Järjestyksenvalvojien toiminta

  • 107 261
  • 468

jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Daespoo kirjoitti:
6-7 kertaa päähän?? Nyt taitaa olla ihan eri videot meillä katselussa, miten ihmeessä tuollaiseen johtopäätökseen pääsit? Videolla oli maks 1-2 potkuun viittaavaa ja näistä ei kumpikaan selkeästi osunut päähän.

Ei se tee sitä yhtään hyväksyttävämmäksi käytökseksi vaikka tulkittu lukumäärä ja laatu vaihtelevatkin. Eikös tässä tutkiskella enemmän tapaa jolla tuo häirikkö taltutettiin? Täytyyhän sitä nyt jotkut säännöt olla.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
archieG kirjoitti:
Mitä ihmeen väliä sillä on, oliko sitten 6-7 tai 1-2 potkua?
Samalla logiikalla voisi kysyä, mitä väliä sillä on, murhaako joku 1-2 vai 6-7 ihmistä. Tai että puukottaako uhria 1-2 vai 6-7 kertaa. Pointti on se, että kyllähän sillä väliä on, senhän pitäisi olla selvää itse kullekin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Cube kirjoitti:
Katso video vielä uudestaan ja vähän objektiivisemmin. Ei nuo kyllä mitään kopautuksia olleet. Kuten jo sanoin, videon laadusta johtuen saattaa olla välillä vaikea huomata, että poken jalka edes liikkuu, mutta kyllä se siitä, kun tarkkana on. Yksi potku ainakin osuu päähän aika pahannäköisesti.

Oli tuo mielestäsi ihan oikeasti hyvää toimintaa pokeilta?

Poket olisi voineet hoitaa tuon paljon ammattimaisenkin, tämä lienee kaikille selvää eikö?

Mielestäni tuossa ei nyt kuitenkaan mitään erityisen pahaa ollut, ainakin sillä oletuksella että potkut eivät osuneet päähän. Epäammattimaista, joskin normaalia pokekäytöstä ja uhri sai mitä tilasikin.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Daespoo kirjoitti:
Mielestäni tuossa ei nyt kuitenkaan mitään erityisen pahaa ollut, ainakin sillä oletuksella että potkut eivät osuneet päähän. Epäammattimaista, joskin normaalia pokekäytöstä ja uhri sai mitä tilasikin.

Ja kun on vaikea tietää edeltäviä tapahtumia, niin on vaikea myös arvioida. Totta on, että poket olisivat voineet tässä tilanteessa toimia ammattimaisemmin, mutta jos on taustalla vähemmän käytännön kokemusta tilanteista, niin saattaa tulla virhearviointeja (ts. kokeneempi pari olisi ehkä raudoittanut jo kauan ennen kuin tilanne pääsee tuolle asteelle ja jättänyt poliisin noudettavaksi). Oppia ikä kaikki, myös järkkäreille.

BTW, se "asiakkaan" potkimisyritys maasta saattoi saada järkkärin ajattelemaan tilanteen pahemmaksi kuin mitä se oli (ja jv-pari tuli tilanteeseen ehkä liian hitaasti, nopeasti vain kaverin kanssa häirikkö kuriin), varsinkin jos kaverin tarkoituksena oli nimenomaan käydä järkkäreiden kimppuun ehkä omasta mielestään epäreilun ravintolasta poistamisen jälkeen.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Lawless kirjoitti:
Samalla logiikalla voisi kysyä, mitä väliä sillä on, murhaako joku 1-2 vai 6-7 ihmistä. Tai että puukottaako uhria 1-2 vai 6-7 kertaa. Pointti on se, että kyllähän sillä väliä on, senhän pitäisi olla selvää itse kullekin.

Ööö, tuota, ööö. Mitenhän tämä nyt näin väännettiin?

Siis yritin vain tuoda sen ajatuksen esille, että vaikka potkaisee vain kerran, se on aivan yhtä raukkamaista, kuin potkaista vaikka 7 kertaa tai vaikka 100 kertaa, kun uhri on jo maassa.

Tottakai on selvä, että voi saada aikaan enemmän vahinkoa, jos potkaisee maassa makaavaa uhria vaikkapa 7 kertaa yhden sijasta. Se ei silti tee yhdestä potkaisusta jotenkin hyväksyttävämpää.
 

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi mielenkiintoista tietää, saavatko nämä ilmeisen ammattitaitoiset järjestyksenvalvojat jatkaa Sedun imperiumissa tän videon julkisuuteen tulon jälkeenkin.
Itse antaisin kenkää välittömästi kyseisille "ammattilaisille". Ja kuten jo edellä mainittiin pariin otteeseen, niin tällaisia tilanteita varten on olemassa hallintaotteet ja lukot.
Kielenkäytöstä ja tosta perseilystä käy hyvin ilmi, millaisia sankareita ovimiesten erittäin kirjavaan ammattikuntaan mahtuu.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kuten minäkin jo aikaisemmin kirjoitin, niin raudoittaminen heti alussa olisi ollut ainoa oikea toimi. Sen jälkeen kipua olisi voinut tuottaa helposti eikä olisi tarvinnut sitä yhtäkään kertaa jalalla kopauttaa asiakasta.

Edelleenkään en kyllä ole sitä mieltä, että yksikään noista potkuista osuu päähän. Lähempänä päätä käy rieuhujan jalka JV:n päätä. Jos kaveri ei ole raudanluja ammattilainen(aika harva on), niin kyllä siinä adrenaliini kiehahtaa, vaikka kuinka JV oletkin. Joku jo mainitsikin kielenkäytön ja siitä tosiaan kuulee, että aika lapsenkengissä käskyttäminen on.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Voiko saada korvauksia ja minkä suuruisia summia voisi yrittää pyytää jos järjestysmiehen hallintaotteen ja/tai käsiraudoituksen takia on todistettavasti ranteita ja olkapäätä pakottanut seuraavana aamuna ja on tullut mustelmakin ja Gantin paidasta irronnut nappi?
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä voiman käyttö on mielestäni tietyissä tilanteissa sallittua ja suotavaa jos asiakas on oikeasti aggressiivinen, mutta potkiminen päähän ja muutenkin maassa makaavan mukiloiminen menee sen rajan yli kirkkaasti. Ei tuollaiset patterit sellaisia keinoja tarvitse asiakkaan rauhoittamiseen.
 

Veijari

Jäsen
Se vähä mitä olen ko. anniskeluravintolassa käynyt niin ei tuon paikan järkkärit ole siitä fiksuimmasta päästä laisinkaan, sama koskee pääosaa asiakaskunnasta, ts. junttipaikka jonne kerääntyy kaikki neekerit ja lähilanden roskasakki.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
En kyllä ymmärrä miten kukaan voi puolustaa potkimista pokejen taholta? Kuitenkin kyseessä pitäisi olla ns. ammattilaiset jotka osaavat taltuttaa riehujat mahdollisimman tehokkaasti ja vähin vahingoin. Kuka vain pystyy potkimaan maassa olevaa kaveria, varsinkin jos apuna on pari kaveria, mutta ns. ammattilaisen pitäisi osata hoitaa tilanne ihan toisin.
 

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veijari kirjoitti:
Se vähä mitä olen ko. anniskeluravintolassa käynyt niin ei tuon paikan järkkärit ole siitä fiksuimmasta päästä laisinkaan, sama koskee pääosaa asiakaskunnasta, ts. junttipaikka jonne kerääntyy kaikki neekerit ja lähilanden roskasakki.

Onneksi sun näppäimistöltä lähtee hienoa tekstiä.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Daespoo kirjoitti:
Mielestäni tuossa ei nyt kuitenkaan mitään erityisen pahaa ollut, ainakin sillä oletuksella että potkut eivät osuneet päähän. Epäammattimaista, joskin normaalia pokekäytöstä ja uhri sai mitä tilasikin.

En nyt oikein tiedä onko tämä vain provo, vai onko oikeustajusi jotenkin kummallisella tavalla kieroutunut?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
archieG kirjoitti:
En nyt oikein tiedä onko tämä vain provo, vai onko oikeustajusi jotenkin kummallisella tavalla kieroutunut?

Ei ole provo joten kai se sitten on tuo jälkimmäinen vaihtoehto, mene ja tiedä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
finnjewel kirjoitti:
Voiko saada korvauksia ja minkä suuruisia summia voisi yrittää pyytää jos järjestysmiehen hallintaotteen ja/tai käsiraudoituksen takia on todistettavasti ranteita ja olkapäätä pakottanut seuraavana aamuna ja on tullut mustelmakin ja Gantin paidasta irronnut nappi?

Tuo vähän riippuu sitä mitä on tapahtunut ennen kun järkkäreiden on pitänyt tulla väliin, ja millä tavalla järkkärit on toimineet.
Monesti "asiakkaat" pistävät vastaan, ja siinä sitten voi tulla vaatteisiin repeämiä, ja paikkoja vähän kolottaa seuraavana aamuna.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ammattitaidotonta touhua portsareilta kyllä, mutta olisi mielenkiintoista nähdä tuo tilanne ihan kokonaisuudessaan. Eiköhän tuossa jo ole painittu jonkin aikaa aiemmin, vai tulivatko poliisit ihan sattumalta paikalle samantien kun paini alkoi?

Itse olen todistanut ehkä maailman huonointa portsarin toimintaa aitiopaikalta. Olin siis itse uhrina kymmenisen vuotta sitten.
Tulin yöllä ravintolaan autolla, kun muutama tuttu tytteli oli kyytiä ja seuraa vaille. Olin siis täysin selvinpäin ja hyvällä mielellä vielä kaiken lisäksi. Astuin ravintolan kierreportaat ylös, ja kerkesin muutaman sekunnin katsella ympärilleni, kunnes portsari ottaa nilkasta kiinni, ja vetää minut kierreportaat alas. Naama verillä, ja aivan vitunmoinen kolotus joka paikassa. Mitään en kerinnyt sanoa, eikä portsari mitenkään varoittanut aikeistaan ennen hyökkäystä. Menee hetki, ja toinen portsari taluttaa jonkun suhtkoht samannäköisen hemmon ulos, ja toteaa siinä sitten tälle toiselle pokelle, että "ei se ollutkaan toi" tai jotain vastaavaa. Vittuuntunuthan olin jo tuossa vaiheessa, mutta kruununa kaikelle oli se, etteivät nämä yön sankarit suostuneet enää päästämään minua takaisin sisälle, kun olin kuulemma liian jurrissa. En ollut siis juonut mitään, ja huumeitakaan en käytä.
Kaipa se pää hetkeksi sekaisin menee jos se muutamaan portaaseen osuu kun asiakaspalvelija vetää sinut niitä pitkin alas.

Nuori ja tyhmä kun olin en tietenkään tuosta minkäänlaista ilmoitusta tehnyt.
 
Käsittääkseni ei järjestyksenvalvojalla ole mitään oikeutta rankaista ketään, vaan pienimmän vahingon periaatteen mukaan ottaa asiakas haltuun. Eli vaikka kuinka joku herjaa, solvaa, yrittää käydä päälle, ei minkään koulutuksen mukaan maassa potkiminen kuulu kuvioon. Sen jälkeen poliisi paikalle, ja muut hoitavat asian eteenpäin.

Kai tää on niitä asioita, jotka on ok niin kauan kunnes osuu omalle tai läheisen kohdalle.
 

Tobias

Jäsen
Mr.X kirjoitti:
Onneksi sun näppäimistöltä lähtee hienoa tekstiä.

Niin, ottamatta sen kummemmin kantaa ko. paikan asiakas- tai työntekijäkuntaan on todettava, että mikäli totuus paikasta on Veijarin kuvaaman kaltainen, niin miksei sitä sitten voisi kirjoittaa?

Sen verran tuosta videosta, että omasta mielestäni pelle sai toisilta pelleiltä sitä mitä tilasi. Lottovoitto olisi, jos kaikki joutuisivat vaikka linnaan.
 
Suomessa on ilmeisesti kansalaisoikeus rettelöidä baarissa ja kadulla ihan miten lystää. Sitten haetaan oikeusteitse maksajaa menetetyille hampaille tai katkenneille kylkiluille.

Minun puolestani portsarit / järjestyksenvalvojat / vartijat potkikoot retkuja perseelle niin paljon, kuin katsovat tarpeelliseksi.
 

Tobias

Jäsen
Hazardipakki kirjoitti:
Suomessa on ilmeisesti kansalaisoikeus rettelöidä baarissa ja kadulla ihan miten lystää. Sitten haetaan oikeusteitse maksajaa menetetyille hampaille tai katkenneille kylkiluille.

Minun puolestani portsarit / järjestyksenvalvojat / vartijat potkikoot retkuja perseelle niin paljon, kuin katsovat tarpeelliseksi.

Itse olen tässä kyllä osittain ihan samaa mieltä. Mutta voimakeinoja tulisi käyttää vain silloin kun retkut alkavat itse ensiksi rettelöimään tai käymään väkivaltaiseksi. Ja tämähän tulisi päteä kaikkiin valvonta- vartiointitehtäviin, ei vain portsareihin.

Eli siis, minun mielestäni jos vaikka mielenosoituksessa homma meinaa lähteä lapasesta ja aletaan rikkoa paikkoja tai käymään väkivaltaiseksi, niin huoletta vaan kumipamppua, kumiluotia ja vesitykkiä retkujen ojentamiseen.

Ja jos asiakas käy väkivaltaiseksi baarissa tai baarin ulkopuolella sekoilee väkivaltaisesti, niin oma mielipiteeni on se, että kyllä silloin voi ottaa voimakeinot käyttöön.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei kai portsarin hommaan mitään ydinfyysikon papereita vaadita?

Iltaisin liikkuu monenlaista porukkaa ja voimaa pitää käyttää usein, poket tottuu käyttäytymään sen mukaan. Ylilyöntejä tulee mutta se lienee täysin ymmärrettävää (viittaus ensimmäiseen kappaleeseen).
 

Mace

Jäsen
Hazardipakki kirjoitti:
Suomessa on ilmeisesti kansalaisoikeus rettelöidä baarissa ja kadulla ihan miten lystää. Sitten haetaan oikeusteitse maksajaa menetetyille hampaille tai katkenneille kylkiluille.

Minun puolestani portsarit / järjestyksenvalvojat / vartijat potkikoot retkuja perseelle niin paljon, kuin katsovat tarpeelliseksi.

Olet ymmärtänyt väärin. Suomessa ei siis ole minkäänlaista kansalaisoikeutta rettelöidä baarissa tai kadulla. Sen vuoksi tuota oikeutta ei ole myöskään järjestyksenvalvojilla, vaan heidän tehtävänsä on poistaa häiriköivä asiakas tarvittavin voimatoimin ja taata järjestyksen säilyminen. Jos se vaatii rajumpia otteita, niin silloin niitä käytetään eikä asiassa ole mielestäni mitään epäselvää. Pahoinpiteleminen ei kuitenkaan liity tuohon asiaan millään tavalla, vaan on sinällään aina rangaistava teko. Joskus ylilyöntejä sattuu, mutta silloin kun sattuu, ylilyöjä kantaa myös vastuun teoistaan. Tämä siis ihan yleisesti ottaen eikä niinkään tuohon videopätkään liittyen.

Kieltämättä tulee välillä sellainen olo, että turhan monelta järjestyksenvalvojalta puuttuu ammatissaan ehdottoman tärkeitä sosiaalisia taitoja, ja tuota puutetta sitten paikataan vittuilemalla, huutamalla, kiroilemalla ja pätemällä erinäisin tavoin. Uskallan väittää, että (tiukka mutta) asiallisesti käyttäytyvä järjestyksenvalvoja pystyy välttämään valtaosan niistä konflikteista, joihin "viattomat" kollegansa joutuvat omien puutteidensa takia. Eli kyllä sen ammattitaidon, tai sen puutteen, näkee tuollakin alalla erittäin selvästi.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mace kirjoitti:
Kieltämättä tulee välillä sellainen olo, että turhan monelta järjestyksenvalvojalta puuttuu ammatissaan ehdottoman tärkeitä sosiaalisia taitoja, ja tuota puutetta sitten paikataan vittuilemalla, huutamalla, kiroilemalla ja pätemällä erinäisin tavoin.
Vai onko kyseessä älykkyyden puute? Ihan yksinkertaisesti se ettei tajua "missä mennään"?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Sedun paikkojen palvelu on kyllä täysin perseestä.. Tai noh, ainakin näiden ns. halpismestojen eli Onneloiden ja Gigglin Marlinien. Poket ovat älykkyysosamäärältään apinoiden tasolla.. Onneksi ovat sentään fiksumpia kuin baarimikot joilla ainakin Lahden suunnalla on tainnut nousta kusi kunnolla päähän. Tequilan suolat kun menivät vahingossa pöydälle niin jätkät olivat heittämässä pihalle.. aikamoista asiakaspalvelua.
 

Mace

Jäsen
kakkonen kirjoitti:
Vai onko kyseessä älykkyyden puute? Ihan yksinkertaisesti se ettei tajua "missä mennään"?

Jaa-a, hankala sanoa. Yleisesti ottaen tuntuu vain kovin väärältä lähestymistavalta vittuilla, meuhkata ja provosoida tilanteessa, jossa vastaanottajan humalainen mieli ei ehkä muutenkaan toimi kaikkein järkevimmällä tavalla. Tiukkakin kun voi olla ihan asiallisella tavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös