Koirat – nuo yhteiskuntamme viholliset

  • 22 508
  • 168

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten määritellään hieno eläin? Miksi ihmiset ottavat lemmikikseen juuri koiria? Kerran lapsena näin Mellunmäessä kun mies ulkoilutti possuaan. Siinä olisi tehnyt mieli heittää kättä lippaan, niin arvokas näky se oli.
Lisäksi possu on taatusti paljon fiksumpi eläin kuin koira, jonka älyä tunnutaan usein liioiteltavan pahasti yläkanttiin siksi, että se on laumaeläin ja sikäli sosiaalinen. Omat kokemukset koirista ei kyllä puolla sitä, että ne olisi mitenkään erityisen hienoja ja älykkäitä elukoita.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Meidän asuinalueen lähistöllä kulkee yksi maastohousuinen iso äijä ison koiransa kanssa kävelyillä ja koira tietysti AINA vapaana. Pienten lasten koulureitti kulkee juuri siellä. Mitähän laki sanoo tästä? Pelottavan näköinen pariskunta ja mieleni on tehnyt avata sanainen arkkuni päin naamaa, mutta enpä ole uskaltanut/viitsinyt.

Vaikka kuinka hyvin kasvatettu hurtta olisikin niin arvaamaton eläin on kuitenkin kyseessä.
 
Meidän asuinalueen lähistöllä kulkee yksi maastohousuinen iso äijä ison koiransa kanssa kävelyillä ja koira tietysti AINA vapaana. Pienten lasten koulureitti kulkee juuri siellä. Mitähän laki sanoo tästä?
Finlex kirjoitti:
Järjestyslaki

4 luku

Eläimet

14 §

Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.

Suomeen tarvittaisiin kyllä koiralaki, joka täsmentää omistajan vastuuta erinäisissä tilanteissa. Nykyään ei ole esimerkiksi laitonta haukata naapurin fifiä hengiltä flexin päässä. Myös hihnattomaan yhteiskuntaan olisi hyvä pyrkiä, mutta totta puhuen en uskalla edes veikata kuinka realistinen tällainen toive mahtaisi olla.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Joidenkin mielestä myös heidän koirassaan ei ole mitään vikaa. Muistuu mieleen kun eräs tyyppi tuli koiransa kanssa vastaan ja totta kai koira alkoi räksyttämään ja hyppäsi melkein kimppuun. Tässä vaiheessa tämä ulkoiluttaja alkoi huutamaan kuinka juoksen hänen koiransa päälle.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Koirafanaatikot ovat äärimmäisen rasittavaa porukkaa. Siis tämä porukka, joka mm. postaa koirastaan kuvia facebookiin.
Puhumattakaan niistä joilla on oma(t) koira(t) profiilikuvana.
 
Niin, ongelmahan on nykyään, että käyttöeläimenä koirien merkitys on laskenut ja jalostus kulkee siihen suuntaan, että tehdään näitä karvaisia, läskejä ja hyödyttömiä turriaisia, kun ne aikaisemmin on jalostettu johonkin oikeasti tärkeään toimintaan. Kultainen noutaja lienee tästä oiva esimerkki. Internetin tarjotessa nykyään kaiken tarpeellisen tiedon sekunneissa on pakko ihmetellä, miten idiootti ihmisen täytyy olla, että ottaa vaikkapa "koirasuden" itselleen.

Oma mielipide on, että n. 95% kotimaan hurtista saisi laittaa lihoiksi, pakata ja lähettää Kiinaan. Tulipas Penttilinkolamainen fiilis kivasti. Piristävä ketju!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Keskustelupalstat ovat hienoja keksintöjä. Valitettavasti kaikki eivät pysy ketjun aiheessa.

Viittasin ketjun otsikkoon, joka on mielestäni virheellinen. Kuten varmasti itsekin huomaat, lähes kaikki ketjun viestit koskevat siellä hihnan toisessa päässä olevaa, eikä koiraa.

Koiranomistajat - nuo yhteiskuntamme viholliset.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Eivät ole koirat lähellä sydäntä täälläkään. Jostain syystä kaveripiirissäni nuo kuolaavat otukset ovat tietyin paikoin Jumalan asemassa. Ne perkeleet vielä todellakin aistivat pelkoni/kuvotukseni. Eräässäkin paikassa emäntä jaksaa aina muistuttaa, kuinka ei tuo meidän haiseva karvakasa koskaan murise kellekään, paitsi pehtoorille. Kai se saatana murisee kun en ole ensimmäisenä silittelemässä vaan ennemminkin työnnän vaivihkaa kättä tai jalkaa eteen ettei se pääse kuolausetäisyydelle.

Toisella kaverilla on kolme bullterrieriä. Kerran seurasin sivusta kun ne ottivat toisistaan mittaa puskemalla. Veri vaan lensi. Nekin luupäät ovat jonkun mielestä söpöjä.

Niin ja nykyään varhaiskeski-ikästymistä lähestyvät kaverit ovat alkaneet käyttää koirakorttia tekosyynä esim. mökkireissuille tms. lähtemättömyyteen. Kun ei saada ketään hoitajaa. Ei sitten saatana.

Oikeastaan vituttaa koirat ihan kympillä tarkemmin ajateltuna. Paitsi Cujo ja Old Yeller, niillä oli asennetta.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Koulutettu koira on kylla hieno olento. Mutta tiettyja ihmisityyppeja ja juttuja kylla ihmettelen:

- Koira-aktiivit. Nayttelyyn mennaan ja agilitya harrastetaan, facebookiin joka paiva hassun hauskoja kuvia koirista etc etc. Elamassa ei ole mitaan muuta kuin koira sita ja koira tata. Leivotaan hauskan hauska kakku kun koitsulla on syntymapaiva ja sita rataa. Hyva puoli naissa tapauksissa on, etta koirat on kylla usein koulutettuja ja niiden kanssa harrastetaan ja ne saavat yleensa oikeanlaista hoitoa, mutta se etta nostetaan koira ihmisen tasolle ja monessa tapauksessa jopa yli, niin on ihan vitun sairasta. Jossain vaiheessa se homma muuttuu viela niin, etta ollaan sen oman koissun kanssa jopa koko ihmisyytta vastaan ja tirautetaan kyynelia ihmisen pahuuden alttarilla. Sairasta porukkaa, todella sairasta.

- Keski-ikaiset seurakoiran omistajat. Yleensa se eronnut/leskeksi jaanyt naislauma, jonka lapset on muuttanut pois kotoa, niin se hommaa tietenkin koissulin seuraksi. Totta kai valinta on yleensa se pikku-fifi tai chihuahua. Naissa on jonkin verran aktiivejakin jotka kay nayttelyissa ja hoitaa muunkin hoidon miten pitaakin, mutta suurin osa on niita jotka antaa sen pikku-fifin tallustella ja tehda mita lystaa. Aikuiset fifitkaan eivat ole oppinut sisasiisteiksi vaan pienia kakkoja ja pisuja saa kerata pitkin, mutta se ei omistajaa haittaa, tuntee han itsensa sentaan tarpeelliseksi. Emannan polvella katsellaan sinkkuelamaa maratonia ja etta kun pidetaan hyvana. Nama koirat ovat yleensa ihan sekaisin ja mustasukkaisesti emantaan puolustava pikku hirvio saakin yleensa emannalta hyvaksyvan katseen, kun emanta luulee etta edes joku valittaa. Perkele se on elain ja se saatana hyokkii toisten kimppuun, niin ei mitaan, oma pikku-fifi on paras. Nama omistajat eivat tieda, etta se mustasukkaisuus ei johdu rakkaudesta, vaan etta kyseiset otukset omistavat heidat. He ovat pikku-fifinsa takataskussa, mutta antaa heidan luulla mita luulevat. Sairasta porukkaa tamakin, elainta myoden.

- Glamour koiranomistajat. Sama homma kuin ylempi, mutta yleensa nuoremmilla barbeilla on kanssa noita pikku-fifeja, kuten tukiaisillakin. Yleensa puetaan koirat vaatteisiin, pistetaan laukkuun jne jne. Koirista tulee yhta sairaita ja karsivatkin enemman. Oksettavimmista oksettavimpia koiran omistajia. Helvetti puetaan jotain merkkivaatteita koiralle. Naita ihmisia saisi tirvasta ja kysya etta mieti nyt hei pari kertaa. Elainraakkaysta, mika on jostain syysta hyvaksyttya.

- Koiranayttelyt. Ymmarran etta rotuvalio pisteytetaan, jotta rotua voidaan vieda parempaan suuntaan, mutta eiko sita voisi tehda jossain elainlaakarissa? Pakkoko on jossain kehassa nokka pystyssa pyoria sen Fifin kanssa? Mutta kun hei se on siistii tai jotain. Sitten ollaan niin ylpeita. Voi vittu.

- Pentutehtailu ja uudet glamour rodut. Aivan jarkyttavaa toimintaa, josta voisi oikeasti kovempia tuomioita miettia. Uusia ihme rotujakin tulee koko ajan. Opin juuri etta on olemassa joku MINI HUSKY!!! Vittu se oli saalittavan nakoinen! Sita on taas mietitty etta Husky on niin ihqun nakonen, mutq se on liiaan iso, niin paqqo tehda miniversio siitta, etta joku MILEY CYRUS saa vittu hommata semmosen!! Ei saatana! Labratoriossa muokattu koira juuri sinulle. Ei ole jarjella rajaa, kun volvolla ajaa.

Koirista tosiaan tykkaan, mutta on taa koiramaailma kylla sairaaksi mennyt. Ei saatana, kun tuli patoumat pihalle njyt. Maalla on koiran paras paikka. Siella on laania ja saa vartioida paikkoja ja maalle koiraa pidetaan edelleen elaimena ja kaytetaankin usein metsastyksessa sun muussa. Eli kaytetaan koiraa sellaisissa olosuhteissa johon se on luotu.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Niin, ongelmahan on nykyään, että käyttöeläimenä koirien merkitys on laskenut ja jalostus kulkee siihen suuntaan, että tehdään näitä karvaisia, läskejä ja hyödyttömiä turriaisia, kun ne aikaisemmin on jalostettu johonkin oikeasti tärkeään toimintaan.
Vähän niinkuin ihminenkin. Ennen ihminen teki hyödyllisiä asioita, hankki ruokaa, raivasi ja kuokki maata, rakensi asumuksia ja laivoja, nykyään hyödyttömät, karvaiset läskit sandaaleissaan istuvat tietokoneen ääressä "luoden" jotain hyödytöntä paskaa. Ilman Pizza-onlinea kuolisivat.

Lienee selvää, että arvostan eläimiä enemmän, kuin useimpia ihmisistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lienee selvää, että arvostan eläimiä enemmän, kuin useimpia ihmisistä.
Pakko kysyä, missä menee se raja, jossa ihmisen arvostus ylittää eläinten arvostuksen mielestäsi?

Nämä tällaiset ovat aina yhtä hämmentäviä, varsinkin kun asia ilmaistaan noin, ettei kyse ole omasta lemmikistä vaan eläimistä yleensä. En minä lemmikkejäkään laittaisi itse kategorisesti ihmisten yläpuolelle, mutta jollain tavalla ymmärrän kyllä, että oma Rekku on läheisempi kuin maapallon toisella puolella elelevä Jorge.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Koirista olen pitänyt aina, mutta vasta vajaan vuoden olen ollut koiran isäntä. Hienoa aikaa ollut. Sitä on oppinut paljon sekä koirasta että omasta itsestään, ja tutustunut mahtaviin ihmisiin. Samalla on silmät avautuneet sille, että koiranomistajistakin löytyy kyllä melkoisia torveloita. Esimerkiksi:

Nyt kun tällainen ketju täällä pinnalla näyttää olevan, niin täytyy mainita että mua vituttaa koiranomistajissa se slogan, joka kuuluu joka kerta kun vieras hurtta syöksyy pahat mielessä kohti vierasta ihmistä eli "ei se meidän XXXXX mitään tee". Siis voi vittu, luuleeko koiranomistaja että vieras ihminen voi luottaa hänen monotoonisesti sanottuun "ei se mitään tee"-lauseeseen, kun vasikan kokoinen suden ja jonkun pystykorvan sekoitus kirmaa kuola roiskuen ja hampaat kiiltäen kohti ohikulkevaa ihmistä. Ja eläin on aina eläin ja arvaamaton, muistetaan sekin tässä ketjussa.

Kuvauksen koiranomistaja on perseillyt erittäin olennaisen osan koiran kouluttamista: ei ole koulutettu kohtaamaan vierasta ihmistä. Ei sitä nyt jumalauta koiraa päästetä tuosta noin vaan kohti hyökkäämään saati vasten hyppimään, vaikka koira olisi kaksikiloinen rääpäle. Koira ja vieras ihminen kohtaavat vain, jos vieras ihminen haluaa ja koiranomistaja antaa luvan koiralleen. Muussa tapauksessa kävellään ohi.

Koira toimii juuri niissä rajoissa, mitkä sille on annettu. Jos ei viitsi koiralleen kouluttaa edes perusasioita, niin minkä hiton takia se koira on tullut edes hankittua. Kissa tai kani sopii silloin paljon paremmin lemmikiksi.

Noin niinkuin yleisesti ottaen koiraihmisiä voi yleistää ihan samalla tavalla kuin kaikkia muitakin ihmisryhmiä. Osumatarkkuus on about sama.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siis voi vittu, luuleeko koiranomistaja että vieras ihminen voi luottaa hänen monotoonisesti sanottuun "ei se mitään tee"-lauseeseen, kun vasikan kokoinen suden ja jonkun pystykorvan sekoitus kirmaa kuola roiskuen ja hampaat kiiltäen kohti ohikulkevaa ihmistä.
Siis mitä? Sille vastaantulijalleko noin muka sanotaan? Minä puhun kyllä koirilleni, että ei se tyyppi mitään pahaa aio tehdä.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Siis mitä? Sille vastaantulijalleko noin muka sanotaan? Minä puhun kyllä koirilleni, että ei se tyyppi mitään pahaa aio tehdä.

Hah hah, meinaatko että se sun kirppukasa tajuaa mitä sä sille puhut?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Minä olen joutunut lenkkeilyn vuoksi miettimään sitä vaihtoehtoa, että joudun ottamaan puukon mukaan lenkille. Siis jos joku iso piski käy lenkillä ollessani kimppuuni ja omistaja siinä vieressä vain katselee ja kenties jopa syyttää minua, tai sanoo, että "se on ihan kiltti koira", niin kyllä sen puukon kanssa olisi helpompi puolustautua sitä koiraa vastaan. Eihän sen puukon tarvitse iso olla, 10-senttinen terä riittäisi ihan hyvin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hah hah, meinaatko että se sun kirppukasa tajuaa mitä sä sille puhut?

Koira ymmärtää selkeät käskyt, kuten seiso, maahan, istu jne. Tosin en tiedä onko kyseessä äänenpaino vai itse sana. Jokatapauksessa tämä on paljon enemmän kuin pussikaljajuniorit ymmärtävät sen neljännen kaljan jälkeen.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Minä olen joutunut lenkkeilyn vuoksi miettimään sitä vaihtoehtoa, että joudun ottamaan puukon mukaan lenkille. Siis jos joku iso piski käy lenkillä ollessani kimppuuni ja omistaja siinä vieressä vain katselee ja kenties jopa syyttää minua, tai sanoo, että "se on ihan kiltti koira", niin kyllä sen puukon kanssa olisi helpompi puolustautua sitä koiraa vastaan. Eihän sen puukon tarvitse iso olla, 10-senttinen terä riittäisi ihan hyvin.

Kyllä navakka potku riittää; tiedän, koska minulla on kokemusta.

Olin viemässä omaa haisevaa ihmiskunnan vihollis-kirppukasaani ulos, kun naapurin kaksi hullua setteriä karsi koirani ja minun kimppuuni hissin ovella. Koirilla oli tuttuun tapaan rähinävaihde silmässä, silmät puukonpään verran ulkona kuopistaan ja naamassa hirveä irvistys. Toinen yritti purra koiraani kaulaan, mutta potkaisin sitä, jolloin setteri lähti vinkuen takavasemmalle.

Myöhemmin koirien ja kyseisen perheen asunto yritettiin polttaa postilaatikosta pudotetuilla palavilla sanomalehdillä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kyllä navakka potku riittää; tiedän, koska minulla on kokemusta.
Ei se riitä jos koira on esim joku rottweiler. Siinä pitää osua heti sangen täydellisesti. Entä jos ei osu. En minä mitään karatekurssia viitsi suorittaa sen takia, että osaan suht varmuudella potkia isoja koiria tarkasti oikeaan kohtaan. Jää liian paljon tuurin varaan, haluan minimoida riskit. Kun olen veljeni rottweilerin kanssa ollut tekemisissä, niin sen kanssa olen konkreettisesti huomannut, että sen voimakkaan koiran voima on aikamoista.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Koira pidetään kytkettynä ja piste. Mikä tässä on niin vaikeaa? Jos ei kykene hallitsemaan koiraansa niin ollaan menty metsään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koira pidetään kytkettynä ja piste. Mikä tässä on niin vaikeaa? Jos ei kykene hallitsemaan koiraansa niin ollaan menty metsään.

Näin juuri. Aina kun koiran kanssa liikutaan ihmisten joukossa se on hihnassa. Koulutettu koira voi olla flexissä, kouluttamaton kiskoo perinteisessä hihnassa.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näin juuri. Aina kun koiran kanssa liikutaan ihmisten joukossa se on hihnassa. Koulutettu koira voi olla flexissä, kouluttamaton kiskoo perinteisessä hihnassa.

Ei vitussa noin. Flexit pitäisi kieltää aina ja kaikilta. Pahimpia ovat vanhat naiset, jotka eivät edes osaa flexiä käyttää, vaan vetävät koiraansa luokseen siitä flexin hihnasta.
Sitä paitsi hyvin koulutetut koirat liikkuvat ilman mitään painetta remmissä ja tuohon ei flexi sovi. Flexissä koira saa jatkuvan paineen, koska flexi vetää itseään koko ajan kohti omistajaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei vitussa noin. Flexit pitäisi kieltää aina ja kaikilta. Pahimpia ovat vanhat naiset, jotka eivät edes osaa flexiä käyttää, vaan vetävät koiraansa luokseen siitä flexiä hihnasta.
Sitä paitsi hyvin koulutetut koirat liikkuvat ilman mitään painetta remmissä ja tuohon ei flexi sovi. Flexissä koira saa jatkuvan paineen, koska flexi vetää itseään koko ajan kohti omistajaa.

Koulutettu koira ymmärtää flexin tarkoituksen ja antaa sille enemmän liikkumatilaa. Koulutetun koiran kanssa ei tule ongelmia kun pitää palata isännän/ emännän viereen tilanteen niin vaatiessa. Ja Flexin antama paine ei vaikuta mitenkään koulutettuun koiraan.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koulutettu koira ymmärtää flexin tarkoituksen ja antaa sille enemmän liikkumatilaa. Koulutetun koiran kanssa ei tule ongelmia kun pitää palata isännän/ emännän viereen tilanteen niin vaatiessa. Ja Flexin antama paine ei vaikuta mitenkään koulutettuun koiraan.

Olemme siis eri mieltä. Sopii kyllä, kauheasti en jaksa alkaa vänkäämään.
Koulutettu koira voi myös kulkea liinassa. Silloin on tilaa eikä tule lainkaan sitä painetta. Kärjistetysti. Miksi jäljestyksessä ei käytetä flexiä vaan saman pituista liinaa?
 
Suosikkijoukkue
KK
Oma piskini ns. vähät välittää muista koirista tai ihmisistä. Mutta kun sen luokse tullaan tulemalla, herää koiranikin kiinnostus. Yleensä sanon ihmisille, että saat mitä tilaat, jos et osaa ottaa koiraa vastaan. Koirani tykkää ihmisistä niin älyttömästi, että varmasti, jos et osaa lähestyä häntä, hyppää hän pusuttelemaan suulle. Vaikka et olisi ikinä nähnytkään häntä.
Toisia koiria vastaan aina häntä heiluen, mutta uroksena jos uros tulee ärhentelemään, ottaa hän ns. oman paikkansa, joka siinä tapauksessa on hänen. Kun oma koirani tulee toisen luokse, antaa hän tullessaan toisen "alueelle", hänen paikkansa.
Moni ei tajua tätä. Jos joku ventovieras tulee sinun kotiisi ns. kysymättä, miten sinä reagoisit?
Koirani on nyt n. 4 ja 0,5v. Ystäväni tietää miten hänen kanssaan pitää olla. Vaikka kuinka olen käynyt tokossa ja aina kouluttanut hyvin, niin ei tunnu menevän jakeluun. Ohjaaja sanoi, ettei ole minussa vika, vaan koira osoittaa sillä, että hyväksyy ihmiset ja tällä tavalla alistuu. Samaa tekee koirat toisilleen. "Isommille" koirille annetaan pusuja. Tämän olen opettanut aina koirallene.
Jos esim. lähtään ulos, että frendit ja koirat mukana, ensin menee frendit, sitten minä, sitten koira. Tällöin hän tajuaa, että ensin muut ihmiset, sitten minä, sitten hän. Joten jos hän aikoo jonkun haastaa laumasta, hän haastaa minut, eli isäntänsä. Ja sehän nyt on tullut selväksi, ettei hän minua haasta.

Jos juttu on sekavaa, pitäisi tämä kirjoittaa kalsarikänni ketjuun. Mimmi juuri kouran kanssa ulkona ja jopa SINÄ, tämän lukija. Voin haastaa sinut. Tule kokeilemaan: tulet meidän kodin lähelle. Tulen sinua vastaan. Annat kotiavaimeni sinulle. Tulet yksin meille tapaamaan koiraani. Hän vain innostuu nähdessäsi sinut. Testattu on. Kyllä kaikki lähtee pienistä asioista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös