Kirjallisuuskysymys

  • 40 484
  • 525

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Kotimainen klassikko:

"Älä saatana istu mun jalkani päälle,sitä alkaa pisteleen."

Vinkit helpottivat. Eikös tämä ollut punapäällikön komento reessä paronin teloituksen jälkeen?

Vastaan siis Täällä Pohjantähden alla osa 1.

Olisiko tuo penkki-siteeraus liittynyt Lauriloiden häätöön?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Olisiko nyt kyseessä Väinö Linnan trilogia Täällä pohjantähden alla?

No tottakai se on ,tuo ensimmäinen sitaatti on pienen paikkakunnan punapäällikön suusta kun nousevat rekeen.Tämä on poltettu omaan kovalevyyni nimenomaan tuon elokuvassa sanotun lauseen johdosta jossa näyttelijä,jonka nimeä en muista,lausuu tuon repliikin niin vittumaisella nasaalilla että sen muistaa lopun ikäänsä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Vinkit helpottivat. Eikös tämä ollut punapäällikön komento reessä paronin teloituksen jälkeen?

Vastaan siis Täällä Pohjantähden alla osa 1.

Olisiko tuo penkki-siteeraus liittynyt Lauriloiden häätöön?

Kyllä kyllä,tästä on kyse ja Laurilan Anttoohan se siinä uhoaa virkavallalle.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
No tottakai se on ,tuo ensimmäinen sitaatti on pienen paikkakunnan punapäällikön suusta kun nousevat rekeen.Tämä on poltettu omaan kovalevyyni nimenomaan tuon elokuvassa sanotun lauseen johdosta jossa näyttelijä,jonka nimeä en muista,lausuu tuon repliikin niin vittumaisella nasaalilla että sen muistaa lopun ikäänsä.

Oli pakko hakea tuon näyttelijän nimi: Yrjö Järvinen

En osannut yhdistää elokuvaroolia ja kuunnelmaroolia suosikissani Knalli ja Sateenvarjo, sir Henry Pitkin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Yrjö_Järvinen_(näyttelijä)
 
En ymmärrä, miksi sitaattien pitäisi olla suomeksi. Niinpä arvuuttelen, että mistä kirjasta löytyy seuraava tekstinpätkä, joka summaa maailmanmenon melko laittamattomalla tavalla:

"My father had sent me to that rich high school hoping that the ruler’s attitude would rub off on me as I watched the rich boys screech up in their cream-colored coupes and pick up the girls in bright dresses. Instead I learned that the poor usually stay poor. That the young rich smell the stink of the poor and learn to find it a bit amusing. They had to laugh, otherwise it would be too terrifying. They’d learned that, through the centuries. I would never forgive the girls for getting into those cream-colored coupes with the laughing boys. They couldn’t help it, of course, yet you always think, maybe … But no, there weren’t any maybes. Wealth meant victory and victory was the only reality."
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
En ymmärrä, miksi sitaattien pitäisi olla suomeksi. Niinpä arvuuttelen, että mistä kirjasta löytyy seuraava tekstinpätkä, joka summaa maailmanmenon melko laittamattomalla tavalla:

"My father had sent me to that rich high school hoping that the ruler’s attitude would rub off on me as I watched the rich boys screech up in their cream-colored coupes and pick up the girls in bright dresses. Instead I learned that the poor usually stay poor. That the young rich smell the stink of the poor and learn to find it a bit amusing. They had to laugh, otherwise it would be too terrifying. They’d learned that, through the centuries. I would never forgive the girls for getting into those cream-colored coupes with the laughing boys. They couldn’t help it, of course, yet you always think, maybe … But no, there weren’t any maybes. Wealth meant victory and victory was the only reality."

Siksi suomeksi koska aika harva lukee vieraskielistä kirjallisuutta.Toisekseen siksi koska ketjun avaajana niin toivoin.Mutta menköön nyt tämän yhden kerran.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Katsotaan tunnistaako tätä kukaan, ehtaa kotimaista:

"Prometheus näki lehmän
minä näen joka päivä kymmenen lehmää.
Luopuisin mielelläni lehmistä, kaunisotsaisista,
jos näkisin vuoren, kahleet,
jos näkisin Zeun.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mikä teos alkaan näin sanoin?

"Hailuoto on omalaatuinen saari Perämerellä Oulun edustalla. Maantiematkaa Santosen kärjestä Marjaniemen majakkaniemeen on kolmisenkymmentä kilometriä, leveyttä saarella on yli 15 kilometriä. Väkiluku, siinä tuhannen korvilla, kasvaa kesäisin kesämökkiläisistä. Asukkaat ovat kautta aikojen kalastaneet, harjoittaneet maataloutta, toimineet luotseina ja merimiehinä ja kasvattaneet takavuosina lampaita. Kirkonkylä on nykyisin ajanmukainen".

Ja päättyy näihin sanoihin:

"Niin vieraat poistuivat. Mieleen jäi kiitollisuus heidän osaanotostaan".

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ettei vain Pojan kuolema olisi kyseessä?

Se tuli nopeasti pohjautuen vankkaan tietoon! Huovisen Pojan kuolemahan todellakin on kyseessä ja on tässä kohdin syytä mainostaa sen verran, että lukuisista oivallisista teoksista huolimatta Huovisen Pojan kuolema on minulle hänen teoksista se läheisin ja siihen minulla on voimallisin tunneside. Sitä lukiessani tunsin monasti herääväni ja katselevani maailmaa vallan eri vinkkelistä, se kuvasi tuskaa ja ahdistusta voimallisella tapaa, sellaisella joka kouri sydänalaa myöten.

vlad.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Se tuli nopeasti pohjautuen vankkaan tietoon! Huovisen Pojan kuolemahan todellakin on kyseessä ja on tässä kohdin syytä mainostaa sen verran, että lukuisista oivallisista teoksista huolimatta Huovisen Pojan kuolema on minulle hänen teoksista se läheisin ja siihen minulla on voimallisin tunneside. Sitä lukiessani tunsin monasti herääväni ja katselevani maailmaa vallan eri vinkkelistä, se kuvasi tuskaa ja ahdistusta voimallisella tapaa, sellaisella joka kouri sydänalaa myöten.

vlad.

Kirjaa en ole lukenut mutta tunnen teoksen taustat.Miten käsitellä asiaa jos oma lapsi lähtee oman käden kautta, tässä tapauksessa hukuttautumalla? Kirjoittaminen oli varmasti osa surutyötä mutta en osaa kuvitella tuollaista tilannetta.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuo Huovisen Pojan kuolema oli kyllä koskettava kirja. Jäi pitkäksi aikaa raskaana sydänalaan.

Seuraavassa eräs lempparikirjailijoistani kirjoittaa näin: ""Katsele sitä sellaisena tästä lähtien. Näet eron. Meitä haukutaan likaisesta pelistä ja maanalaisesta toiminnasta. Oletko koskaan ajatellut sitä? Meillä ei ole aseita. Jos meille sattuu jotakin, sitä ei panna lehteen. Jos vastapuolelle tehdään jotakin, Jeesus, se kylvetään painomusteessa. Meillä ei ole rahaa eikä aseita, joten meidän täytyy käyttää järkeämme. Käsitätkö? Me ollaan kuin kavereita, jotka tappelevat nuijilla konekiväärijoukkuetta vastaan Ainoa, mitä me voidaan tehdä, on hiipiä konekiväärimiesten taakse ja nitistää ne selkäpuolelta. Ehkei se ole reilua, mutta ei tämä ole mikään saatanan urheilukilpailu. Nälkäinen mies ei voi noudattaa sääntöjä. "

Mikä teos kyseessä ja kenen kirjoittama?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Katsotaan tunnistaako tätä kukaan, ehtaa kotimaista:

"Prometheus näki lehmän
minä näen joka päivä kymmenen lehmää.
Luopuisin mielelläni lehmistä, kaunisotsaisista,
jos näkisin vuoren, kahleet,
jos näkisin Zeun.

Helpotetaan hieman.Tämä edesmenneen suomalaiskirjailijan runo on hänen kreikkalaiselta kaudeltaan.
Sitten kaino toive.Jotta ketju ei täyttyisi "avoimista" lainauksista antakaa vähän vinkkiä kohtuullisen ajan päästä jos kukaan ei ole tiennyt tai edes uskaltanut arvata.Rohkaisen lukijoita reippaasti arvaamaan jos tyyli vähänkään tuntuu tutulta.Huonokin arvaus on parempi kuin tyhjänä humiseva kirjallisuusketju.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Katsotaan tunnistaako tätä kukaan, ehtaa kotimaista:

"Prometheus näki lehmän
minä näen joka päivä kymmenen lehmää.
Luopuisin mielelläni lehmistä, kaunisotsaisista,
jos näkisin vuoren, kahleet,
jos näkisin Zeun.
Saarikosken Penttiä?
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Helpotetaan hieman.Tämä edesmenneen suomalaiskirjailijan runo on hänen kreikkalaiselta kaudeltaan.
Sitten kaino toive.Jotta ketju ei täyttyisi "avoimista" lainauksista antakaa vähän vinkkiä kohtuullisen ajan päästä jos kukaan ei ole tiennyt tai edes uskaltanut arvata.Rohkaisen lukijoita reippaasti arvaamaan jos tyyli vähänkään tuntuu tutulta.Huonokin arvaus on parempi kuin tyhjänä humiseva kirjallisuusketju.
En saa millään päähäni teoksen nimeä, vaikka tekijän tiedänkin. Kyse on Saarikosken Pentistä ja runosta Lehmät, jos oikein muistan. Siitä on kauan, kun Saarikoskea olen lukenut, mutta ei tuo voi suomalaisista kukaan muu olla!

Omaan kysymykseeni voin lisätä sen verran, että kyse rapakontakaisesta kirjailijasta ja yhdestä maailmankirjallisuuden vaikuttavimmista lakkokuvauksista.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
En saa millään päähäni teoksen nimeä, vaikka tekijän tiedänkin. Kyse on Saarikosken Pentistä ja runosta Lehmät, jos oikein muistan. Siitä on kauan, kun Saarikoskea olen lukenut, mutta ei tuo voi suomalaisista kukaan muu olla!

Omaan kysymykseeni voin lisätä sen verran, että kyse rapakontakaisesta kirjailijasta ja yhdestä maailmankirjallisuuden vaikuttavimmista lakkokuvauksista.

En tiedä minkä nimisessä kirjassa tuo on alunperin julkaistu, itseltäni löytyy hyllystä kokoelma Nuoruuden Runot jonka on toimittanut Pekka Tarkka.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siksi suomeksi koska aika harva lukee vieraskielistä kirjallisuutta.Toisekseen siksi koska ketjun avaajana niin toivoin.Mutta menköön nyt tämän yhden kerran.
Aika vahva arvaus. Minun lähipiiristäni lähes kaikki lukevat kaunokirjallisuutta myös alkuperäisellä kielellä. Pelkästään suomeksi lukevat ovat ennemminkin poikkeus. Mutta mikäs minä diktaattoria olen vastustamaan.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Aika vahva arvaus. Minun lähipiiristäni lähes kaikki lukevat kaunokirjallisuutta myös alkuperäisellä kielellä. Pelkästään suomeksi lukevat ovat ennemminkin poikkeus. Mutta mikäs minä diktaattoria olen vastustamaan.

Sinunkin piti päästä sanasi sanomaan ja se sinulle suotakoon.Koska sinä ja tuttavapiirisi harrastatte ulkomaista kirjallisuutta alkukielellä, soisin sinun avaavan sitä käsittelevän ketjun.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tuo Huovisen Pojan kuolema oli kyllä koskettava kirja. Jäi pitkäksi aikaa raskaana sydänalaan.

Seuraavassa eräs lempparikirjailijoistani kirjoittaa näin: ""Katsele sitä sellaisena tästä lähtien. Näet eron. Meitä haukutaan likaisesta pelistä ja maanalaisesta toiminnasta. Oletko koskaan ajatellut sitä? Meillä ei ole aseita. Jos meille sattuu jotakin, sitä ei panna lehteen. Jos vastapuolelle tehdään jotakin, Jeesus, se kylvetään painomusteessa. Meillä ei ole rahaa eikä aseita, joten meidän täytyy käyttää järkeämme. Käsitätkö? Me ollaan kuin kavereita, jotka tappelevat nuijilla konekiväärijoukkuetta vastaan Ainoa, mitä me voidaan tehdä, on hiipiä konekiväärimiesten taakse ja nitistää ne selkäpuolelta. Ehkei se ole reilua, mutta ei tämä ole mikään saatanan urheilukilpailu. Nälkäinen mies ei voi noudattaa sääntöjä. "

Mikä teos kyseessä ja kenen kirjoittama?

Mieleeni ei tule muuta kuin Steinbeckin Hiiriä ja ihmisiä joka sijoittuisi 30-luvun lamavuosiin, olettaen että tuota aikaa lainaamasi teos kuvaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sinunkin piti päästä sanasi sanomaan ja se sinulle suotakoon.Koska sinä ja tuttavapiirisi harrastatte ulkomaista kirjallisuutta alkukielellä, soisin sinun avaavan sitä käsittelevän ketjun.
Hei, ei sitä tarvitse hävetä, jos ei ymmärrä kieliä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Minähän sanoin että tämä on helppo, Poliisin poikahan se.No niin, sana on vapaa, sitaatteja kehiin ja suomen kielellä mieluusti.Joko suomeksi kirjoitettua tai suomeksi käännettyä tekstiä.Ei tää niin vaikeeta oo hei, tää on vaan kirjallisuutta.

Näin kirjoitin ja sanavalinta "mieluusti" on toive ja tuo toive pätee edelleen.Jos joku haluaa siteerata vieraskieleistä kirjaa alkukielellä se hänelle suotakoon.Mutta kuten edellä kirjoitin, sille voisi joku ihan oman topikkinsakin alustaa jos harrastaneisuutta tarpeeksi ilmenee.Kaikella ystävyydellä toki.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kotimaista klassikkoa kehiin:

"Mennyttä aikaa muistelen
niin mielelläni vielä,
niin moni armas tähtönen
minulle viittaa siellä.
Ken mua seuraa retkelle
nyt Näsijärven rannalle?

Siell' opin miehen tuntemaan,
hän sotamies ol' ennen,
nyt vänrikki ol' arvoltaan,
vaikk' onni näytti menneen.
Ties kuinka samaan talohon
satuimme saamaan asunnon."

ps. Noitarumpu, lisää vinkkiä kehiin josko tuo lakkokuvauksesi aukenisi
ps2. Itsekin täällä Näsijärven maisemissa asustelevana oli ihan pakko.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kotimaista klassikkoa kehiin:

"Mennyttä aikaa muistelen
niin mielelläni vielä,
niin moni armas tähtönen
minulle viittaa siellä.
Ken mua seuraa retkelle
nyt Näsijärven rannalle?

Siell' opin miehen tuntemaan,
hän sotamies ol' ennen,
nyt vänrikki ol' arvoltaan,
vaikk' onni näytti menneen.
Ties kuinka samaan talohon
satuimme saamaan asunnon."

ps. Noitarumpu, lisää vinkkiä kehiin josko tuo lakkokuvauksesi aukenisi
ps2. Itsekin täällä Näsijärven maisemissa asustelevana oli ihan pakko.

Vänrikki Stoolin tarinat.

Tämä oli aika helppo, varsinkin kun on viime aikoina tullut pohdittua uudestaan mm. Välskärin tarinoita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös