Kahvi

  • 236 868
  • 1 039
Mikähän hemmetti siinä on kun kahvi jäähtyy kupissa aina juomakelvottomaksi ja about 40% kupin sisällöstä jää tämän vuoksi juomatta? Maitoa en laita ollenkaan/muutaman tipan pitääkseni lämpöä. Voikohan olla ettei keitin keitä kahvia tarpeeksi kuumaksi? Käytössä Moccamaster.

Ongelma toki ratkeaa keittämällä valtava satsi, josta ne jäähtyneet pohjat voi huoletta heittää viemäriin uutta kuppia ottaessa. Tai termospullosta juomalla, mutta tuo taas usein kestää todella pitkään pienen reiän takia, joka taas ei hampaille voi olla kovin hyväksi.

Noh, nyt taitaa olla niin kahvi kuin spotify valmiina. Päivän voi polkaista käyntiin. :)

Mulla on ollut joskus moccamasterin kanssa sama ongelma, se ei keitä sitä tarpeeksi kuumaksi. Toinen oleellinen juttu on mutin mainitsema kupin lämmittäminen kuumalla vedellä, mitä minäkin nykyään aina harrastan. Pysyy posliinituopillinen kahvia kuumana loppuun asti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen nykyään entistä enemmän kahvinjuoja. Aiemmin kittasin lähes pelkästään teetä. Kahvia käytin vain ajoittain, ja pidin välillä pitkiäkin taukoja tuosta. Nykyään olen kai tullut vanhaksi, ja juomatapani ovat muuttuneet. Teetä kittaan kyllä edelleen, mutta kahvi kuuluu nykyään erottamattomana osana meikäläisen aamuun. Yleensä pidän rajana keskipäivää: sen jälkeen ei juoda kahvia, koska se vaikuttaa unen laatuun. Toisinaan saatan juoda kyllä vielä vähän myöhemminkin kupillisen, etenkin, jos ei ole ehdotonta tarvetta päästä ajoissa nukkumaan.

Olen oluen, teen ja kahvin suhteen samanlainen. Laatu ja maku ovat tärkeitä. Oluessa jätän bulkkilagerit ostamatta. Teetä juodessa välttelen halpoja pussiteelaatuja. Kahvin osalta taas juon näitä markettien peruskahveja silloin, jos niitä satutaan tarjoamaan, mutta kotiin en niitä osta. Kotona juomme kahvia kuitenkin lähinnä viikonloppuaamuisin, joten nuo markettikahvit menisivät melkeinpä vanhaksi ennen kun ne tulevat juoduksi. Tästäkin syystä laadukkaampien kahvien osto on ihan perusteltua - ne kun tulevat pienissä pakkauksissa.

Ihan täysin elitisti en kuitenkaan ole. Varsin halpaa ja mielestäni hintaan nähden ihan kohtuullista kahvia on Lidlistä saatava Bellarom Italian Blend. Erittäin tummaa, ja varsin voimakasta. Usein teen kahvia siten, että laitan puolet puruista tuosta, ja toisen puolen esimerkiksi Mokkamestarin makukahveista. Tumma paahto tuo hyvää ja täyteläistä makua, jota nuo Mokkamestarin makukahvit sitten täydentävät. Ja tässä vaiheessa elitistiä esittävän urpon katu-uskottavuus taitaa karista. Oikeastihan minä en ymmärrä mitään kahvista, koska tuo kahvien sekoittaminen on varmasti julmien junttien touhua...

Töissä juon usein omalla pressopannullani valmistamaani Lidlin samaisen sarjan French blendiä, joka ei ole niin tummaa ja voimakasta kuin tuo Italian blend. Juon töissä omaa kahvia siksi, että tyypillisesti kahvinkeittimellä keitetty sumppi on sen verran voimakasta, että meikäläisen vatsa ei yksinkertaisesti kestä sitä. Sanoisin, että syy on kahvin voimakkuudessa, ei laadussa. Samanlaista efektiä ei tule, jos juon noita peruskahveja jossain muualla.

Mainittakoon lopuksi, että varsin hyvää oli viime viikonloppuna ostamani Turun kahvipaahtimon San Antonio. Sitä olen ehtinyt juoda yhden kerran. Miellyttävän aromikas ja pehmeä kahvi omaan makuuni.

Olen myös miettinyt kahvimyllyn ostoa. Osaako joku kahviasiantuntija heittää vinkkejä hyväksi perusmyllyksi? Itselleni riittää se, että myllyllä saa suodatinkahviksi sopivaa sekä pressopannua varten vähän karkeampaa jauhetta. Helppo puhdistettavuus on myös plussaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen myös miettinyt kahvimyllyn ostoa. Osaako joku kahviasiantuntija heittää vinkkejä hyväksi perusmyllyksi? Itselleni riittää se, että myllyllä saa suodatinkahviksi sopivaa sekä pressopannua varten vähän karkeampaa jauhetta. Helppo puhdistettavuus on myös plussaa.
Suosittelen lämpimästi kahvimyllyn hankkimista. Mulla on Braunin perusmylly, siinä on tosin yksi huono ominaisuus: purut tulevat säiliön kyljessä olevasta aukosta eikä päältä. Tuosta seuraa se, että aukon vastapäiseen laitaan muodostuu ikävä pölypaakku. Juuri tuo paakku on ikävä puhdistaa. Ja kyllähän sitä tarvitsee tosin muutenkin putsailla säännöllisesti. En ole vielä kokeillut pirkkaniksiä, jonka mukaan sisuskalut saisi putsattua jauhamalla kourallisen riisiä silloin tällöin laitteen läpi. Itse olen tyytynyt putsaamaan säiliöt ja ulkopinnat.

Creman sivuilta voi hiukan vakoilla tarjontaa.

Jos käyt lukemassa alan palstoilta fakki-idioottien myllyvertailua, älä lähde keraaminen vs. teräksinen terä -hulinaan mukaan.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Täytyy tulla esittämään eräs typerä kysymys tänne, josko täältä löytyisi joku kofeiininero.

Mistähän johtuu sellainen juttu, että kahvi on ainoa kofeiinipitoinen juoma, joka piristää mua. Esim. illalla, jos juon vaikka kannullisen vahvaa mustaa teetä, niin nukahdan kyllä hyvin, mutta jo pieni kuppikin kahvia saa silmät pysymään auki aamuyöhön asti. Kahvia tullu juotua niin paljon, että ei varmasti jostain herkkyydestä ole kyse. Kofeiini kenties eri muodossa?
Ainakin teessä ja kahvissa on se ero, että teestä löytyy myös muita ainesosia jotka vaikuttavat kofeiinin imeytymiseen / vaikutukseen. Noin yleisesti ottaen kahvista saa ikään kuin voimakkaan kofeiiniruiskeen suoraan suoneen, kun taas teessä kofeiinin vaikutus on pitkäaikaisempi, mutta ei yhtä voimakas.

Tietysti sitten kofeiinin määrissä voi olla eroa. Tähän tietysti vaikuttaa kahvin/teen lajikkeet ja haudutusajat, mutta oma perstuntumani on että peruskahvit ovat keskimäärin kofeiinipitoisuudeltaan voimakkaampia kuin teet.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Mikähän hemmetti siinä on kun kahvi jäähtyy kupissa aina juomakelvottomaksi ja about 40% kupin sisällöstä jää tämän vuoksi juomatta? Maitoa en laita ollenkaan/muutaman tipan pitääkseni lämpöä. Voikohan olla ettei keitin keitä kahvia tarpeeksi kuumaksi? Käytössä Moccamaster.

Moccamastereissa on kaksi katkaisijaa. Vasemmanpuoleinen on virtakatkaisija (ei tainnut olla uusi tieto?) ja oikeanpuoleisella katkaisijalla saa sen pannun alla olevan levyn lämpimämmäksi. Toki kahvin kannattaa antaa levätä pannussa muutaman minuutti, niin levy ehtii lämmittää sitä paremmin.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kysymys: Kuinka usein pesette kahvinkeittimenne ja minkä merkkistä ainetta käytätte? Itse siis käytin halpamerkkistä kalkinpoistoainetta ja aivan liian harvoin, mutta tuon nyt voisi vaihtaa vähän laadukkaampaan ja pestä keittimen aina parin kahvipaketin kulutuksen jälkeen. Vai onko tuo sopiva aikaväli?
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä ole tullut pestyä keitintä vielä kertaakaan vaikka ikää sillä on jo pari vuotta. Laitan veden aina puhtaalla kannulla (joko oikea joka on pesty astianpesukoneessa tai sitten muu puhdas astia), enkä huomaa mitään kalkkeutumisia vieläkään. Moccamaster on kyseessä, ehkä tuon voisi silti putsata joku päivä. Kahvinkeittovälineitäkin on näköjään neljä, tuo Moccamaster, pressopannu, espressokone ja lahjaksi saatu kapseleilla toimiva espressokone. Ehkä jostain voisi jo luopua.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Eipä ole tullut pestyä keitintä vielä kertaakaan vaikka ikää sillä on jo pari vuotta. Laitan veden aina puhtaalla kannulla (joko oikea joka on pesty astianpesukoneessa tai sitten muu puhdas astia), enkä huomaa mitään kalkkeutumisia vieläkään.

Suosittelen pesemään. Kun käytät vaikkapä tätä: (Crema.fi - Clean Drop kahvinkeittimen puhdistusaine), niin väitän että jostain sieltä koneistosta irtoaa vähintäänkin väriä, minulla lähtee Moccamasterista välillä sellaisia mustia pieniä hiutaleitakin.

Tosin minä lisään veden kahvipannulla.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Moccamastereissa on kaksi katkaisijaa. Vasemmanpuoleinen on virtakatkaisija (ei tainnut olla uusi tieto?) ja oikeanpuoleisella katkaisijalla saa sen pannun alla olevan levyn lämpimämmäksi. Toki kahvin kannattaa antaa levätä pannussa muutaman minuutti, niin levy ehtii lämmittää sitä paremmin.

Perhana niin näyttää olevan, jännä että tuollainen ominaisuus on mennyt täysin ohi. Kiitokset kaikille vinkeistä.

Tietysti sitten kofeiinin määrissä voi olla eroa. Tähän tietysti vaikuttaa kahvin/teen lajikkeet ja haudutusajat, mutta oma perstuntumani on että peruskahvit ovat keskimäärin kofeiinipitoisuudeltaan voimakkaampia kuin teet.
Kahvissa on wikipedian mukaan viisinkertainen määrä kofeiinia teehen verrattuna. Eiköhän tuo ole se oleellisin ero. Samoin energiajuomissa yli kaksinkertaisesti vähemmän kofeiinia kahviin nähden.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olen myös miettinyt kahvimyllyn ostoa. Osaako joku kahviasiantuntija heittää vinkkejä hyväksi perusmyllyksi? Itselleni riittää se, että myllyllä saa suodatinkahviksi sopivaa sekä pressopannua varten vähän karkeampaa jauhetta. Helppo puhdistettavuus on myös plussaa.

Kahviasiantuntijaksi en itseäni ehkä vielä kutsuisi, mutta tuli viime viikolla hankittua tämä automaattimylly:
Wilfa Svart Presisjon WSCG-2 kahvimylly | Kahvimyllyt | Kahvi | Verkkokauppa.com

Tähän mennessä varsin tyytyväinen ostokseen. Ylipäätään valmiista suodatinkahvista siirtyminen itsejauhettuihin papuihin oli uskomaton muutos parempaan kahvin maussa.

Toki jos käsikäyttöinen mylly riittää, niin tätä Hario Skertonia on ainakin kehuttu:
Crema.fi - Hario Skerton käsikäyttöinen kahvimylly
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Kahviasiantuntijaksi en itseäni ehkä vielä kutsuisi, mutta tuli viime viikolla hankittua tämä automaattimylly:
Wilfa Svart Presisjon WSCG-2 kahvimylly | Kahvimyllyt | Kahvi | Verkkokauppa.com

Sama mylly löytyy kotoa, emäntä osti aikanaan Prismasta tämän Wilfa Svart Presisjon kahvinkeitin, musta | Kahvinkeittimet | Kahvi | Verkkokauppa.com (linkissä kahvinkeitin)kanssa, kun olivat pakettitarjouksessa. Ei ole hankintaa tarvinnut katua. Jos nyt oikein hakemalla hakee myllystä pientä miinusta se on muovisen jauhatussäiliön sähköisyys, eli säiliötä tyhjentäessä kannattaa operaatio suorittaa esim. tiskipöydän päällä jotta välttyy isommalta kahvinmurujen invaasiolta.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kahviasiantuntijaksi en itseäni ehkä vielä kutsuisi, mutta tuli viime viikolla hankittua tämä automaattimylly:
Wilfa Svart Presisjon WSCG-2 kahvimylly | Kahvimyllyt | Kahvi | Verkkokauppa.com

Kiitokset! Tuo on yksi, joka on ollut harkinnassa, ja positiiviset kanssapalstalaisten kokemukset ovat aina ratkaisevassa roolissa lopullista valintaa tehdessä.

Yksi, jota pohdin, oli tämä (linkki vie Verkkokauppa.com:n sivuille): DeLonghi KG89 Professional kahvimylly | Kahvimyllyt | Kahvi | Verkkokauppa.com

Tuo on vain tällä hetkellä loppu, ja siksi päätynen tuohon suosittelemaasi malliin. Jos joku asiantuntija tai muuten elämää nähnyt kahvimies/-nainen keksii jonkun hyvän perustelun, miksi kannattaa odottaa, ja tilata tuo halvempi, niin sana on vapaa. Tai jos keksii syitä, miksi kannattaisi tilata joku muu, sana on näiltäkin osin vapaa.
 

Anonymous

Jäsen
Kun kahvihifistelijät puhuvat aina miten hyvää tummapaahtoinen kahvi on verrattuna "tavalliseen" vaaleapaahtoiseen kahviin, minusta tummapaahtoinen kahvi maistuu vaaleapaahtoiselle kahville, mikä on seissyt kahvinkeittimessä usean tunnin... Makuhermoissako vikaa.... :)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kun kahvihifistelijät puhuvat aina miten hyvää tummapaahtoinen kahvi on verrattuna "tavalliseen" vaaleapaahtoiseen kahviin, minusta tummapaahtoinen kahvi maistuu vaaleapaahtoiselle kahville, mikä on seissyt kahvinkeittimessä usean tunnin... Makuhermoissako vikaa.... :)

Riippuu ihan merkistä. Jos juot jotain pauligia tai löfbergsiä, olet varmaan aika lailla oikeassa. Mutta ostapa vielä tummempaa paahtoa, eli wieniläistä tai espressoa, johan alkaa Lyyti laulaa. Jos ei riitä, osta pariisilaista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Löfberg's Lilan Crescendo tai Kharisma ovat oikein hyviä markettikahveja hintaansa nähden, samoin Lidlin French ja Italian Roastit. Crescendo ja Italia ovat asteen tummempia, Kharisma ja French Roast ovat omaan makuuni sopivampia. Noita edellämainittuja melkeimpä tulee osteltua arkikahveiksi, kun edellisen myllyni menin hajottamaan ja en ole uutta saanut aikaiseksi ostaa. Pavut ostin aiemmin paikallisesta paahtimo Cafetoriasta.

Niin, ja Arvid Nordqvistin Reko on hyvää myös, tosin selkeästi hintavampaa kuin em. kahvit. Franskrost samalta valmistajalta menee myös. Viimeksi ostin Pauligin Parisienia pikkupussissa, ihan hyvää sekin on pitkästä aikaa.

Pahinta on perus kultamokka tms. vaaleapaahtoinen, laiha ja haalea litku. Joku laadukas vaaleapaahtoinen on ok, mutta yleensä skippaan kahvit töissä tai vieraissa, jos vain mahdollista. Aamu- ja iltakahvit kotona parilla kolmella kupillisella on tällä hetkellä mun juttuni. Pari erilaista pressopannua on käytössä, Ikeasta ostetussa metallisessa tuplakuoripannussa kahvi pysyy myös kuumana suht hyvin, kun vielä kääntää kaatimen kiinni välillä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pahinta on perus kultamokka tms. vaaleapaahtoinen, laiha ja haalea litku. Joku laadukas vaaleapaahtoinen on ok, mutta yleensä skippaan kahvit töissä tai vieraissa, jos vain mahdollista. Aamu- ja iltakahvit kotona parilla kolmella kupillisella on tällä hetkellä mun juttuni. Pari erilaista pressopannua on käytössä, Ikeasta ostetussa metallisessa tuplakuoripannussa kahvi pysyy myös kuumana suht hyvin, kun vielä kääntää kaatimen kiinni välillä.

Minullakin on mennyt nyt siihen että töissä ei tule enää juotua ollenkaan kahvia kun siellä juodaan jotain vaaleapaahtoista Rainbow-kuraa. On jotenkin niin tykästynyt ja tottunut tuohon tumman makuun että nuo vaaleapaahtoiset halpiskahvit maistuu suorastaan vastenmieliseltä.

Noista marketkahveista Presidentti Black Label on minusta ihan OK ja sitä tulee aina ostettua aamukahvitarpeiksi jos ei aamulla jaksa/ehdi alkaa itse jauhamaan. Muuten tulee sitten mieluummin tilattua papuina netin kautta ja jauhan itse tarpeen mukaan, tällä hetkellä suosikkini on Intialainen Monsoon Malabar ja mielellään mutteripannulla keitettynä.

Toki jos käsikäyttöinen mylly riittää, niin tätä Hario Skertonia on ainakin kehuttu:
Crema.fi - Hario Skerton käsikäyttöinen kahvimylly

Tuo Harion mylly on ollut nyt jonkin aikaa käytössä ja toimii kyllä! Karkeuden säätö on vähän epämääräinen ja sen joutuu alussa vaan kokeilemaan, mutta muuten on kyllä erinomaisen hyvä mylly.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi, jota pohdin, oli tämä (linkki vie Verkkokauppa.com:n sivuille): DeLonghi KG89 Professional kahvimylly | Kahvimyllyt | Kahvi | Verkkokauppa.com

Päädyin joka tapauksessa kuitenkin tähän. Tuo Jake78:n suosittelema myllykin oli jo illasta hetkellisesti loppu (ilmeisesti suositus tavoitti liian monta kanssapalstalaista), ja arvioidut toimitusajat molemmissa olivat samat. Katselin vähän Verkkokauppa.comin asiakasarvioita, ja kallistuin lopulta tämän puoleen.

Minullakin on mennyt nyt siihen että töissä ei tule enää juotua ollenkaan kahvia kun siellä juodaan jotain vaaleapaahtoista Rainbow-kuraa. On jotenkin niin tykästynyt ja tottunut tuohon tumman makuun että nuo vaaleapaahtoiset halpiskahvit maistuu suorastaan vastenmieliseltä.

Pitkälti näin se on minullakin. Tosin kyllä vaaleapaahtoinen peruskahvikin menee, mutta ei se niin hyvää ole kuin tummempipaahtoinen.

Sitä lähinnä ihmettelen, että muutamat olutketjuissa keskustelleet nimeltä mainitsemattomat nimimerkit eivät ole vielä tähän ketjuun tulleet väittämään, että suomalainen peruskahvi on lajissaan erittäin laadukasta, tai että juomalla noita mukamas parempia elvistelykahveja on vain pilannut makuaistinsa... ilmeisesti eivät ole vielä löytäneet tätä ketjua.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sitä lähinnä ihmettelen, että muutamat olutketjuissa keskustelleet nimeltä mainitsemattomat nimimerkit eivät ole vielä tähän ketjuun tulleet väittämään, että suomalainen peruskahvi on lajissaan erittäin laadukasta, tai että juomalla noita mukamas parempia elvistelykahveja on vain pilannut makuaistinsa... ilmeisesti eivät ole vielä löytäneet tätä ketjua.

En taida kuulua tähän joukkoon (suomalainen lager on hyödytöntä), mutta voin kuitenkin antaa sellaisen kontribuution notta minusta espresso on kitkerää ja pahan makuista. Kelpaako edes vähän aluksi? (Ja onhan kahvi-hifistely jotenkin noloa ja ylihipsterimäistä - ei nyt sentään puhuta mistään jalosta juomasta kuten viskistä...)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos valmistaa espresson, niin se on ihan eri asia kuin hauduttaa/suodattaa kahvinsa espressopaahdetuista pavuista. Pitää osata erottaa paahtoaste valmistusmenetelmästä. Minä jauhan espressopavut pannukahvikarkeuteen. Espressoa varten jauhatus on karkeusasteikon toisesta päästä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En taida kuulua tähän joukkoon (suomalainen lager on hyödytöntä), mutta voin kuitenkin antaa sellaisen kontribuution notta minusta espresso on kitkerää ja pahan makuista. Kelpaako edes vähän aluksi? (Ja onhan kahvi-hifistely jotenkin noloa ja ylihipsterimäistä - ei nyt sentään puhuta mistään jalosta juomasta kuten viskistä...)

Espressosta en itsekään erityisemmin pidä. Liian vahvaa minunkin makuuni. Et kelpaa siis vielä listalle. Voi toki olla, että espresson ja minun välinen suhde kehittyy vastaavalla tavalla kuin suhteeni trappist-oluiden kanssa. Eli se vaatii monta vuotta jalostuakseen.

Vahvoista ja "etiketin mukaan automaattisesti pelkästään mustana nautittavista" kahveista minuun on iskenyt tähän mennessä vain bosnialainen kahvi, joka ymmärtääkseni on (lähes) samaa kuin perinteinen turkkilainen kahvi. Siinäkin saattoi ympäristö vaikuttaa psyykkisesti makukokemukseen. Jos samaista kahvia nauttisi jossain suomalaisessa kahvilassa, se ei välttämättä maistuisi samalta kuin sarajevolaisessa basaarissa.

Jos joku tietää, saako Suomessa jostain päin edes etäisesti tuollaista muistuttavaa kahvia, niin kertokaa. Voisin testata, onko makuaistini ollut huijattavissa. Bosnialaisesta kahvista parhain kuvaus löytyi minusta tältä sivulta (linkki vie Visitmycountry.net:n artikkeliin): Bosnian coffee
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen kahviamatööri. Kahvin juonnin aloitin kun vuosia sitten kun siirryin työelämässä toimiston puolelle. Nykyisin töissä tuleekin juotua paljon kahvia palavereissa sekä myös (kuulemma) pahanmakuista automaattikahvia. Itselleni tama automaattikahvi maistuu kyllä, kunhan ottaa vaan sekaan oikeaa maitoa jääkaapista.

Kotona minulla on aina ollut kahvinkeitin, jotta voin kahvia tarjoilla vieraille, mutta itselleni en ole koskaan jaksanut keittää. Nyt kuitenkin pari viikkoa sitten hankin kotiini kaikkien kahviharrastajien painajaisen, kapselikeittimen. Tarkemmin sanottuna Nescafe Dolce Gusto Circolo -keittimen. Arkisin en edelleenkään jaksa/kerkeä kahvia keittää, mutta nyt oikeastaan ekaa kertaa elämässäni olen jaksanut valmistaa itselleni viikonloppukahvit. Pidän kovasti kapselikeittimen vaivattomuudesta sekä kahvit ovat olleet hyviä. Tähän mennessä olen maistanut paria eri kahvia mustana, cappuccinon sekä latte macchiaton kevyt -versioita ja café au lait (tarkoittaako tama peruslattea?). Kaikki ovat itselleni maistuneet.

Kapselikeitin ja 15 pakettia eri kapseleita kustansivat 84 euroa, joten olen erittäin tyytyväinen tähän diiliin.

Kaverini on hankkimassa jotain päälle tuhannen euron espressokeitintä ja toivon ettei hänen innostuksensa tartu minuun. Vaikuttaa kalliilta harrastukselta tämäkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuohon espressoonkin pätee sama kuin moneen muuhunkin asiaan, eli on olemassa hyvää espressoa ja on olemassa huonoa espressoa (ja kaikkea siitä väliltä). Se pelkkä espresso-nimitys ei siis ole itsessään mikään autuaaksi tekevä asia vaan espressokin pitää osata tehdä oikein, oikeanlaisilla välineillä ja laadukkaasta kahvista ollakseen hyvää. Itse pidän kyllä espressosta kovastikin mutta silti hyvin tehty suodatinkahvi on monesti paljon parempaa kuin huono espresso.

Ja näissä ns. "paremmissa" kahvilaaduissakin on kyllä paljon eroja ja kyse on lopulta makuasioista. Pitää vaan etsiä se omaa makuaistia hivelevä laatu, vaihtoehtoja kyllä riittää.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Tietääkö kukaan hyviä murukahvimerkkejä (onko niitä edes)? Olisi mukava lisä erakkoreissuille luontoon. Ja toisaalta muutenkin saisi vähällä vaivalla kupin silloin tällöin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös