Kitkat vai nastat?

  • 8 126
  • 93

Kummilla ajellaan?

  • Nastat

    Ääniä: 144 76,6%
  • Kitkat

    Ääniä: 44 23,4%

  • Äänestäjiä
    188

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nastat on nyt alla. Viime talven ajelin kitkoilla siitä lähtien kun kortin helmikuussa sain, eikä mitään ongelmia ollut. Uudet renkaat kun piti ostaa niin valitsin kuitenkin nastat. Eipä tosin vielä ole niistä hyötyä ollut, kun tiet on pysyneet sulina. Meteliä ne kyllä saa aikaan..
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Eisenhower
Nastat on useimmilla keleillä kitkoja turvallisemmat. Kitkat eivät vastaavasti ole nastoja paremmat millään kelillä.

Onko sulla oikein tutkittua tietoa tästä?

Itse veikkaisin että kitkat pitävät nastarenkaita paremmin suolatulla ja sulalla asfaltilla, myös vesikeli lienee kitkoille nastoja parempi.

Eli onko sulla jotain faktaa tuon väitteesi pohjaksi?
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti flintstone
Itse veikkaisin että kitkat pitävät nastarenkaita paremmin suolatulla ja sulalla asfaltilla, myös vesikeli lienee kitkoille nastoja parempi.

Pienenä provona heitän, että jos tuollaisia mietit, niin eikö olisi parempi kesäkelillä käyttää kokonaan kesärenkaita?

K
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Äänestin jotta nastat, koska nyt on sellaiset renkaat autossa alla. Pari talvea meni kitkarenkailla, ja mitään ongelmia ei ollut. En siis ymmärrä tässä asiassa niitä, joiden mielestä kitkarenkaat pitävät talvella yhtä huonosti kuin kesärenkaat. Ilmeisesti heillä ei vaan ole asiasta kokemusta.

Nastarenkaat tulivat tuossa uudessa autossa mukana. Seuraavan kerran, kun talvirenkaat itse ostan, tulee todennäköisesti hankittua kitkarenkaat.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Kaiser Soze
Pienenä provona heitän, että jos tuollaisia mietit, niin eikö olisi parempi kesäkelillä käyttää kokonaan kesärenkaita?

K
Itse asiassa olisi, mutta se on käytännössä hankalahkoa ja lisäksi poliisi urputtaa.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Twite
Itse asiassa olisi, mutta se on käytännössä hankalahkoa ja lisäksi poliisi urputtaa.

Eikai? Eikö riitä että kulutuspintaa on tarpeeksi? Kaverini ajeli joskus kesärenkailla koko talven, kun olivat ihan uudet. Tiellä tuo ainakin silloin pysyi, mutta mitäs kissalan veljekset siihen sanoo?

Edit. Ei saa ei.
Mutta jos ei jää kiinni, nii eikö hianoo ajella koko talvi vaikka slikseillä, ne olis ainakin hiljaset..

Sitäpaitsi, noita kelejä sattuu talven liukkaita kelejä kohden 1 tai 2, joten eikö tarkoitus kuitenkin ole saada se mahdollisimman paras pito jäälle, eikä kesäisille tienpinnoille?

K
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Kaiser Soze
Sitäpaitsi, noita kelejä sattuu talven liukkaita kelejä kohden 1 tai 2, joten eikö tarkoitus kuitenkin ole saada se mahdollisimman paras pito jäälle, eikä kesäisille tienpinnoille?
On kai. Mutta et sinä äsken tuota kysynyt. Tuota se "käytännössä hankalaa" nimen omaan tarkoittikin.

Tähän näyttää liittyvän yhtä suuret tunteet kuin wc-pöntön kansiasiaan.
 
Nastat renkaat alla ja ensimmäinen autoilutalvi edessä.

Tulivat auton mukana ja ovat hyvässä kunnossa (veikkaan , että 1 talvi ajettu), niin ajellaan nyt näillä.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Twite
On kai. Mutta et sinä äsken tuota kysynyt. Tuota se "käytännössä hankalaa" nimen omaan tarkoittikin.¨

Et lukenut rivien välistä, kun asiasta jahkailet.

Kuinka moni ostaa talvirenkaansa sen perusteella, kummat on paremmat ajaa kesäkelejä vastaavissa olosuhteissa?

Noh, olen kyllä nähnyt oikeilla piikkipyörilläkin ajettavan keskikesällä. Meni muuten vanhan koppainen escorttikin komeasti 1100:lla koneella sladissa asfaltilla pitkä kipinäsuihku perässä..

K
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Kaiser Soze
Et lukenut rivien välistä, kun asiasta jahkailet.
En ole tottunut siihen että pohjalaisella lukisi rivien välissä mitään.

Mutta vakavasti: Itse olen sitä mieltä että pidoltaan Etelä-Suomen olosuhteissa nastarenkaat ovat paremmat kuin kitkarenkaat. Käytän kitkarenkaita koska ne ovat minun näkemykseni mukaan riittävän hyvät hankalissakin olosuhteissa ja ne ovat hiljaisemmat kuin nastarenkaat.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eka kitkatalvi tulossa, saas nährä miten käy. Ajoin viimeiset 5 talvea samoilla Nokian nastarenkailla ja ihan hyvin pärjäsi vaikka nastoja olikin lähtenyt ja kumiseos kovettunut. Nyt on kitkat alla ja pikkasen mietityttää mutta onneksi ajot tapahtuvat lähes aina hyvin hoidetuilla teillä kehä ykkösen sisäpuolella.

Kitkat ovat paremmat sohjossa, paksussa lumessa ja asvaltilla, heti kun on vähänkin jäätä niin nastat voittaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Daespoo
Eka kitkatalvi tulossa, saas nährä miten käy.
Kunhan talvikelit alkavat, niin mene joku ilta tai varhainen aamu (siis aukioloajan ulkopuolella) jollekin tyhjälle automarketin parkkipaikalle ja testaa käytännössä, miten renkaat käyttäytyvät liukkaalla. Kiihdyttele, kääntyile ja jarruttele aivan kuten liikenteessä niin opit kyllä niiden luonteen aika äkkiä. Samoin kannattaa jarrutella ja tehdä väistöliikkeitä alkuun ihan tuolla kaduillakin ajaessa, kunhan vaan liikennetilanne sen sallii. Hyvin pian niiden kanssa pääsee sinuiksi.

Kitkarenkailla ajaessa kannattaa kaikki tehdä hitusen rauhallisemmin kuin nastarenkailla, ja homma sujuu.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Designer
Kitkarenkailla ajaessa kannattaa kaikki tehdä hitusen rauhallisemmin kuin nastarenkailla, ja homma sujuu.

Nimenomaan. Ja niillä pääkallokeleillä tuosta rauhallisuudesta ei todellakaan ole mitään haittaa.

Ja kuten olen sanonut niin pääsääntöisesti kitkat on täällä Etelä-Suomessa erinomaiset talvirenkaat ja hankalissakin oloissa johdonmukaiset ja riittävän hyvät ajaa. Eli en minä Kaiser Soze mihinkään kesäkeleille niitä kitkoja hanki tai niiden hyvyyttä sen suuremmin mieti, talvikeleillä ajoihin ne on suunniteltu ja siellä ne toimivat varsin hyvin. Ne 2-5 pääkallokeliä mitä talveen osuu pystyy kyllä rauhallisella ajolla selvittämään. Ja edelleen painotan että kitkoilla ajaessa ei tarvitse olla mikään Vatanen että siellä talvikeleillä pystyy ajelemaan.

Eli vielä tähän lopuksi totean niille jotka epäilevät kitkoilla ajoa niin menkää ja kokeilkaa niitä mahdollisuuksien mukaan, veikkaan että yllätytte niiden pitokyvystä positiivisesti. Kitkat eivät todellakaan ole mitkään kesägummit vaan ihan aidot viranomaisen hyväksymät talvirenkaat.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Itselläni on ensimmäistä talvea (kunhan se tulee) ajossa kitkanastat, saas nähdä miten toimii. Joskopa niissä olisi sitten vielä vähän parempi pito. Haittapuolena tietysti tuo nastojen rapina, jos eivät olisi olleet auton mukana sitä ostaessa olisin hankkinut kitkat.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Yhden talven ajelin kitkoilla, mutta ne meni vaihtoon. Nastat ne pitää olla. Tietenkin jotkut amisjäbät saattaa tykätä noista kitkoista, onhan niillä mukava pyöriä. Onnistuu se tosin nastoillakin, muttei niin liukkaasti.
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ajelin 5 vuotta kitkoilla ja kyllähän niillä pärjää kun varovasti ajelee. Varsinkin lumella ja kovalla pakkasella pitävät jopa nastoja paremmin. Ja sohjossakin ovat nastoja paremmat jostain syystä.

Sitten kuitenkin kerran peilijäällä lähti ilman mitään varoitusta 50 vauhdista perä heittämään ja kolme piruettia tein siinä keskellä tietä. Onneksi ei tullut ketään vastaan. Sen jälkeen olen ajellut nastoilla ihan riskien minimoimiseksi. Voi nimittäin seuraava piruetti olla jo kohtalokas.

Paljon ajaneena voin sanoa, että maltti on valttia ja talvirenkaat kannattaa olla kunnolliset. Huonoilla nastoillakaan ei pito ole juuri kesäkumeja kummempi.
 

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Itse kurvailen tutuilla ja turvallisilla nastoilla. Jotenkaan vaan ei uskalla luottaa kitkoihin, tosin kitkoilla en ole hirveän paljoa kaahaillut
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Viestin lähetti Twite
Tähän näyttää liittyvän yhtä suuret tunteet kuin wc-pöntön kansiasiaan.
Puhumattakaan WC:ssä lukemisen ideasta...
Mutta lisää virtaa keskusteluun saadaan kun kysytään
laitatteko paremman rengasparin eteen, vaiko taakse,
ja
minkä takia?

Itselläni jotkut Nokian nastat alla, hyvin on toiminut, varsinkin kun
viime talveksi vielä kaksi uutta rengasta alle. Autossa oli
autokaupassa laitettu vastakkaisiin kulmiin lähes nastattomat
renkaat ja kerran lähti (onneksi hiljaisessa vauhdissa) perä
luistoon. Keväällä vasta selvisi miksi näin oli käynyt.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Vielähän kurvaillaan muuten miesmäisesti lumesta huolimatta kesärenkailla, mutta maanantaina kun saavat vanteet liikkeeseen niin pistetään misukkojen uudet kitkat alle.

Eikä nuo kitkat muuten mitään rauhallisempaa ajoa vaadi, kun on vaan ABS:t ja luistonestot mobiilissa. Ilman niitä kyllä kannattaa tyytyä nastoihin.
 
Mukava yllätys

Itselläni on Hakkapeliitta-Q kitkarenkaat, aikaisemmin olen ajanut vain ja ainoastaan nastarenkailla. Kitkat ovat yllättäneet positiivisesti, olin todella skeptinen niiden suhteen. Pitoa on tarpeeksi, kunhan vain ajelee tilanteen ja sään mukaan sopivaa nopeutta (en tarkoita alle nopeusrajoitusten).

Toistaiseksi hieman mietityttää mahdolliset pääkallokelit mutta eiköhän niistäkin selvitä. Vaikka naiskuski olenkin ;)
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Re: Mukava yllätys

Viestin lähetti MouseInTheHouse
Itselläni on Hakkapeliitta-Q kitkarenkaat, aikaisemmin olen ajanut vain ja ainoastaan nastarenkailla. Kitkat ovat yllättäneet positiivisesti, olin todella skeptinen niiden suhteen. Pitoa on tarpeeksi, kunhan vain ajelee tilanteen ja sään mukaan sopivaa nopeutta (en tarkoita alle nopeusrajoitusten).

Toistaiseksi hieman mietityttää mahdolliset pääkallokelit mutta eiköhän niistäkin selvitä. Vaikka naiskuski olenkin ;)

Kahdet Q:t kuluttaneena voin sanoa, että hyvät vehkeet sulla on alla. Mahdoton pito lumisella kelillä. Mitä muuta sitä voisi vaatia. Ei kai kukaan jäisellä kelillä halua edes ajella?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Tällä lähes arktisissa olosuhteissa en vaihda koskaan kitkarenkaita auton alle. Nastat ne olla pitää.
Tällä on alku- ja lopputalvesta aivan turhan usein pääkallokelejä.
Lisäksi teiverkko on suht liukas ja helevetin huonosti hoidettu lokakuun lopusta aina huhtikuun loppuun...
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Hittolainen... nythän vasta muistinkin oikeastaan että miksi ne kitkat tuli ekan kerran hankittua. No siksi kun tulee silloin tällöin ajettua talvellakin auto laivaan ja siitä sitten eteenpäin. Die Polizei ei tykkää nastarenkaiden käytöstä.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Nyt tullut ajettua reilut kolme viikkoa työautolla, jossa on kitkarenkaat. Vaihtaisin ne samantien nastarenkaisiin, jos vain päätäntävalta olisi minulla. Omassa autossa on nastarenkaat ja tulee pysymään.
Ehkä jotain osaltaan kertoo sekin nastojen paremuudesta (työpaikallani), sillä 2001 (ja sitä vanhemmissa) malleissa on nastat, 2002 ja 2003 kitkat. Uusissa 2004 malleissa on jälleen nastat. Tuskinpa nastoihin olisi palattu, jos kitkarenkaat olisivat olleet paremmat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös