Kirjallisuuskysymys

  • 40 479
  • 525

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Lisää vinkkejä kun ei näköjään irtoa.Johtamansa oppilaitoksen oppilas, jonka kanssa kirjoittajalla oli seksisuhde tottelee nimeä Merja Larivaara.

Ei tule muita mieleen kuin Turkka, Jouko Turkka jos on teatterialan oppilaitoksen johtaja. Oliko Kiimaisten poliisien taustalla sitten kiimaista opettaja-oppilassuhdetta?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ei tule muita mieleen kuin Turkka, Jouko Turkka jos on teatterialan oppilaitoksen johtaja. Oliko Kiimaisten poliisien taustalla sitten kiimaista opettaja-oppilassuhdetta?
Kirjan nimen kun vielä kaivat niin hyvä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ai saakeli, se on Turkan Häpeä. Mulla on se hyllyssä, odottamassa lukemista. Avasin piruuttani, ja nuohan ne ensi värssyt ovat.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mistä tuotoksesta onpi seuraava sitaatti peräisin:

Tammikuun 8. päivänä lensi Tampereelle ugandalainen ylioppilas Leopold Gile tarkoituksenaan opiskella sosiologiaa YKK:ssa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuo on Veikko Huovista, mutta mikä olikaan teoksen nimi? Perhana, pitäisi muistaa. Tuttu tarina, joka päättyy hyvään liha-ateriaan.
Nyt on Nuoli terävänä. Vastauksesta huomaan että muistikuva osuu oikeaan tarinaan, joten mitäpä tässä enempiä arvuuttelemaan. Pystyyn marinoitu nainen on tarinan nimi, julk. mm. teoksessa Rasvamaksa, ynnä moniaissa Huovis-kokoelmissa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ai saakeli, se on Turkan Häpeä. Mulla on se hyllyssä, odottamassa lukemista. Avasin piruuttani, ja nuohan ne ensi värssyt ovat.

Häpeähän se on.Turkka riisuu kyllä itsensä niin alasti lukijoiden edessä kuin on ylipäätään mahdollista.Kaikki tuskalliset ja intiimit asiat käydään läpi.Välillä melkoista ajatuksenvirtaa mutta kiinnostavaa sellaista.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nyt on Nuoli terävänä. Vastauksesta huomaan että muistikuva osuu oikeaan tarinaan, joten mitäpä tässä enempiä arvuuttelemaan. Pystyyn marinoitu nainen on tarinan nimi, julk. mm. teoksessa Rasvamaksa, ynnä moniaissa Huovis-kokoelmissa.

Kokoelman nimi ei tullut mieleen, mutta Rasvamaksa-teoshan se tosiaan oli. Tarina on jäänyt elävästi mieleen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"Tohtori Armstrong ajoi Morris-merkkisellä autollaan Salisburyn tasangon halki. Hän oli väsynyt. Menestys toi mukanaan rangaistuksen. Oli ollut aika. jolloin hän oli istunut vastaanottohuoneessaan Harley Streetin varrella moitteettomasti pukeutuneena, mitä uudenaikaisimpien välineiden ja upeiden huonekalujen ympäröimänä - ja odottanut. Odottanut pitkiä päiviä menestymistään tai epäonnistumistaan. Hän oli menestynyt! Hänellä oli ollut onnea! Hän oli sekä onnen suosikki että taitava."

Sitaatti on teoksesta, jonka luultavasti kymmenet ellei sadat tuhannet suomalaiset ovat lukeneet. Se on myös kirjoittajansa tunnetuimpia.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
"Tohtori Armstrong ajoi Morris-merkkisellä autollaan Salisburyn tasangon halki...

Sitaatti on teoksesta, jonka luultavasti kymmenet ellei sadat tuhannet suomalaiset ovat lukeneet. Se on myös kirjoittajansa tunnetuimpia.

10 000 - 100 000 suomalaista lukijaa sulkee pois Nobelin voittajat. MacLean, Higgins, Forsyth? Jotenkin tyylikkäämpää, mutta LeCarrea se ei ole. En tiedä.

Kiva ketju muuten.
Välskärin kertomukset tiesin. Luin muutama vuosi sitten uudelleen, vähän hyppien tosin, enkä aivan yhtä lumoutuneena kuin poikasena.
Tervon tunnistaa kyllä ja Huoviset palautuu mieleen vaikka vuosikymmenten takaa. Pitääpä muuten käydä kirjaston H-hyllyllä vaihteeksi...

Edesmenneen suomalaiskirjailijan esikoisteos:

[I osa

Jonna, Sanna ja Anneli

"Ei kai ollut minun vikani että olin porvariskodista, että olin elämäni syönyt pihvejä enemmän kuin joku muu, että minulla pienenä oli vaihdepyörä kun naapurin pojalla oli vain vanha kulunut venäläinen rukki."]

Ken on hän?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
"Tohtori Armstrong ajoi Morris-merkkisellä autollaan Salisburyn tasangon halki. Hän oli väsynyt. Menestys toi mukanaan rangaistuksen. Oli ollut aika. jolloin hän oli istunut vastaanottohuoneessaan Harley Streetin varrella moitteettomasti pukeutuneena, mitä uudenaikaisimpien välineiden ja upeiden huonekalujen ympäröimänä - ja odottanut. Odottanut pitkiä päiviä menestymistään tai epäonnistumistaan. Hän oli menestynyt! Hänellä oli ollut onnea! Hän oli sekä onnen suosikki että taitava."

Sitaatti on teoksesta, jonka luultavasti kymmenet ellei sadat tuhannet suomalaiset ovat lukeneet. Se on myös kirjoittajansa tunnetuimpia.

Arvaan kirjailijaksi James Herriotia,teosta en uskalla arvata.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"Tohtori Armstrong ajoi Morris-merkkisellä autollaan Salisburyn tasangon halki. Hän oli väsynyt. Menestys toi mukanaan rangaistuksen. Oli ollut aika. jolloin hän oli istunut vastaanottohuoneessaan Harley Streetin varrella moitteettomasti pukeutuneena, mitä uudenaikaisimpien välineiden ja upeiden huonekalujen ympäröimänä - ja odottanut. Odottanut pitkiä päiviä menestymistään tai epäonnistumistaan. Hän oli menestynyt! Hänellä oli ollut onnea! Hän oli sekä onnen suosikki että taitava."

Sitaatti on teoksesta, jonka luultavasti kymmenet ellei sadat tuhannet suomalaiset ovat lukeneet. Se on myös kirjoittajansa tunnetuimpia.
Annetaan lisää vinkkejä: Kirjaa on myyty Suomessa kahdella eri nimellä. Kirjailijan teoksissa rikoksen selvittää yleensä jompi kumpi hänen kuuluisista päähenkilöistään, mutta tassä kumpikaan ei ole mukana.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Annetaan lisää vinkkejä: Kirjaa on myyty Suomessa kahdella eri nimellä. Kirjailijan teoksissa rikoksen selvittää yleensä jompi kumpi hänen kuuluisista päähenkilöistään, mutta tassä kumpikaan ei ole mukana.

Noi toi vinkki helpotti isosti. Agatha Christien Kymmen pientä neekeripoikaa eli Eikä yksikään pelastunut.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Edesmenneen suomalaiskirjailijan esikoisteos:

[I osa

Jonna, Sanna ja Anneli

"Ei kai ollut minun vikani että olin porvariskodista, että olin elämäni syönyt pihvejä enemmän kuin joku muu, että minulla pienenä oli vaihdepyörä kun naapurin pojalla oli vain vanha kulunut venäläinen rukki."]

Ken on hän?
Nyt menee täysin veikkauksena, mutta edesmenneen ja osittain lainauksen välittämän tuntuman perusteella arvaan Harri Sirolaa, ja teos olisi tällöin Abiturientti.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kotimainen klassikko:

Mikä ääretön hiljaisuus vallitsikaan erämaassa! Koko luonto ikäänkuin pidätti hengitystään odottaessaan hetkeä, jona taivas suvaitsi peittää sen alastomana värisevän ruumiin lumen pehmoisiin untuviin.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kotimainen klassikko:

Mikä ääretön hiljaisuus vallitsikaan erämaassa! Koko luonto ikäänkuin pidätti hengitystään odottaessaan hetkeä, jona taivas suvaitsi peittää sen alastomana värisevän ruumiin lumen pehmoisiin untuviin.

Kiannon Punainen viiva.Oliko Jussi Jurkka joka esitti elokuvassa agitaattori Puntarpäätä?Väkevää suorittamista.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kotimainen klassikko:

"Älä saatana istu mun jalkani päälle,sitä alkaa pisteleen."
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Nyt menee täysin veikkauksena, mutta edesmenneen ja osittain lainauksen välittämän tuntuman perusteella arvaan Harri Sirolaa, ja teos olisi tällöin Abiturientti.

Olette aivan oikeassa. Oli aikoinaan suosittu kirja lukioiden äidinkielen opetuksessa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kotimainen klassikko:

"Älä saatana istu mun jalkani päälle,sitä alkaa pisteleen."
Jotenkin pyörii mielessä vain Antti Tuurin Pohjanmaa, mutta en muista siitä tuollaista kohtaa. Olisi hyvin voinut olla...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Jotenkin pyörii mielessä vain Antti Tuurin Pohjanmaa, mutta en muista siitä tuollaista kohtaa. Olisi hyvin voinut olla...

Helpotetaan hieman,kyseiset sanat lausutaan reessä.Myös tämä klassikko on saanut elokuvatulkinnan jonka ohjasi Edvin Laine.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Lisää vinkkejä koska kukaan ei ole tiennyt.Samaisessa klassikkotrilogiassa on myös lausuttu jotenkin näin: "ja tämä penkki ei lähre mun perseeni alta....".
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Lisää vinkkejä koska kukaan ei ole tiennyt.Samaisessa klassikkotrilogiassa on myös lausuttu jotenkin näin: "ja tämä penkki ei lähre mun perseeni alta....".
Olisiko nyt kyseessä Väinö Linnan trilogia Täällä pohjantähden alla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös