Kauden 2011-2012 jälkipyykit

  • 52 407
  • 181

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Johannes: Olet aivan oikeassa. "Peli kertoo kaiken" on onttoa fraseologiaa, kun näin sanova unohtaa analyysissaan pelaajat kokonaan. Mua kyllä vituttaa tämä Hadenkin pointtaama liiallinen valmennukseen keskittyminen. Koko ajan täälläkin kerrotaan, että Westerlundin trap voitti Matikaisen ajokoirakiekon. Sehän ei ole koko totuus. Myös Kilpeläinen torjui paremmin kuin Endras, Väänänen voitti Söden, Hardt pyyhki jäätä Peltosella, Eaves Mickellä ja Tyrväinen Nyholmilla. Jos valmentajat olisivat vaihtaneet joukkueita, Paskansyöjä olisi vienyt narrit voittoon. Ei varmaankaan 4-0, mutta kuitenkin. Puhtaimmat pelikirja-analyytikot nauravat sille, kun Suikkanen, Tami tai Jukka Koivu sanoo, että kiekkoa on pelattava maalin eteen ja siellä pitää hakata ribareita sisään. On kuulemma ihan antiikkista ajattelua. Ei mun mielestäni.

Kyllä, mutta päävalmentajalla on kaksi nykykiekossa todella tärkeää tehtävää:
1.Laita avauspelaaminen kuntoon
2.Laita karvauspelaaminen kuntoon

Nuo kaksi, kun osaa tarpeeksi hyvin, niin on puolet valmentajan hommista tehty. Vielä kun joukkueessa on Ville Peltosen tyylisiä johtajia, niin luulisi, ettei tarvitse edes olla huippu tunnetilojen hallitsija tai tsemppari (Kari Jalonen), niin pärjää jo tässä joukkueessa. Jos ei kuitenkaan edes kohtaa yksi saa välttävästi kuntoon, niin silloin tappaa kaiken muun. Ei voi olla tunnetta tai taistelua tai oikeastaan mitään, jos avauspelaaminen on surkealla tasolla.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ensimmäisen kerran tulee nyt semmoinen fiilis että ei helvetti, emmä oikeasti halua nähdä paskansyöjää HIFK:in vaihtopenkillä ensi kaudella. Jumalauta mitäköhän paskaa meille tarjotaan taas ensi kauden alussa. Jos jouluna joukkueen meno on paskaa mä vaadin potkuja ja teen vaikka lakanan jossa lukee potkut Matikaiselle ja tuon sen jonnekkin peliin. Voitot ei pelkästään riitä, joukkueella pitää olla pääosin hyvä peli-ilme ja taktiikka johon pyritään. Vaikka Kojolla tässä meni kolme vuotta pitää muistaa mihin sekamelskaan hän tuli jne. Paskansyöjällä kello käy ja paljon lujempaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Pitikin ottaa puheeksi "vittumaisimmat HIFK:n playoffputoamiset" - heti tuli lisää puukkoa haavaan 2004 Kärppä-sarjan muodossa, argh! Tuossa sarjassahan HIFK oli voittamassa himassa -ja oliko pistämässä sarjaa jopa poikki silloin?- kun kaksikko Pärssinen & Lundell perseili Kärpille maalin aivan käsittämättömällä säätämisellä.

Orava: Pätkääkään en siis ota pois valmennuksen huonoudesta. Olet oikeassa, perusasiat pitää valmennuksen laittaa kuntoon ja kun näin on, pärjää penkin takana myös ei-niin-hyvä-reaaliaikainen-psyykkaaja mallia Kari Jalonen. Luulen, että Nokka tajusi oman heikon alueensa eli otteluiden reaaliaikaisen kääntämisen ja kuumien pelaajien hiffaamisen ja teki kotiläksynsä pleijareihin vika kerralla juuri siksi niin hyvin. HPK-sarjahan olisi ollut edellisenä keväänä otettavissa, jos Kojo olisi antanut mahtikäskyn: "Saa pitää kiekkoa, saa taklata, taistella ja voittaa kaksinkamppailuja. Ei tarvitse koko ajan hiihtää sukkasillaan". Tästä pinnat Nokalle > omien heikkouksien myöntäminen, analysointi ja toimenpiteet > joukkueelle yksi selkeä pelityyli pleijareihin ja se kaikkien kaaliin. Ja sitä jatketaan, vaikka ollaan 2-0 tappiolla.

Joku koutsi, oisko ollut Anaheimin Babcock, on sanonut hyvin: "Parhaimmillaan tämä on viestinjuoksua. Minä annan kapulan joukkueelle hyvässä etumatkassa ja heidän pitää itse juosta loppuun". Tästä tullaan siihen, mitä sanoinkin: Erkka oli valmistanut joukkueensa hyvin, Petu huonosti. Mutta myös pelaajat ovat olemassa ja edelleen saa laittaa avopaikoista sisään ja rankkarit myöskin. Nää sarjat on niin vitun pienestä kiinni, että kukaan meistä ei oikeasti tiedä, mitä olisi tapahtunut, jos sarja olisi tasoittunut 1-1. Ei siitä ollut kuin pari viikkoa, kun olin paikalla katsomassa narrien konttausta Jypiä vastaan (Jyp vei jatkoajalla). En usko siihen itkuporukkaan, joka sanoo, että ei yhdellä voitolla olisi ollut mitään merkitystä. Jokainen paljon lätkää nähnyt tietää, että tilanteet voivat muuttuakin salamannopeasti: Kalpan dyykkaus esimerkiksi. Ei Erkkakaan mikään jumala ole. Jos HIFK olisi tullut rinnalle, olisi ollut täysin mahdollista, että Erkka olisi pudonnut runkosarjan moodiinsa, Kilpeläinen olisi heikentynyt jne. Vaihtoehto 2 siis. Itsekään en pidä tätä vaihtoehtoa niin todennäköisenä kuin sitä, että sarja olisi jokatapauksessa mennyt narreille. Mutta kieltäydyn uskomasta, että vaihtoehto kakkosen mahdollisuus olisi ollut 0,0%. Kuka meistä osaa oikeasti ennustaa näin herkkää lajia? Muistan vielä sen kauden, kun Tappara vei HIFK:ta runkosarjassa kuin mätää kukkoa ja oli pleijareissa vastassa pelottavan vahvana. Tasoero näytti säilyneen, mutta HIFK laittoi oikeista paikoista sisään, Muzzatti (muistaakseni?) tuli epävarmaksi ja Tappara sähläsi etumatkansa. Kuula Lehkonen sai jatkodiilin ja vuoden päästä olikin The Sir Pena itse penkin takana...

Walkin: Kyllä voittamisen pitää riittää valmentajalle. Siinä on aina sama logiikka: Jos joukkue voittaa paljon, se tekee jotain vääjäämättä oikein ja pärjää hyvin kaltaistensa joukossa. Ei meillä ole varaa kengätä runkosarjassa ketään, joka pitää HIFK:n vakaasti kuuden joukossa. Jos voitetaan liian vähän, asia on ihan toinen. Ei sekään paljon lohduttanut, että Mälkiän HIFK oli karmea brändinnäköinen sonnilauma, koska joukkue ei voittanut juuri koskaan.

Siitä en edelleenkään tingi, että runkosarjan merkitys on dramaattisesti pudonnut ja väitän, että kuten NHL:ssä, tämä on tullut jäädäkseen. Tervehdin tätä ilolla! Nyt on runkosarjan ykkönen ja kolmonen rantapalloilemassa. Runkosarjan voittaja on viimeksi vienyt SM-kultaa kaudella 08/09 (Jyp). Jep, kukaan ei varmasti syljeskele runkosarjan voitolle, mutta siitä vitun kotiedusta vouhottamisen aion jättää ensi kaudella. Siperia opettaa. Haluan, että HIFK hioo itsensä playoffkuntoon ja sijoittuu kuuden parhaan joukkoon. Kotietu ei voi eikä saa olla päätavoite. Jos se tulee, niin olkoon sivutuote. Pääasia, että peli-ilme rakennetaan kylmän rauhallisesti kevättä kohti. Siitä eteenpäin on täysin mahdollista pärjätä tässä liigassa ja kiitos tästä kuuluu erityisesti uudelle valmentajapolvelle, joiden päähän ei ole iskostettu pienestä pitäen "runkosarja ratkaisee kaiken". Siellä on muutama kaveri uskaltanut kysyä "miten niin?" ja hinkannut joukkueensa pleijarikuntoon. Mä olin vielä 4 kautta sitten uskollinen runkosarjasijoitusten puolustaja ja koska seuraan asioita reaaliajassa, mun on pakko myöntää, että ajat muuttuvat. Ja jokaisen on pakko myöntää, että HIFK ei ole koskaan tehnyt yhtään mitään mystisellä kotiedullaan. Ehkä tässä on kompuroitu senkin takia, että ollaan oltu ihan liian tyytyväisiä runkosarjan loppusijaan - meillä se ei ole "kuus mestaruut hei" vaan "kotietu hei! Vittu tästä se lähtee". Tähän pitää suhtautua analyyttisen viileästi kuten kaikkiin muutoksiin: 1. Ei vastusteta, eikä vängätä vastaan, kuten Suomi on tehnyt puusuksissa, V-tyylissä jne. Meidän kansanluonteessa asuu syvällä muutosvastarinta. Hyväksytään, että kevätkunto ratkaisee kaiken, aivan kaiken. 2. Toimitaan tämän mukaan. Uskalletaan asettaa tavoitteet runkosarjaa pidemmälle. Musta tässä kaudessa oli vähän sama meininki kuin Nokan kahdella ekalla keväällä. Kaikilla oli niin perkeleen kivaa runkosarjan jälkeen. -09 me hakattiin toisiamme selkään kuinka fiksua oli hävitä tahallaan TPS:lle ja -10 me ihasteltiin, miten peli oli runkosarjan lopussa kulkenut ja lopullisesti sokaistuttiin pleijariotteluun numero 3. HIFK pyyhki HPK:lla jäätä. Pelit eivät lopu runkosarjaan, eivätkä yhteen hyvään pleijarimatsiin. Hyväksytään tämä ja valmistaudutaan, eikä katsota saatana sormi suussa, kun toiset joukkueet osaavat pelata pelit loppuun asti.
 

Samart

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En usko siihen itkuporukkaan, joka sanoo, että ei yhdellä voitolla olisi ollut mitään merkitystä. Jokainen paljon lätkää nähnyt tietää, että tilanteet voivat muuttuakin salamannopeasti: Kalpan dyykkaus esimerkiksi. Ei Erkkakaan mikään jumala ole. Jos HIFK olisi tullut rinnalle, olisi ollut täysin mahdollista, että Erkka olisi pudonnut runkosarjan moodiinsa, Kilpeläinen olisi heikentynyt jne. Vaihtoehto 2 siis. Itsekään en pidä tätä vaihtoehtoa niin todennäköisenä kuin sitä, että sarja olisi jokatapauksessa mennyt narreille. Mutta kieltäydyn uskomasta, että vaihtoehto kakkosen mahdollisuus olisi ollut 0,0%. Kuka meistä osaa oikeasti ennustaa näin herkkää lajia?

En koe lukeutuvani tuohon itkuporukkaan, mutta vastaan silti, :-) Mun pointti on se, että valmennus ottaa paskakaudesta todella ison osan kontolleen.
Jos me oltaisiin viety 2. peli, niin olisi tietysti ollut 0,1 -?%:n mahdollisuus, että sarja olisi kääntynyt, mutta mikä olisi ollut valmennuksen osuus siihen...tarkoitan mikä olisi ollut valmennuksen "ässä hihasta" pelitavan suhteen? Jos sellainen olisi ollut, miksi sitä ei käytetty anyway? Tarkoitan sitä, että mahdollinen sarjan piteneminen/kääntyminen olisi tapahtunut Narrien alkaessa pelätä häviämistä, ei meidän pelin radikaalin parantumisen seurauksena. Sitä ei olisi tapahtunut tarvittavassa määrin, koska sitä ei tapahtunut, comprende? Jos jotain eväitä meidän valmennuksella olisi ollut parantaa peliä, niin kai sitä olisi jotenkin tullut esille lopuissa kahdessa pelissä.
Ainoa mitä tapahtui, HIFK tuli hullun raivolla päälle 3. pelin alussa, menetti sitten pelin pariin tyhmään jäähyyn Kilpeläisen lahjamaalin jälkeen. Vittu joukkueessa ja valmennuksessa pitää olla helvetisti pielessä, muuta kun pari avopaikan missaamista tollasen kokonaisesityksen jälkeen. Joku on sanonut ja itsellekin se näytti siltä, että jengi ei uskonut Petun pelitapaan..joku sanoi että jengi oli täysin Petun takana. Kertokoot kuka oikeasti tietää, miten asia oli.
Tietysti on mahdollisuus, että sarja oltaisiin viety, jos Ville olis laittanu ne mestat sisään, potentiaalia jengissä totisesti oli.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Samart: Olisi se todennäköisyys ollut isompi kuin 0.1% kuitenkin : ). Ja mähän olen aina vaan HIFK-fani, en jonkun HIFK-valmentajan, ja pidän sitä ihan irrelevanttina juttuna, että olisiko HIFK:n m a h d o l l i n e n nousu tapahtunut valmentajasta huolimatta vai hänen myötävaikutuksellaan. Who gives a shit? Pääasia, että HIFK voittaa! Sarja oli HIFK vs. narrit. Ei Petu vs. narrit tai Petu vs. Erkka. Näin karusti ajattelen pohjimmiltani. Ja sitäpaitsi - kuinka paljon on Riksmanin ansiota täysin Nokasta riippumatta, että narrit-sarja ei katkennut Hentusen läpiajoon? Läpiajothan puolestaan johtuvat huonosta kenttäpelaamisesta, josta vastasi silloinen valmentaja Kojo? Kolikolla on siis aina vähintäänkin 2 puolta! Vai lasketaanko Nokan aikaiset pelaajien mokat pelaajille pelkästään ja pelaajien onnistumiset (Riksman) Nokalle?< Älkää ottako tuota liian vakavasti, valotan vain pieniä marginaaleja. Se mikä ratkaisee on tämä: 2011 oltiin mestareita, nyt ollaan statisteja

edit: En muuten usko, että on vain kaksi versiota: jengi on joko täysin Petun takana tai ei usko ollenkaan hänen pelitapaansa. HIFK-pelaajilla ei ole yhtään mitään negaa Petua kohtaan edelleenkään, tämä varmasti harmittaa osaa kirjoittajista. Tästäkin huolimatta HIFK:n pelitapa kaatui Jokerien pelitavalle juuri kuten Södekin totesi. Voi siis olla duunimesta, jossa on ihan pirun ookoot välit pomoon ja silti firma häviää ison tarjouskilpailun.
 
Viimeksi muokattu:

Samart

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jhag: Kyllä se mahis olis ollu ainakin 1%:n luokkaa, heh heh. Ei me hirveän kaukana perusasioista olla, painotukset ehkä erillaiset. Se mitä edellisillä löpinöillä olen ajanut takaa, niin valmennuksen tehtävä on, kun puhutaan po:sta saada joukkue sellaiseen tilaan, jossa yksilöt pystyvät luottamaan joukkueeseen, pelitapaan ja...itseensä. Tällä reseptillä valtaosa pertti (vai pitäiskö sanoa pentti tai petri) peruspelaajista ylittää itsensä ja luottaa joukkueen mahdollisuuksiin voittaa. Isot egot tekee isoja tekoja yleensä huonommassakin "toimintaympäristössä", eli tekevät isoja tekoja voittamisen kannalta. Verrataan viime kautta..Bobby, Simo, Lennu, Pöde..lista on pitkä, ylittivät itsensä potensissa edellisten vuosien suorituksiin nähden. Me urpot luultiin, että nelonen vetää tänä vuonna samalla tavalla. Päin vastoin meidän isot egotkin alisuoritti; Ville, Mikke, PW jne....what the fuck? Oliko joukkueen tilassa jotain perustavaa laatua oleva ongelma?
Onneks Narrit ei ollu meitä vastaan viime vuonna flow-tilassa ja onneks Hentunen ei ole muuta kuin pieni savolainen, joka jää/jäi massan tasolle ja meidän veska oli riittävän elävä muuri siinä tilanteessa. Tämän vuotista Blegiä vastaan olis tullu noutaja, väitän.
En edelleenkään toivo, että Petu alisuoritti noin raskaasti, vaan (osa)syitä löytyy muualtakin. Miksi..., koska äijä valmentaa meillä ensi kaudellakin ja toivon, niin kuin säkin IFK:n menestystä. Millään muulla ei loppujen lopuksi ole merkitystä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Samart: Toi oli merkittävä todennäköisyyden nosto, kaksinkertaistit sen! 0,5 > 1,0. Joo, samaa mieltä ollaan isosta kuvasta, mitä nyt painotukset hieman erilaiset ja mullakin painotukset vaihtelevat vielä suunnilleen tunnin välein. Välillä olen ottamassa vastuuta Petulta lisääkin ja sysäämässä sitä jengille ja hetken päästä näen kaiken taas Petun vikana. Samoin kyseenalaistan nämä kairaution seuraajat eli Pennasen ja Sormusen. Mikä oli heidän osuutensa? Kaikkiaanhan tästä jäi paljon mietittävää.....no, kohta on kesä ja kärpäsiä ja Oulussa vielä körttejä päälle!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Se, että valmentaja ei kuittaa menestystä ekana keväänään, on valitettavasti sääntö, ei poikkeus.

Onko todellakin? Kerrotko ensin, miten määrittelet "menestyksen kuittaamisen", että osataan puhua samasta asiasta. Jos se tarkoittaa kanisterin nostamista, niin voin ostaa tuon ajatuksen, mutta muussa tapauksessa en suostu ainakaan purematta nielemään. Itse ajattelen, että menestyminen voisi olla vähintään finaalipaikan saavuttamista ja välieräpaikkakin hyvä saavutus. Hyytyminen puolivälierissä tai sääleissä on surkea suoritus ja jos jäädään kokonaan pleijareiden ulkopuolelle, on ainoa vaihtoehto välitön kenkiminen. Mutta menestymisestä siis. Ensimmäisenä tuli mieleen SW. Eka kevät IFK:ssa päättyi nakkien keittämiseen. Pari vuotta myöhemmin eka kausi Ilmalassa toi mukanaan finaalipaikan. Kojon eka kausi puolen Suomen jengissä päättyi kannujuhliin. Naapurissa 90-luvulla ensin Ara ja sen jälkeen Lundmark toivat mestaruuden heti ensimmäisellä kaudellaan - valitettavasti. Hanlon vei narrilauman ensimmäisellä - ja ainoalla - kaudellaan finaaleihin, samoin teki pari vuotta aiemmin Shedden.

Jos laajennetaan perspektiiviä välieriin, niin IFK:stakin tähän - siis välieräpaikka ekalla kaudella - on lähimenneisyydessä pystyneet sekä Ara että Doug. Ei se siis ole kiellettyä, että valmentaja saa joukkueensa heti ensimmäisellä kaudella vähintään neljän sakkiin. Ihan kuten pelaajilta ei ole kielletty kiekon pistämistä tyhjiin tai maalivahdeilta ei ole kielletty puolustajien mokien paikkaamista.

No se siitä, ja nyt takaisin rantapallojen pariin. Arskakin tais just äsken näyttäytyä ja lämpötila taitaa olla jo plussan puolella. Tylsähän tällä säällä olis skulata lätkää. Toista se ois, jos Stadin skönde stiggais snögee, vai mitä Kibe ja muut kundit?

Disclaimer: tietysti tilastojen valossa näyttää siltä, että moni valmentaja sössii ekan kautensa, koska moni valmentaja vaihtaa seuraa aina kauden päätteeksi ja vain neljä jengiä eli neljä koutsia voi päästä mitalipeleihin, mutta siinä punnitaankin, kuka valmentaja saa joukkonsa kovaan iskuun tärkeissä paikoissa. Suotavaa olisi, että Petu pystyy ensi vuonna parempaan kuin nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Nyt kun olen vähän sulatellut niin haluan antaa Matikaiselle siimaa ensi kaudella ihan vaan senkin takia kun nyt olen nähnyt mitä se vaatii kun noustaan 0-3 ja 1-3 tappio asemista takaa ohi.

Jos kävikin nyt niin ettei Matikainen nähnyt joukkueessa työkaluja millä olis horjutettu Jokereitten pelaamisen tasapainoa. Ensi kauden joukkueessa "haisee" Matikaisen kädenjälki. Talaja,Pakarinen ja Luttinen kyllä pesee meidän tämän kauden lihaosaston, oikeastaan niistä ei tainnut oikeasti olla käyttöä kuin Liivikillä. Mua nimenomaan häiritsi se, ettei maalin eteen ajettu apinanaraivolla ja maski miehet puuttu täysin. Ironista, että muutamissa Jokereitten maaleissa IFK:n oma mies oli maskissa. Joku viisas aikoinaan sanoi, että yhtään jääkiekko mestaruutta ei voiteta ilman mustelmia.

Oikeastaan tohon viimeiseen lauseseen kiteytyy tämän kauden syöpä, nimittäin Janne Pesonen. Miettikää miten joukkue pelasi ilman Pesosta ja mun mielestä Pesonen ei ollut valmis pelaamaan IFK:lle. Tämä on sellainen asia mihin kannattaa tulevaisuudessa kiinnittää huomiota, mikä olisi ollut lopputulos jos 17 muuta olisi pelannut yhtä isolla sydämmellä kuin Siim Liivik. Pesoseen tämä ainakin mulla henkilöityy sillä tavalla, että kaverilta joukue odotti liikaa ja alkoi alisuorittamaan.

Kaikki paskahan kaadetaan Matikaisen niskaan se on selvä, mutta itse annan kumminkin ensi kauden Matikaiselle aikaa. Ihan vaan Kari Jalonen keissista oppineena. Jalosen olisin surutta kenkinyt säälipleijareista tippumisen jälkeen.
Matikainenhan kasaa nyt itselleen JOUKKUETTA ja sinne on tulossa sellaisia kavereita joista Matikainen voi olla varma, että pelaa joukkueelleen eikä itselleen.

Nyt jään itse myös kesälomalle tästä,Petulle kenkää ja Petulle jatkoa ketjusta. Vitutus ketju jää avoimeks toukokuun puoliväliin asti..
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitikin ottaa puheeksi "vittumaisimmat HIFK:n playoffputoamiset" - heti tuli lisää puukkoa haavaan 2004 Kärppä-sarjan muodossa, argh! Tuossa sarjassahan HIFK oli voittamassa himassa -ja oliko pistämässä sarjaa jopa poikki silloin?- kun kaksikko Pärssinen & Lundell perseili Kärpille maalin aivan käsittämättömällä säätämisellä.
Sen neljännen pelin ja-maalin teki muuten, kukapa muukaan, kuin Haataja. Onneksi herra kuitenkin lievitti kevään 2004 arpia viime keväänä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sen neljännen pelin ja-maalin teki muuten, kukapa muukaan, kuin Haataja. Onneksi herra kuitenkin lievitti kevään 2004 arpia viime keväänä.

Kyllä tämä sarja on mulle se kaikkien aikojen pahin tappio. Ja se neljäs peli, 2-0 johdettiin ja vietiin peliä. Häppölä laittoi täysin tyhjästä maalista yläputkeen. Sitten toisen erän viimeisellä minuutilla Söde(muistaakseni) lipsautti ihan turhan pitkän, josta Kärpät kavensi onnekkaalla flipperimaalilla. Tässä vaiheessa aloin jo aavistella pahaa, ja kolmannessa oltiinkin ihan purjeessa ja Kärpät tasoitti Lunkan avustuksella, kuinkas muuten. Jatkoaikamaali onkin sitten legenda, eikä siitä enempää.

Oulussa vielä jatkoille, ja siinähän Kärpät teki jo "maalin", jonka jälkeen muistaakseni jo hajotin jotain ja kiroilin tietysti niin helvetisti tupakalle painuen. Siitä sitten vaimo huusi sisään, ettei ollutkaan maali, ja pian sitten Lievers jo ratkaisikin. Vieläkin oikeasti harmittaa tuo tappio. Ei nyt jatkuvasti sentään, mutta aina kun tuota muistelee, niin kyllä siinä mielensä niin pahoittaa.

Silti tuollainen vastaava tappio paljon mieluummin kuin tämän keväinen räpellys.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Onko todellakin? Kerrotko ensin, miten määrittelet "menestyksen kuittaamisen", että osataan puhua samasta asiasta. Jos se tarkoittaa kanisterin nostamista, niin voin ostaa tuon ajatuksen.

Ajatus on sitten myyty. Mun mielestäni HIFK:n tasoisen joukkueen tavoite pitää olla aina kanisterin heiluttelu. Ja oli valmentajan kausi eka, toka tai viides, se on ainakin voimassa, että huonommalle runkosarjajengille ei saa tippua pleijareissa. Tämänkin vuoksi pidän itse Nokan kahta ekaa kevättä paskoina suorituksina. Ihan kuten Petunkin tämän keväistä. Mutta paskasta kasvoi timantti kolmannella yrityksellä! Yleisesti ottaen en enää kauheasti jaksa jauhaa Petusta ja playoffeista. Paska suoritus ja tyhmä optimisti kun olen, venttailen uutta kautta. Ja kanisteria!

Jymäkkä ja Thornton: Kammottavaa muisteltavaa ja itse asiassa tuo kevät on mv-pelin suhteen melkein inkarnaatio tästä keväästä. Mulle on tungettu kevään -04 Lunkan statseja kuin pyhää mantraa vuosikaudet ja sanottu, että katso - loistavat tilastot, ei hävitty veskariin. Itse otin esiin Endrasin tilastot ja sama jengi sanoi: ei näitä tilastovertailuilla voi katsoa - pitää katsoa kumpi veskari oli parempi : D. Tämä on faktaa. Lunkka -04 oli ihan ookoo, Bäckström oli vielä parempi ja Endras oli ihan ookoo, mutta Kilpeläinen oli vielä parempi. Ja hei - ihan peace & love -henkeen todettakoon, että kyllä näihin tappiosarjoihin tarvittiin myös kenttäpelaajien ja valmentajan uinumista. Mun muistaakseni Ara ei ollut hereillä pahoilla hetkillä Oulussa ja peluutti ihan puhkikuluneita jätkiä. Ja aikalisää ei tullut, vaikka Kärpät painoi lujaa päälle.
 

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hanlon vei narrilauman ensimmäisellä - ja ainoalla - kaudellaan finaaleihin, samoin teki pari vuotta aiemmin Shedden.

Ja tänä vuonna ainakin finuihin ensimmäisellä kaudellaan joukkueensa vastuuvalmentajana menee joko Marjamäki tai Suikkanen.

Noista vituttavista tippumisista vielä sen verran, että Hornby kirjoitti, että joukkueen menestys on tottakai kivaa, mutta tappiot ovat ne jotka oikeasti lujittavat tunnesidettä joukkueeseen. Vaikka nuo tiukat tappiot vituttavat enemmän väitän, että ne ovat kuitenkin osa niitä kokemuksia joiden takia jaksaa seurata lätkää. Samoin tiukka voitto tuntuu paremmalta kuin selvä osittain juuri siksi, että tietää miten lähellä helvettiä käytiin ja päästiin kuitenkin taivaaseen. Vai mitä BOL?

Samoin usea narriystävä on todennut, että jotenkin tyhjä fiilis jäi tämän vuoden sarjasta. IFK oli liian huono.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hanlon vei narrilauman ensimmäisellä - ja ainoalla - kaudellaan finaaleihin

Ikävää, että Hanlonin nimen nähdessä muistui välittömästi mieleen tuo aivan hirveä kausi (pelillisesti), mutta tämä on korjattava, sillä Hanlon ei valmentanut Jokereita puolivälieriä pidemmälle (kärppiä vastaan 1-4). Voisi sanoa jälkikäteen jopa, että viidennessä pelissä tullut jatkoaikamaali oli lopulta helpotuskin. Toivottavasti ei tule koskaan enää takaisin koko liigaan. Haluan uskoa, ettei liigasta löydy tuon visiitin jälkeen yhtäkään niin tyhmää toimaria, että tähän sortuisi. No, se minun osaltani tässä ketjussa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
kautta. Ja kanisteria!

Jymäkkä ja Thornton: Kammottavaa muisteltavaa ja itse asiassa tuo kevät on mv-pelin suhteen melkein inkarnaatio tästä keväästä. Mulle on tungettu kevään -04 Lunkan statseja kuin pyhää mantraa vuosikaudet ja sanottu, että katso - loistavat tilastot, ei hävitty veskariin. Itse otin esiin Endrasin tilastot ja sama jengi sanoi: ei näitä tilastovertailuilla voi katsoa - pitää katsoa kumpi veskari oli parempi : D. Tämä on faktaa. Lunkka -04 oli ihan ookoo, Bäckström oli vielä parempi ja Endras oli ihan ookoo, mutta Kilpeläinen oli vielä parempi.

Aika lailla näin. Endras pelasi pääsääntöisesti hyvin, mutta pari imua tuli sitten pahimpaan mahdolliseen aikaan, aivan kuin Lunkalla 2004(jkr). Avauspelin avausmaali oli henkisesti tärkeä, ja Bumen lerppu meni helposti. Samoin 3. pelin tasoitusmaali oli karmeaa katsottavaa. OK, oli poikittaisyötöstä onetimer, mutta syöttö ei ollut edes täysin puolelta toiselle, vaan Bume oli itse asiassa viivalla melko keskellä. Tästä huolimatta Endras liukuu sivuttain lähes ulos maaliltaan, ja kiekko painuu käytännössä tyhjiin. Selkeä ylipelaaminen Endrasilta, ja laukauksen lähdettyä ei tietenkään ollut enää mitään saumaa torjua. Myös tuo oli henkisesti iso maali, ja päästi pulassa olleet Jokerit mukaan peliin. Kilpeläiselle ei vastaavia tullut yhtään, Ilarin maali 3. pelissä hieman helposti, mutta tuo jo samaa sarjaa kuin Filppulan maali avauspelissä, noita tulee väkisin. Ja ei pidä lukea niin, että maalivahdin niskaan olisin kaiken kaatamassa, enemmän alakynnessä oltiin monella muulla osa- alueella.
 

Callahan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vitutuksen laannutua voi vähän miettiä mikä meni vikaan. Kyllä sairastumisilla oli suuri merkitys että playoffit meni kuin meni. Granlund oli puolikuntoinen ja ei ollut pelannut kuukauteen, samoin Pesonen. Tämä sekoitti ketju koostumuksia ja ei päästy pelaamaan ennen playoffeja ehjillä kentillä. Tuo flunssa aalto oli pahaan aikaan ja todennäköisesti ilman sitä olisimme tullleet sarjassa toiseksi.

Tuolla aikaisemminkin oli mainintaa että ei menty maalille ja just pleijareissa sinne
pitää mennä ja pelata suoraviivaisesti. Kilpeläiselle vedot tuli ilman maskia.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ilarin maali 3. pelissä hieman helposti, mutta tuo jo samaa sarjaa kuin Filppulan maali avauspelissä, noita tulee väkisin.

Tämä on hyvin sanottu ja mun mielestäni just tällä kohtaa Kilpeläinen pesi Endrasin: miten jatketaan peliä ja sarjaa yhden imun jälkeen? Kun Melartin veto upposi längistä, olin 120% varma, että tästä tämä lähtee ja Kilpeläinen murenee. Eipä vaan murentunut. Ja edelleenkin koko kauden osalta kiitokset Endrasille. Hän oli pleijareissa ihan ookoo ja ihan ookoo ei riitä, mutta hän oli niin ookoo kuitenkin, että normivireiselle HIFK-kenttämiehistölle se olisi riittänyt. Näin tämän muotoilisin, nyt kun on aikaa miettiä : D
 

HIFK Keiju

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon pohditaan täällä valmennuksen epäonnistumista.

Miten toi rosterin kasaaminen? Mitä mieltä olette joukkueen koostumuksesta. onnistuiko IFK, Nybari ja kumppanit, joihin osaksi varmaan myös Matikainen on kuulunut?
Mielestäni pelaajia ostettaessa unohtui IFK-sydän, jota tarvitaan voittaakseen mestaruutta seuralle. Hirson piti kai sellainen olla, mutta se ei tainnut Matikaisen kanssa oikein toimia..
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Menestyvä joukkue ei ole pelkkä pelaajanippu, kuten monta kertaa on nähty. Mestaruuden voittaminen vaatii toimivan pelitavan, huippumaalivahdin, kauttaaltaan hyvän ja tasaisen pelaajamateriaalin, josta on vaikea löyttää heikkouksia. Lisäksi tasaisen pelaajamateriaalin keihäänkäjen, eli kärkipelaajat... ei paperilla vaan sen kevään lyhyen hetken kuumimmat pelaajat. Tämäkään ei vielä riitä, vaan joukkueessa pitää olla tietty flow-tila. Esimerkiksi pitkä menestymättömyys. Viime keväänä HIFK:lla oli nämä kaikki ja silti vielä tarvittiin hieman tuuria, kuten Hentusen läpiajon torjuminen.

Vaikka olenkin suurimman osan HIFK:n pudotuspelifloppaamisesta pistänyt pelitavan puuttumisen syyksi tai pikemminkin väärän pelitavan joukkueen rakenteen suhteen piikkiin, niin pakko myös tarkastella toistakin näkökantaa, joka selittää osan floppaamisesta, mutta ei kaikkea. Edelleenkin pistän siis suuremman painoarvon pelitavalle. Kun pelitapa on kunnossa, niin Liivikit, Pöystit, Nyholmit, Tuppuraiset, Töykkälät ja kumppanit voivat nousta ratkaisijoiksi. Kun pelitapa ei ole täysin kunnossa pitää joukkueesta löytyä poikkeuksellista osaamista. HIFK olisi nytkin voinut saada pelitavan jotenkin toimimaan. Toimihan se kuitenkin lähes koko kevätkauden runkosarjassa. Tämä olisi vaatinut sitä, että joku olisi astunut harmaasta massata esiin, kuten Lahti teki viime keväänä Jokereiden leiristä ja raahannut näin muut mukanaan. Silloin HIFK olisi voinut edes haastaa Jokerit ja kenties saanut flow-tilan päälle. Katseet suuntautuivat etenkin kolmikkoon Granlund, Peltonen, Pesonen ja varauksin Wirtaseen. Etenkin kolme ensimmäistä ovat pelaajia, joista voi normaalisti sanoa, että luovat jotakin tyhjästä. Pesonen ja Granlund olivat pitkään kuumesairaina ja nyt Granlund vedetty pois maajoukkue leirityksestä. Ei voinut olla vaikuttamatta. Peltonen pelasi runkosarjan lopun välillä 30 minuuttia/peli. Akut olivat tyhät. HIFK:n parhaat pelaajat olivat kaukana huipputasostaan ja silloin joukkue harvoin menestyy... etenkään kun alemman ketjun pelaajat eivät saa tukea pelitavasta. Pesosen ja Granlundin poissaolo vaikutti myös ketjuihin. Viime keväänä HIFK:n kärkiketjut pelasivat yhdessä koko kauden. Nyt pakka vedettiin loukkaantumisten takia uusiksi juuri ennen pudotuspelejä. Ei voinut olla vaikuttamatta. Maalivahtipeli: Riksman oli varma ja lähes virheetön. Endras oli suurimman osan maaginen, mutta vastapainona tuli helppoja. Kenttäpeliin tuollainen vaikuttaa enemmän, kuin vain ne päästetyt maalit. Kenttäpelistä tulee levotonta, kun ei enää tiedetä mistä voi päästä ampumaan ja mistä ei.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Onneksi ei sentään pelattu karsintapelejä Sportia vastaan. Nyt tulee jo epäilys mieleen, että miten HIFK:lle olisi käynyt karsintapeleissä, jos olisi jouduttu niihin, maaliskuun lopun pelivireessä. Olisi tullut ainakin tiukat pelit, vaikka olisi lopulta ehkä 4-2 tai 4-3 säilytty sarjassa, jos olisi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noista vituttavista tippumisista vielä sen verran, että Hornby kirjoitti, että joukkueen menestys on tottakai kivaa, mutta tappiot ovat ne jotka oikeasti lujittavat tunnesidettä joukkueeseen. Vaikka nuo tiukat tappiot vituttavat enemmän väitän, että ne ovat kuitenkin osa niitä kokemuksia joiden takia jaksaa seurata lätkää.

Pitää paikkansa. Viime keväänä kuuntelin neljättä finaalia Metro FM:ltä ja kun paksu leidi lauloi, niin ensimmäinen ajatus oli totta kai mieletön voitonriemu. Heti perään tuli kuitenkin flashback jostain 90-luvun puolivälistä, kun kausi oli jälleen kerran päättynyt puolivälieriin. Silloinkin kuuntelin viimeiseksi jäänyttä matsia suorana radiosta ja IFK-selostaja toivotti ottelun ja kauden päätyttyä faneille hyvää kesää. Siis mestaruuden hetkellä tuli mieleen joku 15 vuoden takainen surullinen radioselostus ja kelasin, että tänä vuonna ei kausi päättynyt pleijarien ekalle kiekalle! Melkoiset traumat jäi niistä 90-luvun konttaamisista! Mutta sitä makeampi viimevuotinen mestaruus olikin. Ja tietysti se 98 nevö foget siinä välissä.
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Kun ei omat venyneet mainetekoihin, voi olla tyytyväinen edes siihen, ettei narrit päässeet tasoittamaan mestaruustilastoissa. 7-6 HIFK:lle. Mutta tällä ei pitkään juhlita, jos tyydytään odottelemaan seuraavaa nakkikattilan kaappausta taas yli 10 vuotta.
 

pellha

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK. Die DFB-Auswahl, FC Honka, PSG
Esimerkiksi kelpaavaa...narreilta

Narrien kotisivuilla eroava päävalmentaja päättää pestinsä analysoimalla parilla virkkeellä kautta, pelitapaa, onnistumisia ja epäonnistumisia. Näin toimii asiansa osaava ammattijohtaja.

Meillä ei selitellä (skippaan Nybarin diibadaabat) eikä analysoida julkisesti. Jaksan edelleen ihmetellä sitä miksi ei. Edes kursorisesti. Mitään liikesalaisuuksia asiaan ei liity - IFK:n tekemisen näkevät kaikki parin pelin katsomisella ja kaikki pelitapavariantit ovat jo koko lajia seuraavan yleisön tiedossa. Toivottavasti sisäistä pelitapapuintia sitten käydään sitäkin enemmän. Ja toivottavasti PS:llä on sen keskustelun käymiseen riittävää osaamista, sellaista joka ei päättyneen kauden aikana kaukalossa näkynyt.

Törmäsin eilen antifanitusproblematiikkaan kun huomasin olevani aidosti (vahingon)iloinen traktoreiden pudottaessa narrit. Ei että toivomalla toivoisin kenellekään oikealle jokerihenkiselle ihmiselle vitutusta, mutta jos sellaista sielläpuolen aitaa esiintyy niin olkoon. Heillä joukkue kuitenkin suoriutui kaudesta meitä paremmin, joten kyllä niiltä pohjilta ketutustakin kestänevät.

Vastustan IFK:n viime kautta, ennakoitua tulevaa välikautta ja PS:n kolmattakin kautta jollei se pääty kanisterinnostajaisiin.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
edit: Mikä on btw. muilla se ensimmäisenä suoraan sydämestä tuleva kaikkien aikojen vittumaisin HIFK:n playoffhäviö? Mun ykkönen on aina vaan ´06 ja HPK-sarja. Tuntui maailmanlopulta.

Ehdottomasti yksi suurimmista vitutuksen aiheista!

Ensin tulee mieleen kevät 2004, se saatanan Kärppä-sarja välierissä jossa oli jatkoerillä saumat laittaa homma poikki muistaakseni perjantai-iltana pelein 3-1. Silloinhan siis pelattiin paras viidestä ja homma oli hyvin hanskassa.

No, ei mennyt meille tuo neljännen matsin jatkoerä olikohan nyt Joonas Vihkon läpiajosta huolimatta, hetkeä myöhemmin Kärpät iski ja tuli sarjassa tasoihin ja yllätys lopulta voittoon ja finaaliin.

Kyllähän se JHagin mainitsema Kerho-tappio 2006 oli myös aivan musertava. Varmaan ovat Ässä-fanit eri mieltä, mutta olihan se ainakin omassa päässäni päivänselvä asia että loppuottelussa olisi porilaiset kaatuneet ja kattila olisi otettu himaan. No, ei päästy finaaliin kokeilemaan vaan katseltiin kun Kerho hoiti homman helpohkosti ja kyllä vitutti sekin kevät.

En lähde Ikerin tekstiä lyhentämään, ajatukset ovat täysin samat. Sen verran, että kyseessä ei ollut Jone Vihko, vaan Luigi Häppölä. Se helvetin ylärima...
Ja kyllä, olisimme kävelleet Kannuun. Kuuma hyvä sarja olisi tullut, kaksi LÄTKÄJOUKKUETTA vastakkain.

En pysty erottamaan, kumpi, 2004 vai 2006 aiheuttaa enemmän vitutusta.

Linkki vie YouTubeen ja Ikerin mainitsemaan peliin game 4, 2-2 tasoitus ja Haatajan ratkaisu. Hajotkaa siis tohon ja avatkaa haavat! Itse satuin tänään katsomaan aiemmin ja vitutus käyrää nostatti 2-2 tasoitusmaali. En muistanut, että meni sitten tolleen sisään...
http://www.youtube.com/watch?v=nKeLYR0vxDA

Edit:
Vanhoista HIFK-Tappara 5-6 (ja) viidennessä pelissä, kun paras viidestä, v. 1988 oli aika paha.

Kyllä! toisella erätauolla(?) muistaakseni kuulutettiin tulevasta finaalisarjasta pelin ollessa 4-2. Katkeraa...
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tän homman idea on elämykset. Ja niinhän se on kuin elämässäkin, että jos tulisi koko ajan vain ilon elämyksiä, niitä ei oppisi arvostamaan, eikä enää edes erottamaan toisistaan. Kelatkaa jotain Donald Trumpia. Vieläkö se muka oikeasti innostuu uusimmasta miljoonastaan samoin kuin ekastaan? Sukupolvesta toiseen kestävästä fanituksesta ei turhaan käytetä vertauksena ihmiselämää kokonaisuudessaan. Jotain syntyy, sitten eletään ja tehdään virheitä, onnistutaan välillä ja lopulta kuollaan. Jos on ennen kuolemaa paljon fantastisia muistoja mitä erilaisimmista elämyksistä, niin on aika täysi olo. Yksi osa urheilun hienoutta on se, että mikään ei ole ennaltamäärättyä. Niinpä yhden ja saman joukkueen vuosikymmeniä jatkunut seuraaminen pitää sisällään satavarmasti myös isoja pettymyksiä. Pettymykset ja kollektiivinen surukin ovat elämyksiä. Mulla itselläni oli jopa aika tyhjä olo 2011 -mestaruuden jälkeen. En ollut ylitsepääsemättömän iloinen, ennemminkin postitiivisen hämmentynyt. Mitä me nyt ventataan ja jahdataan? No, suuri ilo seurasi pienellä viiveellä ja nyt kevät -11 on samoissa kansissa kuin kaikki menneet isosti iloiset keväät. Siltikin jos mut herätetään keskellä yötä ja sanotaan "sano jotain HIFK:sta" - ekana tulee mieleen se vitun 2006 sarja HPK:ta vastaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös