Ketjuviritykset kaudella 2015–2016

  • 32 635
  • 157

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Poukkulan sopimuksen myötä koen ajankohtaiseksi avata ensi kauden ketjulottoon soveltuva ketju.

Itse en tykkää laittaa mitään Herra 67:ää kokoonpanoon, joten täytän ketjut niillä pelaajilla, joilla on varmistettu sopimus Bluesin kanssa tällä hetkellä.

Korhonen - Hirschovits - Kantola
Poukkula - Makkonen - Talaja
Pitkänen - Liivik - Sailio
Lahtinen - Tiivola - Rooba
Kangasniemi

Kaijomaa - Rantakari
Malmivaara - Westermarck
Kuukka - Vainio
Seppälä

Laurikainen
Kähkönen

Eipä tuossa nyt vielä ole ainakaan liikaa pelivaraa, eli lisää sopimuksia odotellessa. Nuorista nostetaan varmasti ainakin pari uutta nimeä rinkiin mukaan, jotka sitten peli-esityksistä riippuen joko nousevat kokoonpanoon, tai lainataan Mestikseen kasvamaan korkoa. Rutasen näkisin mielelläni ainakin alkukaudella kokeilemassa.
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Tuo sentteri osasto on aika olematon. Onko jollain tietoa Kangasniemi/Rutanen kaksikosta pystyykö pelaamaan keskellä?

Kangasniemi muistaakseni on lähtökohtaisesti sentteri, mutta pystyy pelaamaan myös laidassa. Junnuista myös mahdollisesti tulossa sentteriä ylös? Tällöin Makkonen olisi laiturina ja Tiivola ylempänä keskellä. Tosi vaikeahan noita on toki vielä sanoa, että mitä keksivät.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Nyt kun on toi porukka suurimaksi osaksi kasassa niin kai tässä voi jotkut ketjut jo palstatoverieden iloksi vääntää:

Korhonen - Hirschovits - Kantola
Talaja - Makkonen - Somervuori
Poukkula - Liivik - Sailio
Rooba - Tiivola - Kangasniemi
+ Pitkänen

Kuukka - Rantakari
Malmivaara - Kaijomaa
Kukkonen - Westermarck
+ Vainio

Tiivolan ohjaama nuorisoketju ei siis ole jarruketju vaan Liivkin ketju on siis se jarruketju joka pistetään pelamaan vastustajan ykköstä vastaan. Onhan tossa tietenkin oma riskinsä pistää kolme junnua samaan ketjuun, mutta ainakin nuoruuden intoa riitäisi.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Itselläni on melkein samat ketjut kuin palstaveli Barcelonalla, vaihtaisin ainoastaan Poukkulan ja Talajan paikkoja päittäin, koska nyt kun Giliati ei ilmeisesti (vielä?) ole saanut jatkosopimusta niin Talaja sopisi tuohon kolmanneksi Daltoniksi koska on sen kaltainen taistelun ruumiillistuma että hän sopisi tuohon Liivikin ja Sailion viereen kuin nakutettu.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
vaihtaisin ainoastaan Poukkulan ja Talajan paikkoja päittäin,
Laitoin ne noin päin koska näen että Talajalla on enemmän maalintekopotentiaalia kuin Poukkulalla. Kakkosketjulta odotetaan maaleja kun jarruketjulta riittää 0-0 peli ykköstä vastaan. Mutta koska toi Poukkula on Ahon vaatima pelaaja niin voi olla että päätyy tosiaan tohon Makkosen laidalle. En kyllä usko että Aho tota Rooba - Tiivola - Kangasniemi ketjua väsää vaan kyllä siinä Kangasniemen tilalla varmaan Lahtinen taikka Pitkänen tulee olemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Kangasniemi menee ihan hukkaan nelosketjun rikkovassa ja vähäisessä roolissa, vaikka se ei mikään jarruketju olekaan. Lahtinen ja Pitkänen sopivat tosiaan siihen ketjuun paljon paremmin. Kangasniemi tuuraa sitten ylempien ketjujen loukkaantumisia ja taistelee samalla peliajasta antamalla jatkuvasti näyttöjä tulevaa varten.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kangasniemi menee ihan hukkaan nelosketjun rikkovassa ja vähäisessä roolissa, vaikka se ei mikään jarruketju olekaan.
Milestäni samat sävelet pätee Tiivolaan ja siksi toi mun kaavailema Rooba - Tiivola - Kangasniemi ketju ei olisi mikään rikkova ketju. Se että se on tossa mainittuna nelosena johtuu vain siitä peliajasta mikä niillä olisi aluksi. Jos pojat pelais hyvin niin sitten vastuuta lisää jos ei niin sitten kokeiltaisiin jotain muuta. Mä taas en usko siihen että Kangasniemi pääisi noin vain tuuraamaan suoraan ylempien ketjujen loukkaantumisia vaan joutuu antamaan liigassa näyttöjä ensiksi kolmos- ja nelosketjun peliajoilla.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tiivola ei ole minun silmissä antanut vielä sellaisia viitteitä, että olisi valmis isompaan rooliin. Nelosketju on oikea paikka hänelle, koska se saa peliaikaa selvästi vähiten näistä ketjuista. Tuon ketjun tärkein tehtävä on antaa muille ketjuille aikaa levätä ja pelata varmaa 0-0 peliä. Silloin en näe, että Kangasniemellä on paljoakaan annettavaa ketjun päätehtäviin. Lahtinen ja Pitkänen taas pystyvät hoitamaan tuotakin roolia oikein hyvin. Myönnetään kuitenkin, että en ole montaa peliä Kangasniemeltä nähnyt, joten katsellaan rauhassa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuon ketjun tärkein tehtävä on antaa muille ketjuille aikaa levätä ja pelata varmaa 0-0 peliä.
Tossa mun nelosessa se idea just olisi että pojat sais pelata vähän hyökäävämmin eikä pelkästään rikkoa. Sen ei tarvii olla milestäni kiveen hakattu että kaksi ketjua hyökkää ja kaksi ketjua puolusttaa. Tuon Rooba - Tiivola - Kangasniemi ketjun tärkein tehtävä olisi antaa muille ketjuille aikaa levätä ja pelata sellaista iloista ja energistä 1-1peliä. Varmasti omissa sois, mutta vois tulla tulostakin. Tiivola kuitenkin on iskenyt sen verran kivoja tehoja että mä antaisin sille näytönpaikan kiekollisessa roolissa sillä jos se ei sitä Espoosta kohta saa niin se hakee sen sitten jostain muualta. Lähinnä mun pointti on se että nelosketju nähtäis jonain muuna kuin sinä 0-0 ketjuna jonne pistetään ne kaksi huonointa laituria sen nelossentrin kanssa pelamaan ne jämäminuutit ja joka sitten penkitetään kolmoserän alkupuolella. Itse uskon että ne jengit menee pisimälle joissa on neljä hyvää ketjua.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Itse uskon että ne jengit menee pisimälle joissa on neljä hyvää ketjua.
Juuri näinhän se on, enkä itse näe, että nelosketju olisi Espoossa koskaan ollut mikään jämäpelaajien ketju. Kyllä jokaisen pelaajan pitää ansaita paikkansa kokoonpanossa, oli se sitten ykkös- tai nelosketju.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Juuri näinhän se on, enkä itse näe, että nelosketju olisi Espoossa koskaan ollut mikään jämäpelaajien ketju. Kyllä jokaisen pelaajan pitää ansaita paikkansa kokoonpanossa, oli se sitten ykkös- tai nelosketju.
Vallankumouksellisesti meillä on välillä ykkösketju ollut läjä höyryävää paskaa. Mutta muuten olen sitä mieltä, että Tiivolasta on kesällä löysyys ja hitaus karkoitettava. Siinä on potentiaalinen kakkossentteri, kunhan saa liikettä kinttuihinsa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Vallankumouksellisesti meillä on välillä ykkösketju ollut läjä höyryävää paskaa.
Totta, mutta eivät he silti ole jämäpelaajia olleet vaan alisuorittaneita ison roolin pelaajia :) Tiivolan olisi tosiaan saatava vähän lisää vauhtia kinttuihinsa ja samalla myös kiekollista varmuutta lisää. Paljon muutakin on toki kehitettävä, mutta nämä nyt ainakin ensimmäisenä, muutoin rooli ei varmaan kasva kauheasti.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuolla kausi ketjussa jo vähän juteltiin siitä miten tää uusi jatkoaikauudistus tulee vaikuttamaan Bluesin pelaamiseen. Tässä on linkki youtubeen miltä toi 3 vs 3 peli tulee näyttämään. Tostakin klipistä on nähtävissä että hyvät ja nopeat luistelijat on elementissään. Lisäksi pelaajat jotka on hyviä 1 vs 1 tilanteissa. Vois veikata että toi luistelun tärkeys tulee korostumaan suuressa kaukalossa kun on tilaa luistella ja kiertää hidasjalkaisia pelaajia.

Suoraan sanoen pikkasen mietityttää miten Blues tulee jatkoajalla pärjämään. Malmivaara, Kantola, Kaijomaa, Makkonen, Liivk, Kukkonen, Kuukka, Tiivola, Lahtinen ja Hirschovits eivät mielestäni ole kovin hyviä tai nopeita luistelijoita. Tai siis ainakaan keskivertoa parempia.

Jatkoajalle rakentaisin siis seuraavat kentät:

Rantakari - Hirschovits - Korhonen
Seppälä - Talaja - Somervuori
Kuukka - Kangasniemi - Poukkula
------------------------------
V.Vainio/Westermarck - Rooba - Sailio

Jatkoaika on edelleen kai se 5 minsaa joten varmaan jollain kolmella parilla ton voi vetää.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Mitä jos pelattaisiin vähemmän jatkoaikoja? Blues on jostain syystä varsinkin himassa pelannut todella usein tasurin varsinaisella peliajalla. Mulle kelpaisi myös suorat voitot. Nyt myös uskon niitä alkukaudesta tulevan enemmän kuin vuosi sitten, sen verran hyvältä joukkueen meno näyttää tällä hetkellä.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jatkoajalle rakentaisin siis seuraavat kentät:

Rantakari - Hirschovits - Korhonen
Seppälä - Talaja - Somervuori
Kuukka - Kangasniemi - Poukkula
------------------------------
V.Vainio/Westermarck - Rooba - Sailio

Viime kauden näyttöjen perusteella epäröisin itse käyttäväni Seppälää jatkoajalla. Onhan se nopea, mutta samalla myös ailahteleva ja riskialtis (mikä ei ole kovin epätavallista nuorelle miehelle). Jatkoaikapakki tarvitsee mun mielestä kamppailuvoimaa, pelinrakennuskykyä ja kokemusta (ja tietenkin se nopeuskin on hyvästä) selvitä niistä tilanteista, kun kentän kaksi muuta kaveria ovat ajautuneet vähän huonoihin syöttöpaikkoihin. Mun kokemukseni mukaan, kokemattomilla kavereilla on taipumus yrittää näissä tilanteissa vähän turhan vaikeaa ratkaisua (jonka takia niille yritetäänkin laittaa extrapainetta), jolloin vastustaja pääsee usein tuhoisiin vastahyökkäyksiin.

Itse kokeilisin mielummin vaikka jotain kokeneempaa hyökkääjää Seppälän tilalla. Eiköhän jokainen pelaaja osaa jonkin verran puolustaa - varsinkin kun jatkoajalla on niin vähän pelaajia, että monimutkaisemmat puolustuskuviot ovat usein turhia. Tämä on siis pelkkää mutua, jota kokeilisin ellei hyvää peliä rakentavaa pakkia ole tarjolla. Tosin tämä on pelkkää mutuilua viime kauden perusteella. Toivon hartaasti, että Seppälälle on karttunut vähän enemmän kiekkovarmuutta, jolloin se voisikin olla hyvä jatkoaikapakki.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Minä kallistun näin ennakkoon siihen suuntaan että jatkoajalla kannattaisi antaa vastuuta meidän nuorille pakeille, joilla on kyky rakentaa peliä sekä jalalla että hyvän syöttöpelin kautta. Oman pään aloituksia lukuun ottamatta perinteiselle peruspakkipelaamiselle ei oikein taida olla tarvetta, eikä helpon avaussyötön antaminen näissä tilanteissa riitä, vaan tarpeen tullen kiekko pitää viedä jalalla hyökkäysalueelle ja pitää osata liikkua laajalla alueella.

Rantakari on ennakkoon ajatellen selkeä ykkönen sekä jatkoajalla että ylivoimapelissä. V. Vainio on ominaisuuksiltaan kaiken järjen mukaan myös juuri sitä mitä jatkoajalla tarvitaan. Westermarck ja Seppälä myös mukaan kokeilemaan. Kuukka ehkä oman pään aloituksiin, ei muuten. Ja kyllähän Kaijomaa tullaan näkemään siellä myös, vaikka itse toivoisin että kaverin rooli muuttuisi enempi peruspakkimaisempaan suuntaan.

Joka tapauksessa lienee selvää että muutos vaikuttaa pistemäärään kielteisesti. Blues vei 11/14 lisäpistettä viime vuoden runkosarjassa, pitkälti Hirson rankkariosaamisen takia. Nyt rankkarit ja pisteet vähenevät.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Kuukka ehkä oman pään aloituksiin, ei muuten.
Se vaan, että pitkän kiekon jälkeen oman pään aloituksiin ei voi vaihtaa puolustusmiehitystä jäälle, joten kyllä normimiehityksessä pitää olla myös näitä puolustusvalmiimpia pelaajia mukaan. Minusta Liivik ja Makkonen ovat mainettaan nopeampia pelaajia, joten aivan varmasti myös tämä kaksikko nähdään jäällä jatkoajalla. Malmivaara nähtäneen myös, lähinnä ulottuvuutensa asiosta. Jos/kun miehitys on kaksi hyökkääjää ja yksi pakki, se yksi pakki voi olla myös puolustava pelaaja. Varmasti lähes jokainen kokoonpanossa oleva pelaaja pääsee ainakin hetkeksi kentälle jatkoajalla, vaikka miehitys onkin nyt yhtä pienempi. En usko, että parilla-kolmella kolmikolla lähdetään pelaamaan koko jatkoaikaa..
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Viime kauden näyttöjen perusteella epäröisin itse käyttäväni Seppälää jatkoajalla. Onhan se nopea, mutta samalla myös ailahteleva ja riskialtis (mikä ei ole kovin epätavallista nuorelle miehelle).
Mä toivon kovasti että tällä kaudella nähtäis se toissa kauden Jere Seppälä joka oli todella hyvä. Mutta Seppälä on ehkä Bluesin paras ja nopein luistelija, joten uskon että hyökkäyssuuntaan Seppälä tulee olemaan hyvä ratkaisu. Oletan että vastustajakin pistää niitä nopeimpia ja taivaempia luistelijoita kehiin niin se että pysyy edes perässä tulee olemaan tärkeää. Veikkaan että toi 3 vs 3 jatkoaika tulee olemaan sellaista todella nopeaa päädystä päätyyn hawajikiekkoa, joten tää katsomovalkku ei missään nimessä uskaltais penkittää Seppälää jatkoajalla.

Minusta Liivik ja Makkonen ovat mainettaan nopeampia pelaajia, joten aivan varmasti myös tämä kaksikko nähdään jäällä jatkoajalla. Malmivaara nähtäneen myös, lähinnä ulottuvuutensa asiosta.
Olen samaa mieltä että Liivik ja Makkonen on mainettaan nopeampia luistelijoita. Mutta kun vastustaja pistää vastaan niitä nopeimpia luistelijoita niin Makkonen, Liivki ja myös Hirso on sen yhden potkun jäljessä. Se ei ehkä haittaa jos ne kaksi muuta kentällä olevaa Blues pelajaa on sitten tuulen nopeita. Olen myös aika varma että kyllä Malmivaara nähdään jatkoajalla kun se on Ahon suosikki. Kun se liike on mitä on niin pelkään että Malmivaara tulee olemaan lähinnä tragikoominen näky jatkoajalla.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Voi olla, että jatkoajalla nähdään entistä enemmän taktikointia viimeisen vaihto-oikeuden kanssa. Itse en ole tästä kovinkaan huolissani, ei Liigassa ole montaakaan sellaista taskurakettia, jotka olisivat jotenkin ylivoimaisen nopeita. Ainakaan niitä ei ole montaa per joukkue, jolloin myös vastustaja joutuu laittamaan kentälle vähän raskasjalkaisempia pelaajia.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mä toivon kovasti että tällä kaudella nähtäis se toissa kauden Jere Seppälä joka oli todella hyvä. Mutta Seppälä on ehkä Bluesin paras ja nopein luistelija, joten uskon että hyökkäyssuuntaan Seppälä tulee olemaan hyvä ratkaisu.
Mä toivon samaa, ja varmasti Ahokin on nähnyt Seppälän potentiaalin, kun se on aika kärsivällisesti tarjonnut sille mahdollisuuksia. Se voi myös olla, että kun se pääsee kaartelemaan 3 vs. 3 pelissä, se alkaa saada itseluottamustaan takaisin. Mutta eiköhän valmennusjohto kuitenkin ole parhaassa asemassa näkemään, ketkä muodostaa parhaan kolmikon. Voisin kuvitella, että sitä treeneissä treenataan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
CHL-ketjussa vähän näistä alustettiinkin. Korhonen-Poukkula ei ole uskottava ykkösketjun laiturikaksikko. Korhonen tasaisen varmana suorittajana siellä vielä menee mutta tarvitsee toiselle laidalla snaipperin. Nostaisin sinne Somervuoren kakkosesta ja hänen tilalleen laittaisin kakkosen laitaan Kantolan jolla maalintekopotentiaalia kuitenkin on vaikkei jalkoja hirveästi olisikaan. Vähissä on rakennuspalikat ja onhan tuo Giliati + Aaltonen -> Somervuori + Poukkula kyllä aikamoinen heikennys rosteriin. Mutta näillä mennään mitä meillä nyt on.

Eli about näin:

Korhonen - Hirschovits - Somervuori
Talaja - Makkonen - Kantola
Sailio - Liivik - Poukkula/Pitkänen
Rooba - Tiivola - Lahtinen
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Itse en lähtisi muuttelemaan ketjuja yhden virallisen pelin jälkeen. Uskoisin Jykän olevan samaa mieltä, sillä myös harjoituksessa on vedetty noilla eilen nähdyillä ketjuilla jo jonkin aikaa. Jos runkosarjan alussa alkaa näyttämään siltä, että homma ei toimi, sitten muutoksia varmasti nähdään. Sitä ennen en lähtisi sotkemaan jätkiä yhtään enempää. Kolmos- ja nelosketjut toimivat hyvin, nyt pitää vaan saada Somervuori ja Poukkula sisään pelisysteemiin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
No, sitä vartenhan tällainen ketju on että noita ketjukoostumuksia spekuloidaan. Uskon toki että noilla samoilla tovi jatketaan ja ymmärränkin sen että miksi niin tehdään. Kopsaan vielä @Toni85 ketjun avausviestisi ketjuhahmotelmat jotka nekin voisivat olla toimivia:

Korhonen - Hirschovits - Kantola
Poukkula - Makkonen - Talaja
Pitkänen - Liivik - Sailio
Lahtinen - Tiivola - Rooba
Kangasniemi
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos Ahon persoonallisuus tai pelifilosofia ei ole ihan hirveesti kesän aikana muuttunut niin kyllä mä veikkaan että Poukkula saa aika pitkään häärätä ykkösen laidassa. Aho tunnetusti suosii suosikkejaan.

Kopsaan vielä @Toni85 ketjun avausviestisi ketjuhahmotelmat jotka nekin voisivat olla toimivia:
Noista ketjuista puuttuu Somervuori. Vai oletko sitä mieltä että Eeron paikka on katsomossa? ;)

Itse vääntäisin ketjut vaikka näin:

Korhonen - Hirschovits - Talaja
Poukkula - Makkonen - Somervuori
Rooba - Tiivola - Kantola
Sailio - Liivik - Pitkänen

Tiivola on kai osottanut heräämisen merkkejä harkkapeleissä joten pistäisin Kantolan hänen laidallen. Tiivola ei ole kovin hyvä aloittaja, kun taas Kantola on siinä asiassa hyvä.

En vaan usko että Poukkulasta on miksikään maalinsylkijäksi joten ihan turhaan se saa nauttia Hirschovits namupasseista. Mielummin Talaja taikka Somervuori siihen hommaan.

Tapiolan Daltonit eli Sailio - Liivik - Pitkänen on joskus toiminut hyvin, joten pitäisin tän v-mäisen ketjun kasassa.

Makkosen ketjuun nyt jäi Poukkula ja Somervuori jäljelle. Mikä nyt ei ole paha juttu sillä Makkosen laidoilla näen mielelläni luisteluvoimaiset laiturit. Somervuori nyt päätyi kakkoseen sen takia että Poukkula - Makkonen - Talaja ketju vaikuttaisi aika 0-0 ketjulta ja silloin oltaisiin hyökkäyspelin suhteen täysin ykkösketjun varassa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Noista ketjuista puuttuu Somervuori. Vai oletko sitä mieltä että Eeron paikka on katsomossa? ;)
Kappas, Somervuori ei tainnut olla vielä joukkueessa kun tämä ketju avattiin? Joo, ei ole paikka katsomossa, eiköhän Somervuori ole tänne tulosyksikköpelaajaksi hankittu eli paikkaamaan Aaltosen/Giliatin jättämää aukkoa.

En vaan usko että Poukkulasta on miksikään maalinsylkijäksi joten ihan turhaan se saa nauttia Hirschovits namupasseista. Mielummin Talaja taikka Somervuori siihen hommaan.

Vahva sama. En mitenkään halua Poukkulaa dissata - varmasti sellainen Bluesin näköinen työmyyrä ja sympaattinen pelimies - mutta parhaat liigakauden tehot ovat tähän mennessä 5+9 ja kokemustakin on jo kohtalaisesti. Talajalla ja Somervuodella sensijaan on edellytyksiä sellaiseen 15-20 maalin kauteen jos tarjoilu pelaa.

Mutta ehkä Poglund yllättää meidät ja ylittää Espoossa roimasti kauden aiemman piste-enkkansa Ville Korhosen ja Eetu Pöystin tapaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös