Miksi finaalit lässähtävät joka vuosi?

  • 70 591
  • 193

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hemmetin tiukka sarja tulossa. Pitkästä aikaa tasainen pari ja ei osaa kyllä yhtään sanoa miten käy..... Se että näitä ei näytetä "kansallisilla" kanavilla on helvetin noloa. Mistä me saadaan uusia faneja liigalle jos pelejä pitää katsoa maken, penan ja esan kanssa myhäilevässä matruusissa

Rupeankin nyt katsomaan mestareiden liigaa jonka Yle on ostanut minun rahoillani.
 

nataS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hemmetin tiukka sarja tulossa. Pitkästä aikaa tasainen pari ja ei osaa kyllä yhtään sanoa miten käy..... Se että näitä ei näytetä "kansallisilla" kanavilla on helvetin noloa. Mistä me saadaan uusia faneja liigalle jos pelejä pitää katsoa maken, penan ja esan kanssa myhäilevässä matruusissa

Rupeankin nyt katsomaan mestareiden liigaa jonka Yle on ostanut minun rahoillani.
Sitä voi vain kysyä, että miksi Ylen rahoilla näytetään ennemmin jalkapallon mestareiden liigaa kuin vaikka jääkiekon SM-liigaa tai MM-kisoja. Olen käsittänyt, että yksi Ylen olemassaolon ja erityisaseman tarkoituksia on turvata juurikin kansallisesti tärkeiden asioiden näkyvyys ilmaiseksi televisiossa. Nyt oikeastaan kaikki kansalliset palloilusarjat ovat maksukanavilla samoin kuin monien lajien maaottelutkin. Sen sijaan Yle katsoo tarpeelliseksi näyttää ulkomaalaisten jalkapallojoukkueiden pelejä sekä ulkomaalaisia kovalla rahalla ostettuja tusinasarjoja (HBO), joita tulee kyllä riittävästi jo kaupallisilta mainosrahoitteisilta kanavilta. Voisi kysyä, että onko Ylen olemassaololle enää mitään tarkoitusta kun se ei hoida sille asetettua tehtävää millään tavoin.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Sitä voi vain kysyä, että miksi Ylen rahoilla näytetään ennemmin jalkapallon mestareiden liigaa kuin vaikka jääkiekon SM-liigaa tai MM-kisoja. Olen käsittänyt, että yksi Ylen olemassaolon ja erityisaseman tarkoituksia on turvata juurikin kansallisesti tärkeiden asioiden näkyvyys ilmaiseksi televisiossa. Nyt oikeastaan kaikki kansalliset palloilusarjat ovat maksukanavilla samoin kuin monien lajien maaottelutkin. Sen sijaan Yle katsoo tarpeelliseksi näyttää ulkomaalaisten jalkapallojoukkueiden pelejä sekä ulkomaalaisia kovalla rahalla ostettuja tusinasarjoja (HBO), joita tulee kyllä riittävästi jo kaupallisilta mainosrahoitteisilta kanavilta. Voisi kysyä, että onko Ylen olemassaololle enää mitään tarkoitusta kun se ei hoida sille asetettua tehtävää millään tavoin.

Jaa, olisiko tekemistä sillä etteivät ne kotimaiset sarjat kiinnosta juuri ketään. SM-Liigan finaalitkin näkee jokainen joka viitsii niistä sen pikkusumman maksaa mutta Suomessa kaikki pitää tunnetusti saada ilmaiseksi. Turha vinkua sitten, kun ei ole mistään valmis maksamaan.

Minä en ole ihan varma, että omistaako SM-Liiga itse oikeudet matseihinsa mutta jos omistaa, niin mikä estää YLEä ostamasta niitä pelejä kanavalleen? Siellä on sitten suurin osa kuitenkin valittamassa, että tulee taas pelkkää urheilua hänen rahoillaan, vaikka pitäisi tulla vain Ajankohtainen Kakkonen ja Maarit Tastula.

Maksukanavat ovat kuitenkin nykypäivää ja kyllähän liiga sinne oikeudet myy, jos sieltä saa parhaan rahan. Jääkiekko on edelleen ilmeisesti ainoa laji jolla yleensä voi tehdä tv-rahaa Suomessa ja suomalaiset kyllä maksavatkin uskomattomasta paskasta, kuten UrhoTV. Tuollaisella tuotannolla saisi maksaa kuluttajille, että viitsivät edes kääntää sinne kanavalle, kun telkkarista tulisi paljon kehittävämpääkin ohjelmaa. Nelonen Pro on hoitanut minun mielestäni hommat hyvin, Jani Alkio ja Osku Grönman on viihdyttävä kaksikko ja Juhani Henriksson Suomen parhaita studio-isäntiä. Matti Virmasen asiantuntijarooli on vähän kyseenalainen, mutta taitaa se kerma olla kaikki Canalin hommissa Talvisodassa... eikun MM-kisoissa.

Eihän tuo maksukanaville siirtyminen ole vaikuttanut juurikaan yleiseen kiinnostukseen yleisömäärissä mitattuna. Yleinen trendi on ollut laskeva pitkään mutta keskiarvokin voi valehdella, täytyisi ehkä ennemmin tutkia millä seuroilla ne ovat pudonneet (eli TPS ja Jokerit).

UrhoTV:n 11 euroa per peli on ihan naurettava hinta siitä ala-arvoisesta tuotannosta, kanavapaketti nyt ehkä nippa nappa menee mutta onhan sekin kallis sisältöön nähden.

Mitä tulee finaaleihin, niin olen myös vähän sillä kannalla, että kiinnostus on vähentynyt. Oma osansa voi olla maksukanavilla mutta kyllä minä väitän, että sellaista vastakkainasettelua ja aitoa vihaa, mitä vaikka Jokerit-TPS- ja TPS-HIFK-sarjoissa oli, ei olla nähty enää vuosikausiin. Esimerkiksi tämän vuoden sarja on hyvin kaukana siitä, vaikka varmasti Lahdessa ja Jyväskylässä jotain kiimaa onkin. Edes Kärpät-Jokerit ei päässyt samaan, johtuen lähinnä siitä, että Kärpät oli liian hyvä vuodesta toiseen.

Jokerit, HIFK ja TPS herättävät tunteita paljon enemmän kuin JYP, HPK tai Blues, ei siitä kannata suuttua, niin se vain on. Jopa Tapparalla on edelleen faneja ympäri Suomea paljon enemmän kuin viimeksi mainituilla, huolimatta aika surkeista viime vuosista, 80-luku kantaa pitkälle :)

Jotenkin myös yhteiskunta on muuttunut ja jääkiekon asema on muuttunut. Ei Suomen mestaruus ole enää sama asia kuin se oli esimerkiksi maailmanmestaruuden jälkeen 1995-2000. Hannu Jortikkahan joskus otti kantaa siihen, että siitä on tullut Suomessa liian iso asia ja pian tuon TPS-HIFK-sarjan jälkeen SM-Liiga siistikin toimintaansa ja asetti ukaasit jotta vastaava "väkivalta" ei toistuisi (tietenkin sen pelossa, että yleisö kaikkoaa).

Nykyään on niin paljon muutakin, että herkästi se finaali jää katsomatta jos oma joukkue ei siellä pelaa. Ei minuakaan kauheasti sytytä katsella Max Wärniä tai Jari Jääskeläistä, vaikka joukkueensa ihan hyvää kiekkoa pelaavatkin. Pelimiehiä kaipaisin lisää ja aitoa tunnetta läpi ketjun. Täälläkin fanit nykyään vain kehuvat kilpaa toistensa joukkueita, kun pitäisi tapella jokaisesta asiasta ainakin se kaksi viikkoa kun sarjaa pelataan.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jaa, olisiko tekemistä sillä etteivät ne kotimaiset sarjat kiinnosta juuri ketään. SM-Liigan finaalitkin näkee jokainen joka viitsii niistä sen pikkusumman maksaa mutta Suomessa kaikki pitää tunnetusti saada ilmaiseksi.
Mitäs jos on valmis maksamaan, mutta ei halua tilata uutta kanavaa muutaman pelin takia ja sen jälkeen peruuttaa se samantien. Nelonen Sport 1,2,3,4,5. Ei kiinnosta ruveta leikkimään varsinkaan kun asunto vaihtuu muutaman viikon päästä.

Mitä tulee finaaleihin, niin olen myös vähän sillä kannalla, että kiinnostus on vähentynyt.
Kuten myönsit, niin kiinnostuksesi on lopahtanut tapparan rämpimiseen. Mitäs jos tästä alkaisi vuosisadan finaalisarja. Jokainen vaihto olisi tästä edespäin puhdasta kultaa. Miten voi herätä tunteita muillekkin kuin osallisille jos ette näe yhtään matsia?
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Eikä noita pihapelejä oikein näy enää muutenkaan. 15 vuotta sitten omalla lähikentällä oli päivittäin hyvät pelit, mutta ei siellä enää hyvinäkään kiekkopäivinä ole kuin maksimissaan pari junnua touhuamassa. Talojen päädyissä ei tossulätkää pelaa enää kukaan.

Tottahan tuo. Lapsena tuli harvase päivä/ilta pelattua futista kevät/kesä/syys -kauden ajan milloin mitenkin kokoon muodostuneella porukalla nurmikentillä. TV:stä nähdyn lätkä/fudispelin jälkeen oli hienoa lähteä esittämään uutta osaamistaan kavereille kentälle, jossa maalitolpat oli kasattu mielikuvituksen varassa. Vastaavasti talvella tuli pelattua pihalätkää/palloa Leijonien, Ilveksen, JYP:n ja milloin minkäkin seuran tv-pelin innoittamana. Autokatoksen seinät ja kodin ulko-ovi saivat runtua kiekosta ja hajosihan tuossa muutama ikkunakin ja kiekot upposivat hienosti lumipenkkaan...

Mutta olinpa saada ison O:n tuossa yksi päivä lenkillä kun säpsähdin outoon näkyyn omakotialueen ohi juostessa: maskimies pihalla ! Perhana, se olikin kunnon kiekkovahdin varusteisiin pukeutunut poika ristikkomaskeineen, toinen kaveri lämi sählymailalla palloa kohti veskaria ja heillä oli ihan asiaankuuluva maalikin verkkoineen pystyssä. Toki "peli" kivikentällä, mutta kuitenkin, vielä näitäkin näkee. Oli sen verran hulppeita taloja, että ilmeisesti NelonenPro ja UrhoTV kuuluivat isukin vakiovarustukseen ihan statuksen vuoksi, joten pihapelin innoituksen syy oli hyvin todennäköisesti TV:stä nähdyt Pelicansin huikeat Playoff-otteet =D Yle rahaa tiskiin, niin ehkä näitä iloisia näkyjä pihapelaajista on vielä mahdollista nähdä enenevissä määrin.

Mitä finaaleihin tulee, niin aiempina vuosina kun vielä Saukkonen ja Juti vetivät ;) tai joku Ylellä/Nelosella, niin näitä tuli katsottua mielettömällä kiimalla, pelasi siellä kuka tahansa. Nyt on ollut useamman vuoden hyvin hiljaista, kun ei parin finaalipelin takia viitsi kuukausiksi tilata jotain tyhjänpäiväistä kanavapakettia. Hyvä että muistaa, ketkä finaaleissa ovat viime aikoina pelanneet tai itse asiassa en edes muista, sillä jos ei kotoa käsin näe, niin katsomatta jää ellei oma joukkue peleissä ole mukana :(

Eli suurin syy koko kiekkokauden lässähtämiseen on näiden TV-sopimusten takia oman joukkueen putoaminen, jonka jälkeen loput ottelut ovat pelkkiä lopputulosnumeroita.
 
Viimeksi muokattu:

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Eilen tuntui, ettei näillä joukkueilla kyllä saada minkäänlaista fiilistä aikaan, mutta tänäänhän nuo läpsytteli jo ihan kunnon kiekkomatsin.

Syy lässähtämiseen on kuitenkin selvä. Nelonen on tehnyt SM-liigalle kaikkien aikojen karhunpalveluksen siirtämällä finaalit maksutv:n taakse. Lähes anteeksiantamaton temppu. Lisäksi kun lähetysten laatu on heikko surkean studiomiehityksen myötä, niin ottelun katsomiskokemus jää hyvin valjuksi. Ketä kiinnostaa Osku Grönmanin letkautukset? Onneksi Tertsiä ei sentään enää tarvitse kuunnella, muttei Virmasmasakaan mikään kiekkonero ole.

Välierien aikaan huomasin katsovani lähes poikkeuksetta Urhon lähetystä. Ei nekään laadullisesti päätä huimaa, mutta pyyhkii Nelosen kattauksella lattiaa.

Muuten tämä Nelosen maksutv-temppu on mielestäni anteeksiantamaton. SM-liigan tulisi ehkä ottaa tämä huomioon seuraavaa sopimusta tehtäessä. Nelosen kanssa ei joustoa tule vaan pulju pelaa puhtaasti omaan pussiinsa. Samalla liigan on syytä ottaa huomioon Urhon temppuilu Soneran kanssa, mikä asettaa katsojat hyvin eriarvoiseen asemaan.

Valitettavasti vaihtoehdot jää tulevaa sopimusta sorvatessa hyvin vähiin. En kuitenkaan näkisi hirveän pahana, jos oikeudet menisivät osastolle Canal+/MTV3. Saukkosen ja Mertarannan pelossahan sitten mentäisiin.
 

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Kuten tuohon otteluketjufoorumiin tämän illan pelin osalta, itsellä ainakin tämän vuoden finaalit ovat suht kiinnostavat, vaikkei oma joukkue niihin päässytkään. Toista oli viime vuonna, kun vastakkain oli kaksi antisuosikkiani SM-liigasta eikä silloin olisi ollut edes mahdollisuutta katsoa näitä pelejä, kun ei ollut maksukanavia vielä.

Eli paljon vaikuttaa omaan kiinnostukseen se, mitkä jengit siellä pelaa, jos ja kun oma joukkue ei ole enää mukana.

Silti olen kanssa sitä mieltä, että finaalien kiinnostavuutta vie paljon se, ettei pelejä näe vapailla kanavilla. Ilman muuta pitäisi olla sitä kautta nähtävissä.

Tämänvuotisesta finaalisarjasta voi tulla jännittävä ja mielenkiintoisempi kuin aikoihin. JYPin voitto tänään oli tärkeä tältä kannalta ja teki ihan uudet asetelmat paitsi koko sarjaan myös torstain peliin Lahteen. Jos Pelsu olisi voittanut tänään, ehkä tässä olisi taas kääntynyt sarja liian helposti toiselle.

Jotenkin semmoinen tunne, että tänä vuonna voi tulla oikeasti tasainen ja tasokas sarja, nähtäisiinkö jopa ensimmäistä kertaa suomessa 7.finaali?
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Mitäs jos on valmis maksamaan, mutta ei halua tilata uutta kanavaa muutaman pelin takia ja sen jälkeen peruuttaa se samantien. Nelonen Sport 1,2,3,4,5. Ei kiinnosta ruveta leikkimään varsinkaan kun asunto vaihtuu muutaman viikon päästä.

No sitten ei auta kuin valittaa maailman kovuutta. Tilanne on nyt tämä ja jos ei halua maksaa, niin sitten ei voi finaaleja himassa katsella.

Kuten myönsit, niin kiinnostuksesi on lopahtanut tapparan rämpimiseen. Mitäs jos tästä alkaisi vuosisadan finaalisarja. Jokainen vaihto olisi tästä edespäin puhdasta kultaa. Miten voi herätä tunteita muillekkin kuin osallisille jos ette näe yhtään matsia?

Kuten en myöntänyt, mutta omapahan on tulkintasi :) Minähän näen kaikki matsit, koska olen tilannut Nelonen Pron, mutta ei se siltikään herätä tunteita niin kuin ennen, näin neutraalina katsojana. Tänään oli jo vähän yritystä mutta jotain tuolta puuttuu. Ei tässä nyt ole edes pelattu kovin korkeatasoista jääkiekkoa kummassakaan pelissä, vaikka sentään finaalit ovat kyseessä. Toivottavasti vielä parantavat.
 

chubster

Jäsen
Minulla on teoria ketjun kysymykseen. Osaan sen perustaa omakohtaisiin kokemuksiin, niin omiini, kuin niihin, mitä olen nähnyt ympäriltäni.

Kun playoffit alkavat, monella fanilla on suunnattomat odotukset siitä, että oma jengi pelaa siellä. Vaikka jatkoajassa sanoisivat muuta, niin jokainen toivoo mielessää, että mitäs jos nyt kuitenkin!?

Sitten kun oma joukkue tippuukin pois, niin viuttaa, eikä kiinnosta ketkä siellä pelaa.

Saanko tästä palkinnon?
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No sitten ei auta kuin valittaa maailman kovuutta. Tilanne on nyt tämä ja jos ei halua maksaa, niin sitten ei voi finaaleja himassa katsella.
En tiedä ymmärsitkö sitä,, että sanoin että olen odottanut rahat kourassa messiasta joka antaa minulle yksinkertaisen mahdollisuuden seurata finaaleja. Kerkeän seuraamaan tv:stä noin 2-3 finaalipeliä, joten en rupea tekemään 48 kuukauden sopimusta. Minusta on huvittavaa että sinusta tämä nykyinen systeemi on hyvä että pitää omistaa 2-3 kanapakettia että pystyy katsomaan suomalaista kiekkoa. Olen pulittanut tänä vuonna noin 170€ urholle (opiskelija), joten en ihan pummilla ole liikenteessä.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
No sitten ei auta kuin valittaa maailman kovuutta. Tilanne on nyt tämä ja jos ei halua maksaa, niin sitten ei voi finaaleja himassa katsella.

Eikös tässä nyt valiteta enemmän sitä, että ihan yleinen kiinnostavuus laskee kun ne ihan perustallaajat eivät sitä rahaa halua kiekon takia maksukanaviin laittaa. Eli siis siitä isosta katsojamassasta on kyse. Ei jääkiekkokaan ihan niin omavarainen laji ole, ettei tarvitsisi "ulkopuolisia" lajin pariin houkutella

On totta että maksukanavat on tätä päivää, mutta jollain ne ihmiset pitäisi sinne houkutella. Jos ne ihmiset eivät pääse ikinä näkemään pelejä, niin eivät he ikinä lajista kiinnostukaan. Finaalit o(lisi)vat parasta mainosta liigalle.

On toki sitten meitäkin, joilla ei ole mahdollisuutta katsoa pelejä kuin netin kautta ja ymmärtääkseni mitään mahdollisuutta noita ei ole katsoa, vaikka mielelläni maksaisinkin. Mutta tämä nyt ei oikeastaan ollut ainakaan oma pointtini tässä keskustelussa.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa, olisiko tekemistä sillä etteivät ne kotimaiset sarjat kiinnosta juuri ketään. SM-Liigan finaalitkin näkee jokainen joka viitsii niistä sen pikkusumman maksaa mutta Suomessa kaikki pitää tunnetusti saada ilmaiseksi. Turha vinkua sitten, kun ei ole mistään valmis maksamaan.
Käsittääkseni maksoin YLElle reilut 250e vuodessa TV-lupamaksun muodossa koko ajan, joten ilmaiseksi saamisesta on aika turha kitistä. Kohta päästään maksamaan YLE-veroa, joten tuo summa on maksettava vaikkei ko. lafkan palveluita käyttäisikään. Mielestäni nimimerkki nataS:n viesti oli erittäin aiheellinen, miksi SUOMEN Yleisradio, jota yhteisillä varoilla kuitenkin tuetaan, näyttää mieluummin ulkomaalaisten pelaajien pelejä ulkomaalaisissa joukkueissa toiselta puolen Eurooppaa, sen sijaan että suosittaisiin suomalaista? YLE on oikein malliesimerkki tästä suomalaisesta mentaliteetista, ulkomailla kaikki on paremmin ja suomalaisen huippu-urheilun tai laatusarjojen sijaan mieshuorataan oikein kansallisella tasolla, ja luodaan samalla lisää suomalaisia ulkomaisen futiksen kannattajia. Siis näitä, joille suomalainen jalkapallo on potkupalloa. Nyt YLE ei edes näytä enää jääkiekon MM-kisoja, ainoaa tapahtumaa vuodessa, joka meikäläisen sai television ääreen. TV-luvan maksamisen lopettaminen oli aika lyhyt riemu juuri yllä mainitun kaavaillun YLE-veron ansiosta.

Sitä voi vain kysyä, että miksi Ylen rahoilla näytetään ennemmin jalkapallon mestareiden liigaa kuin vaikka jääkiekon SM-liigaa tai MM-kisoja. Olen käsittänyt, että yksi Ylen olemassaolon ja erityisaseman tarkoituksia on turvata juurikin kansallisesti tärkeiden asioiden näkyvyys ilmaiseksi televisiossa.
Täsmälleen näin.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
YLE kun saa täällä kyytiä, niin oliko joku urheilu- vai talouslehti, jossa mainittiin muutama kuukausi takaperin, että YLE on myös mukana SM-liigan uusien TV-sopimusten neuvotteluissa ja kiinnostunut viikottaisesta ilmaispuolen ottelulähetyksestä.

Tiedä sitten, riittääkö YLEllä massit. Käsittääkseni ovat viime aikoina pyrkineet kovasti karsimaan kuluja ja nimenomaan urheilun puolelta.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
En tiedä ymmärsitkö sitä,, että sanoin että olen odottanut rahat kourassa messiasta joka antaa minulle yksinkertaisen mahdollisuuden seurata finaaleja. Kerkeän seuraamaan tv:stä noin 2-3 finaalipeliä, joten en rupea tekemään 48 kuukauden sopimusta. Minusta on huvittavaa että sinusta tämä nykyinen systeemi on hyvä että pitää omistaa 2-3 kanapakettia että pystyy katsomaan suomalaista kiekkoa. Olen pulittanut tänä vuonna noin 170€ urholle (opiskelija), joten en ihan pummilla ole liikenteessä.

En minä nykyistä systeemiä ole kehunut mitenkään, todennut vain, että näin se nyt menee. Tyhmäähän se on niitä matseja ripotella mutta toisaalta niin tehdään myös ns. isossa maailmassa. Kaipa se liiga pääsee keräämään kermat päältä, kun rahaa tulee Urholta ja Neloselta. Tyhmäähän tuota olisi jättää hyödyntämättä. Ei tällä asialla finaalien kiinnostuksen kannalta kuitenkaan ole juurikaan tekemistä.

Kananlento kirjoitti:
Eikös tässä nyt valiteta enemmän sitä, että ihan yleinen kiinnostavuus laskee kun ne ihan perustallaajat eivät sitä rahaa halua kiekon takia maksukanaviin laittaa. Eli siis siitä isosta katsojamassasta on kyse. Ei jääkiekkokaan ihan niin omavarainen laji ole, ettei tarvitsisi "ulkopuolisia" lajin pariin houkutella

Jos niitä liigan yleisömääriä katsoo, niin vaikutus on ollut aika pieni eikä siitäkään voi suoraan sanoa johtuuko se maksukanavista. En usko, että yleinen kiinnostus on laskenut mihinkään televisioinnin vuoksi, pikemminkin pysynyt ennallaan.

Suomessa lätkä on niin paljon esillä, että massa kyllä löytää halliin jos haluaa (paitsi Espoossa) eikä Hockey Nighteilla ole koskaan ollut kummoista vaikutusta, melkein päinvastoin, kun sekin tuotanto oli pelkkää skeidaa. Ilmaiskanavat saivat yrittää monta vuotta ja tuote oli surkea, nyt on siirrytty maksukanaville ja parannusta on tullut. Nelosen tavoitteena lienee taas myydä enemmän noita paketteja, joten siksi pelejä ei näytetä ilmaiskanavilla. Ehkä yhden teaserin voisi näyttää, eli vaikka sarjan ensimmäisen pelin ja sillä houkutella lisää asiakkaita.

Loppujen lopuksi ne ketkä ovat kiinnostuneita ostavat sen kanavapaketin ja käyvät peleissä, satunnaiskatsojille joku finaalisarja ei tee tuon taivaallista, he tuskin muutenkaan kuluttavat rahaa jääkiekkoon kovin paljoa. Kyllähän se rahastettava ryhmä ovat jääkiekon kuluttajat tai muut urheilun ystävät, nämä ostavat oman havaintoni mukaan useasti vielä muitakin paketteja nähdäkseen sitten futista, formulaa, NHL:ää tai mistä kukakin tykkää.

Itse olen sitä mieltä, että SM-Liiga ei vain ole enää sama asia suomalaisille kuin 90-luvulla, se liittyy jotenkin siihen, että maailma on ns. avoimempi ja kaikkea on helposti saatavilla. Joten kannattaa panostaa niihin jotka siitä haluavat maksaa. Ei tuolla nytkään olisi hallit täynnä jos yleinen kiinnostus olisi laskenut maksutelevision vuoksi. Ne kiinnostavat paikallisesti ja tulokset ja maalit näkee jokainen sitten televisiosta tai Internetistä jos haluaa. Epäilen, että se on kuitenkin loppujen lopuksi pieni osa tästäkin kansasta joka niitä finaaleja katselee edes ilmaisilta kanavilta.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
YLE on oikein malliesimerkki tästä suomalaisesta mentaliteetista, ulkomailla kaikki on paremmin ja suomalaisen huippu-urheilun tai laatusarjojen sijaan mieshuorataan oikein kansallisella tasolla, ja luodaan samalla lisää suomalaisia ulkomaisen futiksen kannattajia. Siis näitä, joille suomalainen jalkapallo on potkupalloa. Nyt YLE ei edes näytä enää jääkiekon MM-kisoja, ainoaa tapahtumaa vuodessa, joka meikäläisen sai television ääreen. TV-luvan maksamisen lopettaminen oli aika lyhyt riemu juuri yllä mainitun kaavaillun YLE-veron ansiosta.

Tv-lupamaksuun suhteutettuna se onkin koomista, kun jaksetaan valittaa siitä, että Nelosen paketti maksaa 15 euroa kuukaudessa, etenkin jos sitä lupamaksua ei edes maksa. Ehkä se sitten katkaisee kamelin selän. Mitä tulee YLEn urheilustrategiaan niin perinteisesti suomalaiset ovat tykänneet katsoa Mestarien liigaa ja Valioliigaa. Kotimainen pääsarjapalloilu ei vain kertakaikkiaan kiinnosta tarpeeksi, että sitä kannattaisi tehdä televisioon "ilmaiseksi".

MM-kisojen siirtyminen maksukanaville oli myös vain ajan kysymys. Toisaalta, jos maksat siitä niin saat myös valtavasti laadukkaamman tarjonnan kisoista. Ei se kanavapaketti mikään pallo jalassa ole, kyllä siitäkin sitten eroon pääsee halutessaan.

Kyllä se nyt täytyisi jossain vaiheessa tässäkin maassa tajuta, että tuotanto maksaa. YLEn lupamaksu taitaa edelleen hukkua rakenteisiin ja muutenkin siellä on selvästi annettu urheilun mennä maksukanaville ja mainosrahoitteisille kanaville. Urheilun näyttäminen on kallista ja mikäli halutaan nähdä olympialaisia, futiksen MM-kisoja, yleisurheilun MM-kisoja ja vastaavia, niin jostain se on pois. Marginaaliin jäävät kansalliset sarjat ovat auttamatta jaloissa ilman isoa kansanliikettä.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Kaikki ainekset on kasassa huikeimpiin finaaleihin vuosikausiin. Kaksi voimiensa tunnossa olevaa, tasaista joukkuetta. Sopivasti kytee tunteenpalo koko ajan.

Parina edellisenä vuonna nähny finaalit suorina, nyt menee jälkilähetyksinä. Eihän se ihan sama ole, mutta uutispimennolla tuokin hoituu. Varmasti pöhinään laajemmassa mittakaavassa vaikuttaa maksu-tv, mutta onhan tuota näkyvyyttä medioissa.

Mistä kukin tykkää. Itse katson SM-liigafinaalin jälkilähetyksenä ja skippaan Mestareiden liigan suoran lähetyksen YLEltä.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä tulee YLEn urheilustrategiaan niin perinteisesti suomalaiset ovat tykänneet katsoa Mestarien liigaa ja Valioliigaa. Kotimainen pääsarjapalloilu ei vain kertakaikkiaan kiinnosta tarpeeksi, että sitä kannattaisi tehdä televisioon "ilmaiseksi".
Olen kyllä itse sitä mieltä, että kotimainenkin joukkueurheilu kiinnostaisi kansaa, mikäli sitä ilmaiskanavilta näkisi. Jotenkin hieman kieroutunutta, että ulkomaista huippu-urheilua näkee ilmaiseksi, mutta kotimaista varten tarvitsee erikseen hommata kanavapaketit. Eikö sen nimenomaan pitäisi mennä toisin päin, ne joilla kiinnostus lajia kohtaan riittää kotimaan rajojen ulkopuolellekin, ostavat sitten maksukanavat ja katsovat sitä kautta? Tuntuu vaan kertakaikkisen hölmöltä hommata maksukanava nähdäkseen mitä parinsadan kilometrin päässä tapahtuu, kun tälläkin sekunnilla voin kahdella napin painalluksella seurata suoraa lähetystä Bayernin ja Real Madridin välisestä ottelusta.

Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta mielestäni YLEn ensisijainen tehtävä olisi nimenomaan luoda kansallista identiteettiä ja tuoda suomalaista urheilua näkyville, sen sijaan että ostetaan ulkomailta katsottavaa ja koitetaan kilpailla katsojaluvuissa muiden kanavien kanssa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
... Epäilen, että se on kuitenkin loppujen lopuksi pieni osa tästäkin kansasta joka niitä finaaleja katselee edes ilmaisilta kanavilta.

SM-liigan finaalit lähetettiin ilmaispuolella viimeksi keväällä 2009. Matsit tulivat suorana Nelosen pääkanavalta ja otteluparina oli Kärpät-JYP. Finnpanelin mukaan 4.finaaliottelu oli Nelosen koko vuoden 2009 toiseksi katsotuin TV-lähetys 654 000 keskimääräisellä katsojalla. Lähetyksen katseluosuus sinä iltana oli 32%. Vuonna 2008 neljä viidestä Nelosen vuoden katsotuimmasta TV-lähetyksestä oli SM-liigan finaalipelejä. Katsojaluvut noilla lähetyksillä 500k:n ja 600k:n välillä.

500k+ on kova katsojamäärä TV-lähetykselle Suomessa - etenkin, kun ottelut tulivat Neloselta. HockeyNightin aikoinahan SM-liigan finaaliotteluiden katsojaluvut pyörivät vielä kovemmilla luvuilla.
 
Viimeksi muokattu:

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Etkö J.Grönvall siis usko että SM-liigalle tuli vaan edellisissä tv-sopimusneuvotteluissa paha virhe kuten tässä ketjussa on moneen kertaan arvioitu? Eli eivät ottaneet huomioon Nelosen mahdollisuutta siirtää finaalit maksukanavilleen jossain vaiheessa sopimuskautta. Onhan tuo nyt oikeasti vittuilua kuluttajaa kohtaan että osa välieristä ja finaalit viedään maksukanavien taakse joihin usein täytyy sitoutua pitkäksi aikaa vaikka pelejä tulee vuodessa muutamaa viikkoa lukuunottamatta todella harvoin. Ei se voi olla SM-liigan etujenkaan mukaista, ja toivottavasti asia korjataan syksystä 2013 lähtien. Ei sen näin ainakaan kuuluisi mennä, ja mikä on se vastaava esimerkki ns. isosta maailmasta?
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Kuka tuo Nelosen paketin edes viittii ostaa muutaman hassun pelin takia. Kysyn vaan?

Jotenkin tuntuu että isommat tulot tulisi jo pelkästään mainostuloista jos vapaalla puolella jotain puoli miljoonaa katsojaa kerran on.

Lisäksi plussana nuoriso innostuisi pelaamaan pihapelejä ja tulisi uusia Granlundeja. Nyt se on sitten päinvastoin, ja jos fyffeäkään ei tule, kuten vähän arvelen, niin vitun hyvin te vedätte hei!
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Ensiarvoisen tärkeää olisi saada suomeen 1-2 kanavaa joista näkyy sm-liiga, veikkausliiga, pesäpallo ja koris sekä lentopallo sekä salibandy. Tämä on suomi, suomalaiset päättävät, miksi ei näy??
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
No ainakaan Seppäsen mielestä tämä finaalisarja ei tule lässähtämään: JYP oli huumaavan hyvä – â€Sheriffi Suikkanen joutui ylikävelyn uhriksi†| Jääkiekko | Urheilulehti.fi (linkki vie tuonne, minne linkki vie, so. linkki vie, linkki tuo, so. Urheilulehden nettisivuille).

Minä olen samoilla linjoilla kuin monet muut, minua ei kiinnostanut pätkääkään viime vuosina TPS-HPK tai HIFK-Blues -sarjat, se johtui lähinnä vain siitä, että oma joukkue oli tippunut ja ensimmäisessä joukkueet olivat mielenkiinnottomat ja toisessa Bluesia vähän sympanneena asetelma oli epäreilu.

Näkyvyys on kuitenkin tuotakin suurempi tekijä. Olisin varmasti katsonut ainakin muutaman pelin noistakin, vaikka vain sivusilmällä, jos olisivat ilmaiseksi jostakin näkyneet.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös