Liigan kurinpitopäätökset 2017–2018

  • 408 309
  • 3 018

Jarna90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Säännöissä eikait määritellä loukkaantumisen kestoa tuomiota määritellessä? Tuomiossa lukee, että lääkäri kielsi jatkamasta peliä. Eli tulkitaan loukkaantumisen aiheuttaneeksi tilanteeksi. Ei varmastikaan maailman törkein, mutta täysin turha peliinkuulumaton huitaisu. Itse tykkään kovasta pelistä ja puhtaista pommeista, mutta tälläiset eivät ole niitä. Sailio ei taida osata edes taklaa kovaa ja puhtaasti, eikä liion ole vastanut aiemminkaan teoistaan nyrkein. Tyrsky taisi heitellä viimekaudella Nikkilää, kuin hiekkasäkkiä Nikkilän tullessa kuittaamaan sitä Lehtivuoren tiputusta.
 

Bulvaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Miksi tässä yleensäkään puhutaan Tyrväisestä yhtään mitään? Ai niin tietenkin, kun on joskus sikaillut (jota ei varmaan kukaan kiistä) niin silloinhan kaikki vastustajan teot on "vähemmän" pahoja vaikkei kohteena olisi Tyrväinen.

Kousan loukkaantumista ja seuraavaa peliä en kyllä vastaavalla logiikalla spekuloisi sanallakaan Kärppäkannattajana. On siellä Oulussa sen verran pitkät perinteet näissä ihmeparantumisissa.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Turha puhua mistään Kousan näyttelemisestä tai filmaamisesta. Jokainen joka on joskus saanut kovan iskun leukaansa tietää että siinä menee oikeasti pää hetkeksi aikaa jumiin.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kun Suomen Liigasta tehdään videoklippiä "noloimmat ulosajot/pelikiellot" niin tämän voi lyödä samaan kastiin. Joku varmasti ajattelee että liioittelen, mutta kyllä olen sitä mieltä, että kun tällaisen videon joku näkee vaikka rapakon takana, niin pitää kyllä sarjaa aivan lapsellisena.
Minulle on vähän epäselvää mikä tuossa on mielestäsi noloa. Jos tarkoitat Sailion aivopierua, niin olen samaa mieltä. Nyt kun kukaan ei tuon tempun jälkeen muotoillut Sailion naamaa uuteen uskoon, on ulosajo+pelikielto ihan oikea rangaistus tuosta. Muuten olisi ehkä voinut riittää Sailion kouluttaminen jäällä, mutta tässä lapsellisessa sarjassa tuota tapahtuu ihan liian harvoin.
On se kumma että tällä yhdellä jätöksellä nämä aina menevät vahinkojen ja huolimattomuuden piikkiin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tuo monikko jota kaytat(te) noissa on aarihuvittavaa. Kerro/kertokaa nyt edes keita "me" olemme? Puhutko/puhutteko kuinka monien aanella?

Käsittääkseni tässä tarkoitetaan noin kymmentä jäsentä, jotka näppäimistöön osuu kirjoitettaessa viestejä.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nämä korulauseet kurinpidolta, että päähän kohdistuneista taklauksista rangaistaisiin kovennetulla asteikolla, ei sitten kestänyt kuin pari kk. Vaikka Sailion tilanne ei ollut "rumin ikinä missään"-kategoriaa, olisi tuosta kuulunut mielestäni kovempi tuomio. Varsinkin kun katsoo, mitä muista päähän kohdistuneista taklauksista on annettu. Vähällä Sailio ikävä kyllä pääsi.

Täysin samoilla linjoilla. Ihme tuuliviirejä tällä kaudella kurinpidossa. Lähdettiin kovilla sanoilla, pienellä tuomiolla. Yllättäen Sailio taisi olla se, joka vielä selvisi kolmella matsilla. Seuraavaan sitten lyötiin kertoimia oikein urakalla lisää, Lambergista tehtiin varoittava esimerkki. Nyt siis kovennetulla linjalla kolme matsia päähän kohdistetusta poikittaisesta mailasta.

Tulkaa tyhmälle selittämään, en nyt ihan näe järkeä tässä toiminnassa.
 

Haas

Jäsen
Suosikkijoukkue
- HPK mutta liiga yleensä
Tuo monikko jota kaytat(te) noissa on aarihuvittavaa. Kerro/kertokaa nyt edes keita "me" olemme? Puhutko/puhutteko kuinka monien aanella?

Tästä on keskusteltu usein. Kysyjää kehotetaan lukemaan alkuperäistä sponsoriboikottiketjua läpi. Tällöin selviää myös toiminnan logiikka ja muita kysymyksiä!

Käsittääkseni tässä tarkoitetaan noin kymmentä jäsentä, jotka näppäimistöön osuu kirjoitettaessa viestejä.

Tämä ei pidä paikkaansa - hauskasti esitetty arvaus tosin, pitää sanoa! ;-)

Edit lisätty vastaus toiseen kysymykseen
 

Mettis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers & Pelicans
Ihmeellistä itkemistä jostain 10 ottelun pelikielloista. Tämä ei ollut edes kauden pahimpia tekoja niin eihän tuosta voi antaa tuota enempää - huolimaton teko ehkä turhautuneelta pelaajalta. Halusi mennä läpi, eikä kiertää.

Kummastuttaa huutelu filmaamisista näiden osumien yhteydessä. Nytkin peliä on jäljellä muutama minuutti, johtoasema ja isku päähän. Ei kai ole mitään järkeä peluuttaa kaveria, jolla on kuuppa sekaisin jonkun aikaa. Kohteella tai suorittajalla ei ole muuta väliä kuin mahdollinen uusijalisä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos ei vertaa niihin alkukauden tuomioihin mitä siellä on jaettu mistäkin hipaisuista niin mielestäni tämä viisi peliä on ihan hyvä tuomio. Kukaan ei voi aukottomasti väittää, että Sailio olisi tahalleen pamauttanut tuon poikittaisen mailan Kousan leukaperiin, kyllä se saattoi vahingossakin tapahtua. En tiedä enkä siis väitä, että kyseessä olisi ollut vahinko, mutta sen tiedän kuinka nopea laji tuo lätkä on ja pystyisin ostamaan sen, että tuommoinen voi oikeasti käydä vahingossa pelin tiimellyksessä ilman mitään tarkoitusperää satuttaa toista.

Viisi peliä koska historia, mielestäni erittäin hyvä rangaistus. Jos tuommoinen vastaavanlainen tilanne tapahtuisi miehelle uudestaan niin sitten voisi lätkäistä vähintään sen 10 peliä.
Niin, että kolmas vahinko toden sanoo? Ja siitä sitten kunnon penalti :) Noh, leikki siksen, mutta rehellisyyden nimissä, jos tässä tilanteessa voi käyttää vahinkoa lieventävänä tekijänä, niin eiköhän sitä kannattaisi luopua tästä näkökulmasta kokonaan.

Tyrväinen sai tönäisy-yrityksestään, jossa kyynärpää osui vahingossa Kuuselaa päähän 7:n ottelun pelikiellon. Ja saman 7 ottelun kiellon sai myös Lassila, kun yritti kolauttaa mailallaan Grattonia housuihin/kylkeen, mutta maila nousikin Grattonin naamaan.

Näissä tilanteissa mielestäni se erikoisin vahinko on juuri tuo Sailion. Ei sitä ihan helposti molemmat kädet nouse pään korkeudelle ja tee vielä lisäksi työntöliikettä vastustajan naamaa kohti..
 

Kuntz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tyrväinen sai tönäisy-yrityksestään, jossa kyynärpää osui vahingossa Kuuselaa päähän 7:n ottelun pelikiellon. Ja saman 7 ottelun kiellon sai myös Lassila, kun yritti kolauttaa mailallaan Grattonia housuihin/kylkeen, mutta maila nousikin Grattonin naamaan.

Näissä tilanteissa mielestäni se erikoisin vahinko on juuri tuo Sailion. Ei sitä ihan helposti molemmat kädet nouse pään korkeudelle ja tee vielä lisäksi työntöliikettä vastustajan naamaa kohti..

Mitäs ihmettä? Lassilan huitaisu oli luokkaa "yritin lyödä maalivahdin mailalla kylkeen kun ärsytti, mutta osuinkin naamaan." Alunperinkin järjetön ja pelin ulkopuolinen ratkaisu. Sailio pelasi normaalin pelitilanteen tyhmästi ja huolimattomasti. Se että näitä "huolimattomuuksia" sattuu samalle kaverille useasti on sitten toinen asia ja siitä rankaistaan uusijalisällä.

Vertaisin tätä taannoiseen Ahti Oksasen 3 pelin arvoiseen kolautukseen ohi menneen taklauksen yhteydessä. Olihan tuo Sailion temppu ehkä pelin tai kahden verran törkeämpi (poikittaisen mailan käyttö) eli aika minimirangaistuksella pääsi tällä kertaa. Kyllä linja vähän on löystynyt ja toivotaan että kevättä kohden tämä uusi linjaus ei kokonaan kuole pois...
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitäs ihmettä? Lassilan huitaisu oli luokkaa "yritin lyödä maalivahdin mailalla kylkeen kun ärsytti, mutta osuinkin naamaan." Alunperinkin järjetön ja pelin ulkopuolinen ratkaisu. Sailio pelasi normaalin pelitilanteen tyhmästi ja huolimattomasti. Se että näitä "huolimattomuuksia" sattuu samalle kaverille useasti on sitten toinen asia ja siitä rankaistaan uusijalisällä.

Vertaisin tätä taannoiseen Ahti Oksasen 3 pelin arvoiseen kolautukseen ohi menneen taklauksen yhteydessä. Olihan tuo Sailion temppu ehkä pelin tai kahden verran törkeämpi (poikittaisen mailan käyttö) eli aika minimirangaistuksella pääsi tällä kertaa. Kyllä linja vähän on löystynyt ja toivotaan että kevättä kohden tämä uusi linjaus ei kokonaan kuole pois...
Niin, että normaalissa pelitilanteessa vauhdilla poikittaisella naamaan, ilman että vastustaja on kyykyssä? Junnuissa näitä pystyi vielä naamioimaan vahingoiksi, ammattilaispeleissä saman ei pitäisi enää onnistua...
 

Kuntz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, että normaalissa pelitilanteessa vauhdilla poikittaisella naamaan, ilman että vastustaja on kyykyssä? Junnuissa näitä pystyi vielä naamioimaan vahingoiksi, ammattilaispeleissä saman ei pitäisi enää onnistua...

Ei pitäisi onnistua eikä onnistunutkaan. Tästäkin pelikieltoa 3+2 peliä. Kuten sanoin, Sailion temppu oli törkeämpi kuin vertailukohdaksi ottamani Oksasen tilanne. Ei hyväksyttävä, eikä välttämättä täysi vahinko, vaan huolimaton ja rangaistava teko. En ole eri mieltä kanssasi.

Tartuin lähinnä siihen että mielestäsi Sailion tilanne on erikoisempi kuin esim. Lassilan huitaisu aikanaan. Jotta nämä olisivat vertailukelpoisia, olisi Sailion täytynyt tempaista poikittainen maila vastustajan naamaan tilanteen jälkeen, selkeästi erillisenä toimena. Siitä olisi sitten napsunut se 10 peliä + uusijat + sakkolappua.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei pitäisi onnistua eikä onnistunutkaan. Tästäkin pelikieltoa 3+2 peliä. Kuten sanoin, Sailion temppu oli törkeämpi kuin vertailukohdaksi ottamani Oksasen tilanne. Ei hyväksyttävä, eikä välttämättä täysi vahinko, vaan huolimaton ja rangaistava teko. En ole eri mieltä kanssasi.

Tartuin lähinnä siihen että mielestäsi Sailion tilanne on erikoisempi kuin esim. Lassilan huitaisu aikanaan. Jotta nämä olisivat vertailukelpoisia, olisi Sailion täytynyt tempaista poikittainen maila vastustajan naamaan tilanteen jälkeen, selkeästi erillisenä toimena. Siitä olisi sitten napsunut se 10 peliä + uusijat + sakkolappua.
Ei minua mitenkään erityisemmin kirvele Sailion saamat rangaistus, vaikka itse olisin vähän useamman pelin antanutkin. Olen silti eri mieltä siitä, että teko olisi ollut huolimaton teko, sillä mielestäni se oli hyvin selkeästi huolimattomaksi teoksi naamioitu rottailu. Kousalla ei ole missään vaiheessa kiekkoa, miksi Sailio taklaa häntä poikittaisella naamaan?

Sikailut on helppo naamioida "vahingoiksi" normaalien tilanteiden sekaan, niinhän yleensä rottapelaajat tekevätkin.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ei minua mitenkään erityisemmin kirvele Sailion saamat rangaistus, vaikka itse olisin vähän useamman pelin antanutkin. Olen silti eri mieltä siitä, että teko olisi ollut huolimaton teko, sillä mielestäni se oli hyvin selkeästi huolimattomaksi teoksi naamioitu rottailu.

Voit olla oikeassa, mutta myös väärässä. Vain Sailio itse tietää, että oliko tuo teko oikeasti tarkoituksellinen vai vahinko ja huolimatonta pelaamista. Rangaistava teko se silti oli ja oma mielipide on, että viisi peliä on ihan hyvä rangaistus tuosta. Tuskin kovin moni Sailiosta pelaajana tykkää enkä itsekään, mutta en voi silti syyttää miestä tahallisuudesta kyseisessä tilanteessa sillä kuten sanoin voisin hyvin ostaa tuon myös vahinkona. Uskon, että noin voi oikeasti käydä myös huolimattomuuttaan.
 

Pata4win

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers ja FC Barcelona
Kurinpidolta putosi pohja Sailion tuomion myötä. Toisilla joukkueilla/pelaajilla on ilmeisesti omat säännöt ja kertoimet tuomioilla.

Kurinpito MÄ HÄPEÄN!!!
 

444

Jäsen
Voit olla oikeassa, mutta myös väärässä. Vain Sailio itse tietää, että oliko tuo teko oikeasti tarkoituksellinen vai vahinko ja huolimatonta pelaamista. Rangaistava teko se silti oli ja oma mielipide on, että viisi peliä on ihan hyvä rangaistus tuosta. Tuskin kovin moni Sailiosta pelaajana tykkää enkä itsekään, mutta en voi silti syyttää miestä tahallisuudesta kyseisessä tilanteessa sillä kuten sanoin voisin hyvin ostaa tuon myös vahinkona. Uskon, että noin voi oikeasti käydä myös huolimattomuuttaan.
Huolimattomuuttaan voi taklata myös päähän tai selkään tai huitaista vastustajaa mailalla naamaan tai tai tai... pointti on, että pelaaja on itse vastuussa omista teoistaan eikä huolimattomuus pitäisi olla mikään veruke. Kaikissa tilanteissa on sama ”ongelma”, eli vain pelaaja itse tietää, oliko teko tahallinen vai vahinko. Kiekotonta pelaajaa poikittaisella naamaan = 3 peliä. Ei mahdu minun tajuntaani.
Ei suinkaan ollut mikään törkein ikinä, mutta kun katsoo, mitä muista päähän kopsahtaneista tööteistä on tällä kaudella jaettu, niin kyllähän tämä käy jo huonosta vitsistä.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Huolimattomuuttaan voi taklata myös päähän tai selkään

Mutta taklaus on aina pelaajan tietoinen valinta, kukaan ei vahingossa taklaa toista tai sitten puhutaan yhteentörmäyksestä.

pointti on, että pelaaja on itse vastuussa omista teoistaan eikä huolimattomuus pitäisi olla mikään veruke. Kaikissa tilanteissa on sama ”ongelma”, eli vain pelaaja itse tietää, oliko teko tahallinen vai vahinko. Kiekotonta pelaajaa poikittaisella naamaan = 3 peliä. Ei mahdu minun tajuntaani.

Tietenkin pelaajat ovat vastuussa omista teoistaan ja siksi Sailio huilaa nyt viisi peliä. En kuitenkaan itse ole samaa mieltä kanssasi siitä etteikö "huolimattomuus" voisi olla mikään veruke, mielestäni sillä on paljonkin väliä onko teko tahallinen vai vahinko. Joissain tilanteissa on kyllä mainitsemasi "ongelma", että vain pelaaja itse tietää oliko teko tahallinen vai ei (kuten nyt tässä Sailion ja Kousan välisessä tapauksessa), mutta esim. taklaustilanteissa vastuu on mielestäni aina taklaajalla koska itse taklaus ei koskaan ole vahinko, toki näissäkin vastuuta voi siirtää silloin vastaanottavalle osapuolelle jos siellä vedetään pää polvitasolle viime hetkessä jne.

Ei suinkaan ollut mikään törkein ikinä, mutta kun katsoo, mitä muista päähän kopsahtaneista tööteistä on tällä kaudella jaettu, niin kyllähän tämä käy jo huonosta vitsistä.

Ensimmäisessä viestissäni tätä asiaa koskien sanoinkin, etten ota kantaa siihen oliko tämä tuomio linjassa kauden aiempiin tapahtumiin kun en yksinkertaisesti muista mistä kaikista hipaisuista siellä on jaettu mitäkin tuomioita, mutta tämä viisi peliä kuulosti omaan korvaani oikein sopivalta tuomiolta, ei siinä muuta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tähän huolimattomuus/tahattomuys vs. tahallisuusjuttuun ottaisin näkökulmaa.

Jos pelaaja alkaa varovaisemmaksi, hän luultavasti on vähän huonompi pelaaja (tai sitten ei). Näin ollen hän hankkii harmaan alueen tummimmalta vyöhykkeeltä kilpailuetua verrattuna niihin pelaajiin jotka ovat toiminnassaan varovaisempia.

Näin ollen huolimattomuusvahingon ei pitäisi olla lieventävä asianhaara. Jossain Formula 1:ssä tätä keskustelua käydään tämän tästä. Kuljettaja, joka ei muutaman junnuhöntyilyn jälkeen löydä yleistä varovaisuusperiaatetta on hyvin nopeasti jonkin muun sarjan kuljettaja.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös