Miksi maailmassa ei ole yhtään PERHEautoa?

  • 40 080
  • 112

Hande_81

Jäsen
Mitens tää verouudistus nyt menee jatkossa, kulutukesta,painosta ja päästöistä rokotetaan, mutta kuinka isot erot on esim Grand Voyagerin ja S-Maxin välillä ?
Tuolta lisätietoa miten verot muodostuvat vuodesta 2010 lähtien: http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_verotus/ajoneuvovero/vuoden_2010_uudistus/

Noiden autojen co2 päästöistä en osaa sanoa, kyllähän nekin jostai päin internetiä löytyis.

edit: 2010 jälkeen -> vuodesta 2010 lähtien
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Tossa kun oon jonkin aikaa nyt ajellut tolla Volvon XC90:lla, niin enampi ja enampi oon tullut siihen johtopaatokseen, etta kyseessa on todella hyva perheauto. On kokoa, on tilaa, on tarvittaessa extra-penkkirivia ja on voimaa. Eika nakokaan ole hullumpi.

Parhaimmillaan sisaan mahtuu viisi aikuista, kolme skidia ja koira. Ja 8 kahvia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Täällä on haukuttu noita ranskalaisia sen verran että suunnitelmissa ollut C4 Grand Picasso taitaa jäädä hankkimatta.
Käy testaamassa silti ihmeessä. Täällä huudellaan pitkälti omien mieltymysten mukaan, mutta tosiasia on se, että huono yksilä voi sattua minkä tahansa merkin kohdalle. Autoteollisuus nai niin paljon ristiin nykyään, että on aika sattuman kauppaa, minkä lafkan osa lopulta petti. Tietysti keulan brändi saa kurat niskaan, vaikka todellisuus olisi toinen.

Jos harkitset uutta autoa, tarkista samalla tiepalvelun kattavuus ja mitä ko. automerkki korvaa matkan keskeytymisestä. Pari vuotta sitten esim. Volvon korvauskatto sijaisautosta oli todella pieni suhteessa auton kokoluokkaan. Joillain kaupoilla on tuo tiepalvelu myös joissain vaihtoautoissa, ainakin Leijona- ja Henry-vaihtoautot tulee mieleen.

Tällä hetkellä mielessä pyörii seuraavat vaihtoehdot :
Ford S-Max
Chrysler Grand Voyager
Mitsubishi Grandis

Mielelläni ottaisin vastaan muita ehdotuksia
Ford Galaxy voisi olla yksi vaihtoehto, sekä tietysti Carloksen toisaalla mainitsema Chevrolet Captiva, ja saman maan Kia Sorrento ja Hyundai Santa Fe. Voyagerista sen verran, että kokoon tottuu ja toisaalta liukuovet helpottavat parkkihalleissa kikkailua.
 

Carlos

Jäsen
Tossa kun oon jonkin aikaa nyt ajellut tolla Volvon XC90:lla, niin enampi ja enampi oon tullut siihen johtopaatokseen, etta kyseessa on todella hyva perheauto. On kokoa, on tilaa, on tarvittaessa extra-penkkirivia ja on voimaa. Eika nakokaan ole hullumpi.

Parhaimmillaan sisaan mahtuu viisi aikuista, kolme skidia ja koira. Ja 8 kahvia.

Itse olin täsmälleen samaa mieltä vielä jokin aika sitten. Sitten sattumalta lueskelin Volvo-kuskien keskustelufoorumia, ja tutustuin hiukan vikatilastoihin. Valtaosa kommenteista sisälsi viestin; "Volvo XC90 on jees auto, mutta omistajalla täytyy olla paksu lompakko ja pitkä pinna". Eli huoltoja ja korjauksia riittää, sen kun yhdistää Bilian umpisurkeaan huoltopalveluun niin avot. Eli XC90 jäi siihen.
 

VeMa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NYR
Itse olin täsmälleen samaa mieltä vielä jokin aika sitten. Sitten sattumalta lueskelin Volvo-kuskien keskustelufoorumia, ja tutustuin hiukan vikatilastoihin. Valtaosa kommenteista sisälsi viestin; "Volvo XC90 on jees auto, mutta omistajalla täytyy olla paksu lompakko ja pitkä pinna". Eli huoltoja ja korjauksia riittää, sen kun yhdistää Bilian umpisurkeaan huoltopalveluun niin avot. Eli XC90 jäi siihen.
Mitä meillä oli XC90 reilun vuoden (sitä ennen sama yksilö vanhemmilla n.2v, uutena ostettu), ei siinä ollut mitään vikoja. Tosin yhden huollon yhteydessä unohdettiin laittaa takavalon sivuun ne punaiset ledit takaisin paikalleen, mutta muutoin kyseinen auto on ollut paras, mitä meillä on ollut.

E: Ellei ihan oi topikin menisi, niin Renault Espace oli mitä mainioin PERHEauto. Tosin dieselmoottori (silloinen 2,2l motti) oli ihan liian tehoton. Se vaihtuikin Kia Carnivaliin, joka oli sähköovineen ja -takaluukkuineen mainio peli. Konekin oli tehokkaampi, mitä Rellussa (tosin samalla suurempi). Mutta mitä Chryslereitä olen käynyt liikkeessä ihmettelemässä, näyttää ne todella mainioilta peleiltä isomman perheen käyttöön.
 
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
Vuodenvaihteessa perheeseen tulee 2 uutta asukkia jos kaikki menee hyvin ja tarvetta on yhtäkkiä PERHEautolle.

Itsellä, jos kaikki menee toivotusti, sama tilanne vastassa jo aikaisemmin eli vielä kesän/syksyn aikana. Millaisia kokemuksia palstalaisilla on Avensis Versosta? Uusia ei enää tehdä, mutta muutaman vuoden vanha vois olla vaihtoehto. Joku aikaisemmilla sivuilla kirjoitti siitä lyhyesti ja ihan positiiviseen sävyyn. Itsellä on parhaillaan Corolla farkku ja siihen ollaan oltu tyytyväisiä. Miten tuo Avensis Verso?
 

Carlos

Jäsen
Itsellä, jos kaikki menee toivotusti, sama tilanne vastassa jo aikaisemmin eli vielä kesän/syksyn aikana. Millaisia kokemuksia palstalaisilla on Avensis Versosta? Uusia ei enää tehdä, mutta muutaman vuoden vanha vois olla vaihtoehto. Joku aikaisemmilla sivuilla kirjoitti siitä lyhyesti ja ihan positiiviseen sävyyn. Itsellä on parhaillaan Corolla farkku ja siihen ollaan oltu tyytyväisiä. Miten tuo Avensis Verso?

Itsekin olen miettinyt Avensis Versoa, mutta siinä ongelmaksi on muodostunut lähinnä istuinjärjestelyt. Eli siinä penkkejä ei saa upotettua lattiaan, vaan jos halua muunnella tilankäyttöä niin sitten roudaat niitä penkkejä aina jonnekin autotalliin ja/tai sieltä pois. Tuntuu pieneltä vaivalta mutta itse asiassa on iso vaiva.

Tätä linjaa jos jatkaa niin tietysti Toyota Previa on Avensistakin isompi ja myöskin jo tuotannosta poistunut, mutta siinä on myös sama ongelma, irtopenkit. Corolla Verso on ensimmäinen Toyotan tila-auto jossa on oikeasti toimivat penkkijärjestelyt. Vastaavalla konseptilla pykälää isompi, niin ostaisin heti.

Ja sitten jos vielä tällä linjalla jatketaan, niin jenkeissähän Toyotalla on vallan unelmavalikoima kaikenlaisia perheautoja. Esim. Toyota Highlanderin uusi malli on upean näköinen SUV, jossa tilaa riittää kunnolla, eikä hintakaan ole ihan päätähuimaava. Tila-auto osastolla löytyy Sienna, joka sekin on mahtava tiloiltaan ja monikäyttöisyydeltään. Näitä kun ei vaan saa tänne Eurooppaan, tai sanotaanko EU-alueelle. Esim. Sveitsissä niitä saa kilpiin. :-)
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Itsekin olen miettinyt Avensis Versoa, mutta siinä ongelmaksi on muodostunut lähinnä istuinjärjestelyt. Eli siinä penkkejä ei saa upotettua lattiaan, vaan jos halua muunnella tilankäyttöä niin sitten roudaat niitä penkkejä aina jonnekin autotalliin ja/tai sieltä pois. Tuntuu pieneltä vaivalta mutta itse asiassa on iso vaiva.

Mitens toi Dodge Journey? http://www.dodge.fi/mallisto/journey/

Tilava 7-hengen auto jossa on nuo lattiaan aitettavat penkit. Kohtuuhintainen 34100e, toki automaatti maksaa vähän extraa. Ja kaikkea jenkkiheebeliä mukaan:
- ESP
- 17" Alut
- Hälyt
- Bluetooth Handsfree
- Kylmäbokseja
- Automaatti-ilmastointia, jossa säätimet takanakin.
- Vakkari
- Mp3 6 CD:n vaihatajalla
- 600e mukaan saa katosta tulevan DVD:n kaukosäätimellä.
yms.

Moottori on (ainoa vaihtoehto) perusvarma rouskuttaja VW:ltä, jonka hyvät puolet on teho, kulutus ja toimintavarmuus ja huonona puolena traktorimeteli ja vähän huono alavääntö. Silti huomattavasti parempi vaihtoehto kuin Dodgen bensakoneet.

Edit:Ajaa asian Keigykedyn kriteereihinkin?!
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Mielelläni ottaisin vastaan muita ehdotuksia

Kriteerit :
-Automaattivaihteinen
-Vuosimalli 2005-> (mielellään ei kuitenkaan uutta)
-Suuri ja korkea tavaratila johon mahtuu kaksosten rattaat pystyyn ja muutenkin on aina kamaa niin ¤:sti
-Luotettava, autolle päivittäinen tarve eikä aika riitä ramppaamaan korjaamolla joka kuukausi
Luotettavuudesta en osaa sanoa mitään, mutta omassa perheessä alkaa tuo tarve syksyllä 6 henkilölle joista 2 turvaistuimissa joten aihe on ollut tapetilla täälläkin. Hinda FR-V näytti sikäli mukavalle että istumajärjestys on 3+3 ja näin takakontti jää täysin tavarankuljetuskäyttöön - siis iso pieni ongelma joka mm. näissä Toukan Verso-malleissa on; kun viimeinenkin penkkirivi on käytössä, saa tavarat lastata peräkärryyn tai katolle. Ei todellakaan vaihtoehto. Tällä hetkellä itselläni on tuo Honda vahvimpana mielessä, uutenakaan ei hävyttömän kallis ja käytettynä löytyy parinkympin pintaan suht tuorettakin ja vähäkilsaista kotteroa. Miinuspuolina moottorivaihtoehtojen vähyys; uusissa voi tilata mitä tahansa mutta aina toimitetaan 1,8 bensalla. ;)

Kuten kaikki aina kyselevät, niin jos joku FR-V:llä on enemmänkin ajellut niin mielenkiinnolla lukisi kommentteja k.o. pelistä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Itse olin täsmälleen samaa mieltä vielä jokin aika sitten. Sitten sattumalta lueskelin Volvo-kuskien keskustelufoorumia, ja tutustuin hiukan vikatilastoihin. Valtaosa kommenteista sisälsi viestin; "Volvo XC90 on jees auto, mutta omistajalla täytyy olla paksu lompakko ja pitkä pinna". Eli huoltoja ja korjauksia riittää, sen kun yhdistää Bilian umpisurkeaan huoltopalveluun niin avot. Eli XC90 jäi siihen.

Juuri taman varalle o(s)tin talle matolaatikolle viiden vuoden taystakuun, satasen omavastuulla. Biliasta ei onneksi taalla tarvitse valittaa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Täällä on haukuttu noita ranskalaisia sen verran että suunnitelmissa ollut C4 Grand Picasso taitaa jäädä hankkimatta.
Tällä hetkellä mielessä pyörii seuraavat vaihtoehdot :
Ford S-Max
Chrysler Grand Voyager
Mitsubishi Grandis
Ota Keigykedy huomioon, että kaikissa Voyagereissakaan ei penkkejä saa taitettua lattiaan. Meillä oli Voyager (ei grand) vuodelta 2002, jossa penkkejä ei saanut taitettua lattian tasolle, mutta uudempiin malleihin tämä on tullut (en tosin muista minä vuonna). MUTTA, täytyy sanoa, että Voyagerin penkin pois ottaminen ja takaisin laitto ei ollut mikään iso homma (paitsi ehkä ensimmäisinä kertoina), eikä siihen kauaa mennyt kun keskipenkin oli Varastoon tai muualle vienyt. Ostoskeskushirmulta se tuntuu, mutta varovaisesti kun ajaa, niin ongelmia ei ole. Auton Korkeus kannattaa ottaa huomioon. Voyagereissä on myös liukuovet takana, eli kun saa auton hiukan ahtaampaan rakoon, ei (varsinkaan vanhemmille) lapsille tarvitse erikseen huudella "varokaa ovia"! :)
 
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
Itsekin olen miettinyt Avensis Versoa, mutta siinä ongelmaksi on muodostunut lähinnä istuinjärjestelyt. Eli siinä penkkejä ei saa upotettua lattiaan, vaan jos halua muunnella tilankäyttöä niin sitten roudaat niitä penkkejä aina jonnekin autotalliin ja/tai sieltä pois. Tuntuu pieneltä vaivalta mutta itse asiassa on iso vaiva.

Tässä kohtaa itsellä on sellainen ajatus, että kun nyt ei ihan viikottain ja tuskin edes kuukausittain tarvitse seitsemää paikkaa tai vastaavasti heti kuljettajan penkistä alkavaa tavaratilaa, tämä ei muodostu ongelmaksi. Toki varmasti on kohtuullisen tympeää puuhaa penkkimeininkejä säätää ja roudata ylimääräiset säilöön. Lisäksi taitaa vielä olla, että tietyille paikoille sopivat vain tietyt penkit eli ei voi siirtää penkkiä toisesta kolmanteen riviin. Tästä tosin en ole ihan varma.

Tätä linjaa jos jatkaa niin tietysti Toyota Previa on Avensistakin isompi ja myöskin jo tuotannosta poistunut, mutta siinä on myös sama ongelma, irtopenkit. Corolla Verso on ensimmäinen Toyotan tila-auto jossa on oikeasti toimivat penkkijärjestelyt. Vastaavalla konseptilla pykälää isompi, niin ostaisin heti.

Corolla Verso vaikuttaa muuten toimivalta, mutta seitsemällä penkillä tavaratila on aivan nollissa, eivätkä takimmaiset penkit kovin mukavia taida olla kuin korkeintaan ala-asteikäisille eli ei mitenkään optimaalinen auto esim. oman joukkueen pelireissuille. Kun penkit tuuppaa lattiaan, tavaratila ei juuri eroa perus Corolla farkusta. Jää väliin meikäläiseltäkin.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Mitens toi Dodge Journey? http://www.dodge.fi/mallisto/journey/

Tilava 7-hengen auto jossa on nuo lattiaan aitettavat penkit. Kohtuuhintainen 34100e, toki automaatti maksaa vähän extraa. Ja kaikkea jenkkiheebeliä mukaan:
- ESP
- 17" Alut
- Hälyt
- Bluetooth Handsfree
- Kylmäbokseja
- Automaatti-ilmastointia, jossa säätimet takanakin.
- Vakkari
- Mp3 6 CD:n vaihatajalla
- 600e mukaan saa katosta tulevan DVD:n kaukosäätimellä.
yms.

Moottori on (ainoa vaihtoehto) perusvarma rouskuttaja VW:ltä, jonka hyvät puolet on teho, kulutus ja toimintavarmuus ja huonona puolena traktorimeteli ja vähän huono alavääntö. Silti huomattavasti parempi vaihtoehto kuin Dodgen bensakoneet.

Edit:Ajaa asian Keigykedyn kriteereihinkin?!

Kiitos vinkistä mutta Dodgen sisustus on jotenkin liian muovinen meitsin makuun ja todella halvan näköinen. Lisäksi auto näytti kuvien ja esitteen perusteella melko ahtaalta.
Hondan FR-V se vasta ahtaalta näyttikin tai sitten Hondan kannattaa hankkia uusi valokuvaaja esitteisiinsä.
Eilen kävin kaupassa ja parkissa oli Grand Voyageri vieressä. Näytti kyllä h-vetin moiselta laivalta.

Mitä enemmän näitä nyt on nähnyt ja kommentteja kuullut niin ketjun otsikko on kyllä niin faktaa ku olla ja voi !

Aikaa olis vielä auton upgradeaukseen n 6 kk mutta siinä ajassa markkinoille tuskin tulee mitään järisyttävää ratkaisua meidän ongelmaan.
 
Viimeksi muokattu:

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Mitä enemmän tässä on pyöritellyt asiaa niin rupeaa kyllä toi S-Max olemaan se sopivimmalta kuulostava vaihtoehto. Tila-autoksi lähimpänä farmaria ja koska 3 penkkiriville ei ihan heti oo käyttöä (olettaen että toiselle riville saa 3 kakaraa istumaan istuimineen) niin tavaratilaa jää vielä 1100 litraa mikä on kaksinkertainen määrä mihin isotkaan farmarit pystyvät.

Hyviä ehdotuksia ja kommentteja tosin otetaan vastaan ja jatketaan keskustelua, mikään huomisenpäivän juttu tuo ostopäätös ei ole.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tänään tuli liikenteessä vastaan joku Kian tila-autotaksi, jossa mainostettiin tilaa kuudelle eli lienee 7-paikkainen.
Design tosin oli enemmän sitä Cerato-tyyliä kuin uudempaa Ceed-tyyliä.
Ja onhan sitten S-Maxin isoveli Galaxy, jonka uusi kori on vanhaa paremman näköinen.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko kellään kokemusta Volkswagen Touranista? Näyttäisi yleistyneen liikenteessä viime aikoina. Ainakin päällepäin näyttää mielenkiintoiselta autolta.
 

Särki

Jäsen
Kyllähän noita perheautoja on markkinoilla vaikka kuinka paljon, mutta ostajakunnan kriteerit, tavaramäärän mukana, ovat nousseet tasolla jolle ei mikään auton valmistaja yllä. Vuosia sitten 5-henkinen perhe sopi vallan mainiosta "corollaluokan" menijään matkatavaroineen, mutta tänä päivänä jo ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen tämä alempi c-segmentti tahtoo käyvän pieneksi ja siirrytään corollasta avensikseen. Jos tämän corollaluokan autoja (Touran, Corolla Verso, C-Max, Scenic, Journey jne.) 7:llä istuimilla varustettuina mainostetaan 7 hengen autoiksi, niin on ostajan noloutta jos kuvittelee että tuonne sopii 7 aikuista matkatavaroineen kyytiin! Laskisin nämä 2 aikuisen ja 2 lapsen väljähköksi kulkupeliksi. Jo 5 aikuista corollassa tekee tiukkaa, vaikka matkatavaroita ei olisi mukana laisinkaan, seitsemästä nyt puhumattakaan.

Jos mukaan tulee kolmas lapsi niin seuraavasta luokasta löytyykin sitten isot farmarit Mondeo, Passsat (uusi Golf?), Octavia, Vectra jne tai tila-autot kuten S-max&Galaxy, Grand Voyager, MPV ym. Näihin sopii 5 hengen perhe matkatavaroineen, kunhan jonkunlaista tolkkua pitää mukanan kun matkatavaroita pakkaa (tosin se jos jokin voi olla mahdoton tehtävä, kun pakkaajana toimii perheen emäntä). Mutta jos mukaan pitää saada kahdet lasten rattaat + koira koppeineen, niin siinäpä sitä onkin jo matkatavaraa kerrakseen. Pienen perhepalaverin paikka, sanoisin.

Mutta jos edelleen haaveillaan 7 hengen autosta niin on siirryttävä joko isoihin maatureihin tai pakettiautoihin. Näissä hinnat tahtovat vain karata helposti monen ulottamattomiin.
 
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
Vuosia sitten 5-henkinen perhe sopi vallan mainiosta "corollaluokan" menijään matkatavaroineen, mutta tänä päivänä jo ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen tämä alempi c-segmentti tahtoo käyvän pieneksi ja siirrytään corollasta avensikseen.

Niin eihän siitä mahdottomasti ole aikaa, kun takapenkillä ei ollut turvavöitä saati sitten mitään turvaistuimia. Nykyisiä vaatimuksia vastaavia turvaistuimia/kaukaloita ei vain saa Corollan takapenkille mahtumaan kolmea vierekkäin, vaikka matkatavaroita ei olisi kassin kassia tai rattaan ratasta. Etupenkille ei kannata laittaa, sillä bagin kytkeminen pois ei kuitenkaan ole täysin varma ratkaisu.
 
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
Mitä enemmän tässä on pyöritellyt asiaa niin rupeaa kyllä toi S-Max olemaan se sopivimmalta kuulostava vaihtoehto.

Nostetaanpa ketjua ja kysellään viimeisimpiä kuulumisia. Onko S-Max jo hankittuna ja miltä on vaikuttanut käytännössä? Onko muilla jotain uusia aatoksia perheautoilusta?

Meillä koko katras nyt siis kotona ja vaikka istuimet ja kaukalot niukasti Corollan takapenkille saakin pakattua, oma ajoasento tuo elävästi mieleen kultaisen 90-luvun ja Honda Monkeyn eli pitempiä reissuja sillä ei koko perheen kanssa ajella.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Onko muilla jotain uusia aatoksia perheautoilusta?
On, epätoivo alkaa valtaamaan. Käytännössä tutustuttuna tuo FR-V on ihan samaa sillipurkkimenoa kuin nuo muutkin "patenttiratkaisut". Chrysler Voyager / Grand Voyager lienee ainoa toimiva peli jos haluaa jotain oikeasti tilavaa ratkaisua. Itse olen hiljalleen kallistumassa sille kannalle että uitan Audi A6 tehdasasenteisilla lisäpenkeillä Saksasta ja käytän lisäpenkkejä vain pakon edessä. Vanhemmat naperot kuitenkin alkavat olla sen verran isoja ettei joka reissulle tarvitse matkaankaan lähteä ja toisaalta auto sitten kuitenkin on henkilöauton kokoluokkaa. Reissun päälle sitten suksiboksi katolle jotta tavaratkin mahtuvat.

Juu, ei missään nimessä optimiratkaisu, mutta rajalliset rahavarat (niin, valitettavasti nämäkin realiteetit ovat olemassa...) ja nihkeä suhtautuminen tuollaisen ison tila-auton pitämiseen (kun selkeästi suurin osa ajosta kuitenkin edelleen tulee olemaan työ-, kauppa- ja harrastusmatkoja vajaalla miehityksellä, suurin osa jopa yksinajoa) eivät jätä paljon valinnan varaa. Tietysti moottoripyöräkortin ajaminen ja pärrän hankkiminen olisi sitten yksi vaihtoehto, mutta maksaa saa siinäkin eikä sekään nyt missään nimessä ongelmaton vaihtoehto ole.

Dodge Journeyhän tuossa on pullahtanut kanssa markkinoille jossa on takakontissa myös yksi penkkirivi, mutta edelleen tavaratila-ongelma ei tälläkään ratkea mihinkään. Enkä kyllä k.o. autolle syttynyt muutenkaan. Erittäin suurella mielenkiinnolla kuitenkin otan vastaan miten muut ovat kuljetusongelmia ratkoneet!
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Meillä koko katras nyt siis kotona ja vaikka istuimet ja kaukalot niukasti Corollan takapenkille saakin pakattua, oma ajoasento tuo elävästi mieleen kultaisen 90-luvun ja Honda Monkeyn eli pitempiä reissuja sillä ei koko perheen kanssa ajella.
No sehän on suunniteltu niin että vaimo ajaa, lapset nukkuu. Sinun ei oletetakkaan olevan ajokunnossa viikonloppureissun jälkeen (tai ennen sitä). Itsellä ei ole perheautoilusta kuin takapenkin kokemuksia ja nekin vuosien takaa. Sedaniin (ei corolla) meinaa olla ahdasta jo pelkän normi viikonlopun harrastekamojen mahduttaminen joten innolla odottaa tuota todennäköisesti jossain vaiheessa edessä olevaa ahtautumisraahautumista. Tai sitten istuu kotona hiljaa pimeässä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On, epätoivo alkaa valtaamaan. Käytännössä tutustuttuna tuo FR-V on ihan samaa sillipurkkimenoa kuin nuo muutkin "patenttiratkaisut". Chrysler Voyager / Grand Voyager lienee ainoa toimiva peli jos haluaa jotain oikeasti tilavaa ratkaisua.
Jos auton ei tarvitse olla uusi tai lähes uusi, niin yksi hyvä vaihtoehto Chryslerille on Chevrolet Trans Sport, jollaisen itsekin omistan. Lieneekö niin, että 2005 on tällä erää viimeinen maahantuotu vuosikerta? Joka tapauksessa autoa ei ole enää vähään aikaan tuotu Suomeen. Isoille ja paljon kuluttaville tila-autoille ei ole täällä päin oikein markkinoita. Käytettyjä Trans Sporteja saa ymmärrettävästi sopuhintaan tällä hetkellä. Pieni (joillekin iso) miinus on, ettei autoa saa dieselversiona lainkaan.

Mielestäni Trans Sport on joka suhteessa vankemman oloinen esitys kuin Voyager/Grand Voyager. Viimeisimpien maahantuotujen vuosikertojen kohdalla pikkuviat ovat karsiutuneet aika hyvin pois, isommista puhumattakaan. 90-luvun lopun Transuissa oli jotain jäähdyttäjäongelmia, jolloin uhkana oli jopa yhtäkkinen nesteiden karkaaminen kesken ajon. Samoin vaihdelaatikko oli remonttiherkkä noissa vanhemmissa malleissa. Omani on vuosimallia 2002, ja olen joutunut siihen uusimaan etuakselin molemmat laakerit ja jotain muuta pientä, mutta muuten ei ole ollut valittamista. Lähiaikoina auto menee kyllä vaihtoon, mutta syyt ovat perheen ajotarpeissa eikä autossa.

Tilaa Trans Sportissa on kuin bussissa, 6 aikuista matkustaa ruhtinaallisesti ja 7 vielä siedettävästi. Tavaraa mahtuu vielä silloinkin hyvin mukaan. Oma autoni on nelivetoinen, joskin maavara on sitä luokkaa ettei autolla kannata ajella kärrypolkua pahemmissa paikoissa. Talviliukkailla neliveto on luonnollisesti parhaimmillaan. Kävin Transulla Lapissa viime maaliskuussa ja auto käyttäytyi pohjoisen uraisilla ja jäisillä teillä koko ajan moitteettomasti.

Jos tarvitaan G.Voyager/Trans Sport -luokan tiloja, niin vaihtoehtoina ovat vielä ainakin MB Viano tai VW Caravelle/Multivan. Näiden habitus ei vaan miellytä kaikkia.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Nostetaanpa ketjua ja kysellään viimeisimpiä kuulumisia. Onko S-Max jo hankittuna ja miltä on vaikuttanut käytännössä? Onko muilla jotain uusia aatoksia perheautoilusta?

Meillä koko katras nyt siis kotona ja vaikka istuimet ja kaukalot niukasti Corollan takapenkille saakin pakattua, oma ajoasento tuo elävästi mieleen kultaisen 90-luvun ja Honda Monkeyn eli pitempiä reissuja sillä ei koko perheen kanssa ajella.

Itse asiassa ei ole. Mutta sen verran on homma edennyt että pitkähkön seulonnan jälkeen vaihtoehtoja on tällä hetkellä kaksi kappaletta, joko Ford S-Max tai sitten Ford Galaxy.
Galaxya en ole vielä päässyt koeajamaan kun joku muu oli lauantaina ehtinyt ensin... sinäkö ? :-)

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että joutuisi hankkimaan uuden joka tuntuu mun mielestä ihan päättömältä "sijoitukselta". Käytettyjä (automaattivaihteisia) ei ole myynnissä juuri ollenkaan ja jos on niin hinta on sama kun uudella.

Uusien toimitusaika on n 3 kk Automaan myyjän mukaan.

Kaksoset syntyy n 3 kuukauden kuluttua mutta mitään välitöntä kiirettä ei ole. Nykyiseen Avensis farmariin saadaan kyllä varmaan mahtumaan takapenkille 1 turvaistuin sekä 2 turvakaukaloa. Eli ens kesänä viimeistään olisi sitten vaihdettava. Tuntosarvet on pystyssä ja jos sattuu joku hyvä yksilö eteen tai muuten vaan tulee joku ex-tempore fiilis niin auto vaihtuu vielä tän vuoden puolella.

Mutta noista kahdesta Ford-mallista, kumpikin vaikuttaa erittäin sopivilta meille(2+3). Galaxy on hieman käytännöllisempi tilavamman takatilan ansiosta. Toisaalta S-Max on vähän sporttisempi ja meillä ei ole mitään käyttöä (?) kolmannelle penkkiriville. Galaxy on aina 7 paikkainen kun taas S-Maxia saa ilman kolmatta riviä jolloin takatila on entistä suurempi.

S-Max oli kyllä miellyttävä ajettava, eikä myyjän mukaan Galaxyn ajoominaisuudet poikkea juuri lainkaan.

EDIT: Ja ISOT onnittelut toxteth_terrorille perheenlisäyksestä !
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös