Miksi maailmassa ei ole yhtään PERHEautoa?

  • 40 106
  • 112

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ford c-max. Voit nyt valita stockkan kortilla bensan tai Dieselin samaan hintaan. esim. 1,8 tdci hintaan 22990 ei ole paha hinnaltaan. Tarjous taisi koskea vain 1,8 litrasia.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Multa ääni Voyagerille. Meillä perheessä Äiti isä, 18,17,15,10 ja 5 -vuotiaat lapset, 17 ja 15 vuotiaat tyttöjä. Tavaraa siis riittää. Aina ollaan mahduttu hyvin istumaan, taaimmaisilla penkeillä on ahdasta jos pienimmät haluaa olla keskellä, mutta sinnekin mahtuu. isoja vikojakaan ei ole ollut. Multa ainakin tosi lämpimät suosittelut voyagerista. :)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten Astaran akseliväli (2614) on melkein 10cm lyhempi kuin Zafiran (2703), jos levy on sama?

Se pohjalevy on ennemminkin "pohjalevy", eli kyseessä on alustan rakenneosien muodostama kokonaisuus jota tietenkin voidaan sitten venyttää tai lyhentää tarpeen mukaan.
 

scholl

Jäsen
Se pohjalevy on ennemminkin "pohjalevy", eli kyseessä on alustan rakenneosien muodostama kokonaisuus jota tietenkin voidaan sitten venyttää tai lyhentää tarpeen mukaan.

Niin tottakai jotain pystyy muuttamaan. Jotkut pienet erot ovat ihan semantiikkaa. Olennaista, että pikkuautoille on omansa, keskikokoisille omansa ja suurille omansa etc. Yhdessä pohjalevyssä voimansiirto on yleensä samantyylinen, jousitus voi olla, voidaan käyttää samoja moottoreita. Mitä enemmän samoja osia voidaan käyttää eri autoissa niin sitä halvempaa valmistaminen on. Sitä paitsi luulen, että nimenomaan pohjalevyn suunnitteleminen on pirun kallista.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ford c-max. Voit nyt valita stockkan kortilla bensan tai Dieselin samaan hintaan. esim. 1,8 tdci hintaan 22990 ei ole paha hinnaltaan. Tarjous taisi koskea vain 1,8 litrasia.

Just eilen kaveri haukkui omansa aivan pystyyn. Vuoden aikana oli 4 kertaa hinattu korjaamolle + muutaman kerran oli vienyt auton huoltoon ajamalla. Eikös nuo Fordin dieselit ole muutenkin surullisen kuuluisia "kestävyydestään"?
 

Carlos

Jäsen
Honda FR-V ja CR-V tuli nyt sitten kokeiltua ja en voi muuta sanoa kuin että olen hyvin pettynyt. Molemmat pieniä ja toimimattomia, ei ollut edes lähellä se "ahaa-elämys". Itse asiassa näiden jälkeen se faceliftattu Corolla Verso tuntui jo aika hyvältä. Varsinkin se 7-paikkainen versio tuntuu aika vakuuttavalta. Jos takapenkki olisi hiukan paremmin muotoiltu ja peräkontti karvan verran isompi, tämä olisi jo lähelle täydellistä. Plussana tietysti Toyotan idioottivarma laatu ja luotettavuus.

Näitä muovi-GM:n ja -Fordin tilaratkaisujakin on tullut ihmeteltyä, mutta niille en vaan pysty lämpenemään. Jos se näyttää ankalta, liikkuu kuin ankka ja ääntelee kuin ankka, niin se on todennäköisesti ankka.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Makuasioita toki, mutta ellei Mondeon ajettavuus ole ottanut reilusti takapakkia, en uskaltaisi väittää Corollaa paremmaksi ajettavaksi. Molemmilla olen erinäisen kilometrin sekä kaupungissa että maantiellä ajanut, eikä mulla ole japseja vastaan mitään erityistä, mutta en silti viitsisi mainostaa Cortsun ajettavuutta ennen Mondeota. Tosin matalampihan tuo on, joten lasten pakkaaminen voi olla työläämpää.

Itse olen suunnitellut halvimman diesel Altea XL:n ja Scoda Octavian testaamista. Molempien karvalakkimallit jäävät hinnoiltaan pikkufarkkujen luokkaan, mutta tilaa löytyy enemmän. Molemmissa on mm. yli 500 litran tavaratila.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Toyotan ajettavuus on minun mielestäni todella heikkoa verrattuna moneen muuhun merkkiin. Kokemusta ei tosin ihan kauheasti ole, mutta ainakin ne Corollat millä olen ajellut ovat olleet melkoisia rimpuloita. Kyllä minunkin mielestäni Mondeo Corollan pesee kirkkaasti.
 

Carlos

Jäsen
Ei ole varmaan kovin relevanttia verrata Corollan ja Mondeon ajettavuutta, jälkimmäinen on kuitenkin pykälää isompi auto isommalla raide- ja akselivälillä, joka varmasti tuntuu ajettavuudessa. Ei sen puoleen, tänä vuonna esitelty uusi Corolla on muuten ihan eri auto kuin edeltäjänsä, paljon "isomman" ja miellyttävämmän tuntuinen. Paljoltihan nämä ovat silti makuasioita, joku esim. tykkää VW:n eri henkilöautojen ajettavuudesta, omasta mielestäni ne ovat taas järkyttäviä kivirekiä. Joku tykkää ranskalaisten autojen pehmeydestä, osa ei voi sietää niitä. Osa tykkää japanilaisten "persoonattomasta" käytöksestä, osa ei.

Mutta jos miellyttävää ajettavuutta pitkälläkin matkalla haetaan, niin kaksi parasta tässä maailmassa (omaan makuuni) ovat Audi A6 ja Toyota Camry. Ihan mahtavia molemmat.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Just eilen kaveri haukkui omansa aivan pystyyn. Vuoden aikana oli 4 kertaa hinattu korjaamolle + muutaman kerran oli vienyt auton huoltoon ajamalla. Eikös nuo Fordin dieselit ole muutenkin surullisen kuuluisia "kestävyydestään"?


Saattaa pitää kutinsa. Älkää myöskään ostako Mersun 500 eemeliä, koska tuttavani purkista on hajonnu kahden vuoden ajalta melkeen kaikki sähköön viittavat komponentit. Korjaamon äijät on tullu tutuksi.

Eiköhän nuo luotettavuusongelmat ole auto kohtaisia. Jokaisella mallilla on omat Villmanninsa.
 

Vulak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks. Portland Pirates ja HIFK
Ei ole varmaan kovin relevanttia verrata Corollan ja Mondeon ajettavuutta, jälkimmäinen on kuitenkin pykälää isompi auto isommalla raide- ja akselivälillä, joka varmasti tuntuu ajettavuudessa. Ei sen puoleen, tänä vuonna esitelty uusi Corolla on muuten ihan eri auto kuin edeltäjänsä, paljon "isomman" ja miellyttävämmän tuntuinen. Paljoltihan nämä ovat silti makuasioita, joku esim. tykkää VW:n eri henkilöautojen ajettavuudesta, omasta mielestäni ne ovat taas järkyttäviä kivirekiä. Joku tykkää ranskalaisten autojen pehmeydestä, osa ei voi sietää niitä. Osa tykkää japanilaisten "persoonattomasta" käytöksestä, osa ei.

Mutta jos miellyttävää ajettavuutta pitkälläkin matkalla haetaan, niin kaksi parasta tässä maailmassa (omaan makuuni) ovat Audi A6 ja Toyota Camry. Ihan mahtavia molemmat.

Oikea vastaus ensimmäiseen viestiin on lyhyesti ja ytimekkästi pikkubussi. Autonvalmistajat ovat jo kauan sitten ratkoneen ongelmasi tuomalla näitä pakun näköisiä suurperheen menopelejä markkinoille.

Chrysler ja Mitsubishi ovat taas tehnet näitä farmaritila-autoja jo pitkään joten se Voyager kannattaa käydä koeajamassa kuten myös mitsun Space Wagon tai Grandis.

PS. Muovi GMn ja lauta-fordin 2-3 vuotta vanhat mallit komeilevat kaikkein luotettavimpina autoina tüv:n tekasemilla listoilla. -> www.anusedcar.com
 

scholl

Jäsen
Toyota-autoja voi verrata keskivertosuomalaiseen naiseen, ts. kaverin tyttöystävätyyppiin. Voi olla luotettava, mutta erittäin tylsä, totaalisen epäeroottinen, etkä haluaisi sellaisella ajaa mistään hinnasta. Silti moni sellaisen valitsee, koska se pitää naapurikateuden loitolla.

Jos jumala olisi ollut suomalaisille suosiollisempi, hän ei olisi luonut Toyotaa.

Ja nyt jätin puhtaasti japanilaisten likaiset kauppapoliittiset touhut viime vuosikymmeniltä kommentoimatta.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Se joka pitää Toyotan tai Nissanin ajettavuutta parempana, kuin jonkun saksalaisen auton ajettavuutta, ei todennäköisesti ole saksalaisella edes ajanut.

Erään vuokraamon omistaja sanoi minulle taannoin kokeiltuaan vuokraamoonsa kalustoon kuulunutta -06 Corollaa:" Nyt mä ymmärrän miksi Toyotan korjaamon sijaisauto pitää aina olla Toyotan - jos ne asiakkaat pääsisi ajamaan jollain muulla autolla, niin eihän ne ostais Toyotaa ikinä".

Toinen esimerkki: kaveri vaihtoi keväällä Toyota Avensiksensa VW Passattiin. Koejon jälkeen oli ajatellut, että eihän toi nyt ajettavuudeltaan niin paljon parempi ollut, kun mitä odotin, mutta tyylikkyys on aivan eri tasolla. Kaveri ajeli sitten vanhempiensa luokse Itä-Suomeen ja palattuaan sieltä ihmetteli, kun ei ajomatkan jälkeen väsyttänyt ollenkaan eikä mihinkään paikkaan sattunut vaikka oli juuri ajanut pysähtymättä 500km. Toyotalla oli pakko kuulemma pysähdellä.

No toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä...ja joku vieläpä molemmista.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Niin. Auton ostamisessahan ei ole mitään muuta väliä kuin että isompi, nopeampi, kalliimpi kuin naapureilla. Kenelläkään ei tietysti saa olla samanlaista. Voi kun olisi yhtä vaikeaa muidenkin käyttötavaroiden ostaminen. En ole kateellinen, rahallahan niitä saa ja toistaiseksi minulla on sille parempaakin käyttöä kuin parempi/uudempi auto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se joka pitää Toyotan tai Nissanin ajettavuutta parempana, kuin jonkun saksalaisen auton ajettavuutta, ei todennäköisesti ole saksalaisella edes ajanut.

Eihän nuo uudet Toyotat/muut japsit nyt todellakaan mitään huonoja ole ajaa, varsinkaan jos ei ole kokemuksia muista autoista. Mutta jos on joskus saanut jonkin aikaa ajaa esim. saksalaisella autolla niin ei sille mitään mahda että se japsi vaan tuntuu jotenkin "ohkaiselta" sen jälkeen. Mutta tosiaan, ei oikeastaan enää minkään nykyauton kohdalla voi puhua että olisivat huonoja ajaa. Toiset vaan on vielä parempia kuin toiset...
 

Glove

Jäsen
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta otsikon kysymykseen ei ole kuin yksi vastaus. Maailmassa on yksi oikea tila-auto johon mahtuu aikuisten oikeesti monilapsinen perhe ja tavarat. Chrysler Grand Voyager. Tähän tulokseen tulin kun vuosi sitten etsin perheelle uutta autoa. Muissa tuntuu olevan vähintään se tilanne, että seitsemänpaikkaisena tavaratila jää ihan onnettomaksi. Finanssipoliittisista syistä johtuen jouduin ostamaan tavallisen Voyagerin, johon olen kyllä ollut tyytyväinen, toistaiseksi on tila riittänyt.
 

scholl

Jäsen
Nythän uudesta ei tule kai lyhyttä Voyageria enää ollenkaan, joten pysäköinti- sekä finanssipoliittisista syistä auton myyntimäärät tulevat vähentymään.

Surffasin vähän netissä ja jos itse olisin samassa tilanteessa, että tarvitsisi tilavaa autoa niin saattaisin uittaa ulkomailta itselleni Chrysler Pacifican. Ei tietystikään niin iso kuin Grand Voyager, mutta jos ei niin paljon tilaa tarvi. Aika menevännäköinen kuitenkin.
 

Carlos

Jäsen
Se joka pitää Toyotan tai Nissanin ajettavuutta parempana, kuin jonkun saksalaisen auton ajettavuutta, ei todennäköisesti ole saksalaisella edes ajanut.

Erään vuokraamon omistaja sanoi minulle taannoin kokeiltuaan vuokraamoonsa kalustoon kuulunutta -06 Corollaa:" Nyt mä ymmärrän miksi Toyotan korjaamon sijaisauto pitää aina olla Toyotan - jos ne asiakkaat pääsisi ajamaan jollain muulla autolla, niin eihän ne ostais Toyotaa ikinä".

Toinen esimerkki: kaveri vaihtoi keväällä Toyota Avensiksensa VW Passattiin. Koejon jälkeen oli ajatellut, että eihän toi nyt ajettavuudeltaan niin paljon parempi ollut, kun mitä odotin, mutta tyylikkyys on aivan eri tasolla. Kaveri ajeli sitten vanhempiensa luokse Itä-Suomeen ja palattuaan sieltä ihmetteli, kun ei ajomatkan jälkeen väsyttänyt ollenkaan eikä mihinkään paikkaan sattunut vaikka oli juuri ajanut pysähtymättä 500km. Toyotalla oli pakko kuulemma pysähdellä.

No toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä...ja joku vieläpä molemmista.

Tämä on juu niin tätä. Itse taas en tosiaan menisi sanomaan että "saksalainen" auto on parempi ajaa kuin Toyota tai joku muu japsi. Itse esim. en tykkää yhtään VW:n henkilöautoista, järkyttäviä ja meluisia kivirekiä. Opelille en vaan lämpene, Mersut ja Bemaritkaan eivät sytytä yhtään. Tosiaan Audi on ainoa saksalainen jonka laittaisin luokkaan "helvetin hyvä ajaa".

Mutta mallikohtaista tämä on myös paljon, olen samaa mieltä että esim. Toyotan Corolla ja Avensis eivät ole niitä sytyttävimpiä ajaa, mutta ihan jees kuitenkin. Sen sijaan sitten Camry (jota ei nykyään edes tuoda Eurooppaan) on aivan mahtava. Olen ko. pirssillä ajanut useampaan kertaan etelä-Ranskasta/Sveitsistä yhtä soittoa Tukholmaan, eikä tuntunut missään. Keskinopeudella (mukaanlukien lautat ja tankkaamiset) reippaasti yli 100km/h.
 

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnon kravatti ja Mikin ylädekki
Chryslerin Grand Voyager on tilavuudeltaan ja muunneltavuudeltaan aivan helmi! Ajelin kolme vuotta moisella -97 mallisella tuontivermeellä, eikä pirssissä ilmaantunut mitään sen suurempaa vikaa. Ameriikkalaisen auton tunnoton kyyti sopi meikäläiselle, ainoa varsinainen vika kyseisessä autossa oli varsin suuri bensan kulutus, jonka vuoksi auto oli vaihdettava. Työn luonteen muututtua reilusti enemmän ajopainotteiseksi, ei tuo 9l/100km (maantieajo) ole pidemmän päälle kovin järkevää, varsinkin kun kaupungissa kääntelyyn ei meinaa 15l/100 riittää.

Tilalle perheeseen saapui Volvon V70 D5, joka tuntuu ihan kaninkopilta tilojensa puolesta. Kulutus on maltillinen 5,5l/100, takatilat vertalemistani farmareista erinomaiset. Käytännöllisyydeltään ei voi kuitenkaan edes verrata Grand Voyageriin. Ajo-ominaisuuksiltaan Volvon diesel pieksee Chryslerin 3,3V6-koneen mennen tullen, mutta kyllä Chryslerilläkin ohi pääsi tarvittaessa.

Jos siis puhtaasti tilan ja käytännöllisyyden kautta autoa hankkisin, niin Grand Voyager olisi ehdoton valinta. Volvoonkin mahtuu vielä, mutta perheen pääluvun lisääntyessä mahdollisesti nykyisestä, niin tiiviiksi käy tunnelma.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mutta mallikohtaista tämä on myös paljon, olen samaa mieltä että esim. Toyotan Corolla ja Avensis eivät ole niitä sytyttävimpiä ajaa, mutta ihan jees kuitenkin. Sen sijaan sitten Camry (jota ei nykyään edes tuoda Eurooppaan) on aivan mahtava.

Komppaan Carlosta tässä Camry casessa! Henkilökohtainen kokemus rajoittuu hyvin pitkälti saksalaisiin, mutta nyt olen (olosuhteiden pakosta, uutta autoa odotellessani) ajanut viimeiset kolme kuukautta Camrylla. Todella hyvä ajaa ja eroa on kuin yöllä ja päivällä esimerkiksi kaverini pari vuotta vanhaan Corollaan, jolla olen kerran apukuskina ajellut lappiin. Todella ihmeellistä, ettei Camrya maahantuoda Eurooppaan? Jenkkien eniten myyty automalli kuitenkin, käsittääkseni? Kannattaa testata ihan uteliaisuudesta, esimerkiksi duuni- tai lomareissun yhteydessä Euroopan ulkopuolella, jos olette autoa vuokraamassa.

En minä silti itselleni Camrya ostaisi. Minä voin ainakin tunnustaa, että auton valinnassa ulkonäöllä ja "persoonallisuudella" on iso merkitys. Camry on pikemminkin rationaalinen valinta, noin niinkuin ihan positiivisessa mielessä.

Oletkos Carlos käynyt testaamassa B-sarjan mersua? En uskalla suositella varauksetta, kun en ole sun kriteerien perusteella takapenkin tilaratkaisuja tarkastellut. Auto kuitenkin "tuntuu" suht. leveältä ja tavaratilaakin löytyy kohtuullisesti. Kannattaa ainakin käydä testaamassa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Mutta mallikohtaista tämä on myös paljon, olen samaa mieltä että esim. Toyotan Corolla ja Avensis eivät ole niitä sytyttävimpiä ajaa, mutta ihan jees kuitenkin. Sen sijaan sitten Camry (jota ei nykyään edes tuoda Eurooppaan) on aivan mahtava. Olen ko. pirssillä ajanut useampaan kertaan etelä-Ranskasta/Sveitsistä yhtä soittoa Tukholmaan, eikä tuntunut missään. Keskinopeudella (mukaanlukien lautat ja tankkaamiset) reippaasti yli 100km/h.

Camrya en ole koskaan ajanut, joten siihen on paha sanoa juuta tai jaata, mutta Corolla ja Avensis ovat yksinkertaisesti kamalia ajaa.
 

scholl

Jäsen
Todella ihmeellistä, ettei Camrya maahantuoda Eurooppaan?

Ei se mene Euroopassa kaupaksi kuin Venäjällä. Täällä ei ole samanlaista isojen sedaneiden markkinoita kuin Jenkeissä, koska autot ovat keskimäärin pienempiä. Täällä isona ostetaan sitten helpommin joku premiummerkki. Toyotakin pyrkii myymään isompia tai kalliimpia autoja täällä mielummin Lexuksina.

90 luvun alun Camry-farmari on varmaan yksi kaikkien aikojen rumimmista autoista.
 

scholl

Jäsen
Se, että lyhyt Voyager jäi pois, ei tarkoita pitkällä aikavälillä sitä, etteikö sitä vastaavaa autoa ole tarjolla, vaan Dodge Journey tulee korvaamaan lyhyen Voyagerin. Tämä asia on jäänyt toteamatta. Eli siis Voyager on jatkossa vain Grand Voyager, mutta Dodge pelastaa heidät, joille riittää pienempi ja halvempi.
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Oikeasti iso farmari

En tiedä hakeeko Carlos uutta autoa mutta OIKEASTI tilava perheauto on 91-96 vuosina valmistetut Chevyn ja Buickin farmarit. Seitsemän Juhoputtea matkustaa mukavasti, takaluukkuun menee heittämällä kaksi täyttä jääkiekkovarustekassia, pienellä sovittelulla kolme ja taustapeilistä näkee edelleen. Mukavuus aivan omaa luokkaa ja sopankulutus isoksi autoksi yllättävän pientä, 9-14l/satasella (ok, itse en saa painavasta jalasta johtuen menemään tuohon 9:ään mutta emäntä saa sen siihen). Se tietysti näissä on että ne on jo vanhoja mutta yleensä melko vähän ajettuja. Perustekniikka on yksinkertaista ja vuosikymmeniä vanhaa joten lastetaudit on ehtinyt karisemaan pois, ainoat nykyaikaa edustavat asiat on ruiskukone, airbagit ja ABS-jarrut ja vanhanaikaisesta tekniikasta johtuen tekniikan osat on halpoja. Jos Carlos osaa itse, tai jos on joku tuttu joka puuhailee jenkkien kanssa, niin kaikki huollot pystyy tekemään itse, tältä osin ylläpito ei tule kalliiksi, tosin, käyttömaksu tulee nousemaan todella rajusti parin vuoden päästä mutta minkäs sille sitten voi. Nettiautosta vilkaisin niin siellä oli parikin myynnissä Tuusulassa? olevassa autoliikkeessä, toinen on Buick joka on vihaisemmalla 5,7 litraisella kasilla, toinen on Chevy 5 litraisella kasilla, kulutuksessa näissä ei käsittääkseni ole isoa eroa. Käy koeajamassa, ja varo ettet jää koukkuun, itse kävin neljä vuotta sitten ihan vaan vilkaisemassa omaa proomua ja koeajon jälkeen se jäi lapaseen nyt alkanut alustavasti miettimään auton vaihtoa mutta kun samoilla tiloilla ja mukavuudella olevia ei vaan ole, niin pidän tuon.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Kun en autoista kovin paljon tiedä niin luotan pitkälti palstaveljien kommentteihin.
Vuodenvaihteessa perheeseen tulee 2 uutta asukkia jos kaikki menee hyvin ja tarvetta on yhtäkkiä PERHEautolle. Ruokakuntaan kuuluu jo entuudestaan vaimoke ja vajaa 2 vuotias tyttö. Kaksosten synnyttyä farmari-avensis ei enään riitä. H-vetin sääli koska tämä oli ehdottomasti tähänastisista kieseistä mieluisin.

Täällä on haukuttu noita ranskalaisia sen verran että suunnitelmissa ollut C4 Grand Picasso taitaa jäädä hankkimatta.
Tällä hetkellä mielessä pyörii seuraavat vaihtoehdot :
Ford S-Max
Chrysler Grand Voyager
Mitsubishi Grandis

Mielelläni ottaisin vastaan muita ehdotuksia

Kriteerit :
-Automaattivaihteinen
-Vuosimalli 2005-> (mielellään ei kuitenkaan uutta)
-Suuri ja korkea tavaratila johon mahtuu kaksosten rattaat pystyyn ja muutenkin on aina kamaa niin ¤:sti
-Luotettava, autolle päivittäinen tarve eikä aika riitä ramppaamaan korjaamolla joka kuukausi

Paljon tulee pyörittyä ostoskeskuksissa ja parkkiruudut ovat melko ahtaita joten tuo Grand Voyager tuntuu aika isolta ja kulutuskin näyttää olevan todella kova.
Mahtaakohan S-Maxin ja Grandisin tavaratilan korkeus riittää noihin kaksosten rattaiden pystyssä kuljettamiseen ?
Mitens tää verouudistus nyt menee jatkossa, kulutukesta,painosta ja päästöistä rokotetaan, mutta kuinka isot erot on esim Grand Voyagerin ja S-Maxin välillä ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös