Mielestäni nastat ovat myös kehittyneet huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana.
Niin, mitä on tullut alan asiantuntijoiden kanssa keskusteltua, niin he sanovat nastan olevan edelleenkin sitä samaa ainetta, mitä aiemmin. Mutta nyt se joudutaan tiukentuneiden sääntöjen takia poraamaan syvemmälle renkaaseen sisälle, ja kestäähään se silloin enemmän, kun se nasta ei pääse kääntymään yhtä paljon, kuin ennen.
Tämä syvälle poraaminen taas johtuu tietysti näistä tien kulumisista, kun autokanta suurenee, mutta vastaavasti tienkunnostusbudjetit kulkevat enemmänkin toiseen suuntaan.
Itse olen nastarenkaiden käyttäjä, ja osittain siksi, että tuo mustajää on ongelmana täällä etelässä. Ja kun oma ajamisen tarve ulottuu jokaiselle vuorokauden ajalle, niin suolausta ei voi aina vaatia tienhoitajilta. Sen lisäksi vaimon kannalta on turvallisempaa käyttää piikkejä, kuin kitkarenkaita.
Kitkoilla kyllä pärjää vuodet ympäriinsä, mutta ajamisen ennakoinnissa pitää olla tarkempi.