Jere Karalahti Jokereihin

  • 654 137
  • 1 664

Bodari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sika-Jokerit: Antti Tyrväinen, Rudi, Semir & Jere
Yhtään
peliä en käy ensi kaudella katsomassa.

Säälittäviä "faneja" näköjään löytyy Jokerien puolelta, ettekö te
janarit tajua, että ette ole seuraa suurempia.

Nämä fanipojat tekevät vain itsestään naurettavia reppanoita kun takit
kääntyy taas syksyllä, kuten kävi oksettavan sirkuspelle
piilolinssi-Ruudun kanssa. Oli se uskomatonta seurata kun yhtäkkiä
eteläpäädyssä näki kymmeniä numero 25 paitoja kaiken sen paskan jälkeen.

Mielestäni tässäkin tapauksessa huomaa jokerifanien alhaisen
keskimääräisen iän. Ei ihan vielä olla aikuisia.

Jarkko Ruutu muuten haukkui minulle henkilökohtaisesti Jokerit
muoviseuraksi ilman perinteitä kesällä vuonna -97. Ja nyt te taputatte sille!
 

Jeasdp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Onneksi Karalahti ei pelaa vielä tänään, kun osa kannattajista on JFC:n matsissa. European Trophy pelissä sitten protestit käyntiin.


Säälittäviä "faneja" näköjään löytyy Jokerien puolelta

Säälittävimpiä reppanoita ovat nämä "fanit", jotka asettavat itsensä jollekkin alustalle muihin nähden. Itse olen menossa taas kaikkiin Jokereiden matseihin ja isoon osaan vierasmatseista, vaikka en Jeren hommaamista hyväksy.
 
Viimeksi muokattu:

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Ihan suora kysymys: kun fanikatsomossa näitä 15 vuotta sitten Karalahden puheita seuranneita on kuitenkin vähän jo iänkin takia, mikä siinä on että voidaan hyväksyä JRuutu ja puolustaa Jatkoajassakin JRuudun typerimpiä temppuja, kyykkyjä ja hanskan riiputuksia mutta ei voida hyväksyä JKaralahtea? Karalahti on pelannut kuten mies ja vastannut teoistaan (mm. taklaukset) silloin kun sitä on pyydetty ja on lähtenyt silloin hanskaukseen pakoon luikkimatta. JRuutu on Jokereissa pelatessaan suoraan sanoen hävettänyt meikeläistä aivan saatanasti enkä voi käsittää miten joku ymmärtää JRuudun typeryydet ja HIFK-taustan joka on pitempi kuin Karalahdella, mutta ei sitten Karalahtea vaikka pelaaja- ja ihmistyyppinä Karalahti on ihan eri tavalla Jokereihin sopiva kuin JRuutu.

Vanhemman valtiomiehen viisaudella: puhukaa asiat läpi ja puhukaa niistä suoraan. Teitä tarvitaan!
Hyviä pointteja.

Tuohon ensimmäiseen kappaleeseen. Noi protestit on varmasti ensi sijassa Hjallista vastaan, ei Karalahtea. Porukka alkaa olla aika kypsä hänen tekemisiin ja sanomisiin. Nyt tuli ns. mitta täyteen. Kyse on kokonaisuudesta.

Ensi viikolla on tarkoitus jutella myös capojen ja muiden kanssa. Jos he kokevat edelleen, että heitä on "nussittu perseeseen" kuten aiemmin ilmaisivat, niin kukapa voi pakottaa capoilemaankaan. Se on iso ja haastava homma mikä vaatii positiivisen fiiliksen, että jaksaa matsista toiseen hoitaa.

Nämä ovat edelleen tunnemaailman juttuja, mitkä ihmiset kokevat eri tavalla. Sen takia ei näissä pysty alkaa määräilemään, että kuka kannustaa mitenkin ja kuka ei - jokainen saa toimia asiassa niinkuin itse parhaaksi näkee.

Ja uskoisin, että capojen johdolla tämän aktiiviporukan protesti tulee olemaan juuri se hiljaisuus. He ovat kuitenkin tuoneet sen äänen jokaisessa tylsässä arkipelissäkin, joten sillä on kuuluvin ja näkyvin vaikutus. Tuo nyt on mun mielestä se protestoinnin muoto, millä vähiten hajotettaisiin päätyä - koska joku päivä palataan kuitenkin taas normaalirytmiin. Toki on muitakin muuttujia, koska varmasti jotkut yrittävät nyt kannustaa tuplasti kovemmin. Ja mitä ääriryhmät sitten kehittelevät.
 

Sanchez

Jäsen
Ikävä tuottaa pettymys mutta palstatotuuden mukaan Hifk tarjosi suurempaa sopimusta rahallisesti kaudesta 2013-2014 sekä Jere Karalahti on itsekkin näin sanonut todistajien läsnäollessa. Spekulaatiosi on siis heikolla pohjalla.

Ikävä tuottaa pettymys, mutta tämä ei tosiaankaan pidä paikkansa. Jokereiden tarjoama summa oli huomattavasti parempi, eikä IFK:n ollut mitään järkeä vastata siihen.
 

Konkkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa
Kovimman OG Jeesuksen sanoin: "Kuka heittää ensimmäisen kiven?". Itse olen ainakin tehnyt/sanonut kaikennäköistä paskaa vuosien saatossa, jotka tälläkin hetkellä hävettää. Miksi siis tuomita Jere jostain vanhasta teosta. Me suomalaiset muutenkin vedämme alkoholia humalahakuisesti ja käsittääkseni Jere ei ole pulloonkaan koskenut. Kun ihminen taistelee elämästään ja saa uuden mahdollisuuden ja todistetusti on parantanut tapansa, miksi jauhaa samaa asiaa? Kuka meistä oikeasti haluaa tulla tuomituksi yhä uudestaan ja uudestaan samoista vanhoista virheistä. Ei häntä tarvitse rakastaa, mutta antakaa hänelle mahdollisuus. Jos vastaa huutoon ja maksaa hintaa joka ottelussa, olen tyytyväinen. Jos on floppi niin me tiedämme keneen katseet kääntyy (HH).

Itse toivon myös, ettei yksi ainoa pelaaja särje EP:n uraauurtavaa fanikulttuuria, mutta jos yksi ainoa pelaaja saa koko EP:n polvilleen, on taustalla varmaan myös jotain muuta. Yksi pelaaja ei voi olla suurempi kuin koko joukkue ja mitä narrilogo edustaa.

Hieman OT:nä, ehkäpä uudet tulevat omistajat (jotka ovat alusta asti olleet jokereiden kannattajia), arvostavatkin enemmän meidän perinteitä vs HH, joka käsittääkseni suuttui tuimasti kun ei saanut ifk:ta ostettua ja näitä "kalavelkoja" maksetaan vielä. Romanovien (ihan sama miten kirjoitetaan) historia kuulostaa kuitenkin enemmän itä-helsinkiläiseltä kuin joku suomenruotsalaisen historia. Kaverit on päässeet painimaan kunnolla ja heidän nuoruudessaan Jokerit oli se päähänpotkittu pikkuveli, josta sitten kasvoi suuri aikuinen. Jos mulla olisi rahaa enemmän kuin Jumalalla, myös minä hommaisin Jokerit omaksi aarteekseni ja vaalisin vanhoja hyviä perinteitä ja tekisin kaikkeni, että joukkue olisi vastisuudessakin se suurin ja kaunein.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ikävä tuottaa pettymys, mutta tämä ei tosiaankaan pidä paikkansa. Jokereiden tarjoama summa oli huomattavasti parempi, eikä IFK:n ollut mitään järkeä vastata siihen.

Ikävä tuottaa pettymys, mutta niin kauan kun joku ei laita tänne kuvaa näistä sopimuksista/tarjouksista niin näiden juttujen uskottavuus on about nolla.
 

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
Ikävä tuottaa pettymys, mutta niin kauan kun joku ei laita tänne kuvaa näistä sopimuksista/tarjouksista niin näiden juttujen uskottavuus on about nolla.


Eikös täällä ole vakuuteltu että Jeren ovi sulkeutui Nordikselle jo vuonna 200..jotain? Miksi siis he tarjoaisivat sopparia? Strippariksi Loungeen?
 

KallesS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Real Madrid
Ikävä tuottaa pettymys, mutta tämä ei tosiaankaan pidä paikkansa. Jokereiden tarjoama summa oli huomattavasti parempi, eikä IFK:n ollut mitään järkeä vastata siihen.

Ei taida olla pelaajaa jolle IFK ei olisi jättänyt tarjousta. Kun käy näin, että pelaaja valitseekin naapuriseuran, niin tarjous olikin liian pieni ja ei ollut järkeä vastata siihen. Taisi kuitenkin Jeren toiveena olla vielä pelaaminen KHL:ssa ja Jokerit tarjoaa sen vaihtoehdon. Liigan kovimpia puolustajia ja täältä Oulun läheltäkin odotan ensimmäistä IFK-Jokerit kamppailua.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Kaverit on päässeet painimaan kunnolla ja heidän nuoruudessaan Jokerit oli se päähänpotkittu pikkuveli, josta sitten kasvoi suuri aikuinen.

Ottaen huomioon että Rotenbergin veljekset ovat olleet 5- ja 10-vuotiaat Jokereiden 1992 mestaruuden aikaan niin lienee kyseessä enempi gloryhunterit kuin pitkän linjan divarijokerien kannattajat. Judo- ja futismiehiäkin perhe on enempi kuin kiekkoperhe. En jaksa uskoa että mitään perinnetietoisia jokereita nämä kaverit olisivat. Se ei toki tarkoita etteivätkö voisi toimia tahdikkaammin kuin Hjallis.
 

ennustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks
Tässäkin Hjallis olisi voinut pelata reilusti ja sanoa, että Karalahti tulee sanotte mitä sanotte. Nyt epäilen jo itsekin että mitään KHL-sopimusta Karalahdella ei edes ollut vaan Hjallis otti taktisen aikallisän jolla myi kausareita ja vedätti kaikkia.

Harkimo sanoi kyllä suoraan ensimmäisen episodin jälkeen ettei Karalahden "sopimuksen peruuntumisella" ollut mitään tekemistä fanien vastustamisen kanssa. Tämän jälkeen on mielestäni hyvin selkeästi myös sanottu, että voimassa oleva sopimus astui automaattisesti voimaan 6. elokuuta, koska Karalahti ei saanut muualle sopimusta. Toki voi kuvitella tulleensa kusetetuksi, jos kuvitteli että addressit ym tässä olisivat jotain vaikuttaneet. Kaikki kuitenkin viittaa siihen, että sopimus oli jo Karalahden kanssa tehty aika päiviä sitten ja siinä oli KHL-pykälä jonka puitteissa Jokerit asioista tiedotti.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ottaen huomioon että Rotenbergin veljekset ovat olleet 5- ja 10-vuotiaat Jokereiden 1992 mestaruuden aikaan niin lienee kyseessä enempi gloryhunterit kuin pitkän linjan divarijokerien kannattajat. Judo- ja futismiehiäkin perhe on enempi kuin kiekkoperhe. En jaksa uskoa että mitään perinnetietoisia jokereita nämä kaverit olisivat. Se ei toki tarkoita etteivätkö voisi toimia tahdikkaammin kuin Hjallis.

Tuossa kerkeäisi jo seuraamaan Jokereita reilut 20 vuotta, sekö ei vielä riitä ymmärtämään Jokereiden perinteitä vaan tekee kavereista enemmän gloryhunttereita? Kuinka pitkä tausta kannattamansa seuran pelejä pitää olla nähtynä että on muutakin kuin gloryhuntteri?
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Harkimo sanoi kyllä suoraan ensimmäisen episodin jälkeen ettei Karalahden "sopimuksen peruuntumisella" ollut mitään tekemistä fanien vastustamisen kanssa. Tämän jälkeen on mielestäni hyvin selkeästi myös sanottu, että voimassa oleva sopimus astui automaattisesti voimaan 6. elokuuta, koska Karalahti ei saanut muualle sopimusta. Toki voi kuvitella tulleensa kusetetuksi, jos kuvitteli että addressit ym tässä olisivat jotain vaikuttaneet. Kaikki kuitenkin viittaa siihen, että sopimus oli jo Karalahden kanssa tehty aika päiviä sitten ja siinä oli KHL-pykälä jonka puitteissa Jokerit asioista tiedotti.
Mulla olisi taas kolmas teoria. Alkuperäinen sopimus purkautui, kun Karalahden agentti ilmoitti Jeren tehneen KHL-diilin viimeisenä mahdollisena päivänä. Kun sopimuksessa tulikin esteitä, niin Jokerit tekivät Karalahden kanssa uuden sopimuksen. Huolimatta siitä, että Harkimo sanoi meille, että ei olisi tehnyt Karalahden kanssa sopimusta jos olisi tiennyt vastustuksen laajuuden. Purku olisi tullut kuulemma liian kalliiksi.

"Mua ei fanien piipitykset kiinnosta pätkääkään" jne. Itselläni mennyt vain luotto kyseiseen mieheen ja hänen puheisiinsa viimeistään nyt.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Karalahti pelaa Jokereissa. En välitä ajatuksesta, mutta näillä nyt mennään. En aio tämän enempää puuttua koko pelaajaan. Hän viilettää siellä muiden joukossa ainakin tämän kauden.
 

ss74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jokerit FC
Huolimatta siitä, että Harkimo sanoi meille, että ei olisi tehnyt Karalahden kanssa sopimusta jos olisi tiennyt vastustuksen laajuuden. Purku olisi tullut kuulemma liian kalliiksi.

Vastutuksen laajuus ei pitäisi tulla yllätyksenä. Eikös EP:n kehitystyöryhmäkin ole viestinyt tästä pidemmän aikaa toimiston suuntaan?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ottaen huomioon että Rotenbergin veljekset ovat olleet 5- ja 10-vuotiaat Jokereiden 1992 mestaruuden aikaan niin lienee kyseessä enempi gloryhunterit kuin pitkän linjan divarijokerien kannattajat. Judo- ja futismiehiäkin perhe on enempi kuin kiekkoperhe. En jaksa uskoa että mitään perinnetietoisia jokereita nämä kaverit olisivat. Se ei toki tarkoita etteivätkö voisi toimia tahdikkaammin kuin Hjallis.

Määritteletkö meille kuinka pitkään täytyy kannattaa, että lasketaan pitkän linjan kannattajaksi ja kuinka pitkään pitää olla gloryhunter?

Jokereiden tämän hetkistä historiaa katsoessa on aika jännä nimitys tuo gloryhunter, kun edellisestä mestaruudesta on jo 11 vuotta.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Määritteletkö meille kuinka pitkään täytyy kannattaa, että lasketaan pitkän linjan kannattajaksi ja kuinka pitkään pitää olla gloryhunter?

Jokereiden tämän hetkistä historiaa katsoessa on aika jännä nimitys tuo gloryhunter, kun edellisestä mestaruudesta on jo 11 vuotta.

Tekstissä jota kommentoin, luki että Romanoffit ovat aloittaneet Jokerien seuraamisen silloin kun seura oli köyhä ja päähänpotkittu pikkuveli. Näin tuskin on ollut, johtuen Rotenbergien iästä. Täten spekuloin että Jokerikannatus on todennäköisesti alkanut 90-luvun puolivälin kulta-aikana, jolloin Jokerit veti gh-porukkaa kuin magneetti puoleensa.

Jos sitten kannatus on kestänyt kovana siitä saakka niin gh-leimaa on turha Rotenbergeille tarjota. En nyt kuitenkaan jaksa uskoa että mitään hc-faneja olisivat, mutta ehkä parempi toiminnan fiksun ohjaamisen kannalta etteivät olekaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eikös täällä ole vakuuteltu että Jeren ovi sulkeutui Nordikselle jo vuonna 200..jotain? Miksi siis he tarjoaisivat sopparia? Strippariksi Loungeen?

Summanen olisi Jeren ottanut (ja IFK kuuntelee häntä joukkueenrakentamisessa), mutta kuulemani mukaan IFK/Summanen ei todellakaan ollut halukas tarjoamaan mitään isoa summaa hänestä, ja hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:

Jeasdp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Näinpä. Mitä nopeammin Hjallis kiinnittää sen UTJ:n/GM:n ja siirtyy itse taka-alalle, sen parempi.

No empä tiedä. Veikkaan, että jos KHL kaatuisi ja Jokereita pitäisi taas vääntää takaisin liigaan/suomi-sarjaan/euroopan liigaan niin Rotenbergeja ei nappaisi vähää alusta.

Jokerit on riippuvaisia Hjalliksesta, mikä on taas ihan perseestä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
No empä tiedä. Veikkaan, että jos KHL kaatuisi ja Jokereita pitäisi taas vääntää takaisin liigaan/suomi-sarjaan/euroopan liigaan niin Rotenbergeja ei nappaisi vähää alusta.

Jokerit on riippuvaisia Hjalliksesta, mikä on taas ihan perseestä.

Ymmärsit ehkä hieman väärin pointtini. Kun GM on kiinnitetty, niin se on se kaveri, joka esiintyy sinä Jokerilaivan kapteenina ja ykkösmiehenä. Se kaveri vastaa pelaajahankinnoista ja niin edelleen. Hjalliksen ei tarvitse sitten urheilulliseen puoleen puuttua.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Kunhan Lennu Petrell ja Janne Pesonen lopettavat niin ainakaan tämän hetkisistä pelaajista ei tule heti mieleen ketään joka aiheuttaisi Karalahden kaltaisia reaktioita. Tokihan uusia ikoneita voi aina syntyä, mutta hankalampaa se on näin nykyaikana kuin 15 vuotta sitten.

Mikäs vika Lennussa on? Itse ottaisin mielellään Jokereihin. Pesosesta nyt ollaan samaa mieltä.
 

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
Mikäs vika Lennussa on? Itse ottaisin mielellään Jokereihin. Pesosesta nyt ollaan samaa mieltä.

No nyt on kaikki nähty. Eli haluaisit yhden 2000-luvun suurimmista julli-ikoneista Jokereihin? Vaikka ihan pätevästä pelaajasta on kyse niin kannattajien toivoisi kunnioittavan edes jotain arvoja seuran toiminnassa, kun Hjallis ei siihen selvästi kykene.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
No nyt on kaikki nähty. Eli haluaisit yhden 2000-luvun suurimmista julli-ikoneista Jokereihin? Vaikka ihan pätevästä pelaajasta on kyse niin kannattajien toivoisi kunnioittavan edes jotain arvoja seuran toiminnassa, kun Hjallis ei siihen selvästi kykene.

Kauden 2013-2014 jälkeen Jokereilla ja IFK:lla ei enää ole kilpailuasemaa. Koska kilpailuasema ja vastakkainasettelu loppuu tämän kauden jälkeen niin minulla ei ole mitään sitä vastaan, että Lennart Petrell tai Mikael Granlund kurvailisi KHL-Jokereiden riveissä. Olisi hulluutta jättää mahdollisia hyviä pelaajia hankimatta sen takia, että he ovat joskus pelanneet SM-liigaa naapurin paidassa.

Janne Pesosta en sitten hyväksy ikinä Jokereihin. Hän on minulle ollut se kaikista vastenmielisen pelaaja. Hän menee reippaasti Karalahtien ja muiden edelle.
 

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
Kauden 2013-2014 jälkeen Jokereilla ja IFK:lla ei enää ole kilpailuasemaa. Koska kilpailuasema ja vastakkainasettelu loppuu tämän kauden jälkeen niin minulla ei ole mitään sitä vastaan, että Lennart Petrell tai Mikael Granlund kurvailisi KHL-Jokereiden riveissä. Olisi hulluutta jättää mahdollisia hyviä pelaajia hankimatta sen takia, että he ovat joskus pelanneet SM-liigaa naapurin paidassa.

Janne Pesosta en sitten hyväksy ikinä Jokereihin. Hän on minulle ollut se kaikista vastenmielisen pelaaja. Hän menee reippaasti Karalahtien ja muiden edelle.

Väärin. Kun tässä on päälle 40 vuotta tahkottu derbyjä niin silloin vihollisuus ei todellakaan katoa mihinkään. Ja kun KHL toivottavasti jonain päivänä kaatuu niin vaikka alasarjojen kautta voidaan päästä uudestaan näkemään koko Suomen kuumin ottelu. Tämä vastakkainasettelu tuskin tulee koskaan kuolemaan ja itse ainakin toivon vihanpidon jatkuvan sillä se tuo todella paljon mielenkiintoa muuten niin harmaaseen kauteen. Vaikka tosiaan ei nyt hetkeen samassa sarjassa pelattaisi niin perinteinen derby pysyy silti hengissä.

Se, että joku pelaaja on pelannut jullien riveissä ei vielä haittaa, kuten esimerkiksi Kousan tapauksessa mutta ikoniasemaan nousseet pelaajat tulisi jättää rauhaan. Kuinka moni naapurin leiristä haluaisi nähdä vaikka Väänäsen tai Ridan punapaita päällään? Tuskin hirveän moni.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Väärin. Kun tässä on päälle 40 vuotta tahkottu derbyjä niin silloin vihollisuus ei todellakaan katoa mihinkään. Ja kun KHL toivottavasti jonain päivänä kaatuu niin vaikka alasarjojen kautta voidaan päästä uudestaan näkemään koko Suomen kuumin ottelu. Tämä vastakkainasettelu tuskin tulee koskaan kuolemaan ja itse ainakin toivon vihanpidon jatkuvan sillä se tuo todella paljon mielenkiintoa muuten niin harmaaseen kauteen. Vaikka tosiaan ei nyt hetkeen samassa sarjassa pelattaisi niin perinteinen derby pysyy silti hengissä.

Se, että joku pelaaja on pelannut jullien riveissä ei vielä haittaa, kuten esimerkiksi Kousan tapauksessa mutta ikoniasemaan nousseet pelaajat tulisi jättää rauhaan. Kuinka moni naapurin leiristä haluaisi nähdä vaikka Väänäsen tai Ridan punapaita päällään? Tuskin hirveän moni.

Voit vapaasti olla tota mieltä ja tavallaan arvostankin mielipidettäsi enemmän kuin omaani. Itse en vain jaksa pitää IFK:ta enää "vihollisena". IFK on minulle tämän kauden jälkeen vain se toinen helsikiläinen seura, joka pelaa SM-liigaa, ei sen enempää eikä vähempää. Vihollisesasema voidaan toki julistaa uudelleen, jos Jokerit SM-liigaan palaa tai IFK siirtyy myös KHL:llään.

Itselläni ei ikinä syntynyt sen kummempaa vihaa naapurin seuraa kohtaan. Jos Jokerit ei mestaruutta voita niin mielummin näen naapureiden voittavan sen kuin joidenkin jyvisläisten nousukkaiden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös