Jere Lassila – Jyväskylän oma poika ja ikäluokkansa paras suomalainen sentteri, joka jäi ilman NHL-varausta

  • 44 822
  • 329

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Pistetään Jerelle oma ketju pystyyn, sen verran kovaa temppua on poika tekemässä, jos ja kun murtautuu Rautakorven kivikovaan hyökkäykseen. Edelleen olen täysin mykistynyt siitä että Lassilaa ei varattu edes jämäkierroksilla NHL:ään. Peliäly on huippua molempiin suuntaan, liike hyvää, johtaa esimerkillä ja kiekolliset taidot on Lassilalla erinomaiset.

Jotenkin tuntuu hullulta että Jukka&Ville ja kasa NHL-tarkkailijoita voivat nähdä Lassilassa niin eri asioita, kuitenkin kyse on ammattimiehistä. Jossain viime kauden JYPissä olisin tavallaan ymmärtänyt että Lassila pelaa, mutta kyllä pojan on täytynyt vakuuttaa isosti että päässee pelaamaan takaisin kärkikahinoihin pyrkivässä joukkueessa. Erittäin mielenkiintoista nähdä mikä on Lassilan kehitys tämän aikana.
 

david

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten muuten nuo varausasiat menevät, jos pelaajaa ei varata ”oikeana vuonna”? Voidaanko Lassila varata myöhemmin esim. ensi kesänä? Vai onko vapaata riistaa NHL-seurojen tavoitella, jos sattuisi lyömään tulevina vuosina liigassa isosti läpi.
 

Seeepra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Miten muuten nuo varausasiat menevät, jos pelaajaa ei varata ”oikeana vuonna”? Voidaanko Lassila varata myöhemmin esim. ensi kesänä? Vai onko vapaata riistaa NHL-seurojen tavoitella, jos sattuisi lyömään tulevina vuosina liigassa isosti läpi.
Voidaan varata. Esim. Petteri Nurmi varattiin vasta tänä vuonna. On syntynyt vuonna 02, ja tänä vuonna varattiin 04 syntyneitä, toki 04 loppuvuonna syntyneet ovat varattavissa vasta ensi vuonna.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mukavaa, että Lassila on murtautumisen kynnyksellä liigaan. Kaverin pelejä nuorten kisoissa tuli katsottua ja mielihyvällä seurattua. Lahjakas kun mikä ja kliseetä mukaillen vain taivas on rajana.
 

Nepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liikunnan Riemu
Lisäkysymys ilmoille: Onko koskaan top 3 varaus ollut ns. yli-ikäinen?
Nopean tutkimuksen myötä voin sanoa, että top 3 ei ole koskaan ollut yli-ikäinen. Löytyy kuitenkin muutamia pelaajia, jotka on varattu ensimmäisellä kierroksella 19- tai 20-vuotiaana. Viimeisin taitaa olla Columbuksen 19-vuotias Yegor Chinakhov, jonka Jarmo varasi numerolla 21.

Myös Tanner Pearson meni aikoinaan 2012 vuoden varaustilaisuudessa numerolla 30 vaikka olisi ollut varattavissa jo vuonna 2010.

Joten jos Jere tykittää oikein hyvän kauden, voi olla ensimmäisen kierroksen varaukseen mahdollisuus ;)
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jere ansaitsee oman ketjunsa, joten hyvä avaus.

Samaan tapaan kuin @Valajas on mykistynyt siitä, että Lassilaa ei varattu NHL:n, itse olin tyrmistynyt samasta asiasta. En keksi mitään muuta syytä kuin loukkaantumiset. En tiedä minkä verran ovat vaikuttaneet, jos ovat, mutta muuta järjellistä syytä en keksi.

Onneksi NHL:n voi päätyä vaikka varaus jäikin tekemättä, joten mitään siinä mielessä ei ole menetetty ja kuten tietäjät täällä on onneksi kirjoittaneet, että varaus voi onneksi tulla myöhemminkin.

Toivottavasti Jere pysyy terveenä, koska silloin latu on auki ties kuinka pitkälle.
 

Coutinho

Jäsen
Samaan tapaan kuin @Valajas on mykistynyt siitä, että Lassilaa ei varattu NHL:n, itse olin tyrmistynyt samasta asiasta. En keksi mitään muuta syytä kuin loukkaantumiset. En tiedä minkä verran ovat vaikuttaneet, jos ovat, mutta muuta järjellistä syytä en keksi.
Myös pieni koko ja hiukan aikaisemmilla kausilla hidas/kankea luistelija ei välttämättä ole paras yhdistelmä meren toisella puolella. Luistelu on selvästi isoin osa missä Jere on kesällä kehittynyt.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jostakin kumman syystä Rautakorpi ei aina luota Lassilan aloituksiin. Sporttia vastaankin pisti alivoimalla Plattin aloittamaan, joka hävisi aloituksen satanolla ja Sport teki maalin. Tänään oli myös sitä, että Platt kävi ainakin pari kertaa ottamassa Lassilan sijasta aloituksen ja tuli sitten vaihtoon. Lassilan aloitusprosentti kuitenkin lopulta tänään 7/10 = 70% ja sai tosiaan pelin helpotessa ottaa oman pään aloituksia ja esim. alivoima-aloitusvoiton. No joo, voihan siellä olla jotakin luistimen terää mutkalla tms..., mutta tämmöistä oli näkyvillä jo harkkapeleissä.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Jostakin kumman syystä Rautakorpi ei aina luota Lassilan aloituksiin. Sporttia vastaankin pisti alivoimalla Plattin aloittamaan, joka hävisi aloituksen satanolla ja Sport teki maalin. Tänään oli myös sitä, että Platt kävi ainakin pari kertaa ottamassa Lassilan sijasta aloituksen ja tuli sitten vaihtoon. Lassilan aloitusprosentti kuitenkin lopulta tänään 7/10 = 70%
Aloitusprosenttia ei kannata katsoa kuin piru raamattua. Siinähän ei näe ketä vastaan aloittaa, veikkaan että aloittajan vaihtajaan on selkeä perusta, Veikkaan että jonkun sortin dataa on valmentajilla, ketä vastaan ei kannata jotain pelaajaa laittaa tähän vaikuttaa myös kenellä on tämä vaihtoetukin, koti otteluissa voi enemmä taktikoida kuin vieraissa
 

pynski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hieno ja itseluottamusta uhkunut maali tänään KooKoon verkkoon. Hienoa kehitystä havaittavissa. Uskallan väittää, että loppukaudesta Lassilan peli ei ole enää selviytymistä vaan tulostakin alkaa tulla.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Hieno ja itseluottamusta uhkunut maali tänään KooKoon verkkoon. Hienoa kehitystä havaittavissa. Uskallan väittää, että loppukaudesta Lassilan peli ei ole enää selviytymistä vaan tulostakin alkaa tulla.
Olen kyllä mielissäni pojan puolesta ja arvostan, että tässä pelissä oli ns. maitti päällä työn muodossa, kun muut laiskotteli, mutta ei tuo viisikkotyö ihan siellä vielä ole, että antaisi ihmeitä kevääseen odottaa ja tämä milliäkään dissaamatta. Lahjakas on, mutta viisikkoon vaatii vielä isosti opettelua, vaan mikäs on opetellessa, hyvällä lykyllä tuossa on meitin tulevaisuuden ykkös sentteri, vaikka ei vielä tähän kauteen.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen kyllä mielissäni pojan puolesta ja arvostan, että tässä pelissä oli ns. maitti päällä työn muodossa, kun muut laiskotteli, mutta ei tuo viisikkotyö ihan siellä vielä ole, että antaisi ihmeitä kevääseen odottaa ja tämä milliäkään dissaamatta. Lahjakas on, mutta viisikkoon vaatii vielä isosti opettelua, vaan mikäs on opetellessa, hyvällä lykyllä tuossa on meitin tulevaisuuden ykkös sentteri, vaikka ei vielä tähän kauteen.
Henkilökohtainen mielipide maalista ja suht ok pelistä huolimatta on —> KeuPa isommassa roolissa. En toki ala viisaampiani kyseenalaistamaan, varmasti heillä on erilainen ajatus kuin minulla ja se ehkä palvelee paremmin tulevaisuutta.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Henkilökohtainen mielipide maalista ja suht ok pelistä huolimatta on —> KeuPa isommassa roolissa. En toki ala viisaampiani kyseenalaistamaan, varmasti heillä on erilainen ajatus kuin minulla ja se ehkä palvelee paremmin tulevaisuutta.
Samoilla linjoilla olen ollut, mutta tuota Heljankoa katsellessa on kyllä tullut mieleen ajatus, että onko tuo Liigan ja Mestiksen tasoero karannut aivan liian isoksi? Mestiksessä vedät melkein sadan pisteen tahdilla ja Liigassa et saa mitään aikaiseksi.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samoilla linjoilla olen ollut, mutta tuota Heljankoa katsellessa on kyllä tullut mieleen ajatus, että onko tuo Liigan ja Mestiksen tasoero karannut aivan liian isoksi? Mestiksessä vedät melkein sadan pisteen tahdilla ja Liigassa et saa mitään aikaiseksi.
Tuokin on aivan totta ja valmennus todennäköisesti tietää mitä tekee. Onneksi me emme joudu asiaa päättämään. *hymiö
 

Coutinho

Jäsen
Samoilla linjoilla olen ollut, mutta tuota Heljankoa katsellessa on kyllä tullut mieleen ajatus, että onko tuo Liigan ja Mestiksen tasoero karannut aivan liian isoksi? Mestiksessä vedät melkein sadan pisteen tahdilla ja Liigassa et saa mitään aikaiseksi.
On karannut. Mestiksestä kaikki pelimiehet on karannut ulkomaille: Ranskaan, Tanskaan, Norjaan, Saksan kakkoseen ja kolmoseen jne. Lähes jokaisen maan divareistakin saa paremmin rahaa pelaamisesta kuin mestiksestä. Osa on tietenkin myös lopettanut kun elanto pitää jotenkin saada ja kun et ole enää juniori niin voi alkaa 1000e sijaan houkuttaa työ josta saa vaikka 4000e..

Mestiksessä pelaa käytännössä ne ketkä eivät enää ikänsä puolesta pysty u-20 pelaamaan ja paikkaa ulkomailta ei ole löytynyt.

Eroa on myös kasvattanut Liigan tason koventuminen.

Lassila on pelannut jo hetken aikaa todella hyvin, joten ei ole mitään syytä laittaa Keupaan pelaamaan. Pisteitä alkaa varmasti tulemaan enemmän. Jos Liiga olisi tasoltaan viime kauden tasoa ja JYPissä saisi pelata vieläkin miten huvittaa Jerellä olisi aivan eri tehot jo nyt.
 

koutsikaitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samoilla linjoilla olen ollut, mutta tuota Heljankoa katsellessa on kyllä tullut mieleen ajatus, että onko tuo Liigan ja Mestiksen tasoero karannut aivan liian isoksi? Mestiksessä vedät melkein sadan pisteen tahdilla ja Liigassa et saa mitään aikaiseksi.
Joo kyllä kun tuota Heljangon peliä eilen paikanpäällä hallilla katselin niin kyllä oli pettymys. Hyvä luistelutaito mutta kovin kovin kevyttä oli tämän Mestiksen pistenikkarin esitys, ja tuli mieleen lähinnä kaukalopalloilija.
Ei tuo Mestiksen taso ole näköjään ainakaan hänen kehitystään edesauttanut, joten tuskin auttaisi Lassilaakaan kehittymään!?
Nyt nopeesti Petmania kehiin jos vaan terveenkirjoissa on, kun tuon Kemellin tilanteesta ei ota selvää että milloin pääsee pelaamaan...

Edit.
Kemell näköjään kokoonpanossa!
 
Viimeksi muokattu:

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo kyllä kun tuota Heljangon peliä eilen paikanpäällä hallilla katselin niin kyllä oli pettymys. Hyvä luistelutaito mutta kovin kovin kevyttä oli tämän Mestiksen pistenikkarin esitys, ja tuli mieleen lähinnä kaukalopalloilija.
Itse olen tällä kaudella, lähinnä muutaman harkkapelin vuoksi, alkanut Heljankoa hehkuttamaan. Eilen oli vaikea peli, mutta jos eilisen perusteella lähdettäisiin tekemään johtopäätöksiä, siellä olisi KeuPassa kolme ketjullista JYPin miehiä. Heljanko teki viime kaudella JYPissä tehot 3+8=11, mikä nuorelle pienessä roolissa olleelle pelaajalle oli oikein hyvät. Mielestäni on väärässä kentässä tällä hetkellä. Tarvitsisi hieman samantyyppisiä, sähäköitä ja nopeasti reagoivia kavereita rinnalle. Nyt ei yhteinen sävel löydy tuossa Salosen ja Stråkan vieressä. Olisiko sitten tänään kuitin paikka kaikille meille ja tehot 2+0?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On karannut. Mestiksestä kaikki pelimiehet on karannut ulkomaille: Ranskaan, Tanskaan, Norjaan, Saksan kakkoseen ja kolmoseen jne. Lähes jokaisen maan divareistakin saa paremmin rahaa pelaamisesta kuin mestiksestä. Osa on tietenkin myös lopettanut kun elanto pitää jotenkin saada ja kun et ole enää juniori niin voi alkaa 1000e sijaan houkuttaa työ josta saa vaikka 4000e..

Jossain haastattelussa joku sanoi jo muutama vuosi sitten ettei mestiksessä ole yhtäkään yli 1000e/kk tienaavaa pelaajaa, siis tämä niiden osalta jotka mestiksen omia sopimuspelaajia ja joilla ei ole omaa kuviota sponsoreiden osalta. Käytännössä muutaman sadan euron korvauksen huiput voi saada ja muu raha etsittävä itse muualta. 100k luokkaa mestiksen huippuseurojen pelaajabudjetti.

Silti vaikka taso laskee kun lehmän häntä mestiksessä niin näkisin että voisi olla oikeampi taso loppukaudesta ja KeuPan mukana pääsee myös pudotuspelejä pelaan jossa taso hieman kovempi. Lisäksi ei koskaan liigassa ilman loukkaantumisia päästä ja 18v pelaajaa helppo siirellä edestakaisin tarvittaessa.
 

koutsikaitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen tällä kaudella, lähinnä muutaman harkkapelin vuoksi, alkanut Heljankoa hehkuttamaan. Eilen oli vaikea peli, mutta jos eilisen perusteella lähdettäisiin tekemään johtopäätöksiä, siellä olisi KeuPassa kolme ketjullista JYPin miehiä. Heljanko teki viime kaudella JYPissä tehot 3+8=11, mikä nuorelle pienessä roolissa olleelle pelaajalle oli oikein hyvät. Mielestäni on väärässä kentässä tällä hetkellä. Tarvitsisi hieman samantyyppisiä, sähäköitä ja nopeasti reagoivia kavereita rinnalle. Nyt ei yhteinen sävel löydy tuossa Salosen ja Stråkan vieressä. Olisiko sitten tänään kuitin paikka kaikille meille ja tehot 2+0?
Joo oon samaa mieltä siitä ettei yhden pelin perusteella voi tietenkään tyhjentäviä kykylausuntoja antaa, mutta arvioni perustuukin useampaan peliin. Toki luonnollisesti hyviäkin hetkiä mukaan mahtuu...
Ja kyllähän se tietenkin käytännössä vaatii useamman PERÄKKÄISEN PELIN "ylhäällä" ennenkuin pystyy sisäistämään joukkueen pelisysteemin ja jollain tavalla rutinoitumaan SM-Liigan pelitapaan ja siten paremmin näyttämään kykynsä, ja tosiaan niinkuin mainitsit Heljanko on pelityyliltään tällähetkellä aivan väärässä ketjussa! Snaipperi-tyylistä potentiaalia miehessä kyllä on...
Pelottaa kyllä tämän Salonen-Stråka-Heljanko -ketjun tuleva Tappara-peli että mitenkähän äijien käy?
P.S.
Saa osoittaa epäilykseni vääräksi ja pelata omalta osaltaan vaikka miinuksettoman pelin!
 

pynski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jere Lassila U20-turnauksessa Suomen kapteeni ja ykkössentteri. Ratkaisumaali jatkoajalla, tehot 1+1. Viime kaudella tuntui, että kaikki tällä palstalla eivät oikein hahmottaneet, että millainen tulevaisuuden pelimies JYPillä onkaan joukkueessa ja aikalailla kaikki muut sentterit arvotettiin hänen edelleen. Menestyminen U20-peleissä lupaa hyvää myös liigakautta ajatellen.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Jere Lassila U20-turnauksessa Suomen kapteeni ja ykkössentteri. Ratkaisumaali jatkoajalla, tehot 1+1. Viime kaudella tuntui, että kaikki tällä palstalla eivät oikein hahmottaneet, että millainen tulevaisuuden pelimies JYPillä onkaan joukkueessa ja aikalailla kaikki muut sentterit arvotettiin hänen edelleen. Menestyminen U20-peleissä lupaa hyvää myös liigakautta ajatellen.
Juuri näin, itse odottelin jo viime kaudella Jeren läpimurtoa jota ei valitettavasti saatu, mutta kyseessä on potentiaaliltaan kansainvälisen tason kärkiketjujen sentteri ja siksi itse näkisin myös tulevalla kaudella olevan alustavasti nokkimisjärjestyksessä edellä esim Koskelaa, joka pelasi viime kauden lopun Lassilaa paremmin.

Koskelan potentiaali on kuitenkin pienempi. Kausihan tuon sitten näyttää ja se, että on kauden alussa edellä toista, ei ole tae siitä että kauden lopussa tilanne on sama, tämäkin nähtiin viimeksi menneellä kaudella.

Mikäli Lassila pystyy läpimurtoon ja realisoimaan isoa potentiaaliaan edes kohtuullisesti tulevalla kaudella, JYPillä ei välttämättä olekaan sentteri ongelmaa. Silti riskillä mennää, jos jos jos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös