JYPin pelit radiossa ja televisiossa

  • 86 746
  • 317

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Tuo Hårdin kylläjoo lähinnä naurattaa. Enemmän ärsyttää Lievemaan tapa unohtaa selostaa pelitilanteita ja todeta, että kiekko on maalissa 30s sen jälkeen, kun vierasjoukkue on tehnyt maalin Synergia Areenalla
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On ollut jännä huomata, miten perässä Lievemaan selostus välillä laahaa. Lievemaa huutaa täyttä häkää tyyliin: "juuri ja juuri saa Tuokkola patjan laukauksen eteen" (tässä kohden kuuntelija kuulee taustalta tuomarin vihellyksen - selostus jatkuu:) "Tuokkola on kyllä pelannut varman ja vakuuttavan ensimmäisen erän, torjuu ne tarvittavat tärkeät torjunnat, joten siinä mielessä JYPillä on kyllä lähinnä positiivinen ongelma maalivahtitilanteen suhteen, kun Lukko lähtee kuitenkin vastaiskuun ja se on, onko se, kyllä se on Viinanen joka on, joka on, joka on ehtinyt paitsioon" (toinen vihellys) "eiku kyllä se on Saarenheimo joka sinne paitsioon ajautui peliajassa 18:56, kun tulee pitkä kiekko". Hetken aikaa kuulija miettii ostaisiko uuden Yamaha-mönkijän, minkä jälkeen "peli jatkuu Lukon päässä b-pisteestä Tuokkolasta katsottuna vasemmalta".

Itse en ole tuohon Hårdin kylläjoohon edes kiinnittänyt huomiota, sen verran tuo Lievemaan sekoilu ja turhanpuhuminen häiritsee. Saatana, kun ei tiedä edes onko peli alkanut vai ei, kun se spekuloi milloin mitäkin. Kyllä pelin alkuun olisi ajassa 0:00:01 hyvä sanoa, että "kiekko tippuu jäähän", eikä että "Jormakka on kyllä näyttänyt kaikille että hänellä riittää vauhtia ja taitoa liigatasolle vai mitä mieltä olet, V-P Hård, onko..."
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Lievemaan selostuksessa on jotain pahasti vialla, kun en ole jaksanut kuunnella yhtään peliä kokonaan vielä. Osasyy ovat varmasti juuri täällä mainitut "mitä vittua siellä kentällä tapahtuu, oikeasti?" ja pelin aikana turhan jauhaminen, mutta tyylissäkin on jotain pahasti vialla kun ei pääse tunnelmaan yhtään sisälle silloinkaan kun tietää mitä kentällä tapahtuu. Siis, tunnelma nollassa---> radio kiinni.
Hårdista sen verran, että tuollaiset "kylläjoo" -jutut on jokaisen ihmisen puhetyyliin liittyviä asioita. Kun kerran ammattilainen Mertaranta jauhaa vielä enemmän miten joku "ohjaa" kiekon maalille kun se oikeasti lämää 160km/h ja miten kaikki on niin vitun "kuuluisaa", niin puhetyylin toistuvuuden voinee antaa anteeksi ex-pelaajalle. Itse asiassa Hårdin kommentointi on mielenkiinnoltaan valovuoden edellä mitä tahansa mitä Lievemaa päästää suustaan. Puhumattakaan siitä, että loppujen lopuksi kiekko on aika yksinkertainen peli, eikä kommentaattori voi joka väliin keksiä jotain kuolematonta. Ainakin Hårdin kommenttien jälkeen tietää, mitä siellä maalilla juuri tapahtui.
 

Jarzki

Jäsen
Komppaan edellistä kirjoittajaa siinä, että yhtäkään peliä en ole kokonaan kuunnellut, johtuen juurikin selostajasta. Vielä intin aikana pyrin vapaa-ajalla otteluita jonkin verran kuuntelemaan, mutta kun on päässyt takaisin normaaliin elämään, niin olen tainnut kuunnella ainoastaan jälkimmäisen HIFK-ottelun rangaistuslaukaukset. Siinä sentään tiesi jos jompikumpi teki maalin. Mutta tuossakin ottelussa odotin sm-liigan sivujen kautta, että jatkoaikakin oli päättynyt, jotta radion viitsi avata. Sääli sinänsä, mutta ei tuota vaan yksinkertaisesti viitsi kuunnella, kun ottelun kulusta ei saa mitään selvää. Jutut kun toistavat itseään lähes joka ottelun selostuksessa.
 

akimoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Edmonton Oilers, JJK, Man C
Mitä mieltä radiojkl:n kuuntelijat olette tuosta hiitelän boxista?
Itseäni suoraan sanoen vituttaa tuo ukko. Todella ärsyttävää jankutusta ja hieman jopa ylimielistä tekstiä. Sammutan radion ja avaan sen taas klo 18.30. Ei muuta, olen puhunut.
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä mieltä radiojkl:n kuuntelijat olette tuosta hiitelän boxista?
Itseäni suoraan sanoen vituttaa tuo ukko. Todella ärsyttävää jankutusta ja hieman jopa ylimielistä tekstiä. Sammutan radion ja avaan sen taas klo 18.30. Ei muuta, olen puhunut.

Samat fiilikset. Ei riitä, että naama sopii radioon, vaan olisi suotavaa että äänikin sopisi. Sori vaan, mutta ei tuota piipitystä paljoa kuuntele. Ja juttukin on ihmeellistä pätemistä, eikä mitään kovin asiallista analyysiä sieltä kuule. Ja kun se aloitusslogan "Hiitelän PPPPPPPokkkksssi" jo nostaa ihon kananlihalle :).

Edit: kattelin viestejäni tähän ketjuun ja kyllähän sitä tulee vaan valitettua aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Handyy

Jäsen
Sen kerran kun yrittää väkisin kuunnella HPK-peliä, niin mitä jumalauta nuo huutaa tuolla erätauolla. Pitäisiköhän nyt ihan oikeasti Radio Jyväskylässä pitää palaveri ja miettiä että ketä tuonne livelähetyksiin laitetaan. Siis aivan naurettavaa paskaa. Onhan se tuokin (selostajan vaihdon lisäksi) tapa menettää kuuntelijoita.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Uskon puhuvani suurimman osan JYPin kannattajien osalta kun sanon ettei meitä kiinnosta hevon vittuakaan ketä vastustajan ylivoimaan tulee jäälle varsinkaan kun ei Timppa halua kertoa ketä JYPille tulee alivoimaa pelaamaan. Toisin päin sen pitäisi olla!
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uskon puhuvani suurimman osan JYPin kannattajien osalta kun sanon ettei meitä kiinnosta hevon vittuakaan ketä vastustajan ylivoimaan tulee jäälle varsinkaan kun ei Timppa halua kertoa ketä JYPille tulee alivoimaa pelaamaan. Toisin päin sen pitäisi olla!

Tämä on ollut iso ongelma koko kauden - välillä menee pitkä pätkä ettei tiedä pitkään aikaan ketä JYPistä jäällä menee. Yksi peli (en nyt muista tarkemmin mikä) oli hyvä esimerkki: odotin kommentteja Laukkasen pelistä, mutta kentällisten esittelyjen jälkeen vasta ensimmäisen erän viimeminuuteilla hän mainitsi seuraavan kerran koko pelaajan nimen!!! Vaikka pelaaja olisikin vähän näkymätön, niin voisi sen nyt sanoa edes että se on jäällä.

Lievemaa on umpipaska, siitä ei pääse mihinkään. Jos ainoa kreditti on että osaa hehkuttaa maalin tullessa helvetisti, niin ei hyvin mene... ("täytyy kyllä myöntää, että Herra vastustajanmaalivahdin otteet ovat olleet ailahtelevia tällä kaudella ja alle 85 %'n torjuntaprosentti kertoo siitä ettei, kaikkkiekko on maalissa!!!!!!!!! Virtanen laittaa kieeeeeeeeeekooon sisäääääännnnnnnnn!!!!")

Taustalta kuuluvista tuomareiden vihellyksistä ja yleisön mölähdyksistä kuulee peremmin mitä kentällä tapahtuu.
 

Lahiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakko sanoa eriävä mielipide asiaan. Uusi kiekkoradio on loistava.

Lievemaata dissataan mielestäni hieman turhan herkästi, meillä ollaan totuttu liian hyvään. Puutteita on mutta kyllä pelistä selvän kuvan selostuksen perusteella saa.

Jos pelia kuuntelee radiosta niin ei voi olettaa että siellä keretään kaikki kertoa, miettikää nyt itse mitä tapahtuu 10sek aikana kentällä ja koita kertoa se 10sek sisällä. Kenellä onnistuu?
Mielestäni pelaava kenttä ilmoitetaan riittävän useasti, välillä kerrotaan jopa lennosta tulleet vaihdot :)

Hiitelän boxi on ainakin minun mieleen, voittaa musiikin rämpytyksen mennentullen. Kuuntelen jopa hallilla sitä erätauoilla. Ajankohtaista asiaa kriittiseen sävyyn. "

Kohta joku avautuu "mitähän kanavaa sinä olet kuunnellut". No sitä samaa mitä sinäkin. Ja minä pidän siitä. Ollaan tyytyväisiä siihen mitä tarjotaan, tuokin show voi loppua kokonaan. Mistäs sitten valitatte? Tekstitv:n hitaudesta?
 

Host

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Heimon Breams ja Suomenniemen Urheilijat
On ollut jännä huomata, miten perässä Lievemaan selostus välillä laahaa. Lievemaa huutaa täyttä häkää tyyliin: "juuri ja juuri saa Tuokkola patjan laukauksen eteen" (tässä kohden kuuntelija kuulee taustalta tuomarin vihellyksen - selostus jatkuu:) "Tuokkola on kyllä pelannut varman ja vakuuttavan ensimmäisen erän, torjuu ne tarvittavat tärkeät torjunnat, joten siinä mielessä JYPillä on kyllä lähinnä positiivinen ongelma maalivahtitilanteen suhteen, kun Lukko lähtee kuitenkin vastaiskuun ja se on, onko se, kyllä se on Viinanen joka on, joka on, joka on ehtinyt paitsioon" (toinen vihellys) "eiku kyllä se on Saarenheimo joka sinne paitsioon ajautui peliajassa 18:56, kun tulee pitkä kiekko". Hetken aikaa kuulija miettii ostaisiko uuden Yamaha-mönkijän, minkä jälkeen "peli jatkuu Lukon päässä b-pisteestä Tuokkolasta katsottuna vasemmalta".

Itse en ole tuohon Hårdin kylläjoohon edes kiinnittänyt huomiota, sen verran tuo Lievemaan sekoilu ja turhanpuhuminen häiritsee. Saatana, kun ei tiedä edes onko peli alkanut vai ei, kun se spekuloi milloin mitäkin. Kyllä pelin alkuun olisi ajassa 0:00:01 hyvä sanoa, että "kiekko tippuu jäähän", eikä että "Jormakka on kyllä näyttänyt kaikille että hänellä riittää vauhtia ja taitoa liigatasolle vai mitä mieltä olet, V-P Hård, onko..."


Aika hauskaa lukea näitä juttuja täältä, itse kuuntelin täällä Hämeenlinnassa eileistä peliä radiosta, ja kiinnitin huomiota samoihin asioihin.
Meidän paikallisradion selostuksen takaa kuului tämän teidän kovasti haukkumanne selostajan ääni, ja sen selostukset todellakin tuli tilanteista sen jälkeen kun meidän selostajamme oli jo samat asiat kertonut. Mieleeni jäi yksi paitsio, joka vihellettiin, Joksi(meidän selostajamme) kertoi tapahtuneen, ja sen jälkeen tuli pieni hiljainen hetki, ja sen aikana kuului tämän teidän selostajanne pettynyt kommentti:"ja paitsioon päättyi tämä hyökkäys".Ja tuossa tilanteessa viive oli kait se 1o sekuntia. Voin kuvitella että on turhauttavaa kuunnella moista, tosin, kyllä kai kaikilla selostajilla on omat huonot tapansa?
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos pelia kuuntelee radiosta niin ei voi olettaa että siellä keretään kaikki kertoa, miettikää nyt itse mitä tapahtuu 10sek aikana kentällä ja koita kertoa se 10sek sisällä. Kenellä onnistuu?
No ainakin ammattiselostajalta sen pitäisi onnistua. Kyse onkin siitä, mitä kerrotaan ja mitä jätetään kertomatta. Lievemaa muistelee menneitä, tulkitsee ja spekuloi samat tilanteet useampaan kertaan, änkyttää ja samaan aikaan kuuntelijalla ei ole mitään käsitystä siitä onko peli edes käynnissä vai ei. Paljon on tullut radiosta lätkää ja muutakin urheilua vuosien mittaan kuunneltua ja kyllä Lievemaa on pohjanoteeraus. Piste.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Saisi ryhdistäytyä tuo Hård. Onnetonta kommentointia, ja 95% lauseista alkaa kyllä joo. Ei mulla muuta.

Tämä taitaa olla puolustuspelaajille yleistä kommentointia. Kiinnitti nimittäin huomioni tuossa maikkarin tämän illan Suomi - Tsekki -pelissä Peter Aholan kommentointi. Joka toinen lause alkoi kyllä joo (tai vaihtoehtoseisesti joo kyllä).

Lievemaasta sen verran, että saisi parantaa semmoisissa asioissa, kenelle jäähy on tulossa. Sitä saa kuunnellessa arpoa pitkän aikaa. Muuten en valita.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Eilisessä KalPa-ottelussa nähtiin varsinainen pohjanoteeraus (viimmeisen erän kuuntelin). Ottelun lopussa mies ei itsekkään tiennyt paljon oli peliaikaa, tai ainakaan mitään selkoa minä en saanut. Joka toisen kerran mies selosti, että peli loppuu samaa aikaa kuin KalPan jäähy tyyliin näin "30 sekunttia peliaikaa jäljellä" sitten kiekko jäähän "puoltoista minuuttia pelaamatta"..
 

Kröni

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lievemaa oli kyllä eilisessä pelissä aivan täpinöissään JYP:n pelatessa hurmiossa. Huvittava tapaus sattui muistaakseni 3.erässä, kun Ässät taisi päästä vähän myllyttämään hyökkäyspäädyssään. Joku kotijoukkueen pelaaja taisi vähän roikkua liian kauan patapaidassa ja Lievemaa huudahti pariin kertaan: "Nyt ei missään nimessä saa ottaa jäähyä!". Ja tilanne oli tosiaan 6-2 tai vastaavaa. Että eihän siinä...

Yleisesti ottaen olen ollut kyllä ihan tyytyväinen Lievemaan toimintaan. Lähetykset on valmisteltu huolellisesti, hän on hyvällä asenteella mukana ja käyttää kommentaattoria hyvin hyödyksi heittäen hänelle sopivissa paikoissa, kuten SM-liigan teknisellä aikalisällä, kysymyksiä esimerkiksi pelitapaan tai tietyn pelaajan suoriutumiseen liittyen. Aiemmin todettuja heikkouksia hän pystyy näillä konsteilla paikkaamaan mukavasti.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Niin no. Nämä ovat tietenkin makukysymyksiä, mutta laatu Hiitelän bokseineen ja Lievemaan selostuksineen on niitä syitä minkä takia minä en yksinkertaisesti kykene kuuntelemaan kyseisiä lähetyksiä ilman hermojen menetystä. Mielummin jättää kuuntelematta kokonaan kuin kärsii, siksi toivon että saataisiin ainakin tuo Ritari takaisin. Hiitelän boksin voisi aina erätauoiksi hiljentää.

Luulenpa, että tämä on paljon yleisempia kanta kuin se, että Lievemaahan oltaisiin tyytyväisiä. En voi väittää itsekään olevani kovinkaan mielissäni Lieveilmiön sepustuksista. Monasti olen tyytynyt merisäähän tai ihan sm-liiga.fi-sivustoon, ihan sama kuunteleeko vaiko ei kun Lievemaan selostuksesta ei saa juurikaan mitään kuvaa pelistä, mitä tapahtuu ja mitä ei.

Alkukaudesta olin valmis vielä antamaan aikaa että jos kehittyy, mutta sitä ei ole tapahtunut. Ritari takas, tosin ei taida RadioJKL:llä olla rahaa palkata Ritaria.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Minä en aina ihan ymmärrä tätä jatkuvaa kritiikkiä Lievemaasta.
Kuten aiemminkin on todettu, niin liian hyvään on totuttu.
Minä kyllä ymmärrän aivan tarpeeksi hyvin mitä pelissä tapahtuu ja Timon eläytyminen peliin on mielestäni erittäin hyvää.
Kyllä täytyy olla tyytyväinen, että meillä on sentään tämän tason selostaja, kun verrataan vaikka TPS:n Järvenpään selostamiseen, tai vaikkapa johonkin Tauruun. Tosin eihän näitä voi oikeastaan edes verrata keskenään.

Erittäin tyytyväinen ainakin minä olen siihen, että selostukset jatkuvat ja nimenomaan Lievemaan selostamana. Taidan olla lähes yksin mielipiteeni kanssa, mutta eipä tuo haittaa.

Edit. Hiitelän poksi vuorostaan on kyllä täyttä kuraa! En voi sietää millään. Hirveä puheääni ja jututkaan ei paljon säväytä. Erätauot on pidettävä radio visusti kiinni.
 

J.Shelley#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP,Toronto Maple Leafs.
Taidan olla lähes yksin mielipiteeni kanssa, mutta eipä tuo haittaa.

Väärin, sillä ainakin minä jaan tämän mielipiteen sinun kanssasi. Ja olen varma, että täällä on myös muitakin ketkä tykkäävät Lievemaasta.Eihän timppa ole Ritarin tai Tynin tasoinen, mutta tulee hyvänä kolmosena maaliin.

Ja kyllähän timppa hehkuttaa osaa, se on kuultu monta kertaa.
 

jukiapina

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP valitettavasti
Niin eihän Lievemaassa ole muuta vikaa kuin se ettei se missä pelataan välity koti kuuntelimoon. Tämä on kyllä iso miinus. Toivottavasti tähän saataisiin jonkin näköistä parannusta aikaan.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni Lievemaa on ihan ok selostaja. Olemme tottuneet parempaan, mutta tuskin Lievenmaata parempaa olisi saatavissa, kun Ritarin kanssa meni miten meni.

Hiitelästä samaa mieltä palstalaisten kanssa. Välillä on asia juttuja ja mielipiteitä, mitä yritän kuunnella. MUTTA miehen ääni ei kuulu radioon! Hirveää kuunneltavaa miehen vinkuminen.
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Liitynpä minäkin Lievemaan kehujiin. Hyvin mies selostaa, vaikkei tietenkään Tynin tai Ritarin veroinen ole. Tunnetta on ainakin pelissä, uskaltaa myös kehua vastapuolta ja kyseenalaistaa JYPin peliä sekä myöntää jos vastustajalle tulee helppoja jäähyjä. Ei ole läheskään aina itsestäänselvyys paikallisradioissa.

Hiitelän boksi nyt on lähinnä vitsi. Kaveri köhii, räkii ja yskii ja selittää faktoina jatkoajasta lukemansa huhut. Mitään uutta ei tuo mihinkään asiaan. Ei jatkoa.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Lievemaalla on edelleen se yksi helvetin ärsyttävä heikkous, vaikka muuten menetteleekin. Aivan liian usein Timon selostukset laahavat sen 15s jäljessä, vaikka kiekko on jo maalissa. Tai vastaavasti maalivahti tehnyt huipputorjunnan, mutta Timo selittää syöttöketjua, joka johti tilanteeseen.
Hiitelän boksin alkaessa radio on kyllä välttämätöntä laittaa mykäksi. Puhetaidoton studioemäntäkin lähti jo onneksi vaihtoon.
 

_Wildchild_

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, sympatiat Halutulle muutokselle (TM)
Hiitelän boksi nyt on lähinnä vitsi. Kaveri köhii, räkii ja yskii ja selittää faktoina jatkoajasta lukemansa huhut. Mitään uutta ei tuo mihinkään asiaan. Ei jatkoa.

Heh, kieltämättä olisi ehkä parempi jättää Hiitelän boksit väliin kun mies ei saa sanottua muutamaa sanaa enempää ilman noita Kummelista tuttuja "Perintöä odotellessa"-yskäkohtauksia. Jos on kipeänä niin ihan turha tulla radioon köhimään; koko hommasta menee uskottavuus ja ammattimaisuus.

Lievemaalla on edelleen se yksi helvetin ärsyttävä heikkous, vaikka muuten menetteleekin. Aivan liian usein Timon selostukset laahavat sen 15s jäljessä, vaikka kiekko on jo maalissa. Tai vastaavasti maalivahti tehnyt huipputorjunnan, mutta Timo selittää syöttöketjua, joka johti tilanteeseen.

Minusta tuo on lätkämatsin selostajalta aika suurikin heikkous kun nimenomaan pitäisi olla koko ajan ajan tasalla. Lisäksi Lievemaa puhuu usein "JYPin pakkiparista" tai "JYP-pelaajasta" sen sijaan että pystyisi heittämään nimiä kehiin. Täytyyhän sitä kuuntelijan tietää, kuka siellä on tehnyt mitäkin, että tietää ketä pelaajaa mollata hävityn matsin jälkeen ;)

Yksi asia mitä en myöskään ymmärrä Lievemaan selostuksessa, on se, että miksi ihmeessä niitä helvetin pitkiä kiekkoja tarvitsee hehkuttaa? Ei voi käsittää.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisäksi Lievemaa puhuu usein "JYPin pakkiparista" tai "JYP-pelaajasta" sen sijaan että pystyisi heittämään nimiä kehiin. Täytyyhän sitä kuuntelijan tietää, kuka siellä on tehnyt mitäkin, että tietää ketä pelaajaa mollata hävityn matsin jälkeen ;)
Tästä samaa mieltä! Liian usein jää epäselväksi kuka pelaaja on kyseessä! "Jyp-pelaaja menettää kiekon..."
 
Yksi asia mitä en myöskään ymmärrä Lievemaan selostuksessa, on se, että miksi ihmeessä niitä helvetin pitkiä kiekkoja tarvitsee hehkuttaa? Ei voi käsittää.

Taitaa olla yhteydessä radiomainonnan maailmaan tämä. Yleensähän sitä "ja ajassa 13:52 syntyy piiiitkä kiekko!"-huudahdusta seuraa joku mainospätkä.

En sitten kyllä tiedä, miksi asia pitää sillä tyylillä ilmaista kuin se ilmaistaan. Onhan se kieltämättä melko huvittavan (tai vituttavan, miten sen nyt ottaa) kuuloista kyllä. Ehkä joku muu tietää paremmin.

Joudun muuten tunnustautumaan tässä ns. "erilaiseksi nuoreksi", sillä itse pidän Hiitelän ajoittain ihanan ylimielisen oloisesta jutteloinnista hyvinkin paljon. Kurkkulääkettä saisi kyllä joku kuuntelija hänelle postittaa, ärsyttää se köhiminen nimittäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös