Järjestyksenvalvojien toiminta

  • 107 268
  • 468

jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
ipa rules kirjoitti:
edit: ja tuo potku jonka näkee, niin se osuu kyllä jonnekin kyljen seudulle..ei lähellekkään päätä.

Kyllä kohde silti makaa maassa kun sitä potkitaan.

Tottakai näissä siideritukka paikoissa kuten seduloissa, käy varmasti paljon hankalaakin asiakaskuntaa, mutta näkisin asian niin, että on ihan ammattikunnan oman edun mukaista, ettei ylilyöntejä tapahdu.

Olen ymmärtänyt että vastaavissa tilanteissa joissa pitää käyttää voimaa, kohde taltutetaan hieman erilaisin keinoin kuin päähän/kylkeen potkimalla, kun kohde makaa maassa?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Aeroman kirjoitti:
Turhan kauaskantoinen johtopäätös, että homma menisi portsarien toimesta täysin övervallan puolelle. Sinällään ei näillä järjestyksenvalvojilla mitään poliisin valtuuksia tarvita, mutta häirikköasiakkaiden ollessa kysymyksessä, pitää vastauskin olla suhteellisen kovaa luokkaa. Poliisiasioitahan nuo ovat, mutta aina huulille tulee kysymys, millä saan rauhoitettua tilanteen parhainpäin, ennenkuin virkavalta saapuu paikalle. Suoranaista potkimista en itse hyväksy. Portsarilta pitää löytyä parempia keinoja häiriköiden kurissa pitämiseksi.

No vähän tuli ehkä kärjistettyä, mutta mielestäni portsareilla on kyllä ihan riittävät keinot häirikköjen taltuttamiseen ihan lain rajoissakin. Jos jotain keinoja lisätään niin pitää myös lupa-asioita ja pätevyysvaatimuksia kiristää. Ei ketä tahansa voi päästää heilumaan tuonne ovelle ties minkälaisin valtuuksin.

Ja kuten tuossa jokunen Ipa rulesille jo kommentoikin niin ensinnäkin minustakin ne potkut näkyvät kyllä videolla ihan selvästi ja toiseksi se on ihan vitun sama minne ne osuvat vai osuvatko ollenkaan. Poket potkii maassa makaavaa ihmistä mikä on väärin ainakin minun mielestäni.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Kaksi kertaa katsoin videon että sain paremmin hahmotettua tilanteen. Jos nyt en ihan väärin nähnyt niin kyllähän jätkä muutaman "kevyen" potkun sai jonnekkin olkapää-kylki-alueelle. Kun poke sai revittyä äijän maahan tuli se ensimmäinen potku sivulta, mikä näytti voimakkaimmilta, joskaan ei ollut nk. pahoinpitelypotku.

Mikä tuossa nyt sitten on oikein ja mikä väärin niin omasta mielestäni tässä on kaksi asiaa. Poket saavat käyttää voimaa hillitäkseen tilanteen ja muiden asiakkaiden illanviettämisen turvaamiseksi. Mutta potkimaan nyt ei kuitenkaan pitäisi ruveta kun mies on jo saatu maahan, vaikka yrittikin vielä potkaista niin ei se nyt niin pahalta näyttänyt, se oli ennemminkin semmoinen uroskoiran jalannosto kusemista varten.

En oikein osaa tuohon sanoa oliko oikein vai väärin.

-Cactus-
 

dee_snyder

Jäsen
Suosikkijoukkue
JJK
Eipä mitään uutta että Sedun paikoissa mätkitään. Jyväskylän Gigglinissä kaveri sai "valtaisat" korvaukset, kun poket ottivat miehen mätkittäväks ns. narikan taakse piiloon.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Lahden Onnelassa asiakas mätki pokea kun tämä oli viemässä hänen hyvin päihtynyttä naisystäväänsä pihalle. Kyseinen poke satutti selkänsä ja niskansa ja on nyt saikulla. Toinen poke tuli paikalle pippurisuihkeen kera mutta suihke meni tässä tappelun tiimmellyksessä asiakasta suuhun ja tästäkös tämä entisestään raivostui. Tilanne kuitenkin loppui yllättäen ja riehunut asiakas saatiin rauhoitettua ja talutettiin ulos. Kyseessä siis oli entinen NHL-tason kiekkoilija joten ehkä kunnioitusta pokeillakin löytyi sen verran etteivät käyneet porukalla turpaan mätkimään vaikka kyseinen asiakas kimppuun oli käynytkin. Kaikissa muissa tapauksissa joissa muistan että poken kimppuun oltaisiin käyty niin asiakas on siinä loppujen lopuksi enemmän möykkyä saanut.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Iggy kirjoitti:
Kyseessä siis oli entinen NHL-tason kiekkoilija joten ehkä kunnioitusta pokeillakin löytyi sen verran etteivät käyneet porukalla turpaan mätkimään vaikka kyseinen asiakas kimppuun oli käynytkin...

Niin, en malta olla ajattelematta ääneen, mahtoiko ko. jannu olla näitä veskariosaston miehiä. Ei sillä että kiinnostaisi, mutta kiva olisi tietää.

Täältä tähän
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei tuo nyt pahalta näyttänyt, mutta tyhmältä ja ammattitaidottomalta kylläkin. Miksi tehdä edes potkuliikettä saati sitten potkua? Hyökkäävä kaveri maahan ja rautoihin. Raudoituksen kun tekee, niin siinä saa aiheutettua kipua paljon potkua enemmän ja vielä hyväksyttävästi. Voidaan lukottaa niveliä niin, että kun kohde yrittää rimpuilla, hän aiheuttaa itselleen kipua ja porukka ympärillä taputaa käsiään.

Raudoitusta käytetään aivan liian harvoin, koska yksin se on yleensä täysin mahdotonta tehdä ja kaksinkin erittäin vaikeaa jos vastapeluri rimpuilee. Mikäli sitten on ammattitaitoinen parivaljakko, niin homma hoituu melko luontevasti. Toinen syy raudoittamisen vähyydelle on +1-sääntö. On sangen vittumaista olla raudoittamassa kaveria maassa, kun joku raudoitettavan kaveri tulee kimppuusi yllättäen.

Raudoitetun kävelyttäminen taas on hauskaa, koska kaveri kiipee vaikka puuhun kun hieman vääntää käsiraudasta. Tämä tietenkin tehdään vain jos henkilö alkaa vielä riehumaan ja vaarantaman omaa tai jonkun ulkopuolisen turvallisuutta.

Tuossa videossa vielä näkyi ammattitaidottomuus verbaalisella puolella. Ei poken pidä käyttää tuollaista kieltä vaan puhua ja käskyttää rauhallisesti ilman vittu-sanaa. Kun rauhallisesti käskyttää, niin ympärillä olevan ja kohde ymmärtää, että tilanne on hallussa. Myös 99% tilanteista rauhoittuu kun osaa käyttää fiksua kieltä. Vittuilu vaan pahentaa tilannetta ja saa itsensä näyttämään pelkäävältä.

Tuomio: JV-oikeudet pois, koska ei osaa hommaansa.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
ervatsalo kirjoitti:
Niin, en malta olla ajattelematta ääneen, mahtoiko ko. jannu olla näitä veskariosaston miehiä. Ei sillä että kiinnostaisi, mutta kiva olisi tietää.

Täältä tähän
Nurmisen Pasi ainakin avautui Iltasaastassa (en muista kummassa) viikonloppuna tällaisesta aiheesta, vaimoakin oli kolhittu ohimennen.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
ervatsalo kirjoitti:
Niin, en malta olla ajattelematta ääneen, mahtoiko ko. jannu olla näitä veskariosaston miehiä. Ei sillä että kiinnostaisi, mutta kiva olisi tietää.

Olet sä kyllä aikamoinen shamaani, mistä sä tiesit että kyseessä oli entinen maalivahti? En tiedä kuinka paljon maalivahdit puntti treeniä vetää mutta sen kokoinen kaveri on kyseessä että en itse menis hänen naisystäväänsä pois raahaamaan pubista. Ehkä tämä pokekin miettii ensi kerralla että antaako jonkun vähän kokeneemman kaverin hoitaa tämän tapauksen mikäli joskus saikultaan takaisin töihin pääsee. Itse toivon että töihin palaa sillä on varsin mukava ja asiallinen portsari joka ei ylimääräistä väkivaltaa käytä niinkuin ei tässäkään tapauksessa vaan katsoi ensiksi että tarviiko tapella vai ei.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
HN kirjoitti:
Mitään vauhdinottoa tai kimppuun pyrkimistä en tuolta videolta näe. Portsari kiskaisee kaverin voimalla nurin, jolloin tämä yrittää potkaista kaatajaansa. Tämän jälkeen poke potkaisee maassa makaavaa uhriaan 6-7 kertaa päähän. Yhden kenkäisyn olisin ehkä juuri ja juuri ymmärtänyt, mutta 6-7 ei ole mitenkään perusteltavissa itse tilanteen vaativuudella.

6-7 kertaa päähän?? Nyt taitaa olla ihan eri videot meillä katselussa, miten ihmeessä tuollaiseen johtopäätökseen pääsit? Videolla oli maks 1-2 potkuun viittaavaa ja näistä ei kumpikaan selkeästi osunut päähän.
 
Iggy kirjoitti:
sen kokoinen kaveri on kyseessä että en itse menis hänen naisystäväänsä pois raahaamaan pubista.
Sehän siinä onkin se juttu, kun ei voi alkaa katsomaan asiakkaan/asiakkaan kaverin kokoa vaan häiriköivät asiakkaat on ulos ohjattava. Toki täytyy arvio tehdä pärjääkö kovan tilanteen tullen yksin, vai pitäisikö heti alkuunsa ottaa toinen jv mukaan.
Ja se on totta, että niin hyvin pitää asiansa osata, että kun asiakas maassa on, niin hänet siihen saadaan "lukkoon". Potkimista en hyväksy missään tilanteessa. Ja raudatkin saa yllättävän kivasti laitettua, kun on esim toinen käsi sopivassa lukossa - silloin saa pienellä pakotteella asiakkaan olon tukalaksi. Jälleen kerran tilanteeseen vaikuttaa päihtymisen taso, tunteeko asiakas edes kipua.
Mutta loppukaneettina: Miksi pitää potkaista?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taze kirjoitti:
Nurmisen Pasi ainakin avautui Iltasaastassa (en muista kummassa) viikonloppuna tällaisesta aiheesta, vaimoakin oli kolhittu ohimennen.
Luin viikonloppuna Seiskasta (älkää kysykö miksi) Nupen aikovan tehdä rikosilmoituksen Onnelan pokeista pahoinpitelyn takia. Tai taisi olla niin, että vaimo oli se, joka tekee rikosilmoituksen, Pasilla kun ei ollut illasta ihmeemmin muistikuvia. Jutun lukemalla sai ainakin sellaisen kuvan, että nimenomaan poket olivat kohdelleet Nurmisia huonosti, ei toisin päin. Ei kyllä ihmetytä ollenkaan, jos Pasi on riehunut kännissä. Eipä ole ensimmäinen kerta, niin valitettavaa kuin se onkin.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Väsyneet Kädet kirjoitti:
Miksi pitää potkaista?

Koska ei ole ammattilainen, vaan JV-lätkänsä takana seisova paskahousu.
 

Cube

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
6-7 kertaa päähän?? Nyt taitaa olla ihan eri videot meillä katselussa, miten ihmeessä tuollaiseen johtopäätökseen pääsit? Videolla oli maks 1-2 potkuun viittaavaa ja näistä ei kumpikaan selkeästi osunut päähän.
Potkut alkavat sadella videolla noin neljän sekunnin kohdalla. Oikealla puolella (katsojan näkökulmasta) sijaitseva poke siis asialla. Videon laatu ei ole paras mahdollinen, joten potkut jäävät helposti siitäkin syystä huomaamatta, mutta kyllä niitä aika monta tuossa tulee. Maassa makaava asiakas sai varmaan käsillä jonkun verran suojattua ja tuskin muutenkaan kaikki potkut päähän kolahtivat, mutta yritystä kyllä oli ihan selvästi.

Itse entisenä sotakoirana täytyy ihmetellä miten se voi olla niin vitun vaikeaa saada yksi känniläinen kuriin ilman tuollaista myllytystä.

No eivätköhän nuo sankarit työnsä tämän seurauksena menetä, joten se siitä.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Niin, pokeista ei ole muuta sanottavaa kuin että jos joskus eksytte Laitilaan ja Kievariin niin välttäkää sen paikan pokea. Nappia vetänyt sen verran että turpaan saattaa tulla täysin syyttä. On vaeltelevaa sorttia tämä kaveri eli saattaa eksyä joskus myös Kukonkulmaan (pirstomaan sen kapakan fakseja). Oli syypää siihen lehtiinkiin päässeen venäläisten ja prätkäjengin tappeluun.
 

foligno

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässäpä tositarina n. kolmen vuoden takaa Fortesta:

Olin kyseisessä paikassa muutaman kaverin kanssa iltaa viettämässä. Alkoholia oli tullut nautittua jonkin verran, mutta olo oli lähinnä hilpeä, eli olin juuri sopivassa nousussa. Juuri siinä vaiheessa olin yksin, tultuani juuri saniteettitiloista. Jouduin tahtomattani (kovassa tungoksessa) tilanteeseen, jossa eräällä järjestysmiehellä oli tullut sanottavaa tuntemattoman asiakkaan kanssa. Yritin lähteä tilanteesta pois, mutta yhtäkkiä järkkäri kiskaisi tuon tuntemattoman asiakkaan täyden oluttuopin irti tämän käsistä, minkä seurauksena koko tuoppi lensi sisältöineen päälleni. En tiedä miksi näin tapahtui, mutta väliäkö sillä.

Vitutushan siitä tulee, kun kauluspaita uitetaan oluella, mutta ajattelin että näitähän sattuu. Tokaisin järkkärille, että "kiitos vaan tästä". Odotin saavani vastaukseksi esim. "Sori, näin nyt vain kävi" tai "Nyt kävi huono tuuri". Järkkärin lause kuitenkin kuului: "Mitä vittua sä siinä valitat?"

Itse olin täysin hämmentynyt kyseisen järjestysmiehen käytöksestä ja tilanteen muutenkin lauettua aloin kyselemään häneltä syytä tämän käytökseen. Maksavalle asiakkaalle, joka on käyttäytynyt täysin moitteetta, ei minusta voi sanoa noin. Järkkäri kieltäytyi kommunikoimasta kanssani, vaikka aivan hyvin tiesi mitä oli tapahtunut ja mitä oli minulle sanonut. Seurasin järkkäriä hetken matkaa hänen vieressään ja koitin saada aikaan keskustelua tapahtuneesta. Paita litimärkänä. Lopulta tiemme vei narikalle, jossa lopulta, täysin varoittamatta, tämä kyseinen järkkäri ilmoittaa muille järjestysmiehille että tämä kaveri (minä siis) on käynyt häneen käsiksi ja tulee heittää samantien pihalle. Neljä karpaasia tarttui minuun välittömästi kiinni käsistä ja jaloista, retuutti portaat ylös pää edellä ja heitti katukivetykselle, edelleen pää edellä. Selvisin tilanteesta lopulta naarmuilla ja rikkinäisellä paidalla, mutta pahemminkin olisi voinut käydä. En vienyt asiaa eteenpäin, koska en pitänyt sitä sen arvoisena. Todistajiakaan ei ollut. Toki kyseinen paikka (Forte) on jäänyt tämän jälkeen ilman meikäläisen tai kaverieni tuomia rahoja.

Itse en ole koskaan tapellut, eikä minua ole heitetty ulos yhdestäkään muusta ravintolasta. Väkivaltaista käytöstä en siedä muutenkaan. Yleensä minulla ei ole mitään ongelmia ravintoloiden henkilökunnan kanssa. Myöskään päätäni en auo kuin sellaisissa tilanteissa, joissa olen todella kokenut pöyristyttävää epäoikeudenmukaisuutta. Kyseisessä tilanteessa en koskenutkaan järjestysmieheen, vaan tämä keksi täysin päästään, että olin käynyt häneen käsiksi.

Kyseinen youtube-pätkä ei siis todellakaan yllätä minua. En tiedä, kuinka moni paikan järjestysmiehistä on samoja kuin kolme-neljä vuotta sitten, mutta ainakin otteet tuntuvat olevan samat. Toivoisi kovin, että Sedu ei uskoisi sinisin silmin kaikkea paskaa, millä hänen henkilökuntansa toimintaansa selittää.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kyllä aika noheva videoiden katselija saa olla, jos tuosta voi satavarmasti sanoa, että potkut eivät edes osuneet. Näitä jonkun mainitsemia "tanssiaskeleiden harjoitusliikkeitä" tuossa selvästi oli, ja en ole yhtään yllättynyt, että kyse oli juuri Forten ovella. Saatiin hyvät naurut kavereiden kanssa, koska Forten poket ovat ainakin omien kokemuksiemme mukaan Turun surkeimmat ja ammattitaidottomimmat. Ei tuollaista ole vielä vastaan tullut, mutta kaikenlaista muuta senkin edestä. En ole paikan päällä kyllä vähän aikaan ollut.

Edit: Folignolla näyttää olevan samanlaisia kokemuksia Fortesta kuin itselläni. Turussa joku muukin on siis asian huomannut. Siksi ihmetyttää, miten paikan ovella voi olla aina kilometrin mittainen jono.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

lihaani

Jäsen
Tottakai hankalia asiakkaita tulee vastaan pokeille. Se on ammatinvalintakysymys. Ja rähjäävän, paikkoja rikkovan tai vain liian juopuneen asiakkaan saa ja pitääkin poistaa kuppilasta. Tarvittavia voimakeinoja asiakkaan pistäessä hanttiin pitää voida käyttää. Mutta jos poke ei pysty asialliseen käytökseen työssään, mistä hän saa selvää rahaa, niin järjestysmiesoikeudet pois.

Ja maassa avuttomana makaavan potkiminen on AINA ja POIKKEUKSETTA pahoinpitelyrikos, josta pitää seurata potkijalle rangaistus. Ja se, että potkiko hiljaa tai vain yhden kerran ei ole mikään puolustus. Avuttoman potkimiseen ei ole koskaan hyväksyttävää syytä. Ei edes ne legendaariset: "Kun se rimpuili/ärsytti tai oma pinna katkesi." Jos poke ei vittuilua/ärsytystä kestä työssään niin sitten hän on väärällä alalla. Esimerkiksi pullojen keräys voisi olla tämmoiselle mulkulle sopiva uravalinta.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Daespoo kirjoitti:
6-7 kertaa päähän?? Nyt taitaa olla ihan eri videot meillä katselussa, miten ihmeessä tuollaiseen johtopäätökseen pääsit? Videolla oli maks 1-2 potkuun viittaavaa ja näistä ei kumpikaan selkeästi osunut päähän.

Näitä kommentteja on vaikea ymmärtää. Mitä ihmeen väliä sillä on, oliko sitten 6-7 tai 1-2 potkua? Kun uhri on jo maassa, niin siinä on 6-7 tai 1-2 potkua liikaa ilman mitään tekosyitä.

Noh, kuten joku jo kommentoikin, niin nämä "asiakaspalvelijat" ovat jo entisiä "asiakaspalvelijoita".
 

badgeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Detroit Red Wings
Itse olin silminnäkijänä lauantaina, kun Kouvolan Onnelassa heitettiin humalassa ollut mieshenkilö ulos baarista. Portsari lähti taluttamaan miestä portaita pitkin ylös, mutta tää mies sitten kompastui niihin portaisiin. Tämän seurauksena portsari otti miehen päästä kiinni ja paiskasi seinään kahdesti. En nähnyt tarkemmin miten miehelle kävi, mutta verta ainakin sen naamasta oli tullut. Mielestäni kyseinen mieshenkilö ei ollut sen kummemmassa humalassa kuin useimmat muutkaan henkilöt baarissa.
 

krobbe

Jäsen
Valtaosa näistä tyhjäpäistä (hiuksetkin kasvavat sisäänpäin) ovat mitättömyyksiä joiden aivokapasiteetti ei riitä älyllistä toimintaa vaativiin tehtäviin, joten he ovat orientoituneet orankimaiseen käytökseen tässä järjestyksenvalvoja (järjettömyyden palvoja) nimikkeellä kutsutussa ammatissa.

Ei tarvi olla mikään haukansilmä havaitakseen selkeitä potkuja tuolla videolla. Naurettavaa toimintaa, sillä kyseisen humalikon olisi helposti rauhoittanut inhimillisimminkin keinoin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
archieG kirjoitti:
Näitä kommentteja on vaikea ymmärtää. Mitä ihmeen väliä sillä on, oliko sitten 6-7 tai 1-2 potkua? Kun uhri on jo maassa, niin siinä on 6-7 tai 1-2 potkua liikaa ilman mitään tekosyitä.

Noh, kuten joku jo kommentoikin, niin nämä "asiakaspalvelijat" ovat jo entisiä "asiakaspalvelijoita".

No ero 1 ja 7 potkun välillä on aika huomattava. Ja uhri oli jo maassa mutta potki pokeja päin itse, poken tekemä potku näytti mielestäni lähinnä kopautuksella.
 

Cube

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
No ero 1 ja 7 potkun välillä on aika huomattava. Ja uhri oli jo maassa mutta potki pokeja päin itse, poken tekemä potku näytti mielestäni lähinnä kopautuksella.
Katso video vielä uudestaan ja vähän objektiivisemmin. Ei nuo kyllä mitään kopautuksia olleet. Kuten jo sanoin, videon laadusta johtuen saattaa olla välillä vaikea huomata, että poken jalka edes liikkuu, mutta kyllä se siitä, kun tarkkana on. Yksi potku ainakin osuu päähän aika pahannäköisesti.

Oli tuo mielestäsi ihan oikeasti hyvää toimintaa pokeilta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös