Järjestyksenvalvojien toiminta

  • 107 274
  • 468

lexicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, THFC
Voi olla että olen poikkeus, mutta melkein kaikissa niissä paikoissa missä itse silloin tällöin käyn sivistyneesti tuopposen (tai korkeintaan pari) nauttimassa narikkamaksu/sisäänpääsy myydään yhtenä pakettina. Eli taskuun saa lipun tai leiman käteen, joissain paikoissa kassakonekin raksuttaa kuitteja koko ajan - eli varmaan sellaisenkin saa jos tarvitsee.

Monissa paikoissa narikan voi myös maksaa tiskillä (ja siis vaikka kortilla) kunhan vain kysäisee. Siinäkin mielessä kyllä verottajalle niistä ainakin tiettyyn pisteeseen asti osansa menee.

Tipeistä sen verran että kyllähän nimenomaan ruokaravintoloissa Suomessakin on jonkunasteista tippikulttuuria. Minä annan tippiä silloin kun sekä ruoka että palvelu ovat olleet hyvää, aidosti mutkatonta, ei mitään perseen nuolemista muttei myöskään silmien pyörittelyä tai tiuskimista. Silloin kun koen myös tarjoilijan saaneen jotain irti siitä että olin syömässä kyseisessä paikassa. Jonkun tolpalta otetun tai keskuksesta tilatun taksireissun jälkeen en todellakaan näe mitään syytä antaa taksikuskille tippiä jo valmiiksi todella törkeän hinnan päälle.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Täällä on pääasiassa morkattu portsareita, joten kerrotaanpas päinvastainen esimerkki. Uudenvuoden aattona mentiin miehen kanssa Vltavaan ottamaan parit ennen kuin suunnistettiin ihailemaan raketteja. Takkeja narikkaan ottaessaan portsari kertoi, että tupakointia varten löytyy sitten vilttejä, ettei tule kylmä.

Ehkä tuntia myöhemmin mies jäi vahtimaan pöytää ja laseja, kun minä lähdin röökille. Kysäisin narikasta, että mistäs päin niitä vilttejä löytyikään. Sen sijaan, että poke olisi vain kehottanut etsimään terassilta, hän kävi itse hakemassa mulle viltin (narikkaan jäi kyllä toinen portsari, eli asemapaikkaa ei hylätty täysin) ja asetteli sen nätisti harteilleni.

Tuli hyvä mieli. Ja kyllä, kiittelin hyvästä palvelusta niin sanoin kuin tipilläkin.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Tämän päivän poliisit sarjassa oli hyvä esimerkki millaisia vajakkeja poket on. Varastaa nyt asiakkaalta kännykkä ja vielä yrittää vittuilla asiaa selvittämään tulleelle partiolle.
 
Tämän päivän poliisit sarjassa oli hyvä esimerkki millaisia vajakkeja poket on. Varastaa nyt asiakkaalta kännykkä ja vielä yrittää vittuilla asiaa selvittämään tulleelle partiolle.

En nähnyt tän päivän jaksoa, mutta valitettava tosiasiahan se on, että osa pokeista ovat sitä oldschool-osastoa. Siihen kuuluu ruma, kalju, iso olemus ja ollaan ns. vitun kovia jätkiä. Leivotaan turpaan samaten, kun joku ei tee sitä ja tätä. Pahinta tässä on myös se, että nämä kaverit vieläpä levittävät tätä olemustaan ja täysin idioottimaista asennettaan muille, jolloin sanasta "poke" tulee kaikille mieleen juuri tuollaiset pellet... Arvostus onkin todella heikkoa näin yleisesti ottaen, siviilien kesken.

Tosiasiassa ala on jo hyvin pitkälle kehittynyt tuosta vaiheesta. Poket ja vartijat ovat hyvin pitkälle ammattitaitoista porukkaa, jotka osaavat lakia ja ihmisoikeuksia, sekä jonkun verran myös psykologiaa. Tilanteet pyritään AINA hoitamaan suullisesti, ei tod. voimakeinoja käyttämällä, vaikka meillä onkin siihen koulutus ja oikeus, jos on pätevä syy. Itse en tosin ole vielä järkkärin koulutusta käynyt, mutta vartijan ja voimankäytön kyllä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tämän päivän poliisit sarjassa oli hyvä esimerkki millaisia vajakkeja poket on. Varastaa nyt asiakkaalta kännykkä ja vielä yrittää vittuilla asiaa selvittämään tulleelle partiolle.

Tämä oli kyllä jotain aivan käsittämätöntä. Esittivät vielä tyhmempiä mitä olivatkaan naispoliisin kysellessä siitä kännykästä.
Portsadeiden pitäisi olla asiakaspalvelijoita, mutta sitä nämä kyseiset kusipäät eivät kyllä olleet.
Toivottavasti "uhreiksi" joutuneet tekivät rikosilmoitukset ja ne myös johtivat johonkin.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tämän päivän poliisit sarjassa oli hyvä esimerkki millaisia vajakkeja poket on. Varastaa nyt asiakkaalta kännykkä ja vielä yrittää vittuilla asiaa selvittämään tulleelle partiolle.

Ei pidä yleistää, mutta ihan perus toimintamallin tämän illan jakso näytti. Täältä tuon voi tarkastaa (~16:50 alkaen), jos kiinnostaa. Hieman hitaallahan nuo Kotkan skoudetkin noin yleisesti käyvät, mutta aiheesta tässä tilanteessa suutahtavat. Noh, toisaalta on lohduttavaa tietää, että jossain vaiheessa nämäkin portsarin munapäät vittuilevat väärälle henkilölle, jolloin päätyvät normaaliin kiertokulkuun ja poliisillakin on ihan oikeita töitä tehdäkseen.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En nähnyt tän päivän jaksoa, mutta valitettava tosiasiahan se on, että osa pokeista ovat sitä oldschool-osastoa. Siihen kuuluu ruma, kalju, iso olemus ja ollaan ns. vitun kovia jätkiä. Leivotaan turpaan samaten, kun joku ei tee sitä ja tätä.
En väitä vastaan asiasisällöstä, mutta terminologiaa tulkitsen hieman eri tavalla.

Minun mielestäni "old school" -poke on siististi pukeutunut (usein viiksekäs) herrasmies, joka avaa ovet, tilaa taksit ja toivottaa hyvät illanjatkot. Häiriköt hän hoitaa niin, että muut asiakkaat eivät edes huomaa tapahtunutta. Tämä kuvailemasi hormoonihirviö on kokemukseni mukaan uuden ajan tuote...
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Pakko kompata Vaughania. Itse muistan 70-luvun lopulla kun alkoi tuo ravintolaelämä, niin poket eivät olleet mitään pokeja vaan vehtimestareita tai portsareita. Ja juuri tuollaisia yli 40-kymppisiä, osa yli 50-kymppisiä, siististi pukeutuneita ja ystävällisen tiukkoja.

Siihen aikaan oli vielä monessa ravintelissa pikkutakki pakko. Jos yritit ilman, sait ostaa 10 markalla asuun sopivan ruskeankukertavan tai muuun mukavan pikkutakin ja siihen punaisen solmieon toisella 10 markalla.

Ah niitä aikoja. Ei ollut mitään nahkapäitä, lökäpöksyjä jne.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Välillä tuntuu olevan vain jotenkin kusipäitä jotkut portsarit. Hyvä esimerkki kävi kerran Jyväskylässä paikkana baari/yökerho Katse. Nuokuin siinä pöydällä kun oli pari snapsia tullut juotua liikaa ja meinasin nukahtaa. Poke tuli siihen koputtelemaan ja sanoi " näytät vähän väsyneeltä" siinä sitten aloin nopeasti virkistyä ja jatkoin juomista ja ei mitään poke lähti ja jätti minut rauhaan ja seuraava kohde olikin kaverini joka oli tiskillä hakemassa lisää juomista. Kyseinen henkilö oli naisihminen ja oli ottanut vain pari siideriä ja kyseinen neitokainen yleensä kestää viinaa todella paljon joten määrä oli oikeasti todella vähän. Kyseinen henkilö ei juurikaan vastustellut tai provosoinut mitenkään järkkäreitä, mutta niin vain poket otti tyttösestä kiini ja kantoivat pihalle. En myöskään koskaan ollut kyseistä heppua nähnyt niin selvänä kun nyt, ei huopunut tai mitään. Monesti konttaa lattialla ja ei pysy pystyssä, mutta ei silloinkaan pihalle mistään ole heitetty.

Kyseisestä tapauksesta huvittavinta siis oli, että minä joka olin hirveän kännissä ja toinen joka oli melkein selvä niin kannettiin pihalle. Lisäksi kädet oli sen kantamisen jälkeen ihan mustelmilla ja ruvella sillä se oikeasti sattuu helkkaristi kun pari isoa miestä ottaa kunnon otteet. Edelleen huvittavinta oli katsella kun sielä baarissa tuli kokoajan vastaan ihmisiä jotka huopui pitkin ja poikin eikä noita heitellä pihalle. Huvittavinta vielä noissa on yleensä se, että varsinkin keskellä viikkoa kyseiseen baariin yleensä pääsee vaikka ei muista omaa nimeä. Nyt oli kyseessä tosin viikonloppu, mutta silti.. Joku naamaraja ilmeisesti monella poltsarilla tai jotain ja näyttämisen halu.

Senkin olisin ymmärtänyt jos olisi asiakkaalle edes annettu kunnon mahdollisuus kävellä rauhassa pois, mutta melkein suoriltaan kannettiin pihalle? Siinähän vieläpä usein tulee ne puolustusrefleksit käyttöön kun ihan väkisin aletaan kantaa pois.. Monesti vain ei tunnu järkipuhe käyvän ja alkavat kovistella.

EDIt: Tuossakin huvittavinta oli, kun sen jälkeen kun kyseinen henkilö oli heitetty pihalle niin tulin takaisin baariin hakemaan narikasta takkeja niin kyseiset portsarit naureskelivat ja löivät kättä yhteen ja olivat hirveän ylpeän näköisiä. Ilmeisesti päivä oli pelastettu ja tehty se päivän hyvä työ..
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
HS: Syyttäjä - Ovimies kuristi asiakkaan hengiltä

Vaikea sanoa toki lehtijutun perusteella, mutta ei oikein ammattimaiselta toiminnalta haise. Hieman tuli samanlainen olo kuin tuosta yhdestä HS:n kommentista:

HS kommentit kirjoitti:
tämä niinsanottu hapettaminen on käytäntö näillä herneaivo bodareilla jotka eivät ymmärrä että siihen oikeasti kuolee.

Eli ns. hankala asiakas kaadetaan katuun ja kuristetaan niinkauan että taju lähtee ja sitten maanantaina kuntosalillakehuskellaan "et mä taas hapetin muutaman tyypin".

ammattitaistoisimmat ovimiehet selvittää asiat puhumalla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Koko totuuttahan tuosta ei nyt voi tottakai tietää ja mikä on pelin henki loppujen lopuksi, mutta jokainenhan on varmaan samaa mieltä, että järjestyksenvalvojien toiminnassa on parannettavaa vaikka kuinka. Jokainen joskus baarista heitettynä voi varmaan olla samaa mieltä, joskus jopa melko syyttäkin lentää pihalle ja millä tyylillä. Usein eivät anna edes puhua vaan ottavat jonkun kuristusotteet ja kantavat pihalle vain ilman ,etä esimerkiksi antaisivat mahdollisuuden itse kävellä tai antaa puheenvuoroa ylipäätänsä. Ja se mahtailu aina pihalle heiton jälkeen...
 
Tuossa tampereen Ale pubin jutussa poke on erittäin rauhallisen näköinen kadet auki ja jututtaa ampujaa rauhottumaan.Asettaa ittensä suureen vaaraan kun ampujan adrenaliinit jyllää.
Iltaledessä on 2 videota siitä.
Täytyy vaan hattua nostaa kaverille kylmäverinen heppu.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Koko totuuttahan tuosta ei nyt voi tottakai tietää ja mikä on pelin henki loppujen lopuksi, mutta jokainenhan on varmaan samaa mieltä, että järjestyksenvalvojien toiminnassa on parannettavaa vaikka kuinka. Jokainen joskus baarista heitettynä voi varmaan olla samaa mieltä, joskus jopa melko syyttäkin lentää pihalle ja millä tyylillä. Usein eivät anna edes puhua vaan ottavat jonkun kuristusotteet ja kantavat pihalle vain ilman ,etä esimerkiksi antaisivat mahdollisuuden itse kävellä tai antaa puheenvuoroa ylipäätänsä. Ja se mahtailu aina pihalle heiton jälkeen...

Turvallisuusalan työntekijöiden toiminnassa on yleisesti ottaen on parannettavaa. Alalle ajautuu paljonkin sinne kuulumattomia työkkärin "vartijaksi kelpaa ketä tahansa"-asenteen takia. Alan työntekijältä vaaditaan pitkää pinnaa eikä missään nimessä mitään pullistelua. Toisaalta ymmärrän että baarissa menee käämit kaiken maailman känniääliöiden kanssa. Itse en tuota ammattia jaksaisi ja siksi en baarin ovelle menekkään. Hattu nousee niille ammattilaisille jotka vuodesta toiseen jaksaa tuota hermojaan menettämättä! Nämä kaverit antavat sen mahdollisuuden että itse kävelet ulos ja jostain kumman syystä saavat välillä jopa tippiä ulos heitetyiltä. Hyvällä asenteella töitä tekevät erottuu tälläkin alalla edukseen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo Passionin tapaus on nyt saanut käräjäoikeuden päätöksen. Järjestyksenvalvoja tuomittiin reilun kahden ja puolen vuoden vankeuteen pahoinpitelystä ja törkeästä kuolemantuottamuksesta. Oikeuslääkärin mukaan asiakkaan kilpirusto oli murtunut, mikä olisi erittäin epätodennäköistä pelkän kaatumisen johdosta.

Aiheesta lisää Iltalehdessä: Ravintolan asiakas kuoli, ovimies vankilaan | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Kuten moni on täällä sanonut: emme tiedä koko totuutta. Oikeuslaitos kuitenkin näki, että vakava rikkomus oli tapahtunut.

edit: Aamulehdessä on kattavammin aiheesta: Aamulehti

Itse kiinnitin huomiota tähän:
Oikeuden mukaan portsarin täytyi kuitenkin käsittää toimintansa vaarallisuus etenkin siksi, että hän on saanut koulutusta ja kokemusta sallitun voimankäytön rajoista. Tämä myös kovensi miehen saamaa vankeusrangaistusta.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en suoraan sanottuna enää edes ymmärrä, että mistä syystä täällä muutama kirjoittaja edelleen haluaa noiden Passionin portsareiden päät pölkylle.
Ihmetteletkö tätä edelleen? Mielestäni on ihan perusteltua olla sitä mieltä, että asiakkaan kuristaminen hengiltä EI ole ok.
Toivottavasti syyttäjältä tulee muuten suoraan syyttämättäjättämispäätös, että ei ole riittävästi syytä epäillä rikoksen tapahtuneen.
Eipä tullut syyttäjättämispäätöstä ja hyvä, että asia tuli käsiteltyä oikeudessa. Eipä toi Aamulehden juttu jätä enää paljon arvailuille varaa, mitä tilanteessa tapahtui.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Uusi hallitus jokatapauksessa vähentää poliisien määrää (liikaa kai niitä tässä fasistivaltiossa jo onkin -ainakin visvojen mielestä), joten jatkossa sitten turvallisuus on kasvavassa määrin järjestyksenvalvojien käsissä. Ne, joilla on varaa turvautuvat jatkossa yksityiseen turvallisuusalan yrittäjään. Me muut joudumme kai menemään itsepuolustuskurseille.
 

tutzba

Jäsen
Käytiin viikonloppuna tutustumassa tallinnalaiseen yökerhokulttuuriin ja sieltä tarttui pari asiaa mukaan koskien tätä ketjua.

Mentiin keskustassa olevalle yökerholle ja yksi kavereista oli hiukan enemmän kännissä kuin muut. Rehellisesti voin sanoa, että ei ollut mitenkään kauhean sekaisin, vähän askel heitti mutta ei riehunut ja pystyi juttelemaan ihan normaalisti. Noh, ensimmäinen poke sanoi sitten ovella, että hän ei pääse sisään, on liian kännissä. Kävin viemässä frendin istuskelemaan ja menin juttelemaan järkkäreiden kanssa. Kysyin, että voisikohan hän päästä myöhemmin jos vaikka vartin istumme. Kuulemma kuulosti hyvältä idealta.

Jäin kaverin kanssa istumaan ja kävin joskus kymmenen minuutin kuluttua kysymässä, jos joku tulisi tsekkaamaan hänen kuntoa. Sanoivat, että ei käy, odotelkaa pari tuntia. Koitin selittää, että vastahan te annoitte 15 minuuttia aikaa. Ei toiminut. Taas kymmenen minuuttia mietittiin, että mitä tehtäisiin ja kävin sanomassa, että nyt ihan oikeasti tulette katsomaan kaveria, koska hän ei ole niin kännissä kuin väitätte. Siinä oli kuusi pokea siinä kohtaa juttelemassa kanssani kun alkoi tapahtua. Seitsemäs poke saattoi pariskuntaa pois sisältä (en tiedä miksi) ja kun he pääsivät meidän kohdalle, tuo mies tönäisi tuolin nurin. Ei mitään muuta. Kaikki seitsemän pokea lähtivät tuon miehen perään. Kolme jäi hiukan taaemmas, kun taas loput neljä menivät miehen viereen. Yksi potkaisi kylkeen, kaksi heitti kaasua (en tiedä mitä Virossa käyttävät) silmille ja neljäs potkaisi varmuuden vuoksi toiseen kylkeen. Sen jälkeen oli vähän sellainen fiilis, että en käykään kyselemässä enempää vaan kaveri lähti toisen frendin kanssa kiertämään kaupunkia ja minä menin muiden perässä yökerhoon sisälle.

Noh, jäin juttelemaan heidän kanssaan vähäksi aikaa kun olin sisäänpääsymaksun kustantanut. Mukavia tyyppejä olivat ja kertoivat, että vetävät todella tiukkaa linjaa siinä, ketä päästävät sisään ja ketä eivät. Yrittivät myös selittää syytä, mutta heidän kielitaitonsa ei ollut niin hyvä, että olisin ymmärtänyt. Ehkä joku osaa kertoa paremmin. Toisaalta on hienoa, ettei ihan ketä tahansa päästetä sisään, mutta kyllähän tuossa kärsii ns. viattomia.

Pari-kolme tuntia ehdittiin olla sisällä, kun kaverille kävi perinteiset ja tuli hiukan heikko olo. Käveli baarin ulkopuolelle ja kävi oksentamassa noin 10 metrin päässä olevan puun juurelle. Yritti sen jälkeen tulla sisälle takaisin, kun kaksi korstoa tarttui kiinni ja heitti maahan. Ei ollut enää tuon jälkeen tervetullut sisälle.

Eli jos nyt jotain ihmettelen niin sitä, että millä järjellä järjestyksenvalvojien touhu voi olla noinkin sekopäistä? Onko tuossa vain kyse siitä, että kun tuollaisessa maassa annetaan joillekin hiukan valtaa ja auktoriteettia, niin sitten sitä käytetään surutta hyväksi?
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Pari-kolme tuntia ehdittiin olla sisällä, kun kaverille kävi perinteiset ja tuli hiukan heikko olo. Käveli baarin ulkopuolelle ja kävi oksentamassa noin 10 metrin päässä olevan puun juurelle. Yritti sen jälkeen tulla sisälle takaisin, kun kaksi korstoa tarttui kiinni ja heitti maahan. Ei ollut enää tuon jälkeen tervetullut sisälle.
Kyllä ainakin itse ymmärrän mikäli käyn laattaamassa kesken baarittelun niin on jo aika lähteä kotio. En usko, että monessakaan paikassa pääsee takaisin sisälle mikäli käy laatotusreissulla välillä. Tietenkin asian voisi paremmin selvittää kuin heittämällä heti maahan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös