Kannatatko sukupuolineutraalia avioliittolakia?

  • 14 695
  • 145

Kannatatko sukupuolineutraalia avioliittolakia?

  • Kyllä

    Ääniä: 212 63,5%
  • Ei

    Ääniä: 122 36,5%

  • Äänestäjiä
    334
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika hämmentävää, että 40% tähän mennessä äänestäneistä noin 160 äänestä kannattaa ihmisoikeuksien polkemista.

Aijaa, minä luulin että tässä äänestettiin sukupuolineutraalista avioliittolaista.
Kysymyshän on asetettu aika ehdottomaksi, joten tässä pitäisi kyllä muita vaihtoehtoja, että tulisi tuo keskustelun sisältö esiin paremmin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minusta on täysin jokaisen uskontokunnan (ts kirkon) oma asia, halutaanko homoja vihkiä uskonnollisin menoin. Sen ei pitäisi kuulua sen paremmin Päivi Räsäselle Jani Toivolalle kuin minullekaan, toki mielipiteensä saa kertoa.

Muuten homot saavat minun puolestani solmia mitä liittoja haluavat, ja on pelkkää terminologiaa kutsutaanko sitä liittoa avioliitoksi tms.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Vastasin ei, mutta tarkennettakoon sen verran että pitkin hampain voisin hyväksyä tämän ldfjgndfgjnj-lain mikäli homppeleita ei aleta sentään kirkossa siunaamaan. Eroitettakoon siis kirkko valtiosta nyt tai heti.
 

Tuamas

Jäsen
Mitä kirkko tähän keskusteluun kuuluu?

Eihän esim. siviilivihkimisessä kirkko kuulu hommaan mitenkään.

Itse en voi ymmärtää miksei homoille ja lesboille voisi suoda oikeutta siviilivihkimiseen ja samoihin oikeuksiin kuin heteropareillekin.

Kirkkovihkiminen on sitten asia erikseen ja näkisin että siinä kirkko saa pitää tunkkinsa.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Mitä kirkko tähän keskusteluun kuuluu?

Eihän esim. siviilivihkimisessä kirkko kuulu hommaan mitenkään.

Itse en voi ymmärtää miksei homoille ja lesboille voisi suoda oikeutta siviilivihkimiseen ja samoihin oikeuksiin kuin heteropareillekin.

Kirkkovihkiminen on sitten asia erikseen ja näkisin että siinä kirkko saa pitää tunkkinsa.

Hyvin klousattu.

En ymmärrä miksi homot ja lesbot haluavat kirkkoon vihittäviksi, jos he eivät ole satukirjan mukaan sinne tervetulleita. Itse annan kirkon olla, mutta vituttaa kun kirkko ei anna minun olla. Pakko maksaa yhteisöveron mukana kirkollekin hiluja.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aika hämmentävää, että 40% tähän mennessä äänestäneistä noin 160 äänestä kannattaa ihmisoikeuksien polkemista.

Itse en voi ymmärtää miksei homoille ja lesboille voisi suoda oikeutta siviilivihkimiseen ja samoihin oikeuksiin kuin heteropareillekin.

Pystyisiköhän teistä jompikumpi kertomaan, että mitkä ovat ne homojen oikeudet, joita nykyinen avioliittolaki polkee ja joka teitä ottaa erityisesti paahän? Nykyäänhän kun kuitenkin homot voivat mennä naimisiin eli rekisteröidä parisuhteensa ja saavat käytännössä kaikki samat oikeudet kuin normaali heteroparikin avioliiton myötä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En ymmärrä miksi homot ja lesbot haluavat kirkkoon vihittäviksi, jos he eivät ole satukirjan mukaan sinne tervetulleita. Itse annan kirkon olla, mutta vituttaa kun kirkko ei anna minun olla. Pakko maksaa yhteisöveron mukana kirkollekin hiluja.
Vaikea kuvitella, ettei olisi uskovaisia homoseksuaaleja, siis kristinuskoisia tässä tapauksessa. Voidaan tosiaan miettiä, että onko se sitten tätä Jatkoajan vanhan sloganin mukaista "rusinoiden noukkimista pullasta" jos kokee olevansa kristitty, ollen samalla homoseksuaali. Kun joidenkin näkemysten mukaan homous on syntiä.

Toisaalta en tiedä sanoiko Jeesus, että homoseksuaalit eivät olisi niitä jotka saavat sen armon? Käsitin, että tuo armo kattaa aika laajan kirjon erilaisia ihmisiä. Tarkentakoot jos joku paremmin tietää/muistaa. Hyvin monelle kristitylle kai Jeesuksen sanat on se uskon ydin ja VT on enemmänkin kokoelma vanhoja lakeja ja pohjustusta koko uskonnolle. Eihän nuo juutalaisten muinaiset lait nyt nykyisessä yhteiskunnassa ja lainsäädännössä sellaisenaan muutenkaan ihan päde.

Eli en pidä yhtään ihmeellisenä jos jotkut homoseksuaalit haluaa kirkkohäät, jos kokevat uskovansa Jumalaan ja tämän armollisuuteen.

***

Itse kysymykseen, kannatan. Ihan varauksetta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Pystyisiköhän teistä jompikumpi kertomaan, että mitkä ovat ne homojen oikeudet, joita nykyinen avioliittolaki polkee ja joka teitä ottaa erityisesti paahän? Nykyäänhän kun kuitenkin homot voivat mennä naimisiin eli rekisteröidä parisuhteensa ja saavat käytännössä kaikki samat oikeudet kuin normaali heteroparikin avioliiton myötä.
Kun itseäni ei oikeasti kiinnosta, eli en voi siten olla muuta kantaa kuin mikäs siinä, joudun turvautumaan ulkopuolisten selvitykseen asiasta: Avoin kirje sukupuolineutraalin avioliiton vastustajille Eikö ketään edes hävetä

Blogissa selvitetään miksi lakiesityksen vastustus on absurdia.
 

Tuamas

Jäsen
Pystyisiköhän teistä jompikumpi kertomaan, että mitkä ovat ne homojen oikeudet, joita nykyinen avioliittolaki polkee ja joka teitä ottaa erityisesti paahän? Nykyäänhän kun kuitenkin homot voivat mennä naimisiin eli rekisteröidä parisuhteensa ja saavat käytännössä kaikki samat oikeudet kuin normaali heteroparikin avioliiton myötä.

Ihan ensimmäisenä kysyisin, että miksi pitää kahta rinnakkaista systeemiä?

Jo nykyisten avioeroprosenttien perusteella on avioliiton "pyhyys" kärsinyt melko kovaa inflaatiota, jolloin en ymmärrä miksi pitää pelleillä jonkun erottelevan "rekisteröidyn parisuhteen" kanssa.

En näe esim. uskonnollisiin syihin vetoamista relevanttina, koska kirkko saisi näkemykseni mukaan vastaisuudessakin päättää haluaako vihkiä homoja vai nou.

Koska minulla ei ole asian tiimoilta mitään syvempiä intohimoja mihinkään suuntaan, näen että tässä(kin) asiassa rationaalinen ja tehokas ajattelu on järkevin tapa toimia. Omasta mielestäni tässä asiassa rationaalinen ajattelu on sitä että ei lähdetä tieten tahtoen syrjimään ihmisiä ja ei lähdetä turhan päiten ylläpitämään kahta käytännössä rinnakkaista systeemiä.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Tietenkin, vaikka en peppuveijari olekaan. Rakkaus on rakkautta siitäkin huolimatta, että mihin haluaa dikkiä ottaa tai laittaa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Blogissa selvitetään miksi lakiesityksen vastustus on absurdia.

Vaikka nyt itsekin olen sukupuolineutraalin avioliittolain puolella, niin ei sen vastustastamisessa ole oikeasti mitään järjetöntä, järjenvastaista, mahdotonta, mieletöntä. Molemmille mielipiteille löytyy täysin järjelliset perustelut, eikä kummatkaan ole oikeita tai vääriä. Järjettömiä perusteluja tosin voidaan esittää molemmin puolin.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Vaikka nyt itsekin olen sukupuolineutraalin avioliittolain puolella, niin ei sen vastustastamisessa ole oikeasti mitään järjetöntä, järjenvastaista, mahdotonta, mieletöntä. Molemmille mielipiteille löytyy täysin järjelliset perustelut, eikä kummatkaan ole oikeita tai vääriä. Järjettömiä perusteluja tosin voidaan esittää molemmin puolin.

Mä odotan edelleenkin kuulevani edes yhden järjellisen faktoihin pohjautuvan perustelun sille, miksi sukupuolineutraaliavioliitto ei käy. Antaa tulla vain.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mä odotan edelleenkin kuulevani edes yhden järjellisen faktoihin pohjautuvan perustelun sille, miksi sukupuolineutraaliavioliitto ei käy. Antaa tulla vain.

Omalla kohdalla se on adoptio-oikeus, muuten minulla ei ole ongelmaa tämän spn-avioliiton kanssa. Toki kirkko päättää itse vihkiikö se homopareja vai ei.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Omalla kohdalla se on adoptio-oikeus, muuten minulla ei ole ongelmaa tämän spn-avioliiton kanssa. Toki kirkko päättää itse vihkiikö se homopareja vai ei.
Koska orvon on parempi kasvaa yksin kuin kahden rakastavan ihmisen kanssa perheenä?

Logiikka, missä pelaa?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos katsotaan kirkon näkövinkkelistä, niin minun puolestani kirkko saa menetellä fägärien kanssa kuinka haluaa. En kuulu kirkkoon, joten en halua kirkkoa asiassa myöskään neuvoa.

Sitten asia olisi tietysti selkeä jos kirkko luopuisi vihkimisoikeudestaan, siis sen juridisesta osuudesta. Silloin kenelläkään ei pitäisi olla nokan koputtamista mitä kirkko tekee tai on tekemättä. Siis noinhan kirkon kannattaisi tehdä, ja keskittyä sitten antamaan seremonioita jäsenilleen.

Sekin pistää silmään, että monet kovaäänisimmistä mäkättäjistä eivät usein ole edes kirkon jäseniä, mutta vaativat silti puulakilta yhtä sun toista myönnytystä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Asia on kohdallani jokseenkin merkityksetön, koska minut on jo kertaalleen vihitty kirkollisin menoin. Se, mitä muut puuhailevat makuuhuoneissaan, minkälaisilla sitoumuksilla ja kenen kanssa, ei kuulu vähäisimmässäkään määrin minulle, koska se on heidän asiansa. Simple as that.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Sekin pistää silmään, että monet kovaäänisimmistä mäkättäjistä eivät usein ole edes kirkon jäseniä, mutta vaativat silti puulakilta yhtä sun toista myönnytystä.
Minä en ole kirkon jäsen, ja vaa.. ei, en vaadi mutta toivon kirkolta mahdollisimman ahdasmielisiä näkemyksiä mahdollisimman moniin asioihin. Sehän se kirkon homma on, eikä mikään myönnytysten teko.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minä en ole kirkon jäsen, ja vaa.. ei, en vaadi mutta toivon kirkolta mahdollisimman ahdasmielisiä näkemyksiä mahdollisimman moniin asioihin. Sehän se kirkon homma on, eikä mikään myönnytysten teko.
Tuossa kohden muuten vahvat propsit Suomen muslimiyhdyskunnan imaamin Anas Hajjarin suuntaan. Anas ihmetteli ääneen että mikä se sellainen uskonto oikein mukamas on, kun heilutaan suuntaan ja toiseen ja haistellaan tuulia, kuunnellaan vielä kokonaan uskonnottomia ja niin päin pois. Joku roti saatana.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Tuossa kohden muuten vahvat propsit Suomen muslimiyhdyskunnan imaamin Anas Hajjarin suuntaan. Anas ihmetteli ääneen että mikä se sellainen uskonto oikein mukamas on, kun heilutaan suuntaan ja toiseen ja haistellaan tuulia, kuunnellaan vielä kokonaan uskonnottomia ja niin päin pois. Joku roti saatana.

Niin että tuota mihinkäs me sitä uskontoa loppujenloppuksi edes tarvitaan...

Eivaiskaan, älkää ihmeessä ruvetko tällaisia miettimään. Saattaa pää haljeta siinä touhussa.
 

Tuamas

Jäsen
Mutta kun kirkko on täysin irrelevantti asia tässä kysymyksessä.

Se haluaako kirkko antaa homoille/lesboille oikeuden kirkkovihkimiseen on täysin kirkon oma asia, eikä siihen pitäisi muulla yhteiskunnalla olla hirveästi sanottavaa.

Homman kluu on se, että muussa yhteiskunnassa tämä nykyinen systeemi on syrjivä ja se pitää siltä osin saattaa kuntoon. Kirkko tehköön mitä lystää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mutta kun kirkko on täysin irrelevantti asia tässä kysymyksessä.

Se haluaako kirkko antaa homoille/lesboille oikeuden kirkkovihkimiseen on täysin kirkon oma asia, eikä siihen pitäisi muulla yhteiskunnalla olla hirveästi sanottavaa.

Homman kluu on se, että muussa yhteiskunnassa tämä nykyinen systeemi on syrjivä ja se pitää siltä osin saattaa kuntoon. Kirkko tehköön mitä lystää.

Kutakuinkin näin. Kirkolla on täysi oikeus päättää tästä asiasta itse siinä missä muillakin uskonnollisilla yhteisöillä. Ei kukaan mene imaamiltakaan vaatimaan, että miksei tämä vihi mieshomoja moskeijassa sen sijaan, että julistaisi näille kuolemaa.

Sen sijaan yhteiskunnan tasolla asia on eri, parisuhteen rekisteröinnin kieltäminen olisi epätasa-arvoista. Ei mutta hetkinen, meillähän on jo rekisteröity parisuhde olemassa. Missä siis ongelma edes piilee? Sama kai se on, millä nimellä sitä kutsutaan, jos se kerran on rekisteröity parisuhde.

Sen sijaan mitä tulee adoptioihin ja lasten hankkimiseen keinohedelmöityksillä yms, niin sinä päivänä minä hyväksyn esim. mieshomoparin adoptiohankkeen kun minä, yksinäinen heteromies, saan adoptoida itselleni lapsen ja/tai saan valtion tukemana värvättyä "keinokohdun" (ts. jonkun naisen), joka synnyttää siittämäni lapsen ja antaa sen sitten minulle kasvatettavaksi.

Sitä minä en hyväksy enkä tule hyväksymään, että heteromiehenä en saa lasta adoptoitua mutta tulevaisuudessa adoptioisyys onnistuisi, jos heittäytyisin homoksi ja avioituisin homomiehen kanssa. Mikä muka tekisi kahden homomiehen muodostaman kodin sen paremmaksi paikaksi lapsen kasvaa kuin sinkkuheteromiehen muodostaman kodin?

Vaikka esimerkkini oli homomiehistä, niin sama pätee sikäli lesbonaisiin, että en pidä naisia automaattisesti jotenkin pyhinä ja kaikkeen pätevinä kasvattajina vain siksi, että he ovat naisia. Pyhä Äitiys on myytti, koska naiset sortuvat perheväkivaltaan miehiä useammin ja surmaavat lapsiaan siinä missä miehetkin. Lesbopareilla tietysti on ns. luonnolliset mahdollisuudet hankkia lapsia, koska he voivat jonkun miehen aina jallittaa, saada tältä geneettisen materiaalin ja viedä tämän oikeudet omaan lapseensa (jos ei äiti kerro synnytyksessä lapsen isää, niin siinäpä se miehen kannalta sitten onkin).

Antakaa siis minulle mahdollisuus hankkia lapsia sekä adoption kautta että keinosynnyttäjän värväämisen avulla, niin olen valmis muuttamaan kantaani homoparien adoptio-oikeuksien sun muun suhteen. Sitä ennen näkökantani on se, että homous ei pätevöitä paremmaksi vanhemmaksi eikä anna etuoikeutta adoptioon heteromiesten ohitse. Jos tasa-arvoa halutaan, sen on oltava kaksisuuntaista ja koskettava marginaalivähemmistöjen lisäksi myös isompien vähemmistöjen (yksin asuvat heteromiehet) oikeuksia.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Mutta kun kirkko on täysin irrelevantti asia tässä kysymyksessä.

Se haluaako kirkko antaa homoille/lesboille oikeuden kirkkovihkimiseen on täysin kirkon oma asia, eikä siihen pitäisi muulla yhteiskunnalla olla hirveästi sanottavaa.

Avioliittohan on ennenkaikkea yksityisoikeudellinen instituutio. Miksi kirko(i)lla pitäisi edes olla oikeutta vihkiä avioliittoon? Minusta järkevintä olisi että vain viranomaiset hoitaisivat avioliittoon vihkimisiä. Kirkot saisivat hoidella omia rituaalejan kukin parhaaksi katsomallaan tavalla. Toinen vaihtoehto olisi laajentaa vihkimisoikeutta muillekin kuin kirkoille, vaikkapa urheiluseuroille.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös