Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2018–2019

  • 248 999
  • 1 549

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Pakko kysyä, että mistähän taklauksesta olisi voinut Tyrväiselle tuossa sarjassa pelikieltoa jakaa?

Tarkoitus ei ole mitään turhaa väittelyä vanhoista asioista aloittaa, mutta veikkaan että kyse oli siitä Juhanin hyppytaklauksesta/ryntäyksestä Jürgensiin, josta tuomarit tuomitsivat jäähyn lopulta Nilssonille, joka ihan oikein puolusti joukkuetoveriaan. Jos Osala sai 3 peliä omasta taklauksestaan, niin tuossa Tyrväinen kyllä pääsi todella vähällä, tai siis kokonaan pälkähästä. Vauhtia paljon ja luistimet irti jäästä.

Toivottavasti tänään Nordiksella taklataan puolin ja toisin runsaasti. Eka peli on taklausten osalta hyvin pliisu.
Toivotaan kuitenkin että tämä ketju ei paisu, eli taklataan puhtaasti.
 

Bronco

Jäsen
Kaikki nämä päätökset kulminoituvat Vainionpään saamaan naurettavaan kolmen ottelun pelikieltoon SaiPa-sarjassa. Kyseisessä taklauksessa oli siis selkeä rike (josta matsissa 2 min vihellettiinkin estämisestä), muttei todellakaan kolmen matsin pannan arvoinen. Tuomiolla asetettiin linja pudotuspeleihin ja koska tämä linjaveto oli kaikessa yliampuvuudessaan huono, oli Santalalle annettava viisi peliä, Osalalle kolme jne.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tarkoitus ei ole mitään turhaa väittelyä vanhoista asioista aloittaa, mutta veikkaan että kyse oli siitä Juhanin hyppytaklauksesta/ryntäyksestä Jürgensiin, josta tuomarit tuomitsivat jäähyn lopulta Nilssonille, joka ihan oikein puolusti joukkuetoveriaan. Jos Osala sai 3 peliä omasta taklauksestaan, niin tuossa Tyrväinen kyllä pääsi todella vähällä, tai siis kokonaan pälkähästä. Vauhtia paljon ja luistimet irti jäästä.

Toivottavasti tänään Nordiksella taklataan puolin ja toisin runsaasti. Eka peli on taklausten osalta hyvin pliisu.
Toivotaan kuitenkin että tämä ketju ei paisu, eli taklataan puhtaasti.

Itse näen tuon ihan puhtaana niittinä, mutta onhan tämä Liiga mennyt semmoiseksi neiteilyksi, että jokaisesta taklauksesta ollaan valmiita jauhamaan sivu tolkulla ja vaatimaan pelikieltoja. Itselleni tuo oli kova puhdas jääkiekkotaklaus ja toivottavasti tässä sarjassa nähdään hyviä taklauksia paljon eikä ruveta jakelemaan pelikieltoja ja pillittämään turhasta.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse näen tuon ihan puhtaana niittinä, mutta onhan tämä Liiga mennyt semmoiseksi neiteilyksi, että jokaisesta taklauksesta ollaan valmiita jauhamaan sivu tolkulla ja vaatimaan pelikieltoja. Itselleni tuo oli kova puhdas jääkiekkotaklaus ja toivottavasti tässä sarjassa nähdään hyviä taklauksia paljon eikä ruveta jakelemaan pelikieltoja ja pillittämään turhasta.
Minä vertasin Hakanpään ja Tyrväisen tilanteita keskenään. Tuo kannatajatoverisi koki oikeusmurhana sen, ettei Hakanpää saanut pelikieltoa taklauksestaan. Tämän vuoksi kirjoittelin, että hän lienee myös tyrmistynyt siitä, ettei Tyrväinen saanut pelikieltoa samantyylisestä ”laitataklauksesta”. Minusta on mukavaa, että molemmat pelaavat tänään. Oikeusmurhia en ole havainnut. Kiistanalaisia ja hankalia tilanteita ja tuomiota kylläkin.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Minä vertasin Hakanpään ja Tyrväisen tilanteita keskenään. Tuo kannatajatoverisi koki oikeusmurhana sen, ettei Hakanpää saanut pelikieltoa taklauksestaan. Tämän vuoksi kirjoittelin, että hän lienee myös tyrmistynyt siitä, ettei Tyrväinen saanut pelikieltoa samantyylisestä ”laitataklauksesta”. Minusta on mukavaa, että molemmat pelaavat tänään. Oikeusmurhia en ole havainnut. Kiistanalaisia ja hankalia tilanteita ja tuomiota kylläkin.

Hakanpään tilanne oli vihellettävissä, mutta vihellystä ei tullut ja that's it, ei tuokaan tilanne olisi ollut kuin kahden minuutin arvoinen kamppi kun mailahan sinne Varakkaan jalkoihin taisi eksyä? Tyrväisen tilanteesta olisin voinut sulattaa 2 min jäähyn ryntäyksestä jos ne luistimet jäänpinnasta nousi (se on siinä ja siinä kävikö näin). Vauhtia oli, mutta tietenkin karvaajalla on oltava vauhtia keretäkseen iholle, ei siinä kuitenkaan mitään puolenkentän vauhteja kerätty. Itse en näe kummassakaan tilanteessa mitään semmoista miksi niistä täällä keskustellaan. Toisesta olisi kuulunut viheltää kamppi ja toisesta ehkä ryntäys 2 min, siinä se.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tilanne ei ole mielestäni rajumpi, mutta Hakanpään otteet ovat paljon selvemmin rangaistavia. Tavilla on vain kova vauhti ja taklattava sattuu huonoon asentoon. Tuossa vauhdissa ei todellakaan ehdi paljoa tehdä ja Tavi ei varsinaisesti hae kovaa kontaktia, mutta kova vauhti sellaisen aiheuttaa. Hakanpää puolestaan tulee tilanteeseen todella rajusti ja harkitusti rikkoo vastustajaa kovalla kädellä.

Molemmista tilanteista oikea rangaistus olisi ollut kaksiminuuttinen pelissä, eikä mitään muuta.

Toinen sai ottelussa 2+10 ja kaksi ottelua pelikieltoa, toinen taas noh... kai se sitten pyöristyy keskiarvona tuohon 2 minuutin rangaistuksiin.

Tämän nykyisen kurinpidon linja on kyllä vertaansa vailla.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Voiko joku noheva kaivaa tähän perään videot noista molemmista tilanteista? Mä muistan Tyrväisen taklauksen puhtaana. Siitä en ole varma että nousiko luistimet jäästä, joten katotaan nyt sekin vielä. Osumakohdassa ei tainnut olla mitään vikaa? Vauhdillakaan ei taida olla mitään merkitystä, jos liukui viimeiset metrit.

Osalan hommasta taas en ole varma että kaatoiko Varakkaan laitataklauksella vai kampilla vai jopa molemmilla.

Nyt nämä tilanteet ilmeisesti yritetään täällä rinnastaa samanlaisiksi jollain tasolla, joten katsotaan nyt sitten.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voiko joku noheva kaivaa tähän perään videot noista molemmista tilanteista? Mä muistan Tyrväisen taklauksen puhtaana. Siitä en ole varma että nousiko luistimet jäästä, joten katotaan nyt sekin vielä. Osumakohdassa ei tainnut olla mitään vikaa? Vauhdillakaan ei taida olla mitään merkitystä, jos liukui viimeiset metrit.

Osalan hommasta taas en ole varma että kaatoiko Varakkaan laitataklauksella vai kampilla vai jopa molemmilla.

Nyt nämä tilanteet ilmeisesti yritetään täällä rinnastaa samanlaisiksi jollain tasolla, joten katsotaan nyt sitten.
Vaikuttaa siltä, ettet muista näihin taklauksiin liittyen juuri mitään, edes asianomaisen pelaajan nimeä. Minun näkemys oli, jos noista pelikieltoa annettaisiin, molempien syynä olisi laitataklaus. Kummastakaan ei annettu ja tänään pelataan. Katso tilanteet ja päätä sitten itse.
 

God #88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, #88, Saipa
Tämä Hakanpään tilanne on sellainen, joka näyttäytyy kurinpidon ja pelaajien silmään erilaisena. Kurinpidolle tämä ei ole näköjään rangaistavan näköinen temppu. Pelaajat sen sijaan tietävät ja ymmärtävät sen, kuinka raukkamainen ja rottamainen temppu on tahallaan kampittaa kaveri tilanteessa, jossa ollaan kamppailemassa päätykiekosta. Samaa sarjaa, kuin työntäminen pohkeisiin tai polvitaipeeseen mentäessä päätykiekkoon, jokainen joka kiekkoa pelaa tietää tasan tarkkaan mitä siinä tapahtuu. Turpaan pitäisi näitä rottia latoa oikein kunnolla, valitettavasti Ifk:lta ei taida löytyä tähän hommaan kaveria. Harmi kun eivät pelaa tepsiä vastaan, niin olisi saattanut rotta oppia jotain...
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Vaikuttaa siltä, ettet muista näihin taklauksiin liittyen juuri mitään, edes asianomaisen pelaajan nimeä. Minun näkemys oli, jos noista pelikieltoa annettaisiin, molempien syynä olisi laitataklaus. Kummastakaan ei annettu ja tänään pelataan. Katso tilanteet ja päätä sitten itse.

Totta meni Osala ja Hakanpää sekaisin. Menikö samalla koko viestistä pointti vai voidaanko katsoa tuon virheen läpi?

Mä en ole puhunut mitään pelikielloista. Mun mielestä Hakanpään olisi kuulunut tilanteesta saada jäähy. Tyrväisestä en ole varma, koska väitetään että hänen jalat nousi jäästä ja minä en tätä varmuudella muista. Muuta vikaa hänen taklauksessaan ei muistaakseni ollut. Ehkä videolta näkyisi että muistanko oikein ja siksi kysyin josko joku innokas jaksaisi videon kaivaa.

Kuinka pitkälle näitä aiempia tilanteita muuten pitää kaivaa että saa oikeutetusti kritisoida viime pelin tilannetta joka olisi pitänyt viheltää? Jos Tyrväisen taklauksesta ei löytyisikään mitään moitittavaa niin kaivetaanko sitten joku toinen tilanne verrokiksi ja syyksi miksi Hakanpään tilanteesta ei saisi puhua?

Edit: lisää tekstiä.
 
Viimeksi muokattu:

PlayMacher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Rovaniemen Kiekko, HIFK, Rangers.
Tämä Hakanpään tilanne on sellainen, joka näyttäytyy kurinpidon ja pelaajien silmään erilaisena. Kurinpidolle tämä ei ole näköjään rangaistavan näköinen temppu. Pelaajat sen sijaan tietävät ja ymmärtävät sen, kuinka raukkamainen ja rottamainen temppu on tahallaan kampittaa kaveri tilanteessa, jossa ollaan kamppailemassa päätykiekosta. Samaa sarjaa, kuin työntäminen pohkeisiin tai polvitaipeeseen mentäessä päätykiekkoon, jokainen joka kiekkoa pelaa tietää tasan tarkkaan mitä siinä tapahtuu. Turpaan pitäisi näitä rottia latoa oikein kunnolla, valitettavasti Ifk:lta ei taida löytyä tähän hommaan kaveria. Harmi kun eivät pelaa tepsiä vastaan, niin olisi saattanut rotta oppia jotain...
Ja sinähän sen tietysti tiedät että oli oikein tahallinen kamppi eikä yrittänyt mennä muiden tavoin kiekkoon? Rotat on jossain ihan muualla. Mee ny himaas noiden väkivaltafantasioiden kanssa.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä Hakanpään tilanne on sellainen, joka näyttäytyy kurinpidon ja pelaajien silmään erilaisena. Kurinpidolle tämä ei ole näköjään rangaistavan näköinen temppu. Pelaajat sen sijaan tietävät ja ymmärtävät sen, kuinka raukkamainen ja rottamainen temppu on tahallaan kampittaa kaveri tilanteessa, jossa ollaan kamppailemassa päätykiekosta. Samaa sarjaa, kuin työntäminen pohkeisiin tai polvitaipeeseen mentäessä päätykiekkoon, jokainen joka kiekkoa pelaa tietää tasan tarkkaan mitä siinä tapahtuu. Turpaan pitäisi näitä rottia latoa oikein kunnolla, valitettavasti Ifk:lta ei taida löytyä tähän hommaan kaveria. Harmi kun eivät pelaa tepsiä vastaan, niin olisi saattanut rotta oppia jotain...

Kannattaa ottaa huomioon, että kurinpitodelegaatiossa on entisiä pelaajia. Vai eikö koske entisiä pelaajia tuo väittämäsi? Toisekseen tilanne ei edes mennyt kurinpidon käsiteltäväksi, joten siinäkin menee pieleen. Päävideotuomarit vie tilanteen kurinpidon käsittelyyn halutessaan. Näistä osa on entisiä pelaajia.

Lopun kommentit sitten kertovat kaiken oleellisen. Ihanko TPS:n pelaajia tarvitsisi vetämään Hakanpäätä turpaan. Joskus sitä suhtautuu liian tunteella tyhmimpiin viesteihin, mutta tämä oli pelkästään hauska. Monsterimonnilla ei olisi pelkkä hanskojen riisuminen riittänyt.
 

God #88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, #88, Saipa
Ja sinähän sen tietysti tiedät että oli oikein tahallinen kamppi eikä yrittänyt mennä muiden tavoin kiekkoon? Rotat on jossain ihan muualla. Mee ny himaas noiden väkivaltafantasioiden kanssa.
Aika sokea saa olla, ellei näe tuota Hakanpään koukkua Varakkaan nilkkoihin.
E. Niin ja ei mulla mitään väkivaltafantasioita ole, näin se homma vain toimii ja peli siisteytyy.
Kannattaa ottaa huomioon, että kurinpitodelegaatiossa on entisiä pelaajia. Vai eikö koske entisiä pelaajia tuo väittämäsi? Toisekseen tilanne ei edes mennyt kurinpidon käsiteltäväksi, joten siinäkin menee pieleen. Päävideotuomarit vie tilanteen kurinpidon käsittelyyn halutessaan. Näistä osa on entisiä pelaajia.

Lopun kommentit sitten kertovat kaiken oleellisen. Ihanko TPS:n pelaajia tarvitsisi vetämään Hakanpäätä turpaan. Joskus sitä suhtautuu liian tunteella tyhmimpiin viesteihin, mutta tämä oli pelkästään hauska. Monsterimonnilla ei olisi pelkkä hanskojen riisuminen riittänyt.
Niin itse olisin tuosta yhden pelin antanut pelikieltoa, mutta ymmärrän kyllä senkin miksei sitä tullut. Se ei todellakaan poista rottamaisuutta tuosta kampista. Rottailut ei ole suoraan pelikiellon arvoisia tekoja, joten vaikka siellä entisiä pelaajia onkin niin eivät he voi tuomita. Ja mitä tulee tuohon tepsiin vertaamiseen, niin epäilen ettei liigasta tällä kaudella kovin montaa ukkoa ole, joka ilman hanskoja laittaa Hakanpään nippuun, mutta tepsistä tälläinen kaveri löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Totta meni Osala ja Hakanpää sekaisin. Menikö samalla koko viestistä pointti vai voidaanko katsoa tuon virheen läpi?
Ei mennyt pointti ohi ja voin katsoa tuon erheesi sormien läpi. Kirjoitit, ettet oikein muista tapausta. Mielestäni olisi kohtuullista muistaa tapaukset, joihin ottaa kantaa.
Mä en ole puhunut mitään pelikielloista.
Ok. Tämä selittää väärinkäsitystä. Minun kommentointini alkujuuri on sellaisen nimimerkin kirjoituksessa, joka piti oikeusmurhana sitä, ettei Hakanpää saanut pelikieltoa. Sitä olen ollut kyseenalaistamassa. Jäähy tuosta Hakanpään rikkeestä olisi pitänyt olla selviö. Olen samaa mieltä siis.
Kuinka pitkälle näitä aiempia tilanteita muuten pitää kaivaa että saa oikeutetusti kritisoida viime pelin tilannetta joka olisi pitänyt viheltää? Jos Tyrväisen taklauksesta ei löytyisikään mitään moitittavaa niin kaivetaanko sitten joku toinen tilanne verrokiksi ja syyksi miksi Hakanpään tilanteesta ei saisi puhua?
ihmeellistä kysymyksiä, jos minulle ne esitit. En minä ole ollut, enkä tule olemaan sinun kritiikkisi tiellä. Ole hyvä vain.
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan tippumuspelit
Tuskin tulee mitään jälkiseuraamuksia laitataklauksista Osamalle tai Jämä-Jussille. Eikä pidäkään tulla.
 

Old referee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, tuomarit
Tuomariston pitäisi pyytää Osalalta kauniisti anteeksi väärää tuomiota. Lehkoselta loistavaa kommentointia molempiin Kärppien 2+10 -jäähyihin. Jokisen jäähyn voi juuri ja juuri hyväksyä, mutta Osalan jäähy oli väärä tuomio.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Aika mielenkiintosta että tästä IFK fanit kyselemässä pelikieltoa. Ajat on muuttuneet.

Ei mitään pelikieltoja mistään kenellekkään, vaan samaa rallia loputkin pelit ja vaikka ilman tuomareita. Aivan helvetin hyvää vääntöä ja viihdettä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Osala tuoreena uusiana luvassa pitkä kakku?
Sosiaalisessa mediassa tapahtuva disinformaation levitys on kyllä minulle edelleen vaikea asia hyväksyä, vaikka tiedän, ettei sille mitään voi. Boman käy pahoittelemassa tilannetta Osalalle pelin jälkeen, pojat paiskaavat kättä ja eteenpäin,
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei mitään pelikieltoja mistään kenellekkään, vaan samaa rallia loputkin pelit ja vaikka ilman tuomareita. Aivan helvetin hyvää vääntöä ja viihdettä.

Samaa mieltä. Vaikka peliä näin Kärppälaseilla katsoikin niin ei pelissä mitään ratkaisevaa tapahtunut tuomareiden toimesta. Osalankin tilanne näytti jäähyn arvoiselta live kuvassa, vaikka pieleen se tuomio menikin. Jokisen tilanne myös vihellettävissä vaikka Rask pelasikin sen huonosti.

HIFK oli parempi tänään ja kun olet vähän perässä niin tuomiotkin tahtovat kääntyä itseään vastaan. Osalan fysiikka on vähän liikaa tähän sarjaan ja hänen pitäisi se ottaa huomioon. Sinänsä sääli, että Osalan pitää varoa, mutta jos aikoo voittavaa kiekkoa pelata niin noita tilanteita ei enää enempää tarvitse.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Osalan fysiikka on vähän liikaa tähän sarjaan ja hänen pitäisi se ottaa huomioon. Sinänsä sääli, että Osalan pitää varoa, mutta jos aikoo voittavaa kiekkoa pelata niin noita tilanteita ei enää enempää tarvitse.
Sinänsä olisi toivonut että edes HIFKiä vastaan olisi voinut pelata jääkiekkoa, mutta samaa mikkihiiritouhua se näyttää olevan kuin muillakin, valtavan yleisön mylvinnän säestämänä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös