Kahvi

  • 236 368
  • 1 039

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Jos valmistaa espresson, niin se on ihan eri asia kuin hauduttaa/suodattaa kahvinsa espressopaahdetuista pavuista. Pitää osata erottaa paahtoaste valmistusmenetelmästä. Minä jauhan espressopavut pannukahvikarkeuteen. Espressoa varten jauhatus on karkeusasteikon toisesta päästä.

Hyvin totta. Samoin eri kahveille sopii eri karkeusasteet, tähän tietysti vaikuttaa myös keitin ja valmistustapa. Uutta papumerkkiä ostettuaan menee jokunen jauhatus, ennen kuin löytää sen itselleen ja omaan suuhun maistuvimman jauhatuksen. Pääasiassa on mennyt viime aikoina Paskaa ja Ionian Gran Cremaa jauhaessa. Eli espressokahvia täälläkin jauhetaan suodatinkahviksi, toimii.

Nyt menossa pussi Cubanita Gusto Classicoa. Snadisti vaaleampi kuin edellämainitut, mutta ihan toimivaa settiä tämäkin.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tekee mieli avautua omista kahvimieltymyksistäni, vaikka hifistelijät varmasti nauravatkin pellolle. Olen melko tarkka kahvin suhteen, vaikka sen marketista ostankin.

Keitän kahvin tavallisella keittimellä. Ostin pari vuotta sitten Moccamasterin edellisen minkälie keittimen hajottua. Vuoden ajan kokeilin kaikki keinot saada kahvista hyvää, mutta kun ei niin ei, perkele. Vuoden aikana kahvi oli kotona hyvää ehkä n. 3 kertaa. Kiikutin Moccamasterin kellariin, jossa se on vieläkin. Tilalle hain Gigantista 20 euron Electroluxin, ja johan alkoi taas kahvi maistua!

Keskipaahtoiset kahvit ovat mieleeni. Aiemmin kiikutin Ruotsista työmatkoiltani esim. Nordqvistin perus mellanrostia, mutta nykyään suosikkini on - jokseenkin yllättäen - Kulta Katriina tummapaahto. Mielestäni tuo on aavistuksen aromikkaampi, kenties myös tummempi kuin esim. Presidentti tummapaahto. Yllättävän hyvä, kuten sanottua. Joskus tulee ostettua myös jotain ranskalaista paahtoa, mutta loppujen lopuksi nuo keskipaahdot maistuvat parhaiten.

Töissä kahvi tulee otettua automaatista, koska siinä se on edes tasalaatuista verrattuna henkilökunnan keittämään. Niin ja tietysti se on tuoretta. Seissyt kahvi on kamalaa, maksimi-ikä kahville on mielestäni sellainen 15-30 minuuttia. Sen verran voin joustaa, että joskus voi toki ottaa termokseen jotkut retkikahvit, ja kyllä sitä nyt juo.

Tämän vuodatuksen kirjoitin puoli tuntia sitten nauttimani kahvimukillisen aiheuttaman kofeiinipöllyn vaikutuksen alaisena. Kahvi on kivaa ja hyvää.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En parempaakaan ketjua asialle keksinyt niin laitetaan tänne. R-kioski julisti viime vuonna marraskuun viimeisen maanantain "kansalliseksi kahvipäiväksi" ja jatkaa samaa meininkiä tänä vuonna tarjoten huomenna aamukahvit klo 12 asti.

R-kioskin lehdistötiedote aiheesta
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ovat muuten tulleet hinnat alas kahvilta monin paikoin. S-Ryhmän putiikeissa Nordqvistin French Roast ja jotkin muutkin 3,95€, samoin Löfsbergiä saa alle 4€:n hintaan. Voisi kuvitella, että suomalaisia "laatukahvin" valmistajia alkaa kohta ahdistamaan...
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nyt kun noita oluita, viinejä ja muita alkoholeja tilataan ympäri eurooppaa kotiovelle niin löytyykö kahvin ostoon hyviä verkkokauppoja joko kotimaasta tai ulkomailta?

Itse keittelen kahvia kotona lähinnä viikonloppuaamuisin ja siihen käyttöön hommasin käsin veivattavan myllyn sekä AeroPress laitteen. Nyt pitäisi saada vaan hyviä papuja edulliseen hintaan jostain. Kotimaisista kaupoista verkkokauppa.com näyttää olevan selkeä voittaja hinnan puolesta, mutta eihän siellä kovin laajaa valikoimaa ole. Perus K- ja S- kaupoistakin löytyy jotain valikoimaa, mutta itse kaipaisin sellaisia 200-250g pakkauskokoja eri makujen testaamiseen kun menekki tulee olemaan kuitenkin vain 3-6 kupillista kahvia viikossa.

Eli tähän kaivattaisiin nyt parhaita ostopaikkoja sekä vaikka samalla hyviä suosituksia hyvistä kahveista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsellä oli tuossa 3-4v sitten vaihe päällä jolloin metskasin mahdollisimman hyviä espressopapuja lähinnä pk-seudun kahvikaupoista, kilohinnat oli ihan taivaissa, helposti 30-40€/kg. Toki tämä kilon setti riittää mulla noin pariksi kuukaudeksi joten en pitänyt hintaa ylitsepääsemättömänä. Vuoden 2013-2014 aikana tämä kahvibuumi alkoi näkymään perus k-marketeissakin, ainakin meidän lähikaupassa on metritolkulla hyllyissä jos jonkinlaista italialaista papuja jne, tämä laajempi valikoima ruokakaupoissa on tuonut kilpailua ja laskenut kilohintoja ehkä sinne 20-30€/kg tietämille.

Mutta sitten tullaan siihen että ne Lidlin espressopavut mitä saa 10€/kg(Lavazzaa, Bellarom arabicaa) on perus espressoksi ihan ok ja varsinkin jos käyttää maitoa niin en itse lähtisi enempää nykyään maksamaan.

Itse jauhan zassenhausin manuaalimyllyllä ja tiputtelen classic gaggialla.

Kaipasit suosituksia. Paranasta tykkäsin kovasti ja maksoin muistaakseni noin 30€/kg jossain stadin kahvikaupassa. Verkkokaupasta saa Paranaa hiukan havlemmalla
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/5687/drvrs/Parana-Espresso-Italiano-kahvipapu-1000-g

Täältä espresso coffee shopista itse olen tilaillut laitteen ja papujakin. Moka on maukasta espressoa:
https://www.espressocoffeeshop.com/index.php?route=product/product&path=213_214_219&product_id=675

_
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Stadissa vaikuttaa ainakin Crema, jolla on verkkokauppakin. Näyttää olevan aika kattava valikoima kaikenlaista. Mulle kyllä riittää markettien valikoima, kun espresso-paahtoa (mulle mieluisin paahtoaste) löytyy pienistäkin kaupoista ihan riittävästi. Juuri viikko sitten korkkasin niinkin yllättävän tuotteen kuin Pirkka-espresson, joka taisi olla juuri varttikilon pussissa. Ostin kokeeksi, kun hinta ei päätä huimannut. Hinta/laatu on oikein hyvä, joten tulen ostamaan tuota jatkossakin. Edellinen kokeilu oli S-marketista löytynyt random-italialainen, tai ainakin nimen perusteella sinne viittaava "sininen pussi". Sekin oli hyvää ja kohtuullisen edullista. Onhan Roberts Coffeen Cafe Brutal tai Espresso Habanero ihan pirun hyviä, mutta hintakin on aika suolainen arkikahviksi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-espressopapu-250g-utz/

Tästä ilmeisesti kyse. Täytyy pistää muistiin ja varsinkin jos hinta on kohtuullinen. En ole ollenkaan yllättynyt että kahvibuumin seurauksena saamme nyt jo kelpo papuja pirkka-tuoteperheestä, tässä se buumin hyvä puoli että isotkin toimijat haluavat osansa ja sinisilmäisenä uskon että näkevät edes vähän vaivaa siihen että tuo espresso kilpailee laadullisesti vähintään Lidlin 10€/kg papujen kanssa.

_
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Stadissa vaikuttaa ainakin Crema, jolla on verkkokauppakin. Näyttää olevan aika kattava valikoima kaikenlaista.

Creman verkkokauppaa katselin ja vertailin verkkokauppa.comin hintoihin. Tulin siihen tulokseen että taitaa olla hiukan ylihintainen kauppa minun makuuni.

Itsehän en tee varsinaista espressoa eikä suunnitelmana ole edes missään vaiheessa panostaa mihinkään espressolaitteeseen. Tällä hetkellä kahvinteko hoituu itselleni tuolla AeroPressillä ja isommat satsit vieraille tehdään moccamasterilla ihan marketin valmiiksi jauhetuista. Yleensä moccamasteriin menee jotain Löfsbergin tai Nodqvistin kahvia.

Aeropressillä tykkään kyllä tehdä aika tiivistä tavaraa eli aikalailla espressokokoja. Tuo on vielä niin tuore laitteisto että menee vielä varmaan muutama viikonloppu että saan itselleni sopivan jauhatuksen, kahvimäärän ja uuttamisajan optimoitua. Nyt olen harjoitteluun käyttänyt http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...Barista-Blend-India-Monsoon-Malabar-Bibi-Plan papuja joista näyttää tulevan aina hyvää kahvia valmistustavasta riippumatta. Seuraavana pitää testailla jotain halvempaa tavaraa kun tuo 40€ kilohinta ei oikein miellytä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itsehän en tee varsinaista espressoa eikä suunnitelmana ole edes missään vaiheessa panostaa mihinkään espressolaitteeseen. Tällä hetkellä kahvinteko hoituu itselleni tuolla AeroPressillä ja isommat satsit vieraille tehdään moccamasterilla ihan marketin valmiiksi jauhetuista. Yleensä moccamasteriin menee jotain Löfsbergin tai Nodqvistin kahvia.
Minä teen espressopavuista ihan "pannukahvia" hauduttamalla pressopannussa. Paahtoaste on vain hiukan mörkimpi kuin Juhlamokassa. Jauhapa espressopapuja suodatinkarkeuteen ja huljauta Moccamasterillasi kunnon sumpit.

Ja Jupe, juuri tuo tuote. Sopii ainakin minun vaativaan makuuni, hintaan suhteutettuna.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minä teen espressopavuista ihan "pannukahvia" hauduttamalla pressopannussa. Paahtoaste on vain hiukan mörkimpi kuin Juhlamokassa. Jauhapa espressopapuja suodatinkarkeuteen ja huljauta Moccamasterillasi kunnon sumpit.

Miksi en saa tehdä kunnon sumppejani AeroPressillä? Pressopannukin löytyy, mutta se on jäänyt jo joskus aikoinaan vähälle käytölle. Toki tuota espressopapua voi käyttää ihan mihin laitteeseen tahansa kun itse jauhamalla jauhekarkeuden voi määrittää itse.

Moccamasterilla tulee keitettyä kahvia silloin kun juojia on useampi (6-10 kuppia). Ei tuolla käsimyllyllä ei viitsi noin suurta määrää jauhaa. Lisäksi Moccamasteria käytetään usein tilanteissa joissa kahvia keitetään vieraille ja yleensä vierailta tulee valitusta ja noista ruotsalaisten tummemmista kahveista. Liian vahvaa tai tummaa on kuulemma usein meidän kahvit. Kuvittelisin että osalla vieraista jäisi espressopavuista tehty kahvi juomatta.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Jyväskyläläisen Paahtimo Papun (http://www.paahtimopapu.fi) kahveja on tullut välillä ostettua kotiin. Tuolta saa tilattua kahvit papuina tai jauhettuina 250g pakkauksissa myös verkkokaupan kautta, jos ei satu tehtaanmyymälään asti eksymään. Kovin laajaa valikoimaa tuolla ei ole, mutta silloin tällöin tulee Löfbergin sijaan haettua tuolta kolumbialaista.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksi en saa tehdä kunnon sumppejani AeroPressillä? Pressopannukin löytyy, mutta se on jäänyt jo joskus aikoinaan vähälle käytölle. Toki tuota espressopapua voi käyttää ihan mihin laitteeseen tahansa kun itse jauhamalla jauhekarkeuden voi määrittää itse.

Moccamasterilla tulee keitettyä kahvia silloin kun juojia on useampi (6-10 kuppia). Ei tuolla käsimyllyllä ei viitsi noin suurta määrää jauhaa. Lisäksi Moccamasteria käytetään usein tilanteissa joissa kahvia keitetään vieraille ja yleensä vierailta tulee valitusta ja noista ruotsalaisten tummemmista kahveista. Liian vahvaa tai tummaa on kuulemma usein meidän kahvit. Kuvittelisin että osalla vieraista jäisi espressopavuista tehty kahvi juomatta.
Saa tietysti tehdä millä lystää. Mutta espressopapujen käyttö ei rajoita keittäjää jumittamaan yhteen valmistustapaan, sitä halusin korostaa. Välillä tekee mieli ihan tavallista kupposta/kunnon saavillista. Kokeilemalla löytää uusia ulottuvuuksia. Itse asiassa vaihdankin suositukseni tuohon pressopannuun Moccamasterin sijaan, kun sinulta sellainenkin löytyy, koska sillä tulee parempaa kahvia. Mulla ei sähköistä keitintä enää edes ole.

Jos vieraat valittavat, valehtele heidän juovan juhlamokkaa, joka on oikein Moccamasterilla keitetty. Loppuu se valitus.

Tosin, vaikka kokeilunhaluinen olenkin, en välttämättä haluaisi kokeilla espresson tekemistä vaaleapaahtoisesta peruspavusta.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos vieraat valittavat, valehtele heidän juovan juhlamokkaa, joka on oikein Moccamasterilla keitetty. Loppuu se valitus.

Lähinnähän se on tuo vanhempi väki joka valittaa ja niille ei auta valehdella. Kun on Juhla Mokkaa juotu 60 vuotta niin Presidenttikin maistuu oudolle. Nuoremmalle polvelle tuntuu uppoavan paremmankin makuinen kahvi.

Muistaakseni Pressopaanussa itselleni vaikeuksia tuotti oikea veden määrä jolloin kahvista tuli helposti liian laimeaa. Tuossa omassa pannussani kun ei ainakaan ole minkäänlaista mitta-asteikkoa niin aikanaan tuli laitettua vettä vähän sinne päin jolloin kahvikin oli usein vähän sinne päin. Moccamasterista sekä AeroPressistä mitta-asteikko löytyy niin ei tarvitse silmämääräisesti arvioida.

Pitää varmaan ottaa taas tuo pressopannukin valikoimaan mukaan ja testata kuinka tuo pelaa papukahvin kanssa. Aikoinaanhan tuolla tuli keitettyä noita samoja Löfsbergejä ja Nordqvisteja joita nykyään keitän Moccamasterilla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Muistaakseni Pressopaanussa itselleni vaikeuksia tuotti oikea veden määrä jolloin kahvista tuli helposti liian laimeaa. Tuossa omassa pannussani kun ei ainakaan ole minkäänlaista mitta-asteikkoa niin aikanaan tuli laitettua vettä vähän sinne päin jolloin kahvikin oli usein vähän sinne päin. Moccamasterista sekä AeroPressistä mitta-asteikko löytyy niin ei tarvitse silmämääräisesti arvioida.

Pitää varmaan ottaa taas tuo pressopannukin valikoimaan mukaan ja testata kuinka tuo pelaa papukahvin kanssa. Aikoinaanhan tuolla tuli keitettyä noita samoja Löfsbergejä ja Nordqvisteja joita nykyään keitän Moccamasterilla.
Pressopannu ja itse jauhetut pavut ovat aivan lyömätön yhdistelmä. Mulla on myllyn mukana tullut mittalusikka, millä mittaan kolme mitallista papuja kahta mukillista kohti. Vettä laitan n. puoleen väliin kannua, mistä siis tulee kaksi isoa mukia täyteen. Veden määrän arviointia helpottaa kannun kyljessä olevat ohjetekstit, joista katson aina sen yhden tietyn tekstirivin. Jos on vieraita ja keitän koko kannullisen, laitan viisi mitallista papuja myllyyn. Tuo mitta näyttää silmämääräisesti isommalta kuin normaali kahvimitta, joten olen ihan kokeilemalla todennut papujen oikean määrän. En siis mittaa jauhoja, vaan jauhamattomat pavut. Aika paljon tuohon kahvin vahvuuteen vaikuttaa itse pavut, joten esim. Pauligin tummaa paahtoa (en oikeasti tiedä, saako tuota kaupasta, kun saan sitä välillä lahjoituksena) pitää laittaa kukkuralliset, kun taas melkein mitä tahansa espressopapua riittää suurinpiirtein tasapäiset mitalliset. Ekan erehdyksen jälkeen tuonkin yleensä oppii per merkki.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aloitan kokonaan toisen kahvikeskustelun. Sanokaapa missä olette saaneet nykypäivänä hyvää suodatinkahvia? Ja mistä ylihinnoiteltua litkua?(espressosuosituksetkin otetaan vastaan) Korostetaan hintalaatua ja itseä kiinnostaa pk-seutu mutta vapaasti saa kehua vaikkapa Utsjoen Essoa.

Aloitan negatiivisita kokemuksista, mikään ei vituta niin paljoa kuin että maksat noin 3 euroa suodatinkahvista missä näkyy kupin pohja kahvin läpi. Toinen punainen vaate mikä saa sapen kiehumaan on sama raha jostain isossa vajaassa termarissa tunteja levännyt sumppi, tälläisen kahvin tarjoajat suorastaan vittuilevat asiakkailleen.

Surkein kokemus Korkeasaari. Muuten paikkana meidän familyn suosiossa mutta nykyään aina omaat eväät termareineen reppuun, samoin Linnanmäki, ylihinnoiteltua litkua, voisin maksaa sen 3,5€ pari kertaa kesässä jos saisin edes hyvää vahvaa mustaa kahvia. Molemmista paikoista tulee suorastaan edullisia päiväretkikohteita kun näkee vaivan tehdä eväät mukaan. Erityismaininta vielä Haltialan Wanhalle Pehtoorille joka antaa ymmärtää olevansa oikea kahvila, no eipä ole, järkyttävää litkua. Näin se vaan on että ainakin mun silmissä kahvin laadulla tai purujen pihtaamisella saa vihat niskaansa.

Positiivisia kokemuksia nyt ainakin viimeisen parin viikon sisältä Cafe Picnic, Stoccan Deli, Fazun kahvilat. Stoccan Deli hintalaadultaan paras, kahdella eurolla saa hyvän mustaa ja maukasta. Kesältä muistan lämmöllä Haukilahden rannan Cafe Mellsteniä missä saa kohtuuhintaan hyvät tupla espressot ja vaikkapa avecit viereen. Muistaakseni suodatikahvikin on Mellstenillä maininnan arvoista mutta paikka ansaitsee erityismaininnat edullisesta ja maukkaasta tuplaespressosta, eli ei ole 2x1 hinta vaan muistaakseni tasaraha 3€ mikä on härmässä suorastaan edullinen.

Mainitaan nyt vielä sekin että Nordenskiöldinkadun halillakin on ihan ok kahvi, ei huono ja itse asiassa hinta paremmin kohdillaan ulkomaailmaan verrattuna kuin mikään muu tuote.

_
 

sami1975

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Posti kiikutti meikäläiselle wilfan kahvimyllyn ja sormi meni heti suuhun. Ongelma tuli jauhatusajasta. Kuinka monta sekuntia riittää yhdelle isolle kahvikupille? Papuna on käytössä Reko ja keittimenä perus kahvinkeitin kunnes aeropress saapuu. Kiitos jo etukäteen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Posti kiikutti meikäläiselle wilfan kahvimyllyn ja sormi meni heti suuhun. Ongelma tuli jauhatusajasta. Kuinka monta sekuntia riittää yhdelle isolle kahvikupille? Papuna on käytössä Reko ja keittimenä perus kahvinkeitin kunnes aeropress saapuu. Kiitos jo etukäteen.
Mittaa ne pavut (arvaa eka yritys) ja jauha kaikki. Jos menee pieleen, tee korjausliike tarpeelliseen suuntaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onko mitään pirkkaniksiä millä saisi pavut jauhettua ilman myllyä? Tuli tehtyä heräteostos ja ostin papuja valmiiksi jauhetun sijasta. Vai pitääkö vain tyytyä siihen että siitä ei nyt pääse nauttimaan.
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Otin kokeeksi Lidlistä Bellarom espressopapuja ja erittäin positiivinen yllätys. Hinta oli muistaakseni 10e/kg ja maku varsin miellyttävä. Oma suosikkikahvi on Dallmayr espresso d'oro ja tämä lidlin versio on aika lähellä sitä. Myös paketissa on "hieman" kopioitu.

Google-kuvahaun tulos kohteessa http://static.barcoo.com/getraenke/kaffee/bellarom-espresso-arabica-20387907-1-high.jpg

Amazon.com : 2 Pack Dallmayr Espresso D'oro Whole Beans Coffee 17.6oz/500g : Roasted Coffee Beans : Grocery & Gourmet Food
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei teillä huhmaretta ole? Jos ei, niin syvään muoviastiaan vaan ja (pestyllä) vasaralla tai lihanuijalla vaan murskaamaan!
Joku antiikkinen huhmare näyttäisi olevan tuolla hyllyssä. Voisi tuota muoviastiassa murskaustakin kokeilla.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kahvinjuonti on viime vuosien aikana osaltani vähentynyt pikku hiljaa. Joskus kiehautin päivittäin kotona useammatkin sumpit, kun nykyään en edes joka päivä juo kahvia kotona. Vielä kun kahden hengen taloudessamme mä olen ainut kahvinjuoja, niin päätin jokin aika sitten panostaa tällaiseen kapselikeittimeen. Tai en ole varma onko se nyt juuri tuollainen, mutta vastaava vehje kumminkin.

Kyllähän tuolla hyvää kahvia saa aikaiseksi, ei siinä mitään. Jonkin aikaa se otti, että kapseleista valikoituivat ne omat suosikit, mutta aika äkkiä se kuitenkin tapahtui. Suosikkini on Grande -niminen musta kahvi, johon sitten lirautan tilkan kermaa joukkoon. Aluksi ostin maitokahvia valmiina cafe au lait-muodossa, mutta se ei jostain syystä oikein uponnut, kun taas tuo Grande kermalla on oikeinkin hyvää. Paahtoasteikko noissa taitaa olla 1-10 ja Grande sijoittuu taulukossa puolivälin paikkeille.

Vaikka toi kapselikahvi normikahviin verrattuna tyyriimpää onkin, niin eipähän mene koskaan niitä pannunpohjia hukkaan. Ja kun kahvinjuontia olen tosiaan vähentänyt, niin miksenpä panostaisi hyvään kahviin niinä kertoina kun sitä kotona juon. Toki kaikkien mielestä tuo ei missäään nimessä ole hyvää kahvia, mutta ne ovat mielipideasioita.

Toisinaan olen ostanut jotain Latte macchiatoa, Chocochinoa, Choco Caramelia tai vastaavaa. Vaikka nuo sinänsä ihan hyvän makuisia ovatkin, niin saavat jäädä satunnaisiksi ostoksiksi. Hinnan kun voidaan katsoa tuplaantuvan, jos kupillisen valmistamiseen tarvitaankin kahta erillistä kapselia (esim. maitovaahto ja espresso). Niin ja muutenkin ihan normikahvi on yleensä se maistuvin vaihtoehto, jos kahvia mieleni tekee.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Otin kokeeksi Lidlistä Bellarom espressopapuja ja erittäin positiivinen yllätys. Hinta oli muistaakseni 10e/kg ja maku varsin miellyttävä. Oma suosikkikahvi on Dallmayr espresso d'oro ja tämä lidlin versio on aika lähellä sitä. Myös paketissa on "hieman" kopioitu.

Google-kuvahaun tulos kohteessa http://static.barcoo.com/getraenke/kaffee/bellarom-espresso-arabica-20387907-1-high.jpg

Amazon.com : 2 Pack Dallmayr Espresso D'oro Whole Beans Coffee 17.6oz/500g : Roasted Coffee Beans : Grocery & Gourmet Food

Lidlin espresso on ihan kelpo kamaa varsinkin maitopohjaisiin juomiin. Ensi maanataina Lidlin superpäivillä saa Lavazzan espresso-paahtoa 9.90€/kg, se on astetta parempaa, kantsii käydä noukkimassa se pussi kaksi sitä mukaan. Hinta laatu kohdallaan.

Edelleen muut marketit myy espressopaahtoja jopa 25-35€/kg , puhumattakaan kahvikauppojen ryöstöhinnoista.

Ymmärrän hifistelyn jos haluaa maistella vähän erilaisia silloin tällöin, mutta kyllä suomalaisen pitää saada se perus espressopapu sillä noin 10€/kg, kiitos Lidl!

_
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen siirtynyt melkeinpä täysin tummiin paahtoihin (asteikot 4 ja 5), joskin toisinaan jauhan joukkoon pienen tilkan Mokkamestareiden makukahveja, jotka kaikki ovat sitä vaaleaa paahtoa. Itselleni tuo vaalea paahto ei suurissa määrissä oikein sovi, ei vatsalle eikä makuaistillekaan. Tuo Lidlin espresso on ihan hyvä arkikahvi, joskin vähän kitkerä makuuni. Itse otan sitä mukaani töihin, maustettuna makukahvilla ja jollain kalliimmalla tummalla. Asiansa ajaa kun pressopannulla väkertää kupillisen. Viikonloppuisin panostan sitten laadukkaampaan kahviin.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Vanha Moccamasteri joutaa eläkkeelle ja kotiin pitäisi ostaa uusi keitin. Onkos palstaveljillä suosituksia tai kokemuksia hyvistä keittimistä? Jonkun makutestin voitti tuo Wilfan keitin, mutta ei ole saanut hääviä palautetta kestävyydestä. Moccamasteriin olen kyllä ollut tyytyväinen 10 vuotta. Uudessa keittimessä pitäisi olla lasikannu, automaattinen tippalukko ja irroitettava vesisäiliö olisi plussaa. Onko siis kilpailijoilla hyviä vaihtoehtoja vain onko vaan haettava uusi Moccamasteri?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös