Kun minä olin nuori niin...

  • 61 378
  • 311

scholl

Jäsen
Vanhaan hyvään aikaan ei sählyä edes ollut. Silloin oli katulätkä tennispalloilla. Yhden kaverin faija teki maalinkin, siinä oli jostain kananverkosta tehty se verkko. Seiskalla se kaveri muutti Stadista jonnekin landelle niin se päätyi sitten meidän pihalle se maali. Tosin siinä iässä aika oli jo ajanut vähän pelaamisesta ohitse, se oli ala-astetouhua enemmänkin se futiksen ja lätkän pelaaminen pihalla, kadulla, parkkiksilla ja jossain läheisillä nurtseilla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Me pelattiin sählyä vanhan kyläkoulun veisto-/voimistelusalissa. Sellainen pieni, varmaan 5x10 metrin huone, jossa seinillä oli ne helvetin voimistelupuut joiden oikeaa nimeä en nyt muista, sekä pönttöuunit ja muu tarpeisto. 3 vs 3 pelejä parhaimmillaan, ja oli kyllä ihme ettei mitään pahaa haaveria sattunut, eikä mitään sääntöjä tietenkään ollut. Vanha puulattia tuli vielä pirun liukkaaksi kun ei ollut mitään lämmitystä tai ilmanvaihtoa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Me pelattiin sählyä vanhan kyläkoulun veisto-/voimistelusalissa. Sellainen pieni, varmaan 5x10 metrin huone, jossa seinillä oli ne helvetin voimistelupuut joiden oikeaa nimeä en nyt muista, sekä pönttöuunit ja muu tarpeisto. 3 vs 3 pelejä parhaimmillaan, ja oli kyllä ihme ettei mitään pahaa haaveria sattunut, eikä mitään sääntöjä tietenkään ollut. Vanha puulattia tuli vielä pirun liukkaaksi kun ei ollut mitään lämmitystä tai ilmanvaihtoa.

Meillä oli sentään sählyä pelatessa liikuntasali, mutta ne puolapuut olivat seinillä sielläkin. Lisäksi pelasimme lukiossa sählyä siten, että koulun rehtori pelasi meidän kanssamme. Äijä oli reilusti yli satakiloinen körmy, joka suu virneessä ja parta tutisten taklasi honteloita, pakolla sählyä pelaamaan joutuneita lukiolaispoikia näihin samaisiin puolapuihin niin että ryskyi. Erinäistä pintanaarmua tuossa tuli, onneksi ei mitään vakavampaa. Hullun hommaa, mutta niinhän on koululiikunta ja sähly muutenkin.

Jatkossa olenkin sählyhommia vältellyt, mitä nyt 1997 pelasin viimeisen kerran silloisen oppilaitokseni kolmen pelin miniturnauksessa. Tuolloin pääsin onneksi maaliin, niin ei tarvinnut kentällä hikoilla. Paljoa en kiinni saanut, yhden tasurin saimme silloisen tiimin kanssa sentään aikaiseksi. Mutta yhtä vittumaista sählyn pelaaminen oli kuin minkä tahansa muunkin joukkueurheilulajin koulussa. Parempaa toki kuin jääkiekko tai jalkapallo, joissa joutui menemään ulos.

Kuulemma nykyään kutsutaan sählyä joksikin salibandyksi tai peräti säbäksi, mutta kun minä olin nuori, niin oli olemassa vain sähly, ja se oli sitä samaa paskaa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Alle kymmenen tuhannen asukkaan kylissäkin oli kahden leirin urheiluseuroja, eli SVUL:n TUL:n. Jostain syystä aloitin urheilemisen TUL:n seurassa, lentopalloa ja jalkapalloa. Vanhemmatkaan eivät missään vaiheessa ole olleet työväen aatteeseen kallellaan, mutta minä se vain olin vuoden verran tullillaisia.
Sitten tosin loikkasin SVUL:n puolelle. Olin tulossa ensimmäisistä harkoista syksyllä, kun viereen pysähtyy auto. Ikkuna avautuu ja se TUL:n seuran valmentaja kysyy, että "Onko se Luulajanpuisto vaihtanut seuraa?" Vastasin myöntävästi, ja valkku lähti ajamaan sanaa sanomatta, Saabilla.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Meillä pelattiin kesäisin nurmilätkää. Eli tennispallo ja lätkämailat. Pelit olivat useimmiten sen verran kuumia, että ei olisi voinut kuvitellakaan pelaamista asfaltilla. Olisi ollut kaikki raajat ruvilla ja mailakulutus olisi ollut vielä moninkertaisempi.

Kioskilta käytiin ostamassa änkyttäen Jalluja. Erotiikan maailma olisi ollut parempi, mutta siinä paineessa oli vaan kaikkein helpointa sanoa mahdollisimman lyhyt nimi. Sitten haudattiin niitä jemmaan johonkin metsiköihin, kun ei kotiin uskaltanut viedä.
 

scholl

Jäsen
Me pelattiin sählyä vanhan kyläkoulun veisto-/voimistelusalissa. Sellainen pieni, varmaan 5x10 metrin huone, jossa seinillä oli ne helvetin voimistelupuut joiden oikeaa nimeä en nyt muista, sekä pönttöuunit ja muu tarpeisto. 3 vs 3 pelejä parhaimmillaan, ja oli kyllä ihme ettei mitään pahaa haaveria sattunut, eikä mitään sääntöjä tietenkään ollut. Vanha puulattia tuli vielä pirun liukkaaksi kun ei ollut mitään lämmitystä tai ilmanvaihtoa.

joo sählyä oli yläasteelta alkaen, mutta enemmän sisäfutista lentopallolla. Kun sellaisen penkin käänsi sivuttain niin se toimi maalina. Yläasteella oli sellainen hullu ilmeisesti puolvenäläinen jätkä rinnakkaisluokalla, joka tykkäsi ajaa täysillä joka lajissa joku sinne puolapuihin. Se on ainoa kerta, kun olen itse nähnyt taklauksia muissa kuin jääkiekko-ottelussa tai televisiossa.

Puulattioiden huono puoli oli se, että se poltti verkkarit puhki. Shortseissa ei aina viitsinyt pelaa, kun tuli kamppeja ja muita kaatumisia ja aina palohaavoja, mutta sekin oli veemäistä ostaa jotkut Adidaksen huippuverkkarit, joiden housut sitten kuluivat puhki. Kerran kun kaatui niin oli polvissa oli reikä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Meillä pelattiin kesäisin nurmilätkää. Eli tennispallo ja lätkämailat. Pelit olivat useimmiten sen verran kuumia, että ei olisi voinut kuvitellakaan pelaamista asfaltilla.

Kun minä olin nuori, niin lähimmälle asfaltille oli matkaa varmaan kilometrin verran, eikä niillä päällystetyillä pääkaduillla olisi ollut puhettakaan lätkänpeluusta.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kun minä olin todella nuori, niin Sigfrid Schauman oli vielä elossa. Sigfrid syntyi jouluaattona vuonna 1877 ja kuoli helmikuussa 1979.

Sigfridin pari vuotta häntä vanhempi velihän ampui v. 1904 kenraalikuvernööri Bobrikovin. Sigfrid kertoi minulle, että alun perin Eugen oli aikonut lentää puolisen vuotta aiemmin Wrightin veljesten keksimällä lentokoneella päin Bobrikovia, mutta oli lopulta hylännyt ajatuksen. Toisena vaihtoehtona oli kuulemma ollut nanotermiitin käyttö. No, pyssymurhaan hänen veljensä kuitenkin päätyi, onnistuihan se niinkin. Sigfrid kertoili lapsena ja nuoruudessaan olleensa usein Leena Heikintyttären (1795-1896) kanssa juttusilla ja Leena oli kertonut Sigfridille muistelujaan 1700-luvun Suomesta. Noita 1700-luvun tarinoita sain sitten varhaislapsuudessa Sigfridiltä kuulla.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tarkkuutta! Sehän oli tuolloin Englannin liigan 1. divisioona.

Totta. Oli sitäkin, mutta minun lapsuudessani se kerkesi olla sekä 1. divisioona, että valioliiga.
Olen syntynyt 1982 ja valioliiga on ainakin Wikipedian mukaan perustettu 1992.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Totta. Oli sitäkin, mutta minun lapsuudessani se kerkesi olla sekä 1. divisioona, että valioliiga.
Olen syntynyt 1982 ja valioliiga on ainakin Wikipedian mukaan perustettu 1992.
Joo, mutta silloin kun Valioliiga perustettiin, urheilua tuli joka tuutista muutenkin, eikä Aulis Virtasen samettinen ääni ollut enää viikon ainoa kohokohta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minun lapsuudessani sairaalan ensiapuun tai lääkäriasemalle ei menty ihan pikkuvammojen takia - tilanne tuntuu olevan toinen nykyään.

Olin reilut kaksi vuotias kun naapurin poika iski minua suksisauvalla poskeen - laastarilla äiti korjasi vaurion. Muistan myös kuinka kolmannella ollessani urheiltiin taloyhtiön urheilukentällä ja siinä heitettiin kiekkoa sellaisella julmetulla kivenlimpulla ja enkös saanut suoran osuman limpusta päähäni. Seisoin heittäjän takana mutta kierretyylillä heittäneeltä heittäjältä limppu irtosi kesken kaiken ja sillä seurauksella, että vlad otti päällään osumaa. Minulla oli lippahattu päässä ja ottaessani hatun pois päästä hetimmiten osuman jälkeen kasvoille valahti punainen verivuo. Äiti tyytyi putsaamaan haavan vetyperoksidilla ja laittamaan teipin haavan suojaksi. Seuraavana päivänä ei kuitenkaan tarvinnut mennä kouluun koska päätä särki sen verran paljon. Jotain hyötyä siitäkin kivestä!

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Minä sain poikasena jääkiekon takaraivooni, niin että taju meni. Siitä virottuani poljin itkien verinen pipo päässäni kotia ja toivoin, ettei kukaan huomaisi mitään ("taas on tärvätty aikaa siellä jääkiekkokaukalolla, eikö tästä ole jo puhuttu tarpeeksi..."). Äiti ja isä eivät onneksi olleet kotona silloin.

Kiekon ampunut kaveri luonnollisesti luikki karkuun saman tien, eikä jäänyt katsomaan, miten kävi. Äiti toimitti minut kyllä lääkäriin myöhemmin, joka lääkäri totesi, että "myöhäistä enää tehdä mitään". Mitä lie sillä tarkoittanut...
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
joo ja vaihtopelaajia sai olla vain yksi vaihtopenkillä. Eikä housuissa ollut numeroita, eikä paidoissa nimiä ja numerot olivat aina 1-11.
Jos oikein muistan niin ainakin jossain vaiheessa 70-luvulla paidan rintamuksessakaan ei saanut olla sponsorin nimeä. Näissä ulkomaille näkyneissä tv-peleissä siis.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä sain poikasena jääkiekon takaraivooni, niin että taju meni. Siitä virottuani poljin itkien verinen pipo päässäni kotia ja toivoin, ettei kukaan huomaisi mitään ("taas on tärvätty aikaa siellä jääkiekkokaukalolla, eikö tästä ole jo puhuttu tarpeeksi..."). Äiti ja isä eivät onneksi olleet kotona silloin.

Yksi luokkakaveri sai kiekon takaraivoonsa kun oltiin ala-asteella, ehkä neljännellä. Oli aika ilkeän näköinen kuoppa siinä kohtaa, mihin kiekon reuna oli osunut, tsekkoslovakkialaiset kiekot oli ilmeisesti aika kovia nykykiekkoihinkin verrattuna.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Yksi luokkakaveri sai kiekon takaraivoonsa kun oltiin ala-asteella, ehkä neljännellä. Oli aika ilkeän näköinen kuoppa siinä kohtaa, mihin kiekon reuna oli osunut, tsekkoslovakkialaiset kiekot oli ilmeisesti aika kovia nykykiekkoihinkin verrattuna.

Mullakin on lommo takaraivossa muistuttamasta tapahtuneesta (josta kaikki parturit aina jaksavat kysyä). Arvoitukseksi jäänee, menivätkö bitit kopassani tuossa insidentissä loppujen lopuksi parempaan vai huonompaan suuntaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tarkkuutta! Sehän oli tuolloin Englannin liigan 1. divisioona.

Ja sitten kiroiltiin, kun alunperin näytettäväksi tarkoitettu ottelu oli jouduttu siirtämään, ja tilalla näytettiin joku toinen matsi. Eihän siinä muuta, mutta kun siinä korvaavassa matsissa ei välttämättä oltu valmistauduttu tv-pelin mukaisesti, eli paitoja ei välttämättä erottanut kunnolla toisistaan mustavalkotelkkarista.

Oli meillä kyllä väritelkkarikin, mutta aina välillä piti antaa äitin katsoa Derrickiä siitä.
 

scholl

Jäsen
Jos oikein muistan niin ainakin jossain vaiheessa 70-luvulla paidan rintamuksessakaan ei saanut olla sponsorin nimeä. Näissä ulkomaille näkyneissä tv-peleissä siis.

aikoinaan kysymys ei ollut edes siitä, saiko olla vai ei, vaan se ei ollut kellekään tullut mieleen laittaa sponsorimainosta. Saksassa keväällä '73 Jägermeister oli ensimmäinen, joka laittoi mainoksen futispaitaan ja kyseinen joukkue oli Eintracht Braunschweig.
 

scholl

Jäsen
Oli meillä kyllä väritelkkarikin, mutta aina välillä piti antaa äitin katsoa Derrickiä siitä.

Derrickistä tuli mieleen, että ootteko muuten huomanneet, että kakkoselta ei tuu enää saksalaista poliisisarjaa lauantaisin? Ollut jo useamman kuukauden niin. Se tulee nyt sunnuntaisin. Kuka jaksaa katsoa sunnuntaina? Sen pitäisi tulla lauantaina, että voisi katsoa sen ennen kuin lähtee viihteelle. Oon ihan vittuuntunut Yleen. Hemmetti jos on tullut vuodesta miekka ja kivi lauantaina niin mikä siinä nyt on niin vaikeata.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Derrickistä tuli mieleen, että ootteko muuten huomanneet, että kakkoselta ei tuu enää saksalaista poliisisarjaa lauantaisin? Ollut jo useamman kuukauden niin. Se tulee nyt sunnuntaisin. Kuka jaksaa katsoa sunnuntaina? Sen pitäisi tulla lauantaina, että voisi katsoa sen ennen kuin lähtee viihteelle. Oon ihan vittuuntunut Yleen. Hemmetti jos on tullut vuodesta miekka ja kivi lauantaina niin mikä siinä nyt on niin vaikeata.

Ei tuo edes vielä mitään, mutta kun tuo tulee aina sunnuntaina eri aikaan. Minulla on digiboksissa viikoittainen ajastus kakkoskanavalle kahdeksi tunniksi klo 19 alkaen.

Muutama jäi välistä silloin kun lauantailta siirsivät, en nähnyt ilmoitusta missään.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Niinpä...

Pienen yksiön kokoinen töllö puujäljitelmäkuorilla, kaksi kanavaa (säädintä ei ollut, koska kanavasurffaus hoidettiin menemällä TV:n luokse), lauantai iltapäivä ja englantilaista jalkapalloa. Sen jälkeen saunaan. Illalla jotain hessulimua pullollinen. Isä veti Armiroa liesituulettimen alla ja korkkasi muutaman pullon lintukaljaa tai Amiraalia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös