Kuntavaalit 2017

  • 79 656
  • 666

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vihreäthän on käsittääkseni oman ikäluokkani suosituin puolue.
Vihreät se tosiaan* on, Kokoomus tulee kakkosena, Keskusta kolmantena ja Vasemmistoliitto neljäntenä. Muut jäivätkin noin vuosi sitten alle 10 prosentin.

* Tutkimus tehtiin 18-29-vuotiaiden keskuudessa viime kesänä.

http://yle.fi/uutiset/3-9024401 (Linkki Ylen uutiseen asiasta)
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vanhempana huomaa, että Asiat, Arvot ja Teot ratkasee... terv 50v
No vihreiden ja vasemmiston noin yleisesti ajamat ohjelmat ovat ihan höpöhöpöä. Sinnemäki jutteli tänään telkussa jotain, että helsinkiin tulevat päätiet ovat jatkossa pikaraitoteiden väyliä ja ilmeisesti autot ollaan ajamassa pois. Voin kertoa Annille ja muillekin harhaisille, että aika hiljaista on keskustassa jos kehän sisään ei pääse autolla.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
No vihreiden ja vasemmiston noin yleisesti ajamat ohjelmat ovat ihan höpöhöpöä. Sinnemäki jutteli tänään telkussa jotain, että helsinkiin tulevat päätiet ovat jatkossa pikaraitoteiden väyliä ja ilmeisesti autot ollaan ajamassa pois. Voin kertoa Annille ja muillekin harhaisille, että aika hiljaista on keskustassa jos kehän sisään ei pääse autolla.

Ja juuri äsken kehuit ettet ole seniili. Tekniikan kehitys on niin älytöntä nykyään, etten viitsi edes alkaa arvailla ajankohtia, mutta kyllähän tulevaisuudessa joka paikkaan omalla autolla kulkeva kepulikokoomusjarru on vähemmistössä. Ajokortteja ajetaan nykyään jo kaupungeissa ennätyksellisen vähän ja vaikka suurin syy onkin varmaan hinnoissa, niin osansa tekee se ettei Helsingissä todellakaan tarvi ajokorttia jos ei halua. Kun tähän lisätään tulevaisuuden joukkoliikenne (kuskittomat bussit/autot/mitälie) ja muut palvelut mitä ei ole vielä edes kehitetty, niin hiljaista tosiaan on. Toki jos horisontti on vain seuraavat kaksi kuukautta niin varmaan näin, mutta aika helvetin tyhmää olisi olla ottamatta vaariin sitä tosiasiaa, että joku yksityisautoilu tulee vähemään rankasti kaupunkien keskustoissa jollain aika määreellä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
No vihreiden ja vasemmiston noin yleisesti ajamat ohjelmat ovat ihan höpöhöpöä. Sinnemäki jutteli tänään telkussa jotain, että helsinkiin tulevat päätiet ovat jatkossa pikaraitoteiden väyliä ja ilmeisesti autot ollaan ajamassa pois. Voin kertoa Annille ja muillekin harhaisille, että aika hiljaista on keskustassa jos kehän sisään ei pääse autolla.
Olet yksinkertaisesti väärässä.

Vihreiden kannat perustuvat tutkittuun tietoon, eivät mihinkään mutuun, kuten tässä esitetty kantasi autoista ja keskustoista.

Maailma muuttuu. Helsingissä nykyään ajokoritin ajaa enää 40% 18 täyttävistä,. parikytvuottasitten tämä oli n 90%. Tukholmassa enää 20% ajaa ajokortin. tämä on suurkaupunkitrendi, ihmiset kulkevat muilla kulkutavoilla kuin omalla autolla.

Tämä on myös globaali trendi, jossa kaupungit tiivistyvät siten, että jalankulku etäisyydellä on tarvittavat palvelut. Ja juuri tähän pyrkii myös Sinnemäki, että asukastiheys (joka on muuten Helsingissä hemmetin paljon alhaisempi kuin esim Tukholmassa, Köpiksessä tai Oslossa) kasvaisi kantakaupungissa juuri mahdollistamaan tämän. tähän perustuu valtaväylien bluevardisoinnit ja raideinvestoinnit. Kaupunkia näet suunnitellaan ja kehitetään semmoisella 50 – 100v perspektiivillä, ei persehomeeesabemarinpenkissä olevan 5-vuoti suunnitelman perustella.

Keskustojen elävyys ja enne kaikkea taloudellinen toimeliaisuus on noussut juuri niissä suurkaupungeissa, jossa henkilöauto on priorisoitu liikennevälineenä alimmaksi. Esim monena vuonna parhaaksi ja Viihtyisämmäksi (tällä ei autoilijalle tunnu olevan mitään merkitystä, ei tietenkään, hänhän asuu jossain lähiössä) on rankattu Vancouver, jossa liikenne priorisointi on tehty 1. Kävelijä (ja arkkitehtuurissa ja katutilassa myös, se mitä kävelijä näkee), pyöräilijä, joukkoliikenne, jakeluliikenne ja viimeksi henkilöauto

ei, kyse ei ole autovihamielisyydestä, vaan Kaupunki positioisuudesta

Tervetuloa 2010 -luvulle
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....Helsingissä todellakaan tarvi ajokorttia jos ei halua. Kun tähän lisätään tulevaisuuden joukkoliikenne (kuskittomat bussit/autot/mitälie) ja muut palvelut mitä ei ole vielä edes kehitetty, niin hiljaista tosiaan on. Toki jos horisontti on vain seuraavat kaksi kuukautta niin varmaan näin, mutta aika helvetin tyhmää olisi olla ottamatta vaariin sitä tosiasiaa, että joku yksityisautoilu tulee vähemään rankasti kaupunkien keskustoissa jollain aika määreellä.
Ei tarvitse ja Jemen on ihan asuttava paikka, kunhan nyt vaan joustaa. Mihin raja vedetään ja ennen kaikkea, kuka sen rajan vetää? Minä ajan autolla koska säästän sillä yli tunnin päivässä helsingin onnettoman joukkoliikenteen takia. Mitä tulee tulevaisuuteen, niin nyt ollaan ajamassa liikenneinfraa alas, vaikka tulevaisuuden aikataulut on täysin auki. Perusteet myös on kyllä jotain ihan muuta mitä esität, ne on nimenomaan autovihamielisiä. Olen kyllä hyvin tietoinen autoilun tulevasta vähenemisestä, joten miksi meillä on sitten hirveä kiire tietulleihin ja muuhun lisäveroihin autoilijoille, joita nimenomaan perustellaan tulevilla ruuhkilla.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Ei tarvitse ja Jemen on ihan asuttava paikka, kunhan nyt vaan joustaa. Mihin raja vedetään ja ennen kaikkea, kuka sen rajan vetää?

No nythän siellä on vaalit ja jos gallupit antavat osviittaa niin vihreät niitä rajoja mukana ovat vetämässä. Tämä tarkoittaisi sitä että kaupungissa on ihan helvetisti ihmisiä jotka sinun nähdäksesi "haluavat joustaa". Sinä kutsut näitä ihmisiä autovihamielisiksi, he ehkä kutsuvat sinua pyöräily- tai joukkoliikennevihamieliseksi. Ja onhan se kyllä harmi jos juuri sinun autoiluasi halutaan rajoittaa. Kun on perkele aina saanut ajaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No nythän siellä on vaalit ja jos gallupit antavat osviittaa niin vihreät niitä rajoja mukana ovat vetämässä. Tämä tarkoittaisi sitä että kaupungissa on ihan helvetisti ihmisiä jotka sinun nähdäksesi "haluavat joustaa". Sinä kutsut näitä ihmisiä autovihamielisiksi, he ehkä kutsuvat sinua pyöräily- tai joukkoliikennevihamieliseksi. Ja onhan se kyllä harmi jos juuri sinun autoiluasi halutaan rajoittaa. Kun on perkele aina saanut ajaa.
Sinä kuvailet vastakkainasettelua, ihan kuten vihreät tekevät. Heidän agendalla on aina kaikki mitä voidaan tehdä autoilun vaikeuttamiseksi tai sen hinnan nostamiseksi. Lisäksi ajatus siitä, että vaalien voittajalla olisi joku oikeus rajoittaa ihmisten omaa valinnanvapautta on täysin neuvostoliitosta, eikä kuulu länsimaiseen yhteiskuntaan. Minä sen sijaan ajan pääosan työmatkoistani autolla, kesällä ehkä 40% fillarilla ja satunnaisesti julkisella. Minusta on ihan helvetin hyvä, että kaikilla pääsee. Minä en vaan tajua sitä, että kun jossain parannetaan tietä, niin miksi sitä ei voi parantaa kaikille. Nyt vihreä agenda on poistaa autot metsäpoluille ja pistää ratikat hämeenlinnantielle. Täyttä utopiaa, unelmahöttöä ja niillähän oli oikein havainnekuva jostain haagan kohdalta hämeenlinnantieltä missä oli ratikka, kahvioita ja koiranulkoiluttajia. Täyttä paskaa, koska tämä on suomi ja 90% ajasta sää on niin paska, että kukaan ei ole terassilla edes sillion kun ne saavat olla auki. Toisekseen se on niin kaukana keskustasta, että edes lontoossa ei tuolla etäisyydellä ole kuin pubeja. Toki jos ydinkeskustasta tehdään kuollut asia voi toteutua kun on hyvä sää.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Nohnoh. Omasta mielestäni Vihreillä, ainakin joillain tietyillä ehdokkailla, on ihan hyviä ajatuksia siitä, millainen kaupunki voisi tulevaisuudessa olla. Itsekin kannatan huomattavasti tiivimmin rakennettua kantakaupunkia. Bulevardit taas on vähän siinä ja tässä, riippuen vähän toteutuksesta ja siitä saadaanko niihin syvyyttä. Samalla tulisi ratkaista myös se, miten töihin Helsinkiin alueilta, joilta ei ole toimivaa julkistaliikennettä. Jossain näin, että pikaraitioteillä voitaisiin nykyisillä väestön kasvuennusteilla kattaa liikkumisen tarvetta 40- tai 50-luvulle asti. Omasta mielestäni olisi järkevämpää panostaa ennemmin pitkäaikaisempiin ratkaisuihin.

No, eipä sen väliä, sillä muuta positiivista Vihreistä en ole vielä keksinyt.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suattaahan olla, että ihan Helsinkin ydinkeskustassa on aika erinäköistä jonkun 50 vuoden päästä, mitä autoiluun tulee. Mutta kyllä varmaan jo Sörkan kurvin vaiheilla henkilöautot porhaltaa entiseen malliin. Kehä ykkösestä nyt puhumattakaan. Eipä nimittäin Euroopan isommissakaan kaupungeissa ole kuin ydinkeskustat rauhoitettu autoliikenteeltä, jos on. Kaupungista ulos johtavia väyliä ja kehäteitä ei olla vissiin missään muuttamassa autottomiksi, vai ollaanko jossain?
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tosi hienosti lainattu. Tuo "lopeta" oli tosiaan jatkokommentti tuohon leimakirveesi heilutteluun eikä tuohon jälkimmäiseen osaan.

Olet kyllä kova jätkä hakkaamaan leimoja toisten otsaan ja pakottamaan näkemyksiä toisten päähän. Hauskaa, ettet edelleenkään kommentoinut tuota itse aihetta, johon alunperin provosoit minut ottamaan kantaa, vaan oli pakko tulla möyhöttämään punavihreydestä.

Punavihreyden sinä otit esiin kutsumalla sitä mössöksi, mikä sai minut pohtimaan, että miksi kutsut sitä mössöksi. Siihen sitten sain aika tunteellisia, kliseisiä ja pinnallisia yleistyksiä eri puolueiden vioista.

Tämä sai minut "möyhöttämään" ja "lyömään leimoja otsaasi". Vaikka perustelit varsin rationaalisesti, miksi kannatat Liberaalipuoluetta, kommentoit hyvin pinnallisesti ja kliseisesti (ja EK:maisesti) sitä, mikä tekee punavihreydestä mössöä.

Ei minuakaan tämä keskustelu enää innosta, joten voimme puolestani lopettaa.

edit. Itse aihetta kommentoin jo Tuomaksen lähettämään viestiin vastaten. En kokenut tarpeelliseksi lausua samoja sanoja sinun suht samansisältöiseen viestiin.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Vihreät se tosiaan* on, Kokoomus tulee kakkosena, Keskusta kolmantena ja Vasemmistoliitto neljäntenä. Muut jäivätkin noin vuosi sitten alle 10 prosentin.

* Tutkimus tehtiin 18-29-vuotiaiden keskuudessa viime kesänä.

http://yle.fi/uutiset/3-9024401 (Linkki Ylen uutiseen asiasta)

Voi olla, että muistan väärin, mutta eikö Perussuomalaiset ollut joskus nuorten suosiossa? Muistaakseni ihan Vihreiden lukujen lähellä. Toki uutuuden viehätys on karissut, kun PS on osoittautunut aivan samanlaiseksi Audin takapenkillä istuskelijaksi kuin kaikki muutkin ja herroja vastaan taistelu on vaikeaa, jos on itse herran paikalla.

Keskustan korkea sijoitus kyllä yllätti meikäläisen. Vihreät tosiaan ollut jo todella pitkään nuorten puolue, ja Kokoomus on onnistunut hyvin luomaan mielikuvaa nuorten menestyjien puolueena. Vasemmistoliitto on taas monien vähän heikommilla rahallisilla resursseilla operoivien nuorten puolue, tässä tapauksessa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
En tiedä onko politiikka rikki, mutta Jatkoajalla ainakin poliittinen keskustelu on rikki. En viitsisi alkaa mitään metakeskustelua tässä vetämään, mutta on todella väsyttävää katsoa, kun leimakirveet viuhuvat ja milloin kuka on seniili, natsi, harhainen tai möyhöttäjä. Suurin osa (uskaltaisin jopa väittää, että kaikki) tähän ketjuun kirjoittelevat ovat aikuisia ihmisiä. Mutta se OT:stä.

Vihreillä on loistavia ideoita kaupunkilaisten elämänlaadun parantamiseksi, mutta heidänkin ongelma on mielestäni sama kuin useilla nuorilla tai nuorehkoilla puolueilla. Listojen ehdokkaat ovat monissa isoissa linjakysymyksissä myös eri mieltä. Ja Vihreän Liiton osalta puhutaan nimenomaan talouden hoidosta. Vihreissä on kuitenkin tämä oma vasemmistolaisempi siipi sekä sitten nk. Kokoomuksen puisto-osasto. Omalta osalta, etenkin kuntavaaleissa on useita kysymyksiä, joissa olen edes osittain eri mieltä Vihreiden kanssa, vaikka kannatankin useita Vihreiden hankkeita, jotka liittyvät luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen tai joukkoliikenteen kehittämiseen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
. Heidän agendalla on aina kaikki mitä voidaan tehdä autoilun vaikeuttamiseksi tai sen hinnan nostamiseksi.

Se, minkä sinä näet autoilun rajoittamisena, näkevät Vihreät osana Kaupungin asukkaiden, niiden siis jotka asu siälä, eivät ajele jostain kauempaa käymään, asumisviihtyvyyden parantamisena ja kaupunkitilan rauhoittamisena.

Agenda ei ole olla autoilua vastaan, vaan vähäsaasteisemman, vähämeluisemman ja enemmän kävelyetäisyydellä olevien palvelujen puolesta. Ja se, että kävelyn ja joukkoliikenteen kulkutapaosuutta kaupungissa nostetaan johtaa (tutkitusti, jos siis kiinnostaa mutuilun sijaan tieto) tähän.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se, minkä sinä näet autoilun rajoittamisena, näkevät Vihreät osana Kaupungin asukkaiden, niiden siis jotka asu siälä, eivät ajele jostain kauempaa käymään, asumisviihtyvyyden parantamisena ja kaupunkitilan rauhoittamisena.

Agenda ei ole olla autoilua vastaan, vaan vähäsaasteisemman, vähämeluisemman ja enemmän kävelyetäisyydellä olevien palvelujen puolesta. Ja se, että kävelyn ja joukkoliikenteen kulkutapaosuutta kaupungissa nostetaan johtaa (tutkitusti, jos siis kiinnostaa mutuilun sijaan tieto) tähän.

Asun kyllä helsingissä. Jos uskoo, että liikenteen ilmansaasteet poistuvat vihreiden toimenpiteden ansiosta, pitää olla vahvassa LSD huurussa. Kyllä tekniikan kehittyminen sen aiheuttaa vihreistä huolimatta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Suattaahan olla, että ihan Helsinkin ydinkeskustassa on aika erinäköistä jonkun 50 vuoden päästä, mitä autoiluun tulee. Mutta kyllä varmaan jo Sörkan kurvin vaiheilla henkilöautot porhaltaa entiseen malliin. Kehä ykkösestä nyt puhumattakaan. Eipä nimittäin Euroopan isommissakaan kaupungeissa ole kuin ydinkeskustat rauhoitettu autoliikenteeltä, jos on. Kaupungista ulos johtavia väyliä ja kehäteitä ei olla vissiin missään muuttamassa autottomiksi, vai ollaanko jossain?
50 vuoden päästä tuskin enää autoja omistetaan. Ei ole mitään järkeä omistaa laitetta joka tutkitusti on 90% ajasta käyttämättä. Itse uskon, että mobility as a service (eli autojen "netflix", jossa kuukausimaksua vastaan saa käyttöönsä automaattiohjatun auton) on käytössä jo kymmenen vuoden kuluessa. Siitä hetkestä, kun itseohjautuvat autot päästetään liikenteeseen ei mene enää kauaa, kun ihmisiltä kielletään auton ajaminen. Yhdelläkään vakuutusyhtiöllä ei ole varaa päästää ihmistä sohlaamaan enää liikenteeseen.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Asun kyllä helsingissä. Jos uskoo, että liikenteen ilmansaasteet poistuvat vihreiden toimenpiteden ansiosta, pitää olla vahvassa LSD huurussa. Kyllä tekniikan kehittyminen sen aiheuttaa vihreistä huolimatta.

Siis mitä? Tietenkin poliittinen päätöksenteko vaikuttaa. Kuntavaaleihin liittyen: Kaupunkisuunnittelullahan on massiivinen merkitys siihen mihin suuntaan kaupunkia lähdetään kehittämään. Tekniikan kehittyminen vaikuttaa siihen, että missä aikataulussa ja missä määrin muutoksia voidaan toteuttaa. Tärkeintä on, että ihmiset ja palvelut kohtaavat.

Maailma muuttuu varmasti ja poliittinen päätöksenteko ruohojuuritasolta aina huipulle, määrittää tahdit tälle muutokselle.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Voi olla, että muistan väärin, mutta eikö Perussuomalaiset ollut joskus nuorten suosiossa?
Oli. Vuonna 2011 tehdyssä kyselyssä Perussuomalaiset olivat itse asiassa jopa suosituin puolue opiskelijoiden keskuudessa. Jos joku tätä ihmettelee, niin , suosion lähde ei (tietenkään) ollut peräisin korkeakouluista vaan ammattikouluista.

http://yle.fi/uutiset/3-5424552 (Linkki Ylen uutiseen kyselyn tuloksista)
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Maailma muuttuu varmasti ja poliittinen päätöksenteko ruohojuuritasolta aina huipulle, määrittää tahdit tälle muutokselle.

Bullshittiä! Sähköautot tulevat ihan itsestään ja suomeenkin, kunhan vaan poliitikot eivät sitä estä. Poliitikoilla suomessa ei ole mitään keinoa edistää tai jarruttaa asiaa. Jos edistämiseksi katsotaan vaikkapa tieverkon tekeminen sopivaksi automaattiautoille, niin se kyllä paikallisesti edistää busineksen syntymistä asian ympärille, mutta jos joku Elon Musk haluaa noita jossain kehittää, niin kyllä se paikan löytää suomalaisista täysin riippumatta, eli se ei edistä sähköautojen tuloa markkinoille kuin paikallisesti. Helsingin katuverkossa tehtävävien muutosten vaikutus automaattisten- tai sähköautojen yleistymiseen maailmalla on arviolta 0%.

Tahdit muutoksille määrää tieteellinen kehitys, komponenttien hinnankehitys (muna-kana ilmiö osin), yksittäisten ihmisten (rikkaiden) ja yritysten halu sijoittaa asiaan. Helsingin kaupunginvaltuusto voi jatkossakin keskittyä puhumaan paskaa ihan mielin määrin, eikä se häiritse kuin pääkaupunkiseudun asukkaita ja osin suomea.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tahdit muutoksille määrää tieteellinen kehitys, komponenttien hinnankehitys (muna-kana ilmiö osin), yksittäisten ihmisten (rikkaiden) ja yritysten halu sijoittaa asiaan.

Ja haluun sijoittaa näihin vaikuttaa poliittinen päätöksenteko kunnallisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla, foorumista riippuen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ota kantaa minkä poliittisen liikkeen äänestäminen tai äänestämättä jättäminen edistää tuota kehitystä.
Ei minkään merkittävästi, siksihän mä tässä kommentoin kun vihervasemmisto alkoi tuolla perustella niiden äänestämistä ja moottoriteiden muuttamista raitiovaunukaistoiksi.

Jos yleensä haluaa edistää kehitystä kannattaa äänestää muuta kuin vasemmistoa ja muuta kuin arvokonservatismia. Suomessa jäljelle jää aika vähän puolueita, mikä osaltaan selittää suomen junttiusastetta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös