Jehovan todistajat ja muut ovellakiertelemishihhulit

  • 32 931
  • 112

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti JanJ
Mutta mutta.... jehikset EIVÄT saa olla tekemisissä vääräuskoisten kanssa sosiaalisesti, eli siis eivät edes ystävystyä. Saatikka mennä naimisiin ja tehdä lapsia. Siitä seuraa automaattinen uskontokunnasta erottaminen jnejne.
Taitaa olla niin, että käytäntö vaihtelee tuossa asiassa. Tiedän nimittäin naisen, joka on Jehovan todistaja, mutta jonka mies ei ollut, eikä yksikään lapsista ole. Käy silti konventeissa ja toimii muutenkin kuten kuka tahansa uskonsisarensa tai -veljensä.

Opiskeluaikana tein minäkin sen virheen, että olin ensimmäisenä ovelleni ehtineille käännyttäjille kohtelias ja otin heidän tarjoamansa materiaalin vastaan. Kävivät pian uudelleen, jolloin sanoin, että eipä meillä taida olla mitään annettavaa toisillemme. Kävivät silti vielä pariin kertaan, mutta kieltäydyin aina kohteliaasti ja lyhyesti kunniasta kuunnella yhtään enempää. Sitten jättivät rauhaan. Olen muuten asunut Tampereella kaikkiaan kuudessa eri paikassa, ja aina ovat ovelle löytäneet jonkin aikaa muuton jälkeen. Nopeimmillaan kahdessa viikossa, kun pisimmillään on kestänyt melkein neljä kuukautta. Aika tehokkaasti pysyvät selvillä siitä, minne on muuttanut uusia asukkaita, sano.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Designer
Taitaa olla niin, että käytäntö vaihtelee tuossa asiassa. Tiedän nimittäin naisen, joka on Jehovan todistaja, mutta jonka mies ei ollut, eikä yksikään lapsista ole.
Poikkeus toki vahvistaa säännön.
Muistaakseni mm. jos avioparista toinen kääntyy jehovalaiseksi, tuollainen kuvio on mahdollinen. Mutta jehis ei saisi mennä ei-jehiksen kanssa naimisiin.

Peruskoulussa oli noita jehuja jonkunverran. Yksikin kaunis tyttö oli pitkään hyvä kaveri, kunnes eräänä päivänä ei katsonut päin ja vältteli. Syy: Isä kielsi että ei saa olla tekemisissä vääräuskoisten kanssa. Mahtavaa.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No niin, nyt tippuu sitten vahvaa sisäpiirin tietoa:

Ketään ei eroteta Jehovan todistajista sen vuoksi että menee naimisiin ei-todistajan kanssa tai että veljeilee ei-todistajan kanssa. Erotetuksi joutuvat vain 'katumattomat väärintekijät', joka käytännössä tarkoittaa sellaista joka tieten tahtoen hylkää Raamatun opetukset. Erotettuja kohtaan suhtaudutaan toki suhteellisen viileästi.

Kenenkään oveen tai taloon tai muuhun omaisuuten EI VARMASTI tehdä merkintöjä! Korkeintaan lapulle tai vihkoon, ja näidenkin tarkoitus on itse asiassa mm. välttää menemästä samalle ovelle liian pian.

Jehovan todistajat eivät taatusti vältä asiallista keskustelua minkään uskontokunnan edustajan kanssa.

Ei tarvitse keksiä mitään temppuja todistajien karkoittamiseen. Kohtelias mutta jyrkkä 'ei' riittää.

Kannattaa noin yleisestikin suhtautua kaiken maailman villeihin huhuihin juuri huhujen arvoisella tavalla - oli kyse sitten mistä tahansa. Yleensä täsmällisintä tietoa saa ensikäden tietona: Kysymällä asianosaisilta.


-Ex-


PS. Vartitornin levikki voi hämmästyttää joitakuita: Jokaista numeroa painetaan yhteensä yli 25 miljoonaa kappaletta yli 140 kielellä.

PPS. Järkevää jutustelua eri uskontokuntien edustajien kanssa on ihan mukavaa harrastaa. On aina hauska tietää miten toiset ajattelevat mistäkin asiasta ja mihin sen perustavat. Tuskin köyhdyttää ketään.

PPPS. Nimitys 'hihhuli' on todistajien kohdalla hivenen epäoikeudenmukainen, sikäli että todistajaksi tuleminen vaatii pitkähkön opiskelun. Eli heidän uskonsa perustuu ennemmin järkeen kuin tunteeseen.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ex

---
PPPS. Nimitys 'hihhuli' on todistajien kohdalla hivenen epäoikeudenmukainen, sikäli että todistajaksi tuleminen vaatii pitkähkön opiskelun. Eli heidän uskonsa perustuu ennemmin järkeen kuin tunteeseen.

Ei kai kenenkään usko nyt sentään järkeen voi perustua. Eikös järkeen voi perustua pelkästään asiat, joista on jonkin sortin tietoa tarjolla. Uskonto kuin uskonto taitaa kuitenkin pelata enemmänkin mutu-periaatteella. Vai?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
" Eli heidän uskonsa perustuu ennemmin järkeen kuin tunteeseen. "


Ei hitto, päivän paras.
Juujuu, järkeen toki. Mites sen maailmanlopun kanssa menikään, joka ilmoitettiin tapahtuvaksi ?
Kyllähän se vahvasti järkiperäistä toimintaa on kun varaudutaan _oikeasti_ tulevaan maailmanloppuun jonka todisteet ovat puhtaasti uskonnolliset.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Ex
No niin, nyt tippuu sitten vahvaa sisäpiirin tietoa:

Ketään ei eroteta Jehovan todistajista sen vuoksi että menee naimisiin ei-todistajan kanssa tai että veljeilee ei-todistajan kanssa. Erotetuksi joutuvat vain 'katumattomat väärintekijät', joka käytännössä tarkoittaa sellaista joka tieten tahtoen hylkää Raamatun opetukset. Erotettuja kohtaan suhtaudutaan toki suhteellisen viileästi.
Sisäpiirin tietoa minullakin.
Minulla on 6 jehis-serkkua. Setäni on naimisissa myöhäisheränneen jehiksen kanssa. Jehisserkut eivät puhu minulle koska olen satanisti! (lue: en usko jumalaan, joten sitten muka uskon saatanaan.... ooh, logiikka)

Setäni vaimo suhtautuu aika viileästi meikäläiseen. Hyvä kun päin katsoo. Sedän vaimon sukulaiset eivät edes katso silmiin.

Jehovan todistajat eivät taatusti vältä asiallista keskustelua minkään uskontokunnan edustajan kanssa.
Kaikki jehikset, jotka minä "tunnen", välttävät kaikenlaista kanssakäymistä vääräuskoisten kanssa.

Olen katsellut heidän itsensä kanssa painimistaan pienestä pitäen, ja olen kyllä pari kertaa kysynyt että mikä saa ihmisen kiusaamaan itseään noin paljon?
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täsmennetäänpä vähän. 'Tunne' ja 'usko' ovat eri asioita. Kaikenlainen uskominen vaatii, yllätys yllätys, uskoa. Jopa evoluutioon uskominen.

Tietääkseni joissakin uskontokunnissa pidetään erittäin tunnepitoisia saarnoja, joiden jälkeen kaikki halukkaat pääsevät kasteelle. Tämä ei siis ole mahdollista todistajien keskuudessa. Get the point?

JanJ: Kukaan minun tuntemistani todistajista ei kieltäydy puhumasta ei-todistajien kanssa. Ehkä serkuillasi on muuten vaan henkisiä ongelmia? (No offence.)
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Paras kamu ala- ja yläasteella oli jehovan todistaja. Rento jannu ja aina vaikeuksissa seurakuntansa (?) kanssa. Ihan tavallinen kaveri siis, "tavallisessa" perheessä olisi ollut ihan normaali tapaus.

Painostettiin ihan hillittömästi perheensä/sukunsa suunnalta ja sortui lopulta pillereihin, alkoholiin ja yrittämään itsemurhaa.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Mielenkiintoista tietoa jehovista (ja muistakin lahkoista) löytyy Uskontojen Uhrien Tuki ry:n sivuilta. Mielenkiintoista juttua, käykäähän katsomassa...
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Ex

- - -
JanJ: Kukaan minun tuntemistani todistajista ei kieltäydy puhumasta ei-todistajien kanssa.
- - -

Ehkä tuokin vaatii täsmentämistä. Jehovan todistajat puhuvat ja keskustelevat kyllä mielellään kaikkien ihmisten kanssa jokapäiväisessä elämässä, esim. töissä, koulupaikalla, naapureiden kanssa jne., sekä myös muihin uskontoihin kuuluvien kanssa.

Kokonaan eri asia on tieten tahtoin hankkiutua ei- jehovan todistajien kanssa hyviksi ystäviksi esim. kuluttamalla paljon aikaa heidän kanssaan tmvs. Se ei ole suotavaa, mutta pelkästään siitä ei eroteta. Periaatteessa on kysymys siitä että saman henkiset mieluummin seurustelevat muiden saman henkisten kanssa. Karrikoiden, ihan kuten IFK- fanit mieluummin juttelevat toisten IFK- fanien kanssa.

Kaiken kaikkiaan on hauska lukea näitä juttuja, jotka perustuvat pääosin huhuihin, ennakkoasenteisiin ja kaverin-kaverilta-kuulin juttuihin. Aika huimiksi välillä kääntyvät. Ex:n kirjoittama pitää paikkansa, ja todellakin todistajista pääsee helpoiten eroon kun sanoo tiukasti ja selvästi artikuloiden: E-i k-i-i-n-n-o-s-t-a! Tarvittaessa voit pyytää häntä tekemään muistiinpanoihinsa siitä selvän merkinnän. Kenenkään muuttamiset toiselle paikkakunnalle eivät kiinnosta todistajia, (korkeintaan toiminnasta pois jättäytyneiden määrätyissä tapauksissa) joten se että olet saanut todistajat ovellesi piankin muuttamisesi jälkeen johtuu vain todistajien aktiivisuudesta.

Itse olen vuosikymmenet seurannut sen verran läheltä, että tiedän mistä puhun. Suhtaudun myös Jehovan Todistajiin ja mormoneihin samalla tavalla kuin kaikkiin normaaleihin työssä käyviin ihmisiin, jotka elättävät itse itsensä ja perheensä.

Edit. krijvihr
 
Viimeksi muokattu:

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Mun eno on Jehovan todistaja vaimonsa kanssa.
Joka helvetin yo-juhlat, mitä suvussa on, niin he ovat siellä ja puhuvat tasan tarkkaan jokaisen vieraan kanssa.
Jehovathan eivät juhli joulua, synttäreitä, jne, mutta yo-juhliiin tulevat kyllä, koska se ei ole ns. uskonnollinen juhla. No ei synttäritkään ole, mutta emmä muista tarkkaan mikä siinä on syynä.

Enolla on kaksi tytärtä, jotka jollain tasolla ovat kyllä miehiensä kanssa Jehovia. Toinen tyttäristä oli viime vuonna meidän kanssa viikonlopun mökillä. En muista joiko hän mitään, muut kyllä veti senkin edestä :)

Joten ei ne ihan kaikki ole puhumatta. Johtuu varmaan JanJ:n pelottavasta ulkomuodosta :)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti fiftyeight
Kenenkään muuttamiset toiselle paikkakunnalle eivät kiinnosta todistajia, (korkeintaan toiminnasta pois jättäytyneiden määrätyissä tapauksissa) joten se että olet saanut todistajat ovellesi piankin muuttamisesi jälkeen johtuu vain todistajien aktiivisuudesta.
Voi olla. Silti vähän ihmetytti se todistajien aktiivisuus, kun olin muuttanut kolmanteen asuntooni Tampereella. Silloin he tulivat kahden viikon päästä muuttamisesta, kävivät vain minun ovellani ja lähtivät sitten pois koko talosta. Mitä se sellainen aktiivisuus on, jossa käydään vain yhdellä ovella talossa, jossa on 36 (kolme asuntoa per kerros, neljä kerrosta, kolme rappua) asuntoa? Hämmästytti kyllä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Designer
- - -
Mitä se sellainen aktiivisuus on, jossa käydään vain yhdellä ovella talossa, jossa on 36 (kolme asuntoa per kerros, neljä kerrosta, kolme rappua) asuntoa? Hämmästytti kyllä.

Todistajilla on kullakin omat alueensa, jossa käyvät säännöllisesti. Alueista pidetään muistiinpanoja, joista ilmenee missä asunnoissa on milloinkin käyty ja mm. myös se, jos on heitetty pihalle. Jospa siinä asunnossa ei aiemmin ole avattu ovea, niin kävivät vain kokeilemassa sitä sillä kertaa. Tällä paitsi kierretään "Kerjääminen ja kaupustelu kielletty"- järjestyssääntöä, myös pidetään huoli siitä että porraskäytävässä säilyy jonkinlainen rauha kun ei kaikkia ovikelloja soitella perä perää.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti Baritoni
Mitä saadaan, kun risteytetään Jehovan todistaja ja Hell's Angels -klubilainen?

Sälli, joka kiertää ovelta ovelle soittelemassa ovikelloja ja toivottamassa että painukaa helvettiin.

B

Ateistin ja Jehovan todistajan risteytys on luonnollisesti sellainen, joka kiertää soittamassa ovikelloja ihan ilman syytä.

muaddib
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ukkini kertoi myös loistavan tarinan miten hän oli muutama vuosi sitten päässyt eroon (lopullisesti...) Jehovan todistajista!

Isovanhempani asuvat omakotitalossa melko lähellä Turun keskustaa! Mummini ei ollut sillä hetkellä kotona! Ovikello soi ja ukkini meni avaamaan! Kaksi Jehovan todistajaa pyysivät päästä sisälle vähän juttelemaan! Kohteliaana miehenä ukkini päästi heidät sisälle ja ohjasi ruokasalin pöytään istumaan! Samalla hän kuitenkin lähti tekemään jotain omia hommiaan; näppärä kun on sormistaan... Reilun vartin kuluttua hän meni takaisin ruokasaliin Jehovien luo ja kysyi: "No, oletteko jo jutelleet tarpeeksi?!"...

Sillä samalla hetkellä oli Jehovan todistajat laittaneet takkinsa päälle ja häipyneet! Eikä kuulemma sen jälkeen ole enää näkynyt!
 

sneak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yxi hassu tapaus oli vuosia sitten, Jehovat soittivat meidän ovikelloa ja veljeni meni avaamaan oven. Tädit kysyivät veljeltäni onko äitisi kotona? Mitä siihen vastaisi muuta kuin että: on joo ja samalla vetäisi oven kiinni. Eipä sen jälkeen ole Jehovia näkynyt.
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nii itsehän asuin lukioaikaan rivitalossa ja oli keväinen ilma. Takapihalla tein lumitöitä ja perjantain ollessa kyseessä nautiskelin kaljaa. No ovikello soi ja menin avaamaan ovea (lapio toisessa ja kaljapullo toisessa kädessä).

Kuinka ollakkaan oven takana seisoi keskiikäinen pariskunta jotka alkoivat paasaamaan Jumalasta. Huomasin että heillä oli vartiotorni kädessä, joten ystävällisesti keskeytin heidän puheensa ja sanoin:

Tossa on lapio, tossa on työpullo. Sen vartiotornin voitte perustaa tohon pihalle (osoitin paikan). Lähtivät aikas vikkelään pois, eikä ole kyllä näkynyt sen jälkeen.

Jokunen vuosi myöhemmin. Kadulla tuli joku saarnaan mulle uskonnosta. Tylysti totesin kyseiselle hepulle: Kuule mäen tarvi mitään välikäsiä, mulla on kuumalinja yläkertaan ja näytin hepulle matkapuhelintani ja jatkoin tyytyväisenä matkaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pääsääntöisesti en kyllä voi ymmärtää näitä älyttömiä "kikkoja", joilla hihhulit on saatu karkoitettua. Kyllä kai aikuisen ihmisen sipuli kestää sen, että joku tulee uskonnon nimissä oven taakse. Vielä kun on samaa kieltä puhuvia ja yleensä poistuvat pyydettäessä, niin miksi ihmeessä pitää alkaa keksiä jotain kummallisia hassutteluja uskovaisten järkyttämiseksi?
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Ex
Ketään ei eroteta Jehovan todistajista sen vuoksi että menee naimisiin ei-todistajan kanssa tai että veljeilee ei-todistajan kanssa.

Tasan varmasti erotetaan. Tunnen (huom! Tunnen, siis henkilökohtaisesti) Jehovan todistajan, joka erotettiin siitä syystä, että hän kielloista huolimatta seurusteli (siis ei veljeillyt, vaan seurusteli) ei-uskovien nuorten miesten kanssa. Neitoa varoitettiin useaan otteeseen, jopa julkisesti. Ei tullut tulosta, vaan lopulta monoa persiiseen. Muistan vieläkin hänen "tuskaisen" tilityksensä, jonka hän valokopioi lähes kaikille tuntemilleen ihmisille ja taisi jopa lähettää valtakunnansalilleenkin.

On todellakin totta, että Jehovan todistajia kehoitetaan ja varoitetaan sosialisoimasta turhan paljon ei-uskovien ihmisten kanssa. Toki töissä, koulussa ja muualla he tulevat ihmisten kanssa usein erinomaisestikin toimeen (koska pääsääntöisesti tapaavat olla hyväkäytöksisiä ihmisiä), mutta aktiivinen ystävystyminen ei ole jotain, mihin heitä kannustetaan.

Olen myös sitä mieltä, että kaikenlaiset ihmekikat Jehovan todistajien karkoittamiseksi ovat melko naurettavia. Jos ei pää kestä sitä, että joskus täytyy sanoa jollekulle kohteliaasti ei kiitos (se nimittäin riittää), voi kannattaa katsoa peiliin. Voin myös omakohtaisella kokemuksella kertoa, että suurin osa Jehovan todistajista kiertävistä jutuista on puhdasta paskaa. En ole ikinä tuntenut yhtään Jehovan todistajaa, joka olisi saanut jotain ylimääräisiä kiksejä ihmisten kiusaamisesta, eikä heitä sellaiseen edes kannusteta. Päin vastoin.

Näin vuosieni aikana myös läheltä, miten moni uskoon syntynyt nuori tuhosi elämänsä, koska tunsi teinivuosinaan pakottavaa tarvetta kapinoida vanhempiaan ja heidän uskontoaan vastaan. Huumeet ja muut ikävämmät ilmiöt ovat varsinkin pääkaupunkiseudun JT-nuorten keskuudessa paljon yleisempiä kuin uskoisikaan saatika sitten seura haluaisi myöntää.

Mistäkö tiedän? Olin itsekin Jehovan todistaja toistakymmentä vuotta. Minut erotettiin seurakunnastani, koska aktiivisuuteni hiivuttua vastasin armeijan palvelukseenastumismääräykseen myöntävästi ja lähdin suorittamaan asepalvelustani. En ollut siihenkään asti viimeiseen kolmeen vuoteen käynyt kuin ehkä kääntymässä kokouksissa kerran vuodessa, mutta virallisesti homma siis katkesi tuohon.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti mission16W
Tasan varmasti erotetaan. Tunnen (huom! Tunnen, siis henkilökohtaisesti) Jehovan todistajan, joka erotettiin siitä syystä, että hän kielloista huolimatta seurusteli (siis ei veljeillyt, vaan seurusteli) ei-uskovien nuorten miesten kanssa. Neitoa varoitettiin useaan otteeseen, jopa julkisesti. Ei tullut tulosta, vaan lopulta monoa persiiseen.
- - -
Mistäkö tiedän? Olin itsekin Jehovan todistaja toistakymmentä vuotta.
- - -

Oleellista asiassa onkin se, että ystäväsi nimenomaan seurusteli eikä ohjeista huolimatta muuttanut tapojaan. Eiköhän näitä asioita käsitellä yleensä tapauskohtaisesti ottaen huomioon kukin tilanne erikseen, kuten varmaan hyvin tiedät.

Ja mistäkö tiedän? Nimim. Liian läheltä seurannut.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti fiftyeight
Oleellista asiassa onkin se, että ystäväsi nimenomaan seurusteli eikä ohjeista huolimatta muuttanut tapojaan. Eiköhän näitä asioita käsitellä yleensä tapauskohtaisesti ottaen huomioon kukin tilanne erikseen, kuten varmaan hyvin tiedät.

Käsitellään ja ei käsitellä. Se on toki eri asia, jos esmes. vain toinen aviopuolisoista kääntyy uskoon. Siitä ei tietääkseni ole ketään koskaan edes aiottu erottaa.

Se on kuitenkin faktaa, että ei-uskovien kanssa veljeilyä ei katsota hyvällä ja seurustelusta lentää ulos. No ifs, no buts. Varoituksen saa varmasti, mutta jos jatkaa seurustelemista niin ulos lentää. Siitähän tässä alunperin kyse oli?
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Snakster
Pääsääntöisesti en kyllä voi ymmärtää näitä älyttömiä "kikkoja", joilla hihhulit on saatu karkoitettua. Kyllä kai aikuisen ihmisen sipuli kestää sen, että joku tulee uskonnon nimissä oven taakse. Vielä kun on samaa kieltä puhuvia ja yleensä poistuvat pyydettäessä, niin miksi ihmeessä pitää alkaa keksiä jotain kummallisia hassutteluja uskovaisten järkyttämiseksi?

Kenelläkään ei ole asiaa minun oveni taakse kutsumatta. "Sipuli" kestää kyllä, mutta rahankerääjät, imuri- ja taulukauppiaat sekä uskonsa tyrkyttäjät eivät ole ns. mieluisia vieraita.
Poikkeuksena tietenkin apua tarvitsevat ja sukulaiset, ystävät yms. rinnastettavat.

Ehkä uskottavimman ilmeenmuutoksen ikinä näin kerran parilta nuorehkolta jehovan todistajalta. Olin lähdössä metsästämään, olin kuivannut haulikon ylimääräisestä öljystä ja pannut sen ilman suojusta eteiseen odottelemaan. Ovikello soi, ja hymyilevät tyttöset (~20 v.) Vartiotornit kädessään meinasivat aloittaa puheensa. Kunnes huomasivat haulikon ja minut. Itselläni oli (pitkähkö) tukka sekaisin, naama sottaisena aseöljystä, ylläni pelkät maastohousut ja haulikko tanakasti ovenpielessä.
Hymyn vaihtuminen epäuskoisuuden kautta pelkoon oli todella aitoa. Koko tilanteessa kukaan ei sanonut mitään, kunnes tytöt juoksivat pois. Ei käynyt meillä sen jälkeen todistajia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mikähän siinä on, mutta kävivät taas oven takana toista kertaa lyhyen ajan sisään. Ilmeisesti en osannut tarpeeksi selvästi sanoa ensimmäisellä kerralla, että ei kiinnosta. Nyt sanoin, että teillä on näkemyksemme, meillä omamme, ja tästä asiasta on turha enempää keskustella. Kieltäydyin kohteliaasti rouvien tarjoamasta lukemistosta, joka selvästi heitä näytti närkästyttävän.

Jos tulevat kolmannen kerran niin sanon suoraan, että nyt laitatte sinne muistiinpanoihinne tekstin, että tälle ovelle on kielletty tulemasta.
 

cyclone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo
Itsellänikin on muutamia kokemuksia jehovista..

Ensimmäisen kerran vuosia sitten menin pahaa-aavistamatta avaamaan ovea ja ennenkuin tajusinkaan olin jo juuttunut heidän saarnaansa. Onneksi kykenin ilmaisemaan haluttomuuteni keskusteluun ja sain vain vartiotornin sytykkeeksi.
Seuraavalla kerralla vanhempi kaverini pelasti minut tulemalla ilmoittamaan heille sen mitä en itse päin naamaa kehdannut sanoa.

Itse kyllä hiukan kummastuttaa noinkin tiukka uskontokunta. Kesätyökaverinani oli itseäni muutaman vuoden vanhempi nuori mies, joka oli hylännyt uskonnon. Hän kertoi kuulleensa veljeltään (johon vielä piti yhteyttä..tietenkin niin etteivät vanhemmat saaneet tietää) että viikko hänen jehovista eroamisensa jälkeen heidän kotitalonsa seinälle ilmeistyi suuri risti, jonka alla pojan kuva, synnyinpäivä ja KUOLINPÄIVÄNÄ päivä, jona hän erosi uskontokunnasta...
Pelottavaa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä ei ole tarkoitettu viisasteluksi, mutta tuli vain edellisestä viestistä mieleeni, että eikös jehovan todistajat hieman karta tuota risti-symbolia? Heidän mukaansa Jeesus naulittiin puuhun (siis pystyyn nostettuun tukkiin, lankkuun tms.), ei ristiin. Voi tietysti olla, että risti on kuitenkin yleisenä kuoleman symbolina käytössä myös heillä. Onko kellään tarkempaa tietoa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös