Miksi finaalit lässähtävät joka vuosi?

  • 70 581
  • 193

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Onnea JYP ja olihan tämä ihan huikea finaalipeli tämä viimeinen ja muutenkin hienot finaalit, vaikka taas aika nopeasti ratkesikin eli viidennessä pelissä. Sanoisin aivan kuten välierissä, siinä missä Jokerit, myös Pelicans taisteli hienosti, mutta parempi voitto eli täytyy sen verran mennä tuloksen taakse, otteluvoitot 4-1, ei selittelemistä, mutta kovia taistelupelejä jokainen.

Ja jos näitä JYP:in mestaruuksia vertaa, niin olihan tämänkertainen finaalisarja jotain aivan muuta kuin vuoden 2009 finaalit Kärppiä vastaan, se oli varmaan viime vuoden ohella yksi tylsimmistä finaalisarjoista. Tällä ei siis todellakaan ole mitenkään tarkoitus vähätellä JYP:in ensimmäistä mestaruutta, mutta tätä toista arvostan enemmän juuri tästä syystä.

Niin hienoja finaalit oli, että olisin ihan katsojana toivonut, että Pelicans olisi vielä siirtänyt ratkaisun ainakin kuudenteen peliin.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Ensimmäistä kertaa sitten kevään 1990 SM-liigassa pelataan kuudes finaali. Toki välissä 15 kauden ajan (1992-2007) mestari ratkaistiin paras viidestä -menetelmällä, mutta kuitenkin tänä vuonna finaalit eivät vihdoin lässähtäneet.
 

bulftrik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins, MM, LHC
Koska viimeksi finaalit ovat menneet legendaariseen Game Seveniin? Hieno sarja tulossa tänä vuonna.

Edit: eiku joo, ajatusvirhe. Eli ilmeisesti ei koskaan, koska tuo paras seitsemästä -sarja on niin uusi.
 
Viimeksi muokattu:

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Miksi finaalit lässähtävät joka vuosi?


Niin, tällä kertaa ei. Nyt lässähti koko kausi jo runkosarjassa. Jee.

Mutta hyvä jos jopa jotkut finaalipaikkakuntien ulkopuoliset saavat tästä skeidasta vielä jotain kicksejä. Silloin tässä on vielä jotain toivoa tulevaisuuden suhteen perseraiskauksen jäljiltä.
 

Giba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kainalniemen Hiki
Koska viimeksi finaalit ovat menneet legendaariseen Game Seveniin? Hieno sarja tulossa tänä vuonna.

Game Seveniin ei käsittääkseni koskaan ole menty. Jokerit-TPS meni vuonna 1995 viidenteen finaaliin, silloin pelattiin vielä paras viidestä sarja.

Korjatkoon joku, jos olen väärässä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Toki tässä nyt on oma lehmä ojassa, mutta jos nuo pelit ei kelpaa, niin imeköön äitiään pari kertaa. Ymmärrän täysin, jos oma porukka ei ole mukana, niin ei kiinnosta. Mutta HMV-finaaleista on kenenkään janarin turha napista. Nyt on sitä kuuluisaa draamaa ja rytinää.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Toki tässä nyt on oma lehmä ojassa, mutta jos nuo pelit ei kelpaa, niin imeköön äitiään pari kertaa. Ymmärrän täysin, jos oma porukka ei ole mukana, niin ei kiinnosta. Mutta HMV-finaaleista on kenenkään janarin turha napista. Nyt on sitä kuuluisaa draamaa ja rytinää.
Jotenki ei vaan, ei vaan vittu lähe. Toki tää on vaan mun mielipide. Se on totta, että sitä oikeaa draamaa ja rytinää kyllä on varmaan enemmän kuin koko kaudella yhteensä, ja parempi finaalisarja kuin vuosi sitten, vaikka silloin oli sentään oma jengi mukana. Hienoa, että edes viimeiset 7 ottelua kaudesta pelataan ihan jääkiekkoakin. Kiinnostus vaan lässähti jo aiemmin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvää äijjjjä-hokia. En nyt ihan silmä kovana ole seurannut, mutta töllö on ollut auki kaikissa peleissä ja toisella silmällä kurkkinut. Kovia kaksinkamppailuja, paljon taklauksia, huikeita maaleja ja maalivahteja, pikkusikaa, periksiantamattomuutta.

LÄTKÄÄ!

Kiitos molemmille jengeille.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Tietty näistä pitäs nyt nauttia koko vuoden edestä vähän kuin BOL tossa edellä, koska syksyllä palataan taas tuttuun ämmäilyyn ja housuun paskomiseen tässä sählyliigassa.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Todellakin ollut aivan huikeat finaalit, ja tällä kertaa oikeasti kumpi tahansa tämän voi viedä. Jos ei nämä finaalit kiinnosta, niin tuskinpa SM-Liigasta sitten voi kiinnostaa mikään. Neutraalin katsojan näkökulmastakin tämä on ollut kiinnostavaa. Tässä finaalisarjassa on tapahtunut kaikkea mit vain voi toivoa. Toivottavasti venyy game seveniin.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Todellakin ollut aivan huikeat finaalit, ja tällä kertaa oikeasti kumpi tahansa tämän voi viedä. Jos ei nämä finaalit kiinnosta, niin tuskinpa SM-Liigasta sitten voi kiinnostaa mikään.
Ei se mun kausikorttia pelasta vittuakaan, jos koko kauden aikana pelataan 7 peliä jääkiekkoa ja niissä ei edes ole oma jengi mukana. Tietty tähän kiinnostukseen aina vähän vaikuttaa onko se oma jengi pelannu huonon vai hyvän kauden, mutta kuitenkin.

Tää koko liiga on niin vitsi, ettei se edes ansaitse tällaisia finaaleja. Toivottavasti porukka nyt ei pelkkien finaalien takia unohda minkälainen farssi tää kausi kokonaisuudessaan oli jääkiekolle.

EDIT: Ehkä parempi että avaan bissen ja lopetan itteni toistamisen. Nauttikaa finaaleista, pojat ja tytöt!
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanottakoot vielä, että oikeasti mun lätkäkausi loppuu sillä kellonlyömällä, kun HIFK:n kausi loppuu. Jotenkin kuitenkin lohduttavaa, että pleijareissa annetaan pelata lätkää, kuten sitä kuuluukin pelata.

Ja minä, jos kuka ymmärrän oman jengin paskan kauden tuskan. Ei tämä siitä paskasta vie pois yhtään mitään.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
..Tää koko liiga on niin vitsi, ettei se edes ansaitse tällaisia finaaleja. Toivottavasti porukka nyt ei pelkkien finaalien takia unohda minkälainen farssi tää kausi kokonaisuudessaan oli jääkiekolle...

Juuri näin. Koko kausi ollut käsittämätön farssi joka osa-alueella, ettei nämä kieltämättä HUIKEAT finaalit sitä pelasta.
Syksyllä palataan siihen HMV paskaan jossa tuomarit vetää pääroolia. Sitä odotellessa..
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Sanottakoot vielä, että oikeasti mun lätkäkausi loppuu sillä kellonlyömällä, kun HIFK:n kausi loppuu.

Mulla olisi sama juttu Ässien kohdalla. Vaikka olen aika kova penkkiurheilija, niin raja menee juurikin oman joukkueen kohdalla. Toki jos ilmaiskanavilta pelejä tulee niin ne tulisi katsottua mutta en maksaisi extraa jos Ässät ei pelaa.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Jotenki ei vaan, ei vaan vittu lähe. Toki tää on vaan mun mielipide. Se on totta, että sitä oikeaa draamaa ja rytinää kyllä on varmaan enemmän kuin koko kaudella yhteensä, ja parempi finaalisarja kuin vuosi sitten, vaikka silloin oli sentään oma jengi mukana. Hienoa, että edes viimeiset 7 ottelua kaudesta pelataan ihan jääkiekkoakin. Kiinnostus vaan lässähti jo aiemmin.

Sua ei vaan kiinnosta lätkä. Katsotko änäriä, mm-kisoja tai olympialaisia?

Mun mielestä nää finaalit on ollu parempaa viihdettä kuin viime vuoden finaalit, vaikka siellä oma joukkue voittikin.

Ehkä sun juttu on se sämpylänjakaminen ja kukkahattutätien tyylinen pahoinvoiminen väärinkannatuksesta. Siitä saat ainakin kiksejä!
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sua ei vaan kiinnosta lätkä. Katsotko änäriä, mm-kisoja tai olympialaisia?

Ei tuostakaan voi kauheasti vetää johtopäätöksiä, jos ei majulätkä tai NHL kiinnosta. Mua ei kiinnosta kumpikaan noista. Voin toki katsoa jotain yksittäistä matsia ja monesti esim. Suomen pelejä katsonkin, mutta en mä niistä mitään saa. En voi pahoin, jos Suomi voittaa - tietenkään -, mutten myöskään juokse turuilla ja toreilla tuulettamassa, miten "ME" voitettiin.

Mua kiinnostaa oikeastaan ainoastaan IFK. Annan sen fanittamiselle kaikkeni eikä kauden päättymisen jälkeen jää rotsiin mitään. Silti katson kuitenkin olevani "oikeinkannattaja", joka ei arvosta minkäänlaista huliganismia pätkääkään ja jonka mielestä spontaanit tappelut kuuluvat lätkään. Myös sääntöjen rajamailla pelaaminen on ihan ok, jos rottapelaajalla itsellään kestää kantti vastata puhelimeen kutsun käydessä. Arvomaailmaani kuuluu myös, että pelaajien pitää loppupeleissä kunnioittaa peliä ja kanssapelaajia.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Itsellänikin kyllä menee yleensä into kun KalPa tippuu, mutta tänä vuonna näitä finaaleja on kyllä seurannut suurella mielenkiinnolla, ehkä monena vuonna finaalit on lässähtänyt siksi että oikeita mestarisuosikkeja on ollut vain se yksi ja sarja on ollut nopeasti taputeltu. Tässä sarjassa ollaan kuitenkin nähty viihdyttävää lätkää ja vihdoin myös sitä fyysisyyttä, voi kun myös runkosarjassa saataisiin pelata näin kovaa ja antaa myös taklauksiakin.

Mutta minusta myös tuntuu että moni oman joukkueen pudottua laukoo jo suoraan että finaalit on paskaa ja vetää sillä asenteella loppuun, niin tällöin on vaikea saadakkaan muitten peleistä mitään irti.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Ei tuostakaan voi kauheasti vetää johtopäätöksiä, jos ei majulätkä tai NHL kiinnosta. Mua ei kiinnosta kumpikaan noista. Voin toki katsoa jotain yksittäistä matsia ja monesti esim. Suomen pelejä katsonkin, mutta en mä niistä mitään saa. En voi pahoin, jos Suomi voittaa - tietenkään -, mutten myöskään juokse turuilla ja toreilla tuulettamassa, miten "ME" voitettiin.

Mua kiinnostaa oikeastaan ainoastaan IFK. Annan sen fanittamiselle kaikkeni eikä kauden päättymisen jälkeen jää rotsiin mitään. Silti katson kuitenkin olevani "oikeinkannattaja", joka ei arvosta minkäänlaista huliganismia pätkääkään ja jonka mielestä spontaanit tappelut kuuluvat lätkään. Myös sääntöjen rajamailla pelaaminen on ihan ok, jos rottapelaajalla itsellään kestää kantti vastata puhelimeen kutsun käydessä. Arvomaailmaani kuuluu myös, että pelaajien pitää loppupeleissä kunnioittaa peliä ja kanssapelaajia.

Niiin, eli ei kiinnosta lätkä vaan oma joukkue.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niiin, eli ei kiinnosta lätkä vaan oma joukkue.

Niin. Ehkä se sitten on niin. Vaikka ei mua kyllä kiinnosta HIFK-fudis, -käsipallo, --pilleri tai -salibandy yhtään. Että kai se on både-och. Olen kyllä joskus seurannut oikeinkin innokkaasti maju-lätkää, mutta enää ei jaksa sytyttää sekään.

Kyllä mä lätkästä lajina diggaan tosi paljon. Voi olla, että se intohimo yhtä seuraa kohtaan vaan syö niin paljon siitä "kokonaisasteesta" sitten. Ja onhan se ajankäyttökysymyskin, kun on perhettä ja muutakin elämää pitäisi aina välillä olla.

No, onneksi mut korvaa noin miljoona Karjala-lippis-kansalaista, joita kiinnostaa ainoastaan maju-lätkä. Kauhun tasapaino on taattu.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Nämä voi jo nyt melkeinpä julistaa 2000-luvun tähän astisista finaaleista parhaiksi. Tällaista sen kuuluukin olla.

Ainut mikä vähän latistaa on se, että kummallakaan ei ole sellaista aivan mieletöntä yksilöä - siis kenttäpelaajista. Siis sellaista tyyliin Caloun, Eaves 09, Azevedo, MG, Leino 08 jne.

Savinainen ja Nieminen ovat toki mielettömiä taistelijoita mutta puhunkin sellaisesta kiekollisesta taikurista.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Tietty näistä pitäs nyt nauttia koko vuoden edestä vähän kuin BOL tossa edellä, koska syksyllä palataan taas tuttuun ämmäilyyn ja housuun paskomiseen tässä sählyliigassa.

Ei kai finaalien lässähtämisestä voida puhua (kuten siis ketjun otsikko kuuluu), jos ne on parempaa peliä kuin muu kausi on ollut? Siis nimenomaan tunnetasoltaan ja fyysisyydeltään.

No, omasta mielestäni parhaat finaalit menossa pitkään aikaan. Jopa 2000-luvun parhaat -arvio ei välttämättä kauheasti valehtele. Varmasti joukkueiden tasaisuus on osaltaan tähän syynä, mutta veikkaan että osansa on myös joukkueiden pelityylistä ja persoonista. Ei ole mitään tunteen tappavaa maalintakana hautomisia, vaan pelataan fyysistä ja suoraviivaista kiekkoa ja siinä sivussa auotaan päätä ja tönitään tilanteiden jälkeen. Just niinkuin pitääkin! Eikä tämä suinkaan tarkoita, etteikö pelillisestikin pelattaisi hyvää kiekkoa, molemmilla on toimiva pelitapa johon on hyvä nojata.

Hienoa viihdettä, kerta kaikkiaan. Peukku molemmille joukkueille!
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän vuoden osalta lässähtämisistä on aivan turha puhua. On todella virkistävää huomata, että finaalissa on pitkästä aikaa kaksi tasaväkistä joukkuetta, joista kummallakin on mahdollisuus mestaruuden kaappaamiseen. Tästä johtuen olen minäkin seurannut SM-liigan finaaleita, vaikka normaalisti oma SM-liigan seuraaminen loppuu sen sileän tien, kun HIFK liittyy laurukuoroon, mutta tosiaan nyt on tullut ihan viihdearvon takia seurattua tätä sarjaa.

Kiitokset molemmille joukkueille jo etukäteen (edes hetkittäisestä) urheilullisuuden palauttamisesta SM-liigaan!
 

Wanhajalka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Isot Totovoitot, Gracefull Swamp
Ainut mikä vähän latistaa on se, että kummallakaan ei ole sellaista aivan mieletöntä yksilöä - siis kenttäpelaajista. Siis sellaista tyyliin Caloun, Eaves 09, Azevedo, MG, Leino 08 jne.Savinainen ja Nieminen ovat toki mielettömiä taistelijoita mutta puhunkin sellaisesta kiekollisesta taikurista.

Tästä on aiheutunut se, että suuret höpöhöpö -mediat eivät kirjoita finaaleista läheskään niin paljon, kuin IFK:n tai Jokerien ollessa finaaleissa. Tämä on tietysti hyvä asia, mutta herättää samalla kysymyksiä. Onko ko. mediat kiinnostuneita vain omaa myyntiä pönkittääkseen ns. täytejutuista, joissa rakennellaan ihmeellisiä henkilötarinoita? Eikö ko. mediat itseasiassa olekaan kovin kiinnostuneita itse lajista?

Nämä ovat olleet mahtavat finaalit. Itse peli on pääosassa, ei synteettiset henkilötarinat eikä höpöhöpö arvailut.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ainut mikä vähän latistaa on se, että kummallakaan ei ole sellaista aivan mieletöntä yksilöä - siis kenttäpelaajista. Siis sellaista tyyliin Caloun, Eaves 09, Azevedo, MG, Leino 08 jne.

Minua häiritsee enemmän se, että Ässistä puuttuu sellainen seuraikoni kuin mitä Ville Peltonen HIFK:ssa (2011), Ville Vahalahti TPS:ssä (2010), Kalle Koskinen JYPissä (2009 ja 2012) ovat (olleet). Itse asiassa Ässissä ei ole vuosiin pelannut tällaista pelaajaa, ja tämän hetken Ässät tunnetaan paremmin Lukon kasvateista kuin omistaan. Ei Ässien hurmos ole jättänyt kylmäksi, mutta olisihan sitä vielä hienompaa katsoa, jos siellä pelaisi edes yksi jarikorpisalo.

Nämä ovat olleet mahtavat finaalit. Itse peli on pääosassa, ei synteettiset henkilötarinat eikä höpöhöpö arvailut.

Näin se on, mutta jotta finaaliit jäisivät historiaan, kaipaavat ne nimiä. Kymmenen vuoden päästä ei nyky-Ässistä montaa nimeä Porin ulkopuolella muisteta. Paitsi mahdollisesti Tampereella ja Raumalla.

Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että nyt meneillään olevat finaalit on parasta SM-kiekkoa pitkään aikaan. Minä vain satun olemaan sellainen, että ajattelen historia-aspektia jo nykyhetkellä.
 
Viimeksi muokattu:

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Iso-Britannia vs Tanska
  • 8.00
  • 6.40
  • 1.26
Saksa vs Kazakstan
  • 1.25
  • 6.60
  • 8.00
Tshekki vs Itävalta
  • 1.12
  • 10.00
  • 12.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös