Liigan kurinpitopäätökset 2017–2018

  • 407 523
  • 3 018

444

Jäsen
Eipä noista päivänselvistä kulkusten helistelyistä tule suuressa ja mahtavassa NHL:ssäkään jotain 12 dollarin sakkoja suurempia sanktioita. No vähän saatetaan välillä heristää sormea ja sanoa ”soo-soo”. NHL-linjaa täällä toivotaan moneen asiaan, niin nyt saatiin tähän osastoon.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilmeisesti liigan tulkinta on, että vahingossa jos keihästää niin se on huitominen. Sinänsä tämä tapaus nyt ei ottelurangaistuksen arvoinen ollut, kysymys on lähinnä siitä olisiko tilanteesta kuulunut antaa 2 min huitominen vai 5+pr keihästys. Mun mielestä sääntökirjassa yksiselitteisesti todetaan, että tuo on keihästys ja näin minimirangaistus olisi 5+pr. Olisi kiva, että nämä liigan säännöistä poikkeavat tulkinnat olisi listattuna jossain julkisesti.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Minä en osaa sanoa oikein juuta enkä jaata tuohon Keräsen rangaistukseen, mutta sellaisen huomion tein ettei tuo mailan pelaaminen aloittajalle ole mitenkään pelin ulkopuolista tekemistä. Joku voisi argumentoida että Keränen koetti vielä pelata Ilves-aloittajan mailaa mutta osui munille.

Eihän Keräsellä ole kunnon näköhavaintoa missä kiekko on. Hän tietää voittaneensa aloituksen joten kiekko on jossain hänen takanaan. Koska Ilves-aloittajalla on siihen suora näköyhteys niin on täysin loogista että Keräsen tulee jollain tavalla estää pelaajaa. Tuossa hän nostaa mailaa ja pistää perseensä tielle.

Minä en näe tuossa kyllä myöskään mitään nykäisyliikettä.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä en osaa sanoa oikein juuta enkä jaata tuohon Keräsen rangaistukseen, mutta sellaisen huomion tein ettei tuo mailan pelaaminen aloittajalle ole mitenkään pelin ulkopuolista tekemistä. Joku voisi argumentoida että Keränen koetti vielä pelata Ilves-aloittajan mailaa mutta osui munille.

Eihän Keräsellä ole kunnon näköhavaintoa missä kiekko on. Hän tietää voittaneensa aloituksen joten kiekko on jossain hänen takanaan. Koska Ilves-aloittajalla on siihen suora näköyhteys niin on täysin loogista että Keräsen tulee jollain tavalla estää pelaajaa. Tuossa hän nostaa mailaa ja pistää perseensä tielle.

Minä en näe tuossa kyllä myöskään mitään nykäisyliikettä.
Näin minäkin tilanteen näen, eli Keränen yrittää vain pelata Sandellin mailaa pois, tuskin tuossa oli mitään keihästystarkoitusta. Mutta hieman silti nillitän niistä säännöistä, kun siellä ei puhuta tahallisuudesta/tahattomuudesta mitään, vaan todetaan että jos mailan lavan kärjellä pistää vastustajaa, se on keihästys ja minimirangaistus on 5+pr. Toki olen sitä mieltä, että tuo liigan tulkinta on parempi (eli että vahinkokeihästys onkin huitominen, jotta voidaan antaa pelkkä kakkonen), mutta olisi kiva jos nuo tulkinnat olisi johonkin kirjattu.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Näin minäkin tilanteen näen, eli Keränen yrittää vain pelata Sandellin mailaa pois, tuskin tuossa oli mitään keihästystarkoitusta. Mutta hieman silti nillitän niistä säännöistä, kun siellä ei puhuta tahallisuudesta/tahattomuudesta mitään, vaan todetaan että jos mailan lavan kärjellä pistää vastustajaa, se on keihästys ja minimirangaistus on 5+pr. Toki olen sitä mieltä, että tuo liigan tulkinta on parempi (eli että vahinkokeihästys onkin huitominen, jotta voidaan antaa pelkkä kakkonen), mutta olisi kiva jos nuo tulkinnat olisi johonkin kirjattu.
Keihästys puhuu "pistämisestä".

Jos Keräselle olisi pitänyt antaa bännia niin se olisi pitänyt tulla tämän Huitomis-säännön pykälän perusteella:


159 ii. Pelaajalle, joka nostaa mailansa vastustajan jalkojen välissä tarkoituksenaan osua vastustajaa nivusiin, tuomitaan joko iso rangaistus ja pelirangaistus tai ottelurangaistus.

Tässä vaan tulkittiin että että Keräsellä ei ollut tarkoitus
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Keihästys puhuu "pistämisestä".

Jos Keräselle olisi pitänyt antaa bännia niin se olisi pitänyt tulla tämän Huitomis-säännön pykälän perusteella:


159 ii. Pelaajalle, joka nostaa mailansa vastustajan jalkojen välissä tarkoituksenaan osua vastustajaa nivusiin, tuomitaan joko iso rangaistus ja pelirangaistus tai ottelurangaistus.

Tässä vaan tulkittiin että että Keräsellä ei ollut tarkoitus
Juu, mutta eikö se nimenomaan ole pistämistä jos lavan kärjellä nostaa kasseja? Itse ainakin olen ymmärtänyt nuo säännöt aina niin, että keihästys eroaa huitomisesta ainoastaan siinä, millä mailan osalla ja mihin suuntaan isku suoritetaan. Pistäminen viittaa tuohon suuntaan, eli jos voima kohdistuu lavan suuntaisesti on kyseessä pistäminen eli keihästys. Muilla mailan osilla kuin lavan kärjellä ja tuella ei edes voi pistää. Tuo lainaamasi kohta koskee niitä tilanteita, joissa ei pistetä, vaan mailan varsi muuten nousee haaroväliin.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Milloinkohan ne mahtaa julkaista kurinpitopäätöksen Karjalaisen taklauksesta? Tämän illan kokoonpanothan julkaistiin hetki sitten Liigan sivuilla ja niistä tietysti näkee että Karjalainen on sivussa, mutta luulisi nykypäivänä tällaisten asioiden käsittelyn sujuvan nopeamminkin. Nykyään käytössä kaikenmaailman skypet yms. videopuhelulaitteet, joilla keskustelut voidaan suorittaa ilman että ryhmän tarvii olla samassa palaverihuoneessa.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Aika odotettu päätös. Muutama huomio:

Kurinpidon mukaan Suomi oli kiekollinen pelaaja. (Tästä kiekoton-kiekollinen asiasta oli aika paljon vääntää).

Historiasta kolme peliä vaikka vain yksi taklaus alla. Muistanko väärin jos väitän, että historiasta on annettu usein vain max 2 peliä mikäli on vain yksi taklaus/tilanne alla? Töissä ei oikein kerkeä tutkimaan vanhempia päätöksiä, mutta tällainen muistikuva on jostain jäänyt.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika odotettu päätös. Muutama huomio:

Kurinpidon mukaan Suomi oli kiekollinen pelaaja. (Tästä kiekoton-kiekollinen asiasta oli aika paljon vääntää).

Historiasta kolme peliä vaikka vain yksi taklaus alla. Muistanko väärin jos väitän, että historiasta on annettu usein vain max 2 peliä mikäli on vain yksi taklaus/tilanne alla? Töissä ei oikein kerkeä tutkimaan vanhempia päätöksiä, mutta tällainen muistikuva on jostain jäänyt.

Lamberg sai kolme ja hänen edellinen tapaus oli viime kaudelta.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Melko kova tuomio, mutta hyvin perusteltu. Hienoa nähdä, että a) kurinpito ei ole unohtanut höpinöitä tiukentuneesta linjasta pääosumien suhteen, sekä b) kurinpidolla on kanttia antaa isompaa rangaistusta, vaikka Suomi ei tilanteessa pahemmin loukkaantunut. (?)

Kurinpidon linjauksen mukaan Suomi oli siis kiekollinen, missä itseni mukaanlukien moni meni foorumilla metsään. Toisaalta harvempi, jos kukaan, taisi tuota laitataklauksena käsitellä. Toki kurinpitokin päätyi samaan johtopäätökseen, mikä palstallakin vedettiin: Karjalaisella oli aikaa reagoida Suomen liikkeeseen, mutta päätti ajaa silti loppuun asti.

Yhdeksän peliä on odottamaani enemmän, mutta pidän tuomiota hyvänä. Perusteluineen varsin linjan mukainen tuomio.

@Purkan Jauhaja Lamberg sai saman kolmen peliä uusijalisää, vaikka alla oli vain yksi tapaus, joka vaikutti. Linjassa menee siis. (Päätös)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuus matsii hei päähän taklaamisesta ilman kunnioituksen häivääkään, kolme poliisin vanhana tuttuna. Kurinpito näki tilanteen muuten samalla tavalla kuin minä (olis ehtiny reagoimaan), mutta taklauksen voimakkuudesta olen aavistuksen eri mieltä. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kova rangaistus, kuten päähän taklatuista pitää tullakin. Ei niitä muuten saada loppumaan tai edes vähenemään.
 

H P K

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuus matsii hei päähän taklaamisesta ilman kunnioituksen häivääkään, kolme poliisin vanhana tuttuna. Kurinpito näki tilanteen muuten samalla tavalla kuin minä (olis ehtiny reagoimaan), mutta taklauksen voimakkuudesta olen aavistuksen eri mieltä. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa.
Samaa mieltä, mutta toi olkapää mua edelleen hämää kun Karjalaisen olkapää mainokset näkyy kuitenkin kokoajan eli käsivarsi osuu päähän
 

Elggari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Olen ihan tyytyväinen tuohon yhdeksään otteluun. Taklaus oli kuitenkin niin monelta osin sääntöjen vastainen ja potentiaalisesti vaarallinen. Toivottavasti kurinpito jatkossakin keskittyy siihen, että kaikenlainen pelaajien turvallisuudesta piittamattomuus pyritään kitkemään pois. Tässä tietysti pään vammat tulee pitää ykkösprioriteettina, koska niillä voi olla tuntuva vaikutus elämänlaatuun myös peliuran jälkeen.

Jäin pohtimaan rangaistusasteikon yhdenmukaisuutta kurinpirohistorian osalta. Sailio sai omasta tempustaan 2 ottelun uusijalisän. Onko Karjalainen tämän kauden ainoa, jolle uusijalisää on annettu vähän reilummalla kädellä?

Näin retrospektiivisesti voisi sanoa, että Ässien Ville Korhonen selvisi melko kevyellä neljän ottelun tuomiolla.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Yhdeksän peliä hirvittää, mutta kun siinä on kolme ottelua uusijan lisää, niin ihan hyväksyttävissä. Itse odotin viittä, eli ei tuo kuusi paljoa heitä. Kova tuomio kuitenkin. Toivottavasti Miro ottaa asiasta kopin ja ei taklaile noita kääpiöitä enää, kun tolla ruholla aina osuu päähän. Huonoin asia olisi, että Miro lopettaisi taklailun kokonaan. Tarvisi vain järkeä käyttää enemmän. Tärkeintä on edelleen että ketään ei sattunut, paitsi monen kannattajan tunteet sai kolauksen. Toivottavasti jäälle palaa kypsempi pelaaja.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Onko Karjalainen tämän kauden ainoa, jolle uusijalisää on annettu vähän reilummalla kädellä?

Ei ole, Ässien Matti Lamberg sai saman 3 ottelua uusijalisää
 

444

Jäsen
Itse veikkailin 5-8 haarukkaan osuvaa pelikieltoa, yhdellä meni toisesta päästä yli. Spekuloin myös sillä, että suurin tekijä tulee olemaan tuo, että tulkitaanko Suomi kiekolliseksi vai kiekottomaksi, joskin oletin, että mikäli tulkinta on ”kiekollinen”, niin tuomio asettuu arvioni alapäähän. Tuo kiekollisuus kuitenkin lopulta arvioitiin vähän niinkuin Finley-Miklik -tapauksessa, eli että kiekko ei koskaan ole hallussa, mutta voidaan silti tulkita kiekolliseksi. Samaa tulkintaahan käytetään mm. tilanteissa, jossa kaksi pelaajaa menevät hakemaan päädystä kiekkoa ja ensimmäiseksi ehtinyt yrittää suorittaa ns. vastataklauksen.

Hyvin perusteltu tuomio, joka toivottavasti saa Karjalaisen vaihtamaan piuhansa hieman lyhempiin tai edes päivittämään siirtonopeutta.
 

Sean Connery

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
6+3 peliä.. Se otetaan mitä annetaan!

Mietityttää vaan, että Suomi oli naureskelukunnossa taklauksen jälkeen eikä millään muotoa loukkaantunut. Ja kurinpidon mukaan kiekollinen. Siihen nähden kova tuomio. Muistaakseni muutama loukkaantumiseen johtanut töötti on mennyt paljon vähemmällä? En varma silti ole.

Ja nyt.. tämä ei ole provoa. Kun tuon päätöksen luki, niin laitataklauksen määritelmä "kun pelaaja taklaa voimalla vastustajan niin, että sinkoutuu vaarallisesti laitaa vasten..." Miten Case Porseland-D'amigo meni tän suhteen? Tuossa vielä pelaaja loukkaantui suht vakavasti ja vauhtia oli paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Kolmio36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia Flyers
Miehekäs ja hyvä ratkaisu mikäli näitä päähänkohdistuneita taklauksia halutaan kitkeä. Hieno homma kurinpidon puolelta, että tosiaan rangaistaan teoista eikä seurauksista.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Itse ainakin yllätyin kovasti tästä pituudesta. Sailion viiden matsin perusteella arvelin tästä tulevan 5-6 peliä, mutta kurinpidon linja tiukkenee näemmä. Ihan hyvä niin, toivon mukaan tämä nyt pitää loppuun asti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös