Iron Maiden

  • 380 978
  • 2 073

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
En muista settiä ulkoa, mutta mitähän tapahtui siinä about kolmannen biisin kohdilla.. Lähtikö Brucelta ääni, unohtuiko sanat vai oliko vaan teknisiä onkelmia:D

2 minutes to Midnightin toisessa säkeistössä nuo tapahtumat oli, itse olisin sillä kannalla, että ääniongelmat olivat kyseessä, olin kuulevanini että Heaven Can Waitissa oli vähän samaa ongelmaa?
Koska settilistassahan oli pieni muutos ainakin alkukiertueeseen eli Can I Play With Madness ja Run to the Hills vaihtoivat paikkaa, kummin päin nää oli Stadikalla?
 

Harkins#33

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ville Peltonen, Rem Murray, DEFC #18
Koska settilistassahan oli pieni muutos ainakin alkukiertueeseen eli Can I Play With Madness ja Run to the Hills vaihtoivat paikkaa, kummin päin nää oli Stadikalla?


Can I Play With Madness tuli ensin ja sitten myöhemmin Run To The Hills.
Hieno keikka näin ensimmäiseksi Maidenin keikaksi, tykkäsin kovasti!
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
2 minutes to Midnightin toisessa säkeistössä nuo tapahtumat oli, itse olisin sillä kannalla, että ääniongelmat olivat kyseessä, olin kuulevanini että Heaven Can Waitissa oli vähän samaa ongelmaa?

Mielestäni Aces highin aikana Brucella oli ääniongelmia ja Two minutes to midnightin aikana joku roudari tms kävi säheltämässä ja Bruce meni hetkeksi sekaisin. Pienistä alkuvaikeuksista huolimatta hyvä keikka maidenilta ja kentällä tunnelma oli hieno.

Lämppäreistä en mene sanomaan mitään. Avenged Sevenfold oli ok, mutta tuo Lauren Harris ei kyllä säväyttänyt muuten kuin ulkonäkönsä puolesta. Pirun pantavan näköinen pakkaus tiukoissa nahkahousuissaan!
 

Sic

Jäsen
Eka Maiden-keikka on nyt takana ja pelkästään ratinalla siis käytiin. Kenttäjonoon menin n. 16:00 ja puolisen tuntia siitä alettiin olla jo siis sisällä. Yllätti kyllä se etukarsinaan pääsyn helppous, mutta olin etukarsinan takana, tokan alueen edessä josta sitten näki ihan hyvin myös, ensi kerralla pitänee mennä etukarsinan takaosiin jos kerta sen verran väljää on. Eipä sitä toki eilen tajunnut, kun luuli että siihenkin tulisi ahdasta.

Noh, lämppärit oli aika vaisuja omalta osalta, Avenged toki hoiti hommat jo vähän paremmin kuin Laurenin bändi, mutta kumpikaan ei oikein minuun iskenyt. Sitten kun Aces Highiä mentiin niin pienet jalkakivut unohtui kyllä, ja huutoa löytyi, ja kyllä menoa oli kunnolla siinä ympärillänikin. Muita settilistan kohokohtia oli Rime huikean stunttilokin kera, Heaven Can Wait, Moonchild ja Hallowed Be Thy Name. Nuo ny mitä tässä tulee mieleen.

Minusta bändi veti jopa yllättävänkin hyvin, kun muistaa kuinka vanhoja miehet on, ja esim Nickon rummuttelu näytti ja kuullosti mainiolta, vaikka toki hikeä alkoikin pukata, mikä on normaalia.

Ajoittain keikalla häiritsi muutamat juopuneet katsojat, en ymmärrä miksi pitää olla niinkin kännissä keikan aikana, ja sitten ei välttämättä muisteta mitään seuraavana päivänä? Onneksi mitään tönimisiä tai sellaista ei kovin minuun kohdistunut.

Mutta tosiaan, hieno kokemus oli ja nyt tietää enemmän että miten toimia missäkin tilanteessa kun stadionkeikkaa menee katsomaan.

Ja mitäköhän vielä. Sää oli mainio vaikka avengedin (?) aikana tai sen jälkeen vähän ripsikin vettä, mutta muuten siis mainio ilta-aurinko helli kyllä ratinaa. Katsomon menosta en saanu ihan täyttä kuvaa, sivukatsomoissa ei tainnut olla ihan täyttä, mutta melkein. Edessä meno oli kovaa, ja siinä tokallakin alueella näytti ainakin minun lähettyvillä olevan meno hyvää. Ja itse taputin ja huusin sen minkä jaksoi, ja olin tyytyväinen iltaan, mikä on toki pääasia.
 

Nismo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ilman Harkimoita.
Neljä kertaa Maidenin nähneenä pakko kehua, etenkin perjantain keikkaa. Paras tähän mennessä, ylivoimaisesti. Ratinassa yleisön hiljaisuus (tämä aika mutua, tuntui vain siltä eturiviin) verrattuna Stadikan keikkaan laski 'pisteitä', itselleni kun tuo tunnelma on tärkeä osa rock/metalli-keikkoja. Toisaalta Maiden taisi vetää melkein paremmin Tampereella, vaikka Bruce ihmettelikin roudaria joka kuivasi lavaa 2 minutes to midnightin aikana. Stadikalla tuli venattua aamusta, 6.30 taisimme olla jonossa, Ratinassa onneksi FTTB-rannekkeet auttoivat.

Settilistahan oli loistava. En Can I Play With Madnessista albumilta kuunneltuna pidä, mutta livenä toimii. Run to the Hillsit ym. ikivanhat, jokaisella keikalla kuullut hitit, ovat tylsempiä, mutta koko Stadikan mukana hoilaama Fear of the Dark on jotain hienoa :) Hallowed kruunasi luonnollisesti koko setin, livebiisinä aivan voittamaton. Rime of the Ancient Mariner oli mahtava, harmi ettei keikka ollut hallissa jossa valot, jotka eivät saaneet oikeutta välikohdassa päässeet esille.

Lämppäreistä nyt on paha sanoa muuta positiivista että Lauren Harris on saatanan hyvännäköinen. Avenged Sevenfoldin tiesin paskaksi, onneksi eivät soittaneet enempää kuin 45min.

Kokonaisuudessaan loistava viikonlopun alku. Tampereelta takaisin Stadiin tullessa junassa joutui useat lattialla istumaan, mutta minkäs teet :)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Settiin olisin kaivannut monen muun tavoin hieman harvinaisempaa materiaalia, sillä tuon hitinpää listaa on Maidenilta jo suorastaan vaikea keksiä. Mutta tässä tilanteessa se toimi kyllä loistavasti. Ihmisiä oli niin paljon ja joukossa varmaan paljon myös vähemmän HC-faneja, niin joku harvinaisuus setti olisi voinut latistaa tunnelmaa kummasti.

Lihavoidusta osasta samaa mieltä. Viestin alusta sen sijaan eri mieltä. Näin Maidenin perjantaina neljättä kertaa 2000-luvulla (edelliset konsertit vuonna 2003 Dance Of Deathin ilmestyttyä, 2005 Early Years -kiertue, ja 2006 A Matter Of Life And Death -levyn jälkeen), eikä tämä todellakaan mennyt kärkeen. Sen paikan saa ehkä tuo 2006 -keikka, jolloin uusi albumi kuultiin kokonaisuudessaan.

Nyt toistettiin legendaarista World Slavery Touria vähän liian tunnnollisesti poislukien tietysti pari Number Of The Beastin ja Piece Of Mindin kappaletta, jotka oli korvattu Somewhere In Timen ja Seventh Sonin biiseillä + Fear Of The Darkilla. YLE:hän näytti joskus 80-luvun lopulla Live After Death -videon, ja se teki nuoreen Viherpuiston ruoskaan lähtemättömän vaikutuksen. Kun nyt 20 vuotta myöhemmin näin saman keikan uusinnan parilla muutoksella omin silmin livenä, petyin hieman, kun toivoin enemmän harvoin kuultuja albumiraitoja. Esim. Flash Of The Blade, The Duellists, Back In The Village, Sea Of Madness, Stranger In The Strange Land, Infinite Dreams, Only The Good Die Young, The Evil That Men Do tms olisivat nostaneet konsertin kokonaispisteitä reilusti.

Kaikki kolme Seventh Sonilta kuultua kappaletta (Moonchild, Can I Play... ja The Clairvoyant) puolustivat paikkaansa ja varsinkin Can I Play, joka on yksi kyseisen albumin lempikappaleistani, joten en ymmärrä, miksi niin moni tuomitsee sen soittamisen. Mutta näinhän se aina on makuasioiden kanssa. Itse taas pidän Fear Of The Darkia aivan onnettomana biisinä, enkä ymmärrä, miksi sitä pitää roikuttaa joka ikisen keikan biisilistassa mukana. Samoin Heaven Can Wait oli mukava piristys, vaikka levyltä tuttuja synaefektejä ei kuultukaan. Fanilauman lavalletuomisen mielekkyydestä siinä oo-oo-ou -kohdassa voidaan toki keskustella. Mutta illan kohokohta oli tietysti Rime Of The Ancient Mariner, joka on ehdottomasti Maidenin pitkän uran paras biisi.

Lämppäreistä se jenkkipoppoo jätti paremman kuvan. Lauren "Stevenin tytär" Harris ei tehnyt (musiikillaan) oikein minkäänlaista vaikutusta. Kummankaan levyä en silti ostaisi.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Ratinan keikka oli hyvä, Bruce oli 80-luvun iskussa, tosin lyhyt tukkamalli ei sovi Maidenin imagoon.
Ei vituttanut oikeastaan mikään, paitsi kaikki muut 29 999 katsojaa stadionilla... ilman heitä olisi ollut täydellinen keikka. ;)
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Maiden+2 ja vieläkin aivan huumassa. Katseltiin eilen porukalla jatkoiksi tykiltä muita Maidenin live-esityksiä ja kyllähän sitä osaa arvostaa ihan eri tavalla kun on itse keikkameiningin kokenut.

Pitää kyllä jälleen nostaa hattua Brucelle ja koko bändille. Uskomatonta, että tuon ikäiset äijät jaksavat vääntää yli kaksi tuntia tuollaisella meiningillä ja fiiliksellä. Käsittämättömän huikeaa. Liityin lauantai-illan huumassa Maidenin fanikerhoonkin, jotta jatkossa saa varmasti varmistettua lippunsa keikoille - ja toivottavasti myös first to the barrier -rannekkeet :)

Eipä olisi paljon paremissa tunnelmissa voinut synttäreitään juhlia.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Itsehän olin Stadikalla seuraamassa Maidenia ja täysin samaa mieltä olen kuin muutkin eli todellista tykitystä! Vaikka paikkani oli F-katsomossa niin hyvä meno oli sielläkin ja tuntui, että koko Olympiastadion laulaa yhdessä varsinkin lopussa. Ehkä Aces High meni vähän nopeasti ohitse, kun ei vielä kerennyt tajuta et sieltähän ne jo lavalle tulivatkin, mutta Revelationsissa olin jo täysillä mukana. Kun tiesi jo settilistasta kappaleet mitä tullaan esittämään niin ei siitä voinut muuta päätelmää tehdä kuin että loistava keikka tulossa. Maiden on Maiden ja vanhat hitit ne jyräävät. Minulle tämä oli toinen rautaneidon keikka, joten noviisejahan tällä rintamalla ollaan ja taidetaan jäädäkkin.
Olisin muutaman biisi vaihdoksen tehnyt eli Can I play with madness -> Stranger in the stranger land ja vaikkapa the number of the beast -> the prisoner.
Lähes täydellinen keikka siis, mutta kun ainahan jostain pitää kritiikkiä heittää niin heitetään vähän loan tynkää täältäkin.
Lämppärit olivat mielestäni vähän ohilaukauksia kumpainenkin, toinen enemmän, toinen vähemmän. Tuntui, että Laures Harris varsinkin oli vähän vääriin kinkereihin tullut esiintymään, kun stadionin noin 4000 henkeä siihen pop-metalliin ei oikein lämmennyt, ketä katsomossa nyt sattui olemaan kun Harris esiintyi. Myös yleisön väkinäiset huudatukset toivat minulle ainakin hymyn naamalle ja vähän koomistahan se oli. Noh, joka tapauksessa taisi olla Laurenille tärkeä tapahtuma kuitenkin, pääsihän hän mainostamaan hyvin uutta levyään ja tuomaan musiikkiaan julki. Saattoihan siitä joku pitääkkin, sitä en kiellä ja kivannäköinen kissahan hän oli.
Avenged Sevenfold oli sitten jo huomattavasti enemmän meikäläisen makuun, mutta vähän huutamista ja epämääräistä karjumista sekin paikka paikoin oli. Joku vähän perinteikkäämpi lämppäri tähänkin oltaisiin varmasti saatu. Ei viitsi kuitenkaan enempää näistä itkeä, Iron Maidenin iltahan se oli ja se kruunasi kaiken.
Soundi oli mielestäni hyvä (soolot, Brucen ääni), vaikka tuuli vähän heitteli ääntä sinne sun tänne, mutta se on ihan normaalia livekeikoilla ulkoilmassa eikä ainakaan minua häirinnyt.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joku vähän perinteikkäämpi lämppäri tähänkin oltaisiin varmasti saatu. Ei viitsi kuitenkaan enempää näistä itkeä, Iron Maidenin iltahan se oli ja se kruunasi kaiken.

Seuraavalle Iron Maidenin keikalle Suomeen voisi lämppäreiksi tulla perinteitä kunnioittaen vaikka WASP ja Mötley Crue.
 

Wristlock

Jäsen
Sevenfoldin keikkasetistä hajua kellään eilen?

Critical Acclaim, Afterlife, Beast and the Harlot, Bat Country, Unholy Confessions, Gunslinger ja Almost Easy.

M. Shadows lauloi Dickinsonin suohon ja Gates shreddasi Maidenin kolmikon mennen tullen edestä ja takaa turkkilaisella kostolla, kuten odottaa saattoi. Kyllä se Maidenkin silti ihan menetteli kalja-alueen taustamusiikkina. "Fear of the fart, fear of the faa-aa-aart!"

edit. näin siis Tampereella
 
Viimeksi muokattu:

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Seuraavalle Iron Maidenin keikalle Suomeen voisi lämppäreiksi tulla perinteitä kunnioittaen vaikka WASP ja Mötley Crue.

WASP:lle voitaisiin sitten porukalla buuata ja vittuilla. Itse en keikalla nuoren ikäni takia ollut, mutta näin olen kuullut tapahtuneen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
WASP:lle voitaisiin sitten porukalla buuata ja vittuilla. Itse en keikalla nuoren ikäni takia ollut, mutta näin olen kuullut tapahtuneen.

Näin tosiaan kävi vuonna 1986. WASP esim heitteli jäällä olleelle yleisölle julisteitaan ja hämmentyi, kun yleisö heitti ne takaisin lavalle keskisormea näyttäen :). Siinä oli sirkkelimunilla hämmästelemistä.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
M. Shadows lauloi Dickinsonin suohon ja Gates shreddasi Maidenin kolmikon mennen tullen edestä ja takaa turkkilaisella kostolla, kuten odottaa saattoi

Niin nuori ja silti niin kuuro, traagista.
 

Tarik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, St. Louis Blues
M. Shadows lauloi Dickinsonin suohon ja Gates shreddasi Maidenin kolmikon mennen tullen edestä ja takaa turkkilaisella kostolla, kuten odottaa saattoi. Kyllä se Maidenkin silti ihan menetteli kalja-alueen taustamusiikkina. "Fear of the fart, fear of the faa-aa-aart!"

Tähän täytyy kyllä yhtyä. Harvemmin on tullut todistettua keikkaa, jossa lämppäri on huomattavasti kovempi kuin pääesiintyjä.
 

Kawalski

Jäsen
Suosikkijoukkue
pesäkissat
Ja tampereella oli vielä kalja-alue! Stidissä ei tätä herkkua haluttu jostain syystä tarjota vaan pakotettiin kuivin suin kuuntelemaan koko setti. Oikeen vitutti. Kymmenen vuotta vielä ja noissa on jukujukumaat lapsille ja kaikki puhallutetaan portilla.

Aika moni näistä klassikoista on siirtynyt powerpointtien ja kahvikuppien ääressä suunniteltuihin keikkakonsepteihin. Metallica viime kesänä ja nyt Maiden oli ihan samaa kamaa, käydään soittelemassa rahat pois. Kovin on kliinistä tää nykyajan keikkameininki.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitää kyllä jälleen nostaa hattua Brucelle ja koko bändille. Uskomatonta, että tuon ikäiset äijät jaksavat vääntää yli kaksi tuntia tuollaisella meiningillä ja fiiliksellä.
Minun ajanoton mukaan jäi selvästi vajaaksi kaksi tuntiseksi... Tunti ja kolme varttia lienee lähempänä totuutta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskomatonta, että tuon ikäiset äijät jaksavat vääntää yli kaksi tuntia tuollaisella meiningillä ja fiiliksellä.

Fiiliksistä en tiedä mutta meininki ei minulle niin välittynyt. Bruce tyytyi hortoilemaan pääasiassa lavan yläpuolella eikä sen edessä kuten bändin vokalistiltä voisi olettaa, yhtyeen billwymanit Smith ja Murray seisoskelivat lähinnä paikallaan vääntämässä tuttuja kuvioita Fendereistään ja Harrisistakin voi pientä taantumaa havaita vaikka kyllä se jalka edelleen monitorikaapin päälle nousee ihan hyvin. Sen sijaan McBrain hakkaa edelleen kuin viimeistä päivää ja Gers taitaa lavaelkeet mestarillisesti. Mitä mahtanee miettiä kun soittaa komppikitaraa muiden biiseille kaksi tuntia ja sitten soolo FOTD:iin...

Mutta joo: hyvä keikka (Tre) ja ympyrä näiden kohdalta sulkeutukoon. Ensimmäinen keikka oli 1984 originaali World Slavery Tour ja tähän sen voi päättää elleivät sitten mene tekemään uutta Powerslavea tai Killersiä.
 

wapiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Artukaisten Rypistys
Ja tampereella oli vielä kalja-alue! Stidissä ei tätä herkkua haluttu jostain syystä tarjota vaan pakotettiin kuivin suin kuuntelemaan koko setti.

Kentältä kyllä oli kalja-alue myös hesassa, tosin jonot oli piiiitkät ja lopettivat oluen myynnin about 20:00...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsekin mietin keikan aikana, että aika turhaa on bändissä roikottaa kolmea kitaristia, kun niitä ei osata/haluta hyödyntää. Voisivat kuunnella vaikka Lynyrd Skynyrdiä oppiakseen mitä kolmella kitaralla voisi saada aikaiseksi... ;-)
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Toivottavasti ymmärtää poistua bändistä mahdollisimman pikaisesti. En ymmärrä miksi miestä roikotetaan mukana. Turha.
Hah! Itse voisin kuunnella muiden soittoa taustakankaan takaa ja katsella Janicia koko keikan. Eihän lavalla tapahtuisi ilman Janicia juuri mitään, silloin kun Brucekin on haukkaamassa happea. Kunkku äijä!

Ja loistava keikka oli Helsingissä. Kaikki 2000-luvun Suomen kiertueet nähtynä, meni aika kärkijoukkoon, vaikka en lähtökohtaisesti stadionkeikalta odottanutkaan kummia.
 

Chip Whitley

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canucks & B.C. | Langly & Posehn
Yyhyy kyllä täällä taas itketään. Jos on jo niin turtunut "fani" ettei ole mitään muuta kuin kritiikkiä annettavana niin kannattaako sitä edes enää Maidenin keikoilla käydä? Katsokaa vaan se lämppäri ja painukaa helvettiin kerran homma niin vastenmielistä on, että siitä pitää tulla anonyymina keskustelupalstoille avautumaan/provoomaan.

Omasta mielestä ainakin se Helsingin keikka oli hieno eikä niitä kitaristejakaan liikaa lavalla ollut. Eihän nuo enää mitään nuoria kavereita ole, joten ehkä ihan hyvä että "varalla" on pari komppia jos joku omat tabunsa missaa.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei kai sattumalta valkoinen kauluspaita, parransänki ja aurinkolasit? Seisoimme nimittäin itse suunnilleen noilla sektoreilla ja parin metrin päässä tuntomerkkeihin sopivasta kaverista, jolla oli ns. meno päällä jo alkuhetkistä asti :)
Aurinkolaseja ei ollut, ja parransänkikin oli keikan aikana eika mitätön. Eli luultavasti bongasit jonkun muun ;)

Syötä! kirjoitti:
Mitäs varten se roudari kävi melkein keikan alussa pyykkäämässä siellä lavalla? Pari minuuttia touhusi jotain, ja esimerkiksi Dickinsonikin keskittyi hetken aikaa siihen roudarin touhuun enemmän kuin laulamiseen?
Olisikohan kyseessä ollut ns. liukkaudentorjunta? Vesilammikoita lavalla?

Omaan silmääni nimittäin näytti siltä että hetkeä aiemmin Bruce olisi hiukan liukastellut lavalla. Ei mitenkään pahasti mutta yksi omaan silmääni Brucelle epätyypillinen "hyppy" tuli yhdessä vaiheessa, ja heti tuli mieleen että olisiko hiukan liukastunut. Ja aika äkkiä sen jälkeen tuo roudari pöllähtikin lavalle mopin kanssa.

Bruce tuntui sillä hetkellä seuraavan, ymmärrettävistä syistä, lähinnä sitä että ainakin pahimmat kohdat putsataan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös