Luonnonsuojelu

  • 35 073
  • 367

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
fninja: hienosti vältit vastaamasta suoranaiseen valehtelu/väärän tiedon levittämissyytökseen jonka tein, koskien sitä yhtä lainausta johon kommentin liitin.
Voisin vielä lisätä että erittäin perinteistä GP-toimintaa, ongelmien ilmaantuessa.

dana77: mikä ihmeen mielipide se on että merien plankton tuottaa suurimman osan hapesta, EIVÄT SADEMETSÄT YM. Tuo on fakta, totuus ja elämä. Jos asiaa ei sisäistä vaan keskittyy kieliasuun niin....
"loput 60% sanoista muodostavat perustelemattomia mielipiteitä."
Osoita minulle ne perusteettomat mielipiteet niin vastaan niihin, minä voin heti osoittaa fninjan tekstistä ne virheelliset väittämät, ehkä liioittelin 80% kanssa..kentis 70% olisi parempi mutta...


Sistis: Tanskassa tuotetaan 10% sähköstä tuulella,, 90% _puhtaalla_ hiilivoimalla. Tanskaa kannattaa matkia, jepjep.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
Sistis: Tanskassa tuotetaan 10% sähköstä tuulella,, 90% _puhtaalla_ hiilivoimalla. Tanskaa kannattaa matkia, jepjep.

Jeps, tuota 10% itsekin muistelen jostain kuulleeni. Tuossa opintomonisteessani lienee sitten virhe, kun siinä lukee 1%-1,5%...

Pitänee tarkistaa jostain.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
T-O:
"Mielenkiintoista miten monet ovat valmiit suoralta kädeltä tuomitsemaan mutu-pohjaisen ydinvoiman vastustamisen, mutta ei mutu-pohjaista ydinvoiman puolustamista. Kukaan ei ole ainakaan ilmoittanut. Minusta kumpikin on tuomittavaa. Viidennestä ydinvoimalasta käyty keskustelu oli minusta tästä hyvä esimerkki. Kun keskustelua seurasi, välillä sai sellaisen kuvan, että Suomella oli tulevaisuudessa kaksi vaihtoehtoa"

Jos luet Yv-ketjun niin kyllä ainakin minä toin tämänkin esille. Tosin naamioin sen yleisen typeryyden ja tietämättömyyden halveksuntaan. Eli "oikea" mielipide anna mitään oikeuksia olla tyhmä ja sokea.

"Kun tästä ydinvoimasta tulee aina puhe, niin minulla olisi taas muutama kysymys. Miten vaarallista uraanin kaivuualueilla oleva radioaktiivinen pöly ja hiekka on? Miten sitä käsitellään kaivuualueilla, ja miten pidetään huoli siitä, ettei se leviä ympäristöön? Tästä näytti olevan juttua tuolla Greenpeacen sivuistoillakin."

Paikallinen ilmiö, tappaa parisataa ihmistäää....hiilivoimaloiden ym. pienhiukkaspäästöt tappavat parituhatta ihmistä....
Tuota, ei se tuulivoimaloihin tarvittavan metallinkaan louhinta saasteetonta ole, saati sitten metallien jalostaminen ym. Usein nämä unohdetaan kun puhutaan vaihtoehdoista.

hmm kukas sen ensiksi ottikaan esille sen Planktonien hapentuotannon?
Olisitko kenties maininnutkaan sitä ellei joku olisi puuttunut siihen.

Ja mitä niihin GP:n sivuihin tulee niin...
" Edes ydinjäteyhtiöt eivät väitä pystyvänsä sulkemaan pois mahdollisuutta, että ydinjätesäiliöt rikkoutuvat esimerkiksi jääkausien vaikutuksesta ja pohjavesi kuljettaa radioaktiivisia aineita maan pinnalle."

jepjep Jääkausi usein ei mitenkään sitten vaikutakaan muuten meidän jokapäiväiseen elämäämme, voi vitsit kun silloin harmittaa jos uraanijäte pääsee vuotamaan...
(sanon tämän heiton muuten toista kertaa).

nm. sillä paikalla missä minä nyt asun oli jääkauden aikana kilometrin verran jäätä tjsp.

Eli kuten Sistis totesi, varsin propagandamainen tapa esittää asioita.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Sistis
Katsoin tuon sivun, ja ainakin meikäläisen näkökulmasta vaikuttaa melkoiselta propagandalta.
Sivun tarjoaman infon voi kokea monella eri tavalla. Joku kokee sen propagandana, toiselle se on taas informaatiolähde, johon ottaa kantaa parhaaksi katsomallaan tavalla. Myös minä löydän sieltä virheitä.

Kieltämättä viestissäsi on paljon mielenkiintoisia pointteja, joista löytyy paljon keskustelemisen aiheita. Voin todeta kuten aikaisemmin: Näen toiminnan kokonaisuutena, enkä ala kaivelemaan virheitä. Oma asiantuntemukseni ei sitäpaitsi riitä käymään läpi joka kohtaa tavalla, joka antaisi minulle voimaa vääntää kättä niiden puolesta tai vastaan.

Virheisiin on aina varauduttava. Oli sitten kysymys Greenpeacesta tai jostain muusta toiminnasta. Emme voi vaatia keneltäkään täydellisyyttä. Jos sen linjan mukaan mentäisiin, meillä ei olisi tilaa minkäänlaisille järjestöille.

Yksi asia pisti kuitenkin silmään. Nimittäin matalat 1-1.5 % tuulivoimaa Tanskassa. Käväisin hieman tutustumassa tilanteeseen Tanskassa ja löysin aivan eri lukemia.
Esim.
Den danske Vindmølleindustri er verdens største
I 2001 leverede de danske vindmøllefabrikanter mere end 3.400 MW nyinstalleret kapacitet (mærkeeffekt). Dette svarer til maksimalkapaciteten i fem atomkraftværksblokke. De danske fabrikanter havde i 2001 en verdensmarkedsandel på ca. 50 pct.

- Käännän hieman:
Tanskan tuulivoimateollisuus on maailman suurin. Vuoden 2001 tuotanto ylitti 3.400 MW. Tämä vastaa viiden reaktorin maksimikapasiteettiä atomivoimalassa. Tanskalaisten markkinaosuus maailmassa vuonna 2001 oli suunnilleen 50%.
Paljon lisää selventävää tietoa
täältä Linkki on tanskalaisten oma.

Sanohan autotehtailijana, että miltä sinusta tuntuisi, jos liukuhihnan ääressä ollessasi paikalle ryntäisi 40 pitkäpartaista aktivistia, jotka kahlitsisivat itsensä liukuhihnaan ja estäisivät sinua tekemästä työtäsi. Lisäksi he pahimmassa tapauksessa uhkaisivat väkisin estää sinua tekemästä työtäsi jatkossakin. Saisit aina olla varuillasi käynnistäessäsi liukuhihnaa... pahimmassa tapauksessa sinun siviilielämääsikin uhkailtaisiin.
En olisi huolissani. En ole tuntenut pakkoa työntekoon koskaan, enkä voi kantaa vastuuta työnantajani tavasta hoitaa ympäristöasioitaan. Sensijaan tiedän, että jos näin kävisi, niin nämä kahlitsijat vietäisiin nopeasti pois poliisin toimesta meedian herkutellessa tapauksella. Täten heidän tehtävänsä olisi suoritettu. En ole liioin koskaan kuullut että he olisivat vahingoittaneet ketään, enkä ole koskaan kuullut että joku olisi ollut huolissaan siviilielämässään. En siis minäkään.

Näin muuten erään tapauksen suorana lähetyksenä televisiosta. Aktivistit kahlitsivat itsensä kiinni traktoreihin Svartedalenin luonnonsuojelualeella pari vuotta sitten. Kuski hymyili poppoolle, lukitsi työkalunsa ja sanoi: "Jaaha, lähdenpä tästä kahville odottelemaan uusia ohjeita". Homma meni rauhallisesti. Poliisit tulivat paikalle ja parin tunnin kuluttua kaikki aktivistit olivat irroitettu ja kuljetettu linja-autolla kuulusteluihin. Valmis ja sitten alkoi homman toinen osa, eli keskutelu luonnonsuojelualueen säilyttämisestä.

Niinpä niin... alusten saartaminen ja itsensä kahlinta savupiippuihin tai kalojen kuormaaminen ei ole ilkivaltaa... asioista saanee olla montaa mieltä.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä:-) Jos kippaat ongelmajätteitä jonkun tehtaan takapihalle ja joku käy kippaamassa kuorman takaisin takapihallesi - millä nimellä näitä toimenpiteitä voi silloin kutsua, molemmissa tapuksessa?

- Savupiipussa roikkuminen ei yleensä maksa kyseisen aktion kohteena olevalle mitään. Se pikemminkin työllistää maailman journalisteja... (okei!! se oli vaan huuli!!).

Öljy-yhtiöt ovat olleet aina ympäristöjärjestöjen hampaissa. Viime vuosina on tosin hommaan tullut käänne. Jopa kaikkien parjaama Shell kunnostautuu ja puhdistelee nurkkiaan. Pieni leikkaus heidän kotisivultaan:
Clip> oy Shell ab pyrkii johdonmukaisesti vähentämään minimiin kaikki elinympäristölle aiheutuvat haitat koko toimintaketjussaan. Ympäristöasioille asetetaan kehitystavoitteet, suoritusta mitataan ja siitä raportoidaan muiden keskeisten liiketoiminnan alueiden tavoin. Ympäristöstä huolehtiminen on jokaisen shelliläisen vastuulla niin huoltamoilla kuin voiteluainetehtaalla ja pääkonttorissakin<Clip.

Laivurit tosi saavat olla hieman huolissaan.. veikkaan että muutamat laivat saavat uuden osoitteen ihan lähitulevaisuudessa...

Suunta on ihan hyvä. Kehitystä tapahtuu koko ajan. Työ antaa tuloksia jotka ilmenevät yllä mainitulla tavalla. Hienoa!

Lopuksi: Jotta voisimme jatkaa rehellistä työntekoamme, joudumme myöskin ottamaan vastuun sen seurauksista - halusimme tai emme. Ympäristöorganisaatiot ovat avanneet silmämme. Emme voi piiloutua säännösten ja lakien taakse ja vedota pelkästään niihin. Epäkohtiin on aina puututtu - olivat ne sitten laillisia tai laittomia. Näin tullaan tekemään myös jatkossakin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Sistis
Jeps, tuota 10% itsekin muistelen jostain kuulleeni. Tuossa opintomonisteessani lienee sitten virhe, kun siinä lukee 1%-1,5%...

Pitänee tarkistaa jostain.

Pikaisen etsinnän perusteella löysin seuraavaa faktaa.

Tanskassa uusiutuvien energiamuotojen osuus energian kokonaiskulutuksesta oli Norjan Tilastokeskuksen mukaan vuonna 1998 8,1% - lisärakentamisen myötä arvelen sen nousseen lähelle 10 prosenttia. Pääosa tästä energiasta tuotetaan tuulivoimalla ja biomassalla.

Niin, kiitokset vastauksesta kysymykseeni. Liikumme aika pitkälti samoilla linjoilla.

vlad#16.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"- Käännän hieman:
Tanskan tuulivoimateollisuus on maailman suurin. Vuoden 2001 tuotanto ylitti 3.400 MW. Tämä vastaa viiden reaktorin maksimikapasiteettiä atomivoimalassa. Tanskalaisten markkinaosuus maailmassa vuonna 2001 oli suunnilleen 50%.
Paljon lisää selventävää tietoa
täältä Linkki on tanskalaisten oma."

1. Tuo vastaa viittä ydinvoimalaa JOSS(ei ole kyse typosta)
- voimaloiden teho on 680MW...itsestään selvää muttakun nykyään voimalat ovat usein suurempia...Olkiluodon teho on . 1400 MW(sisältäen 2 yksikköä)...

2. Tuuliolosuhteet ovat ideaaliset, Suomessa voidaan lukema vähintäänkin puolittaa.

50% siis tarkoittanee sitä että Maailman tuulivoimalla tuotetusta energiasta 50% tuotetaan Tanskassa....ja tällä on merkitystä millä tavalla?

Silti uskallan sanoa että Tanska saastuttaa enemmän kuin Suomi, siis energiantuotannossaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti varjo
"- Käännän hieman:
Tanskan tuulivoimateollisuus on maailman suurin. Vuoden 2001 tuotanto ylitti 3.400 MW. Tämä vastaa viiden reaktorin maksimikapasiteettiä atomivoimalassa. Tanskalaisten markkinaosuus maailmassa vuonna 2001 oli suunnilleen 50%.
Paljon lisää selventävää tietoa
täältä Linkki on tanskalaisten oma."

1. Tuo vastaa viittä ydinvoimalaa JOSS(ei ole kyse typosta)
- voimaloiden teho on 680MW...itsestään selvää muttakun nykyään voimalat ovat usein suurempia...Olkiluodon teho on . 1400 MW(sisältäen 2 yksikköä)...

2. Tuuliolosuhteet ovat ideaaliset, Suomessa voidaan lukema vähintäänkin puolittaa.

50% siis tarkoittanee sitä että Maailman tuulivoimalla tuotetusta energiasta 50% tuotetaan Tanskassa....ja tällä on merkitystä millä tavalla?

Silti uskallan sanoa että Tanska saastuttaa enemmän kuin Suomi, siis energiantuotannossaan.
Tiedot eivät ole mitä minä sanon, vaan mitä minä löysin (suora leikkaus sivulta, jonne linkki vie).

Tanska saastuttaa enemmän kuin Suomi.

Mitäkö merkitystä? Kysytkö minulta:-) Kaivan ja luen, mutten pysty valistamaan. Aihe on tosin mielenkiintoinen. Saat kaivaa myös hieman itse jos olet kiinnostunut.

Lisää tietoa tuulivoimasta maailmassa täältä
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viestin lähetti finnishninja
Sivun tarjoaman infon voi kokea monella eri tavalla. Joku kokee sen propagandana, toiselle se on taas informaatiolähde, johon ottaa kantaa parhaaksi katsomallaan tavalla. Myös minä löydän sieltä virheitä.

Minä koen tuon Greenpeacen sivun samalla tavalla propagandaksi ja pelotteluksi, kuin mitä TVO tekee omalla osallaan sähkönhinnan nousupelottelussa ydinvoiman kohdalla.

Tanskaa ei todellakaan pidä vertailuun mukaan ottaa, sillä maa joka tuottaa 85% energiastaan hiilivoimalla, ei voi muita juurikaan syyttää luonnontuhoamisesta. Vielä kun tuuliolosuhteet maan länsirannikolla ovat Euroopassa melkoisen ihanteelliset, niin aikamoista on sanoa, että "me olemme luonnon puolella". Poliitikkojen propagandaa on helppo syödä tuolla argumentilla.

Tilastoja Tuulienergian käsikirjasta,(Wind Energy Handbook;Burton, Sharpe, Jenkins &Bossanyi; Wiley&Sons 2001)

Rakennettujen tuuliturbiinien capasiteetti maailmassa(Tammikuu 2001):

Maa Installed Capacity(MW)

Saksa 5432
Tanska 2281
Espanja 2099
Alankomaat 444
Iso-Britannia 391
EUROOPPA YHTEENSÄ 11831
California 1622
Total USA 2568
Total World 16461

Tämän tilaston perusteella hieman ihmettelen Tanskan "50%" maailman tuulivoimasta kommentteja.

Suomen rannikoilla on mahdollista tuotaa jonkin verran tuulivoimalla, mutta loppujen lopuksi mikään täydellinen ratkaisu se ei vielä ole. 2-3 MW:n voimaloilla saadaan hyvin tuotettua energiaa, mutta homma on useasti niin, ettei kukaan halua tuulivoimalaa lähelleen, joten siinäkin on suuri ongelma.

Tuossa tuulivoimalinkki, jonka tietoja käytetään TKK:n tuulivoimatekniikan opiskelussa tukena.(Sama sivusto kuin finnjewelillä, mutta englanniksi)
http://www.windpower.org/tour/index.htm
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti varjo
T-O:
hmm kukas sen ensiksi ottikaan esille sen Planktonien hapentuotannon?
Olisitko kenties maininnutkaan sitä ellei joku olisi puuttunut siihen.

No minähän sen toin esille, kun kerta kysyt. Minä sanoin, että meret tuottavat suurimman osan hapesta, tai oikeastaan, että sitovat hiilidoksidia, ja sinä tarkensit, että planktonit. Olisin siis tässäkin ketjussa sanonut, että meret sitovat hiilidioksidia, ellet sinä suuressa viisaudessasi olisi valaissut minua, ja sanonut, että ei meret vaan niissä asuvat planktonit. Mielestäni kyseessä oli kuitenkin täysin semanttinen asia. Sama kuin väittäisi, että sanonta "kaupunki tuottaa saasteita" on väärä, sillä niissä asuvat ihmisethän ne tuottavat, eikä kaupunki. Koska tämä asia näyttää kuitenkin sinulle olevan tärkeä, niin saat minun puolestani kaiken kunnian.

En ole vieläkään muuten kuullut sinulta, että miten se ydinvoimala käytännössä kaikkine seurannaisvaikutuksineen ja kustannuksineen rakennetaan Helsingin keskustaan maan alle, vaikka lupasit palata kysymyslistaani...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Niistä meristä, eivät meret mitään happea sido vieläkään. Tämä siksi että kaikissa merissä ei näitä eliöitä edes elä...ainakaan suurissa määrissä.

"En ole vieläkään muuten kuullut sinulta, että miten se ydinvoimala käytännössä kaikkine seurannaisvaikutuksineen ja kustannuksineen rakennetaan Helsingin keskustaan maan alle, vaikka lupasit palata kysymyslistaani..."

Seurannaisvaikutukset, voit tarkistaa loviisalaisilta kasvaako heille kyttyröitä tms.

En sanonut että olisi välttämättä edullisinta rakentaa ydinvoimala maan alle jne. mutta hyötysuhteen kannalta se olisi kannattavinta, siis ekologisesti.

Ja miten? kaivetaan kuoppa, rakennetaan voimala, vedetään putkistot ja peitetään kuoppa. Näin suurinpiirtein. Miten paljon se maksaa, en tiedä..Luultavasti aika paljon. Yleensä isot kaivamisoperaatiot ovat aika kalliita, en tosin sitten tiedä miten paljon säästettäisiin kaukolämpöputkistojen pituuksien kautta jne.

Mutta sinähän olet muistaakseni sanonut ettei ympäristölle saisi asettaa hintaa...Ja rakentamalla ydinvoimala jo olemassaolevan alueen alle vältyttäisiin taas muutaman liito-oravan kotimetsien hakkaamiselta tms.

Kun vielä katsotaan mitä minä itseasiassa sanoin:
"On esitetty että tehokkain tapa hyödyntää ydinvoimaa on rakentaa voimala keskelle kaupunkia, vaikkapa maan alle"

Näkyy varsin selvästi että maan alle kaivaminen on vain esitys muitten joukossa. Jos se on kannattava sellainen voitaisiin rakentaa, kuitenkaan ei niin kauaa kuin YDINvoimapeloittelu estää ihmisiä ajattelemasta rationaalisesti.

"kysymyksesi":
"Miten tuota sekundääristä lauhdevettä käytetään koemielessä? Onko idea siinä, että ydinvoimaloista johdetaan lämpöä lähikaupunkeihin? Jos näin on, kuinka tehokas järjestelmä on verrattuna siihen, että ydinvoimala olisi itse kaupungissa maan alla?"

Lauhdevettä käytetään ihan samoin kuin hiilivoimaloiden lauhdevettä, ei siinä h2O:ssa mitään eroa ole.
Sama pätee johdotuksiin ym.

tehokkuudesta on paha mennä tekemään arvioita kun tuollaista ei ole koskaan tehty. Hiilivoimaloitahan on jo nyt kaupunkien luona, ydinvoimaa käyttämällä voitaisiin päästä eroon pienhiukkaspäästöistä...ei sitä tarvitsisi edes kaivaa maan alle.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti varjo
Niistä meristä, eivät meret mitään happea sido vieläkään. Tämä siksi että kaikissa merissä ei näitä eliöitä edes elä...ainakaan suurissa määrissä.

Ok, tuo siis vielä selvennyksenä. Myönnän, että tarkennus oli paikallaan ja että tietoni tältä osin puutteeliset. Vaan eiköhän tämä aihe ole jo puitu loppuun.

Mutta tuohon ydinvoimalaan vielä:

Niin, sitähän minä noilla käytännön kysymyksillä hain, että onko tuo idea yleensä toteuttamiskelpoinen. Olet itse aina kärttämässä muilta käytännön laskelmia ja talousarviota yms, jos jonkun idean heittää ilmoille. Mutta annas olla, kun sinulta sitten kysyy, että kuinka realistinen tuo esitetty idea on, niin sieltä tulee, että en tiedä. Ei edes tietoa, paljonko maksaa. Ilmeisesti "aika paljon" on sitten sellainen fakta, joka näissä keskusteluissa riittää. Pannaanpa muistiin.

Kaikki on siis vain pelkkää sanahelinää, tuulen suhinaa, kärpäsen surinaa tai imurin huminaa. Miten siis tuo sinun ajatuksesi lämmittää sinua -30 asteen pakkasessa ?

Muuten, tuon "on esitetty" on aika epämääräinen. Ketkä ovat esittäneet?

Jottet ymmärtäisi viestiäni väärin, kerron, mitä hain. Olen itsekin esittänyt lähinnä ideoita näissä keskusteluissa, kuten olet varmaan huomannut. En suinkaan ole varma, kuinka toteuttamiskelpoisia tai realistisia ne oikeasti ovat. Ei minun asiantuntemukseni siihen riitä. Minulle nämä keskustelut ovatkin olleet lähinnä ajatustenvaihtoa, koska en oleta, että täällä oikesti nämä ongelmat ratkaistaisiin. Vaan sinun mielestäsi pelkät ideat ovat sanhelinää, tai sellaisen kuvan olen ainakin saanut. Kerropa minulle siis, miksi varaat itsellesi oikeuden esittää pelkkiä (jossiteltavia) ideoita, jos muiden on perusteltava ajatuksensa laskelmineen ja reaalimaailman kriteerit huomioonottaen?

En tarkoittanut seurannanisvaikutuksilla muuten mitään sairauksia. Tarkoitín, että miten paljon Helsingin liikenne ja muu elämä siitä kärsii. Ilmaisin asian ilmeisesti huonosti.

Ja usko pois, tämä viesti ei ole mitään vittuilua, enkä halua aloittaa mitään hirveätä kädenvääntöä aiheesta. Minä oikeasti vain vähän ihmettelen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
T-O:

On eri asia todeta että ydinvoimalat voitaisiin korvata uusiutuvilla energianlähteillä kuin todeta että tehokkain tapa käyttää ydinvoimaloita olisi pistää ne kaupunkien alle jne.

Ensimmäisessä väitteessä ehdotetaan selkeitä toimia asian tekemiseksi, jälkimmäisessä enemmänkin vain esitetään mahdollisuus. Aivan kuten voidaan esittää että paras tapa hoitaa ydinjäte olisi ampua se avaruuteen...kun ideaa tarkkaillaan havaitaan että se ei olekaan kovin hyvä vaikka lopputulos(=ydinjäte pois maapallolta) olisikin hyvä.

On eri asia pyöritellä fysiikassa teorioita paperilla kuin rakentaa hiukkaskiihdytin teorian testausta varten...Jos kiihdytin aiotaan rakentaa, teorian täytyy olla jo varsin "varma".
Sama pätee tässä, kukaan ei tietääkseni ole rakentamassa ydinvoimalaa Helsingin alle....mutta ei ole kiellettyä tuoda esiin että sellainekin mahdollisuus on olemassa.

Ja kuten totesin, itsehän sinä esität että ympäristöä ei voi hinnoitella...mitä siis kustannuksilla on väliä jos saadaan aikaan suhteellisen kannattava(ekologisesti) ratkaisu...


Ja näytä kohta jossa sanon että se olisi realistinen vaihtoehto?
lainaan taas itseäni:
"On esitetty että tehokkain tapa hyödyntää ydinvoimaa on rakentaa voimala keskelle kaupunkia, vaikkapa maan alle"

Missä minä totean jotain äärimmäisen absoluuttista?

Tässähän ei oteta huomioon rakennuskustannuksia tms. vain sitä käyttöä...ja toisaalta uskoisin että nykyaikaisen reaktorin saisi mahdutettua jo johonkin Forumin parkkihalliin tai niihin öljysäiliöihin joita xxxsaaressa Stadin lähistöllä on maan alla.

"Tarkoitín, että miten paljon Helsingin liikenne ja muu elämä siitä kärsii. Ilmaisin asian ilmeisesti huonosti."

Ei enempää eikä vähempää kuin Kampin kuopasta.
Ja eihän sitä aivan keskustaan tarvitsi tunkea, onhan sitäpaitsi tälläkin hetkellä aivan kaupungin keskustan lähellä useitakin isoja hiilivoimalaplänttejä(joiden hiilivarastot taitavat sijaita maan alla ja olla jo varsin isoja).

Minä esitän faktoja jos niitä on, yritit vain niin innokkaasti nyt saada minut "nalkkiin" että sokaistut innostasi ja unohdit mitä alunperin sanoin.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
"On eri asia todeta että ydinvoimalat voitaisiin korvata uusiutuvilla energianlähteillä kuin todeta että tehokkain tapa käyttää ydinvoimaloita olisi pistää ne kaupunkien alle jne."

Kyllä, mutta kuka on väittänyt, että ydinvoimalat voitaisiin korvata noin? Minä en ainakaan.

Ja jos oikeasti olet tuota mieltä, mitä sanoit tuossa viestissäsi, miksi moitit minua näin tuossa helle-pakkas-ketjussa:

"Kirjoituksesi on varsin ansiokas ja sisältää paljon järkeä ja hyviä huomioita, ongelma on vain se ettet mitenkään konkreettisesti kerro miten ongelmat ratkaistaisiin"

Eikö tämä sama kriteeri päde tuohon omaan ehdotukseesi?

Kävin muuten hieman kertaamassa sitä ydinvoimaketjua, ja täytyy sanoa, että nyt jälkikäteen sitä on hieman huvittavakin lukea. Oli välillä hirmuista posottamista, eikä pelkästään asiallista. Ja tämä lähinnä huomiona omasta kirjoittelusta.

Jätit tietysti vastaamatta siihen tärkeään kysymykseen, että kuka on esittänyt tuon idean rakentaa maan alle jotain. Olen muuten edelleen sitä mieltä, että ideana se kuulostaa ihan hyvältä ja siksi kiinnostaisi ajatuksen esittäjä.

"Ja kuten totesin, itsehän sinä esität että ympäristöä ei voi hinnoitella...mitä siis kustannuksilla on väliä jos saadaan aikaan suhteellisen kannattava(ekologisesti) ratkaisu..."

Ai, milloin minä noin olen sanonut? En kyllä muista mitään noin absoluuttista itsekään väittäneeni, vaikka olenkin kuitenkin periaatteessa tuota mieltä. On kuitenkin muitakin asioita, joita on hyvin vaikea hinnoitella, esim. ihmisten hyvinvointi. Niin ympäristöihminen en ole, että väittäisin, että pelkästään luonnon hyvinvointi pitäisi ottaa huomioon. Kyllähän meidän on omaakin etuamme tarkkailtava.

"Minä esitän faktoja jos niitä on, yritit vain niin innokkaasti nyt saada minut "nalkkiin" että sokaistut innostasi ja unohdit mitä alunperin sanoin."

Heh, olisin voinut esittää tuon saman ajatuksen itsekin sen tuhannen kertaa sinun kanssasi väitellessä. Näytät olevan edelleenkin hyvin tarkka siitä, miten omat sanasi tulkitaan, mutta samaan hengenvetoon saatat pistää sanoja muiden suuhun. No, olen itsekin siihen toki syyllistynyt.

En muuten usko, että olemme loppujen lopuksi kovinkaan eri mieltä ainakaan suurista linjoista. Painotuksissa saattaa kyllä olla eroja.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Luonnonsuojelu = kirosana?

Niin, onko luonnonsuojelusta muodostunut kirosana? Minun mielestäni on, ja sen on aiheuttanut vain ja ainoastaan tämä viherpiiperö-sukupolvi, omalla tyhmyydellään.

Ihan oikeasti, luonnonsuojeluhan on mitä hienoin asia, se pitäisi olla periaatteessa kaikille tärkeää, kaikkien pitäisi haluta kantaa oma kortensa kekoon, mutta aika moni jättää tekemättä sen, kenties juuri siitä syystä että ei halua samaistua näihin "takaisin luontoon" -ihmisiin.

Kaikista eniten minua sapettaa se tietämättömyys minkä turvin sitten nämä pissikset kananmunittava mäkkäriä. Kun asioista ei mitään tiedä, on helppoa kapinoida. Se on niin kivaa.

Minä olen hyvinkin kiinnostunut luonnonsuojelusta, pitkälti samoilla ehdoilla kuin Sistis. Ajan uudella, erittäin vähäpäästöisellä autolla, lajittelen jätteeni hyvinkin tarkasti, pistän roskat taskuun ja sitä kautta roskikseen (en tien varteen), ostan luomutuotteita aika useinkin, jne. Eli teen periaatteessa sen minkä pystyy tekemään, kuitenkaan varsinaisesti tinkimättä mistään.

Mutta siis juuri tämä Shellin, Nestlen ja McDonaldsin vastustaminen on yksi asia mikä ei minulle putoa sitten millään. Kuinka moni niitä "vastustava" tietää yhtään mitään siitä miten ko. yhtiöt itse asiassa hoitavat hommansa, ja miten paljon huonommin moni muu firma hoitaa hommansa, mitä ei boikotoida ollenkaan. Joku isompi pissis on niin kertonut, koska on sen kuullut joltain toiselta, niin boikotoidaan nyt sitten, kapina on rules.

Nämä viherpiiperöt eivät saa kyllä mitään muuta aikaan kuin mielipahaa toisille ihmisille ja koko luonnonsuojelulle negatiivisen leiman. Ovat varmasti ylpeitä itsestään.

Luonnon puolesta -järki mukana.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Carlos: Sehän on ihan totta että Aku Ankkoja löytyy myös luonnonsuojelijoista. Moni seilaa mukana, kunhan vaan joku vetää juttua. Se on myös totta, että jotkut epäkohdat huomataan, kun taas toisista vaietaan. Heillä on tässä asiassa sama tietämättömyys kuin meilläkin - elikkä on vaikea takertua asioihin, joista ei aina tiedä.

Se että esim. Shelliä parjataan yhä ei ole välttämättä vain negatiivista. Yhä useampi yritys tietää mitä oman panoksensa laiminlyönnistä saattaa seurata. Tässähän on kysymys ihan samasta ilmiöstä kuin esim. vika tuotteessa, jota myy. Negatiivinen leima toiminnassa saattaa panna koko yhtiön polvilleen. Hyvä toiminta menettää täysin merkityksensä, jos jossain laiminlyödään. Monessa tapauksessa todella valitettavaa, mutta väistämätöntä. Hyvä johtoporras tietää tämän, eikä joudu siihen tilanteeseen.

Ylempänä on monta "Tyypillistä Greenpeacea" kommenttia. Voin sanoa että se on ihan sama toiseen suuntaan. Vaikka asiat esitettäisiin kuinka - aina löytyy tuomarit, jotka löytävät pilkun väärästä paikasta. Ihan hyväksyttävää, mutta silloin kun se sokaisee täysin, on syytä olla huolissaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti varjo
dana77: mikä ihmeen mielipide se on että merien plankton tuottaa suurimman osan hapesta, EIVÄT SADEMETSÄT YM. Tuo on fakta, totuus ja elämä. Jos asiaa ei sisäistä vaan keskittyy kieliasuun niin....
Finnishninja ei sanonut "suurimman osan" hän sanoi "tuottavat suuren osan maapallon hapesta". Opettele lukemaan...

Vaikka tiedän että valtameret tuottavat myös paljon happea (ja niidenkin tila on heikentynyt), niin viestissäsi et sitä perustelua esittänyt -> viestisi oli perustelematon. Runsailla kirosanoilla ja mollaamisella pyrit vain vaikuttamaan mielipiteisiin -> viestisi oli populistista paskaa. Sikäli hassua että tästä muistat muita aina välillä huomauttaa.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Luonnonsuojelu = kirosana?

Viestin lähetti Carlos
Kaikista eniten minua sapettaa se tietämättömyys minkä turvin sitten nämä pissikset kananmunittava mäkkäriä. Kun asioista ei mitään tiedä, on helppoa kapinoida. Se on niin kivaa.

Mutta siis juuri tämä Shellin, Nestlen ja McDonaldsin vastustaminen on yksi asia mikä ei minulle putoa sitten millään. Kuinka moni niitä "vastustava" tietää yhtään mitään siitä miten ko. yhtiöt itse asiassa hoitavat hommansa, ja miten paljon huonommin moni muu firma hoitaa hommansa, mitä ei boikotoida ollenkaan. Joku isompi pissis on niin kertonut, koska on sen kuullut joltain toiselta, niin boikotoidaan nyt sitten, kapina on rules.
Joihinkin näihin kohtiin koitan tuoda vastauksia, vaikka itsekkään en monia aktivistien toimia hyväksy. Ensinnäkin minua esim. kasvissyöjät eivät todellakaan harmita - päinvastoin. Se on vain hyvä, että HE syövät ekologisemmin tuotettua ruokaa. Säästää maapalloa tuleville sukupolville. Itse en ole siihen uhraukseen valmis ja olisin valmis muilla tavoin hoitamaan ongelman, eli syntyvyyden säännöstelyllä. Lisäksi minusta on vain luonnollista että penskat kapinoivat. Kuuluu ikäkauteen ja on kasvun myötä ohimenevä ilmiö. Sarjassamme aina ollut, tulee aina olemaan.

Nestle on ikuisesti minulle jäänyt mieleen firmana, joka kauppasi joskus 80-luvulla Afrikassa äidinmaidon korviketta vastasyntyneille. Äidit eivät imettäneet lapsiaan ja raporttien mukaan tämän takia kuoli helvetisti lapsia. Minä en sellaista toimintaa voi ohittaa perustelulla, että "itse olivat niin tyhmiä". Ihmiset kun AINA ovat jonkun osapuolen propagandan uhreja. Niin minäkin tätä kirjoittaessani. Minä vain uskon tätä kansalaisjärjestöjen puolta ja toimin sen mukaan. Tosin Nestle ei tuota juurikaan tarvitsemiani tuotteita, joten mitään vaivaa siitä ei ole ollut. Jos joskus osoittautuu että olen väärässä lopetan "boikotin".

Mäkkäri on minun mielestäni niin amerikkalainen firma kuin vain olla. Sitä ostamalla tukee amerikkalaista politiikkaa, joten periaate-tasolla ostan mieluummin suomalaista/eurooppalaista vaihtoehtoa. Tässä tarkoitan politiikalla heidän tapaansa myydä brändejä. He ostavat työvoimaa ja raaka-aineita ihmisoikeuksista ja ekologisista seikoista välittämättä ja myyvät tilalle konsepteja ja mielikuvia, ja näin keräävät rahat koko maailmalta (tämä ei koske erityisesti Mäcciä). Hesen ruoka on tosin niin pahaa, että tästä joudun tinkimään.

Shellin politiikka Nigeriassa oli aikoinaan syynä boikotteihin. Olen öljy-yhtiöiden aiheuttamista ongelmista puhunut jo tässä ketjussa ja mieluusti boikotoisin kaikkia amerikkalaisia öljy-yhtiöitä (eikä oikeastaan pelkästään amerikkalaisia, sillä fossiilisille polttoaineiden tuhlaus autoiluun on minun mielestäni lyhytnäköistä). Tämä ei ole vain aina realistista, joten siitäkin joudun tinkimään.

Joskus aikoinaan meillä oli kotona joku kuluttaja-järjestöjen tekemä lista tuotteista joita pitäisi boikotoida. Siinä oli käytännössä kaikki isot amerikkalaiset järjestöt lähtien Coca-Colasta. Mahdotonta moni sanoo. Periaatteessa niin minustakin, mutta käsittääkseni Suomessa on jotain fennovegaaneja, jotka sitä tekevät. Ei se ole minulta pois - päinvastoin ne kaverit tukevat minun politiikkaani omalla tekemisellään.

En minäkään niistä silti tykkää, kun ovat niin rumia ja niillä on inhottavia lävistyksiä ja typerät vaatteet ja kampaukset. Minusta ihmisellä voi olla mielipiteitä, vaikkei näyttäisikään pummilta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
dana77:
Jos muutamaa prosenttia pitää "suurena osana" niin silloin.....kyse kuitenkin oli selvästi täysin virheellisestä tiedosta johon maininta maapallon keuhkoista vielä liittyi.

Jos jokainen trviaali ja yleisesti tunnettu asia pitäisi perustella niin keskustelusta ei tulisi mitään, tuota haluatko että perustelen sinulle miksi ydinvoimalasta saadaa energiaa? Ei tätäkään ole kukaan ketjuissa maininnut kovinkaan tarkkaan.


Kieliasu on mitä on, siitä en niin välitä.
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: Luonnonsuojelu = kirosana?

Viestin lähetti dana77
Nestle on ikuisesti minulle jäänyt mieleen firmana, joka kauppasi joskus 80-luvulla Afrikassa äidinmaidon korviketta vastasyntyneille. Äidit eivät imettäneet lapsiaan ja raporttien mukaan tämän takia kuoli helvetisti lapsia. Minä en sellaista toimintaa voi ohittaa perustelulla, että "itse olivat niin tyhmiä". Ihmiset kun AINA ovat jonkun osapuolen propagandan uhreja.

Bingo. Ihmiset ovat propagandan uhreja, jos he ovat riittävän tyhmiä uskomaan propagandaa. Meille on luotu aivot sen takia että voisimme itse punnita asioita. Mm. jenkit (ja heidän ihannoijat) imevät propagandaa kuin pesusienet, ja toimivat sitten sen mukaan. Ihan tosissaan mielestäni em. tilanteessa Nestle löysi vain markkinaraon ja käytti sen. Eettisesti sitten oikein tai ei. Voisi verrata vaikkapa huumekauppiaisiin, koska on kysyntää, he järjestävät tarjonnan. En sääli pilviveikkoja yhtään, itsepä valintansa tekevät.

Jos joku alkaa myymään jäätä etelänavalle, tai hiekkaa Saharaan, eiköhän se osoita vain että myyjällä on homma hanskassa. On mielestäni varsin typerää syyttää jotain tahoa siitä että he ovat myyneet jotain. Jos joku haluaa ostaa purkin Zyklon B:tä ja vetää sen keuhkoonsa, onko se myyjän vai ostajan vika? Tämä on juuri tätä jenkkilä-oikeuskäytäntöä, ihmisen ei tarvitse ajatella mitään, kaikki täytyy kantaa valmiiksi eteen vaarattomana.

Vaikka case-äidinmaito on toki eri juttu, mutta siltikin sanoisin myös tähän että luonnollinen valinta toteutuu. Joskus tulee joukkokuolemia luonnnon ansiosta, joskus ihmisen, mutta kyllähän ihminenkin on osa luontoa. Ja jos Nestle sitten mokasi 20 vuotta sitten tällä toiminnallaan, he eivät välttämättä enää toimi yhtä arveluttavilla poluilla, voi olla että ovat suurestikin vaikka mukana hyväntekeväisyydessä. Onko silloin oikein että firmaa edelleen boikotoidaan?

Onko sillä mitään painoarvoa että he ilostuttavat lapsiamme kaakaolla, Lioneilla, KitKateilla, After Eightilla, Galakilla, Partymixeillä, jne, sen lisäksi ruokkivat lemmikkimme ja tekevät varsin hyvää murukahvia, jota on mukava ryystellä vaikkapa tiettömien taipaleiden takana? Puhumattakaan siitä miten monta työpaikkaa he luovat, kuinka monta perhettä saa elantonsa suoraan sen ansiosta että on olemassa Nestle? Globaalisti, se hyvää tekevä vaikutus on aika suuri, ja niin myös meillä Suomessa.


Viestin lähetti dana77

Mäkkäri on minun mielestäni niin amerikkalainen firma kuin vain olla. Sitä ostamalla tukee amerikkalaista politiikkaa, joten periaate-tasolla ostan mieluummin suomalaista/eurooppalaista vaihtoehtoa. Tässä tarkoitan politiikalla heidän tapaansa myydä brändejä. He ostavat työvoimaa ja raaka-aineita ihmisoikeuksista ja ekologisista seikoista välittämättä ja myyvät tilalle konsepteja ja mielikuvia, ja näin keräävät rahat koko maailmalta (tämä ei koske erityisesti Mäcciä). Hesen ruoka on tosin niin pahaa, että tästä joudun tinkimään.

Ja tämä ei myöskään uppoa päähäni, onko se Mäkin vika että ihmiset käyvät niissä? Onne sikoja, kun valloittavat maailman kulttuurillaan, ihan aseella uhkaavat lapsiperheet sinne syömään sunnuntaisin. Jos heillä on niin hyvä myyntiartikkeli että se vetää ihmisiä, niin so what? Minä olen ainakin pirun tyytyväinen että McDonalds löytyy joka maailman kolkalta. Missä tahansa indokiinassa sitten reissaakin, tietää että on ainakin yksi paikka missä on turvallista käydä syömässä. Tietää mitä saa, sitä minä arvostan. Ja McDonalds pyörii Suomessa kyllä täysin kotimaisin voimin, pääosin vielä kotimaisin raaka-ainein, välillinen ja välitön työllistävä vaikutus on tuhansia ihmisiä! Pääosin vielä nuoria ihmisiä, joiden on vaikea löytää töitä muutenkin. Ei muuta kuin kananmunaa kehiin, pannaan nekin ihmiset mieluummin kortistoon. Sitten kun eletään köyhässä maassa maasta suuhun, niin piiperöt ovat tyytyväisiä. Mitä hemmettiä me teemme yleensäkään elintasolla tai kehityksellä? Hemmettiin vaan se kaikki kehitys mitä viime vuosisatoina on tapahtunut.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko sinusta muutama prosentti valtion budjetista paljon rahaa?

Koska väität että plaktonien merkitys hapentuotannolle on "triviaali ja yleisesti tunnettu", niin miksi toisaalla sanot: "kukas sen ensiksi ottikaan esille sen Planktonien hapentuotannon?". Koska asia ei ole "triviaali ja yleisesti tunnettu"

Et varmasti sanoisi samalla tavalla: "kukas se ensiksi ottikaan esille sen että ydinvoimasta saadaan myös energiaa?", koska se asia ON triviaali ja yleisesti tunnettu.

JOS Greenpeace väittää että sademetsien merkitys hapen tuotannossa on merkittävä, niin silloin asia ei ole "triviaali ja yleisesti tunnettu". Tämä ei siis riipu siitä onko väite totta vai ei. Niinpä sinun tulee perustella vastaväitteesi.

Hapen tuotanto ei lisäksi tietenkään ole ainut syy, miksi sademetsiä suojellaan.

Finnishninjan viestissä oli seitsemän väittämää:
-puut tuottavat happea
-puut ovat hälyttävän vähissä monessa maassa.
-Hänen tyttöystävänsä on syntynyt Kap Verdessä.
-Kap Verdessä ei ole yhtään puuta.
-Sademetsistä taistellaan kovasti.
-Sademetsät tuottavat suuren osan maapallon hapesta
-mahonki on tärkeää olohuoneessa.

Voin lyödä sata euroa vetoa, että niistä vähintään neljä eli suurin osa pitää paikkaansa. Sinä väitit että niistä 80% on paskaa (myöhemmin muutit prosentin 70%:een). Kirsi Salo kysyisi, että kuka nyt levittää vääriä tietoja?
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Re: Re: Luonnonsuojelu = kirosana?

Viestin lähetti Carlos
Ihmiset ovat propagandan uhreja, jos he ovat riittävän tyhmiä uskomaan propagandaa. Meille on luotu aivot sen takia että voisimme itse punnita asioita. Mm. jenkit (ja heidän ihannoijat) imevät propagandaa kuin pesusienet, ja toimivat sitten sen mukaan. Ihan tosissaan mielestäni em. tilanteessa Nestle löysi vain markkinaraon ja käytti sen. Eettisesti sitten oikein tai ei. Voisi verrata vaikkapa huumekauppiaisiin, koska on kysyntää, he järjestävät tarjonnan. En sääli pilviveikkoja yhtään, itsepä valintansa tekevät.
Jos vastakkaista tietoa ei ole saatavilla, niin silloin "propaganda" on ainoaa saatavilla olevaa tietoa. Niinpä minä näen vastakkaisten mielipiteiden esille tuonnin esim. mielenosoituksilla ja vastaavilla helvetin hyvänä asiana. Vasta silloin syntyy keskustelua ja ihmiset voivat tehdä oikeasti päätöksiä sen mukaan kumman perustelut ovat pitävämpiä.

Ja mitä huumeisiin tulee ihmiset tekevät virheitä ja minun mielestäni sekin pitää hyväksyä ja pystyä anteeksi antamaan.

"Jos joku haluaa ostaa purkin Zyklon B:tä ja vetää sen keuhkoonsa, onko se myyjän vai ostajan vika? Tämä on juuri tätä jenkkilä-oikeuskäytäntöä, ihmisen ei tarvitse ajatella mitään, kaikki täytyy kantaa valmiiksi eteen vaarattomana."

No helveti on, jos myyjä on väittänyt siinä olevan pirtelöä!

Siitä Nestlen tapauksessa oli kyse. He kauppasivat sitä terveellisempänä vaihtoehtona pikkuvauvoille. Jos suuryhtiö käyttää kehitysmaan lainsäädännön "kehittymättömyyttä" hyväkseen ja valehtelee mainoksissaan tai vaikuttaa lainsäädäntöön ja hallintoon uhkailuilla/lahjuksilla niin minusta se ei ole oikein.

Vaikka minulla ja sinulla on varmasti hyvät lähtökohdat hankkia tietoa monelta taholta, niin afrikkalaisilta äideiltä minä en tätä voi edellyttää. En pidä eettisesti oikeana aseiden, huumeiden tai muiden vastaavien myyntiä. Niinpä koitan toimia niiden vastaisesti.

"Ja jos Nestle sitten mokasi 20 vuotta sitten tällä toiminnallaan, he eivät välttämättä enää toimi yhtä arveluttavilla poluilla, voi olla että ovat suurestikin vaikka mukana hyväntekeväisyydessä. Onko silloin oikein että firmaa edelleen boikotoidaan?"

No mielestäni tässä asiassa sopiva rangaistus on ihmisen muistin pituus. Ei boikotti enää ole niin vahva kuin silloin. Sitä paitsi minä en itkisi vaikka kyseinen firma olisi mennyt konkurssiin.

"Onko sillä mitään painoarvoa että he ilostuttavat lapsiamme kaakaolla, Lioneilla, KitKateilla, After Eightilla, Galakilla, Partymixeillä, jne, sen lisäksi ruokkivat lemmikkimme ja tekevät varsin hyvää murukahvia, jota on mukava ryystellä vaikkapa tiettömien taipaleiden takana? Puhumattakaan siitä miten monta työpaikkaa he luovat, kuinka monta perhettä saa elantonsa suoraan sen ansiosta että on olemassa Nestle? Globaalisti, se hyvää tekevä vaikutus on aika suuri, ja niin myös meillä Suomessa."

Sillä on mielestäni yhtä vähän painoarvoa kuin sillä että onko pedofiili muuten mukava kaveri. Mitä työllistymiseen tulee, niin sen käsittelen myöhemmin.

"Ja tämä ei myöskään uppoa päähäni, onko se Mäkin vika että ihmiset käyvät niissä? Onne sikoja, kun valloittavat maailman kulttuurillaan, ihan aseella uhkaavat lapsiperheet sinne syömään sunnuntaisin. Jos heillä on niin hyvä myyntiartikkeli että se vetää ihmisiä, niin so what?"

En minä muita ole kieltänyt niissä käymässä. Ei käsittääkseni aktivistitkaan. Eivätkä varmasti aseella uhaten ole estäneetkään. He ovat esittäneet syitä miksi sitä heidän mielestään ei pitäisi tehdä. Vapaassa markkinatilanteessa ihmiset tekevät sitten päätöksensä. Kaikki hyvin.

"Minä olen ainakin pirun tyytyväinen että McDonalds löytyy joka maailman kolkalta. Missä tahansa indokiinassa sitten reissaakin, tietää että on ainakin yksi paikka missä on turvallista käydä syömässä. Tietää mitä saa, sitä minä arvostan."

Totta. Fransicing-liikkeiden tuoma turvallisuuden tunne on syy, miksi niitä käytetään. Sitä minäkin niissä useammin ulkomailla ollessani syön.

"Ja McDonalds pyörii Suomessa kyllä täysin kotimaisin voimin, pääosin vielä kotimaisin raaka-ainein, välillinen ja välitön työllistävä vaikutus on tuhansia ihmisiä! Pääosin vielä nuoria ihmisiä, joiden on vaikea löytää töitä muutenkin. Ei muuta kuin kananmunaa kehiin, pannaan nekin ihmiset mieluummin kortistoon. Sitten kun eletään köyhässä maassa maasta suuhun, niin piiperöt ovat tyytyväisiä. Mitä hemmettiä me teemme yleensäkään elintasolla tai kehityksellä? Hemmettiin vaan se kaikki kehitys mitä viime vuosisatoina on tapahtunut."

Suomen/Euroopan oloissa Mäkki ei todellakaan ole minulle ongelma, koska täällä lainsäädäntö suojaa hyvin työntekijää. Monissa maissa (kuten USA:ssa) on kuitenkin ihmisiä, jotka eivät tule toimeen vaikka käyvät töissä. Sellainen on minusta riistoa, riippumatta siitä että sen kieltäminen tarkoittaisikin sitä että minä maksaisin hampurilaisistani enemmän.

Se että Suomessa (tai muussa maassa) on Mäkkejä ei vaikuta merkittävästi kokonaiskulutukseen. Jos niitä ei olisi ihmiset söisivät muualla. Niinkauan kuin Mäkin tapa toimia ei työllistä huomattavasti enemmän SUHTEESSA kilpailijoihinsa, niin perustelut työllistävästä vaikutuksesta ovat tekosyitä.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti Carlos
Onko sillä mitään painoarvoa että he ilostuttavat lapsiamme kaakaolla, Lioneilla, KitKateilla, After Eightilla, Galakilla, Partymixeillä, jne, sen lisäksi ruokkivat lemmikkimme ja tekevät varsin hyvää murukahvia, jota on mukava ryystellä vaikkapa tiettömien taipaleiden takana? Puhumattakaan siitä miten monta työpaikkaa he luovat, kuinka monta perhettä saa elantonsa suoraan sen ansiosta että on olemassa Nestle? Globaalisti, se hyvää tekevä vaikutus on aika suuri, ja niin myös meillä Suomessa.

Jos olet sitä mieltä, että muutamien suuryritysten boikotointi on väärin niiden tuottamien positiivisten kansantaloudellisten vaikutusten vuoksi, lienet sitten yhtä tuohtunut myös ihmisille, jotka eivät käytä Nestlen tai McDonald'sin tuotteita siksi, etteivät pidä niiden mausta. Hehän lyövät täysin laimin velvollisuutensa kuluttaa hyväntekijäyritysten tarjoamia palveluja ja asettavat itsekkään nautinnontavoittelunsa yleisen edun edelle.

Kun puhutaan esimerkiksi ruoan ostamisesta, on Nestlen tuotteiden hankkimisen vaihtoehtona mitä luultavimmin jonkin toisen tuotteen hankkiminen eikä nälän näkeminen. Mikä tekee näiden ylikansallisten yhtiöiden toiminnan niin autuaaksi, että eurot pitäisi käyttää juuri heidän tuotteisiinsa? Eikö kotimaisen pienyrityksen tuotteeseen käytetty euro ole kansantaloudellisesti yhtä arvokas?

Kuluttajaboikotit ovat äänestämisen tapaista kansalaisvaikuttamista tänä aikakautena, jolloin todellinen valta on yhä enemmän suuryrityksillä, demokratian tavoittamattomissa, ja yhä vähemmän valtioilla. Boikotteja tuskin voi aukottomasti koskaan perustella, koska eetteri on täynnä ristiriitaista tietoa: propagandaa ja vastapropagandaa. Tilanne on siis siinäkin mielessä sama kuin politiikassa.

Itse en tietoisesti boikotoi mitään yksittäistä firmaa, mutta yritän ottaa kaikissa ostoksissani ja kulutusvalinnoissani niiden oletetut ympäristö- (ja joskus jotkut muutkin eettiset) vaikutukset huomioon, sikäli kun minulla on siihen varaa eikä se vaadi muitakaan ylenmääräisiä uhrauksia. Käytännössä tämä on johtanut mm. sellaisiin erikoisuuksiin kuin etten koskaan ole käynyt McDonald'sissa.
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Re: Re: Luonnonsuojelu = kirosana?

Viestin lähetti dana77

Nestle on ikuisesti minulle jäänyt mieleen firmana, joka kauppasi joskus 80-luvulla Afrikassa äidinmaidon korviketta vastasyntyneille. Äidit eivät imettäneet lapsiaan ja raporttien mukaan tämän takia kuoli helvetisti lapsia.

Jos en nyt aivan väärin muista, niin lapset eivät suinkaan kuolleet siihen, että äidit eivät lapsiaan imettäneet, vaan siihen että äidinmaidonkorvike piti sekoittaa veteen. Puhtaan veden saanti ei nykyäänkään Afrikassa ole monissa paikoissa itsestäänselvyys ja tuo epäpuhdas vesi aiheutti näitä lasten kuolemia.

Muistanko väärin?

Kuitenkin, äitini boikotoi edelleen Nestlen tuotteita tuon vuoksi. Tosin, kuten danakin taisi todeta, eipä Nestle juurikaan tuota mitään tuotteita, joita tarvitsisi. Smarties on ehkä ainoa tuote, jota äitini voisi ostaa joskus. Nestlen pupukaakaotakin meillä joskus 80-luvulla löytyi kaapista, mutta ei ole enää pitkään aikaan näkynyt.

Luultavasti äitini boikotti jatkuu edelleen, koska Nestlen tuotteita ei ole kovinkaan vaikea välttää eikä boikotoinnista täten aiheudu ylimääräistä vaivaa. Mene ja tiedä...
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Minäkin muistelisin, että kyse oli nimenomaan likaisesta vedestä, johon korviketta sekoitettiin ja joka aiheutti lasten kuolemia.
 

erpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos en nyt aivan väärin muista, niin lapset eivät suinkaan kuolleet siihen, että äidit eivät lapsiaan imettäneet, vaan siihen että äidinmaidonkorvike piti sekoittaa veteen. Puhtaan veden saanti ei nykyäänkään Afrikassa ole monissa paikoissa itsestäänselvyys ja tuo epäpuhdas vesi aiheutti näitä lasten kuolemia.

Kyllä muistat aivan oikein, äidinmaitojauhetta piti tosiaankin liottaa veteen ja kun vesi oli likaista kuolivat lapset immuuninsa puutteen takia sairauksiin. Tässä on periaatteessa laitettu Nestlen viaksi se, että afrikassa ei ole puhdasta vettä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös