Lakko!

  • 293 706
  • 2 354
No eihän omistajat ole omia ansioitaan laskeneet. UPM:n osinko täällä oli esimerkkinä 1,15€ ->1,30€, tuo on kuitenkin yli +10 %.

Väärin: 1,15€ = 3,9% ja 1,30€ = 4,4% tuotto osakkeen hinnasta.

Ensimmäinen tarkoittaa, että osinkoina , jos ne tuolla tasolla pysyisivät, osakkeen hankintahinta olisi tienattu reilussa 25 vuodessa, jälkimmäinen 22 vuodessa.

Paitsi että: Pääomatulojen veroprosentti vuonna 2019 on 30% ja 30 000 euron ylittävältä osuudelta 34%. Joten 30-35 vuotta kestää nimellisesti tienata osakkeen ostohinta.

Tuosta vielä sitten 30-35 vuoden inflaatio pois.

Koska ihminen nyt vaan elää sen rajallisen ajan, niin kyllä sijoitusten tuotto-odotusten täytyy olla järjellisellä tasolla. Ei voida olettaa , että kenelläkään persus tai hermo kestäisi odotella vuosikymmeniä nimellisillä pienillä tuotoilla.

Itse pistäisin myyntiin, jos kurssikehitys + osinko jäisi jatkuvasti säännönmukaisesti alle 4%. Välillä olisi syytä tulla isompaakin osinkoa ja selkeää arvonnousua.

AY-liike leikkii kyllä tulella. Jää tulevaisuudessa investoinnit tekemättä, ja jostain niitä kuluja olisi pakko karsia, tai raha karkaa ulkomaille.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olipas luottamusta herättäviä Rouva valtakunnansovittelijan kommentit Ylen uutisissa kun toimittaja kysyi että mites meni koko päivän neuvottelut ja tuliko jotain sovittua.

"no mentiin eteen ja taakse ja jatketaan neuvotteluita perjantaina"

Kierroksen tähänastiset sopimukset on käytännössä kaikki tehty ilman sovittelijaa. En tiedä, ratkaisisiko tätä paperin kikylukkoa taitavakaan hahmo, mutta on kyllä valitettavaa, miten EK inflatoi valinnallaan valtakunnansovittelijan tehtävän, kun tuotiin täysin kolmosketjun henkilö siihen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Suosittelen sitten hankkimaan UPM:n osakkeita kun se on niin helppoa. Niissä omistajissa on ihan tavallisiakin kansalaisia. Ja varmaan työntekijät voisivat koittaa hankkia osakkeita itsekin.
Itse asiassa mulla on. Ostin muuten kahdeksalla eurolla ne mitä on.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itseasiassa kun UPM:n osinkohistoriaa katsoo, niin osake on ihan törkeästi ylihintainen ja jos tuloskunto on noin surkea, niin onko markkinoilla ylitarjontaa? No se on toisen ketjun paikka, mutta Wahlroosilla voi olla ajatuksia asiasta. Hänhän viikonloppuna sanoi, että Suomi on todnäk paikka josta seuraavat Euroopan paperikoneet kiinni laitetaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itseasiassa kun UPM:n osinkohistoriaa katsoo, niin osake on ihan törkeästi ylihintainen ja jos tuloskunto on noin surkea, niin onko markkinoilla ylitarjontaa? No se on toisen ketjun paikka, mutta Wahlroosilla voi olla ajatuksia asiasta. Hänhän viikonloppuna sanoi, että Suomi on todnäk paikka josta seuraavat Euroopan paperikoneet kiinni laitetaan.
Tämähän on ihan totta,mutta toisaalta ne omistajat ovat liiallisesta arvonnoususta myös tienanneet, jos ovat osittainkin omistuksista luopuneet. Itselläkin käynyt jo mielessä, että onko lasku edessä, mutta ollut itselle yksi tuottoisimmista osakkeosta, niin pientä luopumisen tuskaa on, vaikka "virheeksi" tiedostankin moisen tunteilun. Toisaalta hankintahintaan nähden osingot ovat mulle nykyiselläänkin isoja, ja osinkotuottona hankintahinta täyttyi 7 vuodessa, no verot pois toki.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Päättäväinen ja rohkea nuori nainen jonka asenne varmasti ärsyttää AY-väkeä. Samalla asenteella kun likka vaan jatkaa niin tuskinpa hänen tarvitsee olla huolissaan työpaikastaan. Ja en usko työpaikan vaihdonkaan olevan mahdotonta; vaikka AY-porukka tätä mieltä onkin, vaan luulen linkitetyn lehtijutun käyvän aika hyvästä suosituksesta tulevaisuudessa.
 

teppana

Jäsen

Päättäväinen ja rohkea nuori nainen jonka asenne varmasti ärsyttää AY-väkeä. Samalla asenteella kun likka vaan jatkaa niin tuskinpa hänen tarvitsee olla huolissaan työpaikastaan. Ja en usko työpaikan vaihdonkaan olevan mahdotonta; vaikka AY-porukka tätä mieltä onkin, vaan luulen linkitetyn lehtijutun käyvän aika hyvästä suosituksesta tulevaisuudessa.

Tää oli mullekin outa kulma liitolta. Siis se, että liittoon kuulumattoman ihmisen töihin meno jotenkin pilaisi tämän duunarin maineen siten ettei töitä enää löytyisi. Eikös se päinvastoin rekrytoinnin suorittavalta osapuolelta ole rohkaiseva merkki kun työntekijä hoitaa velvollisuudet vaikka se olisi haastavaa?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Kyllä paperimies lisää liksaa ansaitsee
Aika moni meistä muistakin ihmisistä saisi nykyistä palkkaansa parempaa palkkaa, jos tekisi keskeytymätöntä kolmea vuoroa ja olisi sunnuntait ja arkipyhät töissä. Nuo haittalisät lisäävät tuloja aikalailla.

Monella alalla palkankorotuksia enemmän näissä neuvotteluissa taitaa olla kyse mahdollisten heikennysten torjumisesta.

Selvennyksenä vielä,että en ole paperiliittolainen enkä edes lakon uhkan alla.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tää oli mullekin outa kulma liitolta. Siis se, että liittoon kuulumattoman ihmisen töihin meno jotenkin pilaisi tämän duunarin maineen siten ettei töitä enää löytyisi. Eikös se päinvastoin rekrytoinnin suorittavalta osapuolelta ole rohkaiseva merkki kun työntekijä hoitaa velvollisuudet vaikka se olisi haastavaa?
Kuten aikaisemmin kirjoitin. Nää liittoaktiivit eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä.
Aika moni meistä muistakin ihmisistä saisi nykyistä palkkaansa parempaa palkkaa, jos tekisi keskeytymätöntä kolmea vuoroa ja olisi sunnuntait ja arkipyhät töissä. Nuo haittalisät lisäävät tuloja aikalailla.

Monella alalla palkankorotuksia enemmän näissä neuvotteluissa taitaa olla palkankorotuksia enemmän kyse mahdollisten heikennysten torjumisesta.

Selvennyksenä vielä,että en ole paperiliittolainen enkä edes lakon uhkan alla.
aa totta. Paperimiesten peruspalkatkin ovat todella huono.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eiköhän tässä tarkoiteta että siinä mahdollisessa uudessa työpaikassa on liiton väen suunnalta odotettavissa kaikenlaista työpaikkakiusaamista ja savustamista aina istumalakkoihin asti kunnes tämä uhri saadaan pois. Eli perinteinen SAK:n liittojen pelikirjan mukaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
aa totta. Paperimiesten peruspalkatkin ovat todella huono.

Nämä ovat minusta aika älyttömiä heittoja. Mutta jos tosiaan haluat päteä tietämykselläsi niin laitatko yv:llä mulle mun euromääräisen perustuntiansion niin minä sitten voin vastata tänne julkiselle puolelle kuinka monta euroa meni väärin puoleen tai toiseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nämä ovat minusta aika älyttömiä heittoja. Mutta jos tosiaan haluat päteä tietämykselläsi niin laitatko yv:llä mulle mun euromääräisen perustuntiansion niin minä sitten voin vastata tänne julkiselle puolelle kuinka monta euroa meni väärin puoleen tai toiseen.
Ei mua kiinnosta sun palkka yhtään kun paperityöntekijän keskiansiot ovat ihan julkista tietoa ja löytyvät internetin ihmeellisestä maailmasta.

Liian vähän se olisi ay-aktiiville vaikka 10 000 euroa kuussa tilille tippuisi.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei mua kiinnosta sun palkka yhtään kun paperityöntekijän keskiansiot ovat ihan julkista tietoa ja löytyvät internetin ihmeellisestä maailmasta.

Näin ajattelinkin, koska kaikki mitä löytyy netistä on totta. Mutta kun se kuitenkin sinua tekstiesi perusteella kiinnostaa edes hivenen niin voin kertoa että eurojen puolella luku on 15. Mitä sen pitäisi mielestäsi 13v paperitössä olleella olla? 10 vai 11 vai jopa 13?

Toki vuosiansio nousee ihan kilpailukykyiseksi koska saa vaihtaa vuorokausirytmiä sen 100 kertaa vuodessa, olla töissä viikonloput, joulut ja juhannukset. Ja siitäkin huolimatta että esim. yölisä on huomattavasti heikompi kuin monella muulla alalla. Tai se kuuluisa saunalisä jota kutsutaan muilla aloilla La-lisäksi. Tyytyväinen olen myös työmatkaan joka on alle 2km suuntaansa.

Mutta ei näistä tämän enempää kun varmasti kaiken tämän tiesitkin. Ajattelin vain täsmentää niille jotka eivät asiasta olleet niin tietoisia.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tää oli mullekin outa kulma liitolta. Siis se, että liittoon kuulumattoman ihmisen töihin meno jotenkin pilaisi tämän duunarin maineen siten ettei töitä enää löytyisi. Eikös se päinvastoin rekrytoinnin suorittavalta osapuolelta ole rohkaiseva merkki kun työntekijä hoitaa velvollisuudet vaikka se olisi haastavaa?
Joo, ei tietenkään tule olemaan ongelmia. Eihän ay-aktiivit rekryja tee. Pieni kyynisyys sisälläni laittaa miettimään kyllä, että onko Idaa prepattu. Sen verran mietittyä tekstiä tulee ulos ja aina hän osuu haastatteluun. Ei sillä, että asiat mitään rakettitiedettä olisi, mutta yleensä nää haastattelut on vähän erilaisia, oli duunari kummalta laidalta tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin ajattelinkin, koska kaikki mitä löytyy netistä on totta. Mutta kun se kuitenkin sinua tekstiesi perusteella kiinnostaa edes hivenen niin voin kertoa että eurojen puolella luku on 15. Mitä sen pitäisi mielestäsi 13v paperitössä olleella olla? 10 vai 11 vai jopa 13?

Toki vuosiansio nousee ihan kilpailukykyiseksi koska saa vaihtaa vuorokausirytmiä sen 100 kertaa vuodessa, olla töissä viikonloput, joulut ja juhannukset. Ja siitäkin huolimatta että esim. yölisä on huomattavasti heikompi kuin monella muulla alalla. Tai se kuuluisa saunalisä jota kutsutaan muilla aloilla La-lisäksi. Tyytyväinen olen myös työmatkaan joka on alle 2km suuntaansa.

Mutta ei näistä tämän enempää kun varmasti kaiken tämän tiesitkin. Ajattelin vain täsmentää niille jotka eivät asiasta olleet niin tietoisia.
Jos vihjailee Tilastokeskuksen tilastojen olevan virheellisiä, kannattanee jonkinlaiset perusteetkin laittaa. Se oma tuntipalkka nyt ei vie pohjaa Tilastokeskuksen vuosiansiotilastoista. Minä käytän mittareina vuosiansioita, koska siinä ei ole tulkinnanvaraa ja siihen sisältyvät ne alakohtaiset sovitut poikkeukset.

Paperimiehen työ on varmasti kolmivuoroisena erittäin raskasta, raskaampaa kuin oma siisti sisätyöni. En minä sitä kielläkään. Toisaalta tienaankin vuodessa 10 000 euroa vähemmän kuin kolmivuorotyötä tekevä paperimies.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En mä @Tadu mitään vihjaile kun näen lukemat omasta palkkalaskelmastani. Ja muidenkin vakanssien perustuntiansiot Intranetistä.

Mitä tulee työpaikkojen vapaamatkustajiin niin aika hyvin ne on karsittu viime vuosina kun heikkojen aikojen takia ja niistä selvitäkseen on tehostettu eri linjoja. Nykyään henkilöstöä on jossain jopa 50% vähemmän vaikka investointien ansiosta tuotantomäärä kasvanut.

Toista oli kyllä kun itse tulin taloon vajaa 15v sitten toiselta alalta, ainoana valttina 8kk määräaikaisena oma työmoraali jolla yritti saada kotikylästä vakityöpaikan. 1. päivänä vanhan liiton opastaja totesi kuuluisat sanat: " muista ettet tee kuin x määrä hommia ettei meidän muidenkaan muilla vuoroilla samalla toimipisteellä tarvitse.."

En noudattanut tätä ohjetta, sain varmasti myös vähän vihoja päälleni mutta edelleen olen samassa työpaikassa töissä enkä varmasti ensimmäisten joukossa lähdössä jos vielä pystyisi toimintoja tiivistämään. Mutta ainakaan meillä ei pysty. Firma tekee voittoa, investoi ja yksi syy tähän on myös se että henkilöstö on jo omalta osaltaan tullut monessa vastaan.

Meillä muuten lakossa on myös ne henkilöt tuotannosta jotka eivät kuulu liittoon. Näitäkin on vaikka niistä ei niin otsikkoja revitäkään. Kukaan tuskin haluaisi olla lakossa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En mä @Tadu mitään vihjaile kun näen lukemat omasta palkkalaskelmastani. Ja muidenkin vakanssien perustuntiansiot Intranetistä.

Mitä tulee työpaikkojen vapaamatkustajiin niin aika hyvin ne on karsittu viime vuosina kun heikkojen aikojen takia ja niistä selvitäkseen on tehostettu eri linjoja. Nykyään henkilöstöä on jossain jopa 50% vähemmän vaikka investointien ansiosta tuotantomäärä kasvanut.

Toista oli kyllä kun itse tulin taloon vajaa 15v sitten toiselta alalta, ainoana valttina 8kk määräaikaisena oma työmoraali jolla yritti saada kotikylästä vakityöpaikan. 1. päivänä vanhan liiton opastaja totesi kuuluisat sanat: " muista ettet tee kuin x määrä hommia ettei meidän muidenkaan muilla vuoroilla samalla toimipisteellä tarvitse.."

En noudattanut tätä ohjetta, sain varmasti myös vähän vihoja päälleni mutta edelleen olen samassa työpaikassa töissä enkä varmasti ensimmäisten joukossa lähdössä jos vielä pystyisi toimintoja tiivistämään. Mutta ainakaan meillä ei pysty. Firma tekee voittoa, investoi ja yksi syy tähän on myös se että henkilöstö on jo omalta osaltaan tullut monessa vastaan.
Työpaikkojen välillä on varmasti paljon eroja palkoissa ja erityisesti viihtyvyydessä. Ei mun siis ole tarkoitus vähätellä kenenkään työtä. Arvostan paljon jokaista joka tässä yhteiskunnassa tekee työtä ja maksaa veroja. Paperimiehet eivät kuitenkaan missään varsinaisessa palkkakuopassa ole, vaan nämä lakkotaistelut on enemmän periaatteellisia juttuja.

Koin joskus aivan vastaavanlaisen tapahtuman kun itse ajoin joskus Postille kuorma-autoa kesäduunina. Perehdyttäjä sanoi, että älä vaan tee näitä rundeja yhtään nopeammin kuin mitä suunnitelmaan on merkitty, koska silloin työvuoroon saatetaan lisätä uusia kohteita joissa käydä. Noh, olivat kyllä aika tiukasti aikataulutettu eikä niitä sen nopeammin olisi saanut ajettua läpi vaikka olisi yrittänyt, eikä itsellänikään sen kummempaa motivaatiota ollut.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joo, ei tietenkään tule olemaan ongelmia. Eihän ay-aktiivit rekryja tee. Pieni kyynisyys sisälläni.laittaa miettimään kyllä, että onko Idaa prepattu. Sen verran mietittyä tekstiä tulee ulos ja aina hän osuu haastatteluun. Ei sillä, että asiat mitään rakettitiedettä olisi, mutta yleensä nää haastattelut on vähän erilaisia, oli duunari kummalta laidalta tahansa.

Totta kai on prepattu. Äiti ja sisko kytköksissä kokoomukseen tytön facebuukin perusteella. Hattua nostan toki kun omalla naamalla haastatteluita antaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aika usein näissä lakkojutuissa unohdetaan se henkilökohtainen tilanne. 3 viikon lakkoon pitäisi lähteä, mutta jos taloudellinen tilanne on kytköksissä kuukausittaiseen palkkaan, niin sangen hankalaa on jäädä kotiin rötväilemään. Laskut kuitenkin tulee ja laitteitakin voi mennä rikki saatikka lainanlyhennykset. Jos ammattiliitot arvostaisivat maksajaansa, niin lakkokorvaus olisi se sama summa mitä henkilö menettää kun töistä pitää olla poissa. Lakkokorvaus kaiketi riippuu alasta ja liitosta, mutta jos kuukauden käteen jäävä osuus tippuu oleellisesti (monella 100 euroakin tekee tiukkaa) niin ei vaan voi jäädä lakkoon. Vaimo oli vajaat 4 viikoa lakossa ja sai lakkoavustusta 70 euroa/pv. Se oli viimeinen kerta kun meidän taloudessa jäätiin lakkoon, koska juurikaan mitään ei siitä lakosta tullut, eli palkkaus nousi niin vähän, että tappiolla mentiin pitkän aikaa.

Jos ei ole lainoja ja pieniä lapsia, niin lakkoon on ainakin aika paljon helpompi jäädä kuin 3 lapsen asuntovelallisen yh-isin jolla on vielä autovelka ja lasten harrastustoiminta. Liitot ja liittoon sokeasti luottavat eivät takuulla anna armoa kyseisessä tapauksessa vaan haluavat painaa yksilöä vieläkin alemmas.

Toinen sana harvoin muutettu usein-sanaksi
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kai typerä. Pikkuisen naiivi ehkä. Ainakin hän antoi heittää itsensä bussin alle kaikkien muiden lakkoon osallistumattomien työntekijöiden sijasta.

Olen työurani aikana tutoroinut useammankin nuoren sisään työelämään. Yksi asia joka lupaa nousujohteista tulevaisuutta on se että nuori näkee ison kuvan, eli ymmärtää mistä se palkka tulee, eikä aliarvioi oman panoksensa tärkeyttä tuntuipa se oma puurtaminen kuinka tarkoituksettomalta tahansa.

Nyrkkisääntönä kannattaa töissään miettiä miten juuri minusta on parhaiten hyötyä työnantajalle ja toimia sen mukaan. Ja jollei tätä panostusta sitten palkita niin voi miettiä että löytyykö se vika peilistä vai työnantajasta. Jos työnantajasta niin ei muuta kuin työmarkkinoille hakemaan parempaa palkanmaksajaa.

Jotenkin sellainen fiilis ettei tämän likan tarvitse loppuelämäänsä paiskia hommia liiton kavereiden kanssa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jotenkin sellainen fiilis ettei tämän likan tarvitse loppuelämäänsä paiskia hommia liiton kavereiden kanssa.

Miten niin ei tarvitse? Hän tuntuu tykkäävän työstään ja olevan siitä kiitollinen. Se on tosi hieno asia.

Tuon ikäisen nuoren kohdalle suurella todennäköisyydellä tulee vielä monta muutosta työpaikkoihin. Poikkeuksiakin voi olla. Työelämä on muuttunut niistä oman isäni ikätovereiden ajoista, kun samalla tehtaalla paiskittiin hommia yli 40 vuotta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös