Keskustelua lentomatkailusta

  • 664 924
  • 3 352
I

Ice-Cold

Jokaisella lennolla on varakenttä ja hätätilanteessa pääsee jonon ohi laskeutumaan. Nyt ei ilmeisesti ollut mitään hätää ja oli helpompi palata.

Varmaan esimerkiksi sen takia, että Helsingistä on maailma auki ja helpompi selittää matkustajille. En edes haluaisi kuvitella tilannetta missä olisin matkalla Ouluun ja lentopulju laittaisi Rovaniemelle. Ja sitten huomaisi kellon olevan 21.03 eikä kaljaa saa mistään.

Eihän sitä Helsingistäkään saisi, mutta olisi sentään ihmisten ilmoilla.

Veikkaan että Norskilla ei ole ostettuna esimerkiksi maapalveluiden hoitajaa muilta kentiltä kuin Oulussa ja Helsingissä joka tarkoittaa sitä että jos kone laskeutuisi vaikka Kemiin, niin matkatavarat ei liiku minnekään sieltä ruumasta kun kone on maassa ja ei sinne koneellekaan välttämättä tule vastaan ketään järjestämään portaita jos sellaiset tarvitaan Kemissä.

Yksi järjestely olisi ollut lasketua sinne Kemiin ja hyppiä sieltä koneen ovesta alas ja itse hakea ne tavarat sieltä ruumasta :D
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Veikkaan että Norskilla ei ole ostettuna esimerkiksi maapalveluiden hoitajaa muilta kentiltä kuin Oulussa ja Helsingissä joka tarkoittaa sitä että jos kone laskeutuisi vaikka Kemiin, niin matkatavarat ei liiku minnekään sieltä ruumasta kun kone on maassa ja ei sinne koneellekaan välttämättä tule vastaan ketään järjestämään portaita jos sellaiset tarvitaan Kemissä.

Yksi järjestely olisi ollut lasketua sinne Kemiin ja hyppiä sieltä koneen ovesta alas ja itse hakea ne tavarat sieltä ruumasta :D
Ja lisäksi sille kyseiselle koneelle on saattanut olla seuraava reissu Helsingistä Erurooppaan. Yhtiön kannalta saattaa olla paras jättää Helsingin Ouluun menijät ja Oulusta Helsinkiin menevät lähtöpisteisiinsä. Ettei tule dominoefektiä eli kohta vähän kaikki myöhässä vain yhden koneen vuoksi. Niitä koneita kun ei ole ylimääräisiä ja ovat pääsääntöisesti ilmassa.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Tassa oli hiljattain mielenkiintoinen tapaus Ameriikassa, talla kertaa Jetbluen lennolta poistettiin perhe. Perhe oli matkalla Las Vegasiin New Yorkista? ja heilla oli mukanaan syntymapaivakakku. Aluksi he pitivat kakkua hattuhyllylla mutta sitten yksi lentoemannista sanoi etta se pitaa olla istuimen alla. Kakku laitettiin sinne, mutta sitten toinen lentoemanta puuttui asiaan ja seurauksena perhe poistettiin koneesta ja myoskin muut matkustajat. Lentoyhtio perusteli perheen poistamista heidan kielenkaytollaan, mm. "Are you drunk?", mutta miksi kaikki muutkin matkustajat joutuivat lahtemaan? Ja miten he onnistuivat viemaan kakun matkustamoon?
Seuraavana paivana yhdessa radio-ohjelmassa asiaa pohdittiin ja todennakoisesti kone tyhjennettiin sen takia koska matkustaja epaili etta yksi lentoemannista on juovuksissa niin lentoemanta jouduttiin viemaan tutkimuksiina ja lait/asetukset maaraavat etta lentoemantia/stuertteja pitaa olla tietty maara matkustamaaraan nahden ja ketaan korvaavaa lentoemantaa ei loydetty tilalle.
Passenger says JetBlue booted his family from flight over a birthday cake - The Washington Post

JOL
 

julle-jr

Jäsen
Kuinkas kauan jouduit odottamaan korvauksia?
Itse oon laittanut tammikuussa finskin nettisivujen kautta korvaushakemuksen mutta ei oo mitään kuulunut tähän mennessä...
Ehkä kolmen viikon päästä lomakkeen täyttämisestä, kun mitään ei kuulunut, otin uudelleen yhteyttä ja sitten korvaukset tulivat melko pian. Eivät varmaan heti ensimmäisellä yrityksellä viitsi maksaa, jos vaikka matkustaja luovuttaisi tai ei tietäisi oikeuksiaan.

Mä matkustan paljon Finnairilla ja voihan se olla että tasokorttilaisia kohdellaan paremmin, tai siis vähemmän huonosti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mä matkustan paljon Finnairilla ja voihan se olla että tasokorttilaisia kohdellaan paremmin, tai siis vähemmän huonosti.

Ihanko todella joku voisi luulla, että asiakkaita ei jaotella kiireellisyysluokan mukaan. Lankapuhelinaikaan muuan brittipankki jäi kiinni soittojonojen jaettolusta postinumeron mukaan. Paikallisessa Eirassa asuva on lähes varmasti asiakas mitä kannattaa kuunnella.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mistä kertonee se, että hiljattain Lufthansan lennolla Münchenistä Helsinkiin (jossa palvelu oli kyllä muuten oiken hyvää), lähes jokaisella turistiluokan matkustajalla, näyttivät ja kuulostivat saksalaisilta, oli valtavan kokoiset käsimatkatavarat, jotka täyttivät tavarahyllyt tupaten täyteen, vaikka kymmeniä matkustajia odotti vielä käytävällä pääsyä paikalleen, ja lentoemännillä oli täysi työ saada tavarat tupattua hyllyihin ja penkkien alle, ja suostuttelivat matkustajia pitämään ulkovaatteita sylissään tai yllään.

Minulla ei ollut lainkaan käsimatkatavaraa joten ei minua haitannut.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä kertonee se, että hiljattain Lufthansan lennolla Münchenistä Helsinkiin (jossa palvelu oli kyllä muuten oiken hyvää), lähes jokaisella turistiluokan matkustajalla, näyttivät ja kuulostivat saksalaisilta, oli valtavan kokoiset käsimatkatavarat, jotka täyttivät tavarahyllyt tupaten täyteen, vaikka kymmeniä matkustajia odotti vielä käytävällä pääsyä paikalleen, ja lentoemännillä oli täysi työ saada tavarat tupattua hyllyihin ja penkkien alle, ja suostuttelivat matkustajia pitämään ulkovaatteita sylissään tai yllään.

Minulla ei ollut lainkaan käsimatkatavaraa joten ei minua haitannut.

Monella matkustajalla on muiden huomioonottaminen pahasti hukassa. Edellisen kerran kun lensin mannertenvälisen lennot Finskillä, minut tuplabuukattiin erään brittimatkustajan kanssa samalle paikalle. Itse astuin koneeseen tapani mukaan viimeisten joukossa, koska en näe mitään syytä kiirehtiä istumaan (varsinkaan kun koneeseen rynnätessä ei edes pääse heti istumaan kun matkustajat nostelevat tavaroitaan hattuhyllylle). No, paikallani (sanotaanko nyt vaikka että 11D) istui noin kolmekymppinen mies ja sanoin hänelle kohteliaasti ensi suomeksi ja sitten englanniksi, että tämä taitaa olla minun paikkani ja näytin lippuani.

Hän ei noteerannut millään tavalla mitä hänelle sanoin joten sanoin saman hieman kuuluvammin (koska koneessa oli vielä kaikennäköistä hälinää ja oletin ettei hän yksinkertaisesti kuullut minua). Siitähän riemu repesi, brittihörhö alkoi huutamaan minulle kuinka kyseinen paikka on hänen ja kuinka hän on siitä maksanut. Sanoin hänelle hakevani paikalle lentohenkilökuntaa jotta selvittäisimme asian. No, varsin näpsäkkä Finskin lentoemo saapui paikalle ja näytin hänelle lippuani joka oli 11D. Lentoemo pyysi brittiä näyttämään oman lippunsa ja tästä hän puolestaan suuttui lentoemolle ja alkoi vänkäämään siitä ettei hänen tarvitse sitä näyttää eikä jaksa sitä kaivaa jostain laukun pohjalta. Tuota vänkäämistä kesti joku 5-10min ja lopulta hän näytti lippuaan (joka muuten oli sylissä olevan olkalaukun etutaskussa). Lentoemo yritti selittää ja pahoitella sitä, että tässä nyt joskus vain käy näin.

Lentoemo lopulta upgreidasi minun lippuni bisnekseen vaikka britti oli maksanut exit-paikastaan lisähintaa ja olisi sikäli ollut oikeutettu ennen minua sinne.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lentoemo yritti selittää ja pahoitella sitä, että tässä nyt joskus vain käy näin.

Hitto, en keksi mitenkään miten voisi kirjoittaa koodinpätkän mikä estäisi printtaamasta lippua Z lennolle A, jos se on jo kerran eri nimelle printattu.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hitto, en keksi mitenkään miten voisi kirjoittaa koodinpätkän mikä estäisi printtaamasta lippua Z lennolle A, jos se on jo kerran eri nimelle printattu.

Lentoemot tai kanssamatkustajat eivät tuplabuukkauksiin ole syypäitä joten heille on turha asiasta kiukutella. Ne jotka nämä systeemit suunnittelevat eivät joudu kuuntelemaan matkustajien vihaisia palautteita vaan ovat ns "turvassa".
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Check-inin yhteydessä Finnair ilmoitti että "tämä lento on ylibuukattu, etsimme vapaaehtoisia, jotka voisivat tarvittaessa muuttaa lentoaan". No, tällä kertaa ei pystynyt vaihtamaan suunnitelmaa, mutta jäi vielä mietityttämään millaisia kannustimia näistä lentoyhtiöt tarjoavat nykyisin? Muutakin kuin nyrkkiä?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Check-inin yhteydessä Finnair ilmoitti että "tämä lento on ylibuukattu, etsimme vapaaehtoisia, jotka voisivat tarvittaessa muuttaa lentoaan". No, tällä kertaa ei pystynyt vaihtamaan suunnitelmaa, mutta jäi vielä mietityttämään millaisia kannustimia näistä lentoyhtiöt tarjoavat nykyisin? Muutakin kuin nyrkkiä?
Pitäisi kai tarjota EUn mukaisia vakiokorvauksia, eli matkan keston ja pituuden mukaan.
Thaimaasta lennettäessä, ylibuukkausta oli melkoisesti ja tarjottiin 600€/hlö eli vakiokorvaus myöhästymiestä on tuon verran myöskin.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Check-inin yhteydessä Finnair ilmoitti että "tämä lento on ylibuukattu, etsimme vapaaehtoisia, jotka voisivat tarvittaessa muuttaa lentoaan". No, tällä kertaa ei pystynyt vaihtamaan suunnitelmaa, mutta jäi vielä mietityttämään millaisia kannustimia näistä lentoyhtiöt tarjoavat nykyisin? Muutakin kuin nyrkkiä?
Euroopan sisäisillä korvaus on kaiketi 200€. Taannoisella futisreissulla Lufthansan Munchenin reitti oli ylibuukattu molempiin suuntiin. Ensimmäisellä kerralla olisimme suostuneet vaihtoon, mutta silloin löytyi riittävästi vapaaehtoisia halvemmilla vaihtoehtoisilla lennoilla. Paluumatkalla oli todella lähellä jäädä päiväksi Muncheniin, mutta Lufthansa ei suostunut buukkaamaan minua seuraavan päivän lennolle, vaan olisi pitänyt lähteä saman päivän viimeisellä koneella Helsinkiin. Siispä kieltäydyin tarjouksesta.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mites tällainen tapaus, osaisko kokeneemmat lentäjät kommentoida? Olen ostanut lipun Air Berlinin lennolle Pariisista Berliiniin parin viikon päästä. Nyt viikonloppuna tuli viestiä että lentoni on siirretty 4 tuntia alkuperäistä aiemmaksi. Lennon numerokin on muuttunut, joten ilmeisesti kyseinen päivän keskimmäinen lentoyhteys on ainakin väliaikaisesti lakkautettu kokonaan. Tuo siirto kuitenkin aiheuttaa itselleni (vitutuksen lisäksi) myös lisäkustannuksia koska joudun buukkaamaan uudelleen yhteyden muualta Ranskasta Pariisiin lentoa varten. Eli kysymys on, olenko oikeutettu johonkin korvauksiin tässä asiassa? Yleensähän noiden korvauksien yhteydessä puhutaan vain lentojen viivästymisestä tai peruuntumisesta eikä aikaistamisesta. Tosin jos tarkkoja ollaan niin tässähän on kyse nimenomaan oman lentoni peruuntumisesta, yhtiö vain on paikannut sen siirtämällä minut aiemmalle lennolle.

En varmaan saa kohtuuhintaan mitään vaihtoehtoista lentoa alkuperäisellä aikataululla, joten eipä ole vastaavaa hyötyä lähteä lippurahoja vaatimaan takaisin. Eikä ole isoista summista omalla kohdallani kyse, vaan ennemminkin periaatteesta.

Lentomatkustajan oikeudet - Sinun Eurooppasi (linkki EU-säädöksiin lentomatkustajien oikeuksista)
^Täällä esim. sanotaan seuraavaa:
"Korvausta ei kuitenkaan tarvitse maksaa, jos lentoyhtiö pystyy osoittamaan, että peruutus johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää, vaikka lentoyhtiö olisi ryhtynyt kaikkiin toimenpiteisiin, joita voi kohtuudella edellyttää."

Eli voiko Air Berlin käytännössä vedota aina noihin "poikkeuksellisiin olosuhteisiin"?

EDIT: nyt vasta huomasin että tuolla sanotaan myös: "Korvausoikeus syntyy, jos sinulle ei ole ilmoitettu peruutuksesta vähintään 2 viikkoa ennen lähtöaikaa."
Nyt ilmoitus tehtiin 16 päivää ennen lentoa, joten taitaa mennä omaan piikkiini tämä keissi?
 
Viimeksi muokattu:

Spidy#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Falcons, Nhl
Kyselenpäs täältä hieman mielipidettä ja vinkkiä liittyen lentojen varaukseen. Itsellä on ensi keväänä hieman pidempi Amerikan reissu edessä ja siihen liittyen olen nyt katsonut sopivia lentoja tuohon reissuun. Tarkoitus on lentää New Yorkiin ja sitten myöhemmin San Franciscosta takaisin Helsinkiin. Tällä hetkellä on kaksi vaihtoehtoa joita pohdin ja koska itsellä ei ole kokemusta koneiden vaihdosta tai lennoista Euroopan ulkopuolelle niin kyselenpä täältä apua.

1.vaihtoehto on lentää Finskillä suoraan Nykiin ja tulla takaisin San Franciscosta Lontoon kautta, siten että vaihto olisi Lontoossa ja aikaa tähän 2 tuntia.

2.vaihtoehto on lentää SAS:illa Tukholman kautta Nykiin, siten että vaihtoaikaa olisi tasan tunti. Takaisin tultaisiin Köpiksen kautta ja tähän vaihtoaikaa olisi 50 minuuttia. Tämä vaihtoehto olisi useamman satasen halvempi, mutta hieman mietityttää nuo vaihtoajat. Kerkeääkö tuossa tunnissa / 50 minuutissa vaihtamaan konetta?

Toinen kysymys liittyy siihen että kyseiset lentotarjoukset on Kilroy Travelsin kautta. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä firmasta? Ja mitenkäs jos missaisi jatkolennon niin onko parempi jos lennot on ostettu suoraan lentoyhtiöltä vai onko sillä merkitystä jos ne on ostanut välikäden kautta?

Onko Finskin ja SAS:n välillä suuria eroja koneissa tai palvelussa mitä on Amerikan lennoilla tarjolla?

Kiitokset kaikille ketkä osaavat auttaa :)
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyselenpäs täältä hieman mielipidettä ja vinkkiä liittyen lentojen varaukseen. Itsellä on ensi keväänä hieman pidempi Amerikan reissu edessä ja siihen liittyen olen nyt katsonut sopivia lentoja tuohon reissuun. Tarkoitus on lentää New Yorkiin ja sitten myöhemmin San Franciscosta takaisin Helsinkiin. Tällä hetkellä on kaksi vaihtoehtoa joita pohdin ja koska itsellä ei ole kokemusta koneiden vaihdosta tai lennoista Euroopan ulkopuolelle niin kyselenpä täältä apua.

1.vaihtoehto on lentää Finskillä suoraan Nykiin ja tulla takaisin San Franciscosta Lontoon kautta, siten että vaihto olisi Lontoossa ja aikaa tähän 2 tuntia.

2.vaihtoehto on lentää SAS:illa Tukholman kautta Nykiin, siten että vaihtoaikaa olisi tasan tunti. Takaisin tultaisiin Köpiksen kautta ja tähän vaihtoaikaa olisi 50 minuuttia. Tämä vaihtoehto olisi useamman satasen halvempi, mutta hieman mietityttää nuo vaihtoajat. Kerkeääkö tuossa tunnissa / 50 minuutissa vaihtamaan konetta?

Toinen kysymys liittyy siihen että kyseiset lentotarjoukset on Kilroy Travelsin kautta. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä firmasta? Ja mitenkäs jos missaisi jatkolennon niin onko parempi jos lennot on ostettu suoraan lentoyhtiöltä vai onko sillä merkitystä jos ne on ostanut välikäden kautta?

Onko Finskin ja SAS:n välillä suuria eroja koneissa tai palvelussa mitä on Amerikan lennoilla tarjolla?

Kiitokset kaikille ketkä osaavat auttaa :)

Palvelu on aika saman tasoista molemmilla lentoyhtiöillä ja kyllä nuo vaihtoajat pitäisi riittää mikäli kone Jenkeistä tullessa ei ole myöhässä. Toki jos myöhästyt, niin Köpiksestä tulee monta lentoa päivässä Helsinkiin joten en siitä stressaisi. Menomatkalla Helsinki-Tukholma 50 minuuttia pitäisi myös riittää, mutta toisaalta ei se vaadi Helsingin päässä kuin lunta/pakkasta ja se ensimmäinen lento lähtee jo hieman myöhässä, toki uskon, että Tukholmassa viivyttävät sen jatkolennon lähtöä jos kyseessä on joku 10 minuutin myöhästyminen.

Käytin Kilroytä viimeksi varmaan 10 vuotta, mutta ihan luotettava se silloin oli. Toki nykyään pyrin aina ostamaan lentoliput suoraan lentoyhtiöltä niin kannattaa sekin vaihtoehto tsekata.

SAS:lla pääsee yleensä suhteellisen halvalla "plus"-luokkaan niin jos matkabudjetissa on 200euroa ylimääräistä niin suosittelen sen tuohon sijoittamaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyselenpäs täältä hieman mielipidettä ja vinkkiä liittyen lentojen varaukseen. Itsellä on ensi keväänä hieman pidempi Amerikan reissu edessä ja siihen liittyen olen nyt katsonut sopivia lentoja tuohon reissuun. Tarkoitus on lentää New Yorkiin ja sitten myöhemmin San Franciscosta takaisin Helsinkiin. Tällä hetkellä on kaksi vaihtoehtoa joita pohdin ja koska itsellä ei ole kokemusta koneiden vaihdosta tai lennoista Euroopan ulkopuolelle niin kyselenpä täältä apua.

1.vaihtoehto on lentää Finskillä suoraan Nykiin ja tulla takaisin San Franciscosta Lontoon kautta, siten että vaihto olisi Lontoossa ja aikaa tähän 2 tuntia.

2.vaihtoehto on lentää SAS:illa Tukholman kautta Nykiin, siten että vaihtoaikaa olisi tasan tunti. Takaisin tultaisiin Köpiksen kautta ja tähän vaihtoaikaa olisi 50 minuuttia. Tämä vaihtoehto olisi useamman satasen halvempi, mutta hieman mietityttää nuo vaihtoajat. Kerkeääkö tuossa tunnissa / 50 minuutissa vaihtamaan konetta?

Toinen kysymys liittyy siihen että kyseiset lentotarjoukset on Kilroy Travelsin kautta. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä firmasta? Ja mitenkäs jos missaisi jatkolennon niin onko parempi jos lennot on ostettu suoraan lentoyhtiöltä vai onko sillä merkitystä jos ne on ostanut välikäden kautta?

Onko Finskin ja SAS:n välillä suuria eroja koneissa tai palvelussa mitä on Amerikan lennoilla tarjolla?

Kiitokset kaikille ketkä osaavat auttaa :)

Joo, ei noissa vaihdoissa kauan mene, kun siirrytään koneesta suoraan lähtöportille ilman lähtöselvityksiä ja tarkastuksia.

Yleensä lentoyhtiöiden itsensä tarjoamat vaihtokuviot on sellaisia, joiden pitäisi pelittää. Mutta eihän ne jatkolennot pitkään odota, jos ollenkaan, ja kyllä mä joskus olen ottanut varmuudeks 2 tunnin välin yhden sijaan. Joskus kentällä pitää myös taivaltaa pitkäkin matka porttien välillä jos yhtiö vaihtuu. Koskee tietysti vain isoja kenttiä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yleensä lentoyhtiöiden itsensä tarjoamat vaihtokuviot on sellaisia, joiden pitäisi pelittää.

Se voi tulla kalliiksi lentoyhtiölle, jos matkustaja ei ehdi jatkolennolle eikä ne tosiaan myy kuin semmoisia mitkä onnistuu käytännössä aina. Odottaminen ei aina onnistu, koska siitä häiriintyy kentän muu liikenne. Syksyllä minua oli Varsovassa odottamassa henkilökunnan tyttö ja tilataksilla vietiin koneeseen ja viimeisenä sisään.

En ole kyllä koskaan vaihtoajan lyhyyden takia jättänyt jotain lentoa hankkimatta ja joskus ei ole ehtinyt. Sen sijaan olen ottanut tahallaan pitkiä vaihtoja missä ehtii kaupungille.
 

Spidy#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Falcons, Nhl
Käytin Kilroytä viimeksi varmaan 10 vuotta, mutta ihan luotettava se silloin oli. Toki nykyään pyrin aina ostamaan lentoliput suoraan lentoyhtiöltä niin kannattaa sekin vaihtoehto tsekata.

SAS:lla pääsee yleensä suhteellisen halvalla "plus"-luokkaan niin jos matkabudjetissa on 200euroa ylimääräistä niin suosittelen sen tuohon sijoittamaan.

Tulipa käytyä katsomassa vielä tuolta SAS:n omilta sivuilta ja siellähän oli lennot suunnilleen samaan hintaan joten tulee tuo vaihtoehto kyllä valittua. Kiitos vinkistä, koska en tiedä miten oon tän lentoyhtiön unohtanut. Tuntuu että kaikkien muiden nettisivut on tullut käytyä mutta tuo oli unohtunut täysin!

Onko tuossa Plus-luokassa muitakin etuja kuin vain tuo lipun joustavuus eli että helpommin voi muokata päivämääriä? Lähinnä että onko lennon aikana jotain hyötyä esim paremmista paikoista?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
1.vaihtoehto on lentää Finskillä suoraan Nykiin ja tulla takaisin San Franciscosta Lontoon kautta, siten että vaihto olisi Lontoossa ja aikaa tähän 2 tuntia.

2.vaihtoehto on lentää SAS:illa Tukholman kautta Nykiin, siten että vaihtoaikaa olisi tasan tunti. Takaisin tultaisiin Köpiksen kautta ja tähän vaihtoaikaa olisi 50 minuuttia. Tämä vaihtoehto olisi useamman satasen halvempi, mutta hieman mietityttää nuo vaihtoajat. Kerkeääkö tuossa tunnissa / 50 minuutissa vaihtamaan konetta?

Toinen kysymys liittyy siihen että kyseiset lentotarjoukset on Kilroy Travelsin kautta. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä firmasta? Ja mitenkäs jos missaisi jatkolennon niin onko parempi jos lennot on ostettu suoraan lentoyhtiöltä vai onko sillä merkitystä jos ne on ostanut välikäden kautta?

Onko Finskin ja SAS:n välillä suuria eroja koneissa tai palvelussa mitä on Amerikan lennoilla tarjolla?

Kiitokset kaikille ketkä osaavat auttaa :)

Ota ihmeessä nuo SASin lennot (kuten jo näköjään ajattelitkin ottaa).

Toki suora lento on aina suora, mutta sitten takaisin tullessa sinulla näyttäisi olevan Heatrow. Vältä, tai sanontaan niin että nuo kaksi muuta on vaihtokenttinä helpompia. Vaihtoajat eivät ole noissa ongelma, ilman mitään odottamatonta.

Kilroyltä olen ottanut lennot joskus kauan sitten, mutta ihan samat ehdot siellä pätee kuin lentoyhtiön omilta sivuilta.

Finskin ja SASin koneista sen verran, että jos eteesi sattuu SASin uusitulla kabiinilla päivitetty kone (330/340), niin hakkaa Finskin 330set - British lentää JenkeistäLontooseen niin monella tyypillä, joten niihin en ota kantaa. SFOlta Lontooseen istut tosin todennäköisesti 380n kyydissä.

Ja jos hintaero ei ole suuri, ota plus. Enemmän tilaa, paremmat penkit. Palveluun vaikuttaa todella paljon mikä hlökunta sattuu kohdalle. Yleiset kokemukset molemmista ihan ok.
SASilta olen varmaan saanut parasta palvelua ("jouduin" heikäläisten uudistettuun businekseen EWR-CPH-HEL), mutta toisaalta myös huonoa.
Koneissa ei ole eroa (pl edellä mainittu) ja lyhyillä lennoilla se nyt on ihan sama istuuko 320n vai 737n kyydissä noin maallikolle.
 
Viimeksi muokattu:

SgtMarkov

Jäsen
Tuli käytyä Ukrainassa ja korkattua samalla uusi lentoyhtiö Ukraine International Airlines, sekä kaksi uutta konetyyppiä: Boeing 737-500 sekä Antonov An-148-100B.
-----
Onneksi olin ennalta ottanut selvää yhtiöstä ja tiesin, että millään pommeilla se ei kuitenkaan lennä. Kiovassa kun katselin konekalustoa Brospylin kentällä niin meinasi silmät tippua päästä, osa oli sellaisia pommeja, että minua ei niihin olisi saanut muuta kuin kunnon kännissä - ja sellaisessa en tuolloin ollut.

vlad.

Eivät siis kuitenkaan olleet UIA:n koneita? Suunnitelmissa on nimittäin nyt marraskuuksi matka Kiovaan ja siitä edelleen Pripjatiin. Ja jotta ei tarvitsisi puolta päivää jumittaa jossain Riikan kentällä niin mahdollisesti joutuu käyttämään ukrainalaista lentoyhtiötä. Arveluttaa tosin hypätä sellaisen kyytiin. Pysyyköhän ne edes ilmassa? *sigh*
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyselenpäs täältä hieman mielipidettä ja vinkkiä liittyen lentojen varaukseen. Itsellä on ensi keväänä hieman pidempi Amerikan reissu edessä ja siihen liittyen olen nyt katsonut sopivia lentoja tuohon reissuun. Tarkoitus on lentää New Yorkiin ja sitten myöhemmin San Franciscosta takaisin Helsinkiin. Tällä hetkellä on kaksi vaihtoehtoa joita pohdin ja koska itsellä ei ole kokemusta koneiden vaihdosta tai lennoista Euroopan ulkopuolelle niin kyselenpä täältä apua.

1.vaihtoehto on lentää Finskillä suoraan Nykiin ja tulla takaisin San Franciscosta Lontoon kautta, siten että vaihto olisi Lontoossa ja aikaa tähän 2 tuntia.

2.vaihtoehto on lentää SAS:illa Tukholman kautta Nykiin, siten että vaihtoaikaa olisi tasan tunti. Takaisin tultaisiin Köpiksen kautta ja tähän vaihtoaikaa olisi 50 minuuttia. Tämä vaihtoehto olisi useamman satasen halvempi, mutta hieman mietityttää nuo vaihtoajat. Kerkeääkö tuossa tunnissa / 50 minuutissa vaihtamaan konetta?

Toinen kysymys liittyy siihen että kyseiset lentotarjoukset on Kilroy Travelsin kautta. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä firmasta? Ja mitenkäs jos missaisi jatkolennon niin onko parempi jos lennot on ostettu suoraan lentoyhtiöltä vai onko sillä merkitystä jos ne on ostanut välikäden kautta?

Onko Finskin ja SAS:n välillä suuria eroja koneissa tai palvelussa mitä on Amerikan lennoilla tarjolla?

Kiitokset kaikille ketkä osaavat auttaa :)
Voi olla, että olen myöhässä, mutta kuitenkin.

Valitse SAS, et pety ainakaan koneeseen. Heidän kaukoliikenteen koneissaan on uusitut matkustamot, jotka ovat todella hyvät.

Jos hinnan puolesta voit ottaa SAS Plus-luokan,niin ota ihmeessä. Saat enemmän jalkatilaa ja muuta: http://www.flysas.com/fi/fi/travel-info/onboard/new-cabin/

Nuo vaihtoajat, jotka mainitset ovat ihan OK, molemmat kentät eli Arlanda ja Kastrup on nopeita vaihtaa konetta. Vältä Heathrowta!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja jotta ei tarvitsisi puolta päivää jumittaa jossain Riikan kentällä niin mahdollisesti joutuu käyttämään ukrainalaista lentoyhtiötä. Arveluttaa tosin hypätä sellaisen kyytiin. Pysyyköhän ne edes ilmassa? *sigh*

Miten joku voi tosissaan heittää tuollaista paskaa? Sitä paitsi EU:n ilmatilassa ei todellakaan saa lentää mustalla listalla olevat yhtiöt ja UIA ei luonnollisestikaan listalta löydy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös