Jatkoajan journalistiset periaatteet uutisoinnin suhteen eivät ole muuttuneet. Uutiskenttä kokonaisuutena ja siihen reagointi on luonnollisesti muuttunut ja nopeutunut huomattavasti.
Nopea tiedonvälitys on yksi median keskeisistä tehtävistä. Näin myös Jatkoajassa.
Tiedonvälityksen nopeus ja skuuppijahti ovat kaksi eri asiaa.
Ensin mainittu tarkoittaa sitä, että medialla on jokapäiväinen, jopa 24/7-uutispäivystys ja se uutisoi uutiset viivyttelemättä normaalein journalistisin kriteerein.
Jälkimmäinen taas tarkoittaa sitä, että asian julkaisu ensimmäisenä on itseisarvo ja jyrää muut journalistiset näkökohdat. Vajavaisesti varmistetun informaation julkaisu skuupin toivossa on lisääntynyt, koska kaupalliset mediat haluavat maksimoida sivustojensa kävijämäärät taloudellisista syistä ja Ilta-Pululle uutinen, jota kaikki muut siteeravat mainiten "asiasta kertoi ensimmäisenä Ilta-Pulu", on tässä mielessä mitä oivallisinta sisältöä. Toki skuuppi voidaan tehdä myös hyvin taustoittaen korkealaatuiseen tutkivaan journalismiin pyrkien, mutta kilpailu siitä, kenellä on pokkaa julkaista Palo-Penan huhut ensimmäisenä, on eri asia.
Ylekin joutuu rahoituksensa ja olemassaolonsa perustelemiseksi jossain määrin apinoimaan kaupallisen median toimintalogiikkaa, mutta teillä ei riippumattomana ja epäkaupallisena mediana ole mitään tarvetta lähteä huoraamaan hyviä journalistisia periaatteita klikkauskilpailussa. Mitä te saavutatte tällä? Joku aloitteleva toimittaja oppii huonoimmat journalistiset tavat? Tai saa jotain mielihyvää siitä, kun pääsee julkaisemaan huhun ensimmäisenä ihan uutispuolella sen sijaan, että laittaisi sen nickillään palstalle? Sivustolla on tällä viikolla viisi miljoonaa latausta kolmen miljoonan sijaan? Miksi, mitä merkitystä sillä on? Mitä te teette niillä kävijöillä? Joudutte ostamaan lisää kaistaa, ettei sivusto kyykkää, mitä muuta? Huom. nyt vastakkain eivät ole klikkaushuoraus tai kuolema vaan saadut lisäkävijät.
Sikäli mikäli Jatkis on yhä ja aikoo olla jatkossakin epäkaupallinen sivusto, ette mielestäni ole miettineet tätä asiaa loppuun asti, vaan teette laput silmillä perässä sitä, mitä kaupallinen media.
Jos tavoittelette voittoa tai sivustoa laitetaan myyntikuntoon, se tietysti muuttaa kaiken.