Laajakaistasta...

  • 96 778
  • 505

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Re: Re: Re: Re: Mikä Hämiksessä?

Viestin lähetti Fläppis
Eli noin niinkuin termillisesti on mielestäni hiukan väärin käyttää ADSL-sanaa yhteydelle, jonka liikennöinti tapahtuu samalla nopeudella molempiin suuntiin.


Jep. On tuo todella hiukan hämäävää. Itsekin vedin ensiksi saman johtopäätöksen. Käsittääkseni ADSL on suunniteltu käytettäväksi siten, että downkaista on muutaman kerran upkaistaa suurempi, eli kotikäyttöön. Jostain kumman syystä (P2P?) upkaistat ovat kuitenkin nykyään usein saman suuruisia downkaistojen kanssa. SDSL:n yksi puute ADSL:ään nähden on se, että se vaatii koko kuparijohtoparin omaan käyttöönsä. Rinnalla ei siis voi käyttää puhelinta.
 

Paskinaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, FC Bottom, Arsenal
Onkohan kellaan antaa apua seuraavaan ongelmaan:
Elisa-adsl 256/256 liittyma, kayttis winme, adsl-korttina roadrunner11. Yhteydet toimii rr:n monitori nayttaa etta signaali liikkuu ja ping menee lapi, mutta siltikin selain herjaa etta tietoverkko ei toimi, asetukset tarkastettu useita kertoja ja helpdeskissa on roikuttu mutta sieltakaan ei apua ole loytynyt. Missa on vika?
Hermot menee ja tupakkalakko on tiukilla.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Non'niin, nostetaanpa tätä ketjua ylös.

Huomioni kiinnittyi tuossa Saunalahden edullisehkoon
tarjoukseen tänne Turkuun.

Saunalahti ADSL 1 M / 512 k 45 €/kk
Nykyinen Sonerani (ent. Auria) 1 M /512 k 59€/kk

Tosin tuo Soneran liittymä sisältää 8e/kk ADSL-päätelaitteen
vuokrasta.

Nyt olenkin ajatellut, että jos vaihtaisi tuon Soneran pois ja
siirtyisi Saunalahteen koska heidän 2 M / 512k -littymä olisi
houkuttelevan halpa (49e/kk) VARSINKIN kun he tarjoavat
avausmaksua uusille asiakkaille 15. päivään asti ilmaiseksi.
Muuten maksaa 160€.

Ongelmaksi muodostuisi vaan kysymykset, miten pitkään
joutuisin olemaan ilman nettiä, sekä miten toimisin vanhan
Sonerani kanssa. Ilmeisesti Soneran saa irtisanottua ihan
puhelimellakin. Myös ADSL-päätelaite pitäisi ostaa omaksi, eikä
ole mitään käsitystä mitä se maksaisi.
Onko vielä jotain mitä pitäisi ottaa huomioon?

Niin, sitten vielä sellainen huomioarvio että kun Auria loppui tällä
viikolla toimimasta ja piti asentaa postissa tullut Sonera (jonka
alaisuudessa Auria siis Turussa jatkaa) niin kun oli saanut
Soneran yhteyden koneelle, on siitä lähtien Port Scanneja tullut
palomuuriin tasaiseen tahtiin muutamien minuuttien välein.
Aurialla ei scannauksia näkynyt juuri lainkaan ajalla jota sitä
käytin.
Mikä siis mätttää?
Mitä ilmeisemmin asentamastani Sonerasta johtuu...

Onko jollain kokemuksia Saunalahden ADSL-liittymistä?
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti stiflat
Ongelmaksi muodostuisi vaan kysymykset, miten pitkään
joutuisin olemaan ilman nettiä, sekä miten toimisin vanhan
Sonerani kanssa. Ilmeisesti Soneran saa irtisanottua ihan
puhelimellakin. Myös ADSL-päätelaite pitäisi ostaa omaksi, eikä
ole mitään käsitystä mitä se maksaisi.
Onko vielä jotain mitä pitäisi ottaa huomioon?

Onko jollain kokemuksia Saunalahden ADSL-liittymistä?

Siitä kun olet lähettänyt Saunalahdelle allekirjoitetun tilausvahvistuksen, alkaa raksuttamaan tuo 4-6 viikon toimitusaika. Turun alueella lähempänä kuutta kuin neljää.

Tilauksesta muutama viikko eteenpäin ja saat arvioidun asennusajan.

Stiflat voin mielelläni yksityisviestein jatkaa tätä keskustelua.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kuusikin viikkoa kuullostaa todella pitkältä ajalta.
Uusia autojakin saa lyhemmillä toimitusajoilla.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti msg
Kuusikin viikkoa kuullostaa todella pitkältä ajalta.
Uusia autojakin saa lyhemmillä toimitusajoilla.

Kysehän on siitä että kaupungeissa joudutaan tekemään työt paikallisten puhelinoperaattoreiden verkkoon. Ei omaan. Verrattuna vaikka matkapuhelintuotteisiin, paikallispuheluissa ja laajakaistassa ei todeudu vapaa kilpailu toimitusajoissa. Esim. Vaasassa saisi paikallisen VLP:n laajakaista viikossa, Soneran ja muiden omissa kestää vähintään tuo neljä viikkoa.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti msg
Kuusikin viikkoa kuullostaa todella pitkältä ajalta.
Uusia autojakin saa lyhemmillä toimitusajoilla.

Entä jos tilaat autosi Hämeenlinnasta, Maken Auto Oy:stä. Sitten Maken Auto Oy tilaa sen Auto Jaloselta, Espoosta. Auto Jalonen, Espoosta tilaa sen Euroopan päämajasta, Saksasta. Saksalaiset taas välittävät tilauksen takaisin Japaniin.

Auto tehdään Japanissa, sieltä viedään Saksaan, sieltä Auto Jaloselle ja sieltä taas Maken Autolle.

No ei, kuluttajaviranomaiset ovat puuttumassa näihin pitkiin toimitusaikoihin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kyllähän minä sen tiedän, että Elisa asentaisi sen nopeammin kuin 'vieraileva' operaattori.
Olen vain sitä mieltä, että kuudessa viikossa voisi vetää vaikka parikaapelin kävellen kehä III:n päästä päähän.

Auton osto on helpompaa. Yksi maahantuoja ja monta jälleenmyyjään. Saman auton voi ostaa mistä vain ja toimitusaikakin on ihan sama.
Koeajon ja huollot voi hoitaa kotinurkilla ja auton hakea mistä päin Suomen halvimmalla saa.

Elisan ja muiden lankaoperaattoreiden kaapelien omistus on myös kaksipiippuinen juttu. Paikallinen operaattori on itse kaivanut ja vetänyt kaikki piuhat. En tiedä olisiko kukaan muu voinut edes niitä vetää aikoinaan.
Verkkojen pakkovuokraus on aika omituinen ilmiö omistusoikeutta arvostavassa yhteiskunnassa.

Halutaanko kohta sosialisoida sähkö-, lankapuhelin ja kännykkäverkot? Niin sosialisoidaan pankitkin, niin eivät pääse palvelumaksuilla rahastamaan.
 

Unbreakable

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oulussa baanaliittymä maksaa kuukaudessa 50€ ja liittymän nopeus on 10/10Mbit/s. Toimivuus erittäin hyvä, sillä vain pari kerran vuodessa on jotain pientä häikkää linjoilla muutaman tunnin, ja yleensä vika on ollut valtakunnallinen häiriö. Kiitos Oulun Puhelimelle, jotta tarjoaa Oulussa kovia nopeuksia kohtuu hinnalla. :)
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Itselläni on 10/10 megan valokuituverkko.

Mainitaan esimerkkinä 80Mt video jonka otin tänään netistä niin se tuli 49 sekunnissa.

Netistä tulee lähes aina sen reilun 1000Kt eli yli 1 megan sekunnissa.

Suosittelen. 48 euroa kuussa.

EDIT: Pointti oli se että kannattaa katella niitä hintoja / nopeuksia ennenkuin tilaa..
 
Viimeksi muokattu:

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuleeko ihan monimuotokuidulla kotia asti?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Asunto valmistuu rakentajan mukaan viim 18.6. eli joskus heinakuussa sitten. Elisaan olen paatynyt, kohta pitais kai tilailla, etta ehtii.

Uusin kamppiin vedetaan toki kaapelit valmiiksi, mikahan niissa mahtaa olla sitten toimitusaika?
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Noniin, itse ajattelin käyttää Saunalahden ilmaisen
avaustarjouksen hyväksi ja vaihtaa liittymäni tämän kuun jälkeen.
Ainoa vaan on että pitää itse ostaa boksi.

Kertokaapa te millainen työ olisi itse asentaa boksi toimimaan?

Ja millaisen boksin kannattaisi hankkia?

Tuo Saunalahden asennuspaketti 160e (sis. boksi) ei oikein
houkuttele, varsinkin jos voisi itse boksin asentaa.
Siis perusjärjellä ilman mitään suurta laajakaista-tietämystä.

Itselläni on tällä hetkellä ZyXEL Prestige 645MP -boksi (vuokralla)
ja ihan hyvin on pelittänyt. Tuollasen hinta on jotain 50-60e
luokkaa joten olisiko joku tuollainen hyvä myös ostaa?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei tuossa boksin asennuksessa pitäisi olla muita kikkoja kuin vci/vpi-arvojen oikeellisuuden tarkistaminen ja se, että boksi tajuaa käyttää dhcp:tä. Taitanee tosin olla defaulttina päällä ~kaikissa.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti stiflat
Noniin, itse ajattelin käyttää Saunalahden ilmaisen
avaustarjouksen hyväksi ja vaihtaa liittymäni tämän kuun jälkeen.

Tein itse samanlaisen päätöksen, lähinnä paremman upload -kaistan toivossa. Nyt sitten vain odotellaan milloin liittymän saa ja kuinka se pelaa käytännössä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Tommy
No ei, kuluttajaviranomaiset ovat puuttumassa näihin pitkiin toimitusaikoihin.

Eikä se ole ainoa asia, johon kuluttajaviranomaiset tulevat puuttumaan. Laajakaistojen hinnat ovat nimittäin tällä hetkellä Suomessa niin pöyristyttävän korkeita, että missä tahansa muussa länsimaassa operaattorit, tai "palveluntarjoajat", naurettaisiin ulos alalta. Vaikka laajakaistojen hinnat puolitettaisiin, olisivat ne aivan uskomaton rahasampo niitä tarjoaville yrityksille.

Mutta tämäkin asia muuttunee ensi syksynä. Sitä odotellessa kykin vielä vanhan htv:ni turvin.
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Viestin lähetti Juhaht
Eikä se ole ainoa asia, johon kuluttajaviranomaiset tulevat puuttumaan. Laajakaistojen hinnat ovat nimittäin tällä hetkellä Suomessa niin pöyristyttävän korkeita, että missä tahansa muussa länsimaassa operaattorit, tai "palveluntarjoajat", naurettaisiin ulos alalta. Vaikka laajakaistojen hinnat puolitettaisiin, olisivat ne aivan uskomaton rahasampo niitä tarjoaville yrityksille.

Mutta tämäkin asia muuttunee ensi syksynä. Sitä odotellessa kykin vielä vanhan htv:ni turvin.
Niin. Vaikka Ruotsissa ja varmasti monessa muussakin maassa yhteydet ovat halvemmat kuin Suomessa, voisi ehkä silti miettiä noita faktoja.
Tutkimus maaliskuu 2004, Euroopassa 512kbps laajakaistayhteys keskimäärin 74€/kk.
Puhumattakaan esim. Australiasta (jonka minä ainakin luen länsimaaksi), jossa käsittääkseni yhteyksien hinnat ovat OIKEASTI pöyristyttävän korkeita.

Totuuden nimissä on myönnettävä, että ne hinnat ovat ehkä vähän korkeita, mutta eipä täällä meitä asiakkaitakaan yhtä tiheässä ole kuin tuolla Euroopan elämää sykkivissä metropoleissa.
 

beerhunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS,Montreal,San Jose
Viestin lähetti Tommy
Muutama tilannut Saunalahden ADSL:n, oottekos huomanneet että mikäli yhteytenne on Saunaverkon alueella, voitte kesällä surffata tuplanopeudelle veloituksetta.

http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=1407

Ollaan huomattu ja tulossa on rusketusrajaton kesä kun 2 megaa vaihtuu 4 megaan.. Itse laitoin Sauniksen tilaukseen 15.3.(aktivoitui ja boxi toimi 11.5 alkaen.. Minulla oli Soneran avaimet käteen-tsydeemi,joka maksoi jotain 29 euroa ja sai Telewellin TW-EA200 kaupan päälle ilmatteeksi. Tämän diilin tein helmikuun alussa ja 29 eurolla sain näin ilmasen boxin käytännössä :) Netittä olin toukokuun 1. päivästä 11. päivään asti kun saunis rupesi toimimaan ja asennus oli 0 €. kuukausimaksu on 49€ ja tähän asti toiminut ekat päivät hyvin
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jokos se Saunalahden "virtuaalinen laajakaista" toimii taas myös Itä-Helsingissä?
Tuplanopeus toimimattomalla liittymällä on edelleen 0 datayksikköä/aika
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Saunis Rules!

Viestin lähetti beerhunter
Ollaan huomattu ja tulossa on rusketusrajaton kesä kun 2 megaa vaihtuu 4 megaan..

Hmm... Eikös nyt jää aikaa paremmin auringon palvomiseen, kun videopätkät ja musat (lailliset tietysti) tulevat baana punaisena entistä huomattavasti nopeammin :)

Itselläni on myös Saunalahti ollut pari kuukautta ja kaikki on pelannut kiitettävästi. Asennusta sai tosin odottaa 6 viikkoa, mutta kyllä sen Turun seudulla ymmärtää, kun Saunalahti käsittääkseni käyttää Auria/Soneran jo muutenkin harvaa asentajaporukkaa asennuksissa ja ilmaisen avausmaksun ja edukkaiden kuukausimaksujen vuoksi tilauksia on tainnut tulla iso määrä.

Tuplanopeus tulee tosiaan kesän ajaksi ja hintaan sisältyy myös 20 ilmaista OnLine -tekstiviestiä kuukaudessa. Lisäksi on mahdollisuus saada Saunalahden edullinen GSM-liittymä ilman kuukausimaksua, jota tosin itse en sattuneesta syytä tarvitse ;)

Suosittelen Saunalahtea lämpimästi. Asiakaspalvelua ovat monet haukkuneet, mutta itselläni ei ole ollut kertaakaan ollut syytä sinne soitella.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti msg
Jokos se Saunalahden "virtuaalinen laajakaista" toimii taas myös Itä-Helsingissä?
Tuplanopeus toimimattomalla liittymällä on edelleen 0 datayksikköä/aika

Kyllä pitäisi toimia myös Itä-Helsingissä täysin normaalisti, mutta siinä saa kyllä itse peiliin katsoa jos on asiat sillä mallilla että asuu Itä-Helsingissä.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Tommy
Kyllä pitäisi toimia myös Itä-Helsingissä täysin normaalisti, mutta siinä saa kyllä itse peiliin katsoa jos on asiat sillä mallilla että asuu Itä-Helsingissä.

Oliko tuo viimeinen lause Saunalahden virallinen kanta Itä-Helsingissä asumiseen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös