Miksi maailmassa ei ole yhtään PERHEautoa?

  • 40 084
  • 112
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
EDIT: Ja ISOT onnittelut toxteth_terrorille perheenlisäyksestä !
Kiitos kiitos! Meilläkin nyt siis kokoonpano on 2+3 vaakakupit heilahtivat kerralla akkavallasta miehiseen ylivoimaan. Pojat olleet nyt pari viikkoa kotona, keskolassa vierähti yli 2 kk... Odotusaika oli sen verran vaikea, että autoprojekti oli pitkään täysin jäissä.

Mitään pitempiä reissuja ei ole tiedossa ja tosiaan ne yhden turvaistuimen ja kaksi -kaukaloa saa runtattua sinne Corollan takapenkille, mutta ensi kesäksi täytyy viimeistään se isompi auto hankkia... mikäli saadaan rahoitusasiat kuntoon. S-Max vaikuttaa kyllä hyvältä, mutta on sen verran uusi keksintö, että saattavat olla tarjokkaat budjetin yläpuolella. Galaxyihin täytyy myös perehtyä ja nyt Toiskua ajavana niitä Avensis Versojakin varmaan pitää ajella jossain. Ihan mielenkiintoista auton metsästys kyllä on, mutta juuri nyt aika kuluu sattuneesta syystä muissa puuhissa.

Mutta palataan tähän ketjuun, kun jotain kerrottavaa on. Ja en ollut vielä viikonloppuna koeajamassa. :)
 

scholl

Jäsen
suurin osa jopa yksinajoa

Tietysti moottoripyöräkortin ajaminen ja pärrän hankkiminen olisi sitten yksi vaihtoehto, mutta maksaa saa siinäkin eikä sekään nyt missään nimessä ongelmaton vaihtoehto ole.

Entä jos ostat tila-auton ja sitten tuohon yksinajoon jonkun pikkuauton.
Autohan pitäisi olla käyttötarkoituksensa mukaan. Halvempi ratkaisu se on ainakin vakuutusten osalta kuin prätkän hankkiminen ja ennenkaikkea ympärivuotinen ratkaisu. En oikein ymmärrä, että keskustan ruuhkissa pitäisi ajaa jollain Grand Voyagerilla. Vaimo voi kuskata perhettä sitten tila-autolla kun olet itse jossain pikkuautolla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Parempi ratkaisu olisi kaksi pientä autoa, koska vaimohan ei tarvitse enää seitsemää paikkaa, kun mies on pikkuautossa. Tämä edellyttää toki sitä, että lapsiluku rajoittuu neljään. Vastasyntyneen voi tietysti laittaa kapaloissa jalkatilaan, joten hetken aikaa mahtuu viisi lasta. Lisäksi kun kauppakassien pakkaaminen ja mukuloiden köyttäminen kestää hiukan pidempää ja on vaikeampaa, ehtii mies kotona valmistautua marathonille tai vaikka puhua saksaa itsekseen rauhassa. Nukahtavatkin mokomat nopeammin väsyneinä. Jos kuitenkin tila-auto vaaditaan perheeseen vastoin avioliittoneuvotteluissa määriteltyjä ehtoja, voi tilanteen kääntää itselleen eduksi siten, että matkoilla ajaa kaveriporukalla tila-autoa ja vaimo tulee muksujen kanssa Golfilla perässä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Parempi ratkaisu olisi kaksi pientä autoa, koska vaimohan ei tarvitse enää seitsemää paikkaa, kun mies on pikkuautossa.
No, perheessä on kuitenkin pian pari vaunuikäistä ja pari lätkäkassin raahaajaa, joten kyllä tässä väkisin yksi edes kohtuullisen kokoinen joka tapauksessa tarvitaan. Toisekseen jos ostaisin toisen auton, niin tämähän kokolailla poissulkisi sen mahdollisuuden että saisin moottoripyörän? =)

Kaksi autoakin on toki vaihtoehto, samoin on tietysti vain sopeutuminen nykyiseen autoon jotenkin, aiemmin jo parin auton omistajuudesta selvinneenä en välttämättä haluaisi ristikseni. Lähtötason bonuksia liikennevakuutukseen olisi kyllä 25% jemmassa taannoisesta kinaamisesta vakuutusyhtiön ja automyyjän kanssa josta täälläkin taisin joskus mainita, jos päättää kahden auton omistajaksi taas ryhtyä. Lainsäädäntöhän ei enää nykyisellään anna oikeutta ajaa edes lyhyitä matkoja ylimääräisen kyytiläisen kanssa joten pikavoitto rapsahtaisi joka kerta kun miekkahihat nappaavat koko perheen voimin liikenteestä.

Pisin Kääpiö 186cm, mikä ettei, mutta tuo nokivasara on kuitenkin ollut ajomäärän perusteella suunnitteilla, ~40.000 km/vuosi paikkeilla on mittariin siunaantunut eikä siltä vaikuta että juurikaan vähenisi. Tuolla ajomäärällä kulutuskin on toki itsessään merkitsevä tekijä autoa miettiessä, vaikka eipä sitä enää millään nykyiseen pieniruokaisuuteen yllä. Auto kuitenkin on elämän laatua ja helppoutta varten, eikä säästämistä.

Mersun tila-autoista, Vitosta ja Vianosta olen kuullut etupäässä vain huonoa ja monesta eri lähteestä, ilmeisesti jossain kohtaa laitettavaa jatkuvasti.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse olen hiljalleen kallistumassa sille kannalle että uitan Audi A6 tehdasasenteisilla lisäpenkeillä Saksasta ja käytän lisäpenkkejä vain pakon edessä.

Varmista sitten lisäpenkkien laillisuus! Uuteen autoonhan niitä ei enää saa asentaa. Se on johtanut mm. siihen, että 2+2 rekisteröidyt urheiluautot jotka tämän vuodella on tuotu maahan on rekisteröity ihan vaan 2 paikkaisiksi, eli pientä takapenkkiä ei saisi käyttää. Veikkaan, että sama tulisi vastaan noiden Audin takapenkkien kanssa.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Varmista sitten lisäpenkkien laillisuus! Uuteen autoonhan niitä ei enää saa asentaa. Se on johtanut mm. siihen, että 2+2 rekisteröidyt urheiluautot jotka tämän vuodella on tuotu maahan on rekisteröity ihan vaan 2 paikkaisiksi, eli pientä takapenkkiä ei saisi käyttää. Veikkaan, että sama tulisi vastaan noiden Audin takapenkkien kanssa.
Jeps, ennen lakimuutosta valmistetut tehdasasenteiset ilmeisesti ovat edelleen sallittuja liikenteessä mutta jälkeenpäin asennetut tai lakimuutoksen jälkeen uudet tehdasasenteisetkaan eivät ole lainmukaisia. Sitä en tiedä jos auto on rekisteröity saksassa ja tehdasasenteiset lisäpenkit, voiko sen rekisteröidä Suomeen edelleen seitsemälle. Täytyy tätä vielä toki selvitellä varmaksi, mutta näin on isommat pojat kylänraitilla kertoneet. Tuoreempia A6 ei näytä edes seitsemälle löytyvän, kaikki ovat järjestään 2004 tai vanhempia, joka taitaa myös olla aika lähellä tuon lakimuutoksen ajankohtaa.

Edit: soitankin AKE:en samantien...

Edit2; no niin, AKE ei näistä asioista vastannutkaan vaan katsastusasemat antavat neuvontapalvelua. Rekisteröinti onnistuu jos kyseessä on vakituiset istuimet, eli siis tilapäisistuimia ei enää hyväksytä vuoden 2007 jälkeen. Ero tässä oli virkailijan mukaan se että jos auto on esim. Saksassa rekisteröity seitsemälle niin silloin se voidaan myös Suomeen tuotuna rekisteröidä seitsemälle. Rekisteröinti viidelle vakituiselle matkustajalle ja kahdelle tilapäismatkustajalle ei onnistu.
 
Viimeksi muokattu:

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Tilanne päivitystä. H-hetki lähestyy ja tuli hommattua turvakaukalot kaksosille. Melkoisen arviointivirheen olin tehnyt kun kuvittelin että nykyisen farmarin takapenkille saa kevyesti mahtumaan 2x turvakaukalon ja esikoisen turvaistuimen. Auton leveys ei riitä millään ja vaikka riittäisikin niin etupenkkiä ei saa taaksepäin juuri lainkaan=>en mahtuisi millään ajamaan.
Samalla kävi sitten selväksi että haaveissa olleet Fordin S-Max ja Galaxy ovat niinikään liian pieniä, niin perverssiltä ku se kuulostaakin. Tarvitaan kolmannelle riville esikoinen istumaan ja sen lisäksi pitää jäädä vielä tilaa mm kaksosten rattaille.

Huoh, tässä joutuu nyt kääntämään takkia ja hieman tinkimään omista mieltymyksistä. Uudeksi autoksi tulee ylihuomenna erittäin suurella todennäköisyydellä sittenkin Grand Voyageri(-07). Onpahan ainakin tarpeeksi iso ja varustetaso hyvä, mutta siihen ne plussat melkein sitten jääkin.

Parin vuoden kuluttua tuo esikoinen taitaa olla jo sen verran iso että pystyy istumaan turvavöissä jolloin voidaan hankkia auto isin maun mukaan. Jos ei sitten jostain syystä tuo Grand Voyageri yllätä ja hurmaa meitä kokonaan.
 
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
Mutta palataan tähän ketjuun, kun jotain kerrottavaa on.
Do dii. Tuli sitten se auto vaihdettua ja valinta kohdistui siihen Avensis Versoon. Fordin ja Mazdan nk. tila-autot paljastuivat luonnossa nähtyinä kinnereiksi ja AV:sta löytyi vähän ajettu ja hyvin pidetty versio. Vähän odotettua enemmän jouduin maksamaan välirahaa, mutta toisaalta sain jotain ylimääräisiä, odottamattomia herkkuja kauppaan. Tämä auto on kuitenkin pitkän ajan investointi ja pakko sitä kuitenkin ilman sitä odotettua lottovoittoa on töissä käydä eli "budjetin" ylitys täytyy vain kärsiä nahoissaan. Autoa siitä meille riittää pitkäksi aikaa mikäli ei nyt mitään dramaattista muutosta vuosittaisiin ajoihin tule (muksujen tuomat lisäkm:t huomioitu).

Penkkien lukumäärän säätäminen ei ole kätevimmästä päästä, mutta tarvetta siihen on aika harvoin. Oma ajomukavuus on Corollaan verrattuna selvästi parempi, kun oman istuimen voi pitää maksimietäisyydellä ratista, vaikka turvakaukalo on penkin takana olevalla istuimella. Voisi toki olla parempikin, sillä ei ole Toyota vielä minulle yhtä hyvää penkkiä tarjonnut kuin ennen Corollaa omistamani eurooppalainen menopeli, mutta kaikkeahan ei tunnetusti voi saada. Kaksosten rattaiden lisäksi tavaratilaan mahtuu ihan kivasti muutakin, siis kolmannen penkkirivin ollessa varastossa. Maksimi-istuinmäärälläkin tavaratilaa jää penkkien ja takaluukun väliin sentään jonkin verran. Ajotietokoneen laskema keskikulutus vaikuttaa noin isoksi autoksi mukavan alhaiselta.

Suuremmille johtajille tietysti Avensis Verso ei kelpaa, koska uusimmat ovat vuodelta 2005, mutta meidän jengille se vaikuttaa oikealta perheautolta.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Nostetaan hieman tätä ketjua ylöspäin; nyt on ratkaisu tässä asiassa tehty ja odottelen auton saapumista + lisävarusteiden asennusta. Päädyin lopulta VW Touraniin 2.0 TDI moottorilla ja DSG-automaatilla. TSI oli myös erittäin kiinnostava moottorivaihtoehto, ripeä peli tehty kahdella turbolla.

Touran oli lopulta käytännön vertailussa selvästi paremman oloinen kuin viikonlopun yli ajossa ollut Corolla Verso. Myös tuo automaattivaihteisto ja kauttaaltaan paremman tuntuiset moottorivaihtoehdot vaikutti aika paljon. Tilaahan näissä ei käytännössä jää juuri mitään kun kaikki seitsemän penkkiä ovat käytössä joten mukaan täytyy katsoa sitten suksiboksi tavarankuljetusta varten.

Joka tapauksessa markkinat 6 tai yli henkilön autoille ovat todella surkeat ja tätäkin vaihtoehtoa kuvannee parhaiten määritelmä "vähiten huono".
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kun puhutaan perheautosta niin pitäisi huomioida että lapsiluvun lisäksi jälkikasvun ikä vaikuttaa auton vaatimuksiin:

Vauva-ikäiset lapset vaativat ihan hirveästi tilaa turvaistuimineen ja lastenvaunuineen. Pelkästään yksikin pieni pirpana vaatii käytännössä vähintään ylemmän keskiluokan kokoista kärryä. Toinen lähes samanikäinen siihen mukaan, niin iso auto on välttämättömyys.

Kun lapset kasvavat isommiksi eikä vaunuja enää tarvita, niin tavaratilaakaan ei tarvita enää ihan niin paljon kuin aikaisemmin. Lisäksi lapset ovat varhais-nuoruuteen asti yleensä melko pienikokoisia ja ketteriä, jolloin auton takapenkkiä ei tarvitse mitoittaa sen mukaan että siellä istuisi kolme kaksimetristä korstoa. Tässä vaiheessa pärjää siis ehkä jopa hieman pienemmällä autolla kuin aivan pienten lasten kanssa.

Nuorisoikäiset lapset taas vievät tilaa siinä kuin aikuisetkin, puhumattakaan siitä että harrastusvälineetkin voivat olla tuossa vaiheessa yllättävän suurikokoisia. Kahden lapsen perhe vaatii jälleen vääjäämättä autokoon kasvattamista.

Itselläni on 8- ja 10-vuotiaat lapset, tyttöjä kumpikin. Reilut pari vuotta tässä on pärjätty aivan mainiosti 5d Civillä (sillä ufolla), joka on sen verran leveä että koko perhe on mahtunut mukaan ilman ongelmia. Tavaratilakin on riittänyt, ja auto on kaiken lisäksi tuntunut vielä suht sporttiselta mitä yleensä on ollut vaikea mieltää perheauton ominaisuudeksi.

Auto menee nyt sitten vaihtoon, ja mielikuvissa olen jo asennoitunut siihen että tuleva auto on mitä todennäköisemmin Jetta tai Octavia. Hakusessa on 2-3 vuoden ikäiset ajokit, joissa jyrkkäkulmaisin arvon alennus olisi jo realisoitunut. Ei olis kellään kokemusta noista ja niiden soveltuvuudesta perus-nelihenkiselle perheelle?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Jetta tai Octavia.
Ensimmäiseksi mieleen tuleva valtava ero on tavaratiloissa. Jetan takaluukun muotoilu on semmoinen, että siihen sopisi luukkua paremmin kierrekorkki. Naurettavan pieni reikä siis. Octaviaan heität vaikka 6 paksuun mattoon käärittyä jäykkää ruumista sen kummemmin sovittelematta. Hillitön monttu sedanissakin.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ensimmäiseksi mieleen tuleva valtava ero on tavaratiloissa. Jetan takaluukun muotoilu on semmoinen, että siihen sopisi luukkua paremmin kierrekorkki. Naurettavan pieni reikä siis. Octaviaan heität vaikka 6 paksuun mattoon käärittyä jäykkää ruumista sen kummemmin sovittelematta. Hillitön monttu sedanissakin.
Tarkennetaampa hieman. Jetan tavaratila on 527 litraa, Octavian 560 litraa. Molemmissa siis on mukavankokoinen tavaratila, lastausaukossa tosiaan on luonnollisesti suuri ero. Hatchbackeissa on toki aina huomattavasti käytännöllisempi lastausaukko kuin sedaneissa (Skoda Superb poikkeuksena). Octaviastahan ei sedania ole olemassakaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös