Kahvi

  • 235 524
  • 1 039

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vastapuolen leiriä edustava Arnold vähän aihetta sivuavan ketjun jo jokin aika sitten avasi, mutta toisin kuin siinä, tässä ketjussa kunnioitamme ja rakastamme kahvia.

Suurin osa meistä juo kahvia. Miten sinä? Vahvaa mustana rikotusta kupista, joka 70-luvulla löytyi ensimmäisen oman kämppäsi kaapista? Kanelilla maustettuna, maitovaahdon kera? Sokeria, ei sokeria? Juotko heti kun on tippunut vai odotatko hieman aikaa, antaen kahville sen ansaitseman ajan tasoittua ja veden tervehtiä puruja?

Jokaiseen kaupunkiin mihin olen matkustanut olen aina ensimmäisenä käynyt arvioimassa kahvilat. Ja hävettää myöntää, että yhä paras on Oxford Streetin sivusta (ei ihan varrelta) löytyvä Starbucks , jossa aina tuloksena oli yllätys - myyjä kun ei jutellut mitään tunnistettavaa kieltä.

Entä millaista laitteistoa kotoanne löytyy? Itse kaipaisin vinkkiä uuden kahvimasiinan hankintaan. Millaista laitetta suosittelette? Itse juon kahvini maidon kera - joskus myös sokeria sekaan laittaen.
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
jos kotona vääntää niin Brazil cafe ja sokerin kera toki... eilen porsastelin täysillä ja ostin kahvkermaa pitkästä aikaa, mutta yleensä tuo tippuu maidon avulla erittäin hyvin...
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Jonkin sortin kahviaddiktina minulle kelpaa Juhla Soppa, K. Katriina ja Presidentti. Ehdoton ei Moska Rikalle ja muille tämän sortin kahveille. Juon aivan liikaa kahvia. Itse juon kahvin joko mustana tai sokerin ja maidon (harvoin kerman kanssa) kanssa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kahvilla sinänsä ei ole niin väliä, aivan halvimmat vähän tökkivät. Ilman maitoa ei kahvi kuitenkaan uppoa. Parasta blandista on itselleni "punainen" maito eli täysmaito. Kevytmaito menettelee, kerma tekee mielestäni useimmat kahvit jotenkin kitkeriksi, eivät toki estä kahvin juontia.

Minulla oli tilaisuus jokin aika sitten kokeilla kotioloissa espressokeitintä. Täytyy sanoa, että ennakkoluuloista huolimatta "latte" iskikin suoraan meikäläisen makuhermoon. On niin tuhtia tavaraa, että kahvinjuonnin kokonaistarve väheni kahteen lasilliseen päivässä. Jostain syystä baarien ja kahviloiden vastaavat eivät maistu niin hyviltä kuin kotitekoinen espresso maidon kera.

Robert´s Coffeessa ainakin tavallinen kahvi on oikein maistuvaa, pitänee joskus kokeilla heidän espressoaankin.
 
Viimeksi muokattu:

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Kahvia menee 6-7 kuppia päivässä ja maidolla sekä sokerilla höystettynä. Tosin krapulassa EHDOTTOMASTI MUSTANA..
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juon kahvini kahvattomasta, kolhiintuneesta harmaasta mukista jonka ostin kun vanhempien helmoista pois muutin joskus vuonna -86. Sittemmin olen saanut jostain lahjaksi myös nimikkomukin, mutta ei se sumppi siitä nautittuna ollenkaan yhtä hyvältä maistu kun vanhasta tutusta kolhuja keränneestä mukista.

Aikoinaan kun join vahvaa mustaa kahvia litroittain päivän aikana, rupesi vatsa temppuilemaan. Hetken aikaa join kahvini maidon kanssa, mutta siirryin takaisin mustaan, nykyään juon vaan sitä hiukan vähemmän enkä enää keitä siitä niin vahvaa. Toistaiseksi ainakin vielä vatsa on tykännyt.

Niinhän sitä muuten vanha kansa sanoo että kahvi on vasta silloin riittävän vahvaa kun lusikka pysyy pystyssä...

Kahvia juodessani käytän vanhaa juoruämmien konstia, eli otan yhden sokerinpalan suuhuni ja alan hörppiä. Kahvin joukkoon en koskaan sokeria laita, enkä mukilliseen sitä tuhlaa kuin sen yhden palasen. En halua hyvää makua pilata liiallisella makeudella, aika usein jätän sen yhdenkin sokerinpalasen pois ja juon ilman.

Raumalaisen jääkiekkojoukkueen kannattajana pitäisi varmaan suosia jotain Juhla-Mokkaa, mutta parasta kahvia on kylläkin Kulta-Katriina.

Kahvinkeittimistä paras on ilmanmuuta perinteinen 12 kupin Moccamaster. Meillä ei ole milloinkaan ollut muita keittimiä, Moccamaster on melko kallis mutta kestää kyllä kovaakin käyttöä vuosikausia ja on hintansa arvoinen.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Kotopuolessa tehdään joko Stockan Mokkaa tai Brazilia. Tänäaamuna tuli kiskaistua reilu puolen litran leili hetken aikaa tippumisen jälkeen tasoittunutta ensinmainittua maidon ja sokerin kera ja sen jälkeen pakki heittikin hilirimpsis. Nyt on sellainen olo, että en juo enää ikinä kahvia. Niin ja join tuon myrkkyni sellaisesta Pentikin tehtaanmyymälästä/kahvikuppimuseosta ostetusta isosta Pentik-leilistä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Piti mennä keittämään sumpit, mutta kerronkin ensin, miten sen teen.

Ostin pari vuotta sitten pressopannun a.k.a bistropannun. Siis sellaisen suoran lasikannun, missä kuuma vesi kaadetaan porojen päälle, sekoitetaan ja annetaan lillua neljä minuuttia. Lopuksi porot siivilöidään pohjalle sillä mäntä/siivilä-systeemillä. Tilkka maitoa, ei sokeria. Kerran kun on sokerittomaan kahviin tottunut, ei ole enää paluuta.

Heitin vanhan keittimen samantien kaappiin pölyttymään tarpeettomana. Pressopannu hakkaa perinteisen keittimen 100-0. Vaatii tosin kaverikseen termarin, jos aikoo juoda enemmän kuin yhden kupillisen.

Kahvilaatujen kanssa on ollut vielä hiukan hakemista. Gevalialla on erikseen bistrojauhatus, tavallinen pannukahvikin käy. Kokeilin erikoisliikkeen tuottamaa ranskalaispaahtoakin, mutta ensimmäinen satsi ei vakuuttanut. Vatsalle se tosin olisi parempaa. Pitänee kokeilla tuostakin vielä eri merkkejä. Suodatinjauhatus tukkii siivilän, sitä ei suositella.

Kahviloissa tulee otettua yleensä cappuccinoa tai lattea, espressokin on herkkua.

Ruutiveijari: Tampereella on Mokkamestarit, suosittelen lämpimästi, etenkin cappuccinoa.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Itse olen enemmän teenjuojia, mutta kahviakin tulee jonkin verran ryystettyä. Brazil, Presidentti tai Juhla Mokka ovat ne ns. normaalit kahvit joita meikäläinen juo. Sekaan laitan pienen tilkan maitoa, ei sokeria. Aiemmin pistin sitäkin, mutta nyt olen siitä luopunut.

Kotona on myös espressokeitin, ja sitä tulee aika usein käytettyä. Kahviloissa, jos ei ole haudutettua teetä saatavilla valitsen fiiliksen mukaan latten tai cappuchinon.
 

Malone#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Wolverhampton Wolves
Töissä tulee juotua niinkin ala-arvoista kahvia kuin Hyvä ostos -kahvia. pahempaa kahvia saakin sitten etsiä...

Kotona korjataan makuhermot sitten Juhla Mokalla. Oikeastaan mikä tahansa "hyvistä" kahvimerkeistä uppoaa, mutta jyrkkä EI halpiskaffeille!

Ai niin, mieluiten maidon kanssa ilman sokeria.
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ikävänkantaja, Jerry100, Hereworth
Kahvia tulee juotua noin pannullinen päivässä. Sekaan ei laiteta mitään. Ne on muut aineet joita lantraillaan.
Kahvista parasta on Juhla Mokka.
Moccamaster on hyvä ja kestävä kahvinkeitin suurkuluttajalle. Vähän hintava, mutta hakkaa kaikki halpisversiot 100-0.
Kahvi maistuu parhaimmalta kuksasta juotuna.
Vihonviimeistä on nauttia kahvi pahvi-/muovimukista.
 
Viimeksi muokattu:

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Töissä menee 3-5 kuppia ja kotona vielä vähintään yksi. Liikaahaan se ilman muuta on. Verenpaine nousee niin, että kohisee.
Ja kukas sokerinvalmistaja se sellainen on, joka ei itse käytä ;) eli 2 palaa sokeria/kuppi.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Ruutiveijari
Jokaiseen kaupunkiin mihin olen matkustanut olen aina ensimmäisenä käynyt arvioimassa kahvilat. Ja hävettää myöntää, että yhä paras on Oxford Streetin sivusta (ei ihan varrelta) löytyvä Starbucks , jossa aina tuloksena oli yllätys - myyjä kun ei jutellut mitään tunnistettavaa kieltä.

Ulkomaan kaupunkien oudoista ihmisistä ja kulttuureista pääseekin parhaiten perille, kun malttaa istahtaa kahviloihin ja tutustua ympäristöön nimenomaan paikallisen kahvin avulla. Moskovassa minulle myytiin jokin vuosi sitten kahvina jotain ruskeahkoa mönjää, jonka maku ei parantunut, vaikka kuppiin lisäili hiljalleen toista desilitraa sokeria (jota en yleensä kahvissa käytä).

Toisella puolen maailmaa, Los Angelesissa hotellin baarin amerikkalaisittain viehättävä neitonen kysyi minulta pyytäessäni häneltä seitsemättä kahvia tunnin sisään, mistä minä olen kotoisin, ja kuultuaan vastauksen ilmoitti, että suomalaiset ovat sitten kovia juomaan kahvia. En kehdannut sanoa, että niin olisimme, jos sitä jostain saisimme - amerikkalaishotellin kahvi kun taisi olla kalifornialaiseen terveyshysteriaan sopivasti paitsi kofeiinitonta, niin myös lähes kaikin puolin hajutonta ja mautonta.
 

Offsides

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Montreal, AC Milan
Itse olen kahvin saralla vasta myöhäisherännyt. Melkein 20 vuotta elämästä meni ennenkuin totuin makuun. Vieläkään en ole mitenkään riippuvainen, vaan joku pari-kolme kuppia viikossa riittää vallan mainiosti.

Keväällä tehty Italian reissu vaikutti erikoiskahvien kulutuksen nousuun. Sieltähän ei tätä suomessa juotavaa kahvia saa ilmeisesti lainkaan. Tai ainaki kahvin tilatessa kupin pohjalla oli aina muutama tippa vahvaa myrkkyä. Kun opimme että tämä sama toistuu joka paikassa, siirryimme capuccinoon, joka olikin aivan taivaallista! Nykyään tekis melkein vielä panostaa keittimeen, jolla saisi kyseistä herkkua aikaan. Onko kellään tietoa paljonko sellainen laitteisto maksaisi? Riittääkö pelkkä espresso keitin ja onko niissä normaalisti sitä maidon vaahdotinta?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse teen maitovaahdon pienellä manuaalisella mäntämasiinalla. Minuutissa tulee todella kiinteää massaa, jota maustan usein sopivasta sokerille ja/tai kaakaojauheella. Tilanteesta riippuen vaahtoa ilmestyy tavallisen keitinkahvinkin päälle - useimmiten tosin kunnioitan kahvinjumalaa ja teen kahvinkin pressopannulla.

Espressokeitin kiehtoo minuakin. Lähinnä sen vuoksi, että vatsa alkaa suomalaisittain olemaan varsin kipeä kahvinjuonnista. Tiukka espressoshotti aamuisin voisi olla parempi kuin 2 dl vahvaa kahvia.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Päivittäin tulee siemailtua kahvia aivan liian monta mukillista. Tilkka maitoa kuitenkin kruunaa kupposen. Merkillä ei sinänsä ole väliä. Retkeillessä vaihdetaan tietenkin kunnon "porokahviin", joka tietenkin kiehautetaan kolmesti.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Päivistä riippuen kahvia tulee vedettyä noin 5. kupista pannulliseen. Olen siis todellinen addikti. Merkillä ei niin väliä ole. Juon kahvini maidolla ilman sokeria, ja maitoakin tulee vain pieni tilkka. Tuskin osaisin elää ilman kahvia.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kahvia tulee juotua vaihtelevia määriä, mutta kuitenkin aina useita kuppeja päivässä. Kotona keitetään ainoastaan tummapaahtoista Presidenttiä, ei niitä muita litkuja viitsi harkita. Tilkka maitoa lisukkeeksi ja pala sokeria tai Hermesetas kyytipojaksi. Mukiksi kelpaa melkein mikä vaan astia, mutta mieluiten juon IFK-mukista, IFK:n -98 mestaruusmukista, Shaolin-mukista tai Che Guevara-mukista. Meillä on muuten törkeä määrä erilaisia mukeja astiakaapissa, kylläpä niitä kertyykin melkoisesti. On Simpsoneita, muumeja, Iiittalaa ja ties mitä. Juhlavammat kahvit hörpitään sitten Arabian Paratiisi-astiaston (mustavalkoinen sarja) kahvikupeista.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Maidon ja sokerin kanssa kahvia tulee hörpittyä useampi kuppi päivässä. Kesätyöpaikassa menee firman oma brandituote, koulun kahvilassa täkäläinen sumppi ja kotioloissa tietenkin Brazil, joka on kyllä ylivoimaisesti paras. Muita suosittavia merkkejä ovat Presidentti ja Juhla Mokka. Kahvin juon toki nimimukista. :) Ja tavallisella Philipsin keittimellä tämä tuiki tarpeellinen juoma valmistuu.

Olen kuitenkin vakuuttunut, että maailman parasta kahvia tarjoillaan Kontiorannan varuskunnan sotilaskodissa.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Nuorempana maitokahvia upposi aika paljon, jotain 4-6 kuppia päivässä. Nykyään ei mene kuin vatsa sekaisin moisesta touhusta.

Kahvia juon vain pari kuppia aamulla käynnistymiseen. Juhla mokka on yleisin, Brazil on myös erittäin hyvää. Keittelen yleensä vähän vahvaa kahvia tai normaalia 1 lusikka per kuppi -kahvia, siitä maha pitää jostain syystä enemmän kuin laihasta. Kaveri keittelee jotain 1 / 2 kahvia ja heti alkaa maha laulamaan...

Koulussakin tulee joskus juotua, vaikka yritän pysyä 'huoltsikka' kahvista hieman syrjemmällä.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kahvin juonnin lopetin heti kun pääsin armeijasta. Maha ilmoitti että kiintiö tuli täyteen. Vain kerrran olen sen jälkeen juonut kahvia ja se tapahtui tilanteessa jossa olin haastattelussa työpaikkaa varten. Työhönottaja pössytteli sikaria siellä huoneessaan ja sitten yhdessä vaiheessa toi kahvetta. No sain sen paikan joten moinen riski ottaa kupillinen kannatti.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ketjun avaajalle sen verran, että kyllähän mää jo siinä ketjussa mihin viittasit tarkoitin sitä, että kahvi on elämän parasta huumetta. Eli itse kannatin kahvia, kaikki eivät tosin siinä ketjussa.

Niin, kahvia tulee juotua välillä montakin kuppia päivässä, välillä selviän yhdellä kupilla. Pääasia on, että saa kofeiinia. President on luonnollisesti se paras merkki, Juhla Mokan tullessa hyvänä kakkosena. Maitoa lisään hieman, nyt osaan tarpeen tullen juoda mustanakin, jos maitoa ei löydy. Varmasti eräs jatkoaikalainen tuntee piston sydämessään, heh..
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Liian positiivinen ketju.

En juo kahvia, enkä teetä. Kerran olen maistanut, eikä tarvitse toista kertaa yrittää. Tietää ainakin, millaisesta tökötistä jää paitsi.

Hauskoja nämä kahviriippuvaiset ihmiset, jotka eivät saa mitään aikaan ennen muutaman kahvikupin ryystämistä. Melkoiseen koukkuun ovat joutuneet.

Kun ei juo kahvia, sitä saa myös joka paikassa toistella. Seuraavaksi tarjotaan teetä ja sekään ei kelpaa. Sitten aina sama kysymys: "Mikä sitten kelpaisi?". No, jos vaikka...

Miksi se on niin vaikeata varsinkin vanhemmalle väelle ymmärtää, että ei todellakaan juo kahvia?
 

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Kahvi
* Suomalaiset juovat eniten kahvia maailmassa.
* Keskimääräinen päiväannoksemme on 4-5 kuppia.
* Moni meistä on kahvista riippuvainen.
* Kokeile = ole päivä juomatta kahvia!
* Suomessa kulutetaan kahvia n. 10 kiloa henkeä kohden vuodessa
* Pauligin Juhla Mokka on Suomen suosituin kahvimerkki
* Kahvi kasvaa tropiikissa, kauriin ja kravun kääntöpiirien välisellä alueella

Kahvia on tutkittu eri puolilla maailmaa varsin paljon. Tutkimustuloksia:
- Terveet henkilöt voivat hyvillä mielin nauttia 4-5 kupillista kahvia päivässä.
- Kohtuullisen kahvinjuonnin on mm. todettu parantavan havaintokykyä, vähentävän masennusta ja sappikivien kehittymistä, estävän paksusuolen syöpää ja helpottavan astmaoireita.
- Suomalaisessa kahvissa on keskimäärin 24,5mg akryyliamidia litrassa, mikä on saman verran kuin esim. muissakin pohjoismaissa tehdyisssä tutkimuksissa.
- Kahvi toimii antioksidanttina myös ihmisen elimistössä.
- Kahvinjuonnin antioksidanttivaikutus on neljä kertaa voimakkaampi kuin vihreän teen tai kaksi kertaa voimakkaampi kuin kaakaon. Kupillisessa kahvia on 200-550mg fenoliyhdisteitä, teekupillisessa 150-200mg ja viinilasillisessa 200-800mg.
- Runsaasti kahvia nauttivilla saattaa olla jopa puolet pienempi riski sairastua aikuisiän diabetekseen kuin muilla.
- Kahvijuojilla on tutkimuksissa todettu esiintyvän myös muita vähemmän Parkinsonin tautia. Syynä todennäköisimmin on kofeiini, joka nostaa aivojen dopamiinitasoa.
- Suodatetun kahvin ei ole todettu lisäävän esim. sydän- ja verisuonitautien riskiä, sen sijaan suodattamaton kahvi saattaa nostaa veren kolesteroliarvoja.
- Näyttöä kahvin yhteydestä syöpään ei ole.
- Kahvin juominen ei nosta verenpainetta sitä säännöllisesti nauttivilla, sen sijaan satunnaisten kahvijuojien verenpaine nousee myös kofeiinittomalla kahvilla.
- Kahvi toimii diureettina, eli se lisää virtsaneritystä, kofeiinin arvellaan myös lisäävän kalsiumin eritystä elimistöstä virtsaan, siksi kahvimaito tasapainottaa kalsiumtappiota.
- Erittäin kofeiiniherkillä ihmisilläsekä suurina määrinä kofeiini saattaa aiheuttaa sydämentykytystä ja vapinaa.
- Kofeiini pidentää uupumukseen johtavaa aikaa reilulla viidenneksellä 1,5 tuntia kestävässä suorituksessa. Lyhyissä suorituksissa kofeiinista ei tutkimusten mukaan ole apua.
- Lisäksi suuri määrä kofeiinia voi ärsyttää ruoansulatuskanavaa rasituksen aikana.
- Kofeiini poistui dopingaineiden listalta 2003.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaffeeta kuluu 1-3 kupillista päivässä. Kotona (yhden hengen taloudessa) normaalisti lämmitän mukillisen vettä, johon lisään teelusikallisen muru- eli pikakahvi, Nescafé nimeltään. Töissä ja muualla, missä on suodatinkahvia saatavilla, silloin tietysti sitä. Ja aina maidolla ja sokerilla höystettynä. Aamulla kahvikupponen on miltei välttämättömyys. Jos herätyksen jälkeen ei tunnin sisään saa kofeiinitäydennystä, on päivä lähestulkoon pilalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös