Jatkoajan leffakerho

  • 2 322 108
  • 12 029

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ja ihan mielenkiinnosta, ja yhtaan liittymatta varautuneisuuteesi Whiterspoonin suhteen, kenelle olisit Oscarin hanen sijastaan antanut?

Itselleni ei tullut mieleen kun Rachel Weisz leffasta Constant Gardener (oli kylla eri sarjassa ja voitti siita Oscarin) tai Charlize Theron North Countrysta. Judy Denchin leffaa en nahnyt enka tule nakemaan, joten siita en osaa sanoa.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ehkä kannattaa jättää kaverin sanomiset ihan omaan arvoonsa. On suhteellisen koomista väittää että joku ei ole ansainnut palkintoa, joka myönnetään suorituksesta _kyseisessä_ elokuvassa, ilman että on nähnyt koko leffaa.
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Totta. Olen aivan samaa mieltä kanssanne. Oscarnominaatteja ei voi lähteä arvostelemaan ilman, että on nähnyt heidän roolisuorituksensa. Tai ainahan voi arvostella, mutta tekee itsensä kovin tyhmäksi väitteineen. Demonstroin tuossa hiukan toisella foorumilla käymääni keskustelua Witherspoonin ja Hoffmanin voittamista Oscareista, jossa kaksi muuta keskustelijaa oli järkähtämättä sitä mieltä, että elokuvia ei edes tarvitse nähdä näiden pystien jakamiseksi. Toinen heistä meni jopa niin pitkälle, että teki syväanalyysit naisten kategorian jokaisesta näyttelijästä ja heidän aikaisemmista roolisuorituksistaan, jonka pohjalta sitten "aukottomasti" pystyi todistamaan kantansa (+ siltä pohjalta että on nähnyt Walk The Linen trailerin). Eli Reese Witherspoon painii aivan eri kategoriassa kuin kaikki nuo muut näyttelijät, eikä millään kykene näyttelemään missään olosuhteissa paremmin kuin nuo muut ehdokkaat. Taisipa kuvailla Reeseä jo uransa ehtoopuolella olevaksi yhden ilmeen näyttelijäksi, jolla ei enää ole kuin muutama vuosi jäljellä tähtitaivaalla ennen lopullista rupsahtamista.

Ja Hoffman ansaitsi Oscarinsa sillä perusteella, että on vain niin hyvä näyttelijä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Yksi Witherspoonin "kovia tekoja" tossa leffassa on/oli, etta han opetteli laulamaan tuota leffaa varten. Saman teki Joaquin Phoenix. Molemmat lauloivat itse kaikki kappaleet tuossa leffassa. Kova veto mielestani.

Eikos Joaquin ole muuten edesmenneen River Phoenixin broidi? Siina oli huippunayttelija! Saali vaan, etta ei kestanyt omaa elamaansa. My Private Idaho (oman aikansa "Brokeback Mountain") oli loistava elokuva. Sikalikin hauska, etta se on paaosin kuvattu taalla meikalaisen kotikaupungissa. Sama muuten Bandits:n kanssa.

Keep Portland Weird!
 

Toripolliisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
1Timer kirjoitti:
Eikos Joaquin ole muuten edesmenneen River Phoenixin broidi?
Sepä se.

Yksi suosikkinäyttelijöistäni. Gladiatorissa oli täyttä rautaa. Walk the Linea en vielä ole nähnyt, mutta eiköhän sekin seikka piakoin korjaannu.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
JWill kirjoitti:
Demonstroin tuossa hiukan toisella foorumilla käymääni keskustelua...
Siis copypastetit tänne toisten kirjoituksia omissa nimissäsi 'demonstrointimielessä'? Mahtavaa.
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Twite kirjoitti:
Siis copypastetit tänne toisten kirjoituksia omissa nimissäsi 'demonstrointimielessä'? Mahtavaa.

Ei vaan kirjoitin omin sanoin heidän mielipiteidensä mukaisen kirjoituksen kyseisestä aiheesta. Tarkoituksena selvittää minkälaisia mielipiteitä se herättää hieman toisenlaisella keskusteluareenalla. Reaktiot eivät yllättäneet.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
JWill kirjoitti:
Ei vaan kirjoitin omin sanoin heidän mielipiteidensä mukaisen kirjoituksen kyseisestä aiheesta. Tarkoituksena selvittää minkälaisia mielipiteitä se herättää hieman toisenlaisella keskusteluareenalla. Reaktiot eivät yllättäneet.
Edelleen... mahtavaa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
JWill kirjoitti:
En itse elokuvaa Walk The Line ole nähnyt, mutta Reesen aikaisempien suoritusten perusteella voi sanoa ettei palkinto mennyt oikeaan osoitteeseen.

Minä taas en ole tällä kaudella nähnyt yhtään Tampereen Ilveksen peliä, mutta tiedän Ilveksen voittavan mestaruuden koska sillä on menneisyydessä eniten mestaruuksia. Näinkö tämä homma etenee?

Minä taas olen sillai hullu, että päätin arvostella I Walk The Linea ja Reese Witherspoonin roolisuoritusta vasta nähtyäni itse. Ja 1960-luvulta asti Johnny Cashin & June Carterin musiikkiin tutustuneena voin vilpittömästi kehua niin Witherspoonin kuin Phoenixinkin suorituksia. Lähemmäksi alkuperäisen June Carterin olemusta on vaikea päästä - näkee että asiaan on perehdytty puhetapaa ja pikku maneereja myöten. Niin, ja lauluosuudet saavat vanhalla Cash-fanilla ihon kananlihalle, siis positiivisessa ja nostalgisessa mielessä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt on Crashkin nähty. Leffaa on kehuttu sen verran, etten tähän mitään ylisanoja enää tunge, vaan totean vain, että hyvä oli. Eniten itselleni aukesi Cheadlen esittämä poliisi, mutta erityisesti pariskunta Fraser ja Bullock jäi hiukan irralliseksi. Se lukko-latino olisi ollut hahmona mielenkiintoinen, mutta jäi taka-alalle. Mutta turha kai noista puutteista on rutista, kun kyseessä on kuitenkin vajaan parin tunnin leffa. Kaikkien henkilöhahmojen tasavertainen kuvaaminen ja tarinoiden läpikäynti olisi vaatinut jo minisarjan, joten siihen nähden kokonaisuus oli hyvä, hahmot mielenkiintoisia ja tarina erityisen puhutteleva. En lötise elokuvasta tämän enempää, vaan kehotan katsomaan.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
sampio kirjoitti:
Nyt on Crashkin nähty. Leffaa on kehuttu sen verran, etten tähän mitään ylisanoja enää tunge, vaan totean vain, että hyvä oli..

Toki erittäin paljon katsomisen arvoinen leffa, mutta minä voisin lisätä yhden kriittisenkin kommentin. Ensimmäinen reilu kolmannes oli aivan täyttä tavaraa, mutta asia, joka jäi hiukan harmittamaan oli se, että ohjaajalla oli - varsinkin jälkimmäisellä puoliskolla - paikoin tarvetta alleviivata sanomaansa; aivan kuin ei olisi luottanut katsojien kykyyn itse keksiä juttua.
 

Mr Scarface

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Tähän väliin täytyy todeta, että Robert De Niron ura saattaa saada lähivuosina uudelleen hienoa noususuhdannetta. Nyt post-production vaiheessa oleva hänen toinen ohjaustyönsä Good Sheperd, jossa mies itsekin näyttelee (ja Joe Pesci tekee paluun 8v tauon jälkeen elokuviin), tulee ulos vielä tämän vuoden aikana, sitten on mielenkiintoinen projekti: The winter of Frankie Machine, Don Winslown kirjaan perustuva elokuva, jossa Niro esittää entistä mafian palkkamurhaajaa, joka on jäänyt eläkkeelle. Tulossa on myös yhteistyötä Barry Levinson kanssa, joka ohjaa De Niroa elokuvassa What just happened, kertoo kuuluisasta elokuvatuottajasta, elokuvaan on kiinnitetty myös Sean Penn. Myös Jodie Fosterin kanssa palaavat samaan elokuvaan reilu 30 vuotta Taksikuskin jälkeen elokuvassa Sugarland. Hyvältä ja lupaavalta näyttää. Tuosta Good Sheperdista voisi ainakin ennakkoon rohkeasti povailla Oscar elokuvaa, käsikirjoittajana Eric Roth, kuvauksesta vastaa Robert Richardson ja muutkin tekijät ovat alansa huippua, kannattaa käydä katsomassa huikea näyttelijäkaarti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kunhan De Niro pysyisi erossa hömppäkomedioista. Ei ole niissä ihan kotonaan. Tarvitse nyt kamalaa kovanaamaakaan joka kerta esittää, mutta jotain vakuuttavuutta otteisiin silti ja kunnon tarinoita, joissa on asennetta.
 

Sandokan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Prof. Puck kirjoitti:
Toki erittäin paljon katsomisen arvoinen leffa, mutta minä voisin lisätä yhden kriittisenkin kommentin. Ensimmäinen reilu kolmannes oli aivan täyttä tavaraa, mutta asia, joka jäi hiukan harmittamaan oli se, että ohjaajalla oli - varsinkin jälkimmäisellä puoliskolla - paikoin tarvetta alleviivata sanomaansa; aivan kuin ei olisi luottanut katsojien kykyyn itse keksiä juttua.

Samaa vikaa on monissa muissakin. Münchenissä Spielberg lässäyttää elokuvansa loppupuolella, jotta sanoma ei jäisi epäselväksi. Syriana sortuu kanssa samaan. Tosin itse en saanut useista tarinoista kasattua tarpeeksi ehyttä kokonaisuutta. Eli kerronta ei toiminut tai sitten olen vaan pässi.

Good night, and good luck on jo selvästi parempi. Toki siinäkin tulee sanoma varmasti selväksi, mutta tarinaa ei pitkitetä suotta. Clooney on osannut pitää elokuvan tarpeeksi tiiviinä, eikä se pääse lässähtämään missään vaiheessa. Uskollisessa puutarhurissakin ollaan onnistuttu melko hyvin hyvin sanoman välittämisessä ilman turhaa alleviivausta. Näissä kahdessa se ei ainakaan häirinnyt. Ei muuten häirinnyt Crashissäkään.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Katsoin vihdoin Clint Eastwoodin ohjaaman Oscar-voittajan Mystic Riverin, joka Suomessa kulkee nimellä Menneisyyden ote. Lähtökohta on hyvä: mukana Kevin Bacon ja Tim Robbins, joiden työtä katsoo aina mielellään. Lisäksi taitava Sean Penn pääosassa, ja vaikka Penn on aika sietämätön hahmo, niin näytellähän ukko osaa.

Tarina ei ensikuulemalta ole kovin omaperäinen, mutta tyyliltään sellainen, joka minuun vetoaa. Jotenkin asetelmasta tuli mieleen muutama astetta karumpi Stand By Me. SBM oli helkkarin hyvä elokuva.

Lopputulos: yksi kaikkien aikojen pahimmista elokuvapettymyksistä! Aivan hirveän tönkkö elokuva, jossa on kaikki, kaikki, kliseet mukana. Baconin rooli on aivan perseestä, hyvä mies menee hukkaan. Sean Penn aloittaa hyvin, mutta hänen roolihahmonsa on niin epäuskottava ja tökerö, että ei sitä pelasta minkään valtakunnan näyttelijän uskottavuus. Robbinsilla on elokuvan parhaat hetket, hänen traumaattisessa hahmossaan on koskettavuutta, mutta kun tarina alkaa horjua epäuskottavaksi, niin Robbinsinkin työ muuttuu yhdentekeväksi.

Elokuvassa on aivan helvetisti kaikkea, mutta ei mitään. Kaiken maailman sivupolkuja Baconin hahmon avio-ongelmia myöten käydään läpi. Naisosista Robbinsin vaimolla on ärsyttävä hysteerinen akka -rooli, jolla ei kukaan voi edes tehdä mitään. Pennin vaimo on täysin käsittämätön hahmo. Mukana kujeilevat pikkurikolliset on hahmoteltu huonosti. Lawrence Fihshburnia on mahtanut vituttaa tehdä töitä, hänen hahmonsa on täysi statisti ja epäolennainen, sen verran esillä, että kaikki mahdolliset kliseet ehditään kasata.

Ja kun elokuvassa päästään loppuratkaisua kohti, niin keskiöön heitetään elokuvassa erittäin vähälle huomiolle jäänyt hahmo. Ratkaisu juostaan kusten läpi, jotta päästäisiin näyttämään merkityksellisiä katseita hidastettuna minuuttikaupalla, kun kaikki on jo selvinnyt. Baconin hahmon suhtautuminen koko juttuun on täysin käsittämätön.

Olipa vuodatus nyt. Mutta sen luokan pettymys tämä filkka oli. Ihan mukavasti alkanut elokuva osoittautui ontoksi, ja tuli monta kertaa mietittyä, että miten tämän luokan porukalla on mahdollista tuottaa näin heikko elokuva.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Sandokan kirjoitti:
Samaa vikaa on monissa muissakin. Münchenissä Spielberg lässäyttää elokuvansa loppupuolella, jotta sanoma ei jäisi epäselväksi...

..välittämisessä ilman turhaa alleviivausta. Näissä kahdessa se ei ainakaan häirinnyt. Ei muuten häirinnyt Crashissäkään.

Spilberg lässyttää ja yliviivaa aina leffansa. Hänen tekeleitään on jo oppinut katsomaan Spilberg suodattimen läpi ja nauttimaan hänen vahvuuksistaan. München oli elokuvana jopa epätyypillinen 'spielbergiläisyydessään'.

Crashin kohdalla tuo katsojien hienoinen aliarviointi harmitti siksi, että muutoin elokuva oli niin ansiokas.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
hannes_ko kirjoitti:
Ihan mukavasti alkanut elokuva osoittautui ontoksi, ja tuli monta kertaa mietittyä, että miten tämän luokan porukalla on mahdollista tuottaa näin heikko elokuva.
Höh, minut se piti otteessaan oikeastaan alusta loppuun. Tai sanotaan nyt, että loppuratkaisun jälkeinen fiilistely jäi minulle hiukan avoimeksi, mutta muuten pidin näkemästäni. Ihan ok leffa, mutta ei pääse ostettavien joukkoon likimainkaan.
 

Arttu#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuli juuri katsottua "kohutun" Ghostin neloselta. Itse olin kuullut että on aika surullinen elokuva. En tiennyt mitään koko elokuvasta. Täytyy sanoa että yllättävän koskettava oli. Vaikka suurin miinus koko elokuvassa oli kohdat missä kuolleet ihmiset vietiin helvettiin. Siinä ei voinut kun vähän nauraa. Muuten niin oli kyllä hyvä elokuva. Miinusta saa myös jotkut "komedia" kohdat.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Prof. Puck kirjoitti:
Spilberg lässyttää ja yliviivaa aina leffansa. Hänen tekeleitään on jo oppinut katsomaan Spilberg suodattimen läpi ja nauttimaan hänen vahvuuksistaan.

Hyvin sanottu. Ja tuo suodattimen käyttäminen ja hyvistä puolista nauttiminen pätee moneen asiaan.

Ei minua kiinnosta onko Kolmannen Asteen Yhetydessä, Tappajahaissa tai Kadonneen Aarteen Metsästäjissä jotain hienoja piilomerkityksiä tai zionistien maailmanvalloituksia, vaan katson ne hyvänä, ammattitaitoisena viihteenä. Kaikki ko. leffat aihegnerensä huippuja. Taisin myös skidinä vetistellä leffateatterissa katsoessani E.T:tä.

Schindlerin Listaakin pystyn katsomaan ihan OK leffana, joskin suodatin on silloin jo tosi kovassa käytössä.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Ted Raikas kirjoitti:
Kunhan De Niro pysyisi erossa hömppäkomedioista. Ei ole niissä ihan kotonaan.

De Nirolla ei ole itsellään enää kaikki kotonaan. Äijähän on ihan selvästi joku zombi nykyään. Taisi olla Cape Fear(tai ehkä Michael Mannin loistava Heat) olla viimeinen leffa, jossa De Niro todella näytteli. Jotain on tapahtunut, ei tuollainen totaalitaantuminen ihan itsestään tule.


edit.

Tuli muuten tsekattua Aliens pitkästä aikaa ja odotin ettei enää samalla tavalla iske kuin teininä ja nuorena aikuisena, mutta paskat! Aivan loistavaa kamaa edelleen. En periaatteessa pidä SciFi- ja fantasiahömpästä, mutta tässä kaikki on niin uskottavaa ja tyylikästä, eikä tarina päästä otteestaan hetkeksikään. Ja onhan siinä jotain liikuttavaa, kun kahden lajin edustajat tappelevat äidinvaistoillaan puolustaessaan omia poikasiaan.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Luulin, että Morgan Freemanin leffat ovat järjestään vähintään kohtuullisisa katsottavia, kunnes menin vuokraamaan Danny the Dogin. Ei venäjä sentään, mitä kuraa... Takakannen tiivistelmä ja Hoskins-Freeman yhdistelmä harhauttivat kyllä todella rankasti, en suosittele kenellekään. Tai kyllä minä rainasta sain muutamat spontaanit naurut, jos jotain positiivista pitää kaivaa.
 

hansonbrother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal
Eilen neloselta klo 00.50 tullut Love,Honour & Obey, olihan muuten perkeleen hyvä leffa, välillä toki melko sekava, mutta monet hyvät naurut irtosi, suosittelen.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Adam. Uijui mikä leffa. Sopi täydellisesti tähä su-päiväkänniin. Onko kukaan muu nähnyt? Ja ihastunut??
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
sampio kirjoitti:
Ei venäjä sentään, mitä kuraa...

Samaa mieltä. Yllätyin kanssa siitä, että Morgan oli noinkin huonosti käsikirjoitetussa elokuvassa. Aihepiiri oli kuitenkin mielenkiintoinen, mistä olisi voinut saada paljon enemmän irti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös