniilojen ja -uunojen mielipiteet ovat huvittavan säälittäviä (anteeksipyyntöni kaikille oikeasti Niiloille ja Uunoille). "Se mistä pidän on jotain kaiken muun ollessa täyttää paskaa" Mielipiteet ovat täynnä asenteellisuuta, ahdasmielisyyttä, katkeruutta (jne) toisia urheilulajeja kohtaan. Kiinan mitalit eivät ole mitään, koska tulevat aivan vääristä lajeista.

Sulkapallo on yksi monista tässä ketjussa dissatuista urheilulajeista. Kuntoilumielessä laji on pirun hyvä tarjoten riittävän aerobisen rasituksen. Itse pidin sitä tarpeellisena nopeusharjoitteena varsinaiselle leipälajilleni ja varsin pitkään olen pelannut 1-2 pelikertaa viikossa. Sulkapallon ja punttien jäädessä hetkeksi väliin vaikutti se kilpailumielessä harrastamaani lajiin.

Urheilussa monilahjakkuus on tavallista. NHL:ssä pitkän uran tehnyt pakki kävi höntsäämässä kesällä korkeimmalla sarjatasolla jalkapallossa. SM-Liigaseuran kapteeni edusti maajoukkuetta jääpallossa ja näitä esimerkkejä riittää. Onko tuossa niiloasenteessa kateellisuutta joidenkin lajien viedässä parhaan urheiluaineksen? En siis tiedä, kunhan arvailen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös