Keskustelua lentomatkailusta

  • 666 232
  • 3 353

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
USA:ssa joudut ottamaan matkatavarasi mukaan AINA ensimmäisellä lentokentällä, vaikka olisi vielä maan sisäisiä lentoja jäljellä.
Ei aina, jonkin verran tähän on poikkeuksia, koska jenkkien ulkopuolella on muutamia kenttiä jossa voi maahantulomuodollisuudet hoitaa etukäteen. Euroopassa ei taida tosin olla kuin Dublin ja Shannon.
 

Rocco

Jäsen
Ei aina, jonkin verran tähän on poikkeuksia, koska jenkkien ulkopuolella on muutamia kenttiä jossa voi maahantulomuodollisuudet hoitaa etukäteen. Euroopassa ei taida tosin olla kuin Dublin ja Shannon.
Se johtuu vain siitä, että kyseisten lentokenttien osa terminaalista on jo virallista Yhdysvaltojen hallinnollista aluetta (eli ne terminaalin alueet mistä lennetään Yhdysvaltoihin), ja sen vuoksi tuo maahantulotarkistus tehdään jo lähtiessä näiltä kentiltä. Mutta se on niin harvinaista koko maailmassa, että paras on silti aina varautua tuohon ensimmäisen kentän tarkastukseen. Sinänsä kätevä keksintö, mutta ei taida yleistyä tuo käytäntö. Päinvastoin.
 
K

kiwipilot

Ei aina, jonkin verran tähän on poikkeuksia, koska jenkkien ulkopuolella on muutamia kenttiä jossa voi maahantulomuodollisuudet hoitaa etukäteen. Euroopassa ei taida tosin olla kuin Dublin ja Shannon.

Tukholma tulee olemaan seuraava. Milloin tämä alkaa; sitä en nyt muista. Lisää ainakin omalla kohdalla huomattavasti mielenkiintoa lentää SAS:llä, Unitedilla tai Norwegianilla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Puster

Jäsen
Tukholma tulee olemaan seuraava. Milloin tämä alkaa; sitä en nyt muista. Lisää ainakin omalla kohdalla huomattavasti mielenkiintoa lentää SAS:llä, Unitedilla tai Norwegianilla.

Wikipedian mukaan tulee Euroopasta muitakin lähtöpaikkoja:

In May 2015, the United States Department of Homeland Security announced that the following airports will be considered for the expansion of border preclearance scheme:
Omat kokemukset preclearencesta ovat Dublinin kentältä. Mikäs siinä jonotella pari minuuttia ja sitten O'Harella käppäillä suoraan junaan.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Wikipedian mukaan tulee Euroopasta muitakin lähtöpaikkoja:


Omat kokemukset preclearencesta ovat Dublinin kentältä. Mikäs siinä jonotella pari minuuttia ja sitten O'Harella käppäillä suoraan junaan.
Mitenka Dublinissa, preclearancen jalkeen, minkalaiset tilat loytyvat terminaalista (ravintoloita, kauppoja jne)?

JOL
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikähän tuossa USA:an menossa niin vaikeaa on, kun itse kesällä kävin, niin hyvä etten kävellyt tiskin ohi missä luki "ESTA tyypit tähän". Tiskillä meni aikaa about 30 sekuntia ja siitä passiluukulle. Ihan normi kentältä poistuminen ilman mitään viivästyksiä. Kenttä oli McCarran Vegasissa ja lento lontoosta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikähän tuossa USA:an menossa niin vaikeaa on,
Kokeilepa mennä JFK:n kautta... Ensin jonotat automaatille, sitten vielä mahdollisesti haastattelu. Viimeksi meni tunti tuohon...
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Ei varsinaisesti kuulu tähän ketjuun mutta kysyn josko joku tietäisi.

EU-maassa saa toinen EU-kansalainen oleskella 3kk ilman minkäänlaista rekisteröintiä. Mutta jos oot vaikka 4kk, niin mistä kukaan saa sitä tietää, koska passejahan harvemmin kysytään rajoilla ja leimaamista vielä harvemmin? Toki jos oot töissä tai opiskelemassa, niin kai poliisi sieltä käsin voi saada jotain selville.

Entä jos käyt välillä toisessa maassa kääntymässä?

Ilmeisesti kiinni jäädessä tulee jonkinlainen sakko mutta karkotusta ei voi tehdä.
 

Tuamas

Jäsen
EU-maassa saa toinen EU-kansalainen oleskella 3kk ilman minkäänlaista rekisteröintiä. Mutta jos oot vaikka 4kk, niin mistä kukaan saa sitä tietää, koska passejahan harvemmin kysytään rajoilla ja leimaamista vielä harvemmin? Toki jos oot töissä tai opiskelemassa, niin kai poliisi sieltä käsin voi saada jotain selville.

Entä jos käyt välillä toisessa maassa kääntymässä?

Ilmeisesti kiinni jäädessä tulee jonkinlainen sakko mutta karkotusta ei voi tehdä.

Tuosta ohjeistus:
Asuminen toisessa EU-maassa - Eurooppatiedotus: Sinä ja EU: Asuminen ja muutto

Eli jos et ole töissä tai opiskele kohdemaassa, mutta pystyt elättämään itsesi ja sinulla on kattava sairasvakuutus, ei sinua ajeta pois, mutta sinut voidaan vaatia rekisteröitymään ko. maahan oleskelun rekisteröintitodistusta varten.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Tuosta ohjeistus:
Asuminen toisessa EU-maassa - Eurooppatiedotus: Sinä ja EU: Asuminen ja muutto

Eli jos et ole töissä tai opiskele kohdemaassa, mutta pystyt elättämään itsesi ja sinulla on kattava sairasvakuutus, ei sinua ajeta pois, mutta sinut voidaan vaatia rekisteröitymään ko. maahan oleskelun rekisteröintitodistusta varten.

Minulle kävi niin että olen nyt aikalailla ollut 3kk eräässä EU-maassa (opiskelemassa). Toki olen matkustellut tuona aikana pitkin ja poikin Eurooppaa. Tein rekisteröinnin noin kuukausi sitten ja kävin tänään hakemassa oleskelulupakorttia. No, sanoivat että olen myöhässä. Kortti olisi pitänyt hakea viikko sitten joten minun käskettiin tehdä uusi hakemus.

No, huomenna menen tekemään hakemuksen uudestaan mutta 3kk on jo kyllä täynnä. Vielä noin kuukauden pitäisi tässä maassa oleskella. Mietin vain, että eikai poliisit mistään saa selville kuinka kauan olen täällä ollut?
 

Tuamas

Jäsen
No, huomenna menen tekemään hakemuksen uudestaan mutta 3kk on jo kyllä täynnä. Vielä noin kuukauden pitäisi tässä maassa oleskella. Mietin vain, että eikai poliisit mistään saa selville kuinka kauan olen täällä ollut?

Jos et itse kerro, niin eivät.

Sinänsä toki et käsittääkseni ole tehnyt mitään rikollista, vaikka aikaraja ylittyisikin.
 
K

kiwipilot

Mikähän tuossa USA:an menossa niin vaikeaa on, kun itse kesällä kävin, niin hyvä etten kävellyt tiskin ohi missä luki "ESTA tyypit tähän". Tiskillä meni aikaa about 30 sekuntia ja siitä passiluukulle. Ihan normi kentältä poistuminen ilman mitään viivästyksiä. Kenttä oli McCarran Vegasissa ja lento lontoosta.

Vähänkin enemmän Yhdysvaltojen lentokenttiä kolunneet tietävät, että eri kenttien immigrationit eroavat toisistaan kuin yö ja päivä: esim. joku Las Vegas, San Jose tai San Diego vastaanottaa minimaalisen määrän kansainvälistä liikennettä vrt. vaikkapa JFK, MIA, BOS, LAX tai SFO joten vertailu on vähän turhaa. Omalle kohdalle pahimmat jonot ovat olleet Dullesissa, JFK:lla sekä Bostonissa; joka kerralla meni muistaakseni reippaasti yli pari tuntia. Ei hirveästi naurata kun samaan halliin tulee pari-kolme koneellista kiinalaisia...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vähänkin enemmän Yhdysvaltojen lentokenttiä kolunneet tietävät, että eri kenttien immigrationit eroavat toisistaan kuin yö ja päivä: esim. joku Las Vegas, San Jose tai San Diego vastaanottaa minimaalisen määrän kansainvälistä liikennettä vrt. vaikkapa JFK, MIA, BOS, LAX tai SFO joten vertailu on vähän turhaa.

Samahan se on härömaiden viisumeissa. Naapurimaasta saat helposti, mutta jossain Lontoossa vähintään vaatimukset ovat ihan kummalliset tai sitten tarraa ei vain myönnetä.
 

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mites nuo alkoholin tuontirajoitukset menee kun tulen Thaimaasta Frankfurtin kautta Suomeen?
Koskeeko EU-rajoitukset vai EU:n ulkopuoliset?
Tarkoitus olisi ostaa täältä se sallittu 1ltr Honki tonkia mukaan, mutta voinkohan saksanmaalla sitten täydentää tuomisina tax freessä?
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Mites nuo alkoholin tuontirajoitukset menee kun tulen Thaimaasta Frankfurtin kautta Suomeen?
Koskeeko EU-rajoitukset vai EU:n ulkopuoliset?
Tarkoitus olisi ostaa täältä se sallittu 1ltr Honki tonkia mukaan, mutta voinkohan saksanmaalla sitten täydentää tuomisina tax freessä?

Thaimaan lentokentältä ostettuja et saa tuoda Frankfurt - Helsinki lennolle käsimatkatavaroissa, vaikka olisi miten pakattu. Ruumassa tietenkin voit tuoda.
Frankfurtista saat ostaa niin paljon kuin painorajoitukset antaa myöden, ja onhan tuolla hyvät valikoimat ja hinnat.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Thaimaan lentokentältä ostettuja et saa tuoda Frankfurt - Helsinki lennolle käsimatkatavaroissa, vaikka olisi miten pakattu.
Miksei saa? Eikö ne käytä sinettipusseja siellä Thaimaassa?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mulla jäi Amarula-pullo Amsterdamissa matkasta, vaikka oli Nairobin kentän tax freessa pakattu sinettipussiin. Tämän jälkeen olen ostanut tax free -brenkut vasta viimeiseltä kentältä ennen Helsinkiä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Ostin jokseenkin vahingossa Flightfinderin kautta lentolippuja. Kenenkään muun ei kannata sitä munausta tehdä.
En jaksa enempää avata, kun vituttaa muutenkin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ostin jokseenkin vahingossa Flightfinderin kautta lentolippuja. Kenenkään muun ei kannata sitä munausta tehdä.
En jaksa enempää avata, kun vituttaa muutenkin.

Omaa kokemusta ei onneksi ole, mutta suosittelen yleensä ottaen suhtautumaan suurella varauksella näihin random lentolippujen välitystoimistoihin. Momondo ehdottaa aina halvemmiksi vaihtoehdoiksi näitä kusetuslafkoja, mutta yleensä lentoyhtiöiden omilta sivuilta saa about samaan hintaan (ehkä 20-50€ enemmän) lennot ja mahdollinen jälkiselvittely on ainakin omien kokemusten mukaan yksinkertaista suoraan lentoyhtiön kanssa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Omaa kokemusta ei onneksi ole, mutta suosittelen yleensä ottaen suhtautumaan suurella varauksella näihin random lentolippujen välitystoimistoihin. Momondo ehdottaa aina halvemmiksi vaihtoehdoiksi näitä kusetuslafkoja, mutta yleensä lentoyhtiöiden omilta sivuilta saa about samaan hintaan (ehkä 20-50€ enemmän) lennot ja mahdollinen jälkiselvittely on ainakin omien kokemusten mukaan yksinkertaista suoraan lentoyhtiön kanssa.

"Se o just näin" sanos Kibe Kuhta. Vituttaa varmaan enemmän oma tyhmyys kuin tuo liput myynyt laitos. Lähdetään siitä, että jos en ota lipulle muutosturvaa erikseen niin kuvittelen sen yleensä liittyvän itse tehtyjen muutosten mahdottomuuteen. Myyjä ilmoittaa, että ei tälläistä lentoa lennetäkään ja et ottanut muutosturvaa niin se on voi voi. Selvittele ite millä menet tai osta meiltä lisäpalvelu. Siis se muutosturva tässä tapauksessa tarkoittikin sitä että ilman sitä ei välttämättä saakaan mitään mitä on ostanut.

E: ei vituta mitkään eurot vaan tuo koko systeemi
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Se o just näin" sanos Kibe Kuhta. Vituttaa varmaan enemmän oma tyhmyys kuin tuo liput myynyt laitos. Lähdetään siitä, että jos en ota lipulle muutosturvaa erikseen niin kuvittelen sen yleensä liittyvän itse tehtyjen muutosten mahdottomuuteen. Myyjä ilmoittaa, että ei tälläistä lentoa lennetäkään ja et ottanut muutosturvaa niin se on voi voi. Selvittele ite millä menet tai osta meiltä lisäpalvelu. Siis se muutosturva tässä tapauksessa tarkoittikin sitä että ilman sitä ei välttämättä saakaan mitään mitä on ostanut.

E: ei vituta mitkään eurot vaan tuo koko systeemi

Mietin vaan, että pystytkö esim luottokorttiyhtiön (mikäli maksoit luottokortilla) kautta lähteä tappelemaan tuosta? Kuulostaa jotenkin älyttömältä tilanteelta, mutta toki hankala sanoa, kun ei ole yksityiskohtia tiedossa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mietin vaan, että pystytkö esim luottokorttiyhtiön (mikäli maksoit luottokortilla) kautta lähteä tappelemaan tuosta? Kuulostaa jotenkin älyttömältä tilanteelta, mutta toki hankala sanoa, kun ei ole yksityiskohtia tiedossa.

Joo tarkalleen ottaen se meni niin että lentoaikatauluissa on sellaisia muutoksia että sillä myydyllä / ostetulla lentosuunnitelmalla ei voi lentää. Pitää muuttaa toiset lennot ja sen olisi voinut itse muuttaa lentoyhtiön kanssa tai sitten lisätä joku vitun plustaso ts. se muutosturva.
Maksoin sen niin mulkkaavat nyt jonkun muun lähimmäs osuvat lentosuunnitelman. Ei tosiaan ole mistään rahasta kiinni kun tuo sönkkäys maksoi ~ 30€ mutta koko setti kaikkineen oli ihan perseestä. Eli en ollut itse muuttamassa mitään, mutta kun lentoaikataulut muuttui niin olisin ollut itse vastuussa niiden lentojen ja lentodokumenttien muuttamisesta.

Joo, siis kaikkiaan taloudellisesti ihan mitätön juttu, mutta kuten sanoit niin kaikenlaisiin kusetusfirmoihin sitä päätyykin. En yhtään muista miten päädyin flightfinderin asiakkaaksi mutta luultavasti jonkun momondon tms. kautta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eli en ollut itse muuttamassa mitään, mutta kun lentoaikataulut muuttui niin olisin ollut itse vastuussa niiden lentojen ja lentodokumenttien muuttamisesta.

Joo, siis kaikkiaan taloudellisesti ihan mitätön juttu, mutta kuten sanoit niin kaikenlaisiin kusetusfirmoihin sitä päätyykin. En yhtään muista miten päädyin flightfinderin asiakkaaksi mutta luultavasti jonkun momondon tms. kautta.

Eihän se noin voi oikeasti mennä, mutta kenties siellä jossain pikkupräntissä asiasta kerrotaan ja siksi toiminta voi jatkua. Muistelinkin käyttäneeni tuota joskus ja kotisivut nähtyäni olin varma ja meilistä löytyikin vanha varausvahvistus.

Kaikki meni oikein hyvin ja eihän sillä lentokentällä ole enää mitään merkitystä minkä salaisen agentin kautta lippu on hankittu. Sehän noissa juuri on, jos ongelmia tulee, niin sitten niitä oletettavasti tulee roppakaupalla.

Niin no, piti se tarkistaa ja se lukeekin isolla:

"Lentoyhtiöt laativat yleensä alustavan aikataulun puolen vuoden välein. Joitakin aikoja saatetaan myöhemmin muuttaa tai joitakin lentoja perua. Jos aikataulumuutos vaikuttaa matkasi toteutumiseen, matkatoimisto tai lentoyhtiö voi siirtää sinut toiselle tai toisille lennoille. Tämä palvelu sisältyy matkatoimistopalveluumme, jonka voit ostaa lippuja varatessasi. Jos et ole valinnut matkatoimistopalvelua, otamme silti yhteyden sinuun ja ilmoitamme muutoksesta sekä kehotamme kääntymään lentoyhtiön puoleen tai ostamaan matkatoimistopalvelumme."
--

Oletettavasti olisit siis saanut muutettua lennot ilmaiseksi suoraan lentoyhtiöstä. Jos tuo on noin selkeä homma, niin eiköhän isommatkin välittäjät tee samalla lailla. Aika useinkin tulee jotain pieniä muutoksia lähtöajoissa mitkä eivät aiheuta toimenpiteitä, mutta tuollaisesta ei ole kokemusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös