Kaikkien aikojen kitaristi

  • 14 467
  • 131

Paras Kitaristi.


  • Äänestäjiä
    312

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Mutta missä on Sepi Kumpulainen. Sepin ketjusta vaan poistuneena pongahti tämä sattumalta eteen ja rupesi hymyilyttämään.

Ja ei, ei mulla mitään oikeaa asiaa tähän ketjuun ollut.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jaa, onhan noita, riippuen vähän fiiliksestä. Knopfler tai Gilmour, jos haluaa kuunnella tunnelmallista kitarointia. Jos taas teknisempää soittamista, niin vaikkapa Wehrkamp tai Petrucci. Jos perus brittiheviä, niin Smith/Murray. Steve Morse, EVH, Al DiMeola, Paco DeLucia, Carlos Santana, Albert Järvinen. Näitähän riittää, paha noista on parasta valita.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ihailtavan laaja-alainen otanta: paras kitaristi on joko Hendrix tai sitten se soittaa heviä. Eikö muista musiikkityyleistä löydy yhtään varteenotettavaa haastajaa?

Sanon muu.
 

Feenix

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Phoenix ja San jose
Ihailtavan laaja-alainen otanta: paras kitaristi on joko Hendrix tai sitten se soittaa heviä. Eikö muista musiikkityyleistä löydy yhtään varteenotettavaa haastajaa?

Sanon muu.
No en tietenkään väitä etteikö muissa tyyleissä olisi mahtavia kitaristeja, mutta kun tätä ketjua (Ja olen pahoillani, että tein tämän ketjun, vaikka näitä on ollut varmaan jo montakin) tein niin pistin tuohon kitaristeja joita tuli mieleen ja senkin takia että heviä tykkään kuunnella :)
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Ihailtavan laaja-alainen otanta: paras kitaristi on joko Hendrix tai sitten se soittaa heviä.

Keith Richards, heviä?

Voihan sitä tehdä oman äänestyksen jos tämä ei miellytä. Vaikka sitten laaja-alaisemman ehdokaslistan. Silti tulos tuskin muuttunee. Tunnetuimmat ne äänet saa kuitenkin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Älä suotta ole pahoillasi. Sitäpaitsi onhan ehdolla Gilmour, May, Vaughan...

Paras hevikitaristi on muuten Tony Iommi, ja tämä on fakta.
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Oon kyllä vastannut jo siihen toiseenkin ketjuun, mutta vastataan nyt tähänkin sitten.

Itse arvostan tyyli-/melodiantajua yli kaiken. Niinpä äänestin Claptonia. Muita mitä olisi voinut laittaa: JJ Cale, Robert Fripp, Frank Marino, Chet Atkins, James Burton, Larry Carlton, Allan Holdsworth, Wes Montgomery...yleensäkin vituttaa, kun heitetään ajatus "parhaimmat kitaristit" ja unohdetaan jazz täysin ja heitetään pelkkää heviä. Ja entäpä country? Siellä on aivan järkyttävän taitavia kavereita.

Hevissä Marty Friedman on niitä harvoja, jolla on huipputekniikka ja sydäntä soitossa.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Pahan pistit. Tällä hetkellä soi Creamin White Room, joka ei ainakaan laske ''slowhandin'' osakkeita. Uskomatonta muuten, että listalta puuttuu jo mainittu Jeff Beck. Kummoisia sävellyksiä mies ei ole saanut aikaan (ainakaan verrattuna niihin kahteen muuhun Yardbirsin soolokitaristiin), mutta hallitsee kyllä instrumenttinsä erittäin hyvin. Sittenhän on vielä se yksi jenkki joka näyttää tätäkin äänestystä hallitsevan.

Zeppelin-fanina on kuitenkin pakko vetää vähän kotiinpäin(?) ja sanoa James Patrick Page. Tai myönnytään sen verran, että sanotaan Page vuosilta 1969-1973. Varsinkin keväällä 1973 Page (ja koko bändi) oli instrumentaalisesti sellaisessa vireessä, ettei kukaan eikä mikään pääse edes lähelle. 1975 alkoi sitten kaman käyttö kuulua soitossa eikä valitettavasti Zeppelinin loppuvuodet olleet Jimmylle mitään kovin hohdokasta aikaa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mah~tawaa, Jeff Beck johtaa! Oikeus voittaa.

Vähän aiheesta sivuten, mitäs Awe arvostat Beckissä kitaristina enemmän kuin vaikkapa Jimmy Pagessa, kun valitsit Beckin näköjää tohon? Katsoin vaan, että oot kovana Zeppelin-fanina avannu tuon Led Zeppelin-ketjunkin, että kuulostaako Jeffin soitto sitten paremmalta sun korvaan kuin Jimmyn?
Niin ja yllättävää et Keith Richards nollilla, ilmeisesti ei ole Rollareitten fanit heränneet vielä.
 

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
Mä sanon että Pete Walli. Eli muuta äänestin.

Onhan tuossa listassa kovia nimiä, mutta jostain vaan tulee niitä fiiliksiä.

Ja silloin joskus kun faijan autoa lainattiin, oli kyllä Jeff Beckin levyt kovassa käytössä. Se kun oli sellaista hyvää, menevää menoa. Ja faijalta niitä levyjä löytyi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Vähän aiheesta sivuten, mitäs Awe arvostat Beckissä kitaristina enemmän kuin vaikkapa Jimmy Pagessa, kun valitsit Beckin näköjää tohon? Katsoin vaan, että oot kovana Zeppelin-fanina avannu tuon Led Zeppelin-ketjunkin, että kuulostaako Jeffin soitto sitten paremmalta sun korvaan kuin Jimmyn?

Molemmathan ne kuulostaa huikealta korvaan, ja olen toki avannut ketjut myös muutamasta muusta huikean kitaristin bändistä, eli David Gilmour, EVH, Brian May ja Justin Hawkins*, mainostettakoon, mutta näistä kavereista , Beckistä ja Pagesta isomman mitalin saa se monipuolisempi, vaikutusvaltaisempi ja huippukitaristien parissa vielä arvostetumpi. Niin huikea tuon autonrassailija-Beckin soundi ja status vain on. Mietittiinpä Beckiä myös Pink Floydiin ja Rollareihin ihan jäseneksikin. Tuossa listassakin on monta kitaristia joiden soundiin Beck on vaikuttanut ja myös useampi joiden mielestä Beck on ykkönen. Np. "Led Boots".

*=;)
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jukka Tolonen

Kyse ei ollut kovimmasta puukottajasta vaan kepittäjästä...;)

Pari vuotta sitten näin viimeksi Tolosen livenä akustisen kanssa. Tolonen ON huikeaa settiä sähköllä tai ilman.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Väsyneet kädet kirjoitti:
"Se täyttää välin korvien, siellä soittaa Juha Torvinen."

Ehdottoman samaa mieltä. Eli vaihtoehto muu.
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Vaikka oonkin AC/DC fanittaja henkeen ja vereen, niin äänestin silti Purplen Blackmorea.
Aivan uskomaton äijä!

M. Young on kyllä siinä omalla listalla lähellä. Angus kylläkin soitta kaikki soolot ja heiluu muutenkin siinä esillä ja viihdyttää yleisöä, mutta Mal on se "kova jätkä" siellä taustalla.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Michael Romeo

Äänestäisin. Todella vaikea kyllä valita joku yksi paras. Ei semmoista edes ole. On vain parhaita. Omia suosikkeja kautta aikain ovat edellä mainittu, John Petrucci, Kirk Hammett (kyllä), Jimi Hendrix, SRV, Steve Vai.

Vailla on jotenkin ihan vitun uskomaton tatsi siihen soittamiseen, vaikka tuotanto onkin välillä suht tylsää niin kukaan muu ei pysty vastaavanlaisesti rakastelemaan kitaraansa samaan aikaan hellästi mutta lujaa. Tender Surrender, muuta ei tarvinne sanoa.

Stevie Ray Vaughan kuoli liian aikaisin, juuri oli päässyt eroon huumeongelmistaan ja ura oli hyvällä mallilla. En ole nähnyt koskaan yhtä vahvoja sormia, ihan mieletön bluesjätkä. Ammentanut toki todella paljon soittamisen mallia Hendrixiltä mutta lisännyt aivan omanlaisen saundin. Rude Mood ja Testify live-akustisena, kantsii tsiigata.

Hendrix oli pioneeri, kaikkien kitarasankarien kantaisä. Monia hyviä biisejä ja myös hyvä bändi taustalla. Ihan mieletön perintö jäi kun kuoli. Voodoo Child ehkä parasta koskaan.

Hammett innoitti mua (ja muitakin) nuorempana treenaan kitaransoittoa aina enemmän ja enemmän. Ehkä siksi että biisejä oli helppo lähestyä. Ei maailman nopein kitaristi, eikä monipuolisin, mutta soolot on aina kuulostanut todella hienoille, paljon tunnetta. And Justice For All sekä Black Albumin soolot aivan tajutonta kamaa. The God That Failed hyvänä esimerkkinä.

Petrucci tuli tietenkin Dream Theaterin tuntemisen mukana suosikkeihin. Muutaman uudemman levyn sahaamissoolot vähän puistattaa mut on siellä vitun kovaakin kamaa. Enemmänkin säveltäjänä todella mahtava, toki osaa nopeasti soittamisen ja kaikki kikat. Ei silti ole mikään turha showmies. Homen soolo tuo aina kylmät väreet.

Michael Romeo soittelee paksuilla sormillaan niin uskomattomasti, että saisi kyllä mun äänen. Soolot ovat todella monipuolisia ja teknisesti mahtavia. Ja edelleen ihmettelen miten niin paksuilla sormilla voi soittaa noin smoothisti. Säveltäjänä kanssa ehkä parhaita. Sea of Lies.

Edit: ja kyllähän niitä muitakin. Knopfler omalla tyylillään, Satriani, Malmsteen, Santana, onhan noita. Ja mikä parasta, näistä voidaan kiistellä ikuisuksiin asti.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nuno Bettencourt, lähinnä Extremestä tunnettu. Loistavia riffejä ja kekseliäitä sooloja. Ja kaikki nuo häikäisevällä tarkkuudella ja puhtaudella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tulipas tuossa mieleen yksi sellainen kepittäjä jota kukaan ei ole vielä maininnut, mutta joka ehdottomasti ansaitsee olla mukana kaikilla listoilla jotka koskevat erinomaisia kitaristeja: Brian Setzer
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Näin yleisesti ottaen kummastuttaa se, että hyviksi kitaristeiksi on aina ehdolla lähes pelkästään soolokitaristeja, ja niistäkin yleensä ne nopeimmat ja tyylitajuttomimmat liruttajanyplääjärunkkarit malliin Malmsteen jne. Nämä tyypit kyllä soittavat kitaraa ("kato, mä soitan sooloa, kato miten nopee mä oon, kato mikä tekniikka, kato mitkä vehkeet..."), mutta soittavatko he biisiä?

Minulle hyvä kitaristi on sellainen, joka soittaa sen verran mitä kappale vaatii, ei enempää. Soittaja joka palvelee kappaletta, eikä odota kappaleen palvelevan omaa egonnostatustaan. Tässä mielessä esimerkiksi Tuomari Nurmio on helvetin paljon parempi kitaristi kuin joku Ynkkä tai Vai.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Itse arvostan kovasti omia esikuviani sekä innoittajiani, Slashia ja Helloweenin Michael Weikathia. Insipiroi erittäin paljon omassa soitossa. Siihen, kuka on kaikkien aikojen kitaristi, en välttämättä osaa vastata, enkä edes tiedä millä puulla tälläistä mitataan.

Helkkarin kovia nimiähän tuossa on lista täynnä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näin yleisesti ottaen kummastuttaa se, että hyviksi kitaristeiksi on aina ehdolla lähes pelkästään soolokitaristeja, ja niistäkin yleensä ne nopeimmat ja tyylitajuttomimmat liruttajanyplääjärunkkarit malliin Malmsteen jne. Nämä tyypit kyllä soittavat kitaraa ("kato, mä soitan sooloa, kato miten nopee mä oon, kato mikä tekniikka, kato mitkä vehkeet..."), mutta soittavatko he biisiä?

Minulle hyvä kitaristi on sellainen, joka soittaa sen verran mitä kappale vaatii, ei enempää. Soittaja joka palvelee kappaletta, eikä odota kappaleen palvelevan omaa egonnostatustaan. Tässä mielessä esimerkiksi Tuomari Nurmio on helvetin paljon parempi kitaristi kuin joku Ynkkä tai Vai.

Tuossa on paljon asiaa. Minulle myös on tärkeämpi että se soitto palvelee biisiä, eikä ole vain itsetarkoituksellista masturbaatiota. Siksi yleensä en ole näiden soolotiluttajien suurin fani vaan pidän enemmän siitä että soittajalla on oma tyyli ja oma soundi, ja että se soitto kuljettaa ja palvelee itse biisiä.

Tämän takia mainitsin omaksi suosikikseni Mark Knopflerin. Kaverilla on täysin uniikki soundi, josta tunnistaa ihan välittömästi kuka on kepin varressa. Lisäksi hän pystyy hyvin pienieleisellä tavalla loihtimaan biiseihin hienon tunnelman. Knopflerin soitto palvelee aina biisiä sen sijaan että olisi vaan pelkkää itsensä nostatusta.

Ja kuten aiemmin mainitsin, samasta syystä nostan esim. Malcolm Youngin AC/DC:n tärkeimmäksi osaksi, ohi Anguksen joka yleensä aina nostetaan esiin ko. bändistä. Itselleni tärkein osa AC/DC:n musiikissa on se omalaatuinen soundi ja ne riffit, ja niiden selkäranka on juuri taustalla pysyttelevä Malcolm. Angus on tietyllä tavalla bändin keulakuva mutta bändin selkäranka ja tärkein jäsen on Malcolm.

Ja lopuksi vielä yksi erinomainen kitaristi joka myös ansaitsee ehdottomasti maininnan tässä ketjussa, Mr. Tyylitaju: Esa Pulliainen - Agents.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Siksi yleensä en ole näiden soolotiluttajien suurin fani vaan pidän enemmän siitä että soittajalla on oma tyyli ja oma soundi, ja että se soitto kuljettaa ja palvelee itse biisiä.

Sas muuta.

Mainitsenpa nyt vielä muutaman soittajan joita kuuntelee mielikseen: Tony Iommi (Black Sabbath), Alex Lifeson (Rush), Billy Gibbons (ZZ Top), Jimmy Page, "Buck Dharma" Roeser (Blue Öyster Cult), David Gilmour tietenkin, Martin Barre (Jethro Tull), Neil Young, Pete Townshend, Bernard Butler. Kotimaasta Jukka Orma, Riku Mattila, Otra Romppanen, Halmkrona/Rasio, Jarno Mällinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös