Koirat – nuo yhteiskuntamme viholliset

  • 22 479
  • 168

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuinka sallittua on "perheenjäsenten" vahingoittaminen ja/tai sen estäminen lyömällä nyrkillä tilapäistä aggressioääliötä nyrkillä päähän?

Tuo tilapäinen ääliö kattaa koirat/apinat/fiksuimmat ihmiset?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pidän koirista (ja kissoista ja miltei kaikista muistakin elukoista) aivan helvetisti. Eniten pidän koirista. Ihmisiä inhoan usein aika paljon. Jos tapaatte kusipäisiä koiria tai muita lemmikkielukoita, niin ihmisten vikahan se on, että tilanne on sellaiseksi päässyt.

Tästä vihapuheen täyttämästä koirakeskustelusta totean vain sen verran, että jostain syystä täällä jauhetaan vähän väliä koirien (ja muiden eläinten) älykkyydestä. Miksi? Ei niitä ole keskustelukumppaneiksi tarkoitettu, arvon kanssakirjoittajat, vaan rapsutettaviksi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Sitä minä eniten ihmettelen, että mikäli kissaihmiset ovat tosiaan koiraihmisiä fiksumpia, miksi Facebook on täynnä ihmisiä, jotka julkaisevat jatkuvasti joko omia tai muiden kuvia ja videoita kissoista. Ne kun eivät ole hauskoja, vaikka niissä olisi millainen ilme ja kuvateksti tahansa. Koiraihmiset tekevät tätä paljon vähemmän. Olen tullut siihen tulokseen, että ainoa järkevä selitys on se, että kissaihmiset ovat paljon yksinkertaisempia kuin koiraihmiset.

Seinfeld - George Costanza : Guys with Cats...I Dont know... - YouTube
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koko teksti

Tai sitten munasit juuri itsesi osoittamalla, ettet tajua fiksujen ihmisten huumoria.

(en omista koiraa enkä kissaa, enkä jaa kumpiakaan kuvia minkäänlaisessa mediassa)
 
Ketjun aloittajaa kunnioittaen linkkaan Iltalehden jutun markkinoille tulevasta koirasumutteesta, missä kennelliiton Katja Unhola toteaa mm. seuraavaa:

"Minä en ainakaan halua elää yhteiskunnassa, jossa pitää lähtökohtaisesti varautua koiran hyökkäykseen. Tässä on kyse todella hankalasta aiheesta ja pelkään, että tämä saattaa kääntää yleisen mielipiteen koiranomistajia vastaan."

ps. Pidän itse palstalle kirjoittamisesta valtavasti ja koirat ovat äärettömän ihania <3
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Jälleen yksi vastuullinen koiranomistaja vauhdissa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014091618666768_uu.shtml

Olisikohan vallan ylimitoitettua edellyttää koiranomistajiltakin jotain lisenssiä? Ei sillä, etteikö useimmiten vika olisi aina niissä ei-koiraihmisissä.

Kyllä se aika usein on nimenomaan niissä koiraihmisissä se perimmäinen vika T: koiraihminen.

Varsinkin sen piskin pitäminen hihnassa asuinalueella on joillekin aivan ylivoimainen tehtävä ja niin rumaa sinisilmäisyyttä, että alkaa pakosti miettimään kyseisten henkilöiden älykkyyttä. Usein jopa lapset tajuavat mikä se koira on ja kysyvät saako piskiä lähestyä. Useat koiranomistajat taas pitävät piskiään nähtävästi täytenä huippuunsa koulutettuna valioyksilönä, joka ei voi toimia niinkuin eläin. Pari viikkoa sitten mun ja oman koiran perään lähti jostain pihasta sekarotunen räksyttäjä. Kulki varmaan sata metriä perässä kunnes kääntyi kotiin, ei ollut omistajaa mailla eikä halmeilla, eikä koiraa kukaan huudellut edes takaisin.

Se miten tämä tuohon lainaukseen liittyi on ehkä vähän hämärää, mutta siis tuossa nyt omakohtaisia kokemuksia koiranomistajista.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olipa helvetin mukava herätä puoli seitsemältä pölyhuiskun räksytykseen ja kuunnella sitä tunnin verran ennen töihin lähtöä. Pitikö tähänkin taloon muuttaa jonkun saatanan koirahihhulin. Perkele.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Mikähän siinä on, että toiset antavat koiriensa kusta taloyhtiön pihalle jossa lapset sitten pääsevät riemuitsemaan keltaisesta lumesta? Ei ole mennyt huomautukset yläkertaan asti ja niitä lappuja on ollut ulko-ovessa ja ilmoitustauluilla. Täytyykö tässä ottaa oikeus omiin käsiin? Koiranpaskoja ilmeisesti keräävät koska tuosta oven edestä on löytynyt paskapusseja dumpattuna.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Koiran paskat nyt kuuluu kerätä pois, varsinkin jos taajama-alueella ollaan, mutta toi kusaseminenkin on vähän hankala juttu tietyissä paikoissa. Kai sen koirankin nyt kuset ja merkit pitää johonkin heittää? Älyään voi tosiaan käyttää, mutta pitää sen karvakuononkin tarpeensa tehdä, ihan kuten ihmistenkin.

Yksi mikä meikäläistä on ihmetyttänyt on se, että olen pari kertaa saanut noottia kanssaihmisiltä, kun olen antanut piskin paskoa paikassa, jossa kävelytien toisella puolella on pelkkää metsää. Meneekö ne jannut kierimään kävelytieltä sinne metsään ja tuhraa kaikki kamppeensa siihen mun koiran paskaan? Aika vitun kehari pitää olla jos tuosta näkee vaivaa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Älyään voi tosiaan käyttää, mutta pitää sen karvakuononkin tarpeensa tehdä, ihan kuten ihmistenkin.

Koira voi puolestani merkkailla tienpientareita ihan kaikessa rauhassa, mutta raja tulee vastaan siinä kun koiran annetaan kusta lasten leikkialueille tai taloyhtiön pihalle. Koiran kuseskelu oven pieleen ei poikkea mitenkään siitä, että ihminen kusisi siihen oven viereen. Molemmissa on kyse ihmisen piittaamattomuudesta ja koira on tässä tapauksessa syyntakeeton. Monesti nähnyt/kuullut, että koirapöpit perustelee "kyllä jotkut humalaisetkin". Eli humalaisetkin siten voisi kuseskella, koska koiratkin. Onneksi suurin osa ihmisistä ymmärtää, että piha-alueet ei ole sen enemmän koirien, kissojen tai ihmisten vessoja.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Yksi mikä meikäläistä on ihmetyttänyt on se, että olen pari kertaa saanut noottia kanssaihmisiltä, kun olen antanut piskin paskoa paikassa, jossa kävelytien toisella puolella on pelkkää metsää. Meneekö ne jannut kierimään kävelytieltä sinne metsään ja tuhraa kaikki kamppeensa siihen mun koiran paskaan? Aika vitun kehari pitää olla jos tuosta näkee vaivaa.

Samaa olen kuullut pariin kertaa. Kavelytien asfaltista metrin paasta alkaa tihea kangasmetsa. Koira on koko flexin mitan verran siella metsassa (7 metria) ja kay paskomassa. Siihen tulee sitten lenkkeilijoita urputtaan siita. Kai nyt helvetti elain saa luontoon paskoa?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Samaa olen kuullut pariin kertaa. Kavelytien asfaltista metrin paasta alkaa tihea kangasmetsa. Koira on koko flexin mitan verran siella metsassa (7 metria) ja kay paskomassa. Siihen tulee sitten lenkkeilijoita urputtaan siita. Kai nyt helvetti elain saa luontoon paskoa?
Koiranomistaja voi varautua tilanteeseen, että missä hyvänsä paikassa koira paskookin, niin paikalle sattumalta osunut lähimmäinen arvelee paskantamisen olevan siinä paikassa sopimatonta. Aivan riippumatta siitä, kuinka syvällä metsässä ollaan. Arvelen syynä olevan periaatteellisen vihollisuuden ihmisen ja koiran välillä, ainakin näin yksisuuntaisena ilmiönä.

Kävin koirani Kontrapunktin kanssa tavalliseen tapaan metsälenkillä viime syksynä. Kuljimme kaupungin ylläpitämällä kuntoradalla, jossa saa kävelyttää myös koiria, kunhan ne pidetään kiinni. Suurelta osin kuntoradan molemmin puolin on hyvärunkoista kuusimetsää, jossa risteilee harvakseltaan kävelypolkuja. Sienestäjiä ja marjastajia tuolla jonkin verran liikkuu.

Metsäosuudella huomasin Kontrapunktista, että nyt saattaa olla paskanteon hetki käsillä. Koira nuuhki ja kuljeskeli sen oloisena, että paskapaikkaa ollaan hakemassa. Juuri tuossa kohdassa sattui olemaan vanha tieliittymän tapainen metsään päin, ja niillä main propsipinon jäänteitä ynnä ehkä 30-40 neliömetrin kokoinen aukko, jossa on pidetty jotain työmaakoppia takavuosina. Kontrapunkti suunnisti tuonne aukolle, ja tekaisi siihen metsän reunaan mukavat pökäleet.

Kuntoradan vastakkaisesta suunnasta käveli samalla kohti noin 60-ikäinen naiskaksikko. Huomasivat koiranpaskatuksen, joka tapahtui siis vajaan 10 metrin päässä kuntoradasta, edellä mainitun aukon reunassa. Toinen naisista katsoi asiakseen moittia Kontrapunktin paskatoimitusta, koska "tuohon kohtaan marjastajat jättävät polkupyöriään, ja toiset näköjään kakattavat koiriaan". Totesin vain, että kannattaa tehdä poliisille tutkintapyyntö asiasta, onkin hyvä että selvitetään saako koira paskantaa metsään vai ei.

Harmin paikka että metsässä on kaikenlaisia hirviä, peuroja, jäniksiä ja muita eläinroistoja, jotka voivat paskoa ihan minne sattuu. Niitäkin pitäisi jonkun demarin valvoa ja antaa sakkoa saatana.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Koira voi puolestani merkkailla tienpientareita ihan kaikessa rauhassa, mutta raja tulee vastaan siinä kun koiran annetaan kusta lasten leikkialueille tai taloyhtiön pihalle.

Samaa mieltä. Jollain ilveellä olen onnistunut opettamaan koirani niin, että se nostaa koipeaan ekan kerran vasta taloyhtiön pihalta ja parkkialueelta poistuttuaan. Tosin kertaalleen olen tänä talvena siirtänyt lenkin jälkeen noin jalkapallon kokoisen lumipaakun taloyhtiön pihasta viereiseen metsikköön. Yksi paakun kyljistä oli keltainen, ja siihen kohtaan en koskenut. Taisi otuksen rakko olla turhan täynnä.

Paskapaikoissa olen ottanut sen periaatteen, että korjaan tuotokset pois mikäli 1) tuotos putoaa paikkaan, josta se lain mukaan kuuluu korjata pois, ja 2) korjaan myös silloin, jos sitä ei lain puolesta tarvitsisi poistaa, mutta todennäköisyys sille, että joku astuu tai muuten tuhraa itsensä siihen, on tarpeeksi suuri. Jos koira kiskoo itsensä jonnekin ojan toisella puolella olevan pusikon keskelle ja äheltää sinne, niin hyvä - antaa luonnon hoitaa jälkipuhdistus. Aina se läjä ei putoa noin armolliseen paikkaan. Jos joku tulisi paikalle saarnaamaan, että kyllä se kakki pitää sieltä pensaan keskeltä pois hakea, niin todennäköisesti tarjoaisin kakkapussin ja kehottaisin siirtymään sanoista tekoihin.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Jollain ilveellä olen onnistunut opettamaan koirani niin, että se nostaa koipeaan ekan kerran vasta taloyhtiön pihalta ja parkkialueelta poistuttuaan. Tosin kertaalleen olen tänä talvena siirtänyt lenkin jälkeen noin jalkapallon kokoisen lumipaakun taloyhtiön pihasta viereiseen metsikköön.

Koirista kun ei kasvattajana ole minkään valtakunnan kokemusta niin voi olla, että ehdotukseni ei toimi. Olisiko mahdollista, että kun koira kerran on kytkettynä niin se naru pidettäisiin piha-alueella niin lyhyenä ettei koira pääse pissille? Mikäli koira kulkee omistajan jaloissa niin en usko, että hän tekee silloin tarpeitaan ja ainakin se antaa omistajalle halutessaan mahdollisuuden puuttua asiaan ellei kaipaa kusia kintuillensa. Hattua nostan myös toimillesi tuon paakun siirtelyn suhteen vaikkei tarinasta käynyt ilmi oliko kyse edes oman koirasi tuotoksista.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Koirista kun ei kasvattajana ole minkään valtakunnan kokemusta niin voi olla, että ehdotukseni ei toimi. Olisiko mahdollista, että kun koira kerran on kytkettynä niin se naru pidettäisiin piha-alueella niin lyhyenä ettei koira pääse pissille?

Joihinkin koiriin toimii ja joihinkin ei. Omani oppi sillä, että opetettiin se pennusta asti aloittamaan lenkki hölkkäämällä tuo satakunta metriä ulko-ovelta ennenkuin on "lupa" mennä pissalle. Jos se onnistui, niin valtavat kehut, ja jos ei onnistunut niin ei reaktiota. Koirani on australiankelpie ja ne on paitsi älykkäitä, myös hyvin miellyttämisenhaluisia, eli koira pyrki aina saamaan ne kehut. Tuon asian se oppi melko hyvin, muutaman muun asian kanssa sitten painitaan edelleen... Kyllähän koira sen oppisi myös ihan tuolla narulla opettamalla, eli lyhyellä narulla ohjataan se sinne metikköön eikä anneta mahdollisuutta pysähtyä. Mutta yksilöitä nuo on ja oppivat asioita vähän eri tavoin, joten en voi puhua kuin oman rakkini puolesta. Niin ja se paakku siirtyi siksi, että se oli helppo siirtää - lumihangesta en olisi jälkiä lähtenyt korjaamaan, vaan tuntenut tarvittavan määrän huonoa omaatuntoa ja toivonut, ettei kukaan pihan lukuisista tenavista mene leikkimään juuri siihen kohtaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vaikka olenkin koiranomistaja, niin pidän omakotitonttini edustalla maahan kiinnitettyä kylttiä, joka vihjaa paikkaa sopimattomaksi koiran ulostuttamiseen. Ymmärrän koiraihmisenä oikein hyvin lemmikkien fekaalisia tarpeita, mutta en sitä että ok-taloalueella paskatetaan koiria toisten tonteille ja vielä postilaatikon juureen. Tuo on silkkaa härskiä välinpitämättömyyttä.

Olen parina kesänä ostanut koirakarkotetta ihan periaatteen vuoksi, ja ripotellut sitä lähinnä tuohon portinpieleen ja postilaatikon ympäristöön. Toimii hyvin, koirat häipyvät heti paikalta kerran nuuhkaistuaan. Vaikutus ei tosin kestä koko kesää, ja vähänkin reippaampi kesäsade huuhtelee karkotteet mennessään. Miinuspuolena turhan kallis hinta.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koirista kun ei kasvattajana ole minkään valtakunnan kokemusta niin voi olla, että ehdotukseni ei toimi. Olisiko mahdollista, että kun koira kerran on kytkettynä niin se naru pidettäisiin piha-alueella niin lyhyenä ettei koira pääse pissille? Mikäli koira kulkee omistajan jaloissa niin en usko, että hän tekee silloin tarpeitaan ja ainakin se antaa omistajalle halutessaan mahdollisuuden puuttua asiaan ellei kaipaa kusia kintuillensa. Hattua nostan myös toimillesi tuon paakun siirtelyn suhteen vaikkei tarinasta käynyt ilmi oliko kyse edes oman koirasi tuotoksista.

Sanottakoon ääneen se mitä suurin osa ajattelee, kyllä se on siellä hihnan toisessa päässä vika jos koira kusee talon tai postilaatikon nurkille.

Koira on siitä mukava koulutettava että jos teet ja vaadit asiat tehtävän joka kerta samalla tavalla, koira tekee myös samalla tavalla. Asioita ei myöskään tarvitse koiralle perustella tai selvittää jälkikäteen. Koiraa ei myöskään tarvitse *"helliä" sen jälkeen kun sitä on ohjattu tekemään asia X tietyllä tavalla. Koira myös muistaa kuinka lauman ylemmät jäsenet haluavat hänen käyttäytyvän ja toimivat tämän mukaan.

Mukavia otuksia myös ovat, ainakin pääsääntöisesti.

Lisäyksenä, * en tarkoittanut normaalia koiran koulutusta vaan tilanteita/tehtäviä jotka omistaja kokee epämiellyttäviksi koiralle.
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Koirista kun ei kasvattajana ole minkään valtakunnan kokemusta niin voi olla, että ehdotukseni ei toimi. Olisiko mahdollista, että kun koira kerran on kytkettynä niin se naru pidettäisiin piha-alueella niin lyhyenä ettei koira pääse pissille? Mikäli koira kulkee omistajan jaloissa niin en usko, että hän tekee silloin tarpeitaan ja ainakin se antaa omistajalle halutessaan mahdollisuuden puuttua asiaan ellei kaipaa kusia kintuillensa. Hattua nostan myös toimillesi tuon paakun siirtelyn suhteen vaikkei tarinasta käynyt ilmi oliko kyse edes oman koirasi tuotoksista.

On mahdollista, ja minä teenkin noin. Mulla on piha-alueella koira käytännössä polvessa kiinni. En ymmärrä, minkä helvetin takia porukka antaa koirien kusta johonkin leikkikentälle. Joku pentu nyt kusee minne sattuu, eikä sitä voi ennustaa, mutta vähän vanhemman koiran liikkeitä ei ole kovin hankala ennakoida.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Yksi äijä alkoi kerran huutamaan (jopa ihan turhaan, koska koira sattui vaan nuuhkimaan sillä kertaa) "tulenko mä teidän portille kuseskelemaan". Kysyin sitten, että tietääkö missä mä asun.

Ei tainnut tietää, joten se oli harvinaisen hölmö se äijä, kuten nämä huutelijat monesti on - oli asia sitten lasten mekastaminen, koiran kakat, auton tyhjäkäynti tai meidän naiset, työt ja rahat vievät maahanmuuttajat.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Katsoin tänään tuon "White God" -leffan. Kannattaa kohdella koiria kunnolla! ;)
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
-- vähän vanhemman koiran liikkeitä ei ole kovin hankala ennakoida.
Meille tuli tuossa reilu vuosi sitten yksi kodinvaihtaja "eläkekotiin". Vaikka koira täyttää seuraavaksi 8 vuotta, niin siitä ei aina todellakaan huomaa, että se alkaa kusta. Joskus saattaa suorasta kävelystä vetää sekunniksi kyykkyyn ja päästää pissat, eikä siihen ehdi reagoida. Joskus tekee myös paskat samalla tavalla.

En tiedä miten tuosta voisi opettaa pois. Piha-alueilla pidän ko. koiran hihnan erittäin lyhyenä.

Toisesta koirastamme, joka on samaa rotua tuon uudemman kodinvaihtajan kanssa, näkee kilometrien päähän, kun se alkaa tehdä asioitaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös